اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الإحتيال و الكذب للزواج - ضرورة التحوط و السؤال

pink rose

Recommended Posts

بس انت ما قولتليش عاوزة تعرف جنسيتها ليه؟ ناوي على ايه يا عنبي

لا بس اصلها صعبت عليا اقوى فكنت عاوز ادعلي لها فقولت طبعا المفروض الواحد يعرف الجنسيه علشان يخصها بالدعاء

طبعا معرفة الجنسيه مهمه جدا لتخصيص الدعاء

في مصر بنات كتير محتاجين دعائك يا عنبي

رابط هذا التعليق

• الردود 41
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بصي يا اخت ريمو

احب اوضح حاجه .حضرتك بتقولي مش كفايه ندل .لا وكداب كمان (طبعا ماحدش ينكر انه كداب)لكن ممكن دي تيقى خطوه في منتهى الذكاء منه(ده على حسب تفكيره)

لانه لو قال لها على اسم مستشفى حقيقي (موجود بالفعل يعني)فده هايخلي الموضوع سهل بالنسبه ليها انها تعرف وتتاْكد انه مش موجود في المكان ده وانه فعلا كداب

لكن هوه اداها عنوان غلط .علشان ماتعرفش توصل له خالص ولا توصل لاي معلومه عنه

وبالتالي ممكن يغيب شهرين كده وتلاقيه بيتصل بيها ويشوف اخبارها ايه ولو بقت كويسه مافيش مانع انه يكمل اللعبه معاها

ولو مابقتش كويسه وتماثلت للشفاء يبقى ممكن يكدب عليها كدبه تانيه ويختفي مره تانيه

لكن ما اعتقدش انه يكون بالغباء اللي يخليه ما يحسبهاش ويديها معلومه غلط زي دي

تاني حاجه اللي خلاه يقعد يتكلم معاها ويتعرف عليها ويحبوا بعض على النت اعتقد ان المده بتاعت التعارف دي مده مش قليله

يبقى كان هايخسر ايه لو المده دي زادت لها شهر وله شهرين كمان

انا مش باقول انه كان صادق معاها (لا)

لكن

هوه بس حب يعمل هدنه مع نفسه

اذا لقى حاجه جديده وسريعه It is OK اذا مالاقاش يبقى ممكن يرجع لها تاني

يعني باختصار هوه في وجهة نظره انه ساب الباب موارب

وحاجه جديده المقصود بيها (قصه جديده )مع(واحده جديده)

رابط هذا التعليق

ما يصعبش عليك غالي يا سيدي :) :)

لا هي اسلمت هي و اولادها لكن مامتها و اخواتها لا و كانوا رافضين طبعا دخولها الاسلام بس في الاخر كل واحد حر في تصرفاته و اعتقاداته

طالما فيها ولادها يبقى انا مش لاعب يا جماعه

حلال عليك يا عنبى يا اخويا :)

حلال الله اكبر

بس انت ما قولتليش عاوزة تعرف جنسيتها ليه؟ ناوي على ايه يا عنبي

لا بس اصلها صعبت عليا اقوى فكنت عاوز ادعلي لها فقولت طبعا المفروض الواحد يعرف الجنسيه علشان يخصها بالدعاء

طبعا معرفة الجنسيه مهمه جدا لتخصيص الدعاء

في مصر بنات كتير محتاجين دعائك يا عنبي

مش كده ياهندسه مهو انا بقول كده بس مافيش حد عاوز يسمعنى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

حلال الله اكبر

اوعى وشك

الشرير العنبى داخل سخن يا رجااااااااااااااااله

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

عادي للأسف ده منتشر بين كثير من الشباب خصوصا شباب المناطق التي يكثر فيها الاحتكاك بالأجانب مثل الإسكندرية والأقصر وشرم الشيخ والقاهرة.

بس أنا أعرف صديق لصديقي جاءت له فتاة من روسيا (أوكرانيا) خصيصا وتركت أسرتها وأهلها وارتضت به زوجا وأسلمت ومبسوطين ماشاء الله وأيضا كان التعارف عن طريق الانترنت.

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

حلال الله اكبر

اوعى وشك

تصدق سلخت اقبل ما ادبح

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

عادي وبيحصل اكتر من كده كمان ..

اذكر كان زوجي حكى لي قصة وحده زميله لاخوه في الشغل .

البنت تقدم لها واحد بطريقة عاديه جدا ملهاش علاقه بنت ولا غيره ودخل البيت من بابه زي مابيقولوا وراح كلم والدها واتفقوا على كل شيء وراحت البنت مع اهلها شافوا شقة العريس وعجبتهم واتفقوا على التفاصيل وخلاص كتبوا الكتاب ..

بعدها ظهرت الحقيقة وان العريس لا وراه ولا قدامه وان الشقة الي فرجهم عليها وكتبوا على اساسها الكتاب ماهي الا شقة لواحد صاحبه استلف منه المفتاح ساعتين زمن عشان يسوح فيها السواح ..

طبعا البنت تطلقت بعد كده وبقى زواجها مرة ثانيه امر فيه صعوبه نتيجه نظره المجتمع الي انتم عارفينها وربما تكون للآن بلا زواج الله اعلم . ..

يعني النصب عادي موجود في كل مكان بس على فكره نصيحه لك ياريمو بخصوص صاحبتك دي بالذات انتبهي منها شويه .. طالما الموضوع فيه اسلام ومااسلام فخلي بالك الحكايه دي سبوبه جامده اوي لناس كتير على النت ومش شرط يكون غرضهم الفلوس فانتبهي منها وخلي بالك مفيش بني آدم ساذج مهما كانت جنسيته ..

انا بقول ماسبق كأحتمال مش مسلمه يعني ممكن تكون البنت مضحوك عليها فعلا وممكن متكونش فاسلم شيء انك تكوني على حذر او تقفلي الباب ده خالص وربنا قادر يتولاها برحمته ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انا مش عارفة حكاية التوبيك دي ايه كل ما اجي اكتب رد يحصل حاجة و ما ابعتوش و اقول خلاص بكرة ان شاء الله هارد

المهم ادوني شوية كده و ارد على كل واحد فيكم اولا

ثانيا عاوزة اقول رايي في الموضوع من الناحية العامة له مش الشخصية بس

رابط هذا التعليق

بصي يا اخت ريمو

احب اوضح حاجه .حضرتك بتقولي مش كفايه ندل .لا وكداب كمان (طبعا ماحدش ينكر انه كداب)لكن ممكن دي تيقى خطوه في منتهى الذكاء منه(ده على حسب تفكيره)

لانه لو قال لها على اسم مستشفى حقيقي (موجود بالفعل يعني)فده هايخلي الموضوع سهل بالنسبه ليها انها تعرف وتتاْكد انه مش موجود في المكان ده وانه فعلا كداب

لكن هوه اداها عنوان غلط .علشان ماتعرفش توصل له خالص ولا توصل لاي معلومه عنه

وبالتالي ممكن يغيب شهرين كده وتلاقيه بيتصل بيها ويشوف اخبارها ايه ولو بقت كويسه مافيش مانع انه يكمل اللعبه معاها

ولو مابقتش كويسه وتماثلت للشفاء يبقى ممكن يكدب عليها كدبه تانيه ويختفي مره تانيه

لكن ما اعتقدش انه يكون بالغباء اللي يخليه ما يحسبهاش ويديها معلومه غلط زي دي

تاني حاجه اللي خلاه يقعد يتكلم معاها ويتعرف عليها ويحبوا بعض على النت اعتقد ان المده بتاعت التعارف دي مده مش قليله

يبقى كان هايخسر ايه لو المده دي زادت لها شهر وله شهرين كمان

انا مش باقول انه كان صادق معاها (لا)

لكن

هوه بس حب يعمل هدنه مع نفسه

اذا لقى حاجه جديده وسريعه It is OK اذا مالاقاش يبقى ممكن يرجع لها تاني

يعني باختصار هوه في وجهة نظره انه ساب الباب موارب

وحاجه جديده المقصود بيها (قصه جديده )مع(واحده جديده)

والله ممكن يكون كلامك فيه شئ من الصحة يا روشة

طبعا العلاقة ما كانتش مدتها قليلة و كان دايما بيتصل بيها و باهلها و دا اللي خلاها اظن تصدقه

و كمان كان بيعامل ولادها كويس و كانوا بيحبوه

بس تقريبا الاستاذ كان بيصرف كده و اكيد بيقول في نفسه يا عم مهما صرفت في التليفونات هايكون اقل من التقديم بقى على هجرة و وقت اد ايه فا هو حب يختصر الطريق بس ما صبرش على الطبخة بتاعته و زهق لما البنت حصلها الحادثة دي و شاف الموضوع هايطول اكتر من كده بقى فا اخترع الحدوتة العبيطة دي اللي اتعادت في اكتر من قيلم عربي قديم و بايخ

و بتقولي انه على الفيس بوك ضاف بنات ما كانوش موجودين و هما مع بعض

فا ممكن فعلا يكون بيدور على صيد تاني اسهل شوية

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

حلال الله اكبر

اوعى وشك

تصدق سلخت اقبل ما ادبح

محمد و ياسر ايه اللي بتعملوه انتوا الاتنين دا :blink:

كده تانت ريمو هاتزعل منكم wst::

واخد بالك من تانت دي يا باشمهندس :lol:

رابط هذا التعليق

عادي للأسف ده منتشر بين كثير من الشباب خصوصا شباب المناطق التي يكثر فيها الاحتكاك بالأجانب مثل الإسكندرية والأقصر وشرم الشيخ والقاهرة.

بس أنا أعرف صديق لصديقي جاءت له فتاة من روسيا (أوكرانيا) خصيصا وتركت أسرتها وأهلها وارتضت به زوجا وأسلمت ومبسوطين ماشاء الله وأيضا كان التعارف عن طريق الانترنت.

عارف يا استاذ محمد هو فعلا لو كان شاب طايش و من اللي بيفكروا يهجوا من البلد بسبب الظروف كان الواحد هايقول اهو ظروفه و في الاول و في الاخر دا عيل و غلط

لكن لما يبقى راجل مهندس محترم و شغال في السعودية و للاسف متجوز و عنده بنت يعني مش واحد اهبل دا واحد انتهازي و مش كويس

لانه متجوز و خدع مراته و بنته قبل ما يخدع صاحبتي اللي فهمها انه بس عايش مع مراته بسبب الطفلة البريئة دي لكن ما فيش بينهم حب

الراجل دا عايش في الافلام العربي جامد

رابط هذا التعليق

عادي وبيحصل اكتر من كده كمان ..

اذكر كان زوجي حكى لي قصة وحده زميله لاخوه في الشغل .

البنت تقدم لها واحد بطريقة عاديه جدا ملهاش علاقه بنت ولا غيره ودخل البيت من بابه زي مابيقولوا وراح كلم والدها واتفقوا على كل شيء وراحت البنت مع اهلها شافوا شقة العريس وعجبتهم واتفقوا على التفاصيل وخلاص كتبوا الكتاب ..

بعدها ظهرت الحقيقة وان العريس لا وراه ولا قدامه وان الشقة الي فرجهم عليها وكتبوا على اساسها الكتاب ماهي الا شقة لواحد صاحبه استلف منه المفتاح ساعتين زمن عشان يسوح فيها السواح ..

طبعا البنت تطلقت بعد كده وبقى زواجها مرة ثانيه امر فيه صعوبه نتيجه نظره المجتمع الي انتم عارفينها وربما تكون للآن بلا زواج الله اعلم . ..

يعني النصب عادي موجود في كل مكان بس على فكره نصيحه لك ياريمو بخصوص صاحبتك دي بالذات انتبهي منها شويه .. طالما الموضوع فيه اسلام ومااسلام فخلي بالك الحكايه دي سبوبه جامده اوي لناس كتير على النت ومش شرط يكون غرضهم الفلوس فانتبهي منها وخلي بالك مفيش بني آدم ساذج مهما كانت جنسيته ..

انا بقول ماسبق كأحتمال مش مسلمه يعني ممكن تكون البنت مضحوك عليها فعلا وممكن متكونش فاسلم شيء انك تكوني على حذر او تقفلي الباب ده خالص وربنا قادر يتولاها برحمته ..

اختي العزيزة ضحى منورة التوبيك يا جميلة :blink:

بصي يا ستي فعلا كلامك صح

و هو دا اللي كنت عاوزة اتكلم فيه ان الموضوع مش بس عشان العلاقة كانت على النت فا عشان كده هو نصب عليها لا النصب موجود في الواقع و عيني عينك اهو زي موضوع زميلة اخو جوزك

بس في حالة صاحبتي دي موضوع النت ساعده في انه ينصب كويس و وقع البنت في حبه و للاسف ما فيش في ايدها غير انها تصدقه طبعا مش هاينفع تسأل عليه في الرياض و هي من كندا المسافة طويلة اوي

قبل ما يحصل الموضوع دا قولتلها اساليه لو ينفع جوزي ياخد رقمه و نتعرف عليه عشان لما تتجوزوا و تيجي يكونوا الاتنين عارفين بعض و نبقى اصحاب كلنا

هو رفض و ما وافقش على الموضوع استغربت جدا ساعتها و قولت عادي يمكن مش اجتماعي او انه مش عاوز لاي اسباب مع ان شغله في نفس مجال جوزي هندسة كومبيوتر

الله اعلم خاف بقى اننا نتعرف بمراته اللي هنا او نكتشف حاجه مش عاوزها هي تعرفها مش عارفه

اما بخصوص نصيحتك يا ضحى ما تخافيش البنت ما صدرش منها اي حاجه تقلق طول معرفتي بيها فعلا

و برضه ان شاء الله هاكون حريصة لا تقلقي :lol:

رابط هذا التعليق

نيجي بقى للكلام العام

انا رايي ان مش مجرد واحد ما يقول لواحدة انا بحبك انها فورا تلغي عقلها بقى و تعيش دور احلام عمرنا و كلام الافلام دا

احنا ربنا خلقلنا عقل عشان نفكر بيه مش عشان نركنه على جنب

لازم تتأكد من صدق اللي قدامها في كل حاجه من اول مشاعره و دي اظن انها مع الوقت بتتحس لو هي ما لغتش عقلها خالص في مواقف كتير بتبين الصدق في المشاعر

تاني حاجه و اللي اعرفه انت بتقول بتحبني يبقى لازم يكون في خطوات عملية تأكد كلامك دا مش تحبني بيني و بينك و معلش انتي عارفه الظروف ما تسمحش دلوقتي اكلم اهلك

معلش الكلام دا ما بقتش الاطفال تصدقه عشان الكبار يصدقوه و للاسف كتير من بناتنا بتصدقه مع انه قديم اوي

اللي اعرفه انت بتحبني يبقى تكلم اهلي او حد منهم على الاقل تثبتلي ان كلامك صدق

و برضه دور الاهل في السؤال على الولد دا و اهله و سؤال مش مجرد تأدية واجب لا طبعا السؤال لازم يكون مفصل و بتأني

لان دا جواز مش لعبة دا حياة كاملة بتسيب فيها بنتك

لكن الناس اللي بتفرح بشقة او عربية ممكن تكون للمنظرة يبقى معلش الناس دي يا اما هبلة و مش فاهمه الدنيا يا اما ناس طماعة

و في الحالتين يستاهلوا اللي يجرالهم

الاهل عليهم مسؤلية كبيرة جدا في موضوع الجواز دا فعلا الله يعين

الدنيا مش بمبي كده زي ايام سعاد حسني

مش هاتصدقوا لو قولتلكم اني من دلوقتي بافكر في اليوم اللي هايجي واحد يتقدم لمريم

و الرعب اللي بحسه من المسؤلية الكبيرة اللي هاتكون موجودة عليا و على باباها

ربنا يحفظ على كل بناتنا و اولادنا من الشر و السوء

اللهم آمين

رابط هذا التعليق

حلال الله اكبر

اوعى وشك

تصدق سلخت اقبل ما ادبح

عارفك يا صاحبى

مجنون و تعملها

مقلتليش بقى ... اخر النشاطات ايه دلوقتى.... :blink:

محمد و ياسر ايه اللي بتعملوه انتوا الاتنين دا :lol:

كده تانت ريمو هاتزعل منكم wst::

واخد بالك من تانت دي يا باشمهندس wst::

انا مليث دعوة يا ميث

هو اللى شخبط فى الكلاسه بتاعتى الاول :roseop: :lol: wst::

عسان كده انا ضلبته ف الحيطة و عملت للحيطة واوا

كوكو واوا

طب اعمل ايه يا ريمو

مش لازم ناخد بنفس بعض

اتنين السلك ضاربهم و قاعدين فى الغربة

واحد ف الجبل ... و اقرب مدينة على بعد 300 كم و التانى قرب يموت من كتر ما البلد وحشاه و بيعد الدقائق من شوقه اليها

اهو اى حاجة تطلعنا م المود يا اختى

و بمناسبة الموضوع ..

صدقينى لما اقولك ان فيه شباب بتتعرض لكوارث من بنات

و مش محتاج احلف على ده

اعرف واحد خلاص اوشك ينتحر من الحلم اللى ضاع عشانها طلعت متزوجة

و الحرص واجب ف كل الحالات

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

طب ممكن يا اخى الكريم نفهم هى تستاهل ليه؟

عشان قلبها نضيف و انسانه صادقة و الطبيعى بتاعها انها بتصدق كل الناس؟؟

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

يا باشمهندس

الاخ (والذى يبدو لى من القصة ) انه شاب له مطمع وهو الجنسية

والسيدة ذات الاولاد لها مطمع ايضا وهو الزواج بشاب اصغر منها

ولا اظن انها كانت غافلة عن ذلك

هذا رايى يا اخى الكريم

knowledge is power

رابط هذا التعليق

يا باشمهندس

الاخ (والذى يبدو لى من القصة ) انه شاب له مطمع وهو الجنسية

والسيدة ذات الاولاد لها مطمع ايضا وهو الزواج بشاب اصغر منها

ولا اظن انها كانت غافلة عن ذلك

هذا رايى يا اخى الكريم

ظلمتها يا اخي تصدق انها عندها 33 سنة بس

يعني مش عجوز شمطاء طمعانة في شاب صغير ورور

رابط هذا التعليق

ظلمتها يا اخي تصدق انها عندها 33 سنة بس

يعني مش عجوز شمطاء طمعانة في شاب صغير ورور

يا اخوانا اى رجل او امرأة عارف ان الزواج عن طريق النت مصيره الفشل ..لان العلاقة افتراضية ...ومبهمة ....والامثلة كثيرة

فالمفروض ان لا تكون اى فتاة او امراة لقمة سائغة لشخص تافه يتسلى على النت او شخص اخر ندل وطماع

knowledge is power

رابط هذا التعليق

يا اخوانا اى رجل او امرأة عارف ان الزواج عن طريق النت مصيره الفشل ..لان العلاقة افتراضية ...ومبهمة ....والامثلة كثيرة

فالمفروض ان لا تكون اى فتاة او امراة لقمة سائغة لشخص تافه يتسلى على النت او شخص اخر ندل وطماع

مش شرط الفشل

رغم انى قلت انى مشفتش علاقة نجحت بصورة شخصية لكن الاخوة هنا ف المنتدى اكدوا زواجهم عن طريق النت

و ربنا يتم عليهم نعمته

انما ده ميمنعش انى موافقك ع الحرص الزيادة و ان الناس الطيبين ينتبهوا

و اسمحلى اقولك ان لغايو دلوقتى ... البنت متستاهلش الغدر اللى اتعمل فيها ولا حاجة من ده خالص

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...