اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رداً على بعض الخرافات المنتشرة بكثرة بالانترنت

pink rose

Recommended Posts

لن تأخذ من وقتك الكثير..

كرر معي 3 مرات

من صغره وصغر سنه عارف معنى إنه

من قلبه وروحه مصري والنيل جواه بيجري

بكار

بكار

بكار

أرسل هذه الرسالة إلى عشرة أشخاص

وسترى بكار في منامك

وإذا أرسلتها لأكثر من عشرة

سترى

بكار بالألوان

وسيأتيك كابتن ماجد

واحتمال النينجا ترتلز

لا تهمل هذه الرسالة

إنه موضوع جدّي

أرسلت إلى شخص وأهملها

فانقطعت عنه قناة سبيس تون

شخص آخر عمل بها فرزق

شريط ميكي ماوس الأصلي

وأرسلت إلى شخص واستهزأ بها

فتحول إلى بوكيمون

.

.

.

.

.

رابط هذا التعليق

شمهورش بهمورش

اوعى العو ياكلك

و اللى مش هيقوم يلف 15 مرة حوالين اللاب توب هيموووووووووت امبارح

و اللى مش هيقوم يولع شمعتين هيجيله شلل فى صباع رجله الصغير

.........

بجد بقى

كل ما كان يجيلى ايميل اهبل من دول امسجه من غير ما اقراه

بقى عندى حساسية تجاههم ... يعنى من اول سطر اعرف الليلة ماشية ازاى

و بحس دائما ان الناس دى مش بتفكر اصلا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

النوعيه دي من الاميلات بتخنقني و بتعصيني لدرجه اني عملت spam لبعض أصحابي علشان بيبعتو الهبل ده

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

[

كل ما كان يجيلى ايميل اهبل من دول امسجه من غير ما اقراه

انا باشبشب لأي حد يبعتلي هُراء زي ده

وخلاص كلهم عرفوني وماحدش بيجرؤ يفكر يبعت لي حاجه من دي

بس تفتكري يا ريمو موضوع بكار ده عجبني جداً

تفتكري ممكن ييجي اليوم واشوف فيه بكار بالالوان ؟

بالالوان ازاي ؟

يعني هو اسمر .. ولو بعتت الايميل ده للناس هاشوفه فوشيا يعني ؟

طب بالنسبة للمعزه رشيده

لو بعتت الايميل لكام خروف ممكن اشوفها جدي قد الدُنيا ولا ايه ظروفها ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

آه والله , الإيميلات ديه جننت الواحد

واللي يغيظ إن الناس أصلا ما بتقرأهاش

وكله شغال وعمال يبعت للتاني

طبعا مصير الرسائل ديه كلها عندي إني أحط صاحبها في الجانكي ميل، عشان لما تجيني أي رسالة منه بعد كده ما شوفهاش

ولو التوبيك ده ينفع يتحط في الجانكي ميل كنت حاطيته :blink:

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

عفوا يا جماعة

دا هو كمان ايميل وصلني بيتريق فيه على الخيبة اللي بنشوفها كل يوم على الميل مش انا اللي كاتباه يعني

اما بالنسبة للايميلات اللي من النوعية الساذجة دي فا فعلا بامسحها من اول ما اقرأ اول سطرين

بس المخجل فعلا ان في ناس بتصدق

انا فاكرة ايام ما كنا في الكلية انتشرت حاجه بتقول ان واحد اسمه مش فاكرة الشيخ ايه و شاف الرسول عليه الصلاة و السلام في المنام و قاله يا فلان القيامة هاتقوم كمان 40 يوم

و الله قعدت اضحك ضحك يومها ايه الهبل دا

الغريب بقى ان ناس صدقت و اللي طلع يجري على المسجد يلحقله كام صلاة بقى ما هو خلاص المسكين هايموت بعد 40 يوم كانه دماغه اتمسحت طب ما انت حضرتك ممكن تقوم قيامتك لوحدك كمان 40 ثانية مش 40 يوم

لا حول و لا قوة الا بالله

ربنا يهدي الجميع

انا برضه يا س س مش عارفه ايه حكاية الالوان دي بتاعت بكار

اما المعزة رشيدة بقى خلاص بكار دبحها اصلا خوفا من انتشار انفلونزا المعيز قريبا

و على رأي الباشمهندس ياسر اهو كله شهيصة

رابط هذا التعليق

الشيخ سهل جداً نسي ان التوبيك في باب الابتسام

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ولو التوبيك ده ينفع يتحط في الجانكي ميل كنت حاطيته :blink:

ليه كده دا انا قولت اضحكم شوية mfb:

إيه يا جماعة انتو صدقتوا ولا إيه ؟!!

:sad:

أنا عارف إنه الموضوع كله هزار

بس على فكرة , أنا كنت قرأته في منتدى تاني

مش نفس الكلام , ولكن نفس الفكرة

بس كان عن عدنان ولينا

ولكن دا ما يمنعش إن الموضوع ده ظريف , تسلم إيدك يا أختي إيمو

على فكرة أنا كنت متابع موضوع حضرتك بتاع الرحيق المختوم

انتي بطلتيه ليه ؟؟؟!!!!

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يعني هو اسمر .. ولو بعتت الايميل ده للناس هاشوفه فوشيا يعني ؟

امسك عندك

عنصرية اهو و كلام كبييييييييييير

مالهم بقى السمر يا عم الامور ...

محدثكم

ياسر علام

من امام جمعية ... جايين نهدى النفوس احنا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

بتجيلى ايميلات كتييييييييييير من النوعية دى و فعلا بمسحها على طول .. لكن فى الفترة الاخيرة لقيت الاسلوب اختلف شوية .. يكتبلك فى آخر الميل ( مش هتخسر حاجة لو بعتها لصحابك ) او ( زود حسناتك ) او أى حاجة شبة كده .. انا بصراحة بعمل فوروارد للميل و خصوصا لو فى حاجة مفيدة او فى تذكِرة او أى حاجة ممكن تزود رصيدى فى الحسنات .. اتمنى ذلك .

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

بتجيلى ايميلات كتييييييييييير من النوعية دى و فعلا بمسحها على طول .. لكن فى الفترة الاخيرة لقيت الاسلوب اختلف شوية .. يكتبلك فى آخر الميل ( مش هتخسر حاجة لو بعتها لصحابك ) او ( زود حسناتك ) او أى حاجة شبة كده .. انا بصراحة بعمل فوروارد للميل و خصوصا لو فى حاجة مفيدة او فى تذكِرة او أى حاجة ممكن تزود رصيدى فى الحسنات .. اتمنى ذلك .

ايوة طبعا لو الميل في حاجة مفيدة او دعاء جميل اومعلومة تستحق المعرفه ببعتها فورا لاصحابي

لكن الحاجات اللي من نوعية لو ما بعتوش هاتموت كمان ربع ساعه او واحد ما بعتهاش جاله شلل اطفال

هو دا المرفوض نهائي

رابط هذا التعليق

الموضوع ده من زمان اقوى يعنى افتكر ان وانا فى الاعداديه كان انتشر موضوع الورقه ده ان معرفش راجل وكان تاجر ومعرفش ايه المهم انه فى الاخر بيته اتخرب علشان مسمعش الكلام اللى فى الورقه دى ونشرها

وبعدين بحثت وعملت فيها المخبر كرومبو وطبعا مش نسيت سوبر هنيدى وصلعت ورحنا جميعا علشان نشوف ايه اساس الموضوع ده

لقينا ان الناس بتوع مكتبات التصوير هما اللى عاملين الموضوع ده لانهم طبعا مستفدين لانك هتصور عندهم

طبعا ممكن واحد يقولى يعنى وانت فى الاعداديه كان فيه المخبر كرومبو وسوبر هنيدى وصلعت

طبعا هقوله ما علينا

و ...........والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

فى تساؤل أنا شايف ان معظم الردود تسير فى اتجاه واحد وهى ان الكل بيمسح الايميل بعد مايقرا أول سطرين .. طب مين اللى بيبعت بقى wst:: ممكن يكون عفريت وأقترح اننا نستعين بالمفتش كرومبو wst::

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

فى تساؤل أنا شايف ان معظم الردود تسير فى اتجاه واحد وهى ان الكل بيمسح الايميل بعد مايقرا أول سطرين .. طب مين اللى بيبعت بقى wst:: ممكن يكون عفريت وأقترح اننا نستعين بالمفتش كرومبو wst::

اجاوبك انا ع التساؤل ده يا كبيييير

الفكرة كلها اننا هنا شبه بعضنا ... يعنى كلنا تقريبا من الناس اللى بتعرف تفكر وده حقيقى رغم اختلاف الايدلوجيات بتاعتنا

عشان كده كلنا مستنكرين الموضوع من بابه

تمام يا نجم ولا لسه فيه تساؤىت تانية

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اجاوبك انا ع التساؤل ده يا كبيييير

الفكرة كلها اننا هنا شبه بعضنا ... يعنى كلنا تقريبا من الناس اللى بتعرف تفكر وده حقيقى رغم اختلاف الايدلوجيات بتاعتنا

عشان كده كلنا مستنكرين الموضوع من بابه

تمام يا نجم ولا لسه فيه تساؤىت تانية

كرومبو مين ياعم فخرانى ده المهندس ياسر بتاع كله مش تقولى كرومبو ده كرومبو طلع اكذوبه ربنا يعوض علينا فى سوبر هنيدى

فعلا بجد انا بحس ان احنا هنا نفس تقريبا نفس الدماغ مع اختلاف المقاسات

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

ولو التوبيك ده ينفع يتحط في الجانكي ميل كنت حاطيته :roseop:

ليه كده دا انا قولت اضحكم شوية :roseop:

إيه يا جماعة انتو صدقتوا ولا إيه ؟!!

:roseop:

أنا عارف إنه الموضوع كله هزار

بس على فكرة , أنا كنت قرأته في منتدى تاني

مش نفس الكلام , ولكن نفس الفكرة

بس كان عن عدنان ولينا

ولكن دا ما يمنعش إن الموضوع ده ظريف , تسلم إيدك يا أختي إيمو

على فكرة أنا كنت متابع موضوع حضرتك بتاع الرحيق المختوم

انتي بطلتيه ليه ؟؟؟!!!!

و الله انا عارفه ان حضرتك بتهزر

ما تخافش يا استاذ سهل انا الحمدلله من النوع اللي ما بيزعلش بسرعه

موضوع الرحيق المختوم لسا شغال يا فندم هو بس اتنقل في باب هدى الاسلام في جزء الموضوعات المثبتة

الرحيق المختوم

اي خدمة يا فندم

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

ايوة طبعا لو الميل في حاجة مفيدة او دعاء جميل اومعلومة تستحق المعرفه ببعتها فورا لاصحابي

لكن الحاجات اللي من نوعية لو ما بعتوش هاتموت كمان ربع ساعه او واحد ما بعتهاش جاله شلل اطفال

هو دا المرفوض نهائي

والله ياجماعه عندكم حق الموضوع مع انه في باب الابتسام لكنه فعلا خطير جدا خاصة لما بيكون مدعوم بادله باطله مثل احاديث موضوعه او مكذوبه عن الرسول عليه الصلاة والسلام وانا لما يوصل لي ليميل من النوعيه دي اقوم بالرد علي صاحبها بوضع رابط موقع جميل جدا للرد علي مثل هذه الخرافات

يمكن مرسل الايميل فعلا جاهل بمحتواه او فاكر انه بيعمل حاجه صح يكسب من وراها حسنات

وده الرابط للمواضيع الخاطئه التي لايجوز نشرهاhttp://www.islam2all.com/dont/dont.htm

وتقبلوا تحياتي

رابط هذا التعليق

الموضوع لو مفهوش تأليف من باب حيحصلك كذا وكذا لو مبعتش الاميل وكان فيه حاجه تدعوا للخير مثل صلاة الجامعة او ذكر الله ومفهوش طبعا احاديث متألفه يبقى كويس لو الواحد يبعته لاصدقائه من باب الاعانه على فعل الخير

لكن لو اميل فيه حاجات غربيه يبقى مسحه احسن

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

كرومبو مين ياعم فخرانى ده المهندس ياسر بتاع كله مش تقولى كرومبو ده كرومبو طلع اكذوبه ربنا يعوض علينا فى سوبر هنيدى

فعلا بجد انا بحس ان احنا هنا نفس تقريبا نفس الدماغ مع اختلاف المقاسات

اخجلتمونا يا مدير

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      تعتبر مشاهدة أفلام هزلية وتناول الشوكولاته وركوب الدراجة الهوائية بكثرة والحد من ضغوط العمل وساعاته وصفات للمحافظة على صحة القلب يقدمها أطباء قلب أوروبيون يجتمعون هذا الأسبوع. وبيَّنت دراسات كثيرة أن نمط عيش ونظاماً غذائياً مناسبين هما الطريق الأفضل للوقاية من أمراض القلب، وبحسب منظمة الصحة العالمية سوف يقضي 23,6 مليون شخص في العالم في عام 2030، أي ستة ملايين وفاة إضافية مقارنة مع يومنا هذا. وقبل حوالى عقد من الزمن لاحظ باحثون من كلية الطب في بالتيمور بالولايات المتحدة أن الأشخاص الذين يعانون
    • 0
      عندما نستمع حوارا يدور بين بعض المثقفين عن الأساطير والخرافات والدجل الأشياء التي لجأ إليها بعض الناس نجد إن اللوم يلقي كاملا على عاتق هؤلاء الناس أصحاب المنطق المتواضع ولكن المسئول الحقيقي هو أشباه المتعلمين ومدعيين الثقافة وذلك وهذه النتيجة تظهر جليه إذا تتبعنا جذور المأساة نجد أن معظم هؤلاء الواقعين في شرك الدجالين ذهبوا لعلاج مرض ما. وهنا يلوح في العقول سؤال هل لو وجد هؤلاء البسطاء الملاذ الأمن عند الطبيب هل سيذهبون إلى دجال ؟؟؟؟ مع أن وضع الطب والأطباء متردي إلا أن تخلف الطب وتقدمه مرتبط
  • أضف...