اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رزقنا الله بمولود، وأنا وأمه عندنا ستدي بيرمت

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رزقنا الله بمولود والحمدلله في داخل كندا

وأنا وأمه عندنا ستدي بيرمت ونحن بندرس هنا في كندا

هل ولادة الطفل هنا يساعدنا في الحصول على الإقامة الدائمة

وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

انا معنديش فكره طبعا عن الموضوع

بس انا قلت ادخل اهنى الف مبروك وربنا يبارك لكم فيه

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

مبروك الطفل

الإجابه لا

الطفل كندي و لكن كل حقوقه هو أن يختار أن يعيش في كندا عندما يتخطى 18 عام

هو لا يعطي لأبويه أي حقوق إستثنائيه عن حقوق الأخرين ممن لم يولد لهم أطفال في كندا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا بعتقد على حسب المعلومات الضئيلة جدا اللى عندى , ان الفائدة من هذا المولود ربنا يباركلكم فيه , هى أنه هيعطيكم 5 نقط اضافية من ال67 نقطة بتوع الهجرة - لأنه ابن كندى الجنسية مقيم داخل كندا - لو انتم قدمتم فى الهجرة من داخل كندا و دة اللى أنا بنصحكم بيه انكم أدام كدة كدة قاعدين جوة كندا يبقى قدموا فى الهجرة من أول بكرة عشان بدل ما عداد الوقت يعد عالفاضى , يعد عالمليان للفترة اللى أنتم قاعدينها فى كندا لأن شرط عشان تحصل على ال5 نقط دول أن الطفل دة يكون جوة كندا فى الوقت اللى بيتعمل فيه Assessment للملف بتاعك بتاع الهجرة و طبعا سيادتك عارف أن الطفل دة أدام اتولد على الأراضى الكندية فهو مواطن كندى من الدرجة الأولى و له حق الانتخاب فى الأنتخابات الكندية و يصبح له حق الترشيح لمنصب رئيس الوزراء الكندى عندما يحصل ابواه على الجنسية الكندية و مبروك تانى مرة و يتربى فى عزك.

نسيت أقولك أنه سيادتك لو كان عدى عليك سنة دراسة داخل الأراضى الكندية ليك أو لزوجتك فهذا أيضا يعطيك نقط اضافية من ال67 نقطة بتوع الهجرة , أكيد انت طبعا عارف الكلام دة كويس بحكم وجودك هناك .

و ربنا يقدم مافيه الخير للجميع ان شالله .

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

الله يباركم فيكم ويجزاكم خير

أنا الأن لي سنة في كندا

طيب بتنصحوني إني أقدم على skilled worker والا كطالب

مع العلم عندي شهادة بكالوريوس هندسة وايضاً دبلوما

وخبرة عملية ١٠ سنوات

وتخصصي مطلوب في اللستة الجديدة بتاع إدارة الهجرة

جزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رخمة الله و بركاته

أنا رايى الشخصى أنك تقدم ك skilled worker الا اذا كان التقديم كطالب أسرع لأنى معرفش التقديم كطالب ايه مميزاته عن ال skilled worker , المهم الوقت لأن كل الوقت اللى بيعدى دة بيضيع عليك انت ممكن تستفيد منه استفادة قصوى .

و ربنا يوفق الجميع ان شالله

دة ال intructions اللى انت ممكن تحتاجها

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/EG7.pdf

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...