اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هوة احنا لية بنحب مصر؟؟؟؟

سونة

Recommended Posts

الدموع اللى أميرة حابساها .. و كلمات عمنا صلاح جاهين اللى استشهد بيها العصفور الطائر هى جل ما أردته حقا من احياء المواضيع القديمة .. هناك أشياء يكون من الحمق تجاهلها و نسيانها .. ألستم معى فى هذا

مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

من كام يوم كده كنت باسمع برنامج اسمه "من تسجيلات الهواة" أو "تسجيلات نادرة" مش فاكر بالظبط على إذاعة البرنامج العام والحلقة دى ويالها من حلقة معلقة فى دماغى وعمالة كل شوية تزن فى ودانى!

ليه؟!!!

الحلقة دى أذاعت تسجيل نادر ﻷغنية للست...

تفتكروا أغنية إيه ؟

أيوه

كانت أغنية "مصر التى فى خاطرى"

بس إيه الجديد بقى فى التسجيل ده؟!!!

الجديد إنى أول مرة أسمع الست بتغنى والجمهور بيرد عليها (تقريباً كانت حفلة بعد ثورة ٥٢)

يعنى إيه الجمهور كان بيرد؟!!!

يعنى أول مالست تخلص المقطع اللى بيقول:

بنى الحمااااااااااااااااااااااااااااااااااااا والوطن...... من منكم يحبها مثلى أنا .... مثلى أناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

يقوم الجمهور كله يقول فى صوت واحد وقوى لدرجة إن صوت الست بيبقى مش باين ويقول:

نحبهاااااااااااااااا من روحناااااااااااا ..... ونفتدييييييييييييييها بالعزيييييييييييييييييييز اﻷكرم

كنت حاسس ساعتها إنى مش مصدق نفسى, طب الناس دى راحت فين ومختفية ليه؟!!!

ممكن حد يقول دى مجرد أغنية... أيوة بس اللى يسمعها هيتأكد مليون فى المائة إن الناس دى كانت بتحب مصر بجد واﻷغنية دى بتعبر عن حبهم لمصر.

وقعدت بقى أحلم كده يوم ٢٥ مايو 2006 فى الوقفة الاحتجاجية على أحداث الاستفتاء الماضى فى 2005 إنى أمسك ميكروفون (ﻷن صوتى مش بقوة ولا حلاوة صوت الست يعنى) وأقول نفس المقطع:

بنى الحمااااااااااااااااااااااااااااااااااااا والوطن...... من منكم يحبها مثلى أنا .... مثلى أناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

والناس كلها بترد ورايا وتقول:

نحبهاااااااااااااااا من روحناااااااااااا ..... ونفتدييييييييييييييها بالعزيييييييييييييييييييز اﻷكرم

نفسى نرجع كلنا نحب مصر بجد بالفعل والكلام والنظرات والهمسات وبكل طريقة

أنا لو كنت مش باحب مصر وسمعت التسجيل ده أكيد كنت هاغير رأيى بس طبعاً فى أسباب تانية كتير غير السبب ده

أهمها إنى فى مصر باحس إنى عايش رغم اﻷزمات وضيق الحال اللى احنا فيه

وفى غيرها باحس إنى ميت رغم توفر وسائل الرفاهية والكماليات والمال وكل وسائل المتعة

وأنا جربت الاتنين وفى اﻵخر فضلت المعاناة فى مصر

بس أنا مش غاوى عذاب ومهانة وذل

أنا فضلت المعاناة وبذل الجهد على أمل ترجع مصر للمصريين

على أمل إن الحال يتصلح وأولادى مايغضبوش منى فى نفسهم إنى ماحافظتش على حقى وحقهم فى الحياة فى بلدنا

على أمل إن الهرم يتعدل وكل واحد ياخد حقه ويؤدى الواجب اللى عليه

على أمل إنى أغير تفكير الناس اللى عايشين حواليا وأخليهم إيجابيين بيعرفوا حقوقهم ويصروا عليها,

بيحافظوا على إخواتهم المواطنين وحقوقهم, مش كل واحد عنده استعداد يموت أخوه بس مايقولش للظالم إنت ظالم

على أمل حاجات كتير حلوة تحصل وحاجات كتير وحشة تنتهى من حياتنا

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

ناس كتير ذهقت وقرفت وطفشت لكن لما يسمع اسم مصر بلده واهله وطفولته وشبابة وبنت الجيران ودفعته في الجيش وكمسري القطار ورمضان البقال وسوق الخضار مصر حاجات كتير قوي حلوة وبرضه مره لكن بنحبها

مصر عامله زي فيلم جميل نشوفه ونحسه وننسجم معاه قوي لكن نمثل فيه للاسف لاء

زي مباراة كورة نشجع ونهتف ونقول للعيبه شوط ؛؛؛ حاسب ؛؛؛ وممكن كمان نشتم اللعيب ونقول له بتعمل ايه يا حمار ؛؛؛ وكمان نسب ونلعن سنسفيل جدود المدرب علشان مش عامل خطه زي اللى في بالنا لكن ننزل نلعب احنا ؛؛؛؛ برضه لاء

زي واحد بيسمع حكاية من واحد وكل شويه يقول له انت غلطان كنت قول له كذا وكذا ولا كنت عملت كذا وكذا ؛؛؛؛؛ لكن يقول هو لاء

رابط هذا التعليق

انا كنت مسافر لدولة خليجية غنية و ناسها بتحب مصر وكنت شغال فى مركز كويس جدا جدا بس اللي رجعني

يمكن يكون كل اللي انتوا قلتوه

يمكن شكل الشوارع بعد المطر ( عيل وبيحب يلعب فى الطين هقول ايه )

صوت جرس الكنيسة اللى جنبنا

صوت الاذان

عيون حببتي اللي تاهت فى الطريق وتهت من بعدها

طعم طبق الفول على العربية الصبح ( فائري هعمل ايه )

صوت النداهة اللى ندهني ودوبني فيها

والله العظيم بحبها بجد مش كلام علشان المنتدي و بان مثقف او وطني ( مش وطني من اياهم )

بحبها حب غريب مش فهمه ومش عاوز أفهمه

بشتاق لها و انا فيها

شوقى لعيونك يا داليا يا غالية مالهوش حدود

بس شوقى لمصر

اكبر

يمكن تكونوا بقيتوا واحد

يمكن تكونوا اتنين معرفش

فعلا معرفش

بحبها ليه

البحر موعدنا ...........وشاطئنا العواصف جازف فقد بعد القريب ومات من ترجوه واشتد المخالف لن يرحم الموج الجبان ولن ينال الأمن خائف القلب تسكنه المواويل الحزينة ......... والمدائن للصيارف خلت الاماكن للقطيعة من تعادي أو تخالف جازف ولا تأمن لهذا الليل أن يمضي ولا أن يصلح الاشياء تالف هذا طريق البحر ................لا يفضي لغير البحر والمجهول قد يخفى لعارف جازف فان سدت جميع طرائق الدنيا امامك فاقتحمها ولا تقف كي لا تموت وانت واقف

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      والمجلة ماثلة للطبع استقبل الرئيس عبد الفتاح السيسى نايف الحجرف الأمين العام لمجلس التعاون الخليجي وذلك بحض عرض الصفحة
    • Guest مواطن عادي
      2
      إنطلق يا سيدي في تحديث صناعاتنا و شعبك الذي قام بتمويل توسعة قناة السويس  ب ٦٠ مليار جنيه في أسبوع  قادر على تكرارها  حتى لو كلنا نص بطن و ياريت  سيادتك  تصدر توجيهاتك بنشر و تعميم نموذج الانضباط و النزاهة  الذي نراه في ما يجري ارض مصر من إنجازات 
    • 5
      أخوتي الأحباء .. أعضاء و مشرفين ... و زوار ... بمناسبة  انتهاء شهر رمضان المعظم و حلول عيد الفطر المبارك ... أقدم لكم أرق أمنياتي القلبية بقضاء ايام سعيدة .. و هانئة ... مليئة بالرضا مع الله .. و مع النفس .. و مع الآخرين ... بارك الله في حياتكم .. و حياة من تحبونهم جميعآ ... و أدام دائمآ المودة و الأحترام بيننا .... و رحم من غادرنا اولآ ... و أخص منهم الأعزاء "الأفوكاتو ...  أخناتون .. فارو  .. و الحبيب محمد الشيخ " ....   و كل سنة و احنا كلنا طيبين  
    • 2
      روبوتات الألغام المصرية تقتنص المركز الأول في مسابقة عالمية تمكن الفريق المصري للروبوتات من الفوز بالمركز الأول في فئة الجامعات خلال نهائيات المسابقة الدولية لكشف الألغام والمتفجرات الأرضية "Minesweepers". تمكن الفريق المصري للروبوتات من الفوز بالمركز الأول في فئة الجامعات خلال نهائيات المسابقة الدولية لكشف الألغام والمتفجرات الأرضية "Minesweepers". وشارك الفريق المصري للروبوتات، عقب تأهل 6 فرق من المسابقة المحلية في مصر، والتي أقيمت بكلية الهندسة في جامعة الإسكندرية، خلال يومي 24
  • أضف...