اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابو سرييييييييييييييييييع

فــيــروز

Recommended Posts

كان في سلحفتين صغيرين كانوا بيحبوا بعض

كبروا واتجوزوا وخلفوا سلحوف صغير سموه ابوسريع

اقترحت ام ابو سريع علي ابو سريع انهم يروحوا يفسحوا الواد في البحر الاحمر

جهزوا لوازم الرحلة

واستغرقت الرحلة 15سنة ذهاب..

وصلوا علي البحر وفرشوا علشان يأكلوا

وفجأة

صرخت ام سريع

"تصدق يابوسريع نسينا اهم حاجة نسينا الملاحة عشان الاكل

اخطف رجلك وروح البلد هاتها

صرخ ابوسريع وقال لسه هاروح 15سنة رايح و15 سنة جاي يكون الاكل برد الأحسن نبعت الواد ابوسريع خفيف ولسه صغير.."

ونادوا ابو سريع وقالولهه

وبعتوه مرت السنين...

حوالى40 سنة وابو سريع مجاش،

السلاحف بدأت تقلق فقالت ام سريع احسن ناكل بدل ماالاكل

يبرد ولمايجي ابوسريع نعمله اكل ثاني

"فجاة خرج ابوسريع من ورا شجرة وقال

يعني لو كنت رحت كنتم كلتم من غيري... !!

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

مــــــــن الحياه .... أحنا بقينا فى زمان الناس هاتكل بعضها فيه ... حت الام والأب مش قادرين يصبروا 40 سنة لحد ما أبنهم يرجع ومعاه الملح ...

أرجو من السادة المشرفين نقل الموضوع لباب الأسرة والطفل لأنه مفيد للجميع ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

يا سيد س س .... هو علشان سيادتك بقيت راجل مشهور طحن ... بعد كتابتك لرائعتك الرائعة الروعة "إحنا بتوع الأتوبيس" اللي باعت المليون نسخة في 28 دقيقة و 42 ثانية في أنحاء العالم كله .... علشان بقيت كده هتقول للإدارة تعمل إيه .... لا يا فندم .... نحن نحتاج و نعترض و نشجب و نندد ....

علي فكرة يا جماعة .... اللي مش لاقي الموضوع في باب الإبتسام يدور عليه في باب الأسرة و الطفل ....

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

فــيــروز كتبت:

كبروا واتجوزوا وخلفوا سلحوف صغير سموه ابوسريع

أيوة اهى تنفع اسم ملحمه جديدة .....

رحلة السلحوف أبو سريع المالحة!!

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

انا لو مكانهم كنت خدتها عوم ....

أو حتى كنت عملت "اوتوستوب"....

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

أحنا بقينا فى زمان الناس هاتكل بعضها فيه ... حت الام والأب مش قادرين يصبروا 40 سنة لحد ما أبنهم يرجع ومعاه الملح ...

همتك معانا بقى نعالجهم فى العياده .. تفتحوا قسم بيطرى انت و حشيش icon_biggrin.gif

علشان بقيت كده هتقول للإدارة تعمل إيه .... لا يا فندم .... نحن نحتاج و نعترض و نشجب و نندد ....

اعتقد يا س.س. لانس ممكن يعمل دور على ابن الجناينى بقى ظابط يا انجى فى ملحمتك القادمه جنينة الشر

وايت هارت

بما انك فنان محترف فى الحصول على صور مناسبه لكل مناسبه ممكن اقترح اقتراح؟ تعمل لنا قصه بالصور :-) انا باحب اللعبه دى جدا

:-)

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

اعتقد يا س.س. لانس ممكن يعمل دور على ابن الجناينى بقى ظابط يا انجى فى ملحمتك القادمه جنينة الشر

الأخت فيروز مسئولة عن إختيار الفنانين .... يا أهلا و سهلا .... يا 300 مرحبا ....

بس أرجوكي أقرأ السيناريو الأول علشان أوفق أو ماوفقش ....

شرطي الوحيد بجانب الـ 30 مليون دولار ... و البطلة يا إما جوليا أو رينيه .... (جوليا روبرتس أو رينيه زيلوجر) ...

__

رابط هذا التعليق

الأخت فيروز مسئولة عن إختيار الفنانين .... يا أهلا و سهلا .... يا 300 مرحبا ....

بس أرجوكي أقرأ السيناريو الأول علشان أوفق أو ماوفقش ....

شرطي الوحيد بجانب الـ 30 مليون دولار ... و البطلة يا إما جوليا أو رينيه .... (جوليا روبرتس أو رينيه زيلوجر) ...

معلش يالانس

ح تنتظر بطلاتك دول كتير قوي قوي

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

رابط هذا التعليق

لانس كتب:

مين دوم يا لانس ، شكلهم مشهور قوي .

صحيح يا ولاد ، الجهل خيبه

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

ح تنتظر بطلاتك دول كتير قوي قوي

أنا مقدر إنشغالهم في أعمال أخري ... و رافض تماما إنهم يسيبوا الأفلام اللي هم فيها علشان يشتركوا معايا في فيلم ....

مين دوم يا لانس ، شكلهم مشهور قوي .

دوم يا سقراط يا حبيبي .... جم بعدك بزمن بعيد .. في القرن العشرين ... بطلات سينما ... اللي هي إمتداد للمسرح اللي إنتوا - اليونانين - إخترعتوه ...

__

رابط هذا التعليق

يا لانس

انت ليه غيرت مسارك من جوليا ارموند لجوليا روبرتس frown.gif اينعم جوليا روبرتس ممثله قديره و بارعه بس بردو جوليا ارموند بنت ناس جدا و لها ادوار رائعه biggrindaisy.gif على العموم لسه مكتب التنسيق فاتح لحد آخر الشهر 65.gif

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

أنا مغيرتش مساري و لا حاجة .... بس كفاية فيلم واحد مع جوليا أرماندو ... نشوف جوليا غيرها .... لكن مازلت عند رأيي .. جوليا أرماندو مازالت واحدة من أجمل الممثلات اللي شفتهم .. إن لم تكن أجملهم ...

(واحد نايم بيحلم بعروسة شبه جوليا أرماندو)

__

رابط هذا التعليق

أنا مغيرتش مساري و لا حاجة .... بس كفاية فيلم واحد مع جوليا أرماندو  ... نشوف جوليا غيرها .... لكن مازلت عند رأيي .. جوليا أرماندو مازالت واحدة من أجمل الممثلات اللي شفتهم .. إن لم تكن أجملهم ...

اصحي يالانس وراك كلية بكرة 11mmer3.gif

وش واحدة غتتة بتفوق لانس من الحلم الجميل 11kia.gif

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

رابط هذا التعليق

أنا مغيرتش مساري و لا حاجة .... بس كفاية فيلم واحد مع جوليا أرماندو  ... نشوف جوليا غيرها .... لكن مازلت عند رأيي .. جوليا أرماندو مازالت واحدة من أجمل الممثلات اللي شفتهم .. إن لم تكن أجملهم ...

طيب و النبى بقى فى سكتك تبقى تحلم لنا بحاجه على ذوقك وتجيبها وياك.. وانا باثق فى ذوقك يا لانس من ساعة ما عرفت موضوع جوليا ده :-)

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

فيروز

وانا باثق فى ذوقك يا لانس من ساعة ما عرفت موضوع جوليا ده :-)

ربنا يخليكي يا ذوق ....

لايت (جه في عيني صحاني من النوم) ...

وش واحدة غتتة بتفوق لانس من الحلم الجميل

متشكر أوي يا غتته ...(غمزة بعين معمصة)

__

رابط هذا التعليق

الأخ لانس

يمكن أسماء الممثلين دول انا معرفهمش ، يمكن أعرفهم شكلاً ، لاني مبشوفش بوتاجاز كتير .وعلى الأقل انا عرفت انهم ممثلات في التليفزيون ومش دواء كحه زي ماأنا كنت معتقد.

يا لانس يا خويا انا أخر ممثله عرفتها كانت الانسه مارلين مونرو

وزي ماقلت لك انا مش متابع بوتاجاز.

سقراط

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

يا أخ لانس انا كلمت مكتبي قي هوليود علشان يتفقوا لك مع الحتتين اللي انت عايز تمثل قدامهم .. وللأسف الممثلتين دول بالذات مشغولين في تصوير فيلمين مهمية جدلً من تأيفي برضوا ... وهايطلعوا من اللوكيشن يروحوا يوقفوا ورا صديقم أرنولد في إنتخابات ولاية كاليفورنيا ..

المهم ... أنا اتفقت لك مع عائشة الكيلاني ووافقت بعد غلب انها تمثل قدامك ... اما عرقك فى الفيلم ده فهايبقى كالمعتاد 32 ج ...

نقول مبروك ونقرأ الفاتحة ؟ ....

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

نقول مبروك ونقرأ الفاتحة ؟ ....

و لا نقرأ الفاتحة و لا نقول مبروك .....

عائشة مين يا أبو السيد ..... إنت لهفت كل ممثلات هوليوود في جيبك و مش سايب لنا حاجة ... باصي لي جوليا .... أي جوليا فيهم و السلام .....

اما عرقك فى الفيلم ده فهايبقى كالمعتاد 32 ج ...

تصحيح للخطأ ..... 32 م ج .... مليون جنيه .... مش معقول يا أبو السيد كده ... ركز و إنت بتكتب .... و ماشي يا سيدي أن هأرضي بالمبلغ علشانك بس ...

كانت الانسه مارلين مونرو

من أيام ما كانت أنسة ..... يااااااااااااه يا سقراط ..... ده إنت قديم أوي .... عايزين نعمل update للممثلات عندك ....

__

رابط هذا التعليق

جوليا أورموند مين و روبرتس مين يا لانس

فاضل كام أسبوع على امتحانات الترم يا ابنى منهم كام اسبوع رايح فى رمضان و العيد...يعنى هتضغطوا ضغطة مهببة ...

يالا يا ابنى استهدى بالله و انسى دور ريتشارد جير اللى انت عايش فيه ده و ادخل على دور اسمه ايه ده التانى ...شون كونرى لما السهم دخل فى قلبه ,,,و اتكل.

وش رخممممممممممممممممممممممممم

و وش واحد امتحاناتى (بتاع أحمد رجب).

مفيناش من زعل يا جناب المودريشين "ممبر".

معلش لازم أنافقه أحسن "يستنصدنى"و يطلعنى من المنتدى و أهو الإيد اللى متقدرش تقطعها بوسها.

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

و الله وحشتني رخمتك يا كروساية ....

شون كونرى لما السهم دخل فى قلبه ,,,و اتكل.

عايزة تموتيني و تورثي الحكم من بعدي ... لا لن يحدث أبدا يا برنسس كروس .... سأخلعك عن ولاية العهد و أعين زعبلة الأولة بدلا منكي ....

مفيناش من زعل يا جناب المودريشين "ممبر".

مفيش عندك .... "مومبار" .... جعت يا ناس ...

__

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...