اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كأس العالم للقارات

elshafey

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

منذ مباراة الجزائر وأنا أطالب بمشاركة حمص في نصف الملعب ... وقلت إن ضفره برقبة شوقي وحسني الاتنين مع بعض. والحمد لله مخيبش ظني فيه.

ماتش أمريكا مهم جدا ... ولابد أن منتخبنا يلعب على الفوز والفوز بفارق أكثر من هدف ...

وأهم حاجة إن البرازيل هتضطر تلعب ماتش إيطاليا بجد .. لأن البرازيل نفسها لحد دلوقتي متضمنش التأهل لنصف النهائي لو هزمت من إيطاليا بفارق أهداف وفازت مصر بفارق أهداف كبير على أمريكا .. ودي أكتر حاجة مريحاني لأني بصراحة كنت خايف ( وبعض الخوف ليس عيبا ) إن البرازيل وإيطاليا يتفقوا علينا ..

لكن دلوقتي الكورة ما زالت في ملعب الجميع وعلى منتخبنا أن يعرف أنه أصبح كبيرا ... وعلى الكبير أن يظل كبيرا بالاجتهاد والعمل.

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

• الردود 127
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا مدام ريمو الماتشات متشفرة

بس ممكن تشوفيها على بعض المواقع على الانترنت , أقصد مواقع ال tv

من ضمنها الرابط ده

http://www.justin.tv/directory/sports

دا رابط لأكثر القنوات الرياضية, وقت المباراة هاتلاقيه قنوات كثيرة منها ذايعة الماتش

==================================================

بالمناسبة ياجماعة

أنا حلمت إن مصر كسبت إيطاليا, وإنها جابت جول في بداية المباراة كمان :lol:

بعض الناس اللي بيفسروا أحلام بيقولوا إن ممكن الأحلام ييجي تفسيرها بالعكس :roseop:

يعني لو واحد حلم إنه مات مثلا, ممكن ده يكون معناه إن عمره هايكون طويل ..

عموما هايبان في الساعات القليلة القادمة

و الله و شهدنااااااااااالك يا عم سهل

مبروك الفرحة اللى مالية الشوارع بتاعتنا

أي خدمة يا هندسة

لو تحب أحلملك إن مصر كسبت البطولة كمان ما عنديش مانع :giveup:

===================================

نخلينا في المهم

دلوقتي يا جماعة , لو مصر فازت إن شاء الله على أمريكا , وإيطاليا فازت على البرازيل

وباالتالي هايكون عندنا 3 فرق كل فرقة عندها 6 نقاط

ففي الحالة دي مين اللي هايدخل المربع الذهبي ؟؟؟؟

يا ريت أهل الخبرة يجاوبونا

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

نخلينا في المهم

دلوقتي يا جماعة , لو مصر فازت إن شاء الله على أمريكا , وإيطاليا فازت على البرازيل

وباالتالي هايكون عندنا 3 فرق كل فرقة عندها 6 نقاط

ففي الحالة دي مين اللي هايدخل المربع الذهبي ؟؟؟؟

يا ريت أهل الخبرة يجاوبونا

فارق الاهداف

فارق الاهداف يحسم التأهل للدور قبل النهائي

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

إن شاء الله مصر حتكسب أمريكا

وإن شاء الله البرازيل حتكسب إيطاليا

ولن نحتاج لموضوع فرق الأهداف

بس ياريت ياعم سهل جدا تنام بدرى يوم الأحد وتركز كويس وترزعنا حلم جميل من أحلامك الرائعة

يارب إنصرنا على الأمريكان

رابط هذا التعليق

استاذ سهل يا ريت تتوصى بيا الحلم الى جاى شويه يعنى خليها مثلا اربعه صفر لصالح مصر

و ينزل بعديه بقى حلم ان البرازيل هزمت ايطاليا

و كده تكون عملت الى عليك و زياده

يا رب تكمل فرحه مصر

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

ويجب على لاعبي المنتخب التركيز في مباراة أميركا وعدم التفكير مطلقا ي مباراة البرازيل ولا كيفيةالتأهل ولا حسابات النقاط والأهداف .. يجب التركيز فقط على الفوز في ماراة أمريكا أولا ثم بعد ذلك محاولة أكبر فارق أهداف ممكن.

تم تعديل بواسطة شرف الدين

رابط هذا التعليق

الف مبروك لمصر ويارب نكمل للمربع الذهبى بس يكفى ان احنا كسبنا احترام العالم ووضح ان اللى حصل فى ماتش البرازيل ماكانش صدفه

انا مكنتش مصدق ومحمد حمص بيجيب الجون وجيانلويجى بوفون عملاق اليوفنتوس و افضل حارس مرمى فى التاريخ واقف عاجز انه يعمل اى حاجه

كلهم كانوا ابطال سيد معوض اللى مستواه اتطور جدا وبقى بيفتح شوارع فى الجبهه الشمال واحمد فتحى مفتاح هجمات اليمين اللى فابيو جروسو صاحب ضربه الجزاء الحاسمه لنهائى كاس العالم 2006 ومن اسره الباكات فى العالم مقدرش يعمله حاجه

وحسنى عبدربه ومحمد حمص وتريكه وهانى سعيد كان رائع ورجع لمستواه والحضرى اللى كان عملاق

لما شفت الحسره فى عيون بيرلو وجاتوزو وزامبروتا وهما مش مصدقين حسيت باحساس مش قادر اوصفه بس كان من اجمل الحاجات اللى حسيتها فى حياتى

ان شاء الله كل الفيران ترجع جحورها واولهم شوبير وعلاء صادق واللى بيقولوا عليهم اشقاء الجزائريين

وان شاء الله لما ييجوا فى ستاد القاهره هيبقى ستاد الرعب وهننصب السيرك وننتقم من اللى حصل فى ستاد بليده بالجزائر وان اللى حصل ده كان عامل نفسى انما لو الماتش اتعاد الف مره مش هتطلع بالنتيجه دى

رابط هذا التعليق

لم يتوقع اشد المتشائمين هنا في ايطاليا فوز الفريق المصري ... بالكتير بعض العصلجة و لكن النهاية كانت ستكون في صالحهم ... و أصدقكم القول بأنه كان توقعي أنا أيضآ ... بداخلي رغبة في رؤية فريقنا يكسب و لكنها رغبة مكانها هناك في قاع القلب و لا مجال لها أن تخرج حتي للنور ... خلينا واقعيين .. رددتها كذا مرة لنفسي ...

كانت تعليقات الزملاء قبل المباراة ان مصر بتلعب حلو ... و خسارة انها وقعت معانا في المجموعة لأنها كانت ممكن يكون عندها أمل تعدي لو كانت في مجموعة تانية ...

بعد هدف مصر الأول ... لم أترك نفسي لحلم الفوز ...قلت لجونيور انها اعادة لمباراة أمريكا و أيطاليا مرة تانية ... حيتعادلوا و بعدين حيكسبوا .. و ان كان علي سبيل "النق" مع كل هجمة لأيطاليا كنت أقول لجونيور .. و آدي الجون أهه ... برضه علي سبيل النق ...

متحملآ اتهامات جونيور انني بفقر علي فريقنا ..

بكثير من المعاناة .. و كثير من الجهد و الصبر و الحرفنة و التكتيك السليم .. و بعض الحظ... انتهت المباراة و انا غير مصدق لما أراه ....

رائع .... رائع جدآ ... جعلوني اشاهد مباراة و أنا واقف من أولها لآخرها ... صرخت عدة مرات عندما كانت تضيع كرات سهلة ... لعنت ابو خاش الحضري كل مرة كان بيمسك الكرة و بعدين يشوطها طويييييييييييييلة لحد "بوففون" و يعيد الحركة دي ميت مرة ...

سقفت للحضري مش فاكر كام مرة ....

كنت بشوط كل كورة مع اللعيبة و أصد كل كورة مع الحضري ..

و ضحكت من قلبي بعد صفارة الحكم .. و انا بشوف جونيور عمال يتنطط في البيت و يصحي أمه علشان يقولها "اننا" كسبنا و بعدين يرجع يحضنني ... و بعدين يخرج في البلكونة يزمر و الجيران مش مصدقين ان فيه حد فرحان لخسارة ايطاليا ...

في جريدة الرياضة الأولي هنا في ايطاليا " لا جازيتتا ديللو سبورت "

كان العنوان الرئيسي هو : " نحن المومياءات" علي وزن "نحن الأبطال" و هي أغنية تغني بها الأيطاليين بعد فوزهم بكأس العالم ...

معظم التعليقات و المقالات بالطبع كانت لمهاجمة الفريق الأيطالي و تحليل جميع الأخطاء التي وقعوا فيها ...

ما خص مصر من تلك التعليقات كان أكثر من منصف و ايجابي ...

و بالأخص حول حسن شحاتة ... أبو تريكة ... زيدان .... و بالطبع الحضري ...

في التقييم النهائي أعطوا لمصر درجة 7 من 10 ... و هي درجة تقييم كبيرة هنا

و اللعيبة تراوحت درجاتهم ما بين 6 و 7 درجات ... ما عدا الحضري فلقد حصل علي 8 درجات و حسن شحاتة علي 7.5

بينما ايطاليا المستوي العام 5.5 درجات و لم يجتاز أحدآ منهم حاجز الست درجات ....

تم القاء الضوء علي خشونة "جاتتوزو" المتعمدة و عدم حصوله علي انذار مستحق ( اللعبة التي انتهت بانزلاق شورته )

نفس الشيء حول لمسة اليد الواضحة "لياكوينتا" و التي كان من الممكن ان يحرز من جراءها هدف التعادل لولا براعة الحضري

مع التركيز علي قرار بلاتر بمنع الحكم الرابع من استخدام المونيتور حتي لا تتكرر واقعة بنالتي البرازيل و مصر .. و التي كانت جديرة بانهاء مباراة البرازيل بالتعادل...

في الشغل اليوم كانت كلمات الأعجاب و التشجيع متكررة و الـتاكيد بأن مصر أستحقت الفوز بجدارة .. و هو شيء لا خلاف حوله و لكن ان تستمع اليه لمن خسر له مذاق آخر ....

محاولة خجلة للبحث عن شماعة للخسارة قام بها معلق في التليفزيون عقب المباراة مباشرة في حوار مع اللاعب زامبروتتا... معللآ "خمول" الطلاينة بأنهم لعبوا علي ارتفاع مش فاكر كام متر من سطح البحر و "نقص الأكسجين" ( حد فاكر الجملة دي ؟؟؟ ) و لكن زامبروتتا نفسه ابتسم ساخرآ رافضآ هذا التعليل قائلآ بمنتهي البساطة .. طب ما هما كمان كانوا بيلعبوا في نفس المناخ ... هما لعبوا كويس و كسبوا و احنا ما طبقناش الخطة و خسرنا ....

ما يهمني أنا شخصيآ و أثلج قلبي بصورة كبيرة جدآ أكثر من نتيجة المباراة نفسها ... هو ابني ... مواقف صغيرة و كثيرة تجمعت حول تلك المسابقة و لكن لها معاني عميقة داخلي ...

- طلبه ان أشتري له عندما كنت في مصر آخر مرة فانلة الفريق القومي

- ارتداؤه لها دائمى داخل و خارج المنزل .. بل و ذهب بها الي المدرسة اليوم

- منذ اول يوم في تلك المسابقة و في بلكونة غرفته علم مصر مثبت في اناء للزهور يطل علي الخارج

- تشجيعه الجنوني لفريق مصر و حزنه العميق للخسارة في مباراة البرازيل في آخر لحظة

- مباراة مصر و ايطاليا انتظرت لمن سيميل او هل سيشعر ببعض الأرتباك في اختياره .. و لكن لم يكن هناك أي وجه للأرتباك ... و رموز مصرية تملأ غرفته و علمها يرفرف خارج غرفته ...

- "خناقة" في المدرسة اليوم بالرغم من انه يوم امتحانات ( 3 أعدادي) .. فلقد عاير كل زملائه كمشجع متحمس في ديربي ...

أترككم لفهم تأثير مباراة .. مجرد مباراة مماثلة علي مشاعري كأب يعيش في الغربة ....

شيئآ أخير ... هل يكفي ما كتبته الآن كي أعتبره ردآ علي سؤال تم طرحه في موضوع آخر ... السؤال الذي كان يستفهم عن" إيه الفائدة اللى بتعود عليك أو على بلدك من كرة القدم"

تحياتي ,,, و أتمني ان يستمر فريقنا علي نفس الخط علي الأقل في المباراة القادمة

Forza Egitto

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

ما يهمني أنا شخصيآ و أثلج قلبي بصورة كبيرة جدآ أكثر من نتيجة المباراة نفسها ... هو ابني ... مواقف صغيرة و كثيرة تجمعت حول تلك المسابقة و لكن لها معاني عميقة داخلي ...

- منذ اول يوم في تلك المسابقة و في بلكونة غرفته علم مصر مثبت في اناء للزهور يطل علي الخارج

- مباراة مصر و ايطاليا انتظرت لمن سيميل او هل سيشعر ببعض الأرتباك في اختياره .. و لكن لم يكن هناك أي وجه للأرتباك ... و رموز مصرية تملأ غرفته و علمها يرفرف خارج غرفته ...

- "خناقة" في المدرسة اليوم بالرغم من انه يوم امتحانات ( 3 أعدادي) .. فلقد عاير كل زملائه كمشجع متحمس في ديربي ...

أترككم لفهم تأثير مباراة .. مجرد مباراة مماثلة علي مشاعري كأب يعيش في الغربة ....

Forza Egitto

و الله عينيا دمعت و انا بقرأ كلامك ده

ربنا يحميلك إبنك و يحفظهولك .. مصري و إبن مصري

Releasing my demons again

رابط هذا التعليق

أترككم لفهم تأثير مباراة .. مجرد مباراة مماثلة علي مشاعري كأب يعيش في الغربة

أنا مصري وأبويا مصري

تم تعديل بواسطة شرف الدين

رابط هذا التعليق

منقول

الصحف الإيطالية تحذر من فيروس جديد يسمى فيروس الفراعنة

الصحف الإيطالية الصادرة صباح - الجمعة - حملت فى صدر صفحاتها الهزيمة المفاجأة من المنتخب المصري وأشارت بعض الصحف أن هناك فيروس خطير يسمى فيروس الفراعنة بدأ ينتشر فى كأس القارات . صحيفة لاريبيابليكا الإيطالية ذكرت أن هناك فيروس خطير ظهر مؤخرا وكاد أن يصيب المنتخب البرازيلي و أصاب بالفعل المنتخب الإيطالي وهو الفيروس المسمى بفيروس الفراعنة وهو فيروس خطير سبب فى انهيار برج بيزا المائل . غير أن صحيفة " اللاجازية " قد ارجعت سبب فوز أبناء النيل على المنتخب الأزورى إلى الحارس المصري المخضرم عصام الحضري الذى تفوق على الحارس العالمى بوفون . واشادت الصحيفة كثيرا بالحضرى مؤكدة ان الفضل يرجع إليه فى الخروج بالنتيجة تلك والحفاظ على الهدف الذى احرزه زميله محمد حمص وأشارت أن لولا عصام الحضري لخرجت النتيجة على الأقل 3/1 . ولكن صحيفة " الكوريري ديلا سبورت " كانت لها رأى آخر فقد أشارت أن هدف حمص عقد الامر على المنتخب افيطالى كثيرا وبات لزاما على المنتخب الأزورى الفوز على راقصى السامبا وليس فقط الفوز ولكن الفوز بعدد أهداف كبير من أجل ضمان التأهل للدور قبل النهائى . وكان المنتخب المصري قد قدم عرضا رائعا بالامس وفاز على بطل العالم بهدف بدون مقابل فى مفاجأة من العيار الثقيل أدهشت العالم و نال الحضري إشادات الجميع . جدير بالذكر أن صحيفة لاريبيابليكا الإيطالية قد نشرت تساؤلا بالامس قبل مباراة المنتخب الايطالى امام المنتخب المصري وكان السؤال : لماذا ينزل لاعبو المنتخب المصري على الارض عقب كل هدف ؟ وربما بالامس عرفت الصحافة الإيطالية لماذا يسجد اللاعبون لله بعد كل هدف .

رابط هذا التعليق

لم يتوقع اشد المتشائمين هنا في ايطاليا فوز الفريق المصري ... بالكتير بعض العصلجة و لكن النهاية كانت ستكون في صالحهم ... و أصدقكم القول بأنه كان توقعي أنا أيضآ ... بداخلي رغبة في رؤية فريقنا يكسب و لكنها رغبة مكانها هناك في قاع القلب و لا مجال لها أن تخرج حتي للنور ... خلينا واقعيين .. رددتها كذا مرة لنفسي ...

كانت تعليقات الزملاء قبل المباراة ان مصر بتلعب حلو ... و خسارة انها وقعت معانا في المجموعة لأنها كانت ممكن يكون عندها أمل تعدي لو كانت في مجموعة تانية ...

بعد هدف مصر الأول ... لم أترك نفسي لحلم الفوز ...قلت لجونيور انها اعادة لمباراة أمريكا و أيطاليا مرة تانية ... حيتعادلوا و بعدين حيكسبوا .. و ان كان علي سبيل "النق" مع كل هجمة لأيطاليا كنت أقول لجونيور .. و آدي الجون أهه ... برضه علي سبيل النق ...

متحملآ اتهامات جونيور انني بفقر علي فريقنا ..

بكثير من المعاناة .. و كثير من الجهد و الصبر و الحرفنة و التكتيك السليم .. و بعض الحظ... انتهت المباراة و انا غير مصدق لما أراه ....

رائع .... رائع جدآ ... جعلوني اشاهد مباراة و أنا واقف من أولها لآخرها ... صرخت عدة مرات عندما كانت تضيع كرات سهلة ... لعنت ابو خاش الحضري كل مرة كان بيمسك الكرة و بعدين يشوطها طويييييييييييييلة لحد "بوففون" و يعيد الحركة دي ميت مرة ...

سقفت للحضري مش فاكر كام مرة ....

كنت بشوط كل كورة مع اللعيبة و أصد كل كورة مع الحضري ..

و ضحكت من قلبي بعد صفارة الحكم .. و انا بشوف جونيور عمال يتنطط في البيت و يصحي أمه علشان يقولها "اننا" كسبنا و بعدين يرجع يحضنني ... و بعدين يخرج في البلكونة يزمر و الجيران مش مصدقين ان فيه حد فرحان لخسارة ايطاليا ...

في جريدة الرياضة الأولي هنا في ايطاليا " لا جازيتتا ديللو سبورت "

كان العنوان الرئيسي هو : " نحن المومياءات" علي وزن "نحن الأبطال" و هي أغنية تغني بها الأيطاليين بعد فوزهم بكأس العالم ...

معظم التعليقات و المقالات بالطبع كانت لمهاجمة الفريق الأيطالي و تحليل جميع الأخطاء التي وقعوا فيها ...

ما خص مصر من تلك التعليقات كان أكثر من منصف و ايجابي ...

و بالأخص حول حسن شحاتة ... أبو تريكة ... زيدان .... و بالطبع الحضري ...

في التقييم النهائي أعطوا لمصر درجة 7 من 10 ... و هي درجة تقييم كبيرة هنا

و اللعيبة تراوحت درجاتهم ما بين 6 و 7 درجات ... ما عدا الحضري فلقد حصل علي 8 درجات و حسن شحاتة علي 7.5

بينما ايطاليا المستوي العام 5.5 درجات و لم يجتاز أحدآ منهم حاجز الست درجات ....

تم القاء الضوء علي خشونة "جاتتوزو" المتعمدة و عدم حصوله علي انذار مستحق ( اللعبة التي انتهت بانزلاق شورته )

نفس الشيء حول لمسة اليد الواضحة "لياكوينتا" و التي كان من الممكن ان يحرز من جراءها هدف التعادل لولا براعة الحضري

مع التركيز علي قرار بلاتر بمنع الحكم الرابع من استخدام المونيتور حتي لا تتكرر واقعة بنالتي البرازيل و مصر .. و التي كانت جديرة بانهاء مباراة البرازيل بالتعادل...

في الشغل اليوم كانت كلمات الأعجاب و التشجيع متكررة و الـتاكيد بأن مصر أستحقت الفوز بجدارة .. و هو شيء لا خلاف حوله و لكن ان تستمع اليه لمن خسر له مذاق آخر ....

محاولة خجلة للبحث عن شماعة للخسارة قام بها معلق في التليفزيون عقب المباراة مباشرة في حوار مع اللاعب زامبروتتا... معللآ "خمول" الطلاينة بأنهم لعبوا علي ارتفاع مش فاكر كام متر من سطح البحر و "نقص الأكسجين" ( حد فاكر الجملة دي ؟؟؟ ) و لكن زامبروتتا نفسه ابتسم ساخرآ رافضآ هذا التعليل قائلآ بمنتهي البساطة .. طب ما هما كمان كانوا بيلعبوا في نفس المناخ ... هما لعبوا كويس و كسبوا و احنا ما طبقناش الخطة و خسرنا ....

شيئآ أخير ... هل يكفي ما كتبته الآن كي أعتبره ردآ علي سؤال تم طرحه في موضوع آخر ... السؤال الذي كان يستفهم عن" إيه الفائدة اللى بتعود عليك أو على بلدك من كرة القدم"

تحياتي ,,, و أتمني ان يستمر فريقنا علي نفس الخط علي الأقل في المباراة القادمة

Forza Egitto

لن اقسم لك ان نفس السيناريو تكرر هنا بحذافيره...مع فارق السن بين ..جونيور..ك.--و -- .جونيور.ى...

كان الهدف بداية انطلاق لأصوات لم اسمعها حتى فى يوم الاحتفال بانتصار برسا العظيم وحصولها على الثلاثية...

تساءلت؟؟؟ يوجد شئ جميل...تشجيع لفريق بلد المولد..

اذن....ماذا يحدث؟

والاجابة......يوجد شئ...اجمل...اقوى من التشجيع..

فى هذه المواقف يظهر الانتماء.....انه عشق لا ارادى...

يصرخ الصغير وكأنه يعلن ..احمل نفس جينات هؤلاء الفراعنة..

انا مصرى حتى النخاع..

حمدا لله ان اولادنا خلقوا على شاكلتنا...مصريين جدااا...

ربنا يحميهم ويكمل فرحتهم وفرحتنا.....يوم الاحد.

..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

اليومين تلاته اللي فاتوا كنت مسافر .. خارج الرياض

أقسم بالله في الرايحه والجايه جميع موظفي المطار السعوديين أول ما يعرفوا إني مصري .. بيعامولني كاني أبو تريكه وهات يا ضحك وتشجيع وإعجاب بفريقنا اللي شرف العرب كلهم وواحد قال لي " ما تسلفونا فريقكم يا عم نلعب بيه ماتش الملحق بتاع تصفيات كأس العالم ؟ .... " كنت عايز ارد عليه وأقول له : مش لما ننفع نفسنا الأول ههههههههههه :blink:

إحنا معادننا أصيلة وغاليه قوي .. لكن الظروف ساعات بتضع تراب على تلك المعادن ..

لكنها تنتظر الفرحة لتخرج وتُعبر عن نفسه

وما حدش يستهون بالفرحه حتى لو رياضية ...

ده في دول متقدمة بتعمل عيد قومي لما بيفوزوا ببطولة رياضية أي بطولة ولو حكشه حتى ..

كنت أتابع بعض القنوات الرياضية الإيطالية خصوصاً Rai ومستغرب إيه الحب والتشجيع الجنوني ده لرياضة ممكن نعتبرها لعب عيال زي " ركوب الدراجات " وكيف يحتفون بأبطال العالم اللي بيخرجوا من عندهم ... وكيف يصطف الملايين ليستقبلوا واحد عجلاتي قصدي بطل دراجات ...

يارب كمل فرحتنا بالخير النهاردة ...

اللم أنصرنا على اوباما وفريقه ..

اللهم أنصر البرازيل أو يارب يتعادلوا مع إيطاليا وإحنا نكسب أمريكا أو يهزموا إيطاليا وإحنا نتعادل مع أمريكا ..

أينعم ممكن نقابل أسبانيا .

لكن أملنا في ربنا كبير

وبس بقى أحسن قربت اشحت وأقول : عشانا عليك يارب ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

طبعا الواحد يتمنى فوز مصر إن شاء الله وبنتيجة كبيرة يعني أربعة أجوان كده ولا حاجة

لكن معليش لازم ناخد بالنا من ألفاظنا

فالفوز في مباراة كرة لا يسمى نصر

والهزيمة في مباراة كرة مهما كانت لا تسمى نكسة

وأنا عن نفسي أستحي بصراحة كده أقف قدام ربنا في الصلاة وأفضل أدعي للمنتخب بتاع الكورة ما لا أدعوه لإخواني في فلسطين مثلا, أو حتى إخواننا المصريين الفقراء اللي مش لاقيين سكن ولا علاج..

اللهم انصرنا على أمريكا دينيا واقتصاديا وعسكريا

اللهم أزل نكستنا في فلسطين والعراق و...... باقي بلاد المسلمين

وسلملولي على أبو تريكة , اللي لما قلع الفانيلة في إحدى المباريات لتظهر عبارة (تضامنا مع غزة) احتفل الناس به, وكأنه حرر الأقصى الأسير بحتة فانيلة قلعها !!!!!!!!!!!!

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

وسلملولي على أبو تريكة , اللي لما قلع الفانيلة في إحدى المباريات لتظهر عبارة (تضامنا مع غزة) احتفل الناس به, وكأنه حرر الأقصى الأسير بحتة فانيلة قلعها !!!!!!!!!!!!

هو بجد عمل كده ؟!!!!!!!!!!!!!

أخص عليه وعلى أخلاقه

وأنا اللي كنت متوقع منه يكتب عالفالنه " اللهم أنصر الصهاينه المغتصبين على المسلمين الفلسطينيين " ؟!!!!!!!!!!!!!

أخص عليه مجرم بجد

سلامك وصل له يا سهل وبيقولك شكراً على مشاعرك الدينية الرقيقة ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

هو بجد عمل كده ؟!!!!!!!!!!!!!

أخص عليه وعلى أخلاقه

وأنا اللي كنت متوقع منه يكتب عالفالنه " اللهم أنصر الصهاينه المغتصبين على المسلمين الفلسطينيين " ؟!!!!!!!!!!!!!

أخص عليه مجرم بجد

سلامك وصل له يا سهل وبيقولك شكراً على مشاعرك الدينية الرقيقة ..

:closedeyes: :ninja: :sofa:

ماشي يا عم سين

مقبولة منك :)

بس لو تلاحظ إني ما أنكرتش فعل أبو تريكة نفسه

أنا أنكرت تعاطي الناس للخبر ومبالغتهم فيه, وكأن قلعه للفانيلة حل كل مشاكل فلسطين كلها

آه لو مشاكل الأمة تتحل بقلع الهدوم

كنت أقلع كل هدومي بلا استثناء (في البيت طبعا وتحديدا في الحمام :) )

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

سيبكم من الكلام ده يا جماعة .........

انا كل مابفتكر الماتش النهاردة بيجيلي مغص .....

ربنا يكرمنا وينصرنا علي الأمريكان إن شاء الله........

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

اليومين تلاته اللي فاتوا كنت مسافر .. خارج الرياض

حمدلله على السلامة ، انت فين يا س س ،

أنا عمال أقول هو الراجل ده راح فين ، بقى معقولة نكسب ايطاليا ، وهوه مش واخذ باله، فين تعليقات ورايك في الل بيحصل ده

- ياترى كان في احتفالات في الرياض ولا لأ

- على فكرة في قطر ، الشرطة على الفور طلعت على الكورنيش ، ووقفت كل السيارات اللي بتضرب الكلاكسات ، وأمروهم بعدم عمل إزعاج ، وأخذوا الرخص، منهم

بس بعد ساعة رجعوها تاني ، وبالتالي لم تكن هناك مظاهر الفرحة على الكورنيش للأسف كما حدث أثناء كأس الأمم ،

( على العموم ، يمكن العذر أن الوقت كان متأخر جدا ، ويمكن يسمحه بكده بالنهائي )

- أقول لأخي سهل جدا

( طبعا أنا عارف أنك تقصد أن الناس بيغرها المظاهر في فعل أبو تريكة ، ولكن ما فعله أبو تريكة لم يكن يستطيع أن يفعل أكثر منه ، ولقد كانت فعلته لها تأثير على العالم كله ، أما نحن انا وانت وغيرنا ،ماذا فعلنا !!!!؟؟؟؟ هل فعلنا شيء ، سوى الكتابة في المنتديات ، وكأننا نكتب ونواسي بعضنا ،، اما ما فعله هو كان له الأثر في العالم كله )) على أي حال كل شيء حتى ولو كان رياضة أو ترفيه قد يكون له جوانب إيجابية كثيرة ،،،

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

وأنا عن نفسي أستحي بصراحة كده أقف قدام ربنا في الصلاة وأفضل أدعي للمنتخب بتاع الكورة ما لا أدعوه لإخواني في فلسطين مثلا, أو حتى إخواننا المصريين الفقراء اللي مش لاقيين سكن ولا علاج..

ياعم سهل جدا خليك سهل ، ده الدين يسر ياأخى وهل الواحد لو دعى ربه لنصرة فريقة مكروه ، أعتقد إن الدين الإسلامى أبسط من كده بكتييييييير

"]اللهم انصرنا على أمريكا دينيا واقتصاديا وعسكريا

وليه مايكونش رياضيا كمان ولا هى الرياضة شئ سئ

اللهم أزل نكستنا في فلسطين والعراق و...... باقي بلاد المسلمين

آمين يارب العالمين

مش يمكن موضوع تافه من وجهة نظرك زى ده حرك مشاعر ناس كتير وكان وراه خير لأهل غزة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...