اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رفض الطلب

Recommended Posts

رُفض طلبي: إِنَّا للَّهِ وَإِنَّا إِليهِ رَاجِعُونَ

عن أبي هريرة رضي اللَّه عنه قال: قال رسولُ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: «المُؤمِن الْقَوِيُّ خيرٌ وَأَحبُّ إِلى اللَّهِ مِنَ المُؤْمِنِ الضَّعِيفِ وفي كُلٍّ خيْرٌ. احْرِصْ عَلَى مَا ينْفَعُكَ، واسْتَعِنْ بِاللَّهِ وَلاَ تَعْجَزْ. وإنْ أصابَك شيءٌ فلاَ تقلْ: لَوْ أَنِّي فَعلْتُ كانَ كَذَا وَكذَا، وَلَكِنْ قُلْ: قدَّرَ اللَّهُ، ومَا شَاءَ فَعَلَ، فَإِنَّ لَوْ تَفْتَحُ عَمَلَ الشَّيْطَان». رواه مسلم.

عن ام سلمه رضي الله عنها قالت : سمعتُ رسول اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم يقول : « مَا مِنْ عبدٍ تُصِيبُهُ مُصِيبَةٌ ، فيقولُ : إِنَّا للَّهِ وَإِنَّا إِليهِ رَاجِعُونَ : اللَّهمَّ أجرني في مُصِيبَتي ، وَاخْلُف لي خَيْراً مِنْهَا، إِلاَّ أَجَرَهُ اللَّهُ تعَالى في مُصِيبتِهِ وَأَخْلَف له خَيْراً مِنْهَا . قالت : فَلَمَّا تُوُفِّيَ أَبُو سَلَمَة ، قلتُ كما أَمَرني رسولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم فَأَخْلَفَ اللَّهُ لي خَيْراً منْهُ رسولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم . رواه مسلم .

تفاصيل أوفى لاحقاً

الهدف من الموضوع:

نصائحكم لتجنب الأخطاء في المحاولة الثانية

استفادة الآخرين من أخطائي

ولكم الشكر،

ملحوظة: قمت بمسح رسالة الرفض من أجل ارفاقها ، ولكن تواجهني هذه المشكلة

attach_error.png عملية إرفاق الملف فشلت , الرجاء مراسلة الإدارة العامة وإعلامها بفشل إرفاق الملف

ارجو المساعدة

تم تعديل بواسطة abcabc
رابط هذا التعليق

يمكنك رفع الملف على أحد مواقع استضافة الصور مثل www. ، و وضع اللينك الخاص بها هنا.

وبانتظار باقي التفاصيل.

وعلى فكرة... ليس معنى رفض الطلب أنه تم وضعك على البلوك. يمكنك تحسين نقاط الضعف في ملفك ، وإعادة التقديم لاحقاً ، ويمكن د. قناوي أو أحد الموسوعات بتوعنا هنا يفيدك أكتر.

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

لا حول ولاقوة الا باللة.

معلش الخيرة فيما اختاره الله

ربنا معاك و مع الجميع يا رب

تم تعديل بواسطة Salwa

ان كان الرب معنا ......فمن علينا

رابط هذا التعليق

abcabc

انا قريت رسالة الرفض ، وهي موضحة إنك مش جايب النقط المطلوبة (انت جايب 59 والمطلوب 67)

يعني المفروض إنها كانت حاجة متوقعة بالنسبة لك ، وكل واحد بيبقى حاسب النقط بتاعته كويس قوي عشان يبقى عارف موقفه إذا كان هيعدي ولا لأ

وبيبقى عارف هو محتاج قد إيه من الأيلتس ، وإذا محتاج يمتحن tef ولا لأ

الخلاصة ، الرفض في حالتك طبيعي ومتوقع ، ولو فيه غلطة تبقى منك إنك محسبتش نقطك كويس ومعرفتش موقفك قبل ما تقدم

عموماً ... لا تيأس ، وجرب تقدم مرة تانية ، بس تحسبها صح المرة دي وتعرف موقفك بدقة ، وتشوف إيه الحاجات اللي ممكن تزود رصيدك من النقاط

وبالتوفيق إن شاء الله

رابط هذا التعليق

شكرا اخوي thesaintmanwar على التضامن

وكلام الأهلاوي مظبوط 100%

الرفض كان متوقع، ولم يكن مفاجئ بالنسبية لي

ولكن إضافة موضوع رفض الطلبات يثري المنتدى، لأني متابع جيد للمواضيع هنا، ولاحظت إن معظم الأخوان ينشروا أخبار النجاح فقط في الطلبات والمقابلات و لم أجد ذكر للرفض، كان الأمور تتم ببساطة وكل المقدمين يوصلوا كندا بسهولة أو مسالة وقت، وهذا ليس صحيح، لان كثير من الطلبات ترفض لأسباب متعددة وليس النقاط فقط وحتى المقابلات تفشل كثيراً.

قد يكون بسبب الخجل أو الإحباط أو كتم الأسرار أو عدم الرغبة في المساعدة أو لأسباب أخرى، لا يذكر الكثيرين التجارب الفاشلة.

على العموم هذا موضوع آخر،

السؤال: لماذا قدمت أنا من الأساس وأنا متوقع الرفض؟

السبب الرئيسي أنا مقدم في فترة صدور القائمة والقانون الجديد، يعن أوارفي كانت معاهم أثناء صدور القرار.

فأصبحت أدور في دائرتهم ولم يكن أماي أي خيار آخر. بصور أوضح، تم القبول المبدئي لطلب ومن ثم تم طلب الأوراق بصورة سريعة وغير متوقعة لأنو نحنا أول من طبق فيهم القانون الجديد.

طلب مني تسليم جميع الأوراق في فترة ثلاثة أشهر وأنت تعلم صعوبة الأمر

وكانت النقطة الحرجة هي امتحان الأيلتس، لان الوقت ضيق جداً وأنت تعلم الحجز للامتحان غير متوفر. وعملت بنصيحة الأخوان هنا وأرسلت إيصال الحجز وخطاب للسماع لي بتأجيل تسيلم الأيلتس، وأعطوني فرصة شهر إضافي.

فلم يكن أمامي إي خيار إما أن اسلم الأيلتس أو يتم الرفض لعدم إكمال الأوراق

وكانت نتيجة الأيلتس 6 استماع 5 قراءة 6 كتابة 6 لذلك حصلت على ثمانية في تقيم اللغة

...........

حاسس انو أنا طولت خالص

....... نواصل

رابط هذا التعليق

ولكن إضافة موضوع رفض الطلبات يثري المنتدى، لأني متابع جيد للمواضيع هنا، ولاحظت إن معظم الأخوان ينشروا أخبار النجاح فقط في الطلبات والمقابلات و لم أجد ذكر للرفض، كان الأمور تتم ببساطة وكل المقدمين يوصلوا كندا بسهولة أو مسالة وقت، وهذا ليس صحيح، لان كثير من الطلبات ترفض لأسباب متعددة وليس النقاط فقط وحتى المقابلات تفشل كثيراً.

كلامك سليم في النقطة دي ، وللأسف الكلام ده واضح في مقابلات كيبك ، ناس كتير بتترفض بس محدش بيكتب عن تجربته إلا الناجحين بس - ومش كلهم كمان - فبيكون الانطباع اللي يتكون عند معظم الناس إن المقابلة دي حاجة سهلة وإنهم مش بيرفضوا حد ... وده مش صحيح

فلم يكن أمامي إي خيار إما أن اسلم الأيلتس أو يتم الرفض لعدم إكمال الأوراق

وكانت نتيجة الأيلتس 6 استماع 5 قراءة 6 كتابة 6 لذلك حصلت على ثمانية في تقيم اللغة

دي كانت برضه غلطة منك ، لإن استحالة حد يجيب 16/16 في اللغة الأولى ، بلاش نقول استحالة بس صعب جدا جدا جدا

في الحالة دي تعمل إيه ... عليك وعلى الفرنساوي ...تحاول يجيب فيه على قدر ما تقدر وده صعب بس ممكن

واحد صاحبي كان محتاج 12 في الانجليزي ، دخل امتحان الأيلتس كذا مرة وما قدرش يجيب أكتر من 10

عمل إيه...راح أخد كورسات ودروس فرنساوي وامتحن التيف جاب 6 من 8 ، يعني بقى معاه أكتر من المطلوب ب 4 نقط

أتذكر إن التهامي مشرف الباب هنا عنده موقف مشابه ، إنه كان محتاج 16 نقطة ، جاب 14 من الانجليزي ، و2 من الفرنساوي ( أو اكتر)

زي ما قلتلك لا تيأس ، وكرر المحاولة تاني وإن شاء الله تبقى المحاولة التانية موفقة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أخى الكريم abcabc

قدر الله وماشاء فعل يا اخى الكريم وان شاء الله تعيد تقييم اوراقك وتقدم تانى ويكون ليك نصيب بأذن الله

قدر الله لك كل خير وصرف عنك كل شر

رابط هذا التعليق

احي اي بي سي

انت ماخسرتش اي حاجة غير قيمة الشيك

خليك ورا الايلتس لغاية ما ربنا يكرمك وقدم تاني وانت على نور

انا اترفضت قبل كدة للايلتس بردة وقدمت تاني عادي

المهم انك تصبر على الايلتس

وقدر الله وما شاء فعل

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أخى العزيز , أنا مش شايف أن هناك أى مشكلة من رفض الملف اطلاقا لكن المشكلة هى ايه المطلوب منك لكى تحصل على عدد النقاط الكافى .

السؤال هو , فى خانة التعليم , ليه أنت أخذت 20 على الرغم من أن حملة المؤهلات العليا يحصلون على 22

الأمر التانى أنا من رايى الشخصى هو أنك لو لسه موضوع الهجرة فى دماغك و أنا أؤيد ذلك لأن أى شخص ناوى على خطوة ذى الهجرة بيبقى عارف أنه هيقابل عقبات كتير قبل ما يسافر و عقبات أكتر بعد ما يسافر و مش معقول واحد ذى حضرتك ناوى على الهجرة , ترجع من أول مطب يقابلك , لأن قصة الهجرة هى عملية ولادة جديدة للانسان و الهجرة تحتاج الى اصرار و عناد و من الأكيد أن أى واحد ناوى على حاجة ذى كدة هيقابل فى مشواره لحظات فشل و احباط كتير و هيقابل لحظات نجاح و تفاول كتير , المهم ان الواحد يكون مسستم نفسه على أنه كل ما يقع يقوم تانى و ينفض هدومه و يبدأ من جديد , و أن تكون هذه سياستك و سياستنا جميعا طالما أن فينا قلب ينبض .

لا تحسب المجد تمرا أنت آكله لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

الحاجة اللى أنا رايى الشخصى ممكن تفيدك بشكل قاطع فى موضوع الهجرة هو أنك تعمل اللى تقدر عليه من دول :

1 - تحاول الحصول على درجة الماجستير فى تخصصك لأن هذا سيضيف 3 نقط الى الملف بتاعك

2 - لو مكنتش مرتبط , ممكن تتزوج من انسانة مناسبة و حاصلة على مؤهل عالى , على أن يكون الزواج طبعا بغرض تأسيس أسرة و بغرض الاستقرار مش لزوم ملف الهجرة - لأن هذا سيعطيك 4 نقط اضافية .

3 - تقوية نفسك بقدر الامكان فى اللغة الانجليزية بحيث تحصل فى الأيلتس ( على الأقل 10 نقط )

و ربنا يوفقك و يوفق الجميع الى مافيه الخير ا شاء الله

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

دببت للمجد والساعون قد بلغوا حد النفوس وألقوا دونه الأزرا

وكابدوا المجد حتى مل أكثرهم وعانق المجد من وافى ومن صبرا

لا تحسب المجد تمراً أنت آكله لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

مع انه كلام كبير اوي يصعب على امثالي فهمه

بس هملة المؤهلات العليا 20 درجة بس :roseop:

22 دي لو بكالوريوسين اتنين او دبلوما مع اكتر من 14 سنة تقريبا

رابط هذا التعليق

الحمدلله على كل شيء

والايلتس صعب اه مش مستحيل وخصوصا انك هتمتحنه هناك اكادميك لو هتعادل الشهادة عادة

وبعدين برضه زي الاهلاوي ما قال اديها شوية فرنساوي كماااان

وربنا يقدم الي فيه الخير ومتزعلش يسيدي خيرها في غيرها

رابط هذا التعليق

بس هملة المؤهلات العليا 20 درجة بس :sad:

كنت عايز اخذ شورتك في موضوع المؤهلات دي، انا درست ابتدائي 6 سنوات متوسط 3 سنوات ثانوي 3 جامعة دبلوم 3 سنوات. يعني المجموع 15، ما عارف انا غلطان في تعبئة الفورم، لانو مفروض احصل على 22 في المؤهلات. مرفق صورة. أرجو التوضيح

رابط هذا التعليق

بس هملة المؤهلات العليا 20 درجة بس :sad:

كنت عايز اخذ شورتك في موضوع المؤهلات دي، انا درست ابتدائي 6 سنوات متوسط 3 سنوات ثانوي 3 جامعة دبلوم 3 سنوات. يعني المجموع 15، ما عارف انا غلطان في تعبئة الفورم، لانو مفروض احصل على 22 في المؤهلات. مرفق صورة. أرجو التوضيح

لا بالراحة كدة فهمني

انت اخدت جامعه 3 سنين وبعدها عملت دبلوما 3 سنين ؟؟

وهو فيه جامعه 3 سنين؟؟طب ايه نوع الشهادة اللي خدتها منها

هو شرط ال 22 نقطة

انك تحصل على درجتين بكالوريوس مختلفتين بالاضافة الى 15 سنة تعليم (بمافيهم البكالوريوسين )

او شهادة دبلوما رسمية نظامية لا تقل عن 3 سنين بالاضافة الى 15 سنة تعليم

غريبة

مانت كدة المفروض فعلا 22 درجة

الا اذا ماعترفش بالشهادة

انت بعتت ترانس كريبت ليها بساعات الحضور والمواد؟

رابط هذا التعليق

.

في الحالة دي تعمل إيه ... عليك وعلى الفرنساوي ...تحاول يجيب فيه على قدر ما تقدر وده صعب بس ممكن

واحد صاحبي كان محتاج 12 في الانجليزي ، دخل امتحان الأيلتس كذا مرة وما قدرش يجيب أكتر من 10

عمل إيه...راح أخد كورسات ودروس فرنساوي وامتحن التيف جاب 6 من 8 ، يعني بقى معاه أكتر من المطلوب ب 4 نقط

أتذكر إن التهامي مشرف الباب هنا عنده موقف مشابه ، إنه كان محتاج 16 نقطة ، جاب 14 من الانجليزي ، و2 من الفرنساوي ( أو اكتر)

زي ما قلتلك لا تيأس ، وكرر المحاولة تاني وإن شاء الله تبقى المحاولة التانية موفقة

اهلا بيك اخى الاهلاوى

على فكرة دى تانى مداخللة ليك تتكلم عن شخص دخل tef عشان فدرال و كمان نجح

طب يا ريت لو تتكرم بشوية معلومات اكتر عن الامتحان ده او الماتيريالز عشان انا واحد من الناس فاضللى شهر على انتهاء المهلة و معايا 66 نقطة و معنديش وقت اذاكر ايلس نهائى رغم ان امتحانى 8/8 ............و شكرا

رابط هذا التعليق

سؤال بعد اذن حضراتكم

فى ناس بتتكلم عن نجاح ومديكال وما شابه واخرون عن رفض .......طب ما موقف الناس اللى عايزة تسحب الملف قبل انتهاء المهلة

يعنى فلوس تترد ولا مفيش

لو حنعيد التقديم بعد 6 شهور حينفع ولا مش حينفع(على اساس انهم مش فاضيين يضيعو وقت مع عيال صغييرة بترجع ف كلامه :sad: ) ........الخ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...