اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المدن الجديدة و خاصة الشروق

Recommended Posts

السلام عليكم ,

شكرا علي المجهود النافع و المفيد اللي كلكم بتقدموة و انشااللة في ميزان حسناتكم.

اتمني الاقي اجابة عن سؤالي و هو بالنسبة لاراضي مشروع ابني بيتك,,,, انا معروض علي قطعة 150 متر في اكتوبر بمبلغ 45 الف ,, و انا بصراحة يا جماعة مش عايش في مصر و ماعنديش اي خبرة في الاراضي.

يا تري ممكن تفيدوني بمعلومات اكيدة و شاملة عن موضوع اراضي ابني بيتك

شكرا مقدما و رزقكم اللة ما تحبون

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

وانا بتمشى فى الشروق لفت انتباهى ظاهرة جميلة جدا و سعدت بها كتير وهى انتشار المساجد الكبيرة المساحة فى كل مكان

مساجد ذات طابع معمارى جميل و كلها معتنى بها بمعنى ان فخامة شكل المسجد لا تختلف بكونه يقع مثلا فى مساكن الشباب او احياء 63 او 70 متر او فى احياء الوزراء

و لما رجعت بيتى فتحت الخرائط ووجدت ان هيئة المجتمعات العمرانية جزاها الله كل خير حرصت ان تضم كل مجاورة فى كل حى او منطقة او عائلى مسجد كبير

فمثلا المنطقة الثامنة عمارات تضم 3 مساجد بعدد مجاوراتها و لله الحمد على ذلك لان قرب المساجد من البيوت سيجعل من السهل الصلاة فى المسجد و تعويد اطفالنا على ذلك من الصغر

تحياتى

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

اليوم سؤلت من احدى السيدات عن تشطيب الشقق فى الشروق و منين نجيب العمالة المطلوبة

صراحة هذه الايام شركات كتير بتسلم شقق و التى تم حجزها ايام كان الحديد ب 8 الاف لانهم كانوا بيسلموا بعد سنتين و ثلاثة

و يواجه اصحاب الشقق مشكلة التشطيب و العمالة

و فى شركات بتسالك لو عاوز نشطب بتشطب لك و بيكون عندها عدة مستويات للتشطيب و كل مستوى بتقولك منر الشقة حيتكلف فيه كام

تكلفة المتر هذا بتكون شاملة من مرحلة النصف تشطيب للوصول الى تسليم المفتاح اى تجيب اغراضك و تسكن

لكن قبلها لازم اكون واضعة تصور فى دماغى لشكل الشقة حسب متطلباتى و شكلها بعد التسليم

و صراحة انا بحبذ انكم تاخدوا راى شركات متخصصة فى الديكور لان تلك الشركات دائما عندها حلول عملية لمتطلباتى من ايجاد مساحات تخزينية فى الشقق و استغلال كل سنتى فى الشقة وعدم اهدار المساحات ولم يعد عملها مقتصر على تجميل و تزيين المكان

و فى شئ جميل حكى لى عنه احد الناس انه جاب راجل معلم عنده خبرة مهندسين الديكور و شرح له ما يريد و الراجل اخد كام يوم وفعلا قدم افكار جميلة و ذكية وهو اللى راقب عمليات التنفيذ و الاشراف عليها و احضار عمالة مدربة نظير اجر اقل بكثير من شركات الديكور

لان للاسف تشطيب الشقق من الاعمال التى يجب متابعتها على مدار الساعة

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

هذا رقم مقاول حفر فى مدينة الشروق و بدر

وهو مقاول ممتاز سواء فى السعر او المواعيد

و اسمه احمد و رقمه هو 0120278303

تحياتى

رابط هذا التعليق

وانا بتمشى فى الشروق لفت انتباهى ظاهرة جميلة جدا و سعدت بها كتير وهى انتشار المساجد الكبيرة المساحة فى كل مكان

مساجد ذات طابع معمارى جميل و كلها معتنى بها بمعنى ان فخامة شكل المسجد لا تختلف بكونه يقع مثلا فى مساكن الشباب او احياء 63 او 70 متر او فى احياء الوزراء

و لما رجعت بيتى فتحت الخرائط ووجدت ان هيئة المجتمعات العمرانية جزاها الله كل خير حرصت ان تضم كل مجاورة فى كل حى او منطقة او عائلى مسجد كبير

فمثلا المنطقة الثامنة عمارات تضم 3 مساجد بعدد مجاوراتها و لله الحمد على ذلك لان قرب المساجد من البيوت سيجعل من السهل الصلاة فى المسجد و تعويد اطفالنا على ذلك من الصغر

تحياتى

الاخت الفاضلة / عطرالجنة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لك مني كل الشكر والتقدير على مجهوداتك الرائعه في هذا المنتدى جعله الله في ميزان حسناتك وانا متابع لكل مشاركاتك القيمة وأود لوكان لديك خريطة للحى الرابع موضح بها الخدمات (المساجد-المدارس-الحدائق.....) نكون شاكرين ومقدرين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,

شكرا علي المجهود النافع و المفيد اللي كلكم بتقدموة و انشااللة في ميزان حسناتكم.

اتمني الاقي اجابة عن سؤالي و هو بالنسبة لاراضي مشروع ابني بيتك,,,, انا معروض علي قطعة 150 متر في اكتوبر بمبلغ 45 الف ,, و انا بصراحة يا جماعة مش عايش في مصر و ماعنديش اي خبرة في الاراضي.

يا تري ممكن تفيدوني بمعلومات اكيدة و شاملة عن موضوع اراضي ابني بيتك

شكرا مقدما و رزقكم اللة ما تحبون

الشكر لله اخى الكريم

لكن انا فعلا معنديش فكرة عن اراضى ابنى بيتك و عن اسعارها و مشروعية هذا البيع وهل مسموح به و اذا كان مسموح ففى اى مرحلة

لان اراضى العمارات و الفيلات فى المدن الجديدة قوانينها غير

تحياتى

رابط هذا التعليق

تحياتى

الاخت الفاضلة / عطرالجنة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لك مني كل الشكر والتقدير على مجهوداتك الرائعه في هذا المنتدى جعله الله في ميزان حسناتك وانا متابع لكل مشاركاتك القيمة وأود لوكان لديك خريطة للحى الرابع موضح بها الخدمات (المساجد-المدارس-الحدائق.....) نكون شاكرين ومقدرين

الشكر لله اخى الكريم

انا فعلا اطلعت على تلك الخريطة و لكن ليس فى الجهاز و لكن فى مكتب تشغيل و صيانة مواسير المياة فى مدينة الشروق و ربنا يسهل و اقدر اروح هناك و اصورها

لانى لا اريد ان اشتريها من المكاتب التى حول الجهاز اذ ربما تكون غير صحيحة وحد لعب فيها من الاخوة السماسرة لصالح اعمالهم البيعية

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلا م عليكم

كسبت في القرعة التاسعة قطعة ارض في مدينة بدر في الحي الرابع150 م اسكان عائلي عمارات ناصية تقع في الشارع الثالث من مدينة هليوبليس وارجو اعلامي بسعرها ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

السلا م عليكم

كسبت في القرعة التاسعة قطعة ارض في مدينة بدر في الحي الرابع150 م اسكان عائلي عمارات ناصية تقع في الشارع الثالث من مدينة هليوبليس وارجو اعلامي بسعرها ولكم جزيل الشكر

هو فى قرعة تاسعة

رابط هذا التعليق

و ابتدا موسم ارتفاعات الحديد

تحياتى

رابط هذا التعليق

الباشمهندسة عطر الجنة

تحية طيبة وبعد

انا اشتركت في المنتدى مخصوص علشان موضوع حضرتك

انا كنت ببحث عن معلومات عن مدينة الشروق لأني ابحث عن شقة في حدود 150 متر

فلو حضرتك تكرمتي تفيديني بافضل المناطق في الشروق والاسعار والفرص المتاحة عند حضرتك

ولك شكري مقدما

عبير

رابط هذا التعليق

الباشمهندسة عطر الجنة

تحية طيبة وبعد

انا اشتركت في المنتدى مخصوص علشان موضوع حضرتك

انا كنت ببحث عن معلومات عن مدينة الشروق لأني ابحث عن شقة في حدود 150 متر

فلو حضرتك تكرمتي تفيديني بافضل المناطق في الشروق والاسعار والفرص المتاحة عند حضرتك

ولك شكري مقدما

عبير

اهلا بيكى فى المنتدى

و سعدت باشتراكك فيه و نورتى الموضوع

ارسلت ليكى رسالة على الخاص

تحياتى

رابط هذا التعليق

متشكرة جدا لحضرتك

بس للاسف مقدرتش ارد على رسالتك رغم ان عندي اكتر من استفسار

وهكلم حضرتك بكرا بالتليفون

لكن لي سؤال عام من اجل استفادة الجميع باعتباره موضوع مرجعي عن المدينة

اية شركات المقاولات الموثوق فيها بالاسم يا ريت لان الاعلانات كتير وفي تفاوت في الاسعار وصعب الحكم على اي شيء

يعني في ذهني حاليا شركتين هما بنايات وبانوراما

اتمنى اسمع راي حضرتك في الشركتين دول تحديدا ولو في اسماء اخرى موثوقة ارجو طرحها

تحياتي ولحضرتك جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

متشكرة جدا لحضرتك

بس للاسف مقدرتش ارد على رسالتك رغم ان عندي اكتر من استفسار

وهكلم حضرتك بكرا بالتليفون

لكن لي سؤال عام من اجل استفادة الجميع باعتباره موضوع مرجعي عن المدينة

اية شركات المقاولات الموثوق فيها بالاسم يا ريت لان الاعلانات كتير وفي تفاوت في الاسعار وصعب الحكم على اي شيء

يعني في ذهني حاليا شركتين هما بنايات وبانوراما

اتمنى اسمع راي حضرتك في الشركتين دول تحديدا ولو في اسماء اخرى موثوقة ارجو طرحها

تحياتي ولحضرتك جزيل الشكر

شوفى بالنسبة للشركات الموثوق فيها فللاسف معظم الشركات العاملة فى الشروق شغلهاتحته خطوط حمراء

خلى بالك انا قلت معظم و ليس الكل

ليه ؟

لان فى ظل الكساد اللى احنا فيه بيتدنى السعر جدا يعنى الشركة اللى بتبيع متر الشقة مثلا ب 1200 جنيه متنتظريش تجدى منها خير فى سلامة البناء و نسبة المنافع

لذا الكل بيحاول يبيع قبل اقامة المبنى و انا ضد هذا انا مع البيع فى مرحلة الخرسانات بحيث تكون القواعد مكشوفة و الاسقف و العمدان

و بسهولة لو عجبك موقع خدى مهندس ثقة و اسئليه

لكن للاسف مقارتة الاسعار هى الفيصل الوحيد فى الاختيار

كمان التفاوت الواضح فى السعر لان اسعار الاراضى هناك متفاوتة جدا

فتجدى اغلى الشقق فى المنطقة السابعة و الثامنة عمارات ثم المنطقة السادسة و الاولى و التاسعة ثم بقية مناطق العمارات

فى فرق كمان كون الشقق بحرية ان قبلية و هل هى قريبة من شوارع رئيسية و هل امامها منافع عامة ام حدائق

كمان لازم تحطى فى اعتبارك ان ممكن المهندسين القائمين على عمل الشركات ممكن يكونوا خربين الذمة او المقاولين لان للاسف الجهاز مش بيهمه غير التاكد من الابعاد

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الباشمهندسة عطر الجنة جزاك الله كل خير علي مجهودك في المنتدي ،أنا كنت لسة حاسأل حضرتك عن ترتيب المناطق في الشروق فوجدتك فعلا رديتي عليه المداخلة السابقة، انا بس ينقصني اعرف ايهم افضل الحي الرابع افضل ام المنطقة الخامسة ، لأني خارج مصر ووجدت مكتب عقاري له سمعة طيبة بيبع شقق في الشروق وقال لي ان دي المناطق المتاحة وبرضه عنده المنطقة التاسعة ولكن تعتبر بعيدة شوية بالنسبة لنا ، وانا لسة قارية المداخلة السابقة عن الشركات وقلقت لأن هو تقريبا عارض سعر متر الشقق ب 900 جنيه هل ده يعتبر سعر مقلق ان البناء مش سليم ، وهل لو شاف العقار مهندس بعد ما تم بناؤه حيعرف انه في عيب واللا لازم كان يشوفه في مرحلة الخرسانة كما قلتي ، اخر حاجة بس يا ريت تقولي لي ايه اللي لازم اطلبه من المكتب حتي اكون متأكدة من العقد وايه اللي ممكن معرفته من الجهاز للأطمئنان واعذريني لأسئلتي الكثيرة الحقيقة دي اول مرة الواحد يدخل في شراء من هذا النوع ولكي جزيل الشكر

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الباشمهندسة عطر الجنة جزاك الله كل خير علي مجهودك في المنتدي ،أنا كنت لسة حاسأل حضرتك عن ترتيب المناطق في الشروق فوجدتك فعلا رديتي عليه المداخلة السابقة، انا بس ينقصني اعرف ايهم افضل الحي الرابع افضل ام المنطقة الخامسة ، لأني خارج مصر ووجدت مكتب عقاري له سمعة طيبة بيبع شقق في الشروق وقال لي ان دي المناطق المتاحة وبرضه عنده المنطقة التاسعة ولكن تعتبر بعيدة شوية بالنسبة لنا ، وانا لسة قارية المداخلة السابقة عن الشركات وقلقت لأن هو تقريبا عارض سعر متر الشقق ب 900 جنيه هل ده يعتبر سعر مقلق ان البناء مش سليم ، وهل لو شاف العقار مهندس بعد ما تم بناؤه حيعرف انه في عيب واللا لازم كان يشوفه في مرحلة الخرسانة كما قلتي ، اخر حاجة بس يا ريت تقولي لي ايه اللي لازم اطلبه من المكتب حتي اكون متأكدة من العقد وايه اللي ممكن معرفته من الجهاز للأطمئنان واعذريني لأسئلتي الكثيرة الحقيقة دي اول مرة الواحد يدخل في شراء من هذا النوع ولكي جزيل الشكر

الشكر لله

لكن مينفعش اقارن الحى الرابع فيلات بقصوره و فيلاته و ارضه اللى اصلا باعها الجهاز اغلى من اراضى الفيلات فى القرعة الرابعة و تقسيمه المحتوى على نسبة كبيرة من الحدائق و قربه من مدخل المدينة و مدينتى و نادى هليوبليس

بالمنطقة الخامسة عمارات و التى تنحصر بين المنطقة الثامنة عمارات و اسكان المستقبل

ممكن اقارن خى فيلات باخر فيلات او منطقة عمارات و اخرى مثلها. خايفة اقولك ينفع اقارن اللحمة بالفول مع ان كله بيتاكل و كله بروتين احسن الناس تزعل

متوسط سعر متر الارض فى الحى الرابع حوالى 1500 جنيه الان و البناء هناك بدروم و ارضى و اول فقط اه مسموح ببناء دور لكن بيتم دفع تمنه للجهاز

و عشان كده متر الشقق فى الحى الرابع شركة مثل الاسراء بتبيعه على 2400 جنيه

شوفى المهندس اشرف قال ان تكلفة متر الشقة للوصول الى مرحلة التصف تشطيب حوالى 750 جنيه بدون حساب تمن الارض وده وقت طن الحديد كان سعره 3200 جنيه

الان طن الحديد ب 4200 جتيه اى التكلفة زادت

فكيف بربك يكون تمن متر الشقة 900 جنيه

ده تمن بيتقال ولما تروحى بتجديها اما داخلية او بنسبة منافع تتعدى 40 %

بيتقال فقط جر رجل عشان تعتقدى ان الشركة بتبيع رخيص و تتعشمى فيها خيرا

و الامر راجع ليكى فى الاخر

تحياتى

رابط هذا التعليق

وأضاف النائب الأول لرئيس الهيئة: بالنسبة للمواطنين الذين قاموا باستلام الأرض واستخراج التراخيص ولم يتمكنوا من الانتهاء من البناء، يتم منحهم مهلة تنتهي في 31/8/2011، لاستكمال البناء لدور واحد على الأقل، وبناء السور، مع تشطيب الواجهات الخارجية للمبنى والسور.

متهيألي حضرتك ان انا يشملني هذا البند و لا انا مش واخد بالي من حاجة . يا ريت حضرتك توضحيلي و شكرا جزيلا

اخى الفاضل

فى 31 /8/2011 ستكون مهلة التشطيب بالنسبة للقرعة الرابعة سارية لانها ستنتهى فى شهر مارس 2012

البند المذكور يطلب بناء دور كامل ارضى على الاقل و تشطيب واجهاته و اسواره

تحياتى

ت

ايوا يا فندم بس القرار لا يوجد به تحديد للقرعات . كنت عايز اعرف ده غلط في سرد القرار من الهيئة ولا حضرتك متأكدة من معلوماتك. و شكرا و جزاكي الله خير

رابط هذا التعليق

وأضاف النائب الأول لرئيس الهيئة: بالنسبة للمواطنين الذين قاموا باستلام الأرض واستخراج التراخيص ولم يتمكنوا من الانتهاء من البناء، يتم منحهم مهلة تنتهي في 31/8/2011، لاستكمال البناء لدور واحد على الأقل، وبناء السور، مع تشطيب الواجهات الخارجية للمبنى والسور.

متهيألي حضرتك ان انا يشملني هذا البند و لا انا مش واخد بالي من حاجة . يا ريت حضرتك توضحيلي و شكرا جزيلا

اخى الفاضل

فى 31 /8/2011 ستكون مهلة التشطيب بالنسبة للقرعة الرابعة سارية لانها ستنتهى فى شهر مارس 2012

البند المذكور يطلب بناء دور كامل ارضى على الاقل و تشطيب واجهاته و اسواره

تحياتى

ت

ايوا يا فندم بس القرار لا يوجد به تحديد للقرعات . كنت عايز اعرف ده غلط في سرد القرار من الهيئة ولا حضرتك متأكدة من معلوماتك. و شكرا و جزاكي الله خير

اطمن انا متاكدة وده كلامى بناءا على القسم العقارى لان كنت بطلع تصريح حفر لارض احد الاخوة هنا فى المنتدى بالحى الرابع

وهو عمل الرخصة خلال المهلة 9 شهور لكنه استلمها فى شهر مارس الماضى فصمم موظف الشباك فى التراخيص بالدور الثانى ان الاراضى التى يتم عمل رخصتها متاخر تاخد 6 شهور لاكمال الهيكل الخرسانى و رافض يعمل تصريح الحفر و كانت مشكلة 4 قطع اراضى غيرى

صراحة خفت على ارض اخونا لانها مشتراة بتوكيل و نزلت العقارية وقالى المسئول ان اى قطعة ارض ليها 33 شهر مهلة مقسمة كالتالى

( 9 رخصة +18 خرسانى+12 واجهات و استكمال المبنى ) فلو جيت حسبت مهلة 33 شهر فستجدهم حينتهوا بعد 31/8 /2011 طبعا دول 39 شهركمان لان الموظف حافظهم وقت كانت مهلة الخرسانة فقط 12 شهر

عشان كده بقولك ان القرعة الرابعة مش داخلة فى اللعبة للاراضى اللى رخصت فى موعدها

تحياتى

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة المهندسة عطر الجنة

الأخ الفاضل المهندس أشرف

لم التقى بكم منذ فترة طويلة

أرجو ان تكونوا بخير وفى احسن حال

اليوم هو اول العام الهجرى الجديد اعاده الله عليكم وعلى أسركم الكريمة

وعلى كل الأخوة المشاركين بالمنتدى

بالخير واليمن وجعله عام سعاده بلا شقاء

عام خير وبركه وموفقين لصالح الأعمال

وفعلا انا اتمنى اللقاء بكما ويشرفنى هذا لكن المشكله انى ساكن فى المحلة والشغل فى اسكندرية وبسافر يوميا

عذرا للإطالة وكل سنة وانتم بخير

خالص تحياتى

عجبت

لمن بُلي بالضر، كيف يذهل عنه أن يقول

{ رب أني مسني الضر وأنت أرحم الراحمين }

والله تعالى يقول بعدها: { فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر } .(الأنبياء:84) –

وعجبت

لمن بلي بالغم، كيف يذهل عنه أن يقول

{ لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين }

والله تعالى يقول بعدها { فاستجبنا له ونجيناه من الغم وكذلك ننجي المؤمنين } (الأنبياء 88) –

وعجبت

لمن خاف شيئاً، كيف يذهل عنه أن يقول

{ حسبنا الله ونعم الوكيل }

والله تعالى يقول بعدها { فانقلبوا بنعمة من الله وفضل لم يمسسهم سوء } (آل عمران:174)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الشكر لله

لكن مينفعش اقارن الحى الرابع فيلات بقصوره و فيلاته و ارضه اللى اصلا باعها الجهاز اغلى من اراضى الفيلات فى القرعة الرابعة و تقسيمه المحتوى على نسبة كبيرة من الحدائق و قربه من مدخل المدينة و مدينتى و نادى هليوبليس

بالمنطقة الخامسة عمارات و التى تنحصر بين المنطقة الثامنة عمارات و اسكان المستقبل

ممكن اقارن خى فيلات باخر فيلات او منطقة عمارات و اخرى مثلها. خايفة اقولك ينفع اقارن اللحمة بالفول مع ان كله بيتاكل و كله بروتين احسن الناس تزعل

متوسط سعر متر الارض فى الحى الرابع حوالى 1500 جنيه الان و البناء هناك بدروم و ارضى و اول فقط اه مسموح ببناء دور لكن بيتم دفع تمنه للجهاز

و عشان كده متر الشقق فى الحى الرابع شركة مثل الاسراء بتبيعه على 2400 جنيه

شوفى المهندس اشرف قال ان تكلفة متر الشقة للوصول الى مرحلة التصف تشطيب حوالى 750 جنيه بدون حساب تمن الارض وده وقت طن الحديد كان سعره 3200 جنيه

الان طن الحديد ب 4200 جتيه اى التكلفة زادت

فكيف بربك يكون تمن متر الشقة 900 جنيه

ده تمن بيتقال ولما تروحى بتجديها اما داخلية او بنسبة منافع تتعدى 40 %

بيتقال فقط جر رجل عشان تعتقدى ان الشركة بتبيع رخيص و تتعشمى فيها خيرا

و الامر راجع ليكى فى الاخر

تحياتى

السلام عليكم

المهندسة /عطر الجنة شكرا جزيلا لردك السريع ،وانافعلا وجدت ان المتاح لديه بالسعر ده المنطقة التاسعة والثالثة فقط , والحي الرابع ده كان قالهولي في التليفون بس طلع كان له سعر اعلي طبعا وكمان اتباع الشقق اللي فيه ،

وانا قلقت برضه من السعر الرخيص وخاصة اننا بره مصر ومش حانعرف نشوف حاجة علي ارض الواقع ، بس احنا قدام خيارين اما ان ننتظر حتي الصيف القادم وننزل مصر وندور علي شقةاو دوبلكس ساعتها بس حيكون غالبا الاسعار زادت خاصة ان الصيف بتزيد فيه الاسعار ، او اننا نحاول نشتري من هنا بس فيها مخاطرة وخاصة اني من الصعب الاقي شركات مصرية ليها فروع هنا حتي شركة بريدج رقم فرعهم هنا مش شغال انا محتارة بصراحة ويا ريت تديني رأيك الشخصي في الموضوع ده ولكي جزيل الشكر

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...