اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مدينه حفر الباطن

Recommended Posts

السلام عليكم

كنت عايزه اساْل سؤال عن مدينه حفر الباطن

جاي لنا عرض شغل فيها وكنت عايزه اعرف اي معلومات عن المدينه من حيث الاسعار بتاعت السكن فيهاواماكن الترفيه وهل هيه مدينه مدينه يعني وله ايه .وطبيعه الناس هناك طيبين وكويسين وله لا. والمدارس فيها اخبارها ايه .يعني بسهوله الواحد يلاقي مدارس خاصه بتدرس المنهج المصري .

اي معلومه اكيد هاتفيدنا.

وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كنت عايزه اساْل سؤال عن مدينه حفر الباطن

جاي لنا عرض شغل فيها وكنت عايزه اعرف اي معلومات عن المدينه من حيث الاسعار بتاعت السكن فيهاواماكن الترفيه وهل هيه مدينه مدينه يعني وله ايه .وطبيعه الناس هناك طيبين وكويسين وله لا. والمدارس فيها اخبارها ايه .يعني بسهوله الواحد يلاقي مدارس خاصه بتدرس المنهج المصري .

اي معلومه اكيد هاتفيدنا.

وشكرا

انا اشتغلت شهر في حفر الباطن من 10 سنين

وبصراحة كانت عباره عن 3 او 4 شوارع

وكان فيها سوق شعبي بييجوا الكوايته بالذات خميس وجمعه يشتروا منه هههه

اصل حفر الباطن بينها ووبين الكويت فركة كعب

بس فيها كمية حر بصراحة ممكن في الصيف توصل درجة الحرار 65 بالمستريح

ممكن تكون اتطورت دلوقت وزودوا شارع تاني

وياريت الموجودن هناك دلوقت يفيدوا حضرتك

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انا الي اعرفه عن حفر الباطن انها مدينة على الحدود بين السعوديه والكويت وان كان لها دور ايام حرب الخليج يعني كانت مركز للقوات حاجه زي كده ..

عن نفسي لو انعرض علي شغل في حفر الباطن هرفض لا لشيء ولكن لان بعد الحرب انتشر اوي ان المدينه دي بالذات اندفن فيها مواد مشعه من مخلفات الحرب وان المواد دي هيبقى اثرها لمده مليون سنه قدام .. يعني حاجه بسيطه مش كتير هانت ..

الحكايه دي على فكره سمعتها كتير يعني هي معروفه مش سر او ماشابه بس للامانه معرفتي بيها جات من النت واظن قرأت شيء مشابه في الصحف مش متأكده .. فنصيحه استخيروا كتير قبل ماتوافقوا على العرض ده لان ممكن فعلا يكون ماسمعناه صحيح ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

مدينه حفر الباطن مدينه كبيره على حدود الكويت تبعد عن الرياض 500 ك و عن الدمام والخبر نفس المسافه-الجو شبيه بالكويت فى درجات الحراره يزيد عليه وجودعواصف رمليه فى اوقات كثيره طوال العام يسمونها-عجاج-

السكن معقول شقه ثلاث غرف بالف ريال شهريا ممكن اقل من كده داخل الاسواق القديمه

للاسف لاتوجد مدارس لغات غير واحده تدرس المنهج الهندى و هي للاسف سيئه جدا من حيث التعليم و النظافه ولكنها غير مكلفه 200 ريال شهريا

اهل المدينه ناس معقولين

اي شىء احنا حاضرين

رابط هذا التعليق

مدينه حفر الباطن مدينه كبيره على حدود الكويت تبعد عن الرياض 500 ك و عن الدمام والخبر نفس المسافه-الجو شبيه بالكويت فى درجات الحراره يزيد عليه وجودعواصف رمليه فى اوقات كثيره طوال العام يسمونها-عجاج-

السكن معقول شقه ثلاث غرف بالف ريال شهريا ممكن اقل من كده داخل الاسواق القديمه

للاسف لاتوجد مدارس لغات غير واحده تدرس المنهج الهندى و هي للاسف سيئه جدا من حيث التعليم و النظافه ولكنها غير مكلفه 200 ريال شهريا

اهل المدينه ناس معقولين

اي شىء احنا حاضرين

شكرا جزيلا د/هشام

بس ليه سؤال .هوه حضرتك مقيم فيها وله دي معلومات عامه؟

انا عايزه اعرف كل حاجه عنها

يعني اماكن الترفيه .المدارس الخاصه اماكنها واسعارها

مستوصف نور خان لوحضرتك تعرفه.مكانه فين وصاحبه سمعته اخبارها ايه(مع العلم انه باكستاني متجنس)وعنده مستشفى بنفس الاسم

اي معلومه صغيره ممكن تكون كبيره بالنسبه لي

وشكرا مره تانيه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

المدينه بها كل الخدمات -اماكن الترفيه قليله -بالمقارنه باماكن اخرى بالمملكه

يوجد مستوصف نور خان وله ايضا مستشفى بنفس الاسم حددى اسئلتك عن المستشفى او المستوصف حتى يمكننى الرد بدقه

على فكره عنده سكن خاص للعاملين بالمستشفى و المستوصف

يوجدمدارس خاصه تدرس المنهج السعودى اسعارها من 4 الاف ريال سنويا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يوجد مستوصف نور خان وله ايضا مستشفى بنفس الاسم حددى اسئلتك عن المستشفى او المستوصف حتى يمكننى الرد بدقه

المستوصف وسط المدينه خلف البنك الاهلى اما المستشفى اما مستشفى الملك خالد العام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

\'

طيب بما ان حضرتط من الواضح انك مقيم في حفر الباطن كنت عايزه اعرف شكل السكن الخاص بالعاملين في المستوصف ده ايه ؟يعني كويس حضرتك سمعت مثلا ان حد اشتكى من الناس اللي بيشتغلوا في مستوصف نور خان من معامله صاحب المكان او انه مثلا بيدي الناس حقوقها في مواعيدها.من الاخر يعني راجل بتاع مشاكل وله معاملته كويسه

انا زوجي اخصائي انف واذن وخبره 16 سنه معروض علينا مرتب 12000 وسكن عائلي مؤثث والاجازه شهر كل سنه مدفوع منه 15 يوم والتذاكر تذكره واحده للدكتور بس

والتاْمين الطبي بتاع الاسره احنا اللي هانتحمله مش الكفيل

كمان كنت عايزه اساْل عن المطار في حفر الباطن .هل يوجد رحلات مباشره منه للقاهره وله ايه النظام؟

واهم حاجه اماكن الترفيه ممكن حضرتك تقول لي زي ايه كده ؟

والمولات والاسواق

وهل يوجد نسبة مصريين كتير في منطقه حفر الباطن

وانطباع حضرتك العام عم المدينه ايه؟

يعني العرض المعروض علينا ده كويس وله لا.لان بصراحع جالنا عروض كتيره في الرياض وجده والمنطقه الشرقيه بس المرتب كان 10000 وبصراحه انا استغربت ان المكان ده الوحيد اللي عرض 12000 من بق صاحب المكان يعني ما فاصلش معانا زي الناس التانيه ودي غريبه .هل هوه صادق في اللي بيقوله وله بيجر رجلينا بس ولما نروح هناك مثلا يبقى في كلام تاني؟

اسفه اني طولت على حضرتك بس اصل حضرتك الوحيد اللي طلعت تعرف معلومات عن حفر الباطن هنا في المنتدى ؟لاقيت باقي الناس بتسمع بس عنها .

وربنا يجازيك خير عن المعلومات اللي هاتفيدني بيها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

\'

طيب بما ان حضرتط من الواضح انك مقيم في حفر الباطن كنت عايزه اعرف شكل السكن الخاص بالعاملين في المستوصف ده ايه ؟يعني كويس حضرتك سمعت مثلا ان حد اشتكى من الناس اللي بيشتغلوا في مستوصف نور خان من معامله صاحب المكان او انه مثلا بيدي الناس حقوقها في مواعيدها.من الاخر يعني راجل بتاع مشاكل وله معاملته كويسه

انا زوجي اخصائي انف واذن وخبره 16 سنه معروض علينا مرتب 12000 وسكن عائلي مؤثث والاجازه شهر كل سنه مدفوع منه 15 يوم والتذاكر تذكره واحده للدكتور بس

والتاْمين الطبي بتاع الاسره احنا اللي هانتحمله مش الكفيل

كمان كنت عايزه اساْل عن المطار في حفر الباطن .هل يوجد رحلات مباشره منه للقاهره وله ايه النظام؟

واهم حاجه اماكن الترفيه ممكن حضرتك تقول لي زي ايه كده ؟

والمولات والاسواق

وهل يوجد نسبة مصريين كتير في منطقه حفر الباطن

وانطباع حضرتك العام عم المدينه ايه؟

يعني العرض المعروض علينا ده كويس وله لا.لان بصراحع جالنا عروض كتيره في الرياض وجده والمنطقه الشرقيه بس المرتب كان 10000 وبصراحه انا استغربت ان المكان ده الوحيد اللي عرض 12000 من بق صاحب المكان يعني ما فاصلش معانا زي الناس التانيه ودي غريبه .هل هوه صادق في اللي بيقوله وله بيجر رجلينا بس ولما نروح هناك مثلا يبقى في كلام تاني؟

اسفه اني طولت على حضرتك بس اصل حضرتك الوحيد اللي طلعت تعرف معلومات عن حفر الباطن هنا في المنتدى ؟لاقيت باقي الناس بتسمع بس عنها .

وربنا يجازيك خير عن المعلومات اللي هاتفيدني بيها

اسمحي لي اوضح لك الصورة اكثر ـ ولو ان الموضوع ميخصنيش ـ بس هو تقريبا الراتب كده نفس الي انعرض عليكم في الرياض وان لم يكن اقل .وتعالي نحسبها..

هو دلوقت مش هيعمل لكم تامين عائلي يعني موفر الفين ريال .. ومفيش تذكرة لك يبقى ادي حوالي الفين تانيين ..

القانون المفروض بيديله شهر في السنه مدفوع الاجر وهو هيدفع اجر 15 يوم بس يعني موفر على نفسه اجر بقية الشهر وهو 6000

يبقى كده عشرة الاف ريال موفرهم غير بدل السكن الي يساوي ثلاث شهور من الراتب يعني حاجه مابين عشرين وتلاتين الف ( معرفش ان كان بدل السكن له حد اقصى بس هو عاده بيكون ثلاث شهور )

يعني الراتب الي عارضه عليكم فعليا يعتبر عشرة الاف برضه .. مبقولش انها فرصة وحشه بالعكس ممكن السكن في مدينة نائية غير الرياض يكون اوفر عليكم بكتير نتيجه نمط الحياه في المدينة دي وممكن العكس لو انتي ناويه تشتغلي مثلا او تعيشي في مستوى معين هيكون احسن لك تسكني في الرياض ..

برضه زي ماوضحت لك قبل كده انا معرفش حفر الباطن عن قرب كلها معلومات سمعيه فقط وبالتالي معنديش راي قاطع اقوله لك بس استخيري اكيد اكتر من مرة وان شاء الله هيهديكم للي فيه الخير ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شوفى معامله صاحب المكان جيده جدا

التامين الطبى ماتشليش همه لان كافه الادويه هتاخدوها من المندوبين --ثم اخوكى فى مستشفى الملك خالد تحت امركم فى اى شىء

المطار اسمه مطار القيصومه ويبعد عن الحفر 15 ك فقط وهو مطار داخلى ليس به رحلات دوليه

خلى بالك اثناء الحجز مطار القيصومه وليس مطار حفر الباطن لان الاخير هو مطار عسكري يبعد عن الحفر 80 ك

المصرين فى الحفر كتير

اما عن الاسواق فهى لاباس بها مثل اسواق رامز و العثيم والعزيزيه وسيتي ماكس للملابس و اسبلاش

اماكن الترفيه مدينه بودل لاند

اما عن العقد فهو جيد ولكن لو عقد وزاره الصحه هيكون افضل لان الراتب 8 بالضافه الى 427 عن كل سنه خبره بحد اقصى 15 سنه هذا غير المميزات الاخرى مثل 4 تذاكر سنويا و اجازه 45 يوم

اما عن البلد فهى جيده بها كل الخدمات

اى شىء احنا حاضرين

و شكرا

رابط هذا التعليق

شكرا مدام ضحى .وانا فعلا بافضل الرياض بس عروض الرياض برضه تذكره واحده وبدون تاْمين طبي

وشكرا د/هشام على المعلومات القيمه ده واول ما ربنا يكرم نوقع العقد هابلغ حضرتك بما اننا هانكون جيران

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

على فكره فى لجنه فى مكتب التوظيف السعودى فى 27 يونيه

وربنا يقدر لكم الخير

شكرا /د/هشام

على فكره .همه فعلا في مكتب التوظيف اتصلوا بالدكتور عندي وقالوا له ان في مقابله

والمقابله دي النهارده

يعني هوه النهارده رايح المقابله

ودعواتك معانا

وربنا يكرم الجميع

رابط هذا التعليق

ربنا يكرم الجميع :sad:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا rewsha

شوفى انا تابعت الموضوع و ردوده و ليا رأى فيه ...الفرق بين 10000و 12000 مش كتير بالمقارنه بين حاجات كتيره موجوده فى الرياض و جده و المنطقه الشرقيه بمعنى ان العمل بمدينه حفر الباطن يتميز عن باقى المحافظات انه زياده 2000 ريال فقط طبعا دول و لا حاجه جنب المميزات الهتلاقيها فى الرياض او ..الخ السابق ذكرهم لان فى هذه المدن الكبيره عندك تعدد اختيارات فى المدارس سواء حكومه او خاص او انترناشيونال بالمقارنه سبق قد ذكر الدكتور ان لا يوجد هناك غير مدرسه واحده منهج هندى و سيئه و مناطق الترفيه هناك ليست بالتعدد مثل باقى المدن الكبرى غير ان المدن الاخرى بها مطارات دوليه و لكن حفر الباطن لا يوجد بها و هذا دليل انها مدينه صغيره ...غير اننا فى غربه ومهما كنا فى العاصمه حتى و لكنها بالنسبه لنا غربه و سجن فما بالك من العمل كمان بمدينه صغيره الخدمات بها محدوده و الاختيار بها ليس متواجد. يعنى اختياراتك فى مدينه حفر الباطن محدود جداااابالنسبه للخدمات و الترفيه و السكن و المدارس..يعنى اشترى نفسك و راحه بالك بالعيش فى مدينه كبيره متعدده الخدمات يقل فيها الاحساس بمراره الغربه بال2000 ريال دول..وبالتوفيق ان شاء الله

السلام عليكم

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا rewsha

شوفى انا تابعت الموضوع و ردوده و ليا رأى فيه ...الفرق بين 10000و 12000 مش كتير بالمقارنه بين حاجات كتيره موجوده فى الرياض و جده و المنطقه الشرقيه بمعنى ان العمل بمدينه حفر الباطن يتميز عن باقى المحافظات انه زياده 2000 ريال فقط طبعا دول و لا حاجه جنب المميزات الهتلاقيها فى الرياض او ..الخ السابق ذكرهم لان فى هذه المدن الكبيره عندك تعدد اختيارات فى المدارس سواء حكومه او خاص او انترناشيونال بالمقارنه سبق قد ذكر الدكتور ان لا يوجد هناك غير مدرسه واحده منهج هندى و سيئه و مناطق الترفيه هناك ليست بالتعدد مثل باقى المدن الكبرى غير ان المدن الاخرى بها مطارات دوليه و لكن حفر الباطن لا يوجد بها و هذا دليل انها مدينه صغيره ...غير اننا فى غربه ومهما كنا فى العاصمه حتى و لكنها بالنسبه لنا غربه و سجن فما بالك من العمل كمان بمدينه صغيره الخدمات بها محدوده و الاختيار بها ليس متواجد. يعنى اختياراتك فى مدينه حفر الباطن محدود جداااابالنسبه للخدمات و الترفيه و السكن و المدارس..يعنى اشترى نفسك و راحه بالك بالعيش فى مدينه كبيره متعدده الخدمات يقل فيها الاحساس بمراره الغربه بال2000 ريال دول..وبالتوفيق ان شاء الله

السلام عليكم

شكرا لكاختي (المهندسه)وعايزه اقول لحضرتك ان راْيك صائب وده فعلا اللي احنا عملناه

رفضنا العقد بتاع حفر الباطن خلاص

بس ما تتصوريش كلامك فرق معايه ازاي

لاني كنت عماله اقول اللي عملناه ده صح وله غلط

وبعد مشاركتك دي اكتشفت ان الحمد لله ده مش راْيي لوحدي

بس طبعا في شكر خاص للدكتور هشام اللي ما اتاْخرش عليه بالمعلومات عن حفر الباطن وعرض المساعده في اي حاجه نحتاجها هناك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا rewsha

عين العقل العملتوه والله الواحد مش ناقص عذاب و غربه فوق الغربه و بالتوفيق ان شاء الله

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

مدينة حفر الباطن اشتغلت بها لمده عامين

اولا احب ان اوضح ان المعيشة بها رخيصة جدا والسكن رخيص لكن معدومة الحياةواماكن الترفيه قليلة جدا

ولو كنت من القاهرة او الاسكندرية فلن تستطيع الحياة بها لانها اشبه بالعزبة ولكن الراتب محترم ومستشفي نور خان من المستشفيات الكبيرة والنظيفة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      فى بداية الحرب الروسية الأوكرانية أغلقت السلطات الروسية المكتب المحلى لـدويتشه فيله الألمانية لديها ومنععرض المقال كاملاً
    • 1
      بعد اذنكم  انا معروض عليا فرصة عمل في منطقة حفر الباطن ك "أخصائي تخاطب" ب 2500 ريال مع العلم ان تقريبا كل حاجة عليهم في المركز كما هو موضح بالصورة اللي بعتهولي  هل العرض كويس ولا لأ؟ وهل حيجيب همه ولا ايه؟ دي اول مرة سفر ليا خارج مصر وقلقان جدا 
    • 2
      بسم الله الرحمن الرحيم طبعا كل المنتدى بالصلاة على حضرة النبي عارفني لأني مشهور جدا وكل اللي هنا بيحبوني ويتمنوا يخدموني قلت اعمل فرقعة محاوراتية واكتب عنوان يشد الاذهان والودان كمان . وخلاصة القول يا سادة يا كرام ولا يحلى الكلام الا بذكر الله ثم مولانا النبي عليه الصلاة والسلام اني مسافر يوم 14 مايو الجاري أن شاء الله الي حفر الباطن احدى محافظات المنطقة الشرقية بالمملكة العربية السعودية . وبما اني اول مرة اشتغل هناك وواخد على عك الرياض وجدة وهكون لوحدي وممكن تاكل
    • 1
      بسم الله الرحمن الرحيم قرأت بعض المعلومات عن حفر الباطن من المغتربين المصريين هناك بالمنتدي ولكن في سنوات ماضية . فنرجو من الاخوة المتواجدين هناك من اعضاء المنتدى او من يعرف معلومات مفصلة او موجزة ان يمدنا بها من حيث مستوى المعيشة والسكن ..... الخ وجزاكم الله خيرا
    • 18
      مجرد أسئله !! هل لو دعت القوى السياسيه الى محاصرة ماسيبروا منبر الفتن ومقر ابليس ؟ وايضا منعت الدخول او الخروج منه . رافعين شعارات . اللى هيدخل او يخرج هنفصل دماغه عن جسمه وايضا اعتدوا على العامليين به وتحدوا كل الاعراف بل وضربوا بها عرض الحائط هل ستتعامل معهم اجهزة الدوله بنفس المنطق وتقف على الحياد وايضا ستخرج تصريحا بان هذه المطاهرات سلميه وممنوع المساس بهم ؟ !!!!! وماذا عن تصريح الرياسه حين ذاك . هل سيتحفنا المتحدث الرسمى هو الاخر بالصمت على ما يحدث فى مبنى ماسبيروا ؟ وماذا لو اتى
  • أضف...