اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اتجوزت ؟ عاوز تتجوز ؟ 0000اتفضل معانا

قلب ابيض

Recommended Posts

منتااااااز

أحسن سن للزواج من رأيي و من تجربتي .. ممممم ... للأسف أنا مش مقياس أصل أنا واخد الدنيا عافية و بدري بدري ... عامة انا اتجوزت 23 سنة ... و الحمد لله مستكيف على الاخر و سعيد ... بس بنتخانق (معلش عشان الحسيدة و كدة) اه بنتخانق و بنضرب بعض كمان :roseop:.

لكن عامة أنا شايف ان افضل سن للرجل (الرجل ها مش العيال السيس بتاعت اليومين دول) 24 و الفرق يكون من 2-7 حلو أوي ... اقل من كدة أو اكتر من كدة مش لذيذ بس شغال يعني على حسب الدمغة باة (بكسر الدال و الميم)

لا و الله يا جماعة زا سونر زا بيتر ... يعني بالهندي .. كل ما كان بدري كان افضل ... عشان الواحد يعرف يعيش حياته في استقرار و راحة ميفضلش فرداني كدة لحد ال29 ولا 30 و العمر بيجري ... بدري بدري و بالاتفاق و التفاهم و المودة و الرحمة هتعيش حياتك بردو و هتخرج مع صحابك و هتروح سفاري مع الشباب و عادي جداً ... طالما مديها حقها و مسكتها م الاخر :roseop: لأنك لو ما سكتهاش هي مش هتسكتلك و هتفرقع ف وشك :roseop:

بالنسبة بأة للعيال اخرهم معايا الثانوية العامة و كل واحد أدرى بمصلحته ... قال اجهزهم قال ... و احنا كان مين جهزنا يا معلم ... ده الواحد طلع .... تيييييت ... ولا بلاش

لا أنا مع سي السيد في الموضوع ده ... كل واحد يعتمد على نفسه و لما يجتهد و يعجز تماماً ممكن اساعده من تحت لتحت لكن يعتمد عليا أقطع رقبته يبا يقابنلي باة ان طال مني قرش ... ايه و انا هأتعب ليا و ليه ولا ايه ... اه هو كدة ... أبوبة بأة

مكاوى ... و نعم الأب

رابط هذا التعليق

منتااااااز

أحسن سن للزواج من رأيي و من تجربتي .. ممممم ... للأسف أنا مش مقياس أصل أنا واخد الدنيا عافية و بدري بدري ... عامة انا اتجوزت 23 سنة ... و الحمد لله مستكيف على الاخر و سعيد ... بس بنتخانق (معلش عشان الحسيدة و كدة) اه بنتخانق و بنضرب بعض كمان :D .

لكن عامة أنا شايف ان افضل سن للرجل (الرجل ها مش العيال السيس بتاعت اليومين دول) 24 و الفرق يكون من 2-7 حلو أوي ... اقل من كدة أو اكتر من كدة مش لذيذ بس شغال يعني على حسب الدمغة باة (بكسر الدال و الميم)

لا و الله يا جماعة زا سونر زا بيتر ... يعني بالهندي .. كل ما كان بدري كان افضل ... عشان الواحد يعرف يعيش حياته في استقرار و راحة ميفضلش فرداني كدة لحد ال29 ولا 30 و العمر بيجري ... بدري بدري و بالاتفاق و التفاهم و المودة و الرحمة هتعيش حياتك بردو و هتخرج مع صحابك و هتروح سفاري مع الشباب و عادي جداً ... طالما مديها حقها و مسكتها م الاخر B) لأنك لو ما سكتهاش هي مش هتسكتلك و هتفرقع ف وشك :D

بالنسبة بأة للعيال اخرهم معايا الثانوية العامة و كل واحد أدرى بمصلحته ... قال اجهزهم قال ... و احنا كان مين جهزنا يا معلم ... ده الواحد طلع .... تيييييت ... ولا بلاش

لا أنا مع سي السيد في الموضوع ده ... كل واحد يعتمد على نفسه و لما يجتهد و يعجز تماماً ممكن اساعده من تحت لتحت لكن يعتمد عليا أقطع رقبته يبا يقابنلي باة ان طال مني قرش ... ايه و انا هأتعب ليا و ليه ولا ايه ... اه هو كدة ... أبوبة بأة

مكاوى ... و نعم الأب

:bro:

مكاوي ..............

مع انك زعيم المعارضة ......... والمفروض اختلف معاك وخلاص ............ لكن

bv:- :closedeyes:

وكمان

:hi: :hi:

ربنا يديم بينكم الود والمحبة ......... ويكفيكم شر الحسيدة ؟؟؟

:closedeyes:

:waf:

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

منتااااااز

أحسن سن للزواج من رأيي و من تجربتي .. ممممم ... للأسف أنا مش مقياس أصل أنا واخد الدنيا عافية و بدري بدري ... عامة انا اتجوزت 23 سنة ... و الحمد لله مستكيف على الاخر و سعيد ... بس بنتخانق (معلش عشان الحسيدة و كدة) اه بنتخانق و بنضرب بعض كمان :waf:.

لا و الله يا جماعة زا سونر زا بيتر ... يعني بالهندي .. كل ما كان بدري كان افضل ... عشان الواحد يعرف يعيش حياته في استقرار و راحة ميفضلش فرداني كدة لحد ال29 ولا 30 و العمر بيجري ... بدري بدري و بالاتفاق و التفاهم و المودة و الرحمة هتعيش حياتك بردو و هتخرج مع صحابك و هتروح سفاري مع الشباب و عادي جداً ... طالما مديها حقها و مسكتها م الاخر :bro: لأنك لو ما سكتهاش هي مش هتسكتلك و هتفرقع ف وشك bv:-

مكاوى ... و نعم الأب

]ايوة كدة ياودييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييع

استااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااذ :closedeyes:

انا عندى كدة 25 ينفع ولا كدة اتاخرت :closedeyes:

بس 7 دى كتير اوى هتجوزها 17 يعنى

دى تبقى طفلة

اربيها الاول طيب

ولا اعمل بيها ايه

انا شايف ان سنتين او سنة حلو اوى عالاقل هيبقى فيه تقارب فى الفهم مش اكون بتكلم فى حاجة ودماغها فى دنيا تانية/

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

:waf:

تسحمولي اقول وجهة نظري .. هترجمها في جملة بسيطة وبعد كدا هخش في التفاصيل ..

( لو أسرة تمتلك الكثير من المال .. ولديهم شاب في مقتبل عمرة .. والأهل زي ما قولت عندهم المقدرة انهم يجوزوه ويصرفوا عليه كمان ) فا أنا ضد فكرة انهم يجوزة لاسباب معينة ..

أولا ً اللي جه بسرعة هيروح بسرعة .. ياعني الشاب دا متعبش وإجتهد وصبر ومخدش الفرصة اللي فيها يقدر يثبت ذاتة ويكون مستقبلة بنفسه بل اتولد وفي بؤه معلقة دهب .. وكمان مخاضتش تجارب في حياته كتير تؤهلة أنه يكون قد المسئولية دي ..

فا أنا شايف أني لو انا أب مثلا ً ومرتاح ماديا ً هحط في بالي كدة سن معين ان الواد ابني دا لو مقدرش يكون نفسة بنفسة هجوزة ويكون السن دا مثلا ً 26 ( ودا السن الأمثل من وجهة نظري ) .. وأقعد أتفرج عليه من بعيد أشوفة هيواجه المشاكل إزاي .. هيتصرف مع الناس إزاي .. يهتعامل مع الدنيا والبشر إزاي .. هيضعف في الأول بس كترة التجارب هتنشف عضمة وتقويه .. أرمية في البحر ياعني وهوه هيتعلم ويتبهدل شوية ويتعب شويتين .. بس دا في مصلحته في الأخر ..

لان لو هوه في بداية حياته إتعود وإعتمد علي أبوه ان هوه اللي هيجوزة فهتلاقي المرحلة العمرية بتاعته ( بعد بتخرجة ) مش هيفكر في أي شيء ويقول أنا أتعب نفسي لية طالما كدا كدا ابويا هيجوزني ..

صدقوني بجد لو الشاب اتعود علي كدة .. لو لقدر الله والده توفاه الله لقدر الله .. موت والده دا .. هيأثر فيه جامد جدا ً وهيتعب بعد كدا .. ولما يبدا يتعب مش هيتعب لواحده هيتعب معاه أفراد أسرتة .. فلية نستني المرحلة دي لما تيجي ..

مش يمكن لما يعتمد علي نفسة .. ويقول انا هكون نفسي بنفسي .. ينجح في حياته ويكون افضل من أن والده كان ساعده في البداية .. صدقوني إختيارة هيكون صائب وصحيح .. وهيكون قد المسئولية فعلا ً لانه لف واتبهدل واتمرمط وبقا راجل بمعني الكلمة .. ووالدة هيكون مطمّن عليه بعد كدة .. وأي مشكلة هيمر بيها سواء في وجود والدة أو لأ هيعرف يتصرف ..

أما لو الدنيا قفلت معاه خالص فيجي هنا بقا دور الأب المرتاح ماديا ً .. ويجوزة .. بس بعد ما الود دا يعمل اللي عليه فعلا ً ..

بالنسبة للفرق بين الزوجية .. في رآي مش هتفرق .. أهم حاجة يكون فيه توافق في كل شيء حتي لو كانت أكبر منه ..

أتمني تكون مداخلتي خفيفة .. ودي برده وجهة نظر :closedeyes:

bv:-

:closedeyes: :bro:

أخوكم

omda2006

Emad Hamdy

رابط هذا التعليق

منتااااااز

مكاوى ... و نعم الأب

bv:-

مكاوي ..............

مع انك زعيم المعارضة ......... والمفروض اختلف معاك وخلاص ............ لكن

:hi: :bro:

وكمان

B) :D

ربنا يديم بينكم الود والمحبة ......... ويكفيكم شر الحسيدة ؟؟؟

:closedeyes:

:hi:

االأخت الكريمة رضوى ...

لا لا الله يبارك فيكي بلاش ندخل المواضيع في بعضيها ... انا هنا مواطن و بس و ماليش دعوة بالمعارضة , المعارضة دي في جمهوريتنا الحبوبة بس :waf:

و انا بشكرك لذوقك و لقبعاتك و برانيطك المرفوعة

و يجعله عامر يا سيادة الوزيرة :closedeyes:

مكاوى

تم تعديل بواسطة mekkawy
رابط هذا التعليق

مكاوى ... و نعم الأب

]ايوة كدة ياودييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييع

استااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااذ :closedeyes:

انا شايف ان سنتين او سنة حلو اوى عالاقل هيبقى فيه تقارب فى الفهم مش اكون بتكلم فى حاجة ودماغها فى دنيا تانية/

حبيب وديييييييييييييييييع ... شوف يا حسام باشا ... انت كدة وجب عليك الحد خلاص و هنجوزوكوا يعني هنجوزوكوا ... بس انسى تمامً موضوع سنة و سنتين ده ... قولي ليه ... قلت؟ .. أقولك يا سيدي ... البنت اللي عندها 24 بتكون دماغها في عالم تاني خااااااااااالص عن الشاب اللي عنده 26 او 25 مثلاً ... انت بتستغرب على 17 دي ؟؟؟ ... طب و الله هتنبسط جداً جداً لو الفرق بلاش 7 .. خلينا نقول 5 ... يعني لو بنت ناس كويسين 20 سنة تكون عاقلة و مثقفة تكون ليك بيرفيكت.

طبعاً البنات ال24 سنة هيمسكوا في خناقي دلوقتي ... مهو في شباب يا بنات على 27 و 28 و كمان 30 بيدوروا عليكم بدبوس ... كله هياخد كله هياخد متخافوش :closedeyes:

يلا متنسوش بس تعزمونا ع الكبسة و المندي و الحاجات الحلوة بتاعت الفرح دي.مكاوي من قاعة المكاكوة للأفراح[/font]

رابط هذا التعليق

:rolleyes:

تسحمولي اقول وجهة نظري .. هترجمها في جملة بسيطة وبعد كدا هخش في التفاصيل ..

أتمني تكون مداخلتي خفيفة .. ودي برده وجهة نظر :roseop:

:roseop:

:rolleyes: :rolleyes:

أخوكم

omda2006

Emad Hamdy

عمدة يا عمدة .... يا ريت الشباب يتعلم

مكاوى

رابط هذا التعليق

حبيب وديييييييييييييييييع ... شوف يا حسام باشا ... انت كدة وجب عليك الحد خلاص و هنجوزوكوا يعني هنجوزوكوا ... بس انسى تمامً موضوع سنة و سنتين ده ... قولي ليه ... قلت؟ .. أقولك يا سيدي ... البنت اللي عندها 24 بتكون دماغها في عالم تاني خااااااااااالص عن الشاب اللي عنده 26 او 25 مثلاً ... انت بتستغرب على 17 دي ؟؟؟ ... طب و الله هتنبسط جداً جداً لو الفرق بلاش 7 .. خلينا نقول 5 ... يعني لو بنت ناس كويسين 20 سنة تكون عاقلة و مثقفة تكون ليك بيرفيكت.

طبعاً البنات ال24 سنة هيمسكوا في خناقي دلوقتي ... مهو في شباب يا بنات على 27 و 28 و كمان 30 بيدوروا عليكم بدبوس ... كله هياخد كله هياخد متخافوش :rolleyes:

يلا متنسوش بس تعزمونا ع الكبسة و المندي و الحاجات الحلوة بتاعت الفرح دي.مكاوي من قاعة المكاكوة للأفراح[/font]</div>

توكلنا على الله

وان شاء الله (ربنا يخليك ليا يا عمدة) بعد 3 شهور تسمع عنى اخبار حلوة

وهتتعزم يعنى هتتعزم بس ايهما اقرب ليك بقى المنصورة ولا جدة :roseop:

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

توكلنا على الله

وان شاء الله (ربنا يخليك ليا يا عمدة) بعد 3 شهور تسمع عنى اخبار حلوة

وهتتعزم يعنى هتتعزم بس ايهما اقرب ليك بقى المنصورة ولا جدة :roseop:

طب يلا ع البركة و ألف مبروك يا حوس ... و نجيلك يا باشا المنصورة عادي اهو أقله تاكل بط و فراخ محمرة من الأصلي مش الميتة اللي هنا ... و عامة من حسن حظي إني كلها شهر ولا اتنين و هنقل على جدة ان شاء الله و هستقر هناك .... لازم نتقابل بأة إن شاء الله لو كدة

مكاوى و إن شاء الله و ألف ألف مبروك

رابط هذا التعليق

ابعتلى رقمك عالخاص

بس بردوا خمس سنين دى كتيرة بردوا اوى

يعنى سنتين معقولة اوتلاتة بس مش اكتر

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

لا اله الا الله سبحانك اني كنت من الظالمين

يارب أحمي شبابنا وبناتنا ونشوفهم في أفضل حال

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

:blush2: السلام عليكم جميعا

ما شاء الله الموضوع نشط تانى اهو

مرحبا بك مكاوى وحسام وعمده نورتوا التوبيك

انا مش هاقدر اتابع ولا اعقب الان بس حبيت اسجل متابعه وترحيب بكم

هاعقب بعد الاطلاع قريبا جدا انشاء الله

تحياتى

رابط هذا التعليق

ابعتلى رقمك عالخاص

بس بردوا خمس سنين دى كتيرة بردوا اوى

يعنى سنتين معقولة اوتلاتة بس مش اكتر

تم الارسال

بس و الله يا حوس صدقني ... خمس سنين دي أحسن فرق و انا بقولك عن تجربة ... يا سيدي خليهم 4 ... لأن أحسن سنوات البنت العشرينات فحرام تضيع منهم سنة.

سنتين يعني ... بتكون الامور صعبة شوية و محتاجة دماغ معينة و متطلبات خاصة منك ... لو موجود اتوكل على الله ... سنتين أو 3 مية مية.

و بالتوفيق

مكاوى

رابط هذا التعليق

لا اله الا الله سبحانك اني كنت من الظالمين

يارب أحمي شبابنا وبناتنا ونشوفهم في أفضل حال

اللهم آمين و يرزقهم زوجات صالحات و ازواج صالحين و يحفظهم من كل فتنة.

رابط هذا التعليق

:blush2: السلام عليكم جميعا

ما شاء الله الموضوع نشط تانى اهو

مرحبا بك مكاوى وحسام وعمده نورتوا التوبيك

انا مش هاقدر اتابع ولا اعقب الان بس حبيت اسجل متابعه وترحيب بكم

هاعقب بعد الاطلاع قريبا جدا انشاء الله

تحياتى

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

حق للموضوع أن ينشط لأنه مهم و مفيد ما شاء الله ... و كتير من الشباب المغتربين محتاجه دلوقتي بالذات فعلاً ... يا جماعة المحاورات دي خبرة كبيرة أوي و الله

مكاوى

رابط هذا التعليق

من تجربتى

الفرق بينى وبين زوجتى عشر سنين وموفقين الحمد لله

كان عمرها 17 سنه وانا 27 سنه

اول زواجى كنت حاسس انها طفله وبتفكر تفكير عيال شويه يعنى عايزه اروح الملاهى واتمرجح

الفرق بقى جامد بعد 5سنين جواز بقت انضج وتفكيرها مختلف نهائى

رابط هذا التعليق

من تجربتى

اول زواجى كنت حاسس انها طفله وبتفكر تفكير عيال شويه يعنى عايزه اروح الملاهى واتمرجح

طب بعد اذنك الخمس سنين دول قضتهم اذاي؟

رابط هذا التعليق

من تجربتى

نفس السؤال :blink:

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

من تجربتى

نفس السؤال :roseop:

نفس السؤال :blink:

ورايي فى عقل بالى بيقول واضيع احلى سنين شبابى ليه متجوز واحدة ليها نفس تفكيرى ومن جيلى وتعرف تتفاهم معايا مش طفلة

الراى التانى بقولك ماهو عشان لما تكبر فى السن هى هتعجز قبلك

طيب يا جماعة الخير اضيع احلى السنين عشان سنين تانية فى علم الغيب :lol:

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...