اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المدن الجديدة و خاصة الشروق

Recommended Posts

الأخت الفاضلة المهندسة عطر الجنة

الأخ الفاضل المهندس أشرف

لم التقى بكم منذ فترة طويلة

أرجو ان تكونوا بخير وفى احسن حال

اليوم هو اول العام الهجرى الجديد اعاده الله عليكم وعلى أسركم الكريمة

وعلى كل الأخوة المشاركين بالمنتدى

بالخير واليمن وجعله عام سعاده بلا شقاء

عام خير وبركه وموفقين لصالح الأعمال

وفعلا انا اتمنى اللقاء بكما ويشرفنى هذا لكن المشكله انى ساكن فى المحلة والشغل فى اسكندرية وبسافر يوميا

عذرا للإطالة وكل سنة وانتم بخير

خالص تحياتى

عجبت

لمن بُلي بالضر، كيف يذهل عنه أن يقول

{ رب أني مسني الضر وأنت أرحم الراحمين }

والله تعالى يقول بعدها: { فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر } .(الأنبياء:84) –

وعجبت

لمن بلي بالغم، كيف يذهل عنه أن يقول

{ لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين }

والله تعالى يقول بعدها { فاستجبنا له ونجيناه من الغم وكذلك ننجي المؤمنين } (الأنبياء 88) –

وعجبت

لمن خاف شيئاً، كيف يذهل عنه أن يقول

{ حسبنا الله ونعم الوكيل }

والله تعالى يقول بعدها { فانقلبوا بنعمة من الله وفضل لم يمسسهم سوء } (آل عمران:174)

اهلا بيك و نورت المنتدى

انا فعلا كنت ملاحظة غيابك و قلت اكيد دوامة العمل لكن الحمد لله اننا اطمنا عليك

و ربنا يسهل الحال و كل عام وحضرتك وكل الاخوة بكل خير

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

السلام عليكم

المهندسة /عطر الجنة شكرا جزيلا لردك السريع ،وانافعلا وجدت ان المتاح لديه بالسعر ده المنطقة التاسعة والثالثة فقط , والحي الرابع ده كان قالهولي في التليفون بس طلع كان له سعر اعلي طبعا وكمان اتباع الشقق اللي فيه ،

وانا قلقت برضه من السعر الرخيص وخاصة اننا بره مصر ومش حانعرف نشوف حاجة علي ارض الواقع ، بس احنا قدام خيارين اما ان ننتظر حتي الصيف القادم وننزل مصر وندور علي شقةاو دوبلكس ساعتها بس حيكون غالبا الاسعار زادت خاصة ان الصيف بتزيد فيه الاسعار ، او اننا نحاول نشتري من هنا بس فيها مخاطرة وخاصة اني من الصعب الاقي شركات مصرية ليها فروع هنا حتي شركة بريدج رقم فرعهم هنا مش شغال انا محتارة بصراحة ويا ريت تديني رأيك الشخصي في الموضوع ده ولكي جزيل الشكر

عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

اولا انا كان لى بعض الامور و المحاذير على بعض الشركات و منها بريدج رغم ان لها موقع جميل فى المنطقة الثامنة المجاورة الثانية عمارات و تلك المحاذير انا كتباها فى احد المشاركات من قبل

بالنسبة للشراء و انتى فى المملكة امر غير مستحب لان الواحد مش كل يوم بيشترى شقة لابد انك تعاينى الاشياء على الطبيعة مع ناس ثقة و تقارنى مواقع الشقق و مساحتها و اسعارها و طريقة التقسيم الداخلى و الخرسانات و تضعى اولويات لذلك

يعنى مثلا انا جنبى فى المنطقة الثامنة الكل بيبيع ب 1850 جنيه للمتر و منها شقق استلام فورى بتدفعى 50 % و تاخدى المفتاح و الباقى اقساط على 3 سنوات و عمارة فيها شقة ناصية فى الدور الثالث و الاخير

و فى ناس لسه فى مراحل البناء المختلفة بين محارة و خرسانات و دول بتدفعى طبعا مقدم اقل

و بالنسبة لاسعار المنطقة التاسعة و الاولى ففى ايضا تسليم فورى و المتر على 1650 تقسيط 3 سنوات و 1450 كاش

دى الاسعار من واقع الحقيقة

حاولى تنزلى ولو اسبوع و اشترى او وكلى انسان ثقة فى ذلك قبل الصيف ينوب عنك و حددى اولوياتك له

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كل سنة وانتم طيبين بمناسبة راس السنة الهجرية و كل سنة و انتم طيبين مرة تانية بمناسبة راس السنة الميلادية

يا رب اجعلها سنة سعيدة علينا جميعا و انعم علينا بالصحة و الستر

اليوم ححكى معاكم عن مشكلتين قابلونى فى الجهاز و حصلوا لى انا بالتحديد

اول مشكلة كنت بحفر ارض احد الاخوة هنا فى المنتدى بالحى الرابع و اتهمتنى الاحياء بالقاء مخلفات الحفر على مناطق اخرى

و حددوا لى كمية اشيلها و فعلا شالها مقاول الحفر

هذه الكمية لا تتجاوز 200 متر مكعب و خلصت كده المخالفة و ذهبت اليوم رغم العواصف لتسليم كوبونات الحفر لاجدالاحياء ارسلت تقرير تقول فيه انى قمت برفع المخالفة و ازلت 1500 متر مكعب ناتج حفر

و اذ الجهاز يضع قانون جديد كالعادة

القانون بيقول ايه

تمن رفع متر الحفر = 15 جنيه

وانا رفعت 1500 متر اى تمنهم =1500 متر *15 جنيه = 22500 جنيه

اذن اسدد للجهاز غرامة مقدارها 10 % من المبلغ السابق

اى اقدم طلب و ادفع نسبة 10 % = 2250 جنيه للجهاز و رئيس الجهاز يوافق على الطلب ووقتها اسدد الكوبونات

بالله عليكم ماذا يفعل الجهاز بالناس و عدت طبعا بدون دفع 2250 جنيه لان لم يكن فى حقيبتى غير 1400 جنيه

مش كفاية الرشاوى العلنية التى يتم دفعها بالاحياء

حسبى الله و نعم الوكيل

تحياتى

رابط هذا التعليق

الاستاذه عطر الجنه

تحيه طيبه وشكرا علي مجهودك الرائع

لي استفسار بالنسبه لاراضي الحي الرابع بالشروق القرعه الرابعه هلهناك شرط في كراسه الشروط ينص علي وجوب عمل بدروم وفي حاله عدم عمله يتم استقطاع جزء من مساحه المبني في الدور الارضي لتخصص كمان لركن السيارات

حيث اني قدمت علي الرخصه ارضي واول وغرف الروف الارضي بكامل المسماحه المسموح بها وهي 50% من اجمالي مساحه الارض وفوجئت بانهم اعتمدوا الرخصه بعد تعديل الدور الارضي يحيث استقطعوا غرفتين من كل شقه ( حيث ان الرسمه عباره عن شقتين في الدور ) بمساحه اجماليه تقريبا 90 متر في الخلف لعمل مكان لركن السيارات فهل يجوز ذلك مع العلم انه لا شئ من ذلك في كراسه الشروط كما ان كل الفلل المجاوره لنابانيين علي كامل المساحه المخصصه للدور الارضي وبدون وجود بدروم

ارجو الرد سريعا وشكرا جدا

رابط هذا التعليق

الاستاذه عطر الجنه

تحيه طيبه وشكرا علي مجهودك الرائع

لي استفسار بالنسبه لاراضي الحي الرابع بالشروق القرعه الرابعه هلهناك شرط في كراسه الشروط ينص علي وجوب عمل بدروم وفي حاله عدم عمله يتم استقطاع جزء من مساحه المبني في الدور الارضي لتخصص كمان لركن السيارات

حيث اني قدمت علي الرخصه ارضي واول وغرف الروف الارضي بكامل المسماحه المسموح بها وهي 50% من اجمالي مساحه الارض وفوجئت بانهم اعتمدوا الرخصه بعد تعديل الدور الارضي يحيث استقطعوا غرفتين من كل شقه ( حيث ان الرسمه عباره عن شقتين في الدور ) بمساحه اجماليه تقريبا 90 متر في الخلف لعمل مكان لركن السيارات فهل يجوز ذلك مع العلم انه لا شئ من ذلك في كراسه الشروط كما ان كل الفلل المجاوره لنابانيين علي كامل المساحه المخصصه للدور الارضي وبدون وجود بدروم

ارجو الرد سريعا وشكرا جدا

لابد من الرجوع للمهندس المختص و مناقشته فى ذلك و ان حكمت ادخل الى مدير التراخيص من باب القسم و قوله

لان جهاز الشروق لا ياخذ بحكاية بالمثل زى الجار و كل شويى يدخل تعديلا على قوانينه

يعنى انا مثلا عندى ناس فى المنطقة الثامنة عاملة الارضى 3 شقق و انا التراخيص لغت الشقةالثالثة بحجة ان الدور الارضى لا تقل مساحة شققه عن 120 متر

و بعدين تعالى نناقش الموضوع من زاوية تانية

الجراش مهم جدا جدا ... ليه لان الان عندك 4 شقق و بعد كده ربنا يسهل و تعلى دور

اى سيكون عندك 6 شقق اى على الاقل 6 سيارات و مش معقول كل هذا العدد حيجرش امام الفيلا فلابد من وجود اماكن ركن للسيارات

لذا انصحك بعمل بدروم فقط على نصف مساحة المبنى من الامام لركن السيارات و اطمن كل شقة لابد ان تشترى مكان فيه مع شراء الشقة

لان فى المدى البعيد لو كل واحد ترك سيارته فى الشارع حيرجع الزحام و الاختناق اللى هربنا منه للمدن الجديدة

تحياتى

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا علي سرعه الرد

وللاسف لا استطيع عمل بدروم لاني بالفعل قمت بالحفر ووضع الاساسات حيث اني كنت املك رخصه اصليه عند شراء الارض من المالك الاصلي فقمت بالحفر وضع الاساسات في نفس الوقت الذي كنت اقوم فيه بعمل تعديل الرخصه حتي لا استنفذ المهله المخصصه للاساسات وعليه لا يمكن عمل بدروم ساحاول مع الجهاز مره اخري ولو انه كما قلتي حضرتك من المنطقي ان يكون هناك اماكن للسيارات

شكرا جزيلاا مره اخري وجازاكي الله خيرا علي تعبك معنا

رابط هذا التعليق

نقلا عن جريدة الاهرام المسائى

ارتفاع طن الأسمنت‏200‏ جنيه والحديد‏400‏ بسبب إضراب المقطورات

ارتفعت أسعار مواد البناء مابين‏100‏ و‏200‏ جنيه للأسمنت‏,‏ و‏400‏ جنيه للحديد‏,‏ وذلك بعد تأثر المصانع بالإضراف المفتوح الذي نظمه مالكو المقطورات‏

وأيضا بسبب تدهور أحوال الطقس في معظم المحافظات أمس الأول‏,‏ وهو ما أدي إلي تراكم معظم إنتاج المصانع في المخازن‏,‏ وبالتالي انخفض المعروض من هذه السلع في السوق المحلية‏,‏ مع زيادة إقبال المستهلكين عليها‏,‏ مما أدي إلي رفع السعر بنحو‏20%,‏ فيما حذرت شعبة البناء من استغلال البعض من ذوي النفوس الضعيفة تلك الأزمة‏,‏ خصوصا من لديهم وسائل نقل خاصة بهم‏,‏ لاحتكار السوق‏.‏

وقال أحمد الزيني‏,‏ رئيس شعبة مواد البناء بغرفة القاهرة‏,‏ إنه سيتم عقد اجتماع عاجل للشعبة خلال الأيام القليلة المقبلة‏,‏ لمناقشة التطورات الراهنة‏,‏ وسرعة اتخاذ حلول عاجلة بالتنسيق مع الجهات المختصة‏,‏ للحيلولة دون ارتفاع الأسعار بصورة أكبر‏,‏ خاصة أن شركات الأسمنت أوقفت‏80%‏ من انتاجها اليومي‏,‏ بسبب سوء الأحوال الجوية وتوقف حركة النقل‏.‏

وتوقع استمرار ارتفاع أسعار مواد البناء خلال الفترة المقبلة‏,‏ لأن المخزون الحالي من السلع لا يكفي سوي أسبوع واحد فقط‏,‏ وشدد علي ضرورة التدخل السريع لفض إضراب المقطورات‏.‏

ومن ناحيته أوضح عبدالعزيز قاسم نائب رئيس شعبة مواد البناء‏,‏ أن الأسعار ارتفعت بشكل كبير في مواد البناء بسبب عدم وجود إمكانية لنقل الكميات التي تنتجها المصانع‏,‏ فضلا عن توقف حركة التصدير إلي الخارج بسبب توقف المقطورات أيضا‏,‏ وعدم نقل الانتاج إلي الموانئ‏.‏

فيما أشار كامل الغرباوي نائب رئيس شركة التمساح للحديد‏,‏ إلي أن انخفاض المعروض من الحديد في السوق المحلية هو ما أدي إلي ارتفاع سعره بمقدار‏400‏ جنيه‏,‏ لافتا إلي أن التجار معدومي الضمير استغلوا الموقف الحالي‏,‏ وقاموا بتعطيش السوق لرفع السعر‏.‏

وأكد ونيس عياد رئيس مصانع ميتاد للحديد والصلب‏,‏ أن المستهلك وشركات المقاولات هم المتضررون‏.‏

رابط هذا التعليق

الأخ المحترم المهندس أشرف

الأخوة الكرام اعضاء هذا المنتدى المتميز

ارجو الأفادة عن سعر المتر بشقق فيلات التجمع الخامس خاصة الحى الرابع خلف قسم الشرطة

شكرا جزيلا لكل الأعضاء الكرام واخص بالذكر المهندس المتميز اشرف محمد لموضوعاتة المتميزة التى افادت الجميع بلا استناء

رابط هذا التعليق

الأخ المحترم المهندس أشرف

الأخوة الكرام اعضاء هذا المنتدى المتميز

ارجو الأفادة عن سعر المتر بشقق فيلات التجمع الخامس خاصة الحى الرابع خلف قسم الشرطة

شكرا جزيلا لكل الأعضاء الكرام واخص بالذكر المهندس المتميز اشرف محمد لموضوعاتة المتميزة التى افادت الجميع بلا استناء

الاستاذ ابو اليسر

انا لسة شاري من شهرين بالحي الرابع غرب بس مشوفتش مكان القسم اللي حضرتك بتقول علية وعلى خريطة الحي الموجود مناطق خضرة بس وسالت قالة علشان هيكون حي راقي وهادي ومينفعش يحطوا وسط الفيلات مدارس وخدمات وازعاج .

وبالنسبة للسعر كان السعر بيتفاوت من شركة للتانية وكان على حسب الموقع بتاع القطعة بس لو قولنا متوسط للسعر هيكون 2200 جنية للمتر .

رابط هذا التعليق

استسمح الأخت الفاضلة ( عطر الجنة) في عرض خبر جميل عن المدن الجديدة وهي مدينة الفاتح و التي ستنشأ على طريق السويس ولكني للأمانة لاأعلم بالتحديد أين بالضبط على طريق السويس و الخبر كالآتي:

المغربى: إنشاء مدينة الفاتح بالقاهرة الجديدة بتكلفة 116 مليار

| 16-12-2010 06:53

صرح المهندس أحمد المغربى، وزير الإسكان والمرافق والتنمية العمرانية، بأنه تم اتخاذ الخطوات التنفيذية لإنشاء مدينة "الفاتح" بالقاهرة الجديدة واضاف المغربى أن المدينة الجديدة ييم براسمال مصرى ليبى

واكدوزير الاسكان ان هناك اهتماما خاصا من قيادتى البلدين بإقامة هذه المدينة، التى من المتوقع أن تسهم فى حل مشكلة الإسكان لآلاف من الشباب المصريين، وستسهم فى زيادة التنمية بالمدن الجديدة، وسيتم بناءها على مراحل على مدى 20 سنة.

وأشار الوزير إلى أنه تم تأسيس شركة الوحدة للاستثمار العقارى والسياحى، بهدف إنشاء "مدينة الفاتح" ، حيث يساهم فيها الجانب المصرى ممثلا بهيئة المجتمعات العمرانية الجديدة، بنسبة 22%، بينما يساهم الجانب الليبى، ممثلا بشركة ليبيا للاستثمار بنسبة 78%.

وقال المهندس محمد المنقوش، رئيس مجلس ادارة شركة الوحدة للاستثمار العقارى : أن المدينة سيتم إنشاؤها على نحو 5600 فدان بمدينة القاهرة الجديدة وانتهى أحد المراكز الاستشارية من أعمال الرفع المساحى لموقع المشروع وإعداد اللوحات والخرائط والتقارير المساحية.

وأضاف: تم التعاقد مع عدد من المكاتب الاستشارية العالمية والمصرية لإجراء عدد من الدراسات، منها دراسة سوق العقارات والمنافسة الاستثمارية فى مصر، وإعداد وصف ورؤية شاملة لمكونات وعناصر النشاط الاستثمارى، بالإضافة إلى احتساب التكلفة التقديرية لتنفيذ المشروع، على عدد من المراحل، واقتراح أفضل بدائل التمويل، وتأثير كل منها على العائد الاستثمارى، وأخيرا تحديد أفضل البدائل وإعداد خطة عامة لمراحل التنفيذ، متضمنة التكلفة التقديرية لكل مرحلة من مراحل المشروع، والعائد المتوقع منها، حيث سيتم إنشاء المدينة على 6 مراحل فى 20 عاما.

وقال المهندس محمد المنقوش: سيتم إنشاء مدينة متكاملة، متعددة الأغراض، بها أنشطة سكنية، وخدمية، وإدارية، بالإضافة إلى الاهتمام بإنشاء المساحات الخضراء والحدائق العامة.

وأضاف رئيس مجلس إدارة الشركة: هناك اهتمام كبير بأن تكون الوحدات السكنية بمدينة الفاتح على مستوى عال من الجودة، وأن تتناسب مع جميع الفئات، خاصة الطبقة المتوسطة، بالإضافة إلى وضع نظم متطورة لأعمال الصيانة، وتوفير الخدمات المختلفة، مشيرا إلى أن المدينة ستشهد إنشاء أكبر حديقة استوائية فى منطقة الشرق الأوسط، مفتوحة ليستمتع بها جميع المواطنين ، كما سيتم إنشاء مدينة ترفيهية كبيرة ، تقدم خدماتها لجميع فئات الشعب المصرى.

على فكرة الخبر موجود بجريدة المصريون بتاريخ 16/12/201

0

رابط هذا التعليق

وأضاف النائب الأول لرئيس الهيئة: بالنسبة للمواطنين الذين قاموا باستلام الأرض واستخراج التراخيص ولم يتمكنوا من الانتهاء من البناء، يتم منحهم مهلة تنتهي في 31/8/2011، لاستكمال البناء لدور واحد على الأقل، وبناء السور، مع تشطيب الواجهات الخارجية للمبنى والسور.

متهيألي حضرتك ان انا يشملني هذا البند و لا انا مش واخد بالي من حاجة . يا ريت حضرتك توضحيلي و شكرا جزيلا

اخى الفاضل

فى 31 /8/2011 ستكون مهلة التشطيب بالنسبة للقرعة الرابعة سارية لانها ستنتهى فى شهر مارس 2012

البند المذكور يطلب بناء دور كامل ارضى على الاقل و تشطيب واجهاته و اسواره

تحياتى

ت

ايوا يا فندم بس القرار لا يوجد به تحديد للقرعات . كنت عايز اعرف ده غلط في سرد القرار من الهيئة ولا حضرتك متأكدة من معلوماتك. و شكرا و جزاكي الله خير

اطمن انا متاكدة وده كلامى بناءا على القسم العقارى لان كنت بطلع تصريح حفر لارض احد الاخوة هنا فى المنتدى بالحى الرابع

وهو عمل الرخصة خلال المهلة 9 شهور لكنه استلمها فى شهر مارس الماضى فصمم موظف الشباك فى التراخيص بالدور الثانى ان الاراضى التى يتم عمل رخصتها متاخر تاخد 6 شهور لاكمال الهيكل الخرسانى و رافض يعمل تصريح الحفر و كانت مشكلة 4 قطع اراضى غيرى

صراحة خفت على ارض اخونا لانها مشتراة بتوكيل و نزلت العقارية وقالى المسئول ان اى قطعة ارض ليها 33 شهر مهلة مقسمة كالتالى

( 9 رخصة +18 خرسانى+12 واجهات و استكمال المبنى ) فلو جيت حسبت مهلة 33 شهر فستجدهم حينتهوا بعد 31/8 /2011 طبعا دول 39 شهركمان لان الموظف حافظهم وقت كانت مهلة الخرسانة فقط 12 شهر

عشان كده بقولك ان القرعة الرابعة مش داخلة فى اللعبة للاراضى اللى رخصت فى موعدها

تحياتى

السلام عليكم

معلش يا فندم أنا شكلي فهمت حضرتك غلط , يعني حضرتك قصدك اني مهلتي تمتد لما بعد هذا التارخ؟ و ان كان كنت عايز اعرف ان انا مثلا عندي ال33 شهر دول بعد كدة يحاسبوني ولكن الان انا زي ما قلت لحضرتك بنيت البدروم فقط و انتهت مدة الاساسات لكن مدة التشطيبات لسة متبقي منها سنة.ارجو الفادة و شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

وأضاف النائب الأول لرئيس الهيئة: بالنسبة للمواطنين الذين قاموا باستلام الأرض واستخراج التراخيص ولم يتمكنوا من الانتهاء من البناء، يتم منحهم مهلة تنتهي في 31/8/2011، لاستكمال البناء لدور واحد على الأقل، وبناء السور، مع تشطيب الواجهات الخارجية للمبنى والسور.

متهيألي حضرتك ان انا يشملني هذا البند و لا انا مش واخد بالي من حاجة . يا ريت حضرتك توضحيلي و شكرا جزيلا

اخى الفاضل

فى 31 /8/2011 ستكون مهلة التشطيب بالنسبة للقرعة الرابعة سارية لانها ستنتهى فى شهر مارس 2012

البند المذكور يطلب بناء دور كامل ارضى على الاقل و تشطيب واجهاته و اسواره

تحياتى

ت

ايوا يا فندم بس القرار لا يوجد به تحديد للقرعات . كنت عايز اعرف ده غلط في سرد القرار من الهيئة ولا حضرتك متأكدة من معلوماتك. و شكرا و جزاكي الله خير

اطمن انا متاكدة وده كلامى بناءا على القسم العقارى لان كنت بطلع تصريح حفر لارض احد الاخوة هنا فى المنتدى بالحى الرابع

وهو عمل الرخصة خلال المهلة 9 شهور لكنه استلمها فى شهر مارس الماضى فصمم موظف الشباك فى التراخيص بالدور الثانى ان الاراضى التى يتم عمل رخصتها متاخر تاخد 6 شهور لاكمال الهيكل الخرسانى و رافض يعمل تصريح الحفر و كانت مشكلة 4 قطع اراضى غيرى

صراحة خفت على ارض اخونا لانها مشتراة بتوكيل و نزلت العقارية وقالى المسئول ان اى قطعة ارض ليها 33 شهر مهلة مقسمة كالتالى

( 9 رخصة +18 خرسانى+12 واجهات و استكمال المبنى ) فلو جيت حسبت مهلة 33 شهر فستجدهم حينتهوا بعد 31/8 /2011 طبعا دول 39 شهركمان لان الموظف حافظهم وقت كانت مهلة الخرسانة فقط 12 شهر

عشان كده بقولك ان القرعة الرابعة مش داخلة فى اللعبة للاراضى اللى رخصت فى موعدها

تحياتى

السلام عليكم

معلش يا فندم أنا شكلي فهمت حضرتك غلط , يعني حضرتك قصدك اني مهلتي تمتد لما بعد هذا التارخ؟ و ان كان كنت عايز اعرف ان انا مثلا عندي ال33 شهر دول بعد كدة يحاسبوني ولكن الان انا زي ما قلت لحضرتك بنيت البدروم فقط و انتهت مدة الاساسات لكن مدة التشطيبات لسة متبقي منها سنة.ارجو الفادة و شكرا جزيلا

استاذ محمد خليك معاية

من فضلك انظر الى محضر تسلم الارض و بالتحديد الى التاريخ الذى استلمت فيه

ستجده شهر فبراير 2009 وده مثلا التاريخ الذى استلم فيه اخونا الذى ضربت به المثل فى المشاركة السابقة او اى شهر اخر

ابتدى احسب منه مهلة 9 شهور للرخصة اى مستلمى شهر فبراير ستنتهى مهلتهم فى شهر نوفمبر 2009 اى بعد 9 شهور من التسلم

بعد كده نزود 18 شهر مهلة الاساسات و الاعمال الخرسانية

اى فى مثالنا هذا تنتهى فى مايو 2011 اى شهر 5 ثم نزيد مهلة التشطيبات 12 شهر اى مهلة اخونا هنا تنتهى فى مايو 2012

و من اجل ذلك المهلة المحددة من قبل الهيئة لا تنطبق على القرعة الرابعة لو مثل المثال السابق

و لكن تنطبق على القرعات الثلاث السابقة اى مهلتك تمتد الى ما بعد هذا التاريخ و حقولك شئ امن نفسك و كمل الارضى و ادفع القسط فى يناير القادم و لا تتوانى فيه و بكده محدش حيقدر يجى جنبك

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ...في البداية شكرا على المجهود الرائع وبجد مهندسة عزة وامثالها اصبحوا قدوة ليا في نشر معرفتي للي ممكن يستفيد منها

سؤالي هو اني عاوزة اشتري شقة في شهر يونيو القادم إن شاء الله في الشروق مواصفتاها كالتالي:

تكون في المنطقة السابعة أو الثامنة عمارات

مساحتها في حدود 130 متر على أن تكون تقسيمتها 3 غرف وصالة

بحرية

يفضل لو دور ارضي بحديقة

دفع 25% مقدم والباقي على 3 سنوات

يفضل انها تكون عمارات اهالي لأني حسب ما فهمت منكم ان الواحد لما بيبني لنفسه بيكون غير ما الشركة بتبني لعملاءها...وطبعا كل سلعة ولها زبونها

...

الاقي طلبي دا بأة ازاي؟ وهل هو في الأغلب متاح ولا مفيش حاجة كدا؟!!

شكرا جزيلا

ملحوظة: كنت بعت لحضرتك يا مهندسة عزة على الخاص لكن تقريبا لم يصل...وبما اني كمان غيرت في طلبي فقلت اكتبه هنا

بكرر شكري

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ...في البداية شكرا على المجهود الرائع وبجد مهندسة عزة وامثالها اصبحوا قدوة ليا في نشر معرفتي للي ممكن يستفيد منها

سؤالي هو اني عاوزة اشتري شقة في شهر يونيو القادم إن شاء الله في الشروق مواصفتاها كالتالي:

تكون في المنطقة السابعة أو الثامنة عمارات

مساحتها في حدود 130 متر على أن تكون تقسيمتها 3 غرف وصالة

بحرية

يفضل لو دور ارضي بحديقة

دفع 25% مقدم والباقي على 3 سنوات

يفضل انها تكون عمارات اهالي لأني حسب ما فهمت منكم ان الواحد لما بيبني لنفسه بيكون غير ما الشركة بتبني لعملاءها...وطبعا كل سلعة ولها زبونها

...

الاقي طلبي دا بأة ازاي؟ وهل هو في الأغلب متاح ولا مفيش حاجة كدا؟!!

شكرا جزيلا

ملحوظة: كنت بعت لحضرتك يا مهندسة عزة على الخاص لكن تقريبا لم يصل...وبما اني كمان غيرت في طلبي فقلت اكتبه هنا

بكرر شكري

الله يكرم اخوتى و اخواتى فى الله

من سعى فى حوائج الناس قضى الله حاجاته

وصلتنى رسالتك و رديت عليها على الخاص و عموما طلبك موجود و انا تحت امرك بكل شروطك لكن دور اول بعد الارضى المرتفع و 135 متر

تحياتى

رابط هذا التعليق

شكرا مهندسة عزة على سرعة الرد...بس أنا ماوصلنيش حاجة على الخاص...اما بأة يكون فيه مشكلة في حسابي أو اني مش عارفة اوصل للرسالة

عموما أنا اكيد هحتاج اتواصل مع حضرتك اكتر من كدا علشان تفاصيل اكتر

لكن مبدئيا ليا كام استفسار:

لكن دور اول بعد الارضى المرتفع ...هل حضرتك تقصدي هنا تاني بلكونة؟؟؟؟

لو كدا يبقى مناسب برده ولو اني مازلت افضل ارضي بحديقة

المتر سعره كام...وهل طريقة الدفع اللي ذكرتها مناسبة؟؟

المنطقة دي ارتفاعات العمارات فيها واحدة (علشان الشكل الجمالي). ولا كل عمارة ارتفاع مختلف؟؟

بعتذر على الإطالة...شكرا جزيلا.

رابط هذا التعليق

شكرا مهندسة عزة على سرعة الرد...بس أنا ماوصلنيش حاجة على الخاص...اما بأة يكون فيه مشكلة في حسابي أو اني مش عارفة اوصل للرسالة

عموما أنا اكيد هحتاج اتواصل مع حضرتك اكتر من كدا علشان تفاصيل اكتر

لكن مبدئيا ليا كام استفسار:

لكن دور اول بعد الارضى المرتفع ...هل حضرتك تقصدي هنا تاني بلكونة؟؟؟؟

لو كدا يبقى مناسب برده ولو اني مازلت افضل ارضي بحديقة

المتر سعره كام...وهل طريقة الدفع اللي ذكرتها مناسبة؟؟

المنطقة دي ارتفاعات العمارات فيها واحدة (علشان الشكل الجمالي). ولا كل عمارة ارتفاع مختلف؟؟

بعتذر على الإطالة...شكرا جزيلا.

لما تتواصلى معاية حتعرفى يعنى ايه دور اول فوق الارضى المرتفع لان الارضى المرتفع بيكون اعلى من سطح الارض ب 1.4 متر و ايضا الدور الارضى غالبية اصحاب العمارات عاملينه سقفه عالى

لذا الدور الاول يماثل تانى بلكونة فى بقية العمارات وقلت قبل كده ان الشروق اعلى من القاهرة ب 100 متر فشوفى الدور الاول حيكون يماثل الدور 34 فى القاهرة

طريقة الدفع تماثل ما اردتى و ايضا التسليم على نفس اسلوب دفعك

المسموح من البناء حاليا من الجهاز بدروم و ارضى و 3 متكرر لذا العمارات نفس الارتفاع

بالنسبة للارضى بحديقة فمتوفر لكن غالبيته ليس بحرى كما اردتى ولو ان الشروق مش بتفرق فيها بحرى او قبلى

و مبيباش فيه مساحات صغيرة كما اردتى اغلبيته حول 170 متر و حديقته بتكون حول 70 متر وله مدخل خاص

لكن مساحتك الصغيرة المطلوبة لو توفرت بيكون معها حديقة فقط 20 متر فاقل

تحياتى

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

رابط هذا التعليق

شكرا مهندسة عزة

واضح ان مشاركاتي لازم توصل لعدد معين علشان اقدر استقبل رسايل!!! علشان اقدر اخد تليفونك واتصل على طول إن شاء الله

...

بكرر شكري

رابط هذا التعليق

شكرا مهندسة عزة

واضح ان مشاركاتي لازم توصل لعدد معين علشان اقدر استقبل رسايل!!! علشان اقدر اخد تليفونك واتصل على طول إن شاء الله

...

بكرر شكري

فى الواقع انتى ارسلت مش رسالة لكن تعليق على اشتراكى لذا وصل اول سطر من الرسالة فقط و لم افهم منها شئ نهائى

و عموما هذا رقمى او ارقامى بعد اذن ادارة المنتدى

0147880002 ---- 0119596200 ---- 0119596100 م / عزة ابراهيم

تحياتى

رابط هذا التعليق

ممكن اعرف من المهندسة عطرالجنة ثمن قطعةالارض الاسكان العائلي بالمجاورة السابعة

260م

فى مدينة الشروق وهل هى منطقة جيدة ام ماذا

حيث معروض على قطعة أرض غربية وعلى حديقة فى حدود 290 الف وعليها مهلة بناء حتى 2014

لا تنسى ذكر الله

اللهم من أراد مصـر بخـير فوفقه لكل خـير ، وألهمه رشده وشد من أزره ، وافتح عليه من عندك بما فيه خير البلاد والعباد ..

ومن أرادها بسوء فاجعل كيده في نحره واجعل تدبيره تدميره يا رب العالمين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...