اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انا اعتذر اذن انا ؟؟؟

فــيــروز

Recommended Posts

فى احدى المجموعات البريديه ارسل احد الاعضاء رساله تتحدث عن واجبات الزوجه تجاه زوجها

عادى :rolleyes:

فقره فى الرساله لفتت نظرى و غاظتنى الصراحه <_<

بتقول ايه ..

لا تنتظري او تتوقعي منه كلمة أسف او اعتذار بل لا تضعيه في هذا الموضع الا اذا جاءت منه وحده ولشيء يحتاج اعتذاراً فعلا.

<_< :angry:

وفى الحقيقه لا اعرف ما الذى يعيب الزوج اذا اعتذر عن خطا ارتكبه !! ;)

الن يعتذر لزميله فى العمل لو اخطا فى حقه؟

الن يعتذر لصديقه اذا جرح مشاعره !!

مش هيعتذر لعم عبده البواب لو شيله فوق طاقته !! <_<

يعنى هى جت على الزوجه !! ثم ان الاعتذار عن الخطا عموما من شيم الشجعان ولا ينقص من قدر الانسان اى شئ بل يزيد احترام الناس له ..

ولا ايه؟ <_<

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

وهل يعتذر الانسان لنفسه ؟

آخ <_<

رد مفحم .. <_< <_<

يوووه .. انا كده اتكروتت يا جماعه ;)

لا صحيح الزوج مش بيحب يعتذر يعنى ولا بيبقى مكسوف ولا ايه بالظبط؟ :rolleyes:

تم تعديل بواسطة فــيــروز

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

أتصور أن أسلوب الإعتذار يختلف بين الزوجين عما يكون بين الآخرين

الاعتذار ليس كلمة كالتى تستخدم بين الغرباء .. لكنه يمكن أن يأخذ أشكال أخرى .. نظرة أو لمسة .. أو موقف أو هدية ..

عزيمة فرد واحد يمكن أن تحدث فرقاً .. وتصنع التغيير

رابط هذا التعليق

تمام لكن المبدا نفسه موجود صح؟

ان الزوج ممكن يعتذر لزوجته بالطريقه التى تناسبهم

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

فيروز

طبعاً الزوج بيعتذر ، امال احنا ورانا إيه غير الاعتذارات.

وعلى حسب علمي ، انت انسه ، فصعب شرح طرق الاعتذار او التوضيح لان دي بالخبره والمعايشه .

وربنا يكرمك وتلاقي اللي يعتذرلك.

سقراط

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

شكرا يا اخ مصرى طمنتنى :P

يا استاذ سقراط

ايوه يا فندم انا آنسه :D وسعيده والله ان مبدا الاعتذار لا يجد فيه الازواج غضاضه بناء على كلامك و كلام الاخ مصرى .. وانا شخصيا موضوع الاعتذار مش باحبه :D تخيل بقى B) قصدى يعنى انا ممكن جدا اعتذر لكن ماحبش فعلا ازنق حد اوى كده لدرجة انه يحس انه محتاج يعتذر .. و ممكن المواضيع تتصفى من غير اعتذار صريح و انا اعدى الموضوع بمزاجى عشان بردو الجدع كرمته ماتنقحش عليه :D اصل الرجاله دول يا اخى عليهم حركات !! :ph34r:

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

اعتراف

ويمكن دي والله اول مره اعترف بيها لاحد بس بما انكم متعرفوش جوزى

ان قررت اعترف لكم

انا مابحبش وبالذات زوجى يعتذرلي

اول ما احس انه حيعتذر احاول اضيع فرصة الاعتذار واعدي الموضوع

بس بحاول مبينلوش ان ده احساسى عشان ميدوسش جامد

انا بحس ان الاعتذار كلمه ملهاش لزمه ولا حتذود ولا حتاخر(رائ شخصي)

المهم ان الواحد يعترف بغلطه

انا حيفدنى باياه لو قال انا اسف ولا حتى I'M SORRY

اصل ده مش واحد معدى وداس علي رجلى وحيقول اسف وخلاص دي عشره ومدام قررنا نعيشها يبقى نفوت مش كل يوم حنقدم كشف حساب بالغلط وللى له الحق

اللي غلط يحاول يصلح عشان السفينه تمشى واللي له الحق يسامح شويه

فيروز

من احتكاکي بمتزوجات كثيرات وحالمات مستقبل (كنت انا واحده منهن سابقا )

تخيل الانسان بالحياه الزوجيه شى والعيش فيها شيئا اخر

كثير من التنازلات من الطرفين يجب ان يوضع في الاعتبار

ولا يسطيع احد ان يعرف اي تنازولات يجب ان توضع في الاعتبار الا بعد التجربه

زي بالضبط لما الانسان يدرس شئ معين دراسه جيده ويعرف قوانيينه

وينزل بدراسته في الحياه العمليه يجد ان ما درسه شيئا وما عليه ان يلتزم به شيئا اخر

ربما تنفعه دراسته ولكن التجربه والتاقلم مع الواقع هو الي حايساعده لاسخدام مؤاهلاته

وعلي الجانب الاخر ويمكن دي انانيه انا باأعتذر علي حاجات كثير جدا ولاي أحد يمكن عشان

مبحبش اضايق احد

ويمكن عشان بحس ان مش حخسر حاجه لو قلت انا اسفه

وعندى المقدره انى اعتذر لائ احد مهما كان

احتمال تكون دي انانيه الله اعلم

تم تعديل بواسطة FARAHELYOM
رابط هذا التعليق

شكرا يا فرح معلش اتاخرت كتير فى الرد :D

على فكره انا لم اقصد الاعتذار بمعنى كلمة "انا آسف" بالشكل الحرفى

ولكن الاحساس بالخطا باى طريقه كانت هو الاهم :unsure: هذا هو ما يهمنى

ان الزوج يشعر فقط ان زوجته متضايقه او حزينه ويحاول يخرجها من هذه الحاله

وانا باتخيل ان اى اتنين بينهم ود و مشاعر جميله كالزوجين بيكون كل واحد فيهم بيتلكك وقت الخصام لاى حاجه حلوه يعملها الطرف التانى عشان يعتبرها اعتذار او مصالحه :lol: لان جو الخصام و الزعل بيكونوا غلسين جدا ..

والظاهر ان الاعتذار ببساطه صفه نسائيه :lol: اصل انا ايضا معنديش مشكله اعتذر بسرعه عشان الاحوال تهدا و الجو يصفا :lol: شكرا على الرد يا فرح :D

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 4
      بداية اعتذر عن عدم ذكر مكان السفر ( وهو غير مقصود طبعا ) وهو انشاء الله الرياض واشكر اخى hanzalah & MoHaMMeD EgYpT على نصيحة المصحف الشريف ( فهى اغلى نصيحة ) والوم باقى الزملاء على ردوهم ، فكان يكفى التنبية على عدم ذكر اسم مكان السفر بدون اى استهزاء اما بخصوص الموضوع فربما ما يراه شخص على انه شىء تافه ، يكون هاما عند غيره انا لم اسافر فى حياتى ابعد من الاسكندرية وعندما اردت تجهيز متاع السفر وجدت اسئله كثيرة هل اشترى ملابس من مصر ام اشتريها من الرياض ؟؟ اشترى احذيه من مصر ام من ا
    • 4
      السلام عليكم اوباما مرشح للرئاسة الاميريكية لن يختلف عن من سبقوه كثيرا فالقاسم المشترك بين جميع مرشحى الرئاسة هو محاولة ارضاء اللوبى اليهودى الامر فى نظرى ليس له علاقة بالتمييز الدينى.......اشمعنى يعنى التمييز الدينى ده يكون ضد المسلمين و لماذا يؤكد اوباما دائما انه ليس مسلم و يتنصل من جذوره المسلمة على حد علمى ان هبه عارف لم تقبل باعتذاره بعكس شيماء هى محامية و هى ادرى ازاى تقدر تستغل الموقف لصالحها....بس ياريت ميتقالش عليها انها بتسعى لشهره زى ما قرأت :lol:
    • 9
      اود ان ابلغ السيدات والساده الاعضاء بأن الاستاذ الفاضل محبط قد اعتذر عن استمراره فى التنسيق وذلك منذ حوالى اسبوع نظرا لأنشغاله الشديد فى الفتره القادمه وقد تفضل مشكورا بأعطاء الاداره مهلة اسبوع -انتهت اليوم- حتى ننتهى من بعض الامور ولا علاقة لا من قريب او بعيد بأى مناقشات دارت او تدور داخل المنتدى لأعتذاره عن الاشراف والاداره تتوجه له بالشكر على مجهوداته فى الفترة الماضية وتتمنى له كل التوفيق Edited By hisham a wahab on Sep. 15 2002 12:09am
  • أضف...