اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

علاج السرطان بالسرطان

عنبو

Recommended Posts

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنا وانا فى البكالوريوس المفروض نعمل مشروع تخرج وكان فيه دكتور عندنا لسه جاى من اليابان كان فى بعثه هناك وهو دكتور لسه شباب يعنى يعمله بتاع 35 سنه بس بجد حاجه تفرح الدكتور ده كان اخد برأة اختراع وهو فى اليابان فى حاجه اسمها علاج السرطان بالسرطان

وطبعا لما رحت للدكتور على مكتبه لقيته اقلى على الموضوع ده وطبعا كانت حاجه اول مره اسمعها مع انى تقريبا واهم نفسى انى متابع اخر الابحاث على العموم الدكتور اقعد معايا وبدا يشرحلى فى الليله هو يشرح وانا استغرب هو يشرح وانا استغرب طبعا بيشرح ليه علشان استغرب طبعا اشتغرابى كان من بساطة الفكره اللى هو توصل ليها

الفكره فى ايه

ان المشكله بتعة السرطان ان الجهاز المناعى مش بيقدر يشوف الخلايا السرطانيه على انها خلايا ممرضه وبذالك لا يتخذ ضدها اى اكشن

طيب الدكتور ده عمل ايه اقال لو اقدرنا ان احنا نخلى ان الجهاز المناعى يشوف هذه الخلايا على انها خلايا ضاره يبقى هو تلاقيئا هيقوم بمهجمتها ويخلص عليه ويبقى كله تمام

وبعدين اقعد يفكر فى مكتبه اللى فى اليابان تعمل ايه ياعلى تعمل ايه ياعلى هو اساسا اسمه الدكتور على الديب

توصل اخيرا انه يعمل ايه ياخد بيوبسى من المنطقه اللى فيها السرطان ويقوم بقتلها عن طريق استخدام الاشعه فتموت الخلايا ولكن تبقى الانتيجين ""antigen "" موجوده على سطح هذه الخلايا ثم بعد ذالك يقوم بحقنها داخل جسم المريض مره اخرى فيتعرف الجهاز المناعى على الانتى جين الموجود على سطح الخلايا ويقوم بتكوين الانتى بودى antibodies لهذه الخلايا ومن ثم تهاجم هذه الانتى بودى اى خليه فى الجسم تحمل هذه الانتى جين وتقوم بتدميرها وهكذا

شكرا خاص للاستاذ الدكتور على الديب الاستاذ بقسم الكيمياء الحيوى كلية العلوم جامعة الزقازيق

وطبعا ولله الحمد عملت مشروع التخرج واخدت فيه امتياز

والى لقاء اخر فى لقاحات السرطان

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

مشكور على هذا الموضوع ولكن

هل تم تجريب هذه الطريقه وأثبتت فاعليه وللا لسه كلام وأبحاث وورق وخلاص

وربنا يوفق العلماء لاكتشاف علاج ناجع للسرطان

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

سؤال كده معلش من واحد جاهل

هو ايه هو الأنتيجين ؟؟

رابط هذا التعليق

مشكور على هذا الموضوع ولكن

هل تم تجريب هذه الطريقه وأثبتت فاعليه وللا لسه كلام وأبحاث وورق وخلاص

وربنا يوفق العلماء لاكتشاف علاج ناجع للسرطان

والله انا معرفش اذا كان اطبق ولا لا بس اللى انا اعرفه انه طريقه من الطرق العلاج الناجح

سؤال كده معلش من واحد جاهل

هو ايه هو الأنتيجين ؟؟

الانتيجين antigen دى بالعربى متغيرات بتكون موجوده على السطحى الخارجى لاى ميكروب بيسبب امراض ومن خلالها يتم الارتباط بين الانتى بودى والجسم الممرض يعنى من الاخر دى اللى من خلالها بيقدر الجهاز المناعى يعرف اذا كان الجسم ده معاه ؟؟

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

و الله ياريت يا دكتور محمد الحل دة ينفع لان الوراثة عندنا فى العيلة فى اعلى مستوياتها وانا فى انتظار فى اى وقت من الان لوجود السرطان ياريت تقولى الطريقة دى بالفعل طبقت ولا مجرد كلام بدون دليل علمى

و ياريت سؤال فى حالة الوراثة العالية جدا يعنى حوالى اربع اشخاص من الدرجة الاولى ومعظمهم ثدى هل ممكن يكون فية امل انة ما يجى ليا مع ان عارفة انها مسالة وقت فقط طيب ممكن اعمل اية تانى غير المامو جرام

و السونار على الثدى وهل سونار الثدى كفاية ولا لابد معة المامو فى كل مرة

اسفة على الاطالة ولك منى الف تحية شفانا الله جميعا

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

و الله ياريت يا دكتور محمد الحل دة ينفع لان الوراثة عندنا فى العيلة فى اعلى مستوياتها وانا فى انتظار فى اى وقت من الان لوجود السرطان ياريت تقولى الطريقة دى بالفعل طبقت ولا مجرد كلام بدون دليل علمى

اولا انا مش طبيب انا كيميائى "" بكالوريوس علوم قسم كيمياء ..... دراسات عليا فى الكيمياء الحيوى والفسيولوجى

لا مش مجرد كلام هو بحث وناجح لكن طبق ولا مش طبق انا معرفش ممكن يكون مطبق بره لكن مصر لا لان مش شرط كل حاجه جديده نتوصل ليها تتطبق لان تطبيقها بيكون له ابعاد تانيه غير انه علاج ناجح ولا مش ناجح وحضرتك ممكن تدخلى على النت وتتاكدى بنفسك

و ياريت سؤال فى حالة الوراثة العالية جدا يعنى حوالى اربع اشخاص من الدرجة الاولى ومعظمهم ثدى هل ممكن يكون فية امل انة ما يجى ليا مع ان عارفة انها مسالة وقت فقط طيب ممكن اعمل اية تانى غير المامو جرام

و السونار على الثدى وهل سونار الثدى كفاية ولا لابد معة المامو فى كل مرة

بالنسبه لسرطان الثدى اذا كان منتشر فى العيله اولا لابد من عمل الفحص الذاتى الثدى والتاكد من عدم وجود اى تجمعات خلويه او اى منطقه تميل الى الصلابه وعمل فحص المامو جرام بصفه دوريه للتاكد من عدم وجود اى اورام سرطانيه

ثانيا انه يجى ولا ما يجيش دى حاجه بتعت ربنا وبعدين مش تحط فى دماغك انه هيجيلك لانه فى نوع من الامراض اسمه autoimmunodisease او امراض المناعه الذاتيه ولحد دلوقتى مش عارفين ليها سبب كانوا بيكتبوا فى الكتب ""with unknown reasons" لكن كل اعتقادهم انها تنتج من الجانب النفسى يعنى اللى بيخاف من عفريت بيطلع له فانتى مش تحطى فى دماغك موضوع انه يجيلك خالص واللى انتى بتعمليه من فحص الماموجرام ده اساسا ده مجرد التاكد انه مافيش والمفروض ان اى سيده عدت سن الاربعين تعمل الفحص ده باستمرار حتى لو مكنش ظهر فى العيله

وربنا يشفى جميع مرضانا

رابط هذا التعليق

وهل فعلا حصل تجارب الفكرة نظريا مقنعه جدا

ياجماعه الموضوع نظريا وعمليا ناجح لكن طبق كعلاج او مطبقش انا معرفش ؟؟؟ لان دى ليها حاجات تانيه ؟؟

رابط هذا التعليق

في خبر منشور علي موقع ياهو بتاريخ 31 مايو - أنه في المؤتمر الطبي لأبحاث السرطان المنعقد في مدينة أورلاندو بفلوريدا أجمع علماء الأبحاث علي اضافة العلاج المعروف ب "مصل المناعة" الي قائمة العلاجات الثلاثة الأخري المعروفة وهي الجراحة والكيمو والأشعاع . ورغم التسمية والتي قد توحي بأنه " مصل " يقي من مرض السرطان فهذا غير صحيح واستخدامه حتي الآن كان للعلاج وليس للوقاية - وقد تمت تجربته علي 3 شرائح من المرضي بأخطر أنواع السرطان وأ ثبتت فعاليتها في ابطاء مفعول المرض - و الحالات االتي كانت في مرحلة متأخرة وعولجت بهذا المصل عاشوا في المتوسط ضعف المدة المتوقعة مقارنة بزملائهم المرضي الذين لم يعالجوا بهذا المصل . و من المينتظر أن يتم اقرار العلاج بهذه الطريقة بعد ثبوت فعاليتها وتجربنها علي نماذج بشرية.وذلك بعد التغلب علي الصعاب الفنية لانتاج هذا المصل وارتفاع التكلفة لأن المصل يستخرج وينم اعداده من نفس المريض ...

دي كانت ترجمة لجزء من المقالة المنشورة - وأدرجتها لأني وجدت فيها أجابة للأسئلة التي أثارها بعض الأعضاء بخصوص هذا الموضوع .

ويمكن استخدم الرابط التالي لقراءة الموضوع بالكامل -

http://health.yahoo.com/news/ap/us_med_cancer_vaccines.html

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

المفروض ان هذا العلاج يطبق مهما كان تكلفته مع اني اعتقد ان التكلفة مش زي 3 علاجات الاخرى حتى ولو كانت اغلي حياة انسان و ازالة الامه شيء مهم في كل بلاد الدنيا عقبالنا .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...