اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ايام الشقاوه "" ومقالب بايخه "" بس ظريفه

عنبو

Recommended Posts

الاخت remo ::بجد ميفهمش البنات الا البنات بس انتى ليه معملتيش ب يابخت من وفق راسين فى الحلال

الباشمهندس ياسر :: ايه ياعم فين المقالب

الاستاذه لولا :: كله الا موضوع البوسه دى غريبه وبجد احى ذكائك علشان مزعلتيش وقتها والا كانت باظت الليله

metwally ::حبيبى ياعم متولى والله منور بس بجد ملح مع حلبه وكمان على الصبح لا صعبه انا لو منى من صاحبك ده كان ........... وبس

الاخت بركه :: طيب ايه مافيش مقلب صغير عملتيه ؟؟؟ ولا غيره وبس

alrefaey :: القلم ماشى وطبعا فصل اسبوع ده اقل واجب لكن حبوب هلوسه لا الواحد يبتدى يخاف طيب انت مقولتش صاحبكم ده عمل ايه بعد لما فاق ؟؟

mandoo: اهرب بسرعه اقبل لما حد يمسكك

مسافر زاده الرحيل :: ايه ياعم عاوزين مقالب من اخوانا العرب

DrGM: انا معرفش ليه الدكاتره شرانين اقوى واحد يقولى حبوب هلوسه والتانى يقولى تعبان بس بجد مقالب تمام بس الواحد ميعملش المقالب دى الا مع صحابه علشان هو عارف انهم هم الواحديييييينننننن اللى ممكن يستحملوه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• الردود 59
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ايهههههههههه ولا دايم الا وجه

كده الواحد يطمن ويكتب براحته ده فيه ناس بتحط حبوب هلوسه وناس بتحط تعابين

طيب انا بقى عملت مقلب فى نفسى بس مقلب لحد انهارده كل لما افتكره مش ببقى مظبوط

انا مكنتش متخيل ازاى العفاريت تلبس بنى ادم او تتكلم على لسانه وان الشخص ده بيكون فاقد الوعى او او الخ وطبعا كان ليا واحد صاحبى الانتيم بتاعى زى لما بيقولوا وده برضه مصيبه فى المقالب والهزار بس صاحبى ده بيصدقنى اقوى علشان بيثق فيا وفى نفس النظام عارف انى بقرا كتير ومعرفش ايه على العموم كنا بنتكلم فى الجن والعفاريت وانا اقوله لا ده وهم نفسى واللى بيخاف من عفريت بيطلع له وطبعا هو يقولى لا على العموم انا اقنعته على شوية كلام انجليزى على معرفش ايه كلمتين علم نفس على تنميه بشريه على قوانين العقل الا واعى

اقلى طيب طبعا هو كان له اخ معمله عمل او عفريت لابسه وطبعا هو اقلى طيب امال اخويا ده ازاى اقولته لا اكيد وهم نفسى ومافيش حاجه من اللى فى بالك ده وان الانسان بس هو اللى بيوهم نفسه وكل ما يصيبنا الا ما كتب الله لنا وسيبها على الله اقلى طيب

على العموم دارت الايام ولفت الايام وكنت سهران عند صاحبى ده فى البيت وطبعا اقعدين فى الدور التانى وهم اقاعدين تحت وفجاه لقيته طالع ليا باخوه وعمال يهدى اقولته فى ايه اقلى لا د احمد تعبان شويه واقلى اه ياعم اثبت بقى ان اللى انت بتقوله حق وان الموضوع تعب نفسى ووهم اخدت احمد واقعدته واقعدت اكلمه وطبعا انا مدى ضهرى لصاحبى ده فجاه بلتفت وارى مش لقيته ناديت عليه اقلى انا تحت يامحمد وطالع طبعا انا اقعدت مع احمد احاول اطلعه من اللى هو فيه ولسه بيقول باسم الله الرحمن الرحيم لقيته بيقول بصوت عالى لاءءءءءءء لاءءءءءءءءءءءءءء مش تقول مش تقول مش تقول اسكت اسكت اسكت طبعا احنا بالليل يعنى 2 بالليل كده وانا فوق لوحدى انا وهو طبعا انا تقريبا على وصف صاحبى وشى كان صغير اقوى اقولته طيب اهدى ياض بس مهو انا عاوز اسيطر برضه وقربت منه ولسه بيقول فى سرى يعنى يادوب انا اللى سامع لقيته راح زقنى زقه الله اكبر لقيت نفسى فى اخر الاوضه طبعا انا مش عاوز اقولكم على شعورى والله العظيم انا تقريبا اقعدت شهر حاسس انى عندى 60 سنه على العموم صاحبى طلع لقى وشى متغير ولقينى عمال اكبر ولما اكبر يقعد يطنطط لكن مش يعمل حاجه طبعا جه صاحبى لقينى فى عالم تانى بس طبعا انا مش اسكت واخد بعضى واروح مش ينفع اروح مهو ده صاحبى وبجد عمل معاى كذا موقف الواحد عمره فى حياته مش ينساهم اقلى اتصل على الشيخ الفلانى وجه الشيخ واقعدنا نقرا قران والحمد لله هدى اخو صاحبنا ده وروحت طبعا لا انا عارف انام ولا عارف اصحى ولا عارف اعمل اى حاجه

لحد تانى يوم راجع تانى لسه الموضوع مش خلص بس هعمل شوية شغل وارجع

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انا مكنتش متخيل ازاى العفاريت تلبس بنى ادم او تتكلم على لسانه وان الشخص ده بيكون فاقد الوعى او او الخ وطبعا كان ليا واحد صاحبى الانتيم بتاعى زى لما بيقولوا وده برضه مصيبه فى المقالب والهزار بس صاحبى ده بيصدقنى اقوى علشان بيثق فيا وفى نفس النظام عارف انى بقرا كتير ومعرفش ايه على العموم كنا بنتكلم فى الجن والعفاريت وانا اقوله لا ده وهم نفسى واللى بيخاف من عفريت بيطلع له وطبعا هو يقولى لا على العموم انا اقنعته على شوية كلام انجليزى على معرفش ايه كلمتين علم نفس على تنميه بشريه على قوانين العقل الا واعى

اقلى طيب طبعا هو كان له اخ معمله عمل او عفريت لابسه وطبعا هو اقلى طيب امال اخويا ده ازاى اقولته لا اكيد وهم نفسى ومافيش حاجه من اللى فى بالك ده وان الانسان بس هو اللى بيوهم نفسه وكل ما يصيبنا الا ما كتب الله لنا وسيبها على الله اقلى طيب

على العموم دارت الايام ولفت الايام وكنت سهران عند صاحبى ده فى البيت وطبعا اقعدين فى الدور التانى وهم اقاعدين تحت وفجاه لقيته طالع ليا باخوه وعمال يهدى اقولته فى ايه اقلى لا د احمد تعبان شويه واقلى اه ياعم اثبت بقى ان اللى انت بتقوله حق وان الموضوع تعب نفسى ووهم اخدت احمد واقعدته واقعدت اكلمه وطبعا انا مدى ضهرى لصاحبى ده فجاه بلتفت وارى مش لقيته ناديت عليه اقلى انا تحت يامحمد وطالع طبعا انا اقعدت مع احمد احاول اطلعه من اللى هو فيه ولسه بيقول باسم الله الرحمن الرحيم لقيته بيقول بصوت عالى لاءءءءءءء لاءءءءءءءءءءءءءء مش تقول مش تقول مش تقول اسكت اسكت اسكت طبعا احنا بالليل يعنى 2 بالليل كده وانا فوق لوحدى انا وهو طبعا انا تقريبا على وصف صاحبى وشى كان صغير اقوى اقولته طيب اهدى ياض بس مهو انا عاوز اسيطر برضه وقربت منه ولسه بيقول فى سرى يعنى يادوب انا اللى سامع لقيته راح زقنى زقه الله اكبر لقيت نفسى فى اخر الاوضه طبعا انا مش عاوز اقولكم على شعورى والله العظيم انا تقريبا اقعدت شهر حاسس انى عندى 60 سنه على العموم صاحبى طلع لقى وشى متغير ولقينى عمال اكبر ولما اكبر يقعد يطنطط لكن مش يعمل حاجه طبعا جه صاحبى لقينى فى عالم تانى بس طبعا انا مش اسكت واخد بعضى واروح مش ينفع اروح مهو ده صاحبى وبجد عمل معاى كذا موقف الواحد عمره فى حياته مش ينساهم اقلى اتصل على الشيخ الفلانى وجه الشيخ واقعدنا نقرا قران والحمد لله هدى اخو صاحبنا ده وروحت طبعا لا انا عارف انام ولا عارف اصحى ولا عارف اعمل اى حاجه

بلاش مقالب تتعلق بعالم الجن

لانها ممكن تصيب و تبقى مشكلة كبيرة جدا جدا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

شاكوووووووووووووووووووووش :hysterical:

:hysterical::hysterical:

رابط هذا التعليق

عملت مقالب كتيييييييييييير ...

خذوا اثنين على الماشي ..

مرة زمان ايام الكلية كده كنت انا واختي وخطيبها الي هو زوجها دلوقت وابن خالي واختي التانية وبنت خالي .. كنا في بيت جدتي وقاعدين زهقانين مش لاقيين حاجة نعملها ..

معرفش جالي الهام فجأه كده وقعدت اقنع بنت خالي ( اصغر مني بكام سنة) ان في جن وعفاريت وانها ارتكبت خطأ ما وان لازم ( تطهر نفسها ) عشان ميؤذوهاش ..

الحكايه بدأت بي انا واختي الصغيره وقعدنا نكلمها بعدين تطورت للجميع مع الملل ومش لاقيين حاجه نعملها حبكنا عليها الدور .. وبدأ كل واحد يفتي من عنده واظهرنا جميعا الاهتمام بان الحكايه جد مش هزار وان لازم تتصرف وتعمل شيء ..

قعدنا نمثل عليها ييجي ساعه ولا ساعتين ..

البنت صدقت واقتنعت وقالت خلاص امركم الي تشوفوه اعمله ..

كنت ماسكة مصحف وعامله نفسي بقرأ فيه وانا ميته من الضحك وعشان اداري ضحكي عامله نفسي بعيط خوفا عليها .. والبنت صدقت وانهارت وبعد ماكانت رافضة فكرة الضرب اقتنعت وقالت ماشي ..

قلت لها بصوت عميق بان الحل الوحيد انها تنضرب 36 ضربة .. ضربة شبشب ..

لا انسى ذلك الموقف ..

دخلنا كلنا صالون جدتي الله يرحمها وقعدنا على شكل دائرة كل واحد على كرسي ..

والبنت المسكينة في نصف الغرفة ماسكه شبشب ..

تديني الشبشب اضربها بعدين ارمي الشبشب للي بعدي

البنت تعيييييط

وفاتحه ايديها الاثنين زي حرف T مهو ده كان الشرط ..

وتلف علينا واحد واحد تاخذ لطشة شبشب .. وتمر على الي بعدنا ..

احيانا الشبشب كان بيقع .. توطي تجيبه وهي بتعيييييط .. وتناوله للي عليه الدور ..

يومها ضحكنا لما انقتلنا من الضحك حتى وانا بكتب لكم دلوقت ميته من الضحك لما قلت بس من مجرد تذكري لذلك الموقف . .

قاعدين بس نلطش ونحدف الشبشب لبعض وهلكانين من الضحك والبنت دموعها نازلة .. وكل مانقولها كفاية حرام مش هنكمل تقول لاه .. لازم نكمل السته وتلاتين ..

بس و بعد ماخذت العلقة المعتبره اعترفنا لها بالحقيقة وكل واحد جري في مكان .. .

وكان يوم ..

بس بجد ربنا يسامحنا لما بفتكر بتصعب علي بس الي مبرد على قلبي اني استسمحتها بعدها والموضوع عدى ..

============

حاليا مش بعمل مواقف ندالة من دي غير مع زوجي بس من غير شباشب ..

فاكره يوم ماولدت بنتي وطبعا هي اول مولود لنا وزوجي ملوش خبرة في الاطفال ..

خليته واقف في المطبخ ورحت بكل نداله جبت دبدوب لعبه ولفيته في لفة ومشيت للمطبخ وعملت نفسي بزحف وقلت له انا تعبانه مش قادره امسك البنت ورحت رمياها في الهواء كانها وقعت مني غصب ..

الي بيموتني من الضحك لما افتكر الموقف ده غير تعبير وجه زوجي وقتها وهو شايف اللفة طايره في الهواء وغير اني انقطع نفسي من الضحك ساعتها وهو مخدش باله اني بضحك هو ردة فعله على طيران البنت في الجو .. بدال مايمسكها راح شاتها بايده معرفش كان بيسدد بيها ده ولا ايه ..

طبعا كنت هاخذ لي علقة معتبره يومها بس نجوت طبعا والده وليس على الوالده حرج ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

بلاش مقالب تتعلق بعالم الجن

لانها ممكن تصيب و تبقى مشكلة كبيرة جدا جدا

اصبر ياهندسه شويه

على العموم انا تقريبا وصلت البيت على الفجر كده لقيت والدتى اقايمه من النوم علشان تصلى وطبعا مخدتش بالها مش وشى وبعدين لقيتنى اقافل على نفسى الاوضه ونازل صلاه وبعد لما خلصت صلاه بتقولى ايه يامحمد خير فى ايه انت بتقوم الليل اقولتها لا دانا بس حبيت اصلى شويه اقالتى ربنا يهديك يابنى ورحت مشغل الكمبيوتر ومشغل الشيخ مشارى راشد وتقريبا نمت عين مفتحه وعين مغمضه تانى يوم صحيت معرفش مالى فرحان عاوز اضحك مهموم عاوز ابكى لا دموعى طايلها طايلها ولا لاقى حد اشكيله ايه ده هى اقلبت عبدالحليم الهم اتصلت على صاحبى ده علشان اطمن على اخوه اقلى الحمد لله هو هادى دلوقتى بس لسه مش مظبوط بس احسن اقولته الحمد لله طبعا والله بجد اخوى صاحبى ده واد وسيم ومؤدب بس سبحان الله كان شكله متغير اقوى وصوته غريب على العموم اخدت واحد صاحبى واقولنا نروح نقعد مع صاحبنا ده شويه ومش حكيت لصاحبى اللى معايا اى حاجه مع انى عارف انه بيموت من المواضيع دى ووصلنا وطبعا هو ضارى انه بيهزر مع احمد ده فلما جه يهزر معاه احمد مردش عليه اقلى هو فيه ايه اقولته لا تلاقيه تعبان شويه فجاه جه صاحبى ده وفتحنا الموضوع وصاحبنا التالت ده لقيت لونه اتغير وشكله ازبهل خالص وكانت حالته خطيره وانا حسيت من جواه انه بيقول نفسى اروح بس خايف يقولها وبعدين نضحك عليه وطبعا انا وصاحبى ده فاهمين الليله اقعدنا نتكلم عادى وصاحبنا التالت عمل معايشه معانا فى الحوار وكل لما احمد اخو صاحبنا يدخل الاقى شكله اتغير وبعدين شويه احمد جاب الشاى طبعا انا وصاحبى الاول بنشرب الشاى معلقه واحده شكر وصاحبى التانى بيشرب الشاى سكر زياده تقريبا ميه بسكر طبعا احمد جاب التلات كوبيات زى بعض سكر خفيف وشاى تقيل زى الشاى بتاعى وطبعا صاحبنا مسك الشاى علشان يشرب وبعدين اقال ايه الشاى ده احمد طبعا بصله وقله بتقول ايه بس بصوت غريب اقله لا تمام زى العسل واقله اشرب اشرب وصاحبنا نازل شرب وانا وصاحبى الاول مش ماسكين نفسنا من الضحك بس فى سرنا علشان احمد ما ياخد باله وصاحبنا يشرب وبعدين احمد مسك صاحبنا ده واقله اسمع بس طبعا اخونا اغمى عليه نفوق فيه نفوق فيه اقعد يشتم فيا وانا ابقى اهبل لو جيت معاك تانى دانا بخاف من الكلاب تجيبلى عفريت اقعدت اقوله متخفش واحضن فيه وهو مش مصدق وفين وفين طلعنا احمد بره واقعدت اهدى فى صاحبى والمشكله انه وحيد امه ابوه يعنى لو حصل له اى حاجه هتبقى مشكله وفين وفين لما هدى ولما فاق اقلى ايه ياعم محمد "" اسمه "" ده احمد مافيش حاجه بص ليا بصه وكانه بيقولى ابقى اقابلنى لو عرفتك بعد كده واقعد يمكن اسبوع مش بيسهر معانا ولا بيتصل بيا وبعدين لما خلصنا موضوع احمد اخو صاحبنا ده والحمد لله ربنا تم شفاه على اخدت صاحبى ده ورحنا له على البيت واقولنا له ياعم مش تزعل مهو اللى حصل فيك ده حصل فيا اقبليك بس انا مش اغمى عليا اصل كنت خايف يغمى عليا وبعدين يرمنى من الدور التانى اقعد يضحك وعدى الموضوع على خير والحمد لله

رابط هذا التعليق

عندى كلمتين عاوز أقولهم وأطلع أجرى :P

ربنا يكفينا شركم ،،، قال جنس ناعم قال :P :P

ياخبر .. :

ايه ده :

لسه مخليه بالى من تعليق حضرتك .. اسمحلى اقولك .. انتا كده بتظلمنا ظلم كبيييييييييييييييييييييير .. -_-

وبعدين .... البقاء للأقوى فعلا زى ماقالت ريمو :D :P

لولا

أنا ظالم ،،،،أنا ظالم ،،،،،أنا ظالم md2:

إنتم فعلا مش بنى آدميييين ;)

إنتم ملايكة :P

رابط هذا التعليق

[بجد و الله يا لولا دا خفيف

اصل لحد دلوقتي باحس بذنب لما افتكره

بالنسبة بقى للنصيب

دا كان يبقى على جثتي لو حصل اصلا md2:

تخيلى مجاش على بالى خالص خالص انك تقولى السطر الأخير :P

افتكرت ان ضميركم نقح عليكم وسبتو البنت ترسم براحتها :P

لولا

ما هو فعلا ضميري بينقح عليا في اني احرجتها

ايه هو دا مش كفاية

اسيبها تكمل رسم كمان :P

لالالا كده تو ماتش يا ميتو -_-

رابط هذا التعليق

بجد و الله يا لولا دا خفيف

اصل لحد دلوقتي باحس بذنب لما افتكره

بالنسبة بقى للنصيب

دا كان يبقى على جثتي لو حصل اصلا

طب ليه؟؟؟

ع جثتك لييييييييييييييييه

نفسى افهم

مش يمكن البنت كانت حلوه ف عنيه مثلا

او مرتاحلها مثلا

او شايف فيها حاجة ... محدش تانى شايفها

و الله يا هندسة لو انا كنت شايفة انه هو فعلا ميال ليها ما اعتقدش اني كنت هاقول كده

لكن هي كانت راسمة تمام و عايشة الدور

يعني مثلا ابن خالتي دا متدين مالوش لا في اغاني و لا اي هبل من دا

ما ينفعش بقى نبقى احنا طول اليوم مشغلين اغاني و مبوظين الدنيا مع بعض

و اول هو ما يجي تجري هي من وسطنا تقوله انا ماليش في الاغاني و الحاجات الي بيعملوها البنات دي

يا سلام يا بت ما انتي كنتي شغالة معانا زي الفل

فا دا كان بيضايقني جامد منها

و طول ما هي قاعدة بقى قال الله و قال الرسول و التقوى و الورع ينزلوا عليها اول هو ما يجي

دا تسميه ايه بقى؟

و بعدين كله في الاول و في الاخر نصيب

طب اقولك على حاجه

ابن خالتي دا اتجوز واحدة اصغر مني يجي ب 5 سنين كده

و البنت كانت بتغير مني موت و الله و انا مش عارفه ليه

يمكن عشان انا و ابن خالتي دا علاقتنا قوية يعني بيعتبرني كاتمة اسراره و انا كمان

لما انا لقيتها بتغير كده مني انسحبت خالص عشان دي مراته يعني هي اللي ابقاله

و ما احبش اكون السبب في اي زعل له او ليها و كمان عشان تفهم الامور صح

و فعلا بعد فترة لقيتها اتحسنت معايا و فهمت الوضع الصحيح

و دلوقتي مش قادرة اوصفلك انا و هي علاقتنا ايه ببعض و بنحب بعض ازاي

بس يا سيدي هو دا كل اللي حصل

رابط هذا التعليق

منذ مايقرب من 20 سنه تركنا منزلنا القديم والكائن بمنطقه شعبيه و بعد ان قمنا بهجره (بفتح الهاء وكسر الراء )وتركه لمدة سنين كنت اتجول بجواره انا واصدقائي وكان لايزال معي مفتاحه فغلبني الحنين وقررت زيارته وكما قلنا منطقه شعبيه وكمان كان شارع جانبي يعني لاخدمات ولانور ولااى حاجه

وبعد ان دلفنا من الباب الرئيسي اشتد الظلام اكثر واكثر حيث انه لم يعد به اي من السكان الا قاطني الدور الارضي وعلى حسب مااتذكر كانوا بالخارج وقتها ومثل البيوت القديمه فكان باب الشارع ثم حوش وسلم ثم باب اخر به سلم للاعلى للصعود للادوار العليا كل ده والدنيا ضلمه بس برده احنا مابنخفش مش علشان انا ماباخافش علشان اصدقائي معي!

وطلعنا السلم المظلم على فكره فى فرق لما الظلام يكون فى المنطقه الى انت فيها وانه اصلا يكون ظلام اصيل جاي من بعيد الى اقصده ان مش السلم الى ضلمه لوحده . لا دا كان السلم والحوش والشارع والبيت كله يعني ظلام دامس فى احدى ليالي الشتاء بيغطى المكان الى احنا فيه وماحولنا يعني مافيش بصيص نور

المهم طلعنا السلم واحنا ماسكين فى ايد بعض مش خوف طبعا بس علشان مانتكعبلش يعني ووصلنا للشقه طلعت المفاتيح مش عارف ليه دايما المفتاح الى انت بتبقى عايزه فى الاوقات الحرجه بيبقى اخر مفتاح تجربه وعلشان ماحدش يتذاكى ويقول ليا ليه ماإستخدمتش حاسة اللمس انا كان مفاتيحي كلها حجم واحد وكانوا فى حلقه وليس في ميداليه وكان معايا حوالى 11 مفتاح نصهم ماكنش له لازمه من اساسه .

ودخلنا البيت الحمد لله وفتحت النور اه دا مافيش نور . مافيش نور .....

وبعدين افتكرت ان احنا اخدنا كل اللمبات ومافيش الا لمبه واحده سيبناها للظروف بس مش فاكر كانت فى اى مكان فى الشقه ياترى فين ياترى فين فى الحجره الاولى على اليمين تعالوا ورايا يارجاله وبإستخدام جميع الحواس وخصوصا اللمس وحاولنا مسح الارض بايدينا يمكن نلاقى اللمبه على الارض او الكراسي خلوا بالكم ياولاد احسن تدوسوا على اللمبه قبل ماتحط رجلك حسس على الارض مافيش فايده .

اه افتكرت دا كانت فى الحجره التاليه

وبرده رحنا واعدنا الكره وطبعا فى اثناء ذلك اكتشفنا فوائد السجائر لانه كان هايبقى معانا ولاعه وبالتالى قرر اصدقائي ان تبدأ علاقتهم بالسجائر اول مانخرج من البيت .

المهم مالقيناش حاجه يادي النيله ايه ده بس وبرده مش عارف ليه دايما لما بنبقى بندور على كشاف والا كبريت والا شمعه والنور مقطوع بيبقى فى اخر حجره بتدور فيها المهم لقينا اللمبه فى اخر حجره والى كانت زمان حجرة الصالون المهم بعد مافتحنا النور كانت لمبه واحده منوره فى شقه واسعه وارتفاع سقفها 5 متر مثل البيوت القديمه وعلشان تتصوروا الفرق كل منازلنا الان 3 متر وبعد ان تم فتح النور وجلسنا على الاثاث القليل المتبقي وبعد ان تنفسنا الصعداء هووووووووووف الحمد لله

لقيت واحد من اصدقائي قفز وجلس على حجري وقال لي عفريت وبما انى كنت عامل نفسي ذو قلب جرىء قلت له عفريت ايه ياعم صلي على النبي فلقيته بيشاور لي وهو لايتكلم ولكن دقات قلبه و وحركة فمه والذي يتحرك بدون اصدار صوت وربما يكون صوته اقرب الى فحيح الافعى مجرد حروف هاء و واو فقط اى كان يقول هوهوهوووهوهوهوهوهووووووهههههههه بالظبط مثل اسماعيل ياسين لما كان بيدلدل بقه ويقول نفس الجمله السابقه .

فنظرت ووجدت نفسي بدأت أخذ كلامه على محمل الجد فقد وجدت قضيب لامع يأتى من الظلام ويكبر ويكبر ويعلو ويتراقص وحيدا .

ثم هززت رأسي و افقت مره اخرى وقلت فى نفسي لا العيال دول بيهزروا اكيد حد مستخبي منهم وبيعمل حركات .

لما اراجعهم . ادي احمد وادي محمد وادى محمد التانى وادي حازم وده كمان خالد الله يبقى كده الكل موجود

يادي النيله ايه الي بيحصل ده

فبدأت افتح فمي لان العود الذهبي كان يتراقص واصبح واضحا اكثر فاكثر وبدأ يكبر اكثر واكثر وبدأيتجهه نحونا فى الظلام وازداد رعب اصدقائي الى فاتح فمه والى عمال ينهنه والى لازق فيا والى عمال يوصف الموقف ياعم احنا ناقصينك انت كمان مااحنا شايفين بعنينا والى عمال يصرخ بهستريا ويتعب اعصابنا كلنا عفريت عفريت عفريت .

كل ده والعفريت عمال يلعب بالعود الذهبي وكمان بيقفل الباب بتاع الحجره الى قدام الحجره الى كنا قاعدين فيه ويفتح ويلعب بالعود الذهبي وصاحبي ابو اعصاب سايبه عمال يقول عفريت عفريت وبصوت جاي من العذاب

فوجدت نفسي بقرأ قرأن بشكل تلقائي واية الكرسي . واتبعنى البعض ولسه الى عمال يقول عفريت برده وكلنا عمالين نقرأ قرأن وده عمال يقول عفريت ويصوت ويهبل بشكل هستيري عصبي والقضيب عمال يجي ويطول والباب بيترزع فأخر مازهقت من صاحبي ده لان بصراحه العفريت كان اهون علينا منه .

مسكته وقلت له اقرأ قرأن اصلا لو انت قريت زينا مش هايبقى فيه عفريت وامسكته واتجهت به ناحية العفريت وانا اقرأ القرأن فوجدت القضيب وقع فحمدت الله ووقفت فلما وقفت رجع يشتغل تانى فكملت قرأة قرأن واتجهت ناحية الباب بتاع الحجره الى فيها العفريت مره اخرى فسكت وقربت اكتر واكثر ثم فجأه طلع من ورا الباب العفريت افتحوا بؤكم معايا وطلعوا عنيكم من مكانها وحسوا باللى انا حسيته وانا شايف العفريت وهو بيطلع حتى مش يبقى عنده دم ويطلع على مراحل علشان ماتجلناش ساكته قلبيه لا دا طلع مره واحده .يارب ماحد فيكم يشوف عفريت.......

لو حد شاف عفريت قبل كده مش هااحكي شكله

لو ماحدش شاف هو شكله بيبقى ........

بصوا ياجماعه شكل العفريت بيبقى

كان عباره عن صديق ليا لم اره منذ فتره طويله وحيث اننا واحنا داخلين البيت قد رأنا فأتى بهدوء واشار للاخير مننا بالصمت والاخير هذا هو صاحب الهستريا الى قلت ليكم عليه فإتفق معه على عدم الكلام بإشاره منه على اساس انه على السلم يعمل بخ . ولكنه صبر وتمادى لحد ماطلعنا وبعدين اخد موقع استراتيجي وعمل الى عمله ده وطبعا لقى كنز فى ماسورة ستاره ذهبيه علشان يحركها ويعمل بيها فيلم الرعب بتاعه ده

تقريبا مدة فيلم الرعب الى عشناه من اول مادخلنا الشقه لحد مااكتشفنا الموضوع 10 دقائق رعب حقيقي

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

راحت نحية محمد فهو وقف عشان يمد ايده ويسلم عليها ..

وانا طبعا بتفرج ومش فى بالى .. وفجأة فى تطور سريع للأحداث مكنش يمكن يخطر على بالى

الاقى البنت بتبوسه فى خده وتقوله مبرووك -_-

انا طبعا معملتش اى حاجه غير انى بس بصيت لمحمد وكل حاجه باينه على وشي !!

لا والله بجد برافو عليكي

دا انا كان زماني قلت كلام وخليت شكلها نيلة لا مؤاخذة قدام اللي قاعدين

أصلي غيارة موووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووت يا لولا md2:

لالالا بالعكس اللي لولا عملته دا تمام :P

انا لو حصل معايا موقف كده كنت خليتها هي اللي تولع في نفسها من الغيظ :P

طبعا لما يكون رد الفعل هادي يبقى احسن علشان على الاقل الليله تعدي

طبعا مدام بركه من نوعية زوجتي

سؤال بريئ جداااااااااااااااااااااااا لمدام لولا

عل ابنة خالة زوج حضرتك لسه على علاقه بيكم؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!

والا كان الفرح اخر علاقه بزوج حضرتك

تم تعديل بواسطة hamoudi

رابط هذا التعليق

حتة موقف بقى بجد تحفة و لسا طازة من 3 اسابيع بس

كنا بالليل و جوزي فاتح اللاب توب بتاعه اول ما بيفتح الجهاز الماسنجر بتاعي انا متسيف عنده و بيتفح اتوماتيك تمام

جيت انا فتحت الكومبيوتر بتاعي و فتحت نفس الميل و فتح عادي

هاتقولولي ازاي ما ينفعش تفتحي نفس الميل من جهازين مختلفين لانك اول ما تفتحي هنا هايقفل هناك

اقوم اقولكم دا كان زماااااااااااااااااااااااااااااااااااااان الماسنجر الجديد فيه الاوبشن دا ممكن نفس الميل يفتح من جهازين

المهم لقيت اختي في مصر فاتحة الميل بتاعها و المفروض بنتكلم سوا

جت في بالي بقى فكرة شريرة كالعادة قولت لنفسي يا بت يا ريمو كلميها من جهازك عادي و من اللاب توب التاني افتحي الميل بتاعها و اكتبي كأن حد عمل هاك عليها md2:

و طبعا تبلورت الفكرة في ثواني هاتقولولي ازاي تفتحي الميل بتاعها اقولك انا معايا الباس وورد لاني انا اصلا اللي كنت عاملاهولها مش باقولكم شريرة -_-

و فعلا قعدت اتكلم معاها عادي جدا من الكومبيوتر بتاعي و فتحت الميل بتاعها من كومبيوتر جوزي

لقيتها فاتحه مع واحدة صاحبتها و قاعدين بيتكلموا قومت انا دخلت في الحوار عادي على اساس اني اختي و بقيت اقول كلام غريب مالوش دعوة بالموضوع اللي بيتكلموا فيه

و البنت تقول لاختي في ايه يا رانيا ايه الكلام العجيب اللي بتقوليه دا و رانيا تحلف ميت يمين انها مش اللي بتكتب و المصيبة كمان ان لما انا باكتب بيتكتب تحت ان رانيا هي اللي بتكتب يعني رانيا مش بتكتب و يظهر قدامها انها هي الي بتكتب

و لقيت رانيا بقى بتقولي ريم الحقيني حد عمل هاك على الكومبيوتر و مش عارفه اعمل ايه و انا بقى عايشة دور الاستهبال ايه يا بنتي الهبل اللي بتقوليه دا هاك ايه و كلام فاضي ايه هو انتي قبلتي ملف من اي حد مش واثقة فيه تقولي لا اقولها يبقى خلاص انتي بس تلاقيكي من الحمل بتهلوسي

و انا و جوزي طبعا ميتين من الضحك هنا :P

و لقيتها بتقولي انا هاقفل انا خايفة و فعلا قفلت و فضلت طول اللي يا عيني تفكر في اللي حصل :P

مش احترم نفسي بقى و اقولها الحقيقة و تخلص لالالالالالالا انا و جوزي شريرين قالي كملي معاها بقى بكرة كمان

و تاني يوم اتصلت بيهم عادي افتحوا النت نتكلم شوية و طبعا نفس اللي حصل امبارح حصل النهاردة

لقيتهم بقى خلوا خطيب اختي و هو مهندس كومبيوتر يتكلم مع اللي عامل هاك عليهم و فضلنا نشتغل فيهم طول الليل دا كمان و خطيب اختي هايتجنن مش عارف يعمل ايه لانهم فعلا ما قبلوش ملفات من حد

و بعدين بعت لخطيب اختي صورة لخطيبته اللي هي اختي على اني بقى الهاكر اللي جوه جهازهم و عمالة اقلب بقى فيه لما شاف صور خطيبته بقى هايتجن على الاخر

و بعدين قولتلهم خلاص استنوا مدام الموضوع بجد فعلا اخلي جوزي (ما هو مهندس كومبيوتر هو كمان ) يتصرف

و بقيت انا و جوزي قاعدين نكلم بعض على اني انا اللي عاملة هاك عليهم و هو بقى الواد الجن الفت النت اللي هايطلع العفريت من الكومبيوتر عندهم :P

و اخواتي قاعدين مصدقين و كل ما جوزي يعمل اي حاجه انا اقوله الله ايه دا ايه اللي انت ببتعتهولي دا و هما هناك في مصر ايوة كده جالك اللي هايوريكي النجوم في عز الضهر

و هاتك يا تهزيئ فيا :P و احنا هنا ميتين من الضحك و سيبتهم كده لحد تالت يوم

لكن ماما بقى الله يجازيها خير كشفتلهم المستور و قالتلهم الموضوع من طق طق لسلامو عليكو

قعدوا زعلانين مني يومين بحالهم و بعدين اتصالحنا خلاص :P

ايه رأيكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

منذ مايقرب من 20 سنه تركنا منزلنا القديم والكائن بمنطقه شعبيه و بعد ان قمنا بهجره (بفتح الهاء وكسر الراء )وتركه لمدة سنين كنت اتجول بجواره انا واصدقائي وكان لايزال معي مفتاحه فغلبني الحنين وقررت زيارته وكما قلنا منطقه شعبيه وكمان كان شارع جانبي يعني لاخدمات ولانور ولااى حاجه

وبعد ان دلفنا من الباب الرئيسي اشتد الظلام اكثر واكثر حيث انه لم يعد به اي من السكان الا قاطني الدور الارضي وعلى حسب مااتذكر كانوا بالخارج وقتها ومثل البيوت القديمه فكان باب الشارع ثم حوش وسلم ثم باب اخر به سلم للاعلى للصعود للادوار العليا كل ده والدنيا ضلمه بس برده احنا مابنخفش مش علشان انا ماباخافش علشان اصدقائي معي!

وطلعنا السلم المظلم على فكره فى فرق لما الظلام يكون فى المنطقه الى انت فيها وانه اصلا يكون ظلام اصيل جاي من بعيد الى اقصده ان مش السلم الى ضلمه لوحده . لا دا كان السلم والحوش والشارع والبيت كله يعني ظلام دامس فى احدى ليالي الشتاء بيغطى المكان الى احنا فيه وماحولنا يعني مافيش بصيص نور

المهم طلعنا السلم واحنا ماسكين فى ايد بعض مش خوف طبعا بس علشان مانتكعبلش يعني ووصلنا للشقه طلعت المفاتيح مش عارف ليه دايما المفتاح الى انت بتبقى عايزه فى الاوقات الحرجه بيبقى اخر مفتاح تجربه وعلشان ماحدش يتذاكى ويقول ليا ليه ماإستخدمتش حاسة اللمس انا كان مفاتيحي كلها حجم واحد وكانوا فى حلقه وليس في ميداليه وكان معايا حوالى 11 مفتاح نصهم ماكنش له لازمه من اساسه .

ودخلنا البيت الحمد لله وفتحت النور اه دا مافيش نور . مافيش نور .....

وبعدين افتكرت ان احنا اخدنا كل اللمبات ومافيش الا لمبه واحده سيبناها للظروف بس مش فاكر كانت فى اى مكان فى الشقه ياترى فين ياترى فين فى الحجره الاولى على اليمين تعالوا ورايا يارجاله وبإستخدام جميع الحواس وخصوصا اللمس وحاولنا مسح الارض بايدينا يمكن نلاقى اللمبه على الارض او الكراسي خلوا بالكم ياولاد احسن تدوسوا على اللمبه قبل ماتحط رجلك حسس على الارض مافيش فايده .

اه افتكرت دا كانت فى الحجره التاليه

وبرده رحنا واعدنا الكره وطبعا فى اثناء ذلك اكتشفنا فوائد السجائر لانه كان هايبقى معانا ولاعه وبالتالى قرر اصدقائي ان تبدأ علاقتهم بالسجائر اول مانخرج من البيت .

المهم مالقيناش حاجه يادي النيله ايه ده بس وبرده مش عارف ليه دايما لما بنبقى بندور على كشاف والا كبريت والا شمعه والنور مقطوع بيبقى فى اخر حجره بتدور فيها المهم لقينا اللمبه فى اخر حجره والى كانت زمان حجرة الصالون المهم بعد مافتحنا النور كانت لمبه واحده منوره فى شقه واسعه وارتفاع سقفها 5 متر مثل البيوت القديمه وعلشان تتصوروا الفرق كل منازلنا الان 3 متر وبعد ان تم فتح النور وجلسنا على الاثاث القليل المتبقي وبعد ان تنفسنا الصعداء هووووووووووف الحمد لله

لقيت واحد من اصدقائي قفز وجلس على حجري وقال لي عفريت وبما انى كنت عامل نفسي ذو قلب جرىء قلت له عفريت ايه ياعم صلي على النبي فلقيته بيشاور لي وهو لايتكلم ولكن دقات قلبه و وحركة فمه والذي يتحرك بدون اصدار صوت وربما يكون صوته اقرب الى فحيح الافعى مجرد حروف هاء و واو فقط اى كان يقول هوهوهوووهوهوهوهوهووووووهههههههه بالظبط مثل اسماعيل ياسين لما كان بيدلدل بقه ويقول نفس الجمله السابقه .

فنظرت ووجدت نفسي بدأت أخذ كلامه على محمل الجد فقد وجدت قضيب لامع يأتى من الظلام ويكبر ويكبر ويعلو ويتراقص وحيدا .

ثم هززت رأسي و افقت مره اخرى وقلت فى نفسي لا العيال دول بيهزروا اكيد حد مستخبي منهم وبيعمل حركات .

لما اراجعهم . ادي احمد وادي محمد وادى محمد التانى وادي حازم وده كمان خالد الله يبقى كده الكل موجود

يادي النيله ايه الي بيحصل ده

فبدأت افتح فمي لان العود الذهبي كان يتراقص واصبح واضحا اكثر فاكثر وبدأ يكبر اكثر واكثر وبدأيتجهه نحونا فى الظلام وازداد رعب اصدقائي الى فاتح فمه والى عمال ينهنه والى لازق فيا والى عمال يوصف الموقف ياعم احنا ناقصينك انت كمان مااحنا شايفين بعنينا والى عمال يصرخ بهستريا ويتعب اعصابنا كلنا عفريت عفريت عفريت .

كل ده والعفريت عمال يلعب بالعود الذهبي وكمان بيقفل الباب بتاع الحجره الى قدام الحجره الى كنا قاعدين فيه ويفتح ويلعب بالعود الذهبي وصاحبي ابو اعصاب سايبه عمال يقول عفريت عفريت وبصوت جاي من العذاب

فوجدت نفسي بقرأ قرأن بشكل تلقائي واية الكرسي . واتبعنى البعض ولسه الى عمال يقول عفريت برده وكلنا عمالين نقرأ قرأن وده عمال يقول عفريت ويصوت ويهبل بشكل هستيري عصبي والقضيب عمال يجي ويطول والباب بيترزع فأخر مازهقت من صاحبي ده لان بصراحه العفريت كان اهون علينا منه .

مسكته وقلت له اقرأ قرأن اصلا لو انت قريت زينا مش هايبقى فيه عفريت وامسكته واتجهت به ناحية العفريت وانا اقرأ القرأن فوجدت القضيب وقع فحمدت الله ووقفت فلما وقفت رجع يشتغل تانى فكملت قرأة قرأن واتجهت ناحية الباب بتاع الحجره الى فيها العفريت مره اخرى فسكت وقربت اكتر واكثر ثم فجأه طلع من ورا الباب العفريت افتحوا بؤكم معايا وطلعوا عنيكم من مكانها وحسوا باللى انا حسيته وانا شايف العفريت وهو بيطلع حتى مش يبقى عنده دم ويطلع على مراحل علشان ماتجلناش ساكته قلبيه لا دا طلع مره واحده .يارب ماحد فيكم يشوف عفريت.......

لو حد شاف عفريت قبل كده مش هااحكي شكله

لو ماحدش شاف هو شكله بيبقى ........

بصوا ياجماعه شكل العفريت بيبقى

كان عباره عن صديق ليا لم اره منذ فتره طويله وحيث اننا واحنا داخلين البيت قد رأنا فأتى بهدوء واشار للاخير مننا بالصمت والاخير هذا هو صاحب الهستريا الى قلت ليكم عليه فإتفق معه على عدم الكلام بإشاره منه على اساس انه على السلم يعمل بخ . ولكنه صبر وتمادى لحد ماطلعنا وبعدين اخد موقع استراتيجي وعمل الى عمله ده وطبعا لقى كنز فى ماسورة ستاره ذهبيه علشان يحركها ويعمل بيها فيلم الرعب بتاعه ده

تقريبا مدة فيلم الرعب الى عشناه من اول مادخلنا الشقه لحد مااكتشفنا الموضوع 10 دقائق رعب حقيقي

طيب كويس ان العفريت طلع صاحبك بس بجد مقلب تمام ويموت من الضحك

حتة موقف بقى بجد تحفة و لسا طازة من 3 اسابيع بس

كنا بالليل و جوزي فاتح اللاب توب بتاعه اول ما بيفتح الجهاز الماسنجر بتاعي انا متسيف عنده و بيتفح اتوماتيك تمام

جيت انا فتحت الكومبيوتر بتاعي و فتحت نفس الميل و فتح عادي

هاتقولولي ازاي ما ينفعش تفتحي نفس الميل من جهازين مختلفين لانك اول ما تفتحي هنا هايقفل هناك

اقوم اقولكم دا كان زماااااااااااااااااااااااااااااااااااااان الماسنجر الجديد فيه الاوبشن دا ممكن نفس الميل يفتح من جهازين

المهم لقيت اختي في مصر فاتحة الميل بتاعها و المفروض بنتكلم سوا

جت في بالي بقى فكرة شريرة كالعادة قولت لنفسي يا بت يا ريمو كلميها من جهازك عادي و من اللاب توب التاني افتحي الميل بتاعها و اكتبي كأن حد عمل هاك عليها md2:

و طبعا تبلورت الفكرة في ثواني هاتقولولي ازاي تفتحي الميل بتاعها اقولك انا معايا الباس وورد لاني انا اصلا اللي كنت عاملاهولها مش باقولكم شريرة -_-

و فعلا قعدت اتكلم معاها عادي جدا من الكومبيوتر بتاعي و فتحت الميل بتاعها من كومبيوتر جوزي

لقيتها فاتحه مع واحدة صاحبتها و قاعدين بيتكلموا قومت انا دخلت في الحوار عادي على اساس اني اختي و بقيت اقول كلام غريب مالوش دعوة بالموضوع اللي بيتكلموا فيه

و البنت تقول لاختي في ايه يا رانيا ايه الكلام العجيب اللي بتقوليه دا و رانيا تحلف ميت يمين انها مش اللي بتكتب و المصيبة كمان ان لما انا باكتب بيتكتب تحت ان رانيا هي اللي بتكتب يعني رانيا مش بتكتب و يظهر قدامها انها هي الي بتكتب

و لقيت رانيا بقى بتقولي ريم الحقيني حد عمل هاك على الكومبيوتر و مش عارفه اعمل ايه و انا بقى عايشة دور الاستهبال ايه يا بنتي الهبل اللي بتقوليه دا هاك ايه و كلام فاضي ايه هو انتي قبلتي ملف من اي حد مش واثقة فيه تقولي لا اقولها يبقى خلاص انتي بس تلاقيكي من الحمل بتهلوسي

و انا و جوزي طبعا ميتين من الضحك هنا :P

و لقيتها بتقولي انا هاقفل انا خايفة و فعلا قفلت و فضلت طول اللي يا عيني تفكر في اللي حصل :P

مش احترم نفسي بقى و اقولها الحقيقة و تخلص لالالالالالالا انا و جوزي شريرين قالي كملي معاها بقى بكرة كمان

و تاني يوم اتصلت بيهم عادي افتحوا النت نتكلم شوية و طبعا نفس اللي حصل امبارح حصل النهاردة

لقيتهم بقى خلوا خطيب اختي و هو مهندس كومبيوتر يتكلم مع اللي عامل هاك عليهم و فضلنا نشتغل فيهم طول الليل دا كمان و خطيب اختي هايتجنن مش عارف يعمل ايه لانهم فعلا ما قبلوش ملفات من حد

و بعدين بعت لخطيب اختي صورة لخطيبته اللي هي اختي على اني بقى الهاكر اللي جوه جهازهم و عمالة اقلب بقى فيه لما شاف صور خطيبته بقى هايتجن على الاخر

و بعدين قولتلهم خلاص استنوا مدام الموضوع بجد فعلا اخلي جوزي (ما هو مهندس كومبيوتر هو كمان ) يتصرف

و بقيت انا و جوزي قاعدين نكلم بعض على اني انا اللي عاملة هاك عليهم و هو بقى الواد الجن الفت النت اللي هايطلع العفريت من الكومبيوتر عندهم :P

و اخواتي قاعدين مصدقين و كل ما جوزي يعمل اي حاجه انا اقوله الله ايه دا ايه اللي انت ببتعتهولي دا و هما هناك في مصر ايوة كده جالك اللي هايوريكي النجوم في عز الضهر

و هاتك يا تهزيئ فيا :P و احنا هنا ميتين من الضحك و سيبتهم كده لحد تالت يوم

لكن ماما بقى الله يجازيها خير كشفتلهم المستور و قالتلهم الموضوع من طق طق لسلامو عليكو

قعدوا زعلانين مني يومين بحالهم و بعدين اتصالحنا خلاص :P

ايه رأيكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!

تمام يامدام ريم واضح ان المنتدى كله شرانينينينيننينينيين بجد اللى سخن الموضوع الصوره ... وياه بقى لو شوية تهديدات وابتزاز يبقى تمام

بس الواحد مش بيهزر الا مع الناس اللى معشم فيهم

يعنى الشيخ وجدى غنيم مره بيقول واحد مخاصم اخوه من سنة 58 علشان اقدمله ملوخيه بارده

فيفه ناس بتزعل اقوى وبرضه يعنى مواقف مواقف

طيب انا مره وانا فى تالته اعدادى كان فيه عزى جدة امى وطبعا واقف فى العزاء جدى اللى هو ابنها وفى نفس الوقت يبقى ابو امى .. انتوا فاكرين البتاعه اللى كان شكلها زى الصرصار بس كبير شويه وكانت بلاستيك وشكلها مخيف بجد وتحس انها حقيقه وطبعا انتهزت فرصة بين المغرب والعشا مش بيبقى فيه حد وجدى اقاعد على كورسى هو وناس اقريبنا ودخلت اسلم عليه وانا بسلم عليه سبت فى ايده الصرصار طبعا هو من الخضه رمى الصرصار بس بطريقه غريبه وخوف وفزع وانا نمت فى الارض من الضحك وطبعا ابويا اللى يرحمه علشان يلم الموضوع ولا بلاش اقول حصلى ايه علشان هيبتى فى المنتدى طبعا اساسا جدى ده نكته هو مدير مدرسه وعليه كلام فظيع يموت من الضحك بس نصيبه جه كده

ومن يومها لما بيسلم عليا بيكون محترس

موقف تانى مع جدى انا كنت ايام الكليه تلاقينى بذاكر فى كل اوضه فى البيت وطبعا كل لما اروح اوضه انقل فيها الكمبيوتر والمكتب يعنى تقريبا كل شهر فى اوضه على العموم انا كنت بشرب سجاير وانا بذاكر واطفى فين فى علية كريم وطبعا علبة الكريم نظيفه من بره اقوى واللى يشوفها وهى على المكتب ميجيش فى باله انها طفايه خالص طبعا انا اقاعد بذاكر وجدى دخل عليا الاوضه وطبعا مكنتش مولع سجاير مهو كنت لسه بيدخن فى الخباثه على العموم لقى علبة الكريم "" الطفايه "" على المكتب مش يسبها راح اقال الله يامحمد ده الكريم ده جميل جبته منين لسه بيقوله دى .... راح فاتحها وطبعا شمها على طول بدون لما يبص فيها وهو طبعا عنده حساسيه

وكح كح كح كح وكانت مشكله ومن يومها معدش بيدخل اوضتى اقلى بص انت من طريق وانا من طريق

بس طبعا لما ربنا هدانى رحتله واعتذرت له والحمد لله تمام

رابط هذا التعليق

راحت نحية محمد فهو وقف عشان يمد ايده ويسلم عليها ..

وانا طبعا بتفرج ومش فى بالى .. وفجأة فى تطور سريع للأحداث مكنش يمكن يخطر على بالى

الاقى البنت بتبوسه فى خده وتقوله مبرووك :blink:

انا طبعا معملتش اى حاجه غير انى بس بصيت لمحمد وكل حاجه باينه على وشي !!

لا والله بجد برافو عليكي

دا انا كان زماني قلت كلام وخليت شكلها نيلة لا مؤاخذة قدام اللي قاعدين

أصلي غيارة موووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووت يا لولا :hysterical:

لالالا بالعكس اللي لولا عملته دا تمام :roseop:

انا لو حصل معايا موقف كده كنت خليتها هي اللي تولع في نفسها من الغيظ wst::

طبعا لما يكون رد الفعل هادي يبقى احسن علشان على الاقل الليله تعدي

طبعا مدام بركه من نوعية زوجتي

سؤال بريئ جداااااااااااااااااااااااا لمدام لولا

عل ابنة خالة زوج حضرتك لسه على علاقه بيكم؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!

والا كان الفرح اخر علاقه بزوج حضرتك

علاقه ايه بس قلبك ابيض :aslam:

مفيش اى علاقات شخصيه طبعا .. بنتقابل بس فى الحفلات والأفراح ..

وعن نفسي بسلم عليها عاااااااااااااااااادى وابوسها كمان على خدها اليمين بوستين وعلى خدها الشمال بوستين :hysterical:

جوزى بقا ممنوع يسلم عليها من اساسه اصلا بفرمان ملكى smk:

مفيش حاجه اسمها يمد ايده اصلا للبنت دى بعد كده ;)

عموما هى اتجوزت السنه اللى فاتت .

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

علاقه ايه بس قلبك ابيض :roseop:

مفيش اى علاقات شخصيه طبعا .. بنتقابل بس فى الحفلات والأفراح ..

وعن نفسي بسلم عليها عاااااااااااااااااادى وابوسها كمان على خدها اليمين بوستين وعلى خدها الشمال بوستين wst::

جوزى بقا ممنوع يسلم عليها من اساسه اصلا بفرمان ملكى wst::

مفيش حاجه اسمها يمد ايده اصلا للبنت دى بعد كده ;)

عموما هى اتجوزت السنه اللى فاتت .

لولا

طيب الحمد لله انها اتجوزت طيب مش المفروض خلاص بقى تتعاملوا عادى !!!!!!!!!!!!! ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

طيب الحمد لله انها اتجوزت طيب مش المفروض خلاص بقى تتعاملوا عادى !!!!!!!!!!!!! ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عادي ايه بس

يتقولك قلبك ابيض . قلبك ابيض وفرمانات وقرارات جمهوريه ( منتهى الديمقراطيه)والا............انت حر

رابط هذا التعليق

بصوا بما ان انا الي حد ما جديد هنا بس حسيت ان الموضوع ده جامد جدا لاني بحب الحركات دي و لسه من يومين عامل موقف رخم مع و احد حبيبنا هنا في المنتدي بس مش هاقول عليه ....

بس ياريت تسمحولي احكيلكم عن موقف عملته في و احد صاحبي ايام الجامعه

صاحبي ده كان في المدينه الجامعيه و كان في نفس الغرفه معاه و احد رخم و هو ماكنش عايزه يكمل معاه في الغرفه بس ازاي وبما اني كنت بروح باستمرار لصاحبي ده في المدينه الجامعيه فحسيت بمدي معاناته مع صاحبه اللي معاه في الغرفه .....

و من هنا بدات الخطه الشريرة!!!!!!!!!

طبعا كل و احد اقترح فكرة

نزهقه لا ده يزهق بلد و بعدين مش بيحس

نكيب فيه شكوي.... هيعتذر و هيفضل معاك

يبقي لازم ان هو اللي يطلب انه يمشي

ودي كانت خطتي انه لازم يقتنع ان الغرفه فيها عفريت و يطلب انه يمشي.......

بدا الخطه ان صاحبنا يحاول يسرق منه مفتاح الدولاب من غير ميحس و نطلع نسخه عليه بسرعه

و في احد الايام جاءت الفرصه صاحبنا نزل ياكل وساب المفتاح في الغرفه صاحبي اخده بسرعه و نزل عمل نسخه و رجع كان شيئا لم يكن

وبدات الخطة....

اولا هدومه يرجع يلاقيها مش في الدولاب ممكن في الارض او علي السرير و مرة يجيبها من المطبخ

و صاحبي في الفترة دي كان ملازمه في كل مكان و احنا علينا التنفيذ...

و صاحبي برده يشتكي من نفس المشكله ان حاجته دايما مش في مكانها

و بما اننا كنا في كليه علوم فمان من السهل ان احنا نضفي الكثير من الرعب علي الموضوع زي سحليه صاحيه من المعمل في ودولابه

ضفدعه متحركه من الحجم السوبر في ادرج الاطباق بتاعته

وبعض الحيوانات من سكشن العملي لاضفاء الواقيع و جو البهجه علي الموضوع

و في النهايه بعض ورق الترشيح عليه بعض كلمات غير مفهومه

يصاحبهم الترجمه بلغه عربيه وكيكه تتوعدهم بالويل و الثبور و عظائم الامور ان لم يتركوا الغرفه سويا لانهم يزعجوا خدم المنطقه من الجان.....

و طبعا الاكلام ده الاثنين صاحبي و رفيقه

و الولد ياعيني شرب المقلب و راح جاب واحد شيخ علشان يقرا قران في الغرفه بس يعيني الشيخ قاله يابني مفيش حاج كدا

و الولد مش مقتنع و صاحبي عامل منهار و مش قادر ياعيني يصلب طوله

و في النهايه طولنا مرادنا و طلب الاخ الفاضل انه يسيب الغرفه و ساعتها حسيت بالفخر

طبعا مش من حقي؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

بصوا بما ان انا الي حد ما جديد هنا بس حسيت ان الموضوع ده جامد جدا لاني بحب الحركات دي و لسه من يومين عامل موقف رخم مع و احد حبيبنا هنا في المنتدي بس مش هاقول عليه ....

بس ياريت تسمحولي احكيلكم عن موقف عملته في و احد صاحبي ايام الجامعه

صاحبي ده كان في المدينه الجامعيه و كان في نفس الغرفه معاه و احد رخم و هو ماكنش عايزه يكمل معاه في الغرفه بس ازاي وبما اني كنت بروح باستمرار لصاحبي ده في المدينه الجامعيه فحسيت بمدي معاناته مع صاحبه اللي معاه في الغرفه .....

و من هنا بدات الخطه الشريرة!!!!!!!!!

طبعا كل و احد اقترح فكرة

نزهقه لا ده يزهق بلد و بعدين مش بيحس

نكيب فيه شكوي.... هيعتذر و هيفضل معاك

يبقي لازم ان هو اللي يطلب انه يمشي

ودي كانت خطتي انه لازم يقتنع ان الغرفه فيها عفريت و يطلب انه يمشي.......

بدا الخطه ان صاحبنا يحاول يسرق منه مفتاح الدولاب من غير ميحس و نطلع نسخه عليه بسرعه

و في احد الايام جاءت الفرصه صاحبنا نزل ياكل وساب المفتاح في الغرفه صاحبي اخده بسرعه و نزل عمل نسخه و رجع كان شيئا لم يكن

وبدات الخطة....

اولا هدومه يرجع يلاقيها مش في الدولاب ممكن في الارض او علي السرير و مرة يجيبها من المطبخ

و صاحبي في الفترة دي كان ملازمه في كل مكان و احنا علينا التنفيذ...

و صاحبي برده يشتكي من نفس المشكله ان حاجته دايما مش في مكانها

و بما اننا كنا في كليه علوم فمان من السهل ان احنا نضفي الكثير من الرعب علي الموضوع زي سحليه صاحيه من المعمل في ودولابه

ضفدعه متحركه من الحجم السوبر في ادرج الاطباق بتاعته

وبعض الحيوانات من سكشن العملي لاضفاء الواقيع و جو البهجه علي الموضوع

و في النهايه بعض ورق الترشيح عليه بعض كلمات غير مفهومه

يصاحبهم الترجمه بلغه عربيه وكيكه تتوعدهم بالويل و الثبور و عظائم الامور ان لم يتركوا الغرفه سويا لانهم يزعجوا خدم المنطقه من الجان.....

و طبعا الاكلام ده الاثنين صاحبي و رفيقه

و الولد ياعيني شرب المقلب و راح جاب واحد شيخ علشان يقرا قران في الغرفه بس يعيني الشيخ قاله يابني مفيش حاج كدا

و الولد مش مقتنع و صاحبي عامل منهار و مش قادر ياعيني يصلب طوله

و في النهايه طولنا مرادنا و طلب الاخ الفاضل انه يسيب الغرفه و ساعتها حسيت بالفخر

طبعا مش من حقي؟؟؟؟؟؟؟؟؟

احلى واجدع مساء على بتوع علوم هو تقريبا بتوع علوم كلهم ليهم فى العفاريت

طيب هحكى ليكم موقف حصل وانا فى الكليه كنت رايح احضر سكشن مع واحد صاحبى فى قسم كيمياء حشرات يعنى من باب الفضول والمفروض انهم بيشرحوا الصرصار كده تمام

طبعا الصراصير دى بتيجى ازاى فى شوال او شكاره والمفروض تكون متخدره بس برضه بتلاقيها بتعلب بل معظمها بيبقى صاحى المهم انا اساسا اقاعد مع صاحبى ده وهات يهزار وبعدين لقيت العامل كان طبعا عارفنى "" معرفة سجاير "" رحتله واقولته عاوز صرصار علشان

اشّرحه اقلى خد الشكاره كلها معاك اقولت له تسلم يازعيم "" كانت لسه كلمة مدير مطلعتش "" اقولته ازاى اطلع الصرصار اقلى مد ايدك وامسك Clamp واطلع بالصرصار يامعلم اقولت طيب وامد ايدى فى الشكاره واذا فجاة احس ان فيه صرصار صايع بيحاول يتسلق على ضهر ايدى طبعا على طول هب هب ساحب ايدى وراحت الشكاره مفتوحه والصراصير زى ماتقول اول ما صدقت وفجاه حسيت ان المعمل كله صراصير بس اللى زود الموضوع وكنت هاخد فيها فصل ان البنات اقعدوا يصوتوا وكانهم شافوا صراصير ؟؟؟

بجد كان موقف عصيب يعنى السكشن مش بتاعى ولا دق قسمى يبقى بحضر ليه اكيد علشان انا جاى للبنات "" دى باعتبار ان علوم فيها بنات حلوه "" بس بجد احنا كان عندنا شويه بنات الله الوكيل ادب وحلاوه واخلاق وكله "" ولو اقعدت احلف من هنا للصبح انى جيت هنا حب استطلاع مافيش حد هيصدقنى يعنى كانت هتبقى مشكله بس الحمد لله ربنا ستر وعدت على خير ومن يومها والواحد نفستى مش مظبوطه من جهة البنات بجد كان يمكن يبقى فيها فصل بس الحمد لله

رابط هذا التعليق

ايه ولا دايم الا وجه سبحانه وتعالى

انتوا فين مافيش مقالب ولا حاجه هو انا هشيل الليله لوحدى لا مينفعش كده ابتا ابتا ابتا "" ده مش تبعى ""

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

هقولكم على حاجه كده بس اوعى حد يضحك هو موقف حصل فى الافلام قبل كده

معايا زميلى وحبيب قلبى تعرفت عليه فى الكليه واحنا دلوقتى فى البكالوريوس مع بعض يااااارب تخلص على خير

على اعلموم صاحبنا ده تقريباً صعيدى هو بيحاول يقول غير كده بس طبعاً باين عليه

جه فى ثانيه كليه بعد الاعدادى خطب بنت عمه كانت لسه فى الثانويه العامه وكان بيقعد يقول فيها شعر وكان شايل صوره ليها وطبعاً واحنا قاعدين فطبعاً مطلع الصوره علشان يوريها ليا

طبعاً انا اخدت الصوره وهاااااااااااااااتك يااااااابووووووووووووووس

وطبعاً العيال قاعدين مافيش حد كان متوقع الحركه دى اساساً وكله هاتك ياضحك

وصاحبى ده ادنى علقه ضرب ضرب مبرح بجد اقوله ده هزار وهو ولا هنا وانا من الضحك اساساً مش قادر اخد انفاسى

واقعد مخاصمنى فيها يمكن شهر وكل لما روح اصالحه فاترك الموقف اضحك يقوم مدور الجرى ورايا وفى الاخر الحمد لله اتصالحنا

بس طبعاً الموقف لسه معلق معاه وفى يوم قاعدين كده وانا طبعاً ماسك ودان واحد صاحبى تانى ونازل كلام وكنت بوريله صورة والدى الله يرحمه وطبعاً صاحبنا افتكر حاجه تانيه خاااالص

وراح جاى ماسك الصوره وهاتك ياااااااابوس من غير لما يشوف الصوره طبعاً كان منظره يفطس من الضحك

ومن يومها حرم يبووووووووووس اى حاجه

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      قول للزمان ارجع يا زمان . قهاوي مصر زمان.. كان الأناقة والجمال اسلوب حياة😍
    • 2
      لكل بلد فى العالم ايام احتفالية .. قد تكون عقائدية تنتمى للدين مثل الاعياد الدينية .. او ايام لها مناسبة تاريخية .. صراحة عادات و تقاليد الشعوب تجتذبنى جدا .. و دوما اسعى للقراءة فيها .. و هى مادة خصبة لهذا الموضوع نظرا لاتساع رقعة المحاورتية المنتشرين حول العالم .. اليوم قرأت هذا الكلام بصفحة احد اصدقاء الدراسة و الذى يقطن ببلاد الامريكان قرابة 25 عام .. و حبيت يكون نواه لهذا الموضوع .. سأنقله هنا دون تصرف .. عيد الشكر..تحتفل بة امريكا في آخر يوم خميس من شهر نوفمبر
    • 1
      طلب الزيارة العائلية بقالة 9 ايام تأخير   انا مقدم الطلب و على الموقع بلاقى رسالة تم تصديق الطلب بقالها 9 ايام   هل دة طبيعى و لا الموضوع محتاج اعمل طلب جديد
    • 127
      سؤالي اخص به ابو محمد بالذات و كل المحاورين بالطبع الحوارات اليوميه بين الناس ايام الرسول في قريش...هل كانت باللغة العربية الفصحى كما نسمعها في الافلام؟ أم باللهجات المكاويه و النجدية و الطائفيه و باقي لهجات الجزيرة؟؟؟؟ يعني لما واحد يحب ينادي على ولد بالمكاوي مثلا هيقوله..... يااااض ايشبك انت؟؟؟ ايش تبغى؟؟؟؟؟ بينما بالفصحى هتبقى.....يا فتى...ماذا الم بك؟؟؟؟ ماذا تريد؟؟؟ عايزين نعرف بالضبط ماذا كانت لهجة القريشيين اولا عند حواراتهم مع بعضهم البعض......ثم مع لهجات باقي الجزيره العربيه
    • 3
      ياترى ممكن يكون سبب التاخير ايه وياترى ممكن يخلص امتى
  • أضف...