اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شارك برأيك بالعقل وبدون تعصب ( إيه الفائدة اللى بتعود عليك أو على بلدك من كرة القدم)

metwallly

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الموضوع اللى عاوز أتكلم فيه معاكم أنا ناقشته مع أصحابى إمبارح والنهارده بس ما وصلناش لحل

وقبل ما أدخل فى الموضوع عاوز الناس تلتزم بنقطتين:

أولا: إن المناقشة تكون علقية بحته وبعد عن أى أهواء أو جوانب نفسية أو عاطفية

ثانيا : ياريت الآخوة يبعدوا عن التعليقات الساخرة وأى شىء جانبى يخرجنا عن الموضوع لأن نفسى أوصل لحل

ندخل فى الموضوع الموضوع ده فى دماغى من زمان ودائما بتناقش فيه ما أصحابى وما بنوصلش لحل وهو فكرة مشاهدة كرة القدم وتشجيع الفرق والإنتماء لفريق معين والمبالغ اللى بتصرفها الدولة على منتخبات وفرق كرة القدم وليييه أخترت كرة القدم بالذات لأنها طبعا الآكثر شعبيه فى الوطن العربى وهألخص الآسئلة اللى بتدور فى دماغى فى عدة نقاط وعاوز الرد عليه يكون عقلانى:

1- أيه الفائدة اللى بتعود عليك لما تضيع ساعتين قدام مباراة كرة قدم

2-ايه الفائدة اللى بتعود عليك لما فريقك يكسب المباراة

3-أيه الفائدة العائدة على البلد وعلى الشعب من منتخب كرة القدم

4-تقدر تقولى أيه اللى عائد علينا من تحول لاعبى كرة القدم إلى أبطال ومثل أعلى لأبنائنا وأيه تأثيرهم على أبنائكم

5- تخيل لو الفلوس اللى بتصرف على أندية ومنتخب كرة القدم تم تحويلها للبحث العلمى أيه هيكون حال بلدنا بعد عشر سنوات مثلا

6- تقدر تقولى ليه لما الدولة فيها أزمة إقتصادية وفكروا يخفضوا العلاوة الإجتماعية بتاعت الغلابة ليه ما خفضوش المصروفات على فريق كرة القدم ورواتب اللاعبين والمدربين

7-تقدر تقولى الحذاء اللى بيشتروه للاعبى المنتخب بيساوى راتب كام موظف مؤهل عالى فى أول تعينهم فى الحكومة

8- تقدر تقولى ايه الفائدة اللى بتعود علينا من تعطيل الموظفين لشغلهم ومصالح الناس من أجل مشاهدة مباراة واحدة

9- تقدر تقولى لما بيغلق كام شارع حولين الإستاد ويتعطل المرور ويقف حال البلد علشان المباراة ايه اللى بيعود علينا من ده

10-تقدر تقولى لما مشجع بيضرب مشجع أو بيحرق مشجع أو يقتل مشجع أيه الفائدة اللى بتعود عليه فى النهاية

11-وفى النهاية هل إلهاء أبنائنا بالكورة والمسلسلات والأفلام والكليبات ممكن أن يكون آحد المخططات للقضاء على أمتنا وهويتنا فيما لا يثمن ولا يغنى من جوع

وللحديث بقية وأتمنى أن تكون الردود منطقية

تم تعديل بواسطة metwallly

مرحبا بكم فى منتدى قريتنا منتدى قرية أبومتولى

وهو لسه تحت الإنشاء طبعا388696026.gif

رابط هذا التعليق

• الردود 52
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

1- أيه الفائدة اللى بتعود عليك لما تضيع ساعتين قدام مباراة كرة قدم

2-ايه الفائدة اللى بتعود عليك لما فريقك يكسب المباراة

3-أيه الفائدة العائدة على البلد وعلى الشعب من منتخب كرة القدم

4-تقدر تقولى أيه اللى عائد علينا من تحول لاعبى كرة القدم إلى أبطال ومثل أعلى لأبنائنا وأيه تأثيرهم على أبنائكم

5- تخيل لو الفلوس اللى بتصرف على أندية ومنتخب كرة القدم تم تحويلها للبحث العلمى أيه هيكون حال بلدنا بعد عشر سنوات مثلا

6- تقدر تقولى ليه لما الدولة فيها أزمة إقتصادية وفكروا يخفضوا العلاوة الإجتماعية بتاعت الغلابة ليه ما خفضوش المصروفات على فريق كرة القدم ورواتب اللاعبين والمدربين

7-تقدر تقولى الحذاء اللى بيشتروه للاعبى المنتخب بيساوى راتب كام موظف مؤهل عالى فى أول تعينهم فى الحكومة

8- تقدر تقولى ايه الفائدة اللى بتعود علينا من تعطيل الموظفين لشغلهم ومصالح الناس من أجل مشاهدة مباراة واحدة

9- تقدر تقولى لما بيغلق كام شارع حولين الإستاد ويتعطل المرور ويقف حال البلد علشان المباراة ايه اللى بيعود علينا من ده

10-تقدر تقولى لما مشجع بيضرب مشجع أو بيحرق مشجع أو يقتل مشجع أيه الفائدة اللى بتعود عليه فى النهاية

11-وفى النهاية هل إلهاء أبنائنا بالكورة والمسلسلات والأفلام والكليبات ممكن أن يكون آحد المخططات للقضاء على أمتنا وهويتنا فيما لا يثمن ولا يغنى من جوع

وللحديث بقية وأتمنى أن تكون الردود منطقية

الله ينور عليك يا أستاذ متولي والله

سبق إني وضعت بعض هذه التساؤلات في منتديات أخرى, ولكني لم أجد إجابة عليها واحدة منطقية

فماذا عساهم أن يقولوا

الولايات المتحدة الأمريكية ليست قوية في لعبة كرة القدم وما ضرها ذلك؛ فهي أقوى دولة في العالم..

أنا والله لو مسئول في وزارة أو غيره أستحي من الله أن أضع مئات الملايين دعما لجلدة منفوخة (كرة القدم) في نفس الوقت الذي يموت فيه آلاف المصريين الذين يقفون أمام المستشفيات في انتظار دورهم لعمل علمية القلب المفتوح مثلا ..

وحسبنا الله ونعم الوكيل

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انا مع حضرتك ان الكرة مش مهمة للدرجة دي لكن حضرتك تفتكر لو لو فعلا تم الغاء كرة القدم ان الفلوس هتتصرف علي التعليم ما اظنش

و علي الاقل الكرة حلال و احسن من قنوات الاغاني و الكليبات و الافلام .....الخ

بخصوص بقا الفايدة اللي بتعود علي الواحد من كرة القدم انه بتسلي و الواحد مش خسرنا حاجة يعني لما يتفرج علي الكرة

و بخصوص بقا المكسب لمصر من الكرة انها بتكسب فلوس و ده بيفيد دخل البلد

تم تعديل بواسطة MoHaMMeD EgYpT
رابط هذا التعليق

بشكل عقلاني حضرتك بتقول بغض النظر عن النواحي النفسية والعاطفية

هو ده اللي ما ينفعش ازاي عايز تلغي جزء اصيل من الانسان ( نفسي ، عاطفي ) يعني برامج الذكاء الاصطناعي اكيد هتفكر احسن من ناس كتير لكن الاكيد انها ليس لها اي وجهة نظر عاطفية او نفسية

نيجي للفائدة اللي بتعود على البلد فيه بلاد لو لم يكن لها فرق كرة قدم ما عرفها احد ( ترينداد و توباجو ) كانت ضمن فرق كأس العالم الاخير على ما اظن

كما اساتذة علم النفس والاجتماع ( علمي اهه ) نتيجة ابحاثهم بيقولوا ان الشحنة العاطفية والنفسية الايجابية من خلال كرة القدم تؤدي الى نتائج ايجابية على مستوى العمل والانتاج

بالاضافة الى شئ مهم ان كرة القدم تتسم بالمنافسة الشريفة بخلاف كثير من المجالات الاخرى ( كله على عينك يا تاجر ) لذا يتعلق بها الكثير من الناس

يا ريت نلغي من مناقشاتنا اما كذا او كذا لماذا لا يكون هناك " و " يعني الساحة تحتمل اكثر من حاجة

اكيد الكرة فيها اشياء ايجابية لذا تعلق بها الكثير من الناس على مستوى العالم

رابط هذا التعليق

كرة القدم فى صورتها الحالية

اختراع انجليزى صميم و ليه اهداف سياسية

و طبيعى ان الانظمة تستفيد من حاجة زى كده

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

فوائد كرة القدم :

في الدول العربية والاسلامية تجارة كالآتي :

- إعلانات زي الفرق الرياضية

- إعلانات الملاعب

- حقوق النقل التليفزيوني وإعلاناته ومكاسب القنوات الرياضية من المشتركين

- المجلات الرياضية ومكاسب الاعلانات داخلها

في باقي العالم

كل ماسبق بالإضافة إلي :

- المراهنات

- مبيعات محلات الأندية من التذكارات

ومن ما سبق يتضح إن كرة القدم فاتحة بيوت ناس كتير

بالإضافة إلي أنها تسلية ومتعة الغلابة

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

الله ينور عليك يا أستاذ متولي والله

سبق إني وضعت بعض هذه التساؤلات في منتديات أخرى, ولكني لم أجد إجابة عليها واحدة منطقية

فماذا عساهم أن يقولوا

الولايات المتحدة الأمريكية ليست قوية في لعبة كرة القدم وما ضرها ذلك؛ فهي أقوى دولة في العالم..

أنا والله لو مسئول في وزارة أو غيره أستحي من الله أن أضع مئات الملايين دعما لجلدة منفوخة (كرة القدم) في نفس الوقت الذي يموت فيه آلاف المصريين الذين يقفون أمام المستشفيات في انتظار دورهم لعمل علمية القلب المفتوح مثلا ..

وحسبنا الله ونعم الوكيل

أشكرك يا أستاذ سهل على كلامك الجميل ده واتمنى تكون معايا فى حائط الصد

لأنى حاسس إن الهجوم عليا هيكون قوى

رابط هذا التعليق

انا مع حضرتك ان الكرة مش مهمة للدرجة دي لكن حضرتك تفتكر لو لو فعلا تم الغاء كرة القدم ان الفلوس هتتصرف علي التعليم ما اظنش

و علي الاقل الكرة حلال و احسن من قنوات الاغاني و الكليبات و الافلام .....الخ

بخصوص بقا الفايدة اللي بتعود علي الواحد من كرة القدم انه بتسلي و الواحد مش خسرنا حاجة يعني لما يتفرج علي الكرة

و بخصوص بقا المكسب لمصر من الكرة انها بتكسب فلوس و ده بيفيد دخل البلد

أولا: يا أبوحميد جميل إن أنته جاوبت بشجاعة وقلت إن الكرة مش مهمة

ثانيا: العملية مش الفلوس وبس فى حاجات كتير ولو نصف الفلوس أتسرق والنصف الثانى أتصرف على التعليم أكيد هيكون فيه فرق

ثالثا: بالنسبة للمقارنة بين الكورة والمسلسلات والآفلام فكله فى النهاية تضيع وقت والوقت ده أكيد هنسأل عنه وأنا ما ردتش أحط أى فتاوى او حاجة دينية علشان ما نحولش الموضوع لحرب أنا عاوز ردود عقلية

رابعا: الفلوس اللى بتدخل من المكسب فى الكرة بتتوزع على مين ومين اللى بيستفيد منها والفلوس اللى بتصرف على الكرة جايه منين!!!!1

رابط هذا التعليق

كرة القدم فى صورتها الحالية

اختراع انجليزى صميم و ليه اهداف سياسية

و طبيعى ان الانظمة تستفيد من حاجة زى كده

حلوين الكلمتين اللى انته كتبتهم ياهندسة :P

بس عاوزين نعرف رأيك فى الموضوع بالتفصيل md2:

رابط هذا التعليق

فوائد كرة القدم :

في الدول العربية والاسلامية تجارة كالآتي :

- إعلانات زي الفرق الرياضية

- إعلانات الملاعب

- حقوق النقل التليفزيوني وإعلاناته ومكاسب القنوات الرياضية من المشتركين

- المجلات الرياضية ومكاسب الاعلانات داخلها

في باقي العالم

كل ماسبق بالإضافة إلي :

- المراهنات

- مبيعات محلات الأندية من التذكارات

ومن ما سبق يتضح إن كرة القدم فاتحة بيوت ناس كتير

بالإضافة إلي أنها تسلية ومتعة الغلابة

بس ياعم فخرانى نفهم من كلامك إن الكرة مفتوح عليها مجموعة بيوت ياترى هم عددهم

كام ومقابل كده بتصرف على الكرة كام من الدولة

والأهم من ده كله أنا عاوز الفائدة اللى بتعود عليك كمشجع أو على المجتمع ككل فى النهاية إيه

وهل الفائدة دى أكثر ولا الضرر أكثر

رابط هذا التعليق

[color="#9932CC"]

المشكلة يا عزيزي ليست في الكرة

بل في طريقة تعاملنا معها

الكرة ( او اي رياضة جماهيرية) ممكن ان تكون مفيده علي عدة مستويات ..مع اليقين بأنها مثل غيرها من الانشطة الجماهيرية لابد لها من مميزات وعيوب

اجتماعيا مثلا

في البلاد المتحضرة ( امريكا ودوري المحترفين لكرة السلة - أو الدوري الانجليزي)

تقام المباريات في عطلة نهاية الاسبوع ...وبالتالي هي فرصة لتجمع الاصدقاء او العائلة للتمتع بمشاهدة المباراة في الملعب في ظروف رائعة من حيث النظام والأمن والاحترام

فالجماهير تصفق للمهزوم الذي ادي ما عليه كما لو كان فائزا في مشهد لا نراه في ملاعبنا الا فيما ندر...وهو مشهد يتعلم منه الصغار ان عليهم السعي وليس عليهم النجاح

اعرف مصريين في انجلترا يعتبرون مشاهدتهم لمباراة الكرة في الملعب مع الاولاد مكافأة لهم علي مجهود المذاكرة طول الاسبوع

ايضا الكرة تتيح للانسان كبيرا كان ام صغيرا فرصة التخلص من شحنات الانفعال ....ولذلك لا تكاد تجد شعبا في العالم كله لا يحب مشاهدة الرياضة من اول الكريكيت في الهند وباكستان حتي البيسبول في امريكا مرورا بكرة القدم في باقي انحاء العالم .....الكرة تعطيك فرصة للتصرف علي طبيعتك في سياق اجتماعي مقبول فمن حقك ان تهلل وتصفر وتهتف وتقفز فرحا دون ان تبدو غريبا اوشاذا ...وهذا في الغالب غير مقبول في مواقف حياتك العادية الاخري

مشاهدة الرياضة ( فضلا عن ممارستها ) اداة -لو احسن ادارتها - لتعليم النشء اهمية بذل المجهود للوصول الي الهدف وكيف انها تطبيق لاهم قوانين الحياة العملية انه لا احد يفوز دائما ولا احد يخسر طول الوقت وان العبرة بالتخطيط الجيد والمجهود والعمل

اما الجانب الاقتصادي في الموضوع فهو ذو شجون

لأن دول العالم المتقدم لا تمول الاندية الرياضيه بعكس عالمنا الثالث السعيد ....بل هي شركات مساهمة في الغالب وكيانات اقتصادية تهدف الي الربح المادي

ايضا بلد مثل البرازيل استفادت من الاهتمام العالمي بالكرة والذي قدم لها دعاية مجانيه تقدر بمليارات الدولارات في القرن الماضي كما انها تسفيد ماديا من محترفيها في اوروبا حيث ان الاموال التي يحصلون عليها تشكل دخلا محترما للبلد يعود عليها ولو بشكل غير مباشر

المشكلة ليست في الكرة ولا مشاهدتها ولا تشجيعها

المشكلة اننا متخلفون

وتخلفنا ينعكس علي كل نواحي حياتنا

بما فيها كرة القدم

تحياتي

يا امتي لا تفزعي من سطوة السلطان .....اية سطوة ؟ ما شئت ولي واعزلي ...لا يوجد السلطان إلا في خيالك

رابط هذا التعليق

بشكل عقلاني حضرتك بتقول بغض النظر عن النواحي النفسية والعاطفية

هو ده اللي ما ينفعش ازاي عايز تلغي جزء اصيل من الانسان ( نفسي ، عاطفي ) يعني برامج الذكاء الاصطناعي اكيد هتفكر احسن من ناس كتير لكن الاكيد انها ليس لها اي وجهة نظر عاطفية او نفسية

أنا أقصد إن إحنا نبعد إنتمائتنا وإهتمامنا بالكرة وإحنا بنفكر فى الأسئلة علشان نوصل لحل

نيجي للفائدة اللي بتعود على البلد فيه بلاد لو لم يكن لها فرق كرة قدم ما عرفها احد ( ترينداد و توباجو ) كانت ضمن فرق كأس العالم الاخير على ما اظن

حضرتك دى ماتعتبرش فايدة على الآقل فى مقابل ما يتم إنفاقه وبعدين ممكن الدولة اللى عاوزه تتعرف تحمل حملة إعلانية عالمية بالمبلغ ده وفى النهاية أنا عاوز الفوائد المادية يعنى تتطور نمو تعليم فلوس

كما اساتذة علم النفس والاجتماع ( علمي اهه ) نتيجة ابحاثهم بيقولوا ان الشحنة العاطفية والنفسية الايجابية من خلال كرة القدم تؤدي الى نتائج ايجابية على مستوى العمل والانتاج

حضرتك الشحنة اللى بتقول عليها دى بتكون لمدة ساعة أو ساعتين بعد المباراة أو يوم أو يومين وبعد كده بيصطدم بالواقع مرة تانية يعنى ممكن يخلص الماتش بالليل وفرحان ومن حماسة ينزل ينضرب أو يقتل فى طابور العيش فى الصباح يعنى حاجة زى المسكنات بتنسيك الآلم لفترة بسيطة

بالاضافة الى شئ مهم ان كرة القدم تتسم بالمنافسة الشريفة بخلاف كثير من المجالات الاخرى ( كله على عينك يا تاجر ) لذا يتعلق بها الكثير من الناس

الكرة زيها زى أى حاجة فيها غش ورشاوى ومنشطات وبعدين ده مش سبب عقلى يخلينا نهرب من الواقع

الآحسن نحل مشاكل واقعنا بدل ما نهرب للمسكنات

يا ريت نلغي من مناقشاتنا اما كذا او كذا لماذا لا يكون هناك " و " يعني الساحة تحتمل اكثر من حاجة

مافيش مشكلة هات كل اللى عندك

اكيد الكرة فيها اشياء ايجابية لذا تعلق بها الكثير من الناس على مستوى العالم

ياريت حضرتك تذكر لى هذه الإيجابيات وأنا تحت أمرك

أستاذى أبوجودة أنا سيبت الرد على حضرتك للآخر لأنك أكثر واحد إستفاضة فى المناقشة العقلية :P

رابط هذا التعليق

الحاج متولى ده عليه حركات إنما إيه فى الجوووووووووون

شوف ياصاحبى هلهلة على الجد والجد هلهلة عليه

ماسبق كان إستهلالا لابد منه ( على رأى أستاذنا الفاضل عادل أبوزيد )

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( علموا أولادكم السباحة والرماية وركوب الخيل ) وقس على ذلك جميع الألعاب الرياضية لأن الرياضة أخلاق وتنمى فى اللاعب الإجتهاد والصبر لتحقيق الهدف المطلوب ألا وهو النصر وأعتقد أن حلاوة النصر للمنتصر شئ عظيم له ولبلده ومن هنا يأتى الإنتماء فيتباهى هو بوطنه ويتباهى وطنه به.

قرأت اليوم عن لسان الكابتن شوقى غريب بأن الهزيمة من الجزائر سوف تدفعنا لتقديم تمثيل مشرف فى كأس القارات .

ياترى رأيك إيه فى كلام شوقى باشا غريب ؟

رابط هذا التعليق

[color="#9932CC"]

المشكلة يا عزيزي ليست في الكرة

بل في طريقة تعاملنا معها

الكرة ( او اي رياضة جماهيرية) ممكن ان تكون مفيده علي عدة مستويات ..مع اليقين بأنها مثل غيرها من الانشطة الجماهيرية لابد لها من مميزات وعيوب

اجتماعيا مثلا

في البلاد المتحضرة ( امريكا ودوري المحترفين لكرة السلة - أو الدوري الانجليزي)

تقام المباريات في عطلة نهاية الاسبوع ...وبالتالي هي فرصة لتجمع الاصدقاء او العائلة للتمتع بمشاهدة المباراة في الملعب في ظروف رائعة من حيث النظام والأمن والاحترام

فالجماهير تصفق للمهزوم الذي ادي ما عليه كما لو كان فائزا في مشهد لا نراه في ملاعبنا الا فيما ندر...وهو مشهد يتعلم منه الصغار ان عليهم السعي وليس عليهم النجاح

اعرف مصريين في انجلترا يعتبرون مشاهدتهم لمباراة الكرة في الملعب مع الاولاد مكافأة لهم علي مجهود المذاكرة طول الاسبوع

ايضا الكرة تتيح للانسان كبيرا كان ام صغيرا فرصة التخلص من شحنات الانفعال ....ولذلك لا تكاد تجد شعبا في العالم كله لا يحب مشاهدة الرياضة من اول الكريكيت في الهند وباكستان حتي البيسبول في امريكا مرورا بكرة القدم في باقي انحاء العالم .....الكرة تعطيك فرصة للتصرف علي طبيعتك في سياق اجتماعي مقبول فمن حقك ان تهلل وتصفر وتهتف وتقفز فرحا دون ان تبدو غريبا اوشاذا ...وهذا في الغالب غير مقبول في مواقف حياتك العادية الاخري

جميل كل الكلام اللى حضرتك قلته وأنا متفق معاك فيه بس فيه حبت حاجات:

أولا : كلام إن الموضع رفاهية وويك إند وده لأنهم ماعندهمش مشاكل فى أساسيات الحياة يعنى بعد ما وفروا

أساسيات الحياة بدؤأ يتجهوا للرفاهية والكماليات وكمان ما بيعطلوش حال البلد ويعطلوا كل حاجة فى حايتهم علشان مباراة كرة قدم وبيظل إستمتاعه لفترة أطول لأن مش هيخرج يلاقى مشاكل ولما إن شاء الله نوصل للدرجة دى ممكن نفكر نرف عنا نفسنا بالكرة مش نآخد مسكنات كما قلت سابقا

مشاهدة الرياضة ( فضلا عن ممارستها ) اداة -لو احسن ادارتها - لتعليم النشء اهمية بذل المجهود للوصول الي الهدف وكيف انها تطبيق لاهم قوانين الحياة العملية انه لا احد يفوز دائما ولا احد يخسر طول الوقت وان العبرة بالتخطيط الجيد والمجهود والعمل

أولا: الرياضة ممارسة فى المقام الآول والفائدة من الممارسة مش بالجلوس قدام التلفيزيون ومعاك شوية مكسرات وحلويات أو فى الإستاد

ثانيا: عاوز حضرتك تخليك واقع وتقول إيه اللى أتعلمه أبنائنا من لاعبى كرة القدم وأنا فى إنتظار إجابتك

اما الجانب الاقتصادي في الموضوع فهو ذو شجون

لأن دول العالم المتقدم لا تمول الاندية الرياضيه بعكس عالمنا الثالث السعيد ....بل هي شركات مساهمة في الغالب وكيانات اقتصادية تهدف الي الربح المادي

ايضا بلد مثل البرازيل استفادت من الاهتمام العالمي بالكرة والذي قدم لها دعاية مجانيه تقدر بمليارات الدولارات في القرن الماضي كما انها تسفيد ماديا من محترفيها في اوروبا حيث ان الاموال التي يحصلون عليها تشكل دخلا محترما للبلد يعود عليها ولو بشكل غير مباشر

أنته جبت المفيد يعنى هما ما بيصرفوش على الكرة من دم الشعب وبرده بيحاولوا إن الشعب يستفاد منها

والموضوع عندهم تجارة يعنى واحد +واحد يساوى إثنين

المشكلة ليست في الكرة ولا مشاهدتها ولا تشجيعها

المشكلة اننا متخلفون

وتخلفنا ينعكس علي كل نواحي حياتنا

بما فيها كرة القدم

يبقى الأولى نبدأ بحل مشاكلنا الإساسية حسب الأولويات ولما نخلصها ونعدل سلوكيتنا نبقى نتجه للرفاهية والحاجات اللى مش ضرورية وأنا شاكر جدا لإسلوب حضرتك الجميل وفى إنتظارالمزيد :P

تحياتي

رابط هذا التعليق

الحاج متولى ده عليه حركات إنما إيه فى الجوووووووووون

شوف ياصاحبى هلهلة على الجد والجد هلهلة عليه

ماسبق كان إستهلالا لابد منه ( على رأى أستاذنا الفاضل عادل أبوزيد )

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( علموا أولادكم السباحة والرماية وركوب الخيل ) وقس على ذلك جميع الألعاب الرياضية لأن الرياضة أخلاق وتنمى فى اللاعب الإجتهاد والصبر لتحقيق الهدف المطلوب ألا وهو النصر وأعتقد أن حلاوة النصر للمنتصر شئ عظيم له ولبلده ومن هنا يأتى الإنتماء فيتباهى هو بوطنه ويتباهى وطنه به.

أولا :ياهندسة أنا ما حبتش أدخل الجانب الدين علشان مش عاوز حد يزعل ومش عاوز أى صراعات ولو عاوز رأى الدين ممكن أبعته لك على الخاص

ثانيا: حضرتك بتكلم عن ممارسة الرياضة ومش ده موضوعنا لأنى طبعا مع ممارسة أى رياضة بتفيد الجسم والعقل

ثالثا:موضوع النصر والإنتماء وحب الوطن هل ده فعل بنستفاده من كرة القدم فى الواقع ولا العكس يعن الناس بتقطع فى بعضها علشان الفرق بتاعتها والفريق اللى ما عندوش لاعبين فى المنتخب بيشتم فى المنتخب وفى البلد وهو ده الواقع المرير

قرأت اليوم عن لسان الكابتن شوقى غريب بأن الهزيمة من الجزائر سوف تدفعنا لتقديم تمثيل مشرف فى كأس القارات .

ياترى رأيك إيه فى كلام شوقى باشا غريب ؟

كل ده مايعنيش فى شىء لأنى مش هأستفاد حاجة غير حرق الدم وخسارة فلوس البلد على الفاضى والمليان وبأشكرك على مداخلتك وأسف ياهندسة إذا كنت شديد شوية لأن عاوز نكون واقعين أكتر من كده :roseop:

رابط هذا التعليق

كلام إن الموضع رفاهية وويك إند وده لأنهم ماعندهمش مشاكل فى أساسيات الحياة يعنى بعد ما وفروا

أساسيات الحياة بدؤأ يتجهوا للرفاهية والكماليات

لو فكرنا بهذه الطريقة لوجب علينا اغلاق الحدائق والمتنزهات وزرعها بالخيار والجرجير .....لان مش مهم الناس تتفسح المهم تاكل

وكمان ما بيعطلوش حال البلد ويعطلوا كل حاجة فى حايتهم علشان مباراة كرة قدم

هم شعوب منظمة ...تختار للمباريات مواعيد محدده ومناسبة ....المشكلة في الفوضي عندنا

ايضا هم عادلون .....من يتغيب عم عمله او يقصر فيه يعاقب سواء كان السبب الكرة أو اي شي آخر ........اما عندنا فلا ثواب ولا عقاب

إن شاء الله نوصل للدرجة دى ممكن نفكر نرف عنا نفسنا بالكرة

الترفيه والترويح حاجة انسانية اساسية لا غنى عنها ...وليست الشعوب الفقيرة أقل احتياجا للترفيه من الغنية ربما كان العكس هو الصحيح

الرياضة ممارسة فى المقام الآول والفائدة من الممارسة مش بالجلوس قدام التلفيزيون ومعاك شوية مكسرات وحلويات أو فى الإستاد

المشاهده الجماعية مفيده ولو علي مستوي العلاقات الانسانية .....لذلك تلاحظ ان المراهقين والشباب في الغالب لا يفضلون المشاهدة مع الاهل بل مع الرفاق والاصدقاء والأب الذكي هو الذي يعرف كيف يستفيد من اهتمام ابنه بالكرة ليقترب منه باعتباره مساحة مشتركة بين الطرفين

اما الذهاب للاستاد ....فهو في بلاد الغرب متعة تجعل قيمة التذكرة اغلي من التصور .....المشكلة هي في الفوضي التي يجب علاجها عندنا لا ان نغلق الملاعب ونكتفي بالفوضي في الاماكن الاخري

عاوز حضرتك تخليك واقع وتقول إيه اللى أتعلمه أبنائنا من لاعبى كرة القدم وأنا فى إنتظار إجابتك

عندما بكيت مرة علي هزيمة فريقي وانا صغير ...علمني والدي بحكمة ان الامر أهون من ذلك بكثير وان الموضوع مجرد لعب لا اكثر ولا اقل ...ومن يومها اصبحت لا احزن لهزيمة فريق....بل أشعر انه استحق الهزيمة لأنه لم يؤدي ما عليه

كذلك ....لا استمر في مشاهدة مباراة سيئة أو ممله لمجرد ان فريقا احبه يلعب فالهدف هو الترفيه

ولا اتعصب او احزن علي هزيمة ........فالدنيا مثل الكرة..مكسب وخسارة

لذلك يجب علي الاباء تعليم هذه المبادئ لأولادهم من الصغر لأنهم لن يستطيعوا ان يمنعوا اولادهم خاصة المراهقين من الحماس للكرة أو غيرها من الانشطة

يبقى الأولى نبدأ بحل مشاكلنا الإساسية حسب الأولويات ولما نخلصها ونعدل سلوكيتنا نبقى نتجه للرفاهية

سلوك الاغنياء المصريين المتجهين الي نيويورك في رحلة سياحية........هو نفس سلوك فقراءهم في طابور العيش

وقد رأيت ذلك بعيني في عدد من بلاد العالم ...........السلوك هو نتاج تربية وتدريب علي الالتزام بنظام معين وتعديل سلوكياتنا لا علاقة له بنوع نشاطنا ...الفوضي في الملعب تعكس مثيلتها في الشارع ....الفارق الوحيد ان في الملعب حكم ....يمكنه اناذا زادت الفوضي عن حد معين ان يلغي المباراة

تحياتي

تم تعديل بواسطة احمد هادي

يا امتي لا تفزعي من سطوة السلطان .....اية سطوة ؟ ما شئت ولي واعزلي ...لا يوجد السلطان إلا في خيالك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم:

سأحكي موقف من الواقع يعكس ما اره من فائده كره القدم.....

اهل والدتي من قريه العزيزيه محافظه الشرقيه...

يوم الاربعاء من كل اسبوع اصبح منذ فتره قريبه (يوم الحواوشي)...لايعرف احد كيف بدأ ومن بدأه ولكنه اصبح ظاهره غريبه واليكم تفاصيلها

1_يوم الاربعاء هو يوم ذبح لعجول ....يقوم الشباب بشراء اللحم من الجزار ....مع البصل وبعض الطماطم والبهارات

2_وبعد الفرم يذهبو للفرن لوضع اللحم بداخل العجين ثم تسويته

3_بعد النضج يذهبوا لشراء الشاي او المشروبات الغازيه

الفكره ان هذا اليوم اصبح وسيله لحراك اقتصادي رهيب

...من بيع العجول ...بيع اللحم ...البصل الطماطم البهارات الشاي البيبسي افران قهاوي

هناك بيوت فتحت فعلا جراء هذا اليوم

وهذا ما اره فائده كره القدم حراك اقتصادي فقط

اللهم خذنا اليك منا .....وشغلنا بك عنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

النشاط الرياضى فى الخارج عبارة عن نشاط اقتصادى يخضع لحسابات المكسب و الخسارة

اما هنا فهو خسارة بس - ملايين تصرف بدون عائد

شركات و هيئات حكومية عامة - ليست لها صلة بالرياضة - تدفع ملايين لعمل فرق و للاعبين

و طبعا فى نشاط واحد فقط هو كرة القدم

طيب لو هما مهتمين بالرياضة كدة - الملايين دى كان ممكن تعمل نادى رياضى للعاملين واولادهم مش تتصرف على لاعبين ومدربين

و طبعا الهدف من دة كلة معروووووووووووووووووووووووووووووووف

وشكرا

رابط هذا التعليق

فائدة متابعة كرة القدم هى فرصة لتفريغ بعض المشاعر و الحصول على أحاسيس زائفة بالنصر (هذا للأهلوية فقط)

و لكنها قد تسبب أثر عكسى (للزملكاوية و مشجعى المنتخب)

لكن بجد لا يوجد أى فائدة و أرى أن الأخ متولى شجاع لطرحه للموضوع لكنى بعد إذنه سوف أكون أشجع منه و أقول إننى أفرح عندما ينهزم منتخبنا الوطنى.....................؟؟

عارفين ليه علشان بارتاح من وجع الدماغ المتمثل فى إحتفال وسائل الإعلام و الناس بالنصر و الذى لا يعود على أى أحد بفائدة.

رابط هذا التعليق

هوّه رداً بس على عنوان التوبيك (أنا أصلاً ما قريتش الموضوع بيقول إيه!)

وإيه الفايدة اللي بتعود عليك وعلى بلدك من أكل الشوكولاته وشرب البيبسي والميرندا؟! wst::

مزاج واستمتاع! wst::

بالمناسبة... أنا أصلاً لا ليّا في الكورة ولا باطيق سيرتها! :roseop:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...