اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مفاتيح قلب المرأة

Farah

Recommended Posts

فيـــــروز
طبيعى ان يحدث خلاف بين الزوجين لكن اكيد مش هيفضل يقول لا عمال على بطال عشان يبقى عنده شخصيه

طبعا لأنه لو قال لأ عمال على بطال حيجى فى يوم ويقول:

اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

يعجبنى جدا الرجل الحمش

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

• الردود 40
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

linux كتب
كلمة "الرجل الشرقي" دي بتجبلي كساح مزمن و أرتكاريا!!

ليه بقى دا بالعكس لو الكلمه دى فهمت بمفومها الحقيقى سوف تعتبر اي متزوجه من رجل شرقى انها محظوزه

بس زى ما عمنا الشرقى ماله من مزايا له بعض التحفظات

يعنى الرجل الشرقى (الاغلابيه) لا يحب ان يظهر حبه لزوجته ويمكن يكون يكن لها حب اعظم واكبر من هذا الغربى :::ولكن كل الستات بتحب تعرف انها محبوبه

الرجل الشرقى(الأغلابيه) كل يوم يأكل أكل زي الفل عمره ماقال

لزوجته سلم ايديك بس تعالى في يوم الملح عالى او نسيت الملح هنا سوف تسمع النقد حتى لو كان نقد بناء ولكن اين هو حينما كان الأكل كويس ولا كلمه

الرجل الشرقى (الأغلابيه) يبكى بينه وبين نفس حينما تمرض زوجته ولكن لا يمكن ان يوصل له شعوره هذا ويمكن لو هى حست بشعوره سوف يساعد على شفاءها ولكنه يعتبر هذا ضعف

الرجل الشرقى(الأغلابيه) يعتقد ان الزوجه شغلتها الاولى ان تلبى رغباتة وهو يلبى احتياجات المنزل والاسره يعنى شغلها بسيط يدوب تسعد هذا الزوج وفى اعتقاده ان تلبية الاحتياجات للمنزل هى سعادة الزوجه (((هل فكر في انها ايضا تحتاجه لاسعادها بكلمه باسلوب مهذب بدل من الاوامر ))))

الرجل الشرقى اروع رجل في العالم لو تعامل مع الزوجه بدون هذا القناع الواقى الذى يعتقد انه قناع امان الا وهو حبس او كتم المشاعر الحقيقيه تجاه الزوجه

ملحوظه هامه :استخدمت لفظ (الأغلابيه) حتى لا يكون الكلام للجميع اللي حاسس انه مش من الاغلابيه يعتبر نفسه من الاقليه

الأخت العزيزة فرح اليوم،

رد مقنع و متزن و هادئ ... أحيكي (بجد)

ياريت "الأغلابيه من الستات الشرقيات" كانوا بيشاركوكي الرأئ!

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

موضوع جميل و يستحق المناقشه و الحوار و لكن انا لي رأي في هذا الموضوع و هو...اننا نتناول المشكله من جانب واحد بمعني اننا نتكلم عن عيوب و مميزات الزوج الشرقي خصوصا المصري...و لكن اين الزوجه المصريه بمعني ان الرجل و المرأه بعد الزواج اعتبرهم شئ واحد و لهم طريق واحد و كلمنا عن الزوج او الزوجه فقط ...شئ غير منصف للطرفين و لحل مشاكلهم نتناولها من جانب الأثنين معا....اولا...الشاب او الفتاه في فتره الخطوبه و الشهور الأولي لزواج هي فتره التقارب و الفهم و التصادم في الأفكار و المشاكل و بدايه فتره التغير في الأثنين ...الزوج هو تحمل مسؤليه رعايه زوجه و بيت و خصوصا في وجود اول طفل

و التفكير في المسائل الأقتصاديه و توفير حياه كريمه للأسره و مع زحمه الحياه يكتم الحب و العاطفه للزوجه بدخله و يعبر عنها بأهتمامه بها بالطريقه التي يراها هو مناسبه و تختلف الطريقه او الوسيله من رجل لأخر و يشعر مع مرور الزمن و السنين ان اهتمام زوجته الحبيبه في تباعد و اهتمامها بالأسره و الآطفال اخذ كل وقتها ...و شكل صوره الزوجه في فتره الخطوبه و الشهور الآولي للزواج يطارد الزوج دائما مقارنه بشكلها الحالي و اهمال الأهتمام بشكلها و لبسها و رقتها ....و ده او خيط المشكله و اعتقد ان الحل بسيط و هو ....هو انهم يتكلموا مع بعض في مشاكلهم مهما كانت نوعيه المشاكل و لا تخرج المشكله و حلها خارج نطاق الأثنين لا الأسره و لا الأصدقاء و لا زملاء العمل....لأنها هاتكبر و هتضرهم اكثر ما تفيدهم....و هذا لا ينقص من شخصيه احدهم و لا يجرح كبرياء احد بل يظهر مدي رغبه كلاهما في انقاذ حياتهم و حبهم و اسرتهم و مواصله الحياه معا ...و ساعتها هاتطلع كلمات العاطفه و الحنان من كلاهما للآخر ...لأن حاجز الصمت حطموه و بنوا حاجز الثقه و الأحترام و التفاهم معا

Egypt is my home , USA is my life.

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

موضوع جميل و يستحق المناقشه و الحوار و لكن انا لي رأي في هذا الموضوع و هو...اننا نتناول المشكله من جانب واحد بمعني اننا نتكلم عن عيوب و مميزات الزوج الشرقي خصوصا المصري...و لكن اين الزوجه المصريه بمعني ان الرجل و المرأه بعد الزواج اعتبرهم شئ واحد و لهم طريق واحد و كلمنا عن الزوج او الزوجه فقط ...شئ  غير منصف للطرفين و لحل مشاكلهم نتناولها من جانب الأثنين معا....اولا...الشاب او الفتاه في فتره الخطوبه و الشهور الأولي لزواج هي فتره التقارب و الفهم و التصادم في الأفكار و المشاكل و بدايه فتره التغير في الأثنين ...الزوج هو تحمل مسؤليه رعايه زوجه و بيت و خصوصا في وجود اول طفل

و التفكير في المسائل الأقتصاديه و توفير حياه كريمه للأسره و مع زحمه الحياه يكتم الحب و العاطفه للزوجه بدخله و يعبر عنها بأهتمامه بها بالطريقه التي يراها هو مناسبه و تختلف الطريقه او الوسيله من رجل  لأخر و يشعر مع مرور الزمن و السنين ان اهتمام زوجته الحبيبه في تباعد و اهتمامها بالأسره و الآطفال اخذ كل وقتها ...و شكل صوره الزوجه في فتره الخطوبه و الشهور الآولي للزواج يطارد الزوج دائما مقارنه بشكلها الحالي و اهمال الأهتمام بشكلها و لبسها و رقتها ....و ده او خيط المشكله و اعتقد ان الحل بسيط و هو ....هو انهم يتكلموا مع بعض في مشاكلهم مهما كانت نوعيه المشاكل و لا تخرج المشكله و حلها خارج نطاق الأثنين لا الأسره و لا الأصدقاء و لا زملاء العمل....لأنها هاتكبر و هتضرهم اكثر ما تفيدهم....و هذا لا ينقص من شخصيه احدهم و لا يجرح كبرياء احد بل يظهر مدي رغبه كلاهما  في انقاذ حياتهم و حبهم و اسرتهم و مواصله الحياه معا ...و ساعتها هاتطلع كلمات العاطفه و الحنان من كلاهما للآخر ...لأن حاجز الصمت  حطموه و بنوا حاجز الثقه و الأحترام و التفاهم معا

كلام جميل كلام معقول ماقدرش اقول حاجه عنه :rolleyes:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

و يشعر مع مرور الزمن و السنين ان اهتمام زوجته الحبيبه في تباعد و اهتمامها بالأسره و الآطفال اخذ كل وقتها ...و شكل صوره الزوجه في فتره الخطوبه و الشهور الآولي للزواج يطارد الزوج دائما مقارنه بشكلها الحالي و اهمال الأهتمام بشكلها و لبسها و رقتها

الموضوع جميل والمناقشات رائعة وأحب أشارك برأي بسيط وسأبدأ من مداخلة إستادنا الكبير KWA

لمادا لا ينضج الرجل ويغير نظرته لزوجته العزيزة فلا تصبح في مخيلته الفتاة دات العشرين سنة ويبدأ في النظر إليها علي إنها زوجته التي تحافظ علي إسمه وبيته وتكافح معه وأم أولاده التي تقوم بجهد وفير من أجل تربيتهم ؟ كما أن المظهر ليس بالضرورة القوام الملفوف بل هو اللباقة في الحديث والحشمةو الدوق الرفيع في الملابس ( لو هتدفع ) والثقافة التي تشرف زوجها ؟ أنا أعرف أن أستاد KWA لم يقل أن هده الأشياء ليست مهمة، وانا لا أعارضه الرأي في أهمية إهتمام الزوجة بنفسها ...........

بالمناسبة، ايه العمل لو الزوجة توقفت عند مرحلة الخطوبة هي كمان أيام شعر الزوج المهفهف ( قبل عوامل التصحر ) و العضلات المفتولة ( قبل بروز عضلة البطن المسماة بالكرش ) ???

مع أطيب المنى و أرق تحياتي

يا لجنة الحكام ... الاهلى بيدفع كام ? ...(من اقوال جماهير الدراويش الماثورة)

رابط هذا التعليق

تعرفوا أن "عدد كبير" من "الرجال الغربيين" بيعملوا كل اللي كتبته فرح اليوم و فوقيه شوية ... ورد و هدايا و غرام و خلافه ... و مع ذلك بيلعب بديلة!!

أشمعنا دي ما بنسمعش كلمة الراجل الشرقي او الغربي؟

و هو يعنى "الرجل الشرقى" اللى ما بيلعبش بديله؟؟!!! ده بيلعب بديله و شنباته وحواجبه وودانه كمان...!!!

:lol:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

رأي متواضع من شاب أعزب (ماحدش عنده عروسة؟ smk: )

بصراحة أنا بقيت مقنع إن القط مش بيحب غير جلاده! smk:

يعني المفاتيح اللي بتتكلموا عنها دي حلوة قوي لكن غالبًا حيكون رد فعل المرأة بعد ما تفرح بنفسها شوية وبجوزها اللي بيقدرها مصيرها تزهق منه وتقول: يعني هو نفسه شايف إنه ميستحقنيش... وتبدأ رحلة البحث عن العيوب وتوصل للإستنتاج إن واحد زيه لازم يبقى هيمان في جمالها وإنها غلطة عمرها إنها ماتجوزتش واحد أحسن منها مش هي اللي أحسن منه... ويبقى عنده شخصية مش كل حاجة في حياته تبقى هي!!!

وبصراحة الكلام الحلو على المدى الطويل بيبقى مفتاح غرور المرآة مش مفتاح قلبها!

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ

أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ

فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ

فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ

فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ

رابط هذا التعليق

ليه يا اخ زيزو :lol: هو انتم معندكوش وسط خالص !! smk: يا تفتحوها عالبحرى فى الكلام يا تنشفوها خالص smk: يا ستار يا رب smk:

تم تعديل بواسطة فــيــروز

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

زيزو كتب

رأي متواضع من شاب أعزب
ولما إنت أعزب الكلام إللى قلته بعد كده جبته منين .

على فكرة النساء فى الغرب لم يصلوا إلى الوضع الذى يحسدونهن عليه النساء فى مصر بالساهل ، ولكن بالمطالبه والإصرار . لامانع أن تنبه الزوجة زوجها إذا لقيته مطنش أو مش واخد باله . ولكن طبعا لإذا كانت كل واكل أصاده تسع نساء ينقى منهم - كما سمعت . الوضع ده صعب جدا للمرأة ، ربنا معاهم والله . smk:

أنصر أخاك ظالما أو مظلوما

رابط هذا التعليق

زيزو كتب

رأي متواضع من شاب أعزب

على فكرة النساء فى الغرب لم يصلوا إلى الوضع الذى يحسدونهن عليه النساء فى مصر بالساهل ، ولكن بالمطالبه والإصرار . لامانع أن تنبه الزوجة زوجها إذا لقيته مطنش أو مش واخد باله . ولكن طبعا لإذا كانت كل واكل أصاده تسع نساء ينقى منهم - كما سمعت . الوضع ده صعب جدا للمرأة ، ربنا معاهم والله . smk:

رابط هذا التعليق

زيزو كتب

رأي متواضع من شاب أعزب

على فكرة النساء فى الغرب لم يصلوا إلى الوضع الذى يحسدونهن عليه النساء فى مصر بالساهل ، ولكن بالمطالبه والإصرار . لامانع أن تنبه الزوجة زوجها إذا لقيته مطنش أو مش واخد باله . ولكن طبعا إذا كانت كل واحد أصاده تسع نساء ينقى منهم - كما سمعت . الوضع ده صعب جدا للمرأة ، ربنا معاهم والله . smk:

تم تعديل بواسطة wa7d

رابط هذا التعليق

زيزو كتب

يعني المفاتيح اللي بتتكلموا عنها دي حلوة قوي لكن غالبًا حيكون رد فعل المرأة بعد ما تفرح بنفسها شوية وبجوزها اللي بيقدرها مصيرها تزهق منه وتقول: يعني هو نفسه شايف إنه ميستحقنيش... وتبدأ رحلة البحث عن العيوب وتوصل للإستنتاج إن واحد زيه لازم يبقى هيمان في جمالها وإنها غلطة عمرها إنها ماتجوزتش واحد أحسن منها مش هي اللي أحسن منه... ويبقى عنده شخصية مش كل حاجة في حياته تبقى هي!!!

ومن اين لك ان تتوقع هذا ؟؟؟؟؟؟؟؟

ولماذا نتوقع البلاء قبل وقوعه

ولماذا التعميم؟؟؟؟؟؟؟؟

زيزو كتب

وبصراحة الكلام الحلو على المدى الطويل بيبقى مفتاح غرور المرآة مش مفتاح قلبها!

انت بتتكلم جد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعنى انت وضعت نساء العالم وعملت لهم بحث وخرجت بهذه النتيجه ؟؟؟؟؟؟؟؟

او هذا مجرد استنتاج ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المراه ياسيدى هي الام والزوجه والاخت

فهل تستحق هذه النظره من اي شخص ؟؟؟؟؟؟؟؟

على فكرة النساء فى الغرب لم يصلوا إلى الوضع الذى يحسدونهن عليه النساء فى مصر بالساهل

علي فكره انا اعاشر نساء الغرب من اكثر من 25 سنه وعمري ماحسدت اي واحده منهن علي وضعها بل بالعكس انا بحمد ربنا اني مصريه وتزوجت مصرى ولا اعتقد انهن احسن حال من نساء مصر

smk: smk: smk: :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

علي فكره انا اعاشر نساء الغرب من اكثر من 25 سنه وعمري ماحسدت اي واحده منهن علي وضعها بل بالعكس انا بحمد ربنا اني مصريه وتزوجت مصرى ولا اعتقد انهن احسن حال من نساء مصر
أمال كان لزوم الإفتراء على الرجل الشرقى إيه ؟ . مش إنتى إللى فتحتى الموضوع عا الرجل الشرقى وإنتقدتى فيه ! كان قصدك فى الآخر تقولى إن الرجل الشرقى مفيش أحسن منه . طيب متشكرين . بس إذا كنتم مش قد الكلام ...... smk:

رابط هذا التعليق

كان قصدك فى الآخر تقولى إن الرجل الشرقى مفيش أحسن منه

ويرجعوا يقولوا الستات هى اللى بتتغر اما يتقال فيهم بقين حلوين smk:

تعالى يا زيزو شوف اهه .. واحد من معسكركم متلبس و بالصوت و الصوره و محاصرين المنطقه و قال اللى كنت بتقوله عن الستات :lol: smk: smk:

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انا إتهزقت! :(

إيه يا جماعة بالراحة شوية... fsh::

انا مجرد قلت الكلام ده علشان أشوف إيه رد الفعل اللي حلاقيه، وانا قلت إني أعزب علشان محدش ياخد الكلام جد قوي smk:

لكن عمومًا مش معنى كده إني معرفش حاجة، والحقيقة الشباب كلهم أول نصيحة بيقولوها لبعض: أوعى تتدلق عليها و تبينلها إنك بتحبها زيادة عن اللزوم حتزهق منك ولازم تتقل عليها. والحقيقة انا كنت بقول إيه الكلام الفاضي ده لغاية ما كان فيه مشروع خطوبة كدة حاولت فيه إستخدام مفاتيح المرأة دي بإعتبار إني كنت فعلاً معجب بشخصيتها جدًا ومش متخيل إن الكلام الفاضي اللي بيقولوه ده ينطبق عليها...

لكن تقريبًا المرآة المصرية هي هي مهما إتعلمت بتحب سي السيد... وبلاش بقى أحكي باقي الموضوع... smk:

الله يكون في عون الرجالة اللي جوا المصيدة!!!! (متجوزين يعني)!!! smk:

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ

أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ

فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ

فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ

فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ

رابط هذا التعليق

smk: smk: smk:

انا آسفه والله يا زيزو انا كمان كنت باهزر بجد ماكنتش باتكلم بجد يعنى

معلش انت اكيد عارف ان الموضوع مالوش علاقه بالمفاتيح او الاقفال كل ما هنالك ان ماكانش لكم نصيب مع بعض .. ماتاخدش فى بالك :lol:

الخلاصه فى رايى ان خير الامور الوسط .. يعنى الراجل مايحرمش زوجته من هذه المشاعر الجميله من وقت لآخر و بردو مش لازم يجيب ربابه و يزمر بيها تحت البلكون :lol: الوسطيه يا جماعه الوسطيه ..

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

أمال كان لزوم الإفتراء على الرجل الشرقى إيه ؟ . مش إنتى إللى فتحتى الموضوع عا الرجل الشرقى وإنتقدتى فيه ! كان قصدك فى الآخر تقولى إن الرجل الشرقى مفيش أحسن منه . طيب متشكرين . بس إذا كنتم مش قد الكلام

علي فكره انا لم افتح نقد الرجل الشرقي اقراء جيدا ماكتبته يبدو ان حصل لبس

ما قلته من الاول الي الاخر لو قراءته جيدا لوجدته انصاف للرجل الشرقي

تم تعديل بواسطة Farah
رابط هذا التعليق

الرجل الشرقى(الأغلابيه) كل يوم يأكل أكل زي الفل عمره ماقال

لزوجته سلم ايديك بس تعالى في يوم الملح عالى او نسيت الملح هنا سوف تسمع النقد حتى لو كان نقد بناء ولكن اين هو حينما كان الأكل كويس ولا كلمه

الرجل الشرقى (الأغلابيه) يبكى بينه وبين نفس حينما تمرض زوجته ولكن لا يمكن ان يوصل لها شعوره هذا ويمكن لو هى حست بشعوره سوف يساعد على شفاءها ولكنه يعتبر هذا ضعف

الرجل الشرقى(الأغلابيه) يعتقد ان الزوجه شغلتها الاولى ان تلبى رغباتة وهو يلبى احتياجات المنزل والاسره يعنى شغلها بسيط يدوب تسعد هذا الزوج وفى اعتقاده ان تلبية الاحتياجات للمنزل هى سعادة الزوجه (((هل فكر في انها ايضا تحتاجه لاسعادها بكلمه باسلوب مهذب بدل من الاوامر ))))

وبعدين تقولى أنا أنصفت الرجل الشرقى ، إمال لو ظلمتيه كنتى عملتى إيه ؟ fsh::

لا أنكر إن في مداخلاتك بعض المدح . على العموم إنتى رجعتى فى كلامك .... عادى يعنى . ty:)

رابط هذا التعليق

لكن تقريبًا المرآة المصرية هي هي مهما إتعلمت بتحب سي السيد... 

عارف ومتاكد ان كل النساء بتحبني ty:) ، اعمل إيه نصيبي كده ( وش محمد صبحي أبو مناخير طويله في مسرحية تخاريف ) ...

متشكر لكم جميعاً على هذا الحب العظيم ... وفيه كلمه عايزه اقولها - وش واحد عنية بترغرغ من الدموع - أنا باحبكم كلكم ...... وكفاية كده

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...