اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إقتراح بإضافة زر "شكرا" بجانب باقي الأزرار

SAW

Recommended Posts

لاحظت أنه يوجد محاورون كثيرون يتعبون في تجميع مواد و معلومات لعرضها لإخوانهم في المنتدى و لا ينالون ما يستحقونه من شكر واجب و تجد عدد القراءات كثيرة جدا و الردود نادرة أو معدومة - بالطبع لا إجبار على من يقرأ و يستفيد و لكن أيضا إتباع طريقة

"click & run" دون شكر الكاتب قد يشعره بالإحباط. و شكرا

خطفوها شابة عفية من إيد الملك

و رموها عجوز مكسحة من غير زمبلك

عبد الناصر كان فاكر نفسه زعيم

رمى عرض مصر في إيد حكيم

و السادات إختار أسوأ نائب

و النائب من يومها محتار

أقتل، أعذب، أرهب، ألفق

أعتقل، أهتك، أنهب، أكذب

جمارك، ضرايب، غلاء

مفيش جريمة معملتهاش

أعمل إيه عشان أموت رئيس!!!!

رابط هذا التعليق

الفاضل SAW

مثلما لاحظت سيدي الفاضل ان المكان الذي يجمعنا هنا اسمه محاورات المصريين .... اذن فهو قائم بالمقام الأول بل و الأخير علي الحوار فقط .... من يقدم منا معلومة او يطرح فكرة ... او يبدأ نقاش يقوم بذلك لأنه يرغب في الحوار في المقام الأول ... و لا أعتقد ان كلمة شكرآ فقط ستوفيه حقه ....

الشكر الحقيقي هو الأشتراك في الحوار و المناقشة و الا لن يكون هناك اي جدوي لما نقوم به ..

أعتقد ان كثيرين يشاركون الرأي ان مداخلة دسمة و رائعة و يعقبها عشرات من المداخلات التي لا تزيد عن كلمة شكرآ او مشكور او بارك الله فيك او ما شابه .. هو موضوع لا جدوي منه ... و ليس له مكان في موقع مثل موقعنا ...

فلنترك تلك المجاملات لمنتديات أخري و نقوم نحن هنا بشكر صاحب الموضوع عن طريق الرد بالسلب او بالايجاب علي ما طرحه ...

تحياتي و اشكرك علي اقتراحك

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

الفاضل Scorpion

أشكرك على الإهتمام و لكن كل ما قصدته أن هناك مشاركات بسيطة جدا لا تحتمل سوى كلمة شكر فقط. و بالطبع كلامك ينطبق على الموضوعات الأساسية التي تستوجب محاورات و مناقشات و ليست المساهمات البسيطة التي ذكرتها - ثم أنه لا يوجد عيب في شكر أي شخص قدم معلومة أو فكرة - و هي ليست فتح باب للمجاملات أو تشبها بمنتديات أخرى لا ترقى للمستوى - كما أن الشكر يعود الفرد على أن يؤدي واجب بعد أخذ معلومة - و تحفز الجميع لتقديم كل ما لديهم.

إن أصل الموضوع هو ملاحظتي بأن ميلنا للمدح و الثناء أضعف بكثير من ميلنا للهجوم و التحفز و أحيانا الذم - لو أخذت مثالا على ذلك - تصفح أى موضوع به معلومة تبعث على السرور و الفرح مثلا ستجد التفاعل معها أقل بكثير جدا من معلومة أو خبر يحمل هجوما على مجموعة ما أو فكرة ما - و هكذا لا أعرف السبب في تباطؤ نمو قدرتنا على المدح و الثناء في مقابل قوة حاضرة هادرة جاهزة للإنتقاد و البحث عن العيوب.

ارجو أن أكون قد أوضحت فكرتي و شكرا على إهتمامك.

رمى عرض مصر في إيد حكيم

و النائب من يومها محتار

أقتل، أعذب، أرهب، ألفق

أعتقل، أهتك، أنهب، أكذب

جمارك، ضرايب، غلاء

مفيش جريمة معملتهاش

رابط هذا التعليق

متتعبش نفسك .. سبق طرحت نفس الفكرة واتضح لي ان موضوع اضافة زر الشكر ده زيه زي موضوع الغاء التوقيت الصيفي مرفوض بلا نقاش ومهما كنا شايفين ان له جدوى او مردود ..

على كل حال بما ان في اكتر من عضو ابدى رغبه في اضافة زر الشكر واكتر من مشرف ابدى رفضهم للفكرة وبما اننا هنا في محاورات المصريين معتادين على الديموقراطية فانا بطالب بطرح الفكرة للاستفتاء العام .. ينزل اعلان فيه استفتاء ونشوف ..

حطيت ايدي في عش دبابير ولا حاجه؟ مظنش ولو ان النية قائمة ولمبة عدم الرضى عندي برغم تجاهلي لها منورة بقالها فترة ..

ربنا يعين .. يعينكم

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

يعنى يكون مفتاح زى ده وبضغطة واحدة يطلع لك شكرا

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

أنا مع فكرة إضافة زر الشكر دى, فعلاً فكرة جميلة وبتدى دافع لكاتب الموضوع إنه يكتب غيره وتدى له انطباع عن مدى فائدة ما كتب وامتنان باقى الأعضاء له.

والحكاية مش بتمشى بطريقة شكراً ومشكور وبارك الله فيك ووالله ماقصرت, يعنى الزر ده مش بيضيف كلمة شكراً مثلاً كمداخلة وبالتالى يكبر الموضوع وتزيد عدد صفحاته على الفاضى وده اللى مش بنحبه ولا بيحبه المشرفين.

كل اللى بيحصل إن بيكون فى جزء أسفل المداخلة اللى الأعضاء حابين يشكروا صاحبها عليها وكل أما واحد يضغط على زر الشكر ده بيتم إضافة اسمه فى الجزء ده وبيكون عنوانه مثلاً "الأعضاء الذين شكروا العضو فلان على هذه المداخلة".

وأحب أوضح إن زر الشكر ده بيكون على مستوى المداخلة مش على الموضوع بأكمله.

ولو الإدارة تحب تشوف مثال حى للموضوع ده أنا فى الخدمة.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

لا ياجماعه كده شكرا مش هتبقى ليها اى قيمه يعنى هتلاقى كل عضو يدخل يشوف الموضوع او يعمل اى حاجه يضغط على زر شكرا وخلاص لا خلوها كده وبعدين الواحد لو فاتح موضوع بدخل اتابعه من بره لبره يعنى لو فيه ردود جديده بدخل علشان ارد لو مافيش مبدخلش واشوف غيره لكن كده هدخل وبعدين الاقى شكراً لا اللى عاوز يكتب شكراً يكتب واللى مش عاوز مش مشكله

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انا اْؤيد راي العضو/محمد العنبي

فعلا اللي بيقدم اي معلومه بيستحق عليها الشكر .لكن في نفس الوقت الصفخه كلها هاتبقى شكرا .شكرا والواحد علشان يشوف رد تاني في نفس الموضوع يبقى هايقعد يقلب في صفحتين تلاته على ما يلاقي حاجه جديده

واللي بيقدم معلومه مش مستني كلمة (شكرا)

و برضو اللي عايز يشكر حد ممكن يكتبها هوه

رابط هذا التعليق

يا جماعة بلاش نخلى الناس تكسل عن الكتابة يعنى لما يكون الموضوع كويس حندخل على الموضوع ونكتب كلمة شكر لكاتبه او لاى من شارك فيه يعنى الموضوع بيكون فيه لمسه انسانيه جميله مش مجرد ضغط على زر

وكمان بتكون فرصة افضل للتعارف متابعة الموضوع

تحياتى للجميع :roseop:

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

تقال كلمة شكراً في أكثر من حالة ..

الحالة الأولى أن أشعر بالإمتنان وتقبل أمر معين من شخص ما .. فأقول له شكراً تعبيراً عن إمتناني له ..

والحالة الثانية ..

أن أقول شكراً تعبيراً عن إعتذاري عن قبول ما يقدم لي ولكن بأسلوب مهذب

فأيهما تقصد ..

وأنا هنا أختار أن أقول شكراً للأخ

SAW

على فكرته ..

ولكني أقولها مختاراً الحالة الثانية

شكراً

أو لا شكراً

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

عضو 1: إفتتاحية الموضوع

عضو 2 : شكرا

عضو 1 : لا العفو على إيه

عضو 3 : شكرا

عضو 2 : لا صحيح ربنا ما يحرمنا من موضوعاتك المفيدة

عضو 1 : العفو يا عضو 3 دا واجب، إنت بقى فين مش باين؟

عضو 1 : يا عضو 2 أنا والله بالاقى الموضوعات دى بالصدفة فاقول افيدكم بيها

عضو 4: شكرا

عضو 3 : تحت النظر والله بس كنت مشغول حبتين

عضو 5 : شكرا

عضو 1 : يا باشا (للعضو 4) العفو .. ربنا يقدرنا ونفيد الناس

عضو 1 : (للعضو 5) شكرا لمرورك الكريم

إلخ

إلخ

إلخ

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

أنا عاوز أتأكد بس إن المعترضين معترضين على فكرة الزر كما شرحتها وهى بدون إضافة مداخلات , ولا معترضين على فكرة إن يكون فى زر يضيف مداخلة لا تحتوى إلا على كلمة شكراً؛ لأن واضح من المداخلات المعترضة إنهم فاهمين الموضوع بشكل مختلف.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

انا معترض على انى الاقى مداخلة كاملة مفيهاش غير شكرا مثلا او اى حاجة بتفيد المعنى

افتكر انى بعت اكتر من رسالة خاصة بشكر فيها اعضاء على مجهودهم الكريم فى بعض الموضوعات

انما لو فيه حل زى اللى اقترحه الفاضل محمد عبد العزيز .. فانا موافق عليه

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

أنا عاوز أتأكد بس إن المعترضين معترضين على فكرة الزر كما شرحتها وهى بدون إضافة مداخلات , ولا معترضين على فكرة إن يكون فى زر يضيف مداخلة لا تحتوى إلا على كلمة شكراً؛ لأن واضح من المداخلات المعترضة إنهم فاهمين الموضوع بشكل مختلف.

بالظبط كدة

يا جماعة زر الشكر بيوفر الكثير من المشاركات التى لا تتضمن الا كلمة الشكر

يعنى فى موضوعات المغتربين وكندا والكمبيوتر أو أى منتديات فيها باب المساعدة

تدخل الموضوع تلاقى فكرة

وبعدين سيل من مشاركات الشكر

ييجي حد عايز يجمع داتا فى موضوع يلاقيهم 100صفحة

وبرضة زر الشكر مش هيلغى رغبة اللى عايز يشكر بنفسه فى جمل وكلمات

اللى عايز ده أوكية

واللى عايز ده أوكية

حتى أنا بشوفها فى منتديات أجنبية محترمة

رابط هذا التعليق

تحياتي doudy و تحياتي لكل من قرأ أو أبدى رأيه في الموضوع - أوضح مرة أخرى أن المشاركات البسيطة كمعلومة بسيطة لا تحتاج أكثر من كلمة شكر - أما الموضوعات و المحاورات الكبرى يجب فيها النقاش و الحوار أصلا لأنه لا يوجد مجال للشكر فيها بل لتبادل الاَراء - فإذا سأل شخص عن معلومة و أجابه زميله يرد الأول بكلمة شكر بسيطة بدلا من الدخول مرة أخرى للموقع و ممكن الفايروول تمسح بياناته لما ينتقل للصفحة اللي كتب فيها موضوعه فيزهق و يكسل عن شكر من أجاب على سؤاله و قد يمتنع بعض الأشخاص من إبداء رأي مفيد أو معلومة لأن من يسأل يأخذ الإجابة و يطير فيقرر بعضهم عدم التفاعل - المشكلة ليست كما يصورها البعض مشكور و مشعارف ايه الكلام ده - الفكرة هي "بروتوكول تعامل" ليس إلا.

رمى عرض مصر في إيد حكيم

و النائب من يومها محتار

أقتل، أعذب، أرهب، ألفق

أعتقل، أهتك، أنهب، أكذب

جمارك، ضرايب، غلاء

مفيش جريمة معملتهاش

رابط هذا التعليق

من تقاليد محاورات المصريين كصالون ثقافى سياسى راقى و منذ تقريبا عشر سنوات هى رفض مشاركات الشكر و الإطراء و هذا أمر تمسكنا به بإستمرار ....

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

يقوم فريق التنسيق و الإشراف بصفة مستمرة بحذف مشاركات الشكر و الإطراء مع وجود نوع من المرونة بالنسبة للأدب و الشعر.

توجد حاليا آلية لتقييم الموضوعات يمكن إستخدامها ..

لا نريد أن تتحول محاورات المصريين إلى مكان لا تجد به إلا مشاركات من قبيل "بارك الله فيك" "مشكور" " سلمت الأيادى" هذا لا يكون إلا نوع من العبث من إدارة الموقع.

أخذ الموضوع أكثر من حقه فى الحوار ، و أستأذنكم فى إغلاق الموضوع.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...