اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انا خلااااااااااااااااااص اتشائمت بجد منهااااااااااااا هطق

nora

Recommended Posts

مهو لازم اعمل حاجة اولع فيها وارتاح ولا اية بالضبط

النهرده الصبح صحيت علشان عندي دوام اولا كان يوم باين من اوله نحسسسسسسسسسسسسسسس لا يوصف

1- صحيت متأخر عن معادي جريت ولبست اي كلام ونزلت

2- وانا نزله اتخانقت مع الفلبينية

3- وانا بطلع العربية من الجراج خبطها من الجنب

4- طلعت على الطريق السريع وانا مشية فجأه وبدون مقدمات لقيت عربيه وقفت ادامي ودخلت في عربية قدمها رحت اخدتها بالأحضان انا كمان ولم اكتفي بذلك لاه ودخلت في الازاز الادماني براسي وكسرته ومن شدة الخبطة كسرت الدراع بتاع الاشارات ورجعت بضهري لورا ومحستش الا والراجل فوق دماغي وبيقولي نطلب الاسعاف فقلت له هو في دم قلي لاه فقلت خلاص سليمة

5- جت الشرطة وقالوا لية اروح المخفر الساعه 9 طب عندي محاضرات مينفعش زعق فية فسكت

6 - اتصلت بالمدير وقلت له انا مش جية انساني النهرده زعل واتقمص

7- رحت المكتب علشان اسلم التحضير بتاعي ورحت نزلت للمخفر كنت هناك بالضبط 9 واني الاقي حد من الي عملوا معايا الحدثة مفيش

8- ادور على الرخص بتعتي انها تكون وصلت للمخفر مفيش

9- اعدت استني لحد الساعة 12 لولا حد جة وراح اليوم وضاعت العربية

10 - بدأت الان اثار الحادث عليا ضهري وجعني وراسي ورمت وحلتي زفت

11- المدير كان مفكر اني بكدب علية في موضوع الحادث لولا ان واحد زميلي كان بيقولي انت طلعتي عيشة ازاي من الحدثة دي فراح قاله انت شفت سيارتها فقلة اه

فانا خلاص حسة اني من ساعت مركبتها وهي ادمها شر عليا وحسة اني هموت فيها مش عرفة اعمل اية انا الكل بيشهد بسوقتي اني هديا اوي بس اعمل اية مش عرفة

حادث الساعة 7:20 صباحا

20/9/2003

احلى استمورنج انا بجد مخنوقة بقيت اتشائم وبقيت اخاف من العربيات ربنا ميوري حد انا شفت الموت النهرده لولا اني ضربت فرامل جامد لكنت مت لاني لبست في الدركسيون كمان ربنا يستر يارب

رابط هذا التعليق

حمدلله علي السلامه يانوره

والحمدلله اللى جت علي قد كده

ولا تتشائمي ولا حاجه قضى اخف من قضي حد يعرف لو انتى مكنتيش ركبه العربيه كان حصلك ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

• الزوار

بسم الله الرحمن الرحيم

قدر الله و ماشاء فعل...

في التأني السلامة أول قاعدة مرورية و هي ضرورية جدا في حالة اتأخير عن موعد ما لأن الشيطان يربك الإنسان و يوتره و يشغل تفكيره فيصبح لا يري أمامه إلا شئ واحد ... هو المدير (العمل) ..

و أنصحك بقراءة دعاء الركوب قبل القيادة فهو يهدئ النفس و يوقظها من حبل افكارها و يجعل الراكب يسير في آمان الله..

عوضك الله خيرا ..ورزقك سيارة خيرا من السابقة و بارك لك فيها و حفظك من شرها.

رابط هذا التعليق

ألف حمد الله عالسلامه يا نونا ... بس لي بعض الملاحظات فى الموضوع ده

1- صحيت متأخر عن معادي جريت ولبست اي كلام ونزلت

عادي بتحصل فى أحسن العائلات

2- وانا نزله اتخانقت مع الفلبينية

3- وانا بطلع العربية من الجراج خبطتها من الجنب

خبطتي مين .. الفلبينية ؟!!!

4- طلعت على الطريق السريع وانا مشية فجأه وبدون مقدمات لقيت عربيه وقفت ادامي ودخلت في عربية قدمها رحت اخدتها بالأحضان انا كمان ولم اكتفي بذلك لاه ودخلت في الازاز الادماني براسي وكسرته ومن شدة الخبطة كسرت الدراع بتاع الاشارات ورجعت بضهري لورا ومحستش الا والراجل فوق دماغي وبيقولي نطلب الاسعاف فقلت له هو في دم قلي لاه فقلت خلاص سليمة

تبقي ماكونتيش رابطه حزام الامان يا حلوه ... ادي اول غلطة

11

- المدير كان مفكر اني بكدب علية في موضوع الحادث لولا ان واحد زميلي كان بيقولي انت طلعتي عيشة

- إزاي طلعتي عيشه ... آه قصدك عايشه الايف بالانجليزي ... اما أنتوا عليكو حاجات يا بتوع بره

فانا خلاص حسة اني من ساعت مركبتها وهي ادمها شر عليا وحسة اني هموت فيها مش عرفة اعمل اية انا الكل بيشهد بسوقتي اني هديا اوي بس اعمل اية مش عرفة

- دي مجرد اوهام

احلى استمورنج

- لأ دي ما اخدتهاش فى المدرسة ... بليز يا مس ترانسليت زيس

الكل بيشهد بسوقتي اني هديا اوي بس اعمل اية مش عرفة

- يا سلام يا سلام يا سلام ... وعامود النور اللي لبستي فيه من كام شهر فاتوا ... قال هادية قال .. ما تلاقي الهداوه بتاعتك دي هي الـ 150 كم / ساعة .... لا تسرعي يا نورا يا بنتي العجلة من الشيطان

س س بيقول لنفسه .. يا أخي إتلهي وقول لنفسك الاول ... تشهد عليك المرحومة زوبة اللي ضيعتها فى شربة ميه ... وش حزين على زوبة فى الذكرى الربع سنوية لها

- سؤال أخير علشان أقفل المحضر .. نونا إنتي مش مأمنة تأمين شامل ولا أيه نظامك ..؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

حمدالله على سلامتك ؛ وكل شئ بعد ذلك مقدور عليه بإذن الله

بسم الله الرحمن الرحيم ـ وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً مُّبِيناً ـ صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ألف مليون حمدالله على السلامه يانورا

يابنتي العجله من الشيطان .... يعني لما تتأخري في النوم الدنيا مش حتتهد

بس هو دا كل اللي فهمته من المداخله الياباني اللي أنتي كاتباها ...

الفلبينيه ؟؟؟؟؟؟؟

المدير ؟؟؟؟؟؟

المحاضره ؟؟؟؟؟

و أستمورنج دي بقى اللي غلبت الكل

عالعموم حمدالله على سلامتك ياعروسه

ولا يهمك عربيه تفوت ولاحد يتعور

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

الحمد لله على كل شئ يا نورا :)

بس مش حرام الواحد يقول انه بيتشائم من شئ !! اصل اظن سمعت حاجه شبه كده .. وزى ما قالوا يا ستى قضا اخف من قضا و الحمد لله ربنا سلم ..

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

الف سلامه ليكى يا إختنا الغالية . وإن شاء الله بكره تبقى عال العال بس المهم لا تتوهمى وتخافى من القياده . وكله مقدر ومكتوب . المهم قدر ولطف الذى لا يحمد على مكروه سواه . فين الأطباء إللى هنا لما نحتاج ليكم ؟! .

أنصر أخاك ظالما أو مظلوما

رابط هذا التعليق

الف الف سلامة ليكى يا اختاه ..

الف حمد و شكر ليك يارب انها جت فى الحديد مش فى اختنا الغالية ..

الحديد يتعوض .. و انتى محظوظة و ربنا سترها معاكى ..

ابعتى فى مصر للعائلة انهم يشترولك خروف و يدبحوه و يفرقوه لله .. شكرا على نجاتك ( هذا سيريحك نفسيا ) ..

بس نصيحة فى ودنك .. بلاش تكونى متنرفزة على الصبح .. و بلاش تكونى متنرفزة اثناء السواقة

و الف سلامك مرة اخرى ..

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

احلى استمورنج = أحلى اصطباح

و الله أعلم

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

الف حمدلله على سلامتك يا نورا

بس بصراحة أنا رأيى إنك تشوفى دكتور لإن الحوادث دى ساعات بينتج عنها إصابات مش بتظهر فى وقتها بس بتظهر بعد مدة و ساعات - لا قدر الله- بيحصل منها مضاعفات لو ماتعالجتش بسرعة. يعني هنا لما بتحصل حادثة زى اللى إنتى وصفتيها يا إما الإسعاف بتروح لمكانها يا إما الأشخاص اللى فيها لازم يروحوا المستشفى للكشف عليهم (إجبارى).

ربنا يستر.

م

"و من يتق الله يجعل له مخرجا" صدق الله العظيم

اللهم إنى أستغفرك من كل ذنب تبت اليك منه ثم عدت فيه

اللهم إنى أستغفرك من كل عقد عقدته لك ثم لم أوف لك به

اللهم إنى أستغفرك من كل نعمة أنعمت بها على فقويت بها على معصيتك

اللهم إنى أستغفرك من كل عمل عملته لوجهك خالطه ما ليس لك

رابط هذا التعليق

الله يسلمكم كلكم انا الحمد لله كويسة مفيش غير شوية ردود بسيطة ومش قدرة احرك دراعي

اما بخصوص التأمين الشامل يا س .س انا عمله تأمين ضد الغير فقط يلا مش مشكله قدر ولطف

والمشكله اني من الناس الي بيربط الحزام بس يومها معملتش كده او بالاصح في الفترة الاخيره بطلت اهو نصيب وقدر و الله من سعتها كل يوم بصحى قبل معادي بساعة علشان امشي مرتاحة و انا كمان من الناس الي العادي بتعاي في السرعه 80 ويوم مبقى مسرعة 100 مش اكتر نادر لما امشي 120

ربنا يسترها مع الكل

رابط هذا التعليق

حمدلله عاسلامة يا جميل....

اللى ييجى فى الريش بقشيش و الحمدلله أن جت على قد كدة....

بس حاولى فعلا تشوفى دكتور من باب الاحتياط.... و كمان فكرى تتطلعى على العربية نوع من الصدقة أو حاجة كدة....

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...