اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مخاوف وردود حول الهجرة الى كندا

Recommended Posts

الشغل الكاجوال في كل مكان و بأسعار مختلفه و محتاج بحث و بس

فين السؤال بقى؟

أقولك يا مسيو زوهيري

اتنين زمايلنا صيادلة

رجعوا من كندا

وجابولي احباط

فشلوا فى المعادلة

ومالقوش شغل

فحبيت أتأكد حتى من موضوع الشغل الكاجوال

دي النقطة اللى مخوفانى يا عم الكنادوة :closedeyes:

ما احنا عاوزين نعرف

هل الفشل بتاعهم ده سببه مشكله فيهم

ولا المشكله في الجامعه اللي كانوا بيعملوا فيها المعادله

ولا المشكله في المدينه نفسها

ولا في المقاطعه كلها

ولا ايه الموضوع بالضبط

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • الردود 306
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هل الازمة المالية العالمية ليها تأثيرات محسوسة على أحوال الناس المعيشية فى كندا؟

وهل يمكن أن تتطور بعض الأوضاع السيئة بسبب تلك الازمة؟

رابط هذا التعليق

هل الازمة المالية العالمية ليها تأثيرات محسوسة على أحوال الناس المعيشية فى كندا؟

وهل يمكن أن تتطور بعض الأوضاع السيئة بسبب تلك الازمة؟

لا لا

الشغل الكاجوال متوافر طبعا يا حسام

و الازمه مأثره بشكل غير مبالغ فيه

يعني لو حتقارن بالبلوى اللي حصلت في دبي يبقى لا مقارنه ابدا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

وكلام على بلاطة .. تخيل شاب مراهق فى قمة شهوته والمجتمع حواليه مفتوح ؟؟؟

والأدهى والأمر لو كانت بنت ..

ولو حصل وقدرت اسيطر عالجيل الأول .. هل تتوقع ان ابنائك يبذلو نفس الجهد مع احفادك؟؟

والكلام لينا جميعا مسلمين ومسيحيين لأن كلنا عندنا نفس القيم تقريبا ..

ياريت يا جماعة تفيدونى فى الموضوع ده عمليا و "بعيدا عن الشعارات "

فعلا - انا كل اما ابص لوحده فى الشارع - على طول تتشعلق على رقبتى - والباقى انت عارفينه - اما صحيح ياراجل مصر ام الدنيا

رابط هذا التعليق

فعلا - انا كل اما ابص لوحده فى الشارع - على طول تتشعلق على رقبتى - والباقى انت عارفينه - اما صحيح ياراجل مصر ام الدنيا

رابط هذا التعليق

الأخ/ The doors

في المجتمع الغربي في الحسن والسيء ، وأنا أقترح أن تبحث على سكن قريب من مركز أو مسجد أسلامي وتزورهم هناك وتعرف ما هي الخدمات التي يؤدونها ، وتحاول أن تشرك جميع الأسرة في الأنشطة الموجودة هناك ، والمحافظة على الصلاة في جماعة، وأعلم أن مثل الذي يذكر ربه والذي لا يذكره كمثل الحي والميت، فأنت تذكر الله فأنت حي، والآخرين لا يذكرون الله فهم أموات.

هذا والله أعلم .

مع تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

تعرفو يا جماعة أنا اكتر حاجة بتقلقنى فى موضوع الهجرة ده ايه ؟؟

انا ميهمنيش انى أول ما أروح كندا أسكن shared مع 2 و 3 فى أوضة .. ما كل اللى شغالين فى الخليج أكتر من كده كمان ..

وميهمنيش انى اشتغل شغل كاجوال لمدة سنة واتنين لغاية ما اعمل المعادلة ..

وميهمنيش انى اتعب فى البداية .. لأنى هتعب وهلاقى .. انما هنا بتعب ومابشوفش حاجة وغيرى بياخد عالجاهز ..

وميهمنيش أنى أقضيها أكل عادى أول ما اروح كندا .. وما يهمنيش أى حاجة متعبة فى البداية لأنى عارف ومتأكد انى بعون الله هقدر اتغلب عليها ..

ومستعد استحمل اى بهدلة فى السنوات الأولى للهجرة ..

الحاجة الوحيدة اللى بتتعبنى حقيقى كل ما أفكر فى موضوع الهجرة ( رغم انى لسة طالب جامعى ) هو انى لما بفكر فى المستقبل وباشوف نفسى عندى أولاد فى كندا بخاف جدا جدا جدا جدا ..

حاسس انى مهما عملت ومهما سويت برضه المجتمع تأثيره أكبر خاصة ان كل اللى حواليه اغلبهم هيبقو اجانب ..

ومعلش انا عارف ان كتير هيقولو التربية اساس لكن انا بختلف معكم .. مهمها كان المجتمع تأثيره اكبر يعنى احنا ممكن نسيطر على طفل صغير .. طيب لما يكبر ويستقل بنفسه ؟؟؟ خاصة انى لو زهقت عالواد ورزعته علقة مش بعيد يشتكينى واتحبس فيها هناك

ولو حصل وقدرت اسيطر عالجيل الأول .. هل تتوقع ان ابنائك يبذلو نفس الجهد مع احفادك؟؟

والكلام لينا جميعا مسلمين ومسيحيين لأن كلنا عندنا نفس القيم تقريبا ..

ياريت يا جماعة تفيدونى فى الموضوع ده عمليا و "بعيدا عن الشعارات "

الانسه safar ده كان رد على المدخلة ده (فعلا - انا كل اما ابص لوحده فى الشارع - على طول تتشعلق على رقبتى - والباقى انت عارفينه - اما صحيح ياراجل مصر ام الدنيا )

اما الكلام الى حضرتك قولتى - كلام كويس ايه علاقته باى موضوع مش عارف - و على فكرة انا بصلى فى الجامع الى جانب البيت والحمد لله - وعاوز اعرف حضرتك - ولا مسلمين الى هنا كويسين ولا بيساعدوا أحد - و لا كل الكنديين - اما الاخلاق - المصريين زى مصر بس على هدوء شويه - الكنديين - زى اما قلت لحضرتك - بعضهم بهائم ماشيه الارض و فى الشغل اغبياء - وبعضهم عاوز يساعد ك ودول قله

عمة اما مبحبش حد ينصحنى الا اما اطلب النصيحة - بالتوفيق فى CGA

رابط هذا التعليق

بداية، أنا لست بآنسة، ولو تتبعت مداخلاتي السابقة سوف تعرف أنني مثلك، بالنسبة للموضوع الذي ذكرته لك طبعاً هذا نصيحة عامة للجميع ولا تخص فرد بعينه وهذه وجهة نظري كإجراء من الإجراءات التي ممكن أعملها للمحافظة على الأسرة الصغيرة في بلاد المهجر. ولم أعلم أنك قد اقتبست من الأخ ترمينيتر حيث لا يوجد إشارة على الاقتباس فأرجو المعذرة، .

أما بالنسبة للموضوع الذي أرفقته كلامك صحيح، ولا نقول كلامك أو كلامي بل هو تفكير كل واحد لديه قيم ومبادئ يود أن يحافظ عليها لأنه كما تعلم نحن في هذا المكان فترة قصيرة، وكما يقولون دائماً "ليس بعد هذه الدار إلا جنة أو نار".

أما بالنسبة لموضوع الـ CGA فأنا أفكر أنه لا أبدأ به إلا بعد الموافقة على الأبديت ووصولي إلى كندا إن شاء الله تعالى، وبهذه المناسبة أود أن استشيرك هل يمكن دراسة اللغة الإنجليزية مع دراسة الـ CGA ولا هنالك صعوبة في الجمع بين اللغة والدراسة ، فإذا كان ممكن الجمع هل تنصحني بالمعادلة من هنا قبل السفر ولا عندما أصل إن الله أبقانا أحياء.

وفي النهاية شاكر لك ردودك.

ومع تحياتي للجميع

تم تعديل بواسطة safar
رابط هذا التعليق

انا عندي هاجس قوى

مش عايز استني اعانة البطالة والكلام ده

نفسي ألاقي شغل كاجوال لحد المعادلة ما تخلص

مش عايز اشتغل يوم ويوم لأ

ومش عايز انى ما ألاقيش شغل أساسا

ياترى حد خايف من الموضوع ده زيي؟

وياترى حد عنده حل أو رد للهاجس ده؟

مساء الخيى عليك يا حسام باشا

اكيييبورد باسظ

انا مش خايف ملاقيش شغل هناك

انا مرعووووووووووب !!!!!!!!!

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

لدي مداخلة هل من الصعب ان يعمل مثلا في التدريس في اي مدرسة خاصة في تورنتو على سبيل المثال بدون معادلة شهادات ...؟؟؟؟

التدريس ده اصعب مهنه في كندا تقدري تلاقي فيها شغل بدون شهاده معادله

يعني حضرتك اخترتي اصعب مهنه تقريبا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

من فتره بسيطه قريت موضوع في المجلة الأسبوعية للفاينانشيال تايمز بيتكلم عن اتجاه جديد في أوروبا وأمريكا اليومين دول ... وهو العودة من الأعمال المكتبية والإدارية الى الصنايع والحرف ... وفيه كتاب عامل مبيعات جامده جدا في أمريكا اسمه "Shop Class as soulcraft: An Inquiry into the Value of Work" بيشجع الناس على إنهم يتركوا الأعمال المكتبية المملة ويتعلموا أعمال جديدة فيها متعة أكبر وعائدها المادي أحسن. طبعا الظروف الاقتصادية الحالية ليها تأثير كبير على انتشار هذه الأفكار ... لكن بجد الموضوع ده أثار اهتمامي.

خلاصة الكلام إن الواحد ما دام رايح بلد جديدة وحياة جديدة مش لازم يحصر نفسه في الخيارات القديمة (اللي أحيانا كان مجبر عليها) ... يعني لو أنا كنت شغال مدرس أو محامي في بلدي ورحت كندا واكتشفت إني لازم أبتدي المشوار من أوله علشان استمر في نفس الطريق يبقى ايه اللي يخليني أربط نفسي بهذا الخيار ... في الحاله دي من الأفضل إني أفكر كإني لسه مخلص الثانوية النهارده وقدامي جميع الخيارات مفتوحه ... وأختار براحتي خالص المجال اللي هبتدي فيه ... وميزة كندا إنك ممكن تبتدي مجال جديد في أي مرحلة من حياتك ... الموضوع كله دراسة وتدريب عملي يطول أو يقصر حسب المجال والمستوى الذي ترغب فيه.

أنا عن نفسي حاطط عدة خطط للشغل لما أوصل كندا بإذنه تعالى ... لكن لو كل الخطط دي ما نفعتش ما عنديش أي مانع أتعلم صنعه واشتغل فيها ... ومين عارف يمكن ألاقي نفسي فيها أكثر من الهندسة والأبحاث والتمويل والتدريس وكل المجالات اللي أنا اشتغلت فيها. أنا من زمان نفسي أتعلم حاجات جديدة زي ميكانيكا السيارات والنقاشة ... وكان ليا معاهم تجارب وناوي إن شاء الله اتعلمهم لما اروح كندا ولو على سبيل الهواية.

كفاية كده أحسن الناس تقول الراجل ده بيخرف بيقول ايه.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

من فتره بسيطه قريت موضوع في المجلة الأسبوعية للفاينانشيال تايمز بيتكلم عن اتجاه جديد في أوروبا وأمريكا اليومين دول ... وهو العودة من الأعمال المكتبية والإدارية الى الصنايع والحرف ... وفيه كتاب عامل مبيعات جامده جدا في أمريكا اسمه "Shop Class as soulcraft: An Inquiry into the Value of Work" بيشجع الناس على إنهم يتركوا الأعمال المكتبية المملة ويتعلموا أعمال جديدة فيها متعة أكبر وعائدها المادي أحسن. طبعا الظروف الاقتصادية الحالية ليها تأثير كبير على انتشار هذه الأفكار ... لكن بجد الموضوع ده أثار اهتمامي.

خلاصة الكلام إن الواحد ما دام رايح بلد جديدة وحياة جديدة مش لازم يحصر نفسه في الخيارات القديمة (اللي أحيانا كان مجبر عليها) ... يعني لو أنا كنت شغال مدرس أو محامي في بلدي ورحت كندا واكتشفت إني لازم أبتدي المشوار من أوله علشان استمر في نفس الطريق يبقى ايه اللي يخليني أربط نفسي بهذا الخيار ... في الحاله دي من الأفضل إني أفكر كإني لسه مخلص الثانوية النهارده وقدامي جميع الخيارات مفتوحه ... وأختار براحتي خالص المجال اللي هبتدي فيه ... وميزة كندا إنك ممكن تبتدي مجال جديد في أي مرحلة من حياتك ... الموضوع كله دراسة وتدريب عملي يطول أو يقصر حسب المجال والمستوى الذي ترغب فيه.

أنا عن نفسي حاطط عدة خطط للشغل لما أوصل كندا بإذنه تعالى ... لكن لو كل الخطط دي ما نفعتش ما عنديش أي مانع أتعلم صنعه واشتغل فيها ... ومين عارف يمكن ألاقي نفسي فيها أكثر من الهندسة والأبحاث والتمويل والتدريس وكل المجالات اللي أنا اشتغلت فيها. أنا من زمان نفسي أتعلم حاجات جديدة زي ميكانيكا السيارات والنقاشة ... وكان ليا معاهم تجارب وناوي إن شاء الله اتعلمهم لما اروح كندا ولو على سبيل الهواية.

بتخرّف إيه بس يا راجل

دا أنا بعتقد إن أسعد الناس بالدنيا الناس اللي بتشتغل صنعة بيديها

هو صحيح بيتعب شوية في الشغل طول النهار , لكنه لما يروّح بيته مع أول الليل بيشعر فعلا بطعم الراحة

صحيح والله ..

أكثر وقت تستمتع فيه بالراحة, هو أن يكون بعد يوم من التعب والمشقة

كما أن أفضل أكلة تأكلها , بتكون بعد فترة جوع

والله يا ريت يا أستاذ أحمد سيف تفتح لنا توبيك عن الموضوع ده في غير باب كندا طبعا

عشان أنا عندي كلام كثير فيه, وخايف زيك الناس تتهمني بالتخريف, فكويّس إني لاقيت حدّ يوافقني

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

لدي مداخلة هل من الصعب ان يعمل مثلا في التدريس في اي مدرسة خاصة في تورنتو على سبيل المثال بدون معادلة شهادات ...؟؟؟؟

انا مكنتش اعرف المعلومه دي

لكن سعيد بيها جدا

رابط هذا التعليق

أسجّل إعجابي واحترامي يابو حميد :blink:

بجد كلامك ده زوّد إعجابي بدماغك وفكرك أكتر ماهو زايد أصلاً smk:

وكفاية كده... مش هتبقى (Special Occasion) مع هشام ومعاك mfb: (واخدلي بالك انتا يا عم الحاج؟ :angry: )

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

أنا مهندس معمارى باشتغل فى الكويت مقدم من يناير 2008 أول ما قدمت رحت مقدم على ماسترز

باعمل الماسترز فى الIT أونلاين من جامعة فى انجلترا علشان ظروف الشغل

كنت عايز أعرف وضع شغل الIT هناك ايه ؟ و وجود الماسترز حيفرق فى فرص الشغل و الدخل ؟

و كنت عايز أعرف ايه رأيكوا فى إدمنتون للإستقرار ؟ 

رابط هذا التعليق

أسجّل إعجابي واحترامي يابو حميد :roseop:

بجد كلامك ده زوّد إعجابي بدماغك وفكرك أكتر ماهو زايد أصلاً :wub:

وكفاية كده... مش هتبقى (Special Occasion) مع هشام ومعاك :lol: (واخدلي بالك انتا يا عم الحاج؟ :blush2: )

تهامى باشا :

سوال رد على اعجابك بكلام غريب من مدخله تدل على فكر كثيرين من عندهم الرغبه فى الهجرة لكندا ؟

المهم السوال : لو اتقدم لبنتك نقاش او نجار او سواق عايش فى كندا عشان يجوز بنتك (انا عارف ان لسه ماعندكش ربنا يرزقك باذن اله ) حتوفق عليه ؟

وشكرا - ده ردى انا على الكلام ؟

اما انا قرات فى كتاب ايه - ده كلام - زى كل الكلام

I have seen nations fall and rise I heard thier stories I heard it all ( sign by Leonard Cohen

http://www.youtube.com/watch?v=D97OxHZzBeQ

اهدا خاص الاغنية ده لدكتور هشام

استغفر الله العظيم

رابط هذا التعليق

انا مكنتش اعرف المعلومه دي

لكن سعيد بيها جدا

ححكيلك على حاجه يا ايهاب عشان تفهم الموضوع

في السعوديه و الخليج (و حتكلم على مدرسات الفرنساوي بصفه خاصه) لا يجيد هذه اللغه من العرب غير شمال غرب افريقيا مثل التوانسه و المغاربه و الجزائريات و بالاضافه الى بعض اللبنانيات

و طبعا في مدارس فرانكوفونيه بتفتح كتير نتيجة كثرة الطلب عليها

ايه اللي بيحصل بقى؟

بتيجي الست من دول و تكون بتتكلم فرنساوي كويس بس غالبا سايبه التعليم من تالته اعدادي او واخده ثانويه عاميه بالكتير

و يقوموا معينينها مدرسة فرنساوي لأي صف ابتدائي او كي جي

طبعا الهانم معلوماتها عن التدريس صفر

و طبعا معلوماتها عن اصول التربيه و اصول معاملة الأطفال بطريقه علميه و نفسيه سليمه صفر

فبيطلع العيال كأنهم كانوا قاعدين مع كوافيره او طباخه بس بتتكلم فرنساوي (و احيانا فرنساوي مش قوي)

هنا بقى معندهومش الكلام ده خصوصا في تعليم و تربية الأطفال

و انا شايف ان ده احسن حاجه عملوها منعا لتكرار حصص الطبيخ الفرنساوي اللي كنا بنشوفها في الخليج

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أسجّل إعجابي واحترامي يابو حميد :roseop:

بجد كلامك ده زوّد إعجابي بدماغك وفكرك أكتر ماهو زايد أصلاً :wub:

وكفاية كده... مش هتبقى (Special Occasion) مع هشام ومعاك :wub: (واخدلي بالك انتا يا عم الحاج؟ :blush2: )

تهامى باشا :

سوال رد على اعجابك بكلام غريب من مدخله تدل على فكر كثيرين من عندهم الرغبه فى الهجرة لكندا ؟

المهم السوال : لو اتقدم لبنتك نقاش او نجار او سواق عايش فى كندا عشان يجوز بنتك (انا عارف ان لسه ماعندكش ربنا يرزقك باذن اله ) حتوفق عليه ؟

وشكرا - ده ردى انا على الكلام ؟

اما انا قرات فى كتاب ايه - ده كلام - زى كل الكلام

I have seen nations fall and rise I heard thier stories I heard it all ( sign by Leonard Cohen

http://www.youtube.com/watch?v=D97OxHZzBeQ

اهدا خاص الاغنية ده لدكتور هشام

استغفر الله العظيم

رد على السؤال نيابه عن حبيبي الدكتور تهامي :lol:

أيوه لو اتقدم لبنتي واحد عارف ربنا وبيشتغل بإيده شغلانه شريفه سواء في مصر أو في كندا أو في أي مكان ثاني وهيا وافقت عليه أنا مش همانع أبدا

وأنا بقول الكلام ده وعندي ثلاث بنات ... يعني مش كلام كتب ولا كلام نظري

عايزين بقى نخلص من عقد الشهادة ومجموع الثانوية وكليات القمة والوظيفة الميري اللي ما بقتش تأكل عيش حاف

على فكره اللي مؤلف الكتاب اللي أنا قلت عليه معاه دكتوراه وكان بيشتغل في واحد من Think Tanks في أمريكا ... بس سابهم وفتح ورشة تصليح موتوسيكلات ومبسوط في شغله الجديد أكثر

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...