اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المدن الجديدة و خاصة الشروق

Recommended Posts

مبروك للاخوة حائزى شقق المنطقة الثامنة بالشروق حيث تم الانتهاء من ادخال الكهرباء

و بكده ممكن يستلموا شققهم و فيلاتهم الدوبلكس من الشركات

و يبتدوا يشطبوها و يسكنوا

تحياتى

بسم الله الرحمن الرحيم

أنا عايز الناس لما تكتب حاجة تكتب ما يمكن تحقيقة على أرض الواقع .

كيف نوصي الناس بالإقامة الآن في مدينة الشروق ؟ علشان نقول لهم شطبوا شققهم و إسكنوا ؟

هل تم رصف الشوارع ؟ و هل تم إزالة جبال الرمال و الصخور الموجودة في المنطقة ؟

هل توفرت خدمات الحياة اليومية في المنطقة ؟

هل توافر الأمن و الآمان في المنطقة ككل بحيث نأمن على زوجاتنا و بناتنا في الإقامة هناك ؟

يبقى كيف نقول هذا الكلام ؟

المنطقة الثامنة في الشروق أمامها خمس سنوات على الأقل علشان تبدأ تدب فيها الحياة

و على كل حال سأقوم بتصوير المنطقة بالفيديو قريباً و عرضه في المنتدى علشان تكون الأمور واضحة للجميع و على حقيقتها .

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

مبروك للاخوة حائزى شقق المنطقة الثامنة بالشروق حيث تم الانتهاء من ادخال الكهرباء

و بكده ممكن يستلموا شققهم و فيلاتهم الدوبلكس من الشركات

و يبتدوا يشطبوها و يسكنوا

تحياتى

بسم الله الرحمن الرحيم

أنا عايز الناس لما تكتب حاجة تكتب ما يمكن تحقيقة على أرض الواقع .

كيف نوصي الناس بالإقامة الآن في مدينة الشروق ؟ علشان نقول لهم شطبوا شققهم و إسكنوا ؟

هل تم رصف الشوارع ؟ و هل تم إزالة جبال الرمال و الصخور الموجودة في المنطقة ؟

هل توفرت خدمات الحياة اليومية في المنطقة ؟

هل توافر الأمن و الآمان في المنطقة ككل بحيث نأمن على زوجاتنا و بناتنا في الإقامة هناك ؟

يبقى كيف نقول هذا الكلام ؟

المنطقة الثامنة في الشروق أمامها خمس سنوات على الأقل علشان تبدأ تدب فيها الحياة

و على كل حال سأقوم بتصوير المنطقة بالفيديو قريباً و عرضه في المنتدى علشان تكون الأمور واضحة للجميع و على حقيقتها .

مهندس / أشرف محمد

والله ده رايك الخاص

و انا قلت تقدروا تسكنوا

و عموما كل واحد ادرى بظروفه و احتياجاته

و اللى رايح بشترى شقة فاكيد محتاج يستلمها فى اقرب وقت

فاذا كان مؤجر لشقة قانون جديد فبوده انه يترحم من الايجار

و اذا كان على وشك الزواج فهو بحاجة الى تحديد موعد زواجه

و ايضا الشركات مش عارفة تسلم الشقق بدون كهرباء

و بعدين لو على الماركت ففى مترو و الاسرة السعيدة فى مول بانوراما بالاضافة الى المحلات العادية و فى بنوك و مدارس كتيرة جميع المستويات و الاهم مساجد

يعنى كل واحد ادرى بنفسه و عليه توصيل المعلومة

مش كل الناس قاعدة فى برج عاجى

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يوجد اتثنين من الاخوة عقدوا النية على عمل اتحاد ملاك لبناء فيلا فى الحى الثالث شرق المجاورة الثالثة

واحد منهم اخد شقة فى الدور الارضى و الثانى اخد فى الدور الثانى

و باقى اربعة شقق فمن يرغب فى دخول الاتحاد الاتصال بى

و حساباته كالتالى

تمن متر الارض تخصيص قديم خالصةالاقساط = 900 جنيه

مساحة الارض = 648 متر

تمن الدور الزيادة = 16200 جنيه

تمن الارض = 648 *900 + 16200 = 599400 جنيه

المبانى = بدروم + ارضى + دور اول + دور ثان

= 324 + 324 + 356.4 + 356.4 = 1360.8 متر

تكلفة متر المبانى للوصول الى مرحلة النصف تشطيب = 750 جنيه

تكلفة البناء = 1360.8 *750 = 1020600 جنيه

التكلفة النهائية للفيلا = تمن الارض + تمن البناء = 599400+1020600 = 1620000 جنيه

الفيلا تتكون من دور ارضى شقتان ( مساحة الشقة 156 متر بالمنافع وهى السلالم و نسبة الشقة فى المداخل ) + شقتان فى الدور الاول و شقتان فى الدور الثانى ( مساحة الواحدة 181.2 بالمنافع وهى السلالم و نسبة الشقة فى المداخل )

الدور الارضى من حقه الحدائق كحق انتفاع

المتاح للسكن = 6 شقق و البدروم للجميع حسب مساحة الشقة و الروف

مساحة الادوار المتاحة للسكن ارضى ( 324 متر ) + اول ( 356.4 متر ) + ثان ( 356.4 متر ) = 1036.8 متر

تمن تكلفة متر الشقة = التكلفة الكلية / عدد الامتار المتاحة للسكن ( مساحة 6 شقق ) = 1620000 جنيه / 1036.8 متر = 1562.5 جنيه

يضاف لكل تمن متر 100 جنيه كاشراف للى حيتولى عملية البناء من الالف للياء

على الاخوة الراغبين الاتصال بى للتنسيق مع الباقيين

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

السلام عليكم شكرًا جزيلا علي المنتدي الرائع و أتشرف بالانضمام اليه

حاليا مغترب و ناوي ان شاء الله شراء ارض في المتميز ببدر

معروض علي قطعة مبني فيها اللبدروم و مساحتها 600 م

صاحبها طالب 400 الف هل السعر ده مناسب

سؤال اخر للأخوة خبرا بدر

هل يمكن السكن في بدر في خلال عام او اتنين لأني عاوز اشتري و ابني و اسكن

نسبة السكن في المتميز و الأمان في خلال سنة او اتنين علي الاكتر

ياريت لو حد عنده صور حديثة للمنطقة يرفعها و جزاه الله خيرا

رابط هذا التعليق

سؤال اخر للأخوة خبرا بدر

اهلا بك فى المنتدى

لازم تقول كل المعلومات الكاملة

مثل هل الارض قرعة ام تخصيص

و هل عليها اقساط

وهل بها توكيلات ام صاحبها هو المالك الاصلى

مدة مهلة البناء الباقية

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يوجد اتثنين من الاخوة عقدوا النية على عمل اتحاد ملاك لبناء فيلا فى الحى الثالث شرق المجاورة الثالثة

واحد منهم اخد شقة فى الدور الارضى و الثانى اخد فى الدور الثانى

و باقى اربعة شقق فمن يرغب فى دخول الاتحاد الاتصال بى

و حساباته كالتالى

تمن متر الارض تخصيص قديم خالصةالاقساط = 900 جنيه

مساحة الارض = 648 متر

تمن الدور الزيادة = 16200 جنيه

تمن الارض = 648 *900 + 16200 = 599400 جنيه

المبانى = بدروم + ارضى + دور اول + دور ثان

= 324 + 324 + 356.4 + 356.4 = 1360.8 متر

تكلفة متر المبانى للوصول الى مرحلة النصف تشطيب = 750 جنيه

تكلفة البناء = 1360.8 *750 = 1020600 جنيه

التكلفة النهائية للفيلا = تمن الارض + تمن البناء = 599400+1020600 = 1620000 جنيه

الفيلا تتكون من دور ارضى شقتان ( مساحة الشقة 156 متر بالمنافع وهى السلالم و نسبة الشقة فى المداخل ) + شقتان فى الدور الاول و شقتان فى الدور الثانى ( مساحة الواحدة 181.2 بالمنافع وهى السلالم و نسبة الشقة فى المداخل )

الدور الارضى من حقه الحدائق كحق انتفاع

المتاح للسكن = 6 شقق و البدروم للجميع حسب مساحة الشقة و الروف

مساحة الادوار المتاحة للسكن ارضى ( 324 متر ) + اول ( 356.4 متر ) + ثان ( 356.4 متر ) = 1036.8 متر

تمن تكلفة متر الشقة = التكلفة الكلية / عدد الامتار المتاحة للسكن ( مساحة 6 شقق ) = 1620000 جنيه / 1036.8 متر = 1562.5 جنيه

يضاف لكل تمن متر 100 جنيه كاشراف للى حيتولى عملية البناء من الالف للياء

على الاخوة الراغبين الاتصال بى للتنسيق مع الباقيين

تحياتى

بالنسبة للتدفقات النقدية للشقق 182 متر و التى سالنى عنها الاخوة

سعر متر الشقة = 1562 + 100 ( اشراف ) = 1662 جنيه

طبعا المنافع هنا نسبتها لا تتعدى 10 متر لكل شقة وهى متمثلة فى السلالم و مداخل الشقق

تمن الشقة = 1662 * 182 متر = 302484 جنيه

طريقة الدفع

110 الف جنيه = ( تمن نسبة الشقة فى ارض العقار و تكون باسم صاحب الشقة ) + نسبته فى استخراج التراخيص

هنا ميزة هامة ان الارض ستكون باسم مالكى 6 شقق مياشرة و اسمهم موجود فى العقد الابتدائى لشراء الارض و عقد الوكالة

12 الف جنيه = نسبة الشقة فى تكلفة استخراج تصريح الحفر و الاوراق اللازمة له ( مثل عقد المقاولة ) و دفع تامين الحفر و الحفر و تركيب عداد المياة المؤقت بعد 3 اشهر

50 الف تحت حساب الاساسات و الخرسانات و العزل و ما الى ذلك بعد شهرين

50 الف تحت حساب الاسقف و الاعمدة بعد شهرين

30 الف تحت حساب الاسقف و الاعمدة و الاسوار بعد شهرين

كده تبقى المدة 9 شهور للان تم شراء الارض و عمل الهيكل الخرسانى للفيلا و الاسوار

و نكمل

رابط هذا التعليق

الباقى من تمن الشقة يسدد على اقساط شهرية لاتمام البناء

تحياتى

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة عطر الجنة..

اولا: تمنياتي لك بالتوفيق في مجهوداتك الحالية بتنظيم و الاشراف على هذا المشروع (اتحاد ملاك بمدينة الشروق)..

ثانيا: هل في نيتك في اي وقت من المستقبل القريب تنظيم اتحاد ملاك بمدينة الشيخ زايد او 6 أكتوبر؟

و شكرا

مغترب في بلاد الله.. و منتظر الفرج لأرجع لوطني الحبيب..

رابط هذا التعليق

الاستاذه عطر الجنه الف شكر على محهود حضرتك الرائع و للقائمين على هذا المنتدى المتميز انا دلوقتى ناوى ان شاء الله اشترى شقه فى الشروق هنا معايا مبلغ حوالى سبعين الف و ممكن ادفع قسط لحد الفين بس تكون المساحه ماتقلش عن 125متر وانا عاوز انقل خلال سنه بالكتير فانا محتاج نصيحة حضرتك اشترى فين فى الشروق و ياريت لو حضرتك ترشحيلي شركه كويسه اشترى منها, معلهش هتعب حضرتك معايا

رابط هذا التعليق

الاستاذه عطر الجنه الف شكر على محهود حضرتك الرائع و للقائمين على هذا المنتدى المتميز انا دلوقتى ناوى ان شاء الله اشترى شقه فى الشروق هنا معايا مبلغ حوالى سبعين الف و ممكن ادفع قسط لحد الفين بس تكون المساحه ماتقلش عن 125متر وانا عاوز انقل خلال سنه بالكتير فانا محتاج نصيحة حضرتك اشترى فين فى الشروق و ياريت لو حضرتك ترشحيلي شركه كويسه اشترى منها, معلهش هتعب حضرتك معايا

انا برده بدور على حاجة بنفس المساحة ومعايا تقريبا نفس المقدم , وبرده بدور فى الشروق , وياريت لو المهندسة عطر الجنة تُسدى لنا النصيحة , بس انا عايز اقولك ان الاسبوع اللى جاى فى معرض اسمه عقارى 22 هيكون فى شركات كتير هناك ممكن برده تسأل عليه (عقاري 22) بسيتي ستارز من 18-23 يوليو

http://digital.ahram.org.eg/Community.aspx?Serial=575456

خير الناس انفعم للناس

رابط هذا التعليق

انا برده بدور على حاجة بنفس المساحة ومعايا تقريبا نفس المقدم , وبرده بدور فى الشروق , وياريت لو المهندسة عطر الجنة تُسدى لنا النصيحة , بس انا عايز اقولك ان الاسبوع اللى جاى فى معرض اسمه عقارى 22 هيكون فى شركات كتير هناك ممكن برده تسأل عليه (عقاري 22) بسيتي ستارز من 18-23 يوليو

http://digital.ahram.org.eg/Community.aspx?Serial=575456

ان شاء الله انا كنت ناوى اروحه وكمان فى معرض اسمه المنتقى العقارى 21 فى قاعة المؤتمرات من 20 يولبو الى 23 يوليو

الله يبارك لى فيكم

و اسمحولى اسرد لكم قصة حدثت معى مؤخرا

يوم الخميس الماضى و انا فى عقيقة توءم اخونا فى المنتدى م / ابويوسف تقدمت لى احدى نساء العائلة وهى تحمل لاب توب تسالنى عن احدى العروض فى الشروق

ففهمت منها انها حاجزة شقة فى مدينة الشروق و استلمتها بالفعل من شركة بريدج و هى بمساحة 156 نتر و اجمالى ما سددته هو 210 الف و باقى عليها بعض الاقساط

و قد حضرت معرض عقارى اقيم مؤخرا و احدى الشركات العارضة عاملة عرض خاص على 3 شقق بواجهة قبلية

مساحة الشقة 192 متر وتمنها كاش 210 الف و هن بالدور الاول و الثانى و الثالث

العمارة فى مرحلة تشطيب الواجهات و تقع فى منطقة معقولة الا وهى السادسة المجاورة الاولى فى عمارة ناصية

و لذا قررت ارجاع الشقة الى شركة بريدج و شراء الشقة الثانية بنفس المبلغ الذى سددته لبريدج و توفر الاقساط و طبعا اولادها مش مصدقين السعر

و قرروا الاحتكام لى

و قررنا ان يذهب معها م / ابويوسف للاطلاع على حقيقة الامر فاكتشفوا ما تفعله الشركات

نسبة منافع تعدت 35 %

صافى الشقة لم يتعدى 125 متر

اى تباع الشقة بسعرها العادى و اكثر و الاسم عرض خاص

عموما اللى ناوى يسكن من الغد فامامه المنطفة التاسعة و بعض المنطقة الاولى

لو لسه حيسكن بعد سنه فامامه المنطقة الخامسة و التى هى مناسبة لفلوسك

و ان شاء الله برشح لك

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أسف جدا علي التأخير و هو خارج عن ارادتي

السمسار ماطلني اسبوع علشان يقولي تفاصيل دقيقة عن الارض

ما رديش يقولي رقم القطعة الا لما أجي أشوفها بنفسي.

علي العموم ياريت حضرتك تقوليلي رأيك فيها علي قدر المعلومات اللي عندي

مدينة بدر

الحي المتميز

مجاورة L

رقم القطعة ...لا اعلم

علي الرابط

واجهة

600م

مبني يدروم كامل علي مساحة 220م

رخصة كاملة بالتامينات و عداد الماء ...

قرعة رابعة

عليها 7 اقساط كل قسط ب 20 الف

جزاكي الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مدينة بدر

الحي المتميز

مجاورة L

رقم القطعة ...لا اعلم

علي الرابط

واجهة

600م

قرعة رابعة

جزاكي الله خيرا

اسمح لى ارد على حضرتك لان عندى فيلا فى بدر

قرعة رابعة يعنى المهلة خلصت وعادة هايكون الارض دى مسحوبة ده اولا

حتى لو فيها مهلة هاتبقى صغيرة جدا جدا بالاضافة ان التوكيلات ممنوعة فى التعامل مع القرعة الرابعة والخامسة وها تتعب

طبعا لو فيها مهلة قصيرة يبقى محتاج يكون معاك مبلغ كبير كاش علشان تكمل مبانى بسرعه

لو المبلغ اللى معاك كبير انصحك بشراء فيلا جاهزة

وافضل الذهاب الى الجهاز واحضار ورقة حالة عقارية وهى هاتقولك كل اللى على الارض والمهلة واحترس من السماسرة لان كثير منهم للاسف غير صادقين

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

سؤال هام للاخوة الخبراء فى الموقع ؟

هل لو واحد عمل بدروم فى قطعتة وانتهت المدة هل تسحب القطعة فعلا على الرغم انة دفع جميع الاقساط التى عليها

وهل هذا حدث بالفعل؟

رابط هذا التعليق

هل لو واحد عمل بدروم فى قطعتة وانتهت المدة هل تسحب القطعة فعلا على الرغم انة دفع جميع الاقساط التى عليها

وهل هذا حدث بالفعل؟

بالنسبة لسحب المبانى فله شقين

شق مادى يعتمد على سداد الاقساط فلابد الايتجمع قسطين عليك والا اضطروا لسحب الارض بسبب الشق المالى

تانى شئ المهلات فتقسم المهلات الى نوعين - مهلة التراخيص فلابد من مراجعة اجهزة المدن لان الان لا يقومون بعمل الرخص بعد مرور 7 شهور من الاستلام عكس قبل كده كنا بنقدم فى الاسبوع الاخير للمهلة

و فى حالة مد مهلة الرخصة بتاخد الارض فقط 6 شهور للاساسات اى حرمان من باقى المهلة و فعلا الكلام ده اتنفذ معى و اللى رحمنى منه فقط انى اثبت انى مقدمة الرخصة قبل 7 شهور من تاريخ استلام الارض و كمان مد مهلة التراخيص لتلك القرعة التابعة لها الارض

- بعد كده مهلة الاساسات فبتختلف من مدينة لاخرى فمثلا ارض التخصيص فى الحى الثالث شرق بالشروق وهم مستلمين فى 2006 و مهلتهم 5 سنوات لكن المهلة زادت الى نهاية 2012 لان الجهاز لم ينتهى من توصيل المرافق لكل الحى الثالث

و بالنسبة للعمارات لغاية القرعة الثالثة فمدوا المهلة فى الشروق الى نهاية هذا العام حتى تدخل الكهرباء الى مناطق العمارات و مد المهلة جاء على مرتين مرة الة نهاية اكتوبر ثم مدوها شهرين الى نهاية ديسمبر

اى على الاقل الكل يكون عتمل بدروم و ارضى نصف تشطيب

و لم يظهر فى الافق شئ اخر

تحياتى

رابط هذا التعليق

وهل هذا حدث بالفعل؟

شق مادى يعتمد على سداد الاقساط فلابد الايتجمع قسطين عليك والا اضطروا لسحب الارض بسبب الشق المالى

تانى شئ المهلات فتقسم المهلات الى نوعين - مهلة التراخيص فلابد من مراجعة اجهزة المدن لان الان لا يقومون بعمل الرخص بعد مرور 7 شهور من الاستلام عكس قبل كده كنا بنقدم فى الاسبوع الاخير للمهلة

و فى حالة مد مهلة الرخصة بتاخد الارض فقط 6 شهور للاساسات اى حرمان من باقى المهلة و فعلا الكلام ده اتنفذ معى و اللى رحمنى منه فقط انى اثبت انى مقدمة الرخصة قبل 7 شهور من تاريخ استلام الارض و كمان مد مهلة التراخيص لتلك القرعة التابعة لها الارض

- بعد كده مهلة الاساسات فبتختلف من مدينة لاخرى فمثلا ارض التخصيص فى الحى الثالث شرق بالشروق وهم مستلمين فى 2006 و مهلتهم 5 سنوات لكن المهلة زادت الى نهاية 2012 لان الجهاز لم ينتهى من توصيل المرافق لكل الحى الثالث

و بالنسبة للعمارات لغاية القرعة الثالثة فمدوا المهلة فى الشروق الى نهاية هذا العام حتى تدخل الكهرباء الى مناطق العمارات و مد المهلة جاء على مرتين مرة الة نهاية اكتوبر ثم مدوها شهرين الى نهاية ديسمبر

تحياتى

رابط هذا التعليق

سؤال اخر للأخوة خبرا بدر

السلام عليكم

مدينة بدر

الحي المتميز

مجاورة L

رقم القطعة ...لا اعلم

علي الرابط

واجهة

600م

قرعة رابعة

جزاكي الله خيرا

شوف اخى مثلما قال لك اخى الفاضل رؤف لابد من مراجعة الجهاز بالنسبة للمهلات و التاكد من الاوراق

القرعة الرابعة انتهت مهلة التراخيص و الاعمال الخرسانية اى فى حالة الشراء لابد من بناء الارضى سريعا

بعد كده تبعا لنسبة البناء بجوارك و ادخال المرافق و اهمها الكهرباء و الماء و الصرف تقدر تحدد تسكن امتى

اما حكاية انك تشترى ارض غيها اعمال خرسانة فلابد من مهندس محترم يا ريت استشارى يقول كلمته فيهاوهو اللى حيقدر يحسب لك التكلفة و زود عليه شوية للمتابعة اى هامش ربح

لان انا كنت امس فى الشروق بشترى ارض لاحد الاخوة هنا من المتابعين لهذا المنتدى ووجدت القطعة التى خلف الارض بيهدوا الخرسانات وهى كانت بدروم و ارضى و اول

ليه لان واحد اشتراها و اكتشف انها غير مطابقة للمواصفات

كمان لو نسبة البناء 50 % للبدروم و الارضى فبكده هو بانى على اقل من النسبة ب 80 متر و بكده مش حتقدر تزود فى الارضى و الاول الا لو كان معمول حساب ده فى الاساسات و البدروم

و بكده تعرف السعر مناسب ام لا و عموما السعر مريح اليومين دول

تحياتى

رابط هذا التعليق

وهل هذا حدث بالفعل؟

تحياتى

شكرا للرد للاخت الفاضلة عطر الجنة

رابط هذا التعليق

مش عارفة اقول ايه

اليوم قرات فى جريدة الاهرام اعلان عن المنتقى العقارى

طبعا استرعى انتباهى سعر المتر فى كل مكان فى الاعلان

طبعا هو حط تمن متر الشقة فى الشروق 850 جنيه

قعدت احسبها من هنا او من هناك

مرضتش تيجى

لان متر الارض فى القرعة السايقة كان 950 جنيه اى تمن القطعة 648 متر = 550800 جنيه

وححصل على 1488 متر مبانى بدون البدروم

اى تمن متر الشقة كارض = 550800/1488 = 370 جنيه

و لو قلت تكلفة المتر كبناء = 750 جنيه فحيكون تكلفة البناء باضافة البدروم = 1359000 جنيه

و بكده تمن متر الشقة كبناء = 135900/ 1488 = 913 جنيه

اذن تمن متر الشقة = 913 +370 = 1283 جنيه

و ده تكلفة نظرية كمان بعيدا عن ارض الواقع لان مفيش اى هامش ربح سوى تمن بيع البدروم و لو انت صاحب الارض اللى فاز بها والارض طلعت رملية ومفيش مخلفات حفر اترمت عليها

و بلاوى كتير من اللى بنقابلها

و لذا حيلجأ صاحب الاعلان لعمل نسبة منافع ترفع السعر من 850 جنيه المعلن عنه الى 1283 جنيه بالاضافة ان نسبة ترفع من مكسبه لانه لن يرضيه تمن بيع الجراش كمكسب

تحياتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...