اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

البنهاوي في تورونتو يا رجالة

Recommended Posts

الأخ/ طارق جمعة

أين أنت يا أبو محمود ، وأين يومياتك في كندا ، نحن نود الاطمئنان عليكم عما وصلتم اليه حتى الآن، سائلين الله تعالى ان ييسر لكم كل عسير. وما تنسونا من دعائكم الصالح.

مع تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

• الردود 212
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

إيه ياحاج أبو محمود كيف حالك ؟ :roseop:

يارب تكون والأسرة بخير حال :P

وشك ولا القمر :roseop:

وحشتنا خالص مالص بالص :wub:

ووحشتنا كتاباتك وفى إنتظار ردودك :lol:

صنائــــع المعروف تــقى مصارع السوء

فاحذر من الدنيا فإنها تغر و تضر و تمر

يارب أنجح وكل إللى زيى فى الأيلتس يارب! أمين

رابط هذا التعليق

اخواني أ. مراد و أ. سفر

لكم جميعا سلامي لاستفساركم وسؤالكم

انا حاليا انتقل من الشقة المفروشة التي كنت اسكن فيها الى مكان الاستقرار باذن الله. ونصيحتي لمن يريد الاستقرار في رحلة اللاندنج ان لا يحجز فترة طويلة طبعا انا أخطات وحجزت شهرين بمبلغ كبير وطبعا لما حبيت امشي بدري رفض صاحب البيت وقال انت حجزت. المهم انا مش زعلان لان هذا رزق في البداية او النهاية واعلم ان الله قد اختار لي الصالح( عليكم دائما بصلاة الاستخارة) اعمل الي عليك واترك الامر كله لله واكثر من هذا الدعاء اللهم اختر لي فإني لا أحسن الختيار ودبر لي فإني لا أحسن التدبير.

طبعا الله يجزيه خير الي في بالي ووصلني الى صاحب البيت الي انا فيه حاليا. ويبارك في صاحب البيت وفي أولاده( على فكرة هو مسلم ومصري كمان بس كفاية كدة)

المهم انا بفضل الله قريب من مسجد الفاروق ولله الحمد كما ان امامي مال كبير وحديقة للعب الاطفال المكان لا تتخيلوا مدى رقيه وهدوءه ثانيا المرة دي بيت كبير جدا ثلاث غرف نوم في الطابق العلوي واستقبال ومطبخ في الطابق الاول والبيسمنت فيه اللوندري و3 حمامامت والحمد لله كله نظيف

المهم انا اسف جدا لاني انشغلت عنكم لاني مازلت في مرحلة تجهيز البيت وفرشه

وام محمود طبعا بدأت دراستها فكل يوم اعمل لها السندوتشات واعطيها الزمزمية وكيس الشيبسى علشان متعملش مشاكل لي ع الصبح!!!!

ادعولى يا جماعة لان انا عمال أهيأ الاولاد للمرحلة القادمة وانهم سيعيشوا لفترة بدوني وطبعا انا حاولت اتكلم مع مرام بنتي ولكم ان تتخيلوا الموقف cr((: cr((: cr((:

اللهم اجعلنا في قضاء حوائج الناس

http://tarekgomma.blogspot.com/

رابط هذا التعليق

حياكم الله يا أخ طارق، هل أنت تخطط أن ترجع للسعودية فترة طويلة وتترك عائلتك، فما الذي يدعوك لذلك أرجو أن تفيدنا من خلال تجربتك الحية في بلاد المهجر، حيث أن الفكرة عندي هي أن آتي وعائلتي والغاء أقامتي في الخليج مع الأسرة، فما هي نصيحتك لنا يا أبا محمود.

وجزاكم الله خيراً

مع تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

اخواني أ. مراد و أ. سفر

انا حاليا انتقل من الشقة المفروشة التي كنت اسكن فيها الى مكان الاستقرار باذن الله. ونصيحتي لمن يريد الاستقرار في رحلة اللاندنج ان لا يحجز فترة طويلة طبعا انا أخطات وحجزت شهرين بمبلغ كبير وطبعا لما حبيت امشي بدري رفض صاحب البيت وقال انت حجزت. المهم انا مش زعلان لان هذا رزق في البداية او النهاية واعلم ان الله قد اختار لي الصالح( عليكم دائما بصلاة الاستخارة) اعمل الي عليك واترك الامر كله لله واكثر من هذا الدعاء اللهم اختر لي فإني لا أحسن الختيار ودبر لي فإني لا أحسن التدبير.

طبعا الله يجزيه خير الي في بالي ووصلني الى صاحب البيت الي انا فيه حاليا. ويبارك في صاحب البيت وفي أولاده( على فكرة هو مسلم ومصري كمان بس كفاية كدة)

المهم انا بفضل الله قريب من مسجد الفاروق ولله الحمد كما ان امامي مال كبير وحديقة للعب الاطفال المكان لا تتخيلوا مدى رقيه وهدوءه ثانيا المرة دي بيت كبير جدا ثلاث غرف نوم في الطابق العلوي واستقبال ومطبخ في الطابق الاول والبيسمنت فيه اللوندري و3 حمامامت والحمد لله كله نظيف

وام محمود طبعا بدأت دراستها فكل يوم اعمل لها السندوتشات واعطيها الزمزمية وكيس الشيبسى علشان متعملش مشاكل لي ع الصبح!!!!

ادعولى يا جماعة لان انا عمال أهيأ الاولاد للمرحلة القادمة وانهم سيعيشوا لفترة بدوني وطبعا انا حاولت اتكلم مع مرام بنتي ولكم ان تتخيلوا الموقف cr((: cr((: cr((:

الف الف مبروك يا اخ طارق علي البيت الجديد

وربنا يجعله عتبة خير لك ان شاء الله

وربنا يبارك لك في الاسرة الكريمة ويوفقكم ان شاء الله

وفي انتظار باقي الحكايات المفيدة .....ما تتاخرش علينا؟

تم تعديل بواسطة somayasaleh

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

اخواني أ. مراد و أ. سفر

ادعولى يا جماعة لان انا عمال أهيأ الاولاد للمرحلة القادمة وانهم سيعيشوا لفترة بدوني وطبعا انا حاولت اتكلم مع مرام بنتي ولكم ان تتخيلوا الموقف :roseop: :unsure: :unsure:

مبروك يا ابومحمود على البيت الجديد

ربنا يجعلها نقلة خير ان شاء الله

وربنا يصبرك على البعاد ويصبر الاولاد على بعادك عنهم

وان شاء الله تكون مده قصيره وترجع لهم بالسلامه

رابط هذا التعليق

حياكم الله يا أخ طارق، هل أنت تخطط أن ترجع للسعودية فترة طويلة وتترك عائلتك، فما الذي يدعوك لذلك أرجو أن تفيدنا من خلال تجربتك الحية في بلاد المهجر، حيث أن الفكرة عندي هي أن آتي وعائلتي والغاء أقامتي في الخليج مع الأسرة، فما هي نصيحتك لنا يا أبا محمود.

وجزاكم الله خيراً

مع تحياتي للجميع

تحياتي لك اخي سفر

االموضوع نسبي يختلف من شخص لأخر بالنسبة لحالتي انا لم أقدم استقالتي قبل السفر لكندا حتى اري البلد واستكشف مافيها واقرر بعد ذلك وكان لابد من عمل خط للرجعة. ثانيا انا لازم ارجع السعودية لانهاء كل مستحقاتي ولدي بعض الالتزامات من شقة وسيارة واغراض ومستحقات مالية اخرى. كما انصح ان تجعل الفترة الاولى عبارة عن مجموعة تواجه التغيير وتعرف ع البلد وطرف أخر مسئول عن التمويل ولن يتم ذلك خلال الشهور الثلاث او الاربع الأولى في كندا وخاصة اذا كان لديك معادلة ومشوار مكلف ماديا. لا تقل لي ان فلان وجد شغل بعد شهر او شهرين او اقل أو اكثر . الوضع الاقتصادي جعل الامور مش سهله. خلي بالك انت في الفترة الاولى تنفق ببزخ بدون ما تدري لانك مش عارف حاجة انا في أول اسبوعين فقط انفقت 3500دولا على الاكل واللبس وده مهم وده ممتاذ وده لقطة والرحلات والفسح وما ادراك ما الرسوم . لذلك رصيدك سيقل بشكل غير متوقع وبعدين انت ممكن تجلس في الخليج فترة محدودة وترجع بمجرد ان اولادك اكتشفوا البلد وانت عملت توازن شوية من ناحية الأمور المالية. وزي ما قلت الموضوع قد يختلف من شخص لاخر. بالنسبة لحالتي انا جلست الفترة دي اهيء اولادي للاعتماد على انفسهم المدام مسئولة عن شؤونها وشؤون البيت محمود مسؤول عن نفسه اولا ثم اخوته طبعا واحمد الاصغر منه حملته المسئولية كذلك واصبح اهلا لها. كل واحد مسئول عن امر ما وانا اراقب من بعيد وأصحح المسار لو تطلب الأمر او التدخل احيانا. الصلاة في وقتها والذي يقصر عقاب صارم. يحرم فورا من أهم شيء لديه وليكن مشاهدة الكرتون. او البلاي ستيشن.

المهم الأمر محتاج الية ونظام معين يجب ان تحدده من أول يوم.

هل شاهدتم مسلسل يوميات ونيس . انا تقريبا كل يوم اعمل لهم هذا الطابور. كل واحد مسئول عن ايه ايه الواجبات بتاعتنا. وربنا يوفقك للخير

تم تعديل بواسطة tarekgomma

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيراً على التوضيح يا أخ جمعه ، سائلين الله تعالى أن يغطي بستره الجميل على العائلة الكريمة أثناء غيابك، ويكونوا من المحفوظين برعاية الله وتوفيقه.

اليوم الجمعة، فلا تنسوا قراءة سورة الكهف.

مع تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

خلي بالك انت في الفترة الاولى تنفق ببزخ بدون ما تدري لانك مش عارف حاجة انا في أول اسبوعين فقط انفقت 3500دولا على الاكل واللبس وده مهم وده ممتاذ وده لقطة والرحلات والفسح وما ادراك ما الرسوم . لذلك رصيدك سيقل بشكل غير متوقع

كلامك مضبوط الفتره الاولي بيكون معدل الانفاق فيها عالي

فلازم الواحد يدور علي حل يتناسب مع ظروفه

وخصوصا اذا كنت سافرت قبل ما تضبط امورك كويس

ربنا معاك ويوفقك

نصّار

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيراً على التوضيح يا أخ جمعه ، سائلين الله تعالى أن يغطي بستره الجميل على العائلة الكريمة أثناء غيابك، ويكونوا من المحفوظين برعاية الله وتوفيقه.

اليوم الجمعة، فلا تنسوا قراءة سورة الكهف.

مع تحياتي للجميع

جزاك الله خير . اللهم احفظ أولادنا جميعا من كل سوء.اللهم استرنا بسترك. تعرف يا استاذ سفر الامر الغريب الذي وجدته هنا . انه كله في حاله حتى النظر لا يلقى لمن حاوله بالا. احنا بس الي عمالين نتفرج عليهم وننقضهم. لكن تركب الباص تلاقي دي مشغلة السماعات ومشغوله بحالها والتاني ماسك الجريدة ولا يحرك عينية شمال او يمين. خلي بالك احنا المفروض مميزين ومختلفين. الاولاد لابسين العبايات السوداء وحتى بسملة 5 سنوات العباية والطرحة. ان حد يبص ويستغرب ابدا. كله في حاله

على فكرة المحجبات هنا ليس لهم عدد وعبايات كتييييييير. اللهم كثر من امة محمد

أشكرك اخ نصار ع التعقيب. بس المشكلة مش عارف تلم نفسك في المصاريف.

اشكرك جدا أ. سمية على متابعتك ومرة تانية اود ان أدعو بظهر الغيب للوسيط وصاحب البيت اللهم يسر امرهم جميعاأ.

رابط هذا التعليق

الأخ/ طارق ، أود إن أمكن ذلك نصائحك للناس الذين سوف يسافروا إلى كندا بحيث أنهم يقللوا من المصاريف التي سوف تواجههم في بداية أيامهم حتى لا تذهب جميع أموالهم في أول كم يوم كالرماد في ريح عاصف، وذلك من باب أن المؤمنين كالجسد الواحد.

ولا تنسانا من تعليقاتك وملاحظاتك اليومية على الحياة هناك، وجزاكم الله خيراً.

مع تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل البنهاوي

ألف حمد لله على سلامة وصول حضرتك و الأسرة الكريمة إلى تورنتو :closedeyes:

و عقبالنا يارب :h!!!h:

حضرتك كنت ذكرت في مداخلة على الحاجات المطلوبة للمعادلة كمدرس لغة انجليزية

طبعا أنا تقديمي مختلف عن حضرتك

لأني حأقدم ان شاء الله كمدرسة لغة انجليزية كلغة تانية في معاهد اللغات

و هي مهنة ليس لها ترخيص

و انا عندي خبرة مثبتة في معاهد اللغات

حاليا بأفكر امتحن ايلتس و بعدين أدرس TESL اون لاين تبع كندا

و هما طالبين ايلتس 7

و في نفس الوقت أحاول أزود خبرتي بالعمل في معاهد أخرى هنا

و سؤالي

هل لو حصلت على السيرتفيكيت

و زودت خبرتي لحد ما أوصل للمعدل المطلوب و هو 800 ساعة عمل على الأقل

هل حيكون مطلوب مني عمل ايلتس تاني حسب إجراءات تقديم الفيدرال؟

و سؤال تاني

حضرتك ما شاء الله شجعتني لأننا أيضا لدينا خمسة أطفال و السادس في الطريق بمشيئة الرحمن

بس حكاية التذاكر دي مشكلة انهم آخرهم 6 أفراد

و كمان أنا الكبير عندي في رابعة ابتدائي يعني مش حينفع أسيبه مع الشنط زي ما حضرتك عملت

و أنا أعرف أن لازم يكون في التزام بالعدد في السيارات و مفيش حاجة اسمها نزنق الولاد جنب بعض أو حد يقعد عل حجر حد

ايه العمل بقى ؟

و كمان الموضوع أزمة في السكن و قرأت ان لازم عدد الغرف يكون بمعدل 2 في كل غرفة

يعني احنا محتاجين أربع غرف نوم للسكن :cheer:

و ده مش دايما متوفر في اعلانات الشقق

و لو توفر بيبقى غالي جدا :fishing:

هي الأسر الكبيرة في كندا مش موجودة و الا ايه

انا كنت شفت رئيس وزار اونتاريو ع الموقع بتاعه بيقول أنه كان عنده 9 أخوة و أخوات

امال ايه الحكاية؟

و ليه الناس مستغربين من الأسر الكبيرة ؟

مع أن نفسهم عددهم يبقى كبير و عدد سكان كندا يزيد؟

ممكن حد يفسر لي؟

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

حضرتك ما شاء الله شجعتني لأننا أيضا لدينا خمسة أطفال و السادس في الطريق بمشيئة الرحمن

و كمان أنا الكبير عندي في رابعة ابتدائي يعني مش حينفع أسيبه مع الشنط زي ما حضرتك عملت

و أنا أعرف أن لازم يكون في التزام بالعدد في السيارات و مفيش حاجة اسمها نزنق الولاد جنب بعض أو حد يقعد عل حجر حد

ايه العمل بقى ؟

ممكن أقترح على حضرتك اقتراح ... ايه رأيك تأجروا سياره من المطار لمدة أسبوع (أو أقل حسب ظروفكم)... منها توصلوا لمكان سكنكم وتقضوا بيها مشاوريكم أول فترة وبالمرة تستخدموها للتعرف على البلد ... أنا عن نفسي ناوي أعمل كده في رحلة اللاندينج بإذن الله ... ممكن تحجزي سيارة7 راكب minivan على اكسيبيديا ب 360 دولار كندي لمدة أسبوع ... وطبعا سعر الإيجار اليومي هيكون أعلى شويه

بالنسبة لسكن العائلات الكبيرة فطبيعي يكون أغلى وأصعب في البحث لإنك هتدوري على سلعة لا يطلبها الكثيرين في كندا ... الحكومة الكندية طبعا عايزه أطفال أكثر لكن السوق بيستجيب لمتطلبات الأغلبية في كندا اللي محتاجين شقق أصغر ... أقترح عليكي إنك تدوري في البيوت والمناطق البعيده شويه عن نص البلد يمكن تلاقي سكن أكبر بأسعار معقولة

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ايه العمل بقى ؟

ممكن أقترح على حضرتك اقتراح ... ايه رأيك تأجروا سياره من المطار لمدة أسبوع (أو أقل حسب ظروفكم)... منها توصلوا لمكان سكنكم وتقضوا بيها مشاوريكم أول فترة وبالمرة تستخدموها للتعرف على البلد ... أنا عن نفسي ناوي أعمل كده في رحلة اللاندينج بإذن الله ... ممكن تحجزي سيارة7 راكب minivan على اكسيبيديا ب 360 دولار كندي لمدة أسبوع ... وطبعا سعر الإيجار اليومي هيكون أعلى شويه

بالنسبة لسكن العائلات الكبيرة فطبيعي يكون أغلى وأصعب في البحث لإنك هتدوري على سلعة لا يطلبها الكثيرين في كندا ... الحكومة الكندية طبعا عايزه أطفال أكثر لكن السوق بيستجيب لمتطلبات الأغلبية في كندا اللي محتاجين شقق أصغر ... أقترح عليكي إنك تدوري في البيوت والمناطق البعيده شويه عن نص البلد يمكن تلاقي سكن أكبر بأسعار معقولة

شكرا لحضرتك على المعلومات المهمة دي

و ربنا يسهل للجميع

أنا أعرف أن ممكن زوجي يقود السيارة برخصة الخليج لمدة شهر لحد ما يعمل رخصة كندية

و ممكن نبقي نشتري نافيجيتور زي ما الدكتور الشامي عمل

بس برضه هل العربية ال 7 راكب دي حتكفينا احنا و الشنط من المطار

و الا الحل يكون نقلتين

نقلة للشنط و انا انتظر مع الولاد و بعدين احنا نروح النقلة التانية

متهيألي كده ينفع

ربنا يسهل

و يقرب البعيد

بس بجد التخطيط لكل شيء مسبقا أمر مهم

مع ضرورة احتساب نسبة خطأ أو حدوث أمور غير متوقعة

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

الأخت مصرية

اولا ارحب بيكي في الموضوع بتاعي

ثانيا

موضوع ان وظيفتك لا تتطلب رخصة انسيه. انا لدي خبرة 11 سنة تدريس في الكلية والعمل في الكليات هنا ليس لديه رخصة اقصد مش هاتعرفي تشتغلي او مش هاتحصلي وظيفة. الكلام ده محتاج منك معادلة المؤهل والحصول على دبلوم في التيسل للعمل في مجال مراكز التدريب الخاصة بالمغتربين

لازم الحصول على التيسل مفيش مفر.

بالنسبة لحالة حضرتك في السفر لازن تنقسموا الى فريقين لان أكبر سيارة سبعة ركاب ولن يمكن ان تاخذ كل الشنط. أقترح عليكي.استئجار سيارة زي الي انا استاجرتها وتذهبي مع بعض الاولاد والحقائب والسائق يعود لاخذ الزوج مع الباقي انا قصدت الزوجة الاول لان الزوج لو راح الاول مع ولدين مثلا لا يستطيع ان يتركهم في الشقة لحالهم ويعود مع السائق لاخذ حضرتك من المطار. ثانيا السائق يعطيك جوال اخر للاتصال ببعض اثناء الانتقال وده ب 5 دولار خدمة يقدمها السائق لكم

استئجار سيارة اول يوم ليست فكرة جيدة القيادة هنا ليست سهلة كما تتخيلين انظمة الاشارات مختلفة وبعدين بردو السيارة لن تسعكم والشنط. لذا انصح بتأجيل السيارة وبعدين السائق اخد مني 65 دولار في الرحلتين + الجوال

مش مبلغ يعني

الله يوفقك

رابط هذا التعليق

الأخت مصرية

اولا ارحب بيكي في الموضوع بتاعي

ثانيا

موضوع ان وظيفتك لا تتطلب رخصة انسيه. انا لدي خبرة 11 سنة تدريس في الكلية والعمل في الكليات هنا ليس لديه رخصة اقصد مش هاتعرفي تشتغلي او مش هاتحصلي وظيفة. الكلام ده محتاج منك معادلة المؤهل والحصول على دبلوم في التيسل للعمل في مجال مراكز التدريب الخاصة بالمغتربين

لازم الحصول على التيسل مفيش مفر.

كلام حضرتك مضبوط طبعا

و أنا ناوية على التيسل أكيد عشان ألاقي وظيفة كويسة

بس أنا مفكرة أعمله اون لاين تبع جامعة في كندا قبل ما أروح هناك

الجامعة معترف بيها من تيسل اونتاريو

و ان شاء الله مع الخبرة أقدر ألاقي وظيفة لما أروح

و الا حضرتك رأيك ايه؟

بالنسبة لحالة حضرتك في السفر لازن تنقسموا الى فريقين لان أكبر سيارة سبعة ركاب ولن يمكن ان تاخذ كل الشنط. أقترح عليكي.استئجار سيارة زي الي انا استاجرتها وتذهبي مع بعض الاولاد والحقائب والسائق يعود لاخذ الزوج مع الباقي انا قصدت الزوجة الاول لان الزوج لو راح الاول مع ولدين مثلا لا يستطيع ان يتركهم في الشقة لحالهم ويعود مع السائق لاخذ حضرتك من المطار. ثانيا السائق يعطيك جوال اخر للاتصال ببعض اثناء الانتقال وده ب 5 دولار خدمة يقدمها السائق لكم

استئجار سيارة اول يوم ليست فكرة جيدة القيادة هنا ليست سهلة كما تتخيلين انظمة الاشارات مختلفة وبعدين بردو السيارة لن تسعكم والشنط. لذا انصح بتأجيل السيارة وبعدين السائق اخد مني 65 دولار في الرحلتين + الجوال

مش مبلغ يعني

الله يوفقك

الحقيقة لسه بدري على اللاندنج و ربنا يسهل بالأفضل ان شاء الله وقتها

وحسب استعداد زوجي النفسي انه يقدر يسوق في مكان جديد و الا لأ

الحكاية مش توفير

لكن أنا بأفضل يكون معانا سيارة نتنقل بيها براحتنا لأن معانا أطفال

و أكيد انتظار سيارات أجرة بهدلة للولاد

ادي احنا عرفنا الاختيارات المتاحة و ربنا ييسر لنا اللي فيه الخير وقتها

ربنا يكرمك يا فندم على النصيحة الصادقة

و يبارك لحضرتك في الأسرة الكريمة

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

حمدلله على السلامة يا حاج :roseop:

وألف مليون مبوك على البيت الجديد وعقبال البيت الخاص الملك إن شاء الله

وفى إنتظار باقى ملاحظاتك[/size]

صنائــــع المعروف تــقى مصارع السوء

فاحذر من الدنيا فإنها تغر و تضر و تمر

يارب أنجح وكل إللى زيى فى الأيلتس يارب! أمين

رابط هذا التعليق

مبرووووووك يا ابو محمود وبالتوفيق :roseop:

أ. مراد أ. صفاء

الله يباركم فيكم جميعا وعقبالكم

الله يوفقكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا أستاد طارق ......ياترى عندك فكره عن موقف الاولاد اللى خلصوا الثانويه وجايين كندا ....هل صحيح انه هايضيع عليهم سنه لان التقديم لازم يكون قبل العام الدراسى بسنه....ياريت الاقى اجابه وشكرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...