اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شلة محاسبين وبس

Recommended Posts

السلام علي اجدع محاسبيي

انا مراجع حسابات فى مصر ومعى icdl حديثة كشهادة فقط بس انا مستوايا فى الكمبيوتر ممتاز واعمل الان على الاوريكال ومستوايه فى الانجلش جيدجدا وصلت لمستوى upperinter وكسمات شخصية انا امييين جدا فى شغلى ومجتهدجدا وجائنى تعيين اوائل دفعة فى البنك الاهلى منذ10 سنوات ورفضت شكييت ان ربنا مش هيرضى عنى

المهم انا عملت محاسب وامين خزينه ومراجع حسابات الان فى نفس الشركة منذ10سنوات ولله الحمد ومازلت ادرس انجلش وباحاول اذاكر cma عشان اخش امتحانها

ان شاء الله السنه الجايه وانا عمرى 32 سنه

والان جائتنى تأشيرة حرة سائق خاص ودفعت مبلغ بيقولو انها رخيصة جدا فى السعوديه فى الرياض تحديدا الكفيل كاتب مكاتبه انه مش عاوز منى اى حاجة واخويا فى جده وانا ان شاء الله بنسبة70% قررت اسافر واقعد معاه وابحث عن عمل واحاول اخلص الcma واعدل اوضاعى دا اخر ما توصلت ليه بعد طول تفكير واستشارة واستخارة

وانا باحاول اخرج الرخصة الان من غير رشوة باتعلم السواقه

وطلبى من المحاسبين الجدعان

1- النصيحة 2-المساعدة باى ماتريال عن المحاسبة اراجع لان معظم شغلى كان عملاء وادارة تحصيل وادارة مخازن

3- المساعدة فى ايجاد عمل فى جدة او حتى فى الرياض ليه ناس هناك

4-الدعاء بان يغنينا الله من فضله وان ييسر لنا ما فيه الخير لنا فى الدنيا والاخرة

نصحيه لوجه الله بلاش تجي بمهنة سائق خاص ابدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا لان ممكن تحصل شغل كتير وللاسف مفيش نقل كفاله ولا تغير مهنة

رابط هذا التعليق

السادة المحاسبين والمهتمين بالـ CMA

بفضل الله تعالي تم إفتتاح قسم الـ CMA يشرفنا زيارتكم لنا

متخصصون في النظام الجديد .. لذا متميزون في تقديم أفضل الخدمات .. إضغط ع الصورة

مع تحيات

Acc.Emad Hamdy

رابط هذا التعليق

السلام علي اجدع محاسبيي

انا مراجع حسابات فى مصر ومعى icdl حديثة كشهادة فقط بس انا مستوايا فى الكمبيوتر ممتاز واعمل الان على الاوريكال ومستوايه فى الانجلش جيدجدا وصلت لمستوى upperinter وكسمات شخصية انا امييين جدا فى شغلى ومجتهدجدا وجائنى تعيين اوائل دفعة فى البنك الاهلى منذ10 سنوات ورفضت شكييت ان ربنا مش هيرضى عنى

المهم انا عملت محاسب وامين خزينه ومراجع حسابات الان فى نفس الشركة منذ10سنوات ولله الحمد ومازلت ادرس انجلش وباحاول اذاكر cma عشان اخش امتحانها

والان جائتنى تأشيرة حرة سائق خاص ودفعت مبلغ بيقولو انها رخيصة جدا فى السعوديه فى الرياض تحديدا الكفيل كاتب مكاتبه انه مش عاوز منى اى حاجة واخويا فى جده وانا ان شاء الله بنسبة70% قررت اسافر واقعد معاه وابحث عن عمل واحاول اخلص الcma واعدل اوضاعى دا اخر ما توصلت ليه بعد طول تفكير واستشارة واستخارة

1- النصيحة 2-المساعدة باى ماتريال عن المحاسبة اراجع لان معظم شغلى كان عملاء وادارة تحصيل وادارة مخازن

4-الدعاء بان يغنينا الله من فضله وان ييسر لنا ما فيه الخير لنا فى الدنيا والاخرة

نصحيه لوجه الله بلاش تجي بمهنة سائق خاص ابدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا لان ممكن تحصل شغل كتير وللاسف مفيش نقل كفاله ولا تغير مهنة

كلام الاستاذ خالد صحيح تماما وعلى فكره تاشيرة السائق الخاص بتكلف على الكفيل الفين ريال فقط واي حاجه اخذها زياده على كده هي ربح ليه فميغركش رخص ثمنها لانها اصلا هنا تعتبر بلا ثمن .

صحيح الكفيل كتب لك مخالصة انه مش عاوز منك حاجه بس للاسف انت الي هتفضل محتاجه طول ماانت هنا مش هتعرف ( تكح ) من غير ماتجيب موافقة الكفيل على الكحه وطالما هو بايع لك التاشيرة يبقى هياخذ منك المعلوم على كل ورقة تطلبها منه ولو هو مطلبش منك فلوس في البدايه هيطلع عينك ويروغ منك لغايه ماانت تبوس ايده عشان يقبل الفلوس ويطلع لك اوراقك .. استخراج الاقامه واستخراج الرخصة واستخراج تصاريح الحج وحتى نزول مصر اجازات مش هتقدر تنزل بدون موافقته وهتدفع هتدفع .. حتى لو كتب لك ورقة من دلوقت بانه موافق على اي حاجه انت عاوزها الورقة دي بلا قيمه ان لم تكن موقعه بتوقيعه الرسمي ومصدقة من الغرفة التجارية من الآخر يعني ممكن تبلها وتشرب ميتها ..

وطبعا زي مالاستاذ خالد تفضل ووضح لك مفيش مجال انك تتحمل كل ده في سبيل ان هيجي يوم وتنقل كفالتك على حد ميعملش فيك كده لان التاشيرة دي صعب جدا تتنقل لانك هتفضل سائق خاص حتى لو رحت شركه محترمه هيبقى المهنة المدونة عندك في اقامتك هي سائق خاص ولا ينفع تتجوز وتجيب مراتك ولا ينفع تعمل اي حاجه في الدنيا غير انك تشتغل بيها فعلا كسائق خاص ..

معليش انا مش عاوزه احبطك بس انك تتنور من دلوقت وانت خسران شويه احسن ماتكتشف ده بعدين لوحدك وتكون لا قدر الله خسرت كتير ..

ربنا معاك يعمل لك الي فيه الخير ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام علي اجدع محاسبيي

كلام الاستاذ خالد صحيح تماما وعلى فكره تاشيرة السائق الخاص بتكلف على الكفيل الفين ريال فقط واي حاجه اخذها زياده على كده هي ربح ليه فميغركش رخص ثمنها لانها اصلا هنا تعتبر بلا ثمن .

صحيح الكفيل كتب لك مخالصة انه مش عاوز منك حاجه بس للاسف انت الي هتفضل محتاجه طول ماانت هنا مش هتعرف ( تكح ) من غير ماتجيب موافقة الكفيل على الكحه وطالما هو بايع لك التاشيرة يبقى هياخذ منك المعلوم على كل ورقة تطلبها منه ولو هو مطلبش منك فلوس في البدايه هيطلع عينك ويروغ منك لغايه ماانت تبوس ايده عشان يقبل الفلوس ويطلع لك اوراقك .. استخراج الاقامه واستخراج الرخصة واستخراج تصاريح الحج وحتى نزول مصر اجازات مش هتقدر تنزل بدون موافقته وهتدفع هتدفع .. حتى لو كتب لك ورقة من دلوقت بانه موافق على اي حاجه انت عاوزها الورقة دي بلا قيمه ان لم تكن موقعه بتوقيعه الرسمي ومصدقة من الغرفة التجارية من الآخر يعني ممكن تبلها وتشرب ميتها ..

وطبعا زي مالاستاذ خالد تفضل ووضح لك مفيش مجال انك تتحمل كل ده في سبيل ان هيجي يوم وتنقل كفالتك على حد ميعملش فيك كده لان التاشيرة دي صعب جدا تتنقل لانك هتفضل سائق خاص حتى لو رحت شركه محترمه هيبقى المهنة المدونة عندك في اقامتك هي سائق خاص ولا ينفع تتجوز وتجيب مراتك ولا ينفع تعمل اي حاجه في الدنيا غير انك تشتغل بيها فعلا كسائق خاص ..

معليش انا مش عاوزه احبطك بس انك تتنور من دلوقت وانت خسران شويه احسن ماتكتشف ده بعدين لوحدك وتكون لا قدر الله خسرت كتير ..

ربنا معاك يعمل لك الي فيه الخير ..

متشكر جدا لاخت ضحى والاستاذ خالد على الاهتمام والنصيحة وانا بصراحة حيران جدااااا جداااااا ومش عارف اعمل ايه

وبقول اسافر كده وخلال سنة ونصف اعدل اوضاعى بعد ما احصل على الcma فعلا انا فى قمة الحيرة

Ibrahim Muslim Man

اللهم علمنا ما ينفعنا

رابط هذا التعليق

متشكر جدا لاخت ضحى والاستاذ خالد على الاهتمام والنصيحة وانا بصراحة حيران جدااااا جداااااا ومش عارف اعمل ايه

وبقول اسافر كده وخلال سنة ونصف اعدل اوضاعى بعد ما احصل على الcma فعلا انا فى قمة الحيرة

لو ناوي تاخذ السي ام ايه استخير وافضل في مصر وركز كل جهدك في المذاكرة يعني تفرغ لها تماما والشهاده الي كنت محتاج تاخذها في سنة لو تفرغت وذاكرت ليل نهار هتاخذها في كام شهر وبعدها دور على السفر برا ..

في احتمال كبير جدا لا قدر الله لو سافرت اما انك هتلاقي شغل فساعتها مش هتلاقي ولا ساعه فاضية تحك ظهرك او لا قدر الله متلاقيش وساعتها ممكن تكتئب فمتقدرش تفتح كتاب ..

ممكن كلامي يكون غلط بس المشكلة لو طلع صح ..

استخير كتير وباذن الله هيوفقك للصواب الي ينفعك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يأخى العزيز هحكيلك تجربتى انا كتبت فى فى شلة محاسبين من سنه تقريبا ان جيلى فيزا سائق خاص حره وكده وكنت 90% خلاص مسافربس الحمد لله تراجعت فى الوقت المناسب قبل ماأطلع الرخصه أو أمشى فى اى اجراءات مع انى حديث التخرج دفعة 2008 وكان بقالى شهر واحد شغال محاسب يعنى مفيش خبره ومعرفش هاجى أشتغل ولا لاء وكنت بدور على أرخص حاجه أسافر عليها وبعد كلام الأخوه هنا فى المنتدى ونصايحهم لى تراجعت واشتريت فيزا تانيه بمهنه عامل هى غاليه عن سائق خاص 200 ريال ودول تمن الرشوه الى كنت هتدفعها علشان تتطلع الرخصه وكمان التأمين بتاعها ومصاريفها بس فيزا عامل مشكلتها انها مفيهاش أستقدام بس فيها نقل كفاله والحمد لله توكلت على الله وسافرت والحمد لله اشتغلت محاسب هنا ومعرفت أيه الفرق لما تيجى على فيزا عامل أو سائق وباقى المهن التانيه والعروض الى بتجيلك من الشركات وبتقابلك موضوع المهنه ده

بس كان فى نصيحه تروح مكاتب السفر يات فى مصر أنت بسم الله ماشاء الله عندك خبره كويسه وهتلاقى رواتب كويسه تيجى عليها وبالله التوفيق

أن تدخلني ربي الجنة ...هذا اقصى ما اتمنى

وتَهبني الدرجات العُليا ....يا ذا المِنة يا رب لا حول ولا قوة الا...بِكَ يا ذا القُوة فأعن واصرف عني الجهل وإذا مِت إلهي اجعل لي

نورا في قبري واغفر لي واحشُرني مع خَيْرَ الرٌسلِ يا ذا المِنة ....يا رب

رابط هذا التعليق

لو ناوي تاخذ السي ام ايه استخير وافضل في مصر وركز كل جهدك في المذاكرة يعني تفرغ لها تماما والشهاده الي كنت محتاج تاخذها في سنة لو تفرغت وذاكرت ليل نهار هتاخذها في كام شهر وبعدها دور على السفر برا ..

في احتمال كبير جدا لا قدر الله لو سافرت اما انك هتلاقي شغل فساعتها مش هتلاقي ولا ساعه فاضية تحك ظهرك او لا قدر الله متلاقيش وساعتها ممكن تكتئب فمتقدرش تفتح كتاب ..

ممكن كلامي يكون غلط بس المشكلة لو طلع صح ..

استخير كتير وباذن الله هيوفقك للصواب الي ينفعك ..

ان شاء الله ناوى ولكن دى شهادة كويسه مش لازم تلاقى بيها شغل ومش عارف هاخلصها امتى

وكلامك طبعا 100% صح كله نصيب

وهل لو طلعت ع الفيزا دى ممكن اتنازل عنها لحد وتغيرها هيكون ازاى

وجزاكم الله خيرا ع النصيحة

Ibrahim Muslim Man

اللهم علمنا ما ينفعنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بس كان فى نصيحه تروح مكاتب السفر يات فى مصر أنت بسم الله ماشاء الله عندك خبره كويسه وهتلاقى رواتب كويسه تيجى عليها وبالله التوفيق

ربنا يكرمك ويغنيك من فضله وحضرتك متاكد ان الفرق بين السائق الخاص والعامل 200 ريال فقط

لو كده طبعا افضل العامل

ولو لقيت تأشيرة ادام حضرتك يبقى الحقنى بيها

لان ادامى ناس تأخد تأشيرة السائق الخاص

ويبقى أتأخر شويه احسن ما اطلع ع الفيزا دى

ولو فى اى حد ادامه تاشيرة عامل يبقى ربنا يكرمه ويجازيه خير يراسلنى على ميلى

ibrahimmm26@yahoo.com

ibrahimmm26@gmail.com

وربنا يكرمنا واياكم بما هو اهله

Ibrahim Muslim Man

اللهم علمنا ما ينفعنا

رابط هذا التعليق

ان شاء الله ناوى ولكن دى شهادة كويسه مش لازم تلاقى بيها شغل ومش عارف هاخلصها امتى

الفيزا لا يمكن لك التنازل عنها وانما تقدر ترجع لو سافرت وفي الحاله دي صاحب الفيزا ( الكفيل ) هيجيب عليها واحد تاني وخلاص .. وطبعا في كل الاحوال وطالما سافرت سواء رجعت او استمريت الفلوس الي دفعتها له ايا كانت مش هترجع هتبقى كده خلاص راحت عليك

رابط هذا التعليق

اعتقد ان الاصح والله اعلم انى انتظر شويه لان معظم الاراء مجمعة ع كده

يا جماعة اى حد عنده تأشيرة غير التأشيرات اللى صعب نقل كفاله يساعدنى اخرج من المأزق ده

وبالنسبة للفلوس انا اخويا فى جدة وليه ناس فى اماكن اخرى ان شاء الله هأعرف اوصله الفلوس وكفى بالله شهيدا

ولو حد ادامه شغل دا طبعا افضل انا مراجع حسابات خبره10سنوات +icdl+كمبوتر ممتاز+انجليزى جيد جدا وفاضلى 3 مستويات وامين جدا فى شغلى

ibrahimmm26@yahoo.com

ibrahimmm26@gmail.com

قال صلى الله عليه وسلم (انما الارزاق مكتوبه فاطلبوها بعزة نفس)

Ibrahim Muslim Man

اللهم علمنا ما ينفعنا

رابط هذا التعليق

الفيزا لا يمكن لك التنازل عنها وانما تقدر ترجع لو سافرت وفي الحاله دي صاحب الفيزا ( الكفيل ) هيجيب عليها واحد تاني وخلاص .. وطبعا في كل الاحوال وطالما سافرت سواء رجعت او استمريت الفلوس الي دفعتها له ايا كانت مش هترجع هتبقى كده خلاص راحت عليك

مش عارف اشكرك ازاى اختى ضحى على سرعة الرك والاهتمام ربنا يجعله فى ميزان حسناتك ويجازيكى خير

Ibrahim Muslim Man

اللهم علمنا ما ينفعنا

رابط هذا التعليق

قريبى اخبرنى ان الكفيل محترم جدا وممكن بعد ما اطلع واظبط نفسى نتفق معاه ان نجيب واحد تانى واخسر مبلغ التأشيرة الفعلى ال2000 ريال فقط

الكلام ده ما مدى واقعيته

Ibrahim Muslim Man

اللهم علمنا ما ينفعنا

رابط هذا التعليق

قريبى اخبرنى ان الكفيل محترم جدا وممكن بعد ما اطلع واظبط نفسى نتفق معاه ان نجيب واحد تانى واخسر مبلغ التأشيرة الفعلى ال2000 ريال فقط

الكلام ده ما مدى واقعيته

طالما انت ( اشتريت ) الفيزا يبقى انت بتتعامل مع ( تاجر ) والتجار عاده وعودهم كتير لكن وقت الجد وطالما هتتكلم في اكل عيشه فبالتأكيد ( عض قلبي ولا تعض رغيفي )

على حد علمي فهو ميقدرش يجيب غيرك على نفس التاشيرة غير لو انت رجعت مصر وتركت السعوديه نهائي في الحاله دي بيروح يقدم على طلب ان يسمحوا له يجيبوا واحد غيرك ..

لو الراجل ده طيب فعلا وعاوز يخدمك يبقى من دلوقت متدفعش له غير الالفين ريال الي هو تكبدهم فعلا .. لو وافق يبقى هو عامل الموضوع لكم خدمه اما لو اخذ منكم ولو ريالين زياده يبقى الراجل واخدها تجارة وتوقع من التاجر كل شيء ..

تم تعديل بواسطة doha

رابط هذا التعليق

أسف أخى العزيز انا كان قصدى2000 ريال يعنى السائق الخاص فى حدود 8000 والعامل ب10000 ولازم يكون واحد ثقه الى انت هشترى منه الفيزا علشان بيحصل لعب فى الحاجات ده وتكون متباعه لأكتر من واحد

أن تدخلني ربي الجنة ...هذا اقصى ما اتمنى

وتَهبني الدرجات العُليا ....يا ذا المِنة يا رب لا حول ولا قوة الا...بِكَ يا ذا القُوة فأعن واصرف عني الجهل وإذا مِت إلهي اجعل لي

نورا في قبري واغفر لي واحشُرني مع خَيْرَ الرٌسلِ يا ذا المِنة ....يا رب

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

اشكر اخوانى فى المنتدى واخص بالشكر الاخت ضحى

الحمد لله انا بدأت دراسة الcma وانشاء الله انا شايفها سهله لحد دلوقى وربنا ييسر لنا

كما وانى اخدت بنصيحة الاخ محمد الشافعى وارسلت ورقى لاكثر من مكتب

وكله بقدر الله

اسأل الله لى ولكم التوفيق والسداد فى الدنيا والاخرة

وادعولنا بظاهر الغيب ربنا ينفعنا وينفع بينا

Ibrahim Muslim Man

اللهم علمنا ما ينفعنا

رابط هذا التعليق

اتمنى من احد المحاسبين فى السعودية ان يدلنى كيف السبيل للحصول على فيزة محاسبة ام ان لا مجال هناك للنساء ولو موجودة تكون كم تكلفتها ومن اين احصل عليها فانا محتجاها بشدة وسادعوا بظهر الغيب لمن يدلنى على مكتب موثوق به او يدلنى كيف حيث ان زوجى مسافر بفيزة عامل فى بمكة المكرمة - السعودية وليس له استقدام فليس لى سبيل غير الفيزا الحرة وانا خريجة بكاريوس تجارة واحصل الان على كورس انجليزى موثق وشهادة icdl

رابط هذا التعليق

ارجوكم تعجلوا بالرد ولو هناك فيزا لمحاسبة ارجو من الله السميع العليم ان يقدرها لى وتكون من نصيبى لو كانت خيرا لى وان تكونى سببا فى لم شمل اسرتى جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخت تيسير

انا مقيم بالرياض ومهنتى عامل ايضا لكنى عملت لزوجتى زيارة وخلاص لانى بقالى اكتر من سنه بحاول اغير مهنه وده انصح زوجك بها لان الزيارة بتتعمل لكل المهن بس بفلوس حوالى 4000 او 5000 ريال وتجلسي معاه حوالى 9 شهور لكن مشكلتك ان رمضان قرب وفى مكه والمدينه وجده بيقفلوا الزيارات العائليه قرب رمضان والحج غير الرياض ياريت زوجك يكلمنى افهم منه احسن لانه لو معاه مؤهل عالى بردوا بالفلوس بيغير المهنه ويعمل استقدام مع العلم انى بحاول اخلى زوجتى استقدام بدل زيارة حاليا وكمان انا سمعت من اتنين اعرفهم انهم سوف يفتحوا الاستقدام لجميع المهن بشرط تعريف بالراتب مع سداد 5000 ريال للاستقدام بس بعد رمضان القادم انشاء الله ادعى ربنا انهم يعملوها لان الحياة بدون الزوجه والاولاد الله اعلم بها ولكى جزيل الشكر ( اتمنى زوج حضرتك يكلمنى رقم 0545757638 ) وللعلم توجد تاشيرات محاسبه ( نساء ) لكنها للاسف قليله جدا وغالية اوى بتوصل 22000 جنيه تقريبا.

رابط هذا التعليق

وللعلم توجد تاشيرات محاسبه ( نساء ) لكنها للاسف قليله جدا وغالية اوى بتوصل 22000 جنيه تقريبا.

سيدى الفاضل تأشيرات مهندسه ومحاسبة تكاد تكون غير موجودة فى المملكة

وطالما أن السبب من التأشيرة هو التواجد مع الزوج فقط وليس العمل فتكفى اى مهنة متاحة للسيدات

(كوافيرة-خياطه-مربية أطفال_.......................)

بشرط أن يكون الكفيل مضمون بنسبة 100%

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 28
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أود أن أعبر عند ساعدتى بوجود هذا الموقع الخاص بتحاروات المصريين وأسعدني أكثر بوجود أقسام مختلفة لتنظيم تلك المحاورات وكنت أتمني أن يوجد قسم لتحاورات محاسبين مصر تلك الفئة المغلوب على مهنتها
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى الكرام مطلوب للعمل فى المدينة المنورة اتنين محاسبين حديثى التخرج فى مستشفى يكونوا جادين فى العمل (يقدروا ينقلوا كفالة) المرتب حوالى 2300 (ألفين وثلثمائة ريال) بالاضافة لبدل سكن وبدل مواصلات انا غير مسئول عن الوظيفة او الموضوع بس فيه حد طلب منى الاتنين المحاسبين دول وانا قولت اعرفكم يمكن يكون حد محتاج للوظيفة دى نسالكم الدعاء حسام عبد الفتاح
  • أضف...