اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

#@#@# عـمـار يا كـنـدا #@#@#

Recommended Posts

سؤال للباشمهندس إيهاب أو أي من الأخوة المشاركين

أنا عملت لاندنج من أكثر من سنة و ساعتها فتحت حساب بنكي لي و آخر لزوجتي.

سمعت أنا ذلك له تأثير سلبي على الضرائب و من الأفضل أن يكون حساب مشترك. فلي سؤالين لو تسمحوا لي:

1- ما مدى صحة هذا الموضوع هل له فعلاً تأثير سلبي على الضرائب و من الأفضل أن يكون حساب مشترك؟

2- كيف يتم تدارك هذا الأمر؟

أجابت الأخت كيتي بأنه لا يوجد أي تأثير.

و السؤال الآن:

ما هي مميزات الحساب الفردي و المشترك؟

شكراُ مقدماً و دمتم بألف خير

عربي

كلام كيتي صح

هذا لا يمنع اني أنا و مراتي عندنا حساب مشترك و كمان كل واحد فينا عنده حساب لوحده

أخي الفاضل الباشمهندس إيهاب

شكراً جزيلاً على ردك و جزا الله الف خير

أفاد أحد أصدقائي أن الحساب الفردي مشكلة فقط في حالة حدوث مكروه لا قدر الله لذلك وجب التنويه

أود أن انتهز هذه الفرصة لأعبر لك عن بالغ إحترامي و تقديري لشخصك.

و شكراً جزيلاً مرة أخرى على أمانتك و صدقك

عربي

قال رسول الله صلى الله عليه و على آله وسلم: "خير الناس أنفعهم للناس" ............ لذا كن نافعاً للناس ......... كل الناس

رابط هذا التعليق

• الردود 706
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

منذ أيام كنت متوجه بسيارتي صباحاً إلى محطة القطار Go Train لأستقله حيث عملي في الداون تاون

في ذلك اليوم كنت قد إستيقظت متأخرا و لم يكن أمامي إلا محاولة اللحاق بأخر قطار يغادر ميلتون في الثامنه و سبع دقائق

كنت مستعجل لأنه إذا فاتني أخر قطار فلن يكون أمامي إلا Go Bus و الذي يغادر بعد أخر قطار بنصف ساعه و يستغرق وقتا أطول مما يعني وصولي متأخرا

زاد الأمور سوءا أنه كان هناك إجتماع مهم في التاسعه و النصف ...... يعني كان لازم ألحق هذا القطار حيا أو ميتا

أثناء قيادتي للسياره و قبل ٥٠٠ متر من المحطه و كان متبقيا حوالي ٥ دقائق على مغادرة القطار لمحت أنوار سيارة الشرطه بتلعلع خلفي ..... بدون سارينه طبعا ... منعا للإزعاج

إتبعت التعليمات و توقفت تماما على يمين الطريق

إستغرق الضابط ثواني للكشف على رقم سيارتي في الكمبيوتر الموجود في سيارته قبل أن ينزل متوجها نحوي و يدور بيننا هذا الحوار

ملحوظه : كل جمل الضابط كانت منتهيه ب Sir

صباح الخير

صباح الخير

كيف حالك اليوم

بخير ... شكرا للسؤال

هل تعلم ما يتوجب عليك فعله إذا شاهدت سيارة طوارئ تسير خلفك (سيارة طوارئ = شرطه ... مطافي ... إسعاف )

أتوقف تماما على جانب الطريق

ولماذا لم تفعل ذلك بسرعه

لقد توقفت بمجرد أن شاهدت إنعكاس أضواء سيارة الشرطه في المرايه

لقد كنت أسير خلفك منذ مده طويله و لم أفتح الأضواء إلا عندما لم تتوقف و هذا معناه أنك لم تكن منتبه paying attention للسياره التي تسير خلفك كما

ينبغي عليك أن تفعل

:sad: الصمت الرهيب

هل تعلم لماذا أوقفتك

نعم ... لتجاوزي السرعه القصوى

(لو قلت معرفش يبقى معناها إني مكنتش ملاحظ سرعتي و سرعة الطريق ... قلت خليني دوغري أحسن)

لقد كنت تسير بسرعة 80 في شارع سرعته 50

كمان لم أراك تعطي أشارات عند تغيير إتجاهاتك

لم العجله

قالها و هو ينظر بريبه في الكرسي المجاور لي و في الكرسيين الخلفيين

لما عمل كده .. أنا قلت خلاص .. هيقولي إنزل و إفتحلي الشنطه (عشان يفتشها) و يرزعني ٤ مخالفات محترمين

تجاوز سرعه .. عدم إنتباه للطريق .. عدم إستعمال إشارات ... عدم التوقف بسرعه لسيارة شرطه

طبعا معنى ذلك هو خسائر متعدده وهي ... غرامه ماليه 300$.... فقد نقاط demerit points من الرخصه و أخيرا إرتفاع التأمين الشهري على السياره لأن هذا يعني أني سائق متهور

أجبت عن سؤاله بالحقيقه و هو أنني كنت مستعجل للحاق بأخر قطار حتى لا يفوتني إجتماع مهم في العمل

سكت الضابط لحظات و نظر لي مليا زي ما يكون بيفكر ثم قال لي وهو يمد يده بالرخصه

إتفضل إلحق قطارك

المره القادمه إلتزم بالسرعه المحدده و إلتزم بالإشارات عند تغيير الإتجاه و إنتبه لمن يسير خلفك في الطريق

حتى الأن لا أعلم لماذا تساهل معي هذا الضابط

التفسير الوحيد هو ستر ربنا

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

سبب روايتي لهذه الواقعه هو أنني قرأت في الجريده الشهر الماضي .. أن سيارة شرطه أوقفت طبيب جراح لأنه تجاوز السرعه أثناء ذهابه للمستشفى بعد أن تم إستدعائه للتعامل مع حاله حرجه

ضابط الشرطه أصر على تحرير المخالفه للطبيب حتى بعد أن أخبره بسبب الإستعجال

إحتجت إدارة المستشفى لدى الشرطه ... قام رئيس الشرطه بعقد مؤتمر صحفي أيد فيه قرار الضابط وقال أن القانون يجب أن يطبق على الجميع و لا مجال لإستثناءات و أن تجاوز السرعه يعرض حياة السائق و الأخرين للخطر و أن قرار الضابط ربما أنقذ حياة الطبيب و أخرين من حادث محتمل

Toronto police have no regrets about ticketing MD speeding to heart surgery

رابط هذا التعليق

ا في حالة انك بعد تسلمك للبيت مباشرة حبيت تبيعه هل يكون هناك فرق في السعر؟؟

يعني بعد اختيار نوع التشطيبات والاخشاب وعمل كل ابجريد حسب الذوق الخاص ودفع مبالغ اضافيه على كل شيء وعلى افتراض اننا كمان فرشنا البيت هل في حال تم بيعه مباشرة يكون فيه فرق كبير بين تكلفة البناء والفرش وسعر البيع الجديد؟

ما تتكلمين عنه يطلق عليه House Flipping وده له قواعد تانيه و ناس محترفين

الموضوع ده يقوم به بعض الناس في البيوت الجديده كبيزنس وهو سلاح ذو حدين ممكن أن يكون مربح في أوقات الرواج و ممكن أن يحقق خساره في حالة الكساد

زوجة أحد جيراننا ..لبناني ... أخبرت زوجتي أن بيتهم الحالي هو ثالث بيت جديد يشتروه في ميلتون في ٤ سنوات فقط

و أنهم كسبوا في أول بيت عندما باعوه قبل إستلام الثاني لأن السوق العقاري كان في حالة رواج و خسروا في تاني بيت عندما باعوه قبل إستلام الثالث لأن السوق العقاري كان في حالة كساد و كان لازم يبيعوا عشان يستلموا بيتهم الثالث

البيت الجديد مش لغرض الربح خالص

هي حاجه مزاج

زي العربيه الزيرو .... زي العروسه البكر

حاجه محدش إستعملها قبل كده .. يعيش سنوات و سنوات بدون الحاجه لصيانه ... عليه ضمان يحمي المشتري

تختاري الألوان و التشطيبات upgrades براحتك و كمان تشتري ال appliances على مزاجك بدلا من أن تاخديها على ذوق المشتري السابق في حالة البيت ال resale

وبخصوص الباركنج انا كنت متصورة ان الشركة بتغطي تكاليف الباركنج للموظفين

على رآي رياض باشا المنفلوطي ... ده عند أمه يا أدهم

طبعا ده مش موجود

حتى لو فرضنا جدلا إنه موجود ستستخدم الناس المواصلات العامه برضه لأنها أسرع و أأمن و أريح و أوفر حتى مع إستبعاد تكلفة الباركينج

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

هو فعلا ربنا ستر معاك

لكن اللي عمله الضابط الاخر مع الطبيب هو الصح بالنسبة للجميع وان كان من وجهة نظر الطبيب انه في غير مصلحته

ولكن لو نظر للموضوع من وجة نظر درجة الخطورة علي حياته وحياة الاخرين

سوف يدرك انه يجب عليه شكر الضابط الذي حرر المخالفة له لانه بذلك فرض عليه الالتزام بالقانون

في رعاية الله

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا مبسوطة جدا ان حضرتك اون لاين حاليا عشان اقولك موضوعك رائع جدا

واكتر حجة بتميزه ان الصورة اكبر دليل علي صحة المعلومة

في انتظار المزيد من التميز واليوميات الفعالة

في رعاية الله

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

اللي عمله الضابط الاخر مع الطبيب هو الصح بالنسبة للجميع وان كان من وجهة نظر الطبيب انه في غير مصلحته

ولكن لو نظر للموضوع من وجة نظر درجة الخطورة علي حياته وحياة الاخرين

سوف يدرك انه يجب عليه شكر الضابط الذي حرر المخالفة له لانه بذلك فرض عليه الالتزام بالقانون

صحيح

رابط هذا التعليق

عزيزى م/ ايهاب سالم

سؤال خارج الموضوع لو سمحت

بالنسبة للغة الكنديين هل سهل فهمهم و لا صعب زى الأمريكيين لأن فى الأفلام فيه كلام كتير الواحد ما بيفهموش بس بأكون فاهم من الحوار المعنى المقصود

و بحكم تعايشك معهم هل وجدت صعوبة و لا الموضوع بيمشى واحدة واحدة و شكرا

رامي باشا

أولا : عذرا للتأخير في الرد

ثانيا : صورتك الشخصيه كانت أحسن من صورة سيد درويش

بالنسبه لسؤالك ... دي فرصه نتكلم عن نقطه ... و أنا هنا بأتكلم عن تورونتو

نعم .. في تورونتو ستشعر إنك عايش في فيلم أمريكي كبير ... الشوارع و المباني و كل حاجه ... حتى أن كثير من المشاهد الخارجيه للأفلام الأمريكيه يتم تصويرها في تورونتو لتطابق شكل الحياه

الصوره دي

إلتقتطها لموقع تصوير فيلم أمريكي في شارع في تورونتو و أنا ذاهب لعملي و يظهر في الصوره سيارة شرطه تورونتو و أعلام أمريكيه معلقه على المبنى كديكور للمشهد لأن المبنى ده تابع ل Scotia Bank و حضرنا فيه إجتماعات قبل كده في أحد المشاريع

كمان أحد زملائي في العمل قال لي أن تورونتو تشبه شيكاجو تحديدا

بالنسبه للغه المستخدمه فإنت برضه ستشعر إنك تعيش في فيلم أمريكي لأن الكنديين يتكلمون الإنجليزيه بلكنه أمريكيه و يستعملون اللغه العاميه Slang و يستخدمون الكلمات العاميه الدارجه idioms

موضوع الفهم مش مشكله لأنهم يتعاملون مع كل واحد على قدر إجادته للغه يعني عندما يتعاملون مع واحد مهاجر لغته بسيطه فهم يتكلمون ببطء و يستعملون كلمات واضحه في الإنجليزيه الأصليه و لا يستعملون مصطلحات عاميه دارجه

أنصح بحاجتين أنا عملتهم لمن يريد أن يحسن فهمه لل slang و ال idioms

1- شراء قواميس متخصصه في ذلك .. أنا عندي أثنين سأضع scan لغلافهم لاحقا

٢- مشاهدة أفلام أمريكيه من DVD مع سماع الصوت في الهيدفون و عرض English subtiltles

رابط هذا التعليق

رائع يا باش مهندس

تحية وتقدير لمجهودك في افادة الجميع

الجميل ان كل توبك له طابع خاص يميز صاحبه يعني فعلا كل اصحاب الموضوعات في المنتدى مواضيعهم كلها رائعة تخلينا مش عارفين نلاحق ندخل فين ولا فين

ربنا يديم الود يارب

وربنا يبارك لك في اولادك يا باشمهندس ايهاب

رابط هذا التعليق

عزيزى م/ ايهاب سالم

سؤال خارج الموضوع لو سمحت

بالنسبة للغة الكنديين هل سهل فهمهم و لا صعب زى الأمريكيين لأن فى الأفلام فيه كلام كتير الواحد ما بيفهموش بس بأكون فاهم من الحوار المعنى المقصود

و بحكم تعايشك معهم هل وجدت صعوبة و لا الموضوع بيمشى واحدة واحدة و شكرا

رامي باشا

أولا : عذرا للتأخير في الرد

ثانيا : صورتك الشخصيه كانت أحسن من صورة سيد درويش

بالنسبه لسؤالك ... دي فرصه نتكلم عن نقطه ... و أنا هنا بأتكلم عن تورونتو

نعم .. في تورونتو ستشعر إنك عايش في فيلم أمريكي كبير ... الشوارع و المباني و كل حاجه ... حتى أن كثير من المشاهد الخارجيه للأفلام الأمريكيه يتم تصويرها في تورونتو لتطابق شكل الحياه

الصوره دي

إلتقتطها لموقع تصوير فيلم أمريكي في شارع في تورونتو و أنا ذاهب لعملي و يظهر في الصوره سيارة شرطه تورونتو و أعلام أمريكيه معلقه على المبنى كديكور للمشهد لأن المبنى ده تابع ل Scotia Bank و حضرنا فيه إجتماعات قبل كده في أحد المشاريع

كمان أحد زملائي في العمل قال لي أن تورونتو تشبه شيكاجو تحديدا

بالنسبه للغه المستخدمه فإنت برضه ستشعر إنك تعيش في فيلم أمريكي لأن الكنديين يتكلمون الإنجليزيه بلكنه أمريكيه و يستعملون اللغه العاميه Slang و يستخدمون الكلمات العاميه الدارجه idioms

موضوع الفهم مش مشكله لأنهم يتعاملون مع كل واحد على قدر إجادته للغه يعني عندما يتعاملون مع واحد مهاجر لغته بسيطه فهم يتكلمون ببطء و يستعملون كلمات واضحه في الإنجليزيه الأصليه و لا يستعملون مصطلحات عاميه دارجه

أنصح بحاجتين أنا عملتهم لمن يريد أن يحسن فهمه لل slang و ال idioms

1- شراء قواميس متخصصه في ذلك .. أنا عندي أثنين سأضع scan لغلافهم لاحقا

٢- مشاهدة أفلام أمريكيه من DVD مع سماع الصوت في الهيدفون و عرض English subtiltles

عزيزى ايهاب ترد وقت ما تحب يا باشا دخولك المحاورات فقط بيسعدنى شخصيا

أما عن صورتى الشخصية فما شاء الله عندك قوة ملاحظة مع انك مش بتدخل كتير بس متابع

أنا لقيت الأعضاء الجدد مش بيحطوا صورهم زى زمان و أنا من محبين السيد درويش فقلت أهو تغيير

لكن علشان خطرك الصورة ترجع فورا ده شرف كبير لى رأيك يا م/ايهاب

و أشكرك على الرد و مش عايز أقولك موضوع اللغة ده قلقنى قد ايه

و للأسف الأفلام DVD عندنا فى مصر أو خصوصا فى الاسكندرية ما فيهاش subtitles English

بس حاحاول أسأل عليها

رابط هذا التعليق

استاذ رامى لو ليك فى تحميل الافلام من على النت ممكن حضرتك تنزلها subtitles English

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

٢

.........................

2- مشاهدة أفلام أمريكيه من DVD مع سماع الصوت في الهيدفون و عرض English subtiltles

الأخ العزيز المهندس إيهاب

أنا و زوجي نعيش في الدوحة (منطقة السد) و قد ذكرت حضرتك في محاورات سابقة أنك إستعنت بمشاهدة أفلام أمريكيه من DVD مع سماع الصوت في الهيدفون و عرض English subtiltles لتقوية لغتك.

هل يمكنك أن تدلنا من أين يمكننا الحصول على هذه الأفلام في الدوحة لرغبتنا في تقوية اللغة تمهيداً للهجرة إن شاء الله.

جزاكم الله خيرا عنا.

أم عبد الله

تم تعديل بواسطة Ommabdalha
رابط هذا التعليق

استاذ رامى لو ليك فى تحميل الافلام من على النت ممكن حضرتك تنزلها subtitles English

أشكرك يا أم أدم على النصيحة و فكرة حلوة ان شاء الله حأجرب

رابط هذا التعليق

أنا و زوجي نعيش في الدوحة (منطقة السد) و قد ذكرت حضرتك في محاورات سابقة أنك إستعنت بمشاهدة أفلام أمريكيه من DVD مع سماع الصوت في الهيدفون و عرض English subtiltles لتقوية لغتك.

هل يمكنك أن تدلنا من أين يمكننا الحصول على هذه الأفلام في الدوحة لرغبتنا في تقوية اللغة تمهيداً للهجرة إن شاء الله.

أي فيلم بيكون فيه English subtitles .. عشان ضعاف السمع .. مش شئ خاص و لا نوع معين من الأفلام ..

كل نوادي الفيديو في الدوحه الموجود فيها أفلام أجنبي تؤدي الغرض

فيه نادي الصقر في شارع المرقاب و المحل اللي جنب الفرنش كورنر و المحل اللي موجود في family food centre ... و غيرهم كتير

أنا بس عايز أشرح التكنيك المستخدم

الغرض من الطريقه دي هي تمرين الأذن على كيفية سماع stream سريع من الكلام الإنجليزي و تدريب المخ على تفكيكها و فهمها ككلمات منفصله و لذلك يفضل الأفلام الإجتماعيه التي تتضمن مشاهد حواريه و ليس أفلام الأكشن .. لأن الغرض ليس المتعه

يجب مشاهدة الأفلام على الكمبيوتر بالهيدفون مثلما ذكرت و عرض الكلام الإنجليزي و الربط بين ما تسمعه أذنك و ما تقرأه عينك و يجب إيقاف المشهد و إعادته و تثبيت الصوره عند الحاجه لقراءة الكلام و فهمه لأن زي ما قلنا الغرض مش متعة المشاهده خالص

عشان كده يفضل إستعمال برنامج Power DVD لأن ترجيع و تقديم المشاهد سهل جدا بإستعمال Mouse Wheel و ليس ال seek bar

حاجه أخيره .... عرض الترجمه العربيه لن يفيد في شئ

رابط هذا التعليق

فاكر ديه يا كنج :

الشرطة شعارها To serve and protect و هو شعار على حق ... أفراد الشرطة في غاية الأحترام مع الجميع و لكنهم و في غاية الصرامة مع الخارجين على القانون حتي لو كانت مخالفة مرورية .... بالطبع المخالفات البسيطة يتغاضوا عنها .... مثلا كنت مرة أقود سيارة مأجرة في احدي ضواحي تورنتو و لم انتبه إن السرعة القصوي في الطريق كانت ٦٠ كم / ساعة .... تعديت السرعة المقررة (كنت لسه طالع من طريق سريع و ماشي على ٨٤ كم /س ) عندما انشقت الأرض على عربية دورية خلفي ... طبعا في هذه الحالة يجب أن أقف تماما على جانب الطريق و لا اتحرك من السيارة .... يقوم الشرطي بالكشف على نمرة السيارة بالكمبيوتر الموجود في سيارته ثم يتوجه إليك....في حالتي دار هذا الحديث بالانجليزية طبعا

- مساء الخير سيدي هكذا تحدث ...

- رديت عليه مساء الخير أيها السيد الظابط هل تعديت السرعة المقررة ...

- نعم كانت سرعتك ٨٤ كم / س في طريق ٦٠ .....

- أسف جدا لم انتبه إلي اللافتة .....

- هل هذه سيارتك (هو يعلم تماما مكنون السيارة كلها )

- لا يا سيدي هي سيارة مؤجرة من هيرتز ....

- أوراق السيارة و التأمين و رخصتك من فضلك .....

أخذهم ثم ذهب إلي سيارته للكشف عليهم و عاد بعد عدة دقائق .... حسنا لا يوجد لك مخالفات سابقة سوي مخالفة ركن في الممنوع ( حقيقة ....مهاجر مصري بقى حنعمل إيه :wub:) و لكنك كنت مسرعا اليوم، أنا أريد مساعدتك و لذلك ساقيد المخالفة علي إن سرعتك ٦٤ كم /س حتي لا تتعرض لخصم نقاط من رصيدك و مخالفة كبيرة ....أنا أسف جدا (الظابط يتأسف لي ؟!!!)

- لا داعي للاسف يا حضرة الظابط أنا شاكر لك جدا و ممتن لك حقا ....Have a nice day

- Same to you

:lol: :lol:

لما باحكي القصة ديه للكنادوة بيستغربوا إن الظابط اداني مخالفة و شايفينه مفتري و منهم اللي نصحني أحاول ألغيها في المحكمة ..... البوليس بيتشدد في المخالفات في حالات معينة .....حوالين المدارس مثلا معاد خروج الأطفال ..... سرعة جنونية ١٥٠ كم و طالع ...... لو فيه كحول أو مخدرات في القصة ...وقت حملات المرور و حاجات كده .....لما الظابط بيكلمك هو بيحكم عليك .... موظف غلبان عايز يلحق شغله و ملفه نضيف و السرعة يعني مش مميتة ممكن قوي يعديهالك ....لو كان يعرف انك كنج هوبا :wub: .......

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

أي فيلم بيكون فيه English subtitles .. عشان ضعاف السمع .. مش شئ خاص و لا نوع معين من الأفلام ..

كل نوادي الفيديو في الدوحه الموجود فيها أفلام أجنبي تؤدي الغرض

فيه نادي الصقر في شارع المرقاب و المحل اللي جنب الفرنش كورنر و المحل اللي موجود في family food centre ... و غيرهم كتير

أنا بس عايز أشرح التكنيك المستخدم

الغرض من الطريقه دي هي تمرين الأذن على كيفية سماع stream سريع من الكلام الإنجليزي و تدريب المخ على تفكيكها و فهمها ككلمات منفصله و لذلك يفضل الأفلام الإجتماعيه التي تتضمن مشاهد حواريه و ليس أفلام الأكشن .. لأن الغرض ليس المتعه

يجب مشاهدة الأفلام على الكمبيوتر بالهيدفون مثلما ذكرت و عرض الكلام الإنجليزي و الربط بين ما تسمعه أذنك و ما تقرأه عينك و يجب إيقاف المشهد و إعادته و تثبيت الصوره عند الحاجه لقراءة الكلام و فهمه لأن زي ما قلنا الغرض مش متعة المشاهده خالص

عشان كده يفضل إستعمال برنامج Power DVD لأن ترجيع و تقديم المشاهد سهل جدا بإستعمال Mouse Wheel و ليس ال seek bar

حاجه أخيره .... عرض الترجمه العربيه لن يفيد في شئ

الأخ الفاضل المهندس إيهاب

جزاكم الله كل الخير و بارك الله لك في زوجك و في أبنائك.

اللهم وسع له في رزقه و فرج عنه كربات يوم القيامة آمين

أم عبد الله

رابط هذا التعليق

منذ أيام كنت متوجه بسيارتي صباحاً إلى محطة القطار Go Train لأستقله حيث عملي في الداون تاون

في ذلك اليوم كنت قد إستيقظت متأخرا و لم يكن أمامي إلا محاولة اللحاق بأخر قطار يغادر ميلتون في الثامنه و سبع دقائق

كنت مستعجل لأنه إذا فاتني أخر قطار فلن يكون أمامي إلا Go Bus و الذي يغادر بعد أخر قطار بنصف ساعه و يستغرق وقتا أطول مما يعني وصولي متأخرا

زاد الأمور سوءا أنه كان هناك إجتماع مهم في التاسعه و النصف ...... يعني كان لازم ألحق هذا القطار حيا أو ميتا

أثناء قيادتي للسياره و قبل 500 متر من المحطه و كان متبقيا حوالي 5 دقائق على مغادرة القطار لمحت أنوار سيارة الشرطه بتلعلع خلفي ..... بدون سارينه طبعا ... منعا للإزعاج

إتبعت التعليمات و توقفت تماما على يمين الطريق

إستغرق الضابط ثواني للكشف على رقم سيارتي في الكمبيوتر الموجود في سيارته قبل أن ينزل متوجها نحوي و يدور بيننا هذا الحوار

ملحوظه : كل جمل الضابط كانت منتهيه ب Sir

صباح الخير

صباح الخير

كيف حالك اليوم

بخير ... شكرا للسؤال

هل تعلم ما يتوجب عليك فعله إذا شاهدت سيارة طوارئ تسير خلفك (سيارة طوارئ = شرطه ... مطافي ... إسعاف )

أتوقف تماما على جانب الطريق

ولماذا لم تفعل ذلك بسرعه

لقد توقفت بمجرد أن شاهدت إنعكاس أضواء سيارة الشرطه في المرايه

لقد كنت أسير خلفك منذ مده طويله و لم أفتح الأضواء إلا عندما لم تتوقف و هذا معناه أنك لم تكن منتبه paying attention للسياره التي تسير خلفك كما

ينبغي عليك أن تفعل

:wub: الصمت الرهيب

هل تعلم لماذا أوقفتك

نعم ... لتجاوزي السرعه القصوى

(لو قلت معرفش يبقى معناها إني مكنتش ملاحظ سرعتي و سرعة الطريق ... قلت خليني دوغري أحسن)

لقد كنت تسير بسرعة 80 في شارع سرعته 50

md2: الصمت الرهيب

كمان لم أراك تعطي أشارات عند تغيير إتجاهاتك

:D الصمت الرهيب

لم العجله

قالها و هو ينظر بريبه في الكرسي المجاور لي و في الكرسيين الخلفيين

لما عمل كده .. أنا قلت خلاص .. هيقولي إنزل و إفتحلي الشنطه (عشان يفتشها) و يرزعني 4 مخالفات محترمين

تجاوز سرعه .. عدم إنتباه للطريق .. عدم إستعمال إشارات ... عدم التوقف بسرعه لسيارة شرطه

طبعا معنى ذلك هو خسائر متعدده وهي ... غرامه ماليه 300$.... فقد نقاط demerit points من الرخصه و أخيرا إرتفاع التأمين الشهري على السياره لأن هذا يعني أني سائق متهور

أجبت عن سؤاله بالحقيقه و هو أنني كنت مستعجل للحاق بأخر قطار حتى لا يفوتني إجتماع مهم في العمل

إتفضل إلحق قطارك

المره القادمه إلتزم بالسرعه المحدده و إلتزم بالإشارات عند تغيير الإتجاه و إنتبه لمن يسير خلفك في الطريق

صباح الخير باشمهندس ايهاب :wub:

تسجيل اعجاب بطريقة حضرتك في توصيل المعلومة بطريقة شيقة ومباشرة وحقيقة

انا كنت خايفة من موضوع المرور ده بالذات..... وخاصة حكاية خصم النقاط ده

بس حضرتك طمنتنا ان الناس دول بيفهموا في نوعية الناس المحترمين اللي سايقين ...( زي حضرتك كده).... وبين الشباب المتهور اللي بيسوق بتهور ويعرض الناس للخطر

الموقف ده حصل مع زوجي في الرياض...بس علي اكبر شوية....كان يوم شتاء والمطر مغرق الدنيا....وحصلت حادثة بين سيارة زوجي وسيارة واحد سعودي

في اقل من دقائق وصلت سيارة الشرطة واخدت زوجي والسعودي للقسم .... وفي الطريق زوجي اتصل بالمستشفي حتي يؤجل العملية...لانه دكتور التخدير( مساء الفل دكتور هشام)

الشرطي علي طول وقف السيارة واعتذز لزوجي علي تاخيره ...وكمان وصله الي المستشفي ...وقال له لما تخلص تعالي علشان نخلص المحضر.....الكلام ده في السعودية

اما هنا في مصر.....ياحبيتي يامصر... :lol: .صباح الفل باشمهندس زناتي.......

مرة كنا مسافرين عادي وطلعين المطار قبلها بمدة كبيرة تحسبا للظروف......قوم ايه... :sad: ..نلاقي صلاح سالم مقفول......ايه الحكاية.......فيه حادثة ولا حاجة..؟؟؟؟؟؟؟

تشريفة بتعدي يا فندم.. wst:: ......والناس اللي مسافرة تولع.. :lol: ..عمار يا مصر

تم تعديل بواسطة somayasaleh

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

إتفضل إلحق قطارك

طب الحمد الله

انا كنت خايف لا يسحب الرخص ويعملك تسفير من كندا :lol:

هيييييييه

كانت ايام

ربنا ما يعيدها :wub:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      عصام اليماني من رسوم مصطفى الحلاج تعود بدايات الهجرة الفلسطينية إلى المنتصف الثاني من ستينيات القرن العشرين، وبالتحديد إلى ما بعد حرب حزيران 1967، حيث وصل العشرات من فلسطينيي 48 إلى كندا، غالبيتهم من مسيحيي مدينة الناصرة وقضائها. حيث كانت «إسرائيل» بحسب شهادة بعض المهاجرين تشجع الحكومة الكندية على استقبالهم كجزء من خطة إفراغ المدن الفلسطينية العربية من سكانها الأصليين. إضافة إلى فلسطينيي 48، شهدت كندا هجرة عدد من الطلبة الذين أنهوا دراساتهم في بعض الدول الأوروبية ولم يتمكنوا من العودة إلى الض
  • أضف...