اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ممدوح موسي

afiona

Recommended Posts

تضامنا مع Lancelot و تعبيرا عن نبض المنتدي قررت ان أفتح هدا الموضوع للتنفيس عن أي مشاعر غضب تنتاب الواحد لما بيتفرج علي ممدوح موسي.... انا اخدت سماح بالتغاضي عن قواعد المناقشة بالمنتدي علشان كله يأخد راحته ( وش واحد جاله pm من إدارة المنتدي بيقوله إتلم أحسنلك )

يا لجنة الحكام ... الاهلى بيدفع كام ? ...(من اقوال جماهير الدراويش الماثورة)

رابط هذا التعليق

اللهم انى صائمه :D

والحقيقه الكلام فى الموضوع ده تحديدا يضيع اى صيام :lol:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

أحسن حاجة أنه جاب نانسى عجرم فى أول يوم رمضان ليه؟ طبعا عشان الشباب الجعان يقتدى ويتفرج ويرقص... وهو نفسه رقص وكان متكيف جدا...

بس فى الآخر العيب مش عليه...العيب على اللى بياخد منه الحلقات كل رمضان ويدفع فيها الشىء الفلانى من فلوس الضرايب وبعدين يفرجنا عليها...

أنا بجد نفسى أعرف !مين هو ضهره فى مسبيرو وكيف بدأ مشواره فى هذا الجهاز التركه مع أن تباتة الدنيا فيه... تبت وبارد وغلس ورخم ووشه علطول أبلكاش أو حتة طوبة ومنك لله يا أفيونة ضيعت صيامنا على واحد ميستهلش...

ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا.

With great power comes great responsibility

وحدة المرء خير ......... من جليس السوء عنده

وجليس الصدق خير ... من جلوس المرء وحده

رابط هذا التعليق

أحسن حاجة أنه جاب نانسى عجرم فى أول يوم رمضان ليه؟ طبعا عشان الشباب الجعان يقتدى ويتفرج ويرقص... وهو نفسه رقص وكان متكيف جدا...

بس فى الآخر العيب مش عليه...العيب على اللى بياخد منه الحلقات كل رمضان ويدفع فيها الشىء الفلانى من فلوس الضرايب وبعدين يفرجنا عليها...

أنا بجد نفسى أعرف !مين هو ضهره فى مسبيرو وكيف بدأ مشواره فى هذا الجهاز التركه مع أن تباتة الدنيا فيه... تبت وبارد وغلس ورخم ووشه علطول أبلكاش أو حتة طوبة  ومنك لله يا أفيونة ضيعت صيامنا على واحد ميستهلش...

عشان كل ده بقى انا قلت مش هاشترك فى الموضوع smk: اصل شفت نفس الفيلم فى جروب تانى و من تانى يوم رمضان الناس بدات تشتم فى ممضوح "نوال الزغبى بتقولها كده" smk: قمت انا قلت لا انا ماشتركش فى مواضيع ممضوح خالص smk:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

أولا .. شكر لأفيونة ... إحنا ممكن نعمل حملة علي التليفزيون في رمضان ... smk: smk:

تبت وبارد وغلس ورخم ووشه علطول أبلكاش أو حتة طوبة

وصف دقيق و فيه إنتقاء لتشكيلة من الكلمات التي تضع تصورا كاملا للحالة التي نتعامل معها في هذا الموضوع ...

أنا عايز أعرف حاجة .... علي مدار 4 حلقات شفت 3 ستات .. نانسي ... شيرين ... إليسا ... مش عارف مين كان في الحلقة الرابعة ... يا تري الأخ ممدوح ممكن يجيب رجالة في البرنامج و لا هنمشيها حريمي بما إن 2003 هو عام الفتاة المصرية و إن الرجالة مش حلوين زي نانسي و إن البرنامج إسمه "بأحبها" مش "بأحبه" ...

أنا عايز كمان أعرفكم إني لو غبت عن المنتدي يبقي أن عند دكتور الضغط ... بسيطة إن شاء الله ...

smk:

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

مين الأخ ممدوح موسى اللى مزعلكم ده !!

ياسلااااااااام

عرفت دلوقت قديه الجهل ممتع

smk:

عزيمة فرد واحد يمكن أن تحدث فرقاً .. وتصنع التغيير

رابط هذا التعليق

أنا خايف أسأل من الصبح مين ممدوح ده ؟ أو ممضوح ‍‍‍‍‍‍‍!!!! وهو بعد كده لن يكون ممدوح ولكن مفضوح smk: smk: تم تعديل بواسطة wa7d

أنصر أخاك ظالما أو مظلوما

رابط هذا التعليق

ياسلااااااااام

عرفت دلوقت قديه الجهل ممتع

لشت وحدك المستمتع بالجهل، فأنا زيك عامل زي الاطرش في الزفه fsh::

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

أولا .. شكر لأفيونة ... إحنا ممكن نعمل حملة علي التليفزيون في رمضان ... smk:  smk:
تبت وبارد وغلس ورخم ووشه علطول أبلكاش أو حتة طوبة

وصف دقيق و فيه إنتقاء لتشكيلة من الكلمات التي تضع تصورا كاملا للحالة التي نتعامل معها في هذا الموضوع ...

أنا عايز أعرف حاجة .... علي مدار 4 حلقات شفت 3 ستات .. نانسي ... شيرين ... إليسا ... مش عارف مين كان في الحلقة الرابعة ... يا تري الأخ ممدوح ممكن يجيب رجالة في البرنامج و لا هنمشيها حريمي بما إن 2003 هو عام الفتاة المصرية و إن الرجالة مش حلوين زي نانسي و إن البرنامج إسمه "بأحبها" مش "بأحبه" ...

أنا عايز كمان أعرفكم إني لو غبت عن المنتدي يبقي أن عند دكتور الضغط ... بسيطة إن شاء الله ...

smk:

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في الواقع انا لما قرأت اسم ممدوح موسي في اول مداخله....تسألت من هذا الشخص و لكن بعد مداخله الأخ Lancelot ....بالتخمين نقدر نقول انه مذيع برنامج و لعمل الجذب الجماهيري كان يجب ان يستضيف شخصيات نسائيه مشهوره لجذب المشاهدين و خاصه الشباب .....و انا لم اشاهد هذا البرنامج او غيره منذ اول ايام رمضان....

Egypt is my home , USA is my life.

رابط هذا التعليق

ياجماعه اعتقد ان المشكله الرئسيه فى اعلامنا هى ضمور العقولوخاصه العقول الموجهه فى نظام استهبالى زى حالنا الان وبالتالى جاءنا مثل المسخ الاعلامى الحالى امتداد لفشل انظمه وهنتهاء دوله كانت يوما منارا وفى الاخر كلها رياله علوانيه

رابط هذا التعليق

Spider كتب:

أنا بجد نفسى أعرف !مين هو ضهره فى مسبيرو

بصراحة مش عارف اذا كان لازم يكون له "ضهر" و اللا لأ؟

بس باين علية حظى بلقائات هامة زى دى مثلا مع الأمير عبدالرحمن؟؟:

Lancelot كتب:

حسب موقع مصراوى المفروض انه هايعمل لقائات مع فنانين مختلفين زى عمرو دياب و مصطفى قمر و عاصى الحلانى و غيرهم زى ما بيقول الخبر دة:

Secrets of the Stars

Leading Arabic celebrities, singers and actors gathered at a glittering event to launch the series "Secrets of the Stars," which was aired on Showtime throughout Ramadan. Presented and produced by Mamdouh Moussa exclusively for Showtime, the show revealed the secrets of such stars as Amr Diab, Nawal El Zoghby, Yousra, Mostafa Amar, Diana Haddad, Ahlam and Rageb Allama, among others.

wa7d كتب:

أنا خايف أسأل من الصبح مين ممدوح ده ؟ أو ممضوح ‍‍‍‍‍‍‍!!!! وهو بعد كده لن يكون ممدوح ولكن مفضوح

بصراحة عندك حق ... و انا كمان كنت زيك كدة....

بس بتهيألى انه اتفضح خلاص و اللى كان - كان ...

مسكين.... smk:

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

عزيزى وايت هارت

فى الصورة أعتقد هو بيسلم عليه لا اكثر ولا أقل

برنامجه اساسا بيعتمد على المغنيين والمغنيات والرعاشين والرعاشات لا اكثر ولا أقل وهو يعتمد على أسئلة لهم فى منتهى الهيافة والتفاهة ثم يسالهم ان يقوموا بغناء المقطع كذا أو كذا حتى ينتهى البرنامج... حتى من أقتباسك السابق مفيش أى مكان لأمير بين المجموعة دى ...

Secrets of the Stars

Leading Arabic celebrities, singers and actors gathered at a glittering event to launch the series "Secrets of the Stars," which was aired on Showtime throughout Ramadan. Presented and produced by Mamdouh Moussa exclusively for Showtime, the show revealed the secrets of such stars as Amr Diab, Nawal El Zoghby, Yousra, Mostafa Amar, Diana Haddad, Ahlam and Rageb Allama , among others

.

على فكرة أول يوم انا وجدت البرنامج بتاعة بالصدفة والآن بطلت أتفرج على التلفاز بعد الفطار منعا لضياع الوقت فى اسفاف لا فائدة منه ...

طيب انا ححكيلكوا حكاية ظريفة عنه... أول برنامج أشتغل فيه كان أسمه "سر التفوق" وكل ضيوفه كانوا نفس الشىء مغنى أو راقصة أو شىء من هذا القبيل وفى حلقة من الحلقات أستضاف السيدة العظيمة الفاضلة فيفى عبده وعملها حلقة من جزئين تخيلوا! وسألها "ما هو سر تفوقك؟؟؟!" smk: smk: smk: طب نقول لده أيه؟ يعنى هو مش عارف سر تفوقها أيه؟؟؟ يعنى أنا لو جبتله طفل صغير حيقول له أن سر تفوقها وتقبل جمهورها لها بأن بدلة الرقص بتاعتها أولا مش محزقة أوى ولا خليعة عشان الشباب وظروفه يعنى ثانيا بدلة تغطى أغلب الجسم حتى وان كان بها بعض فتحات التهوية فهذا يرجع الى جو مصر الحار جدا صيفا والممطر شتاءا ثالثا وهذا هو الأهم أنها لم تقم مرة فى حياتها بعمل أى حركات خليعة خلال قيامها بالرقص وهذا يرجع ألا أنها نشأت فى عائلة تقدس الفضيلة....... العملية أذا مش محتاجة سؤال!

البنى آدم ده أتعرف لأن برنامجه يعتمد فى الأساس على ناس معروفه ومشهورة ولها ثقلها عند الشباب الذى غابت عنه القدوة من الأساس ....

حكاية تانية على السريع فى رمضان اللى فات وكان ضيفه أحمد السقا وانا بحب أدواره بصراحة... المهم ذى ما حضراتكم عرفين فان ممضوح ده هو صاحب فكرة وشكل البرنامج وعمل أختراع عجيب فى رمضان اللى فات ... كان يعطى الفنان من دول فى آخر البرنامج ورقة مكتوب عليها سؤال وأحنا كل ده قاعدين نتفرج منعرفش ايه اللى مكتوب والفنان له الأختيار عايز تجاوب جاوب مش عايز خلاص والجمهور بقى قاعدين طيشة مش مهم يعرفوا... لم أشاهد أحد جاوب على أى سؤال منهم .خالص. المهم أحمد السقا فى حلقته قاله يعنى أنت جايبنا عشان تسألنا الأسئلة دى" بصراحة كسفوا ولكن لم يظهر منه الا الوش الأبلكاش...

بصراحة اللى يتفرج على حاجات من هذه النوعية يكون مسئول 100% عن أختياراته يعنى ميشتكيش ليه؟ لأن المحتوى معروف مسبقا مهما أختلف الضيف... والذى لم يعرف شخصية كهذه أقول له أنت محظوظ ... لأن الأنسان الذى يعتمد على تباتته وعلى نجاح الأخرين لكى ينجح هو أنسان فاشل بكل المقاييس...

وعموما مشكلة التليفزيون ليست برنامج ولكن نظام كامل واتاحة الفرصة لكل أنواع التفاهات وغلق الباب أمام كل ما هو مفيد

وآسف للأطالة

تم تعديل بواسطة Spider

ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا.

With great power comes great responsibility

وحدة المرء خير ......... من جليس السوء عنده

وجليس الصدق خير ... من جلوس المرء وحده

رابط هذا التعليق

Spider كتب:

حتى من أقتباسك السابق مفيش أى مكان لأمير بين المجموعة دى ...

يا عزيزى انت خلطت بين المقطوعتين!!!

انا قصدت بالأمير بتساؤلك عن ال"ضهر" اللى بيسندة فى ماسبيرو ليس أكثر ....

...يسلم علية "بس" ... مش بس ... (على رأى الفنان سمير غانم) ...

هو أى حد يسلم على سمو الأمير الشاعر برضة يا Spider؟؟

أما المقطوعة التانية فكانت لتساؤل Lancelot ....

و طبعا معروف ان برنامجة يعتمد على شهرة ضيوفة ... و بالمناسبة فيه ميت مذيع و مذيعه اعتمدوا على نفس الفكرة سواء فى الأذاعة أو فى التليفزيون .. يعنى الراجل ماخترعش أو الف فكرة جديدة يستحق عليها كل "البهدلة" دى؟؟!!

عموما انت جبت الخلاصة و أتفق معاك فيها 100%:

بصراحة اللى يتفرج على حاجات من هذه النوعية يكون مسئول 100% عن أختياراته يعنى ميشتكيش ليه؟

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...