اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عايز ابقى مدير نفسي,, ينفع ؟

Recommended Posts

إزيكم يا شباب وشبابات

عايز اعمل بيزنس خاص بي في كندا

هل ده ممكن ؟؟ :lol:

هل كوني من اصل عربي يحد من فرص نجاحي ؟؟

وإيه هي فرص العمل الخاص اللي ناجحة هناك ؟؟

رابط هذا التعليق

أهم نصيحه ممكن أقولها لك : أن تكون على درايه بالعمل الذي تقوم به مثلاً اذا اردت أن تفتح مطعماً ان يجب ان عملت في مطعم او اي منشأه غذائيه . اذا اردت أن تفتح محل بقاله أو اي محل بيع بالمفرق أن تكون لديك الخبره بأمور البيع و الشراء . ان فرص العمل الخاص متوفره ولكن النجاح فيها يتطلب الدرايه و الصبر ودراسة المشروع بعنايه . هناك بعض المشاريع الصغيره التي يمكن للحكومه أن تساعد في تمويلها . أسأل في مونتريال عن دائرة تمويل المشاريع الصغيره Goverment Funding for small businesses و بالتوفيق .

الفقر في الوطن غربه والغنى في الغربه وطن

رابط هذا التعليق

أنا كمان مهتم بالموضوع ده , وزي ما قال الاخ ابو فوزي ان لازم يكون عندك خبرة في المشروع اللي ناوي تفتحة وممكن تاخذ دورة تدريبية لمدة شهر او شهرين على حسب ما فهمت من اصدقاء في كندا .

لكن السؤال علشان الواحد يبتدي في مشروع زي كده يحتاج فلوس أد ايه وايه هي المشاريع المناسبة.

لا خير في صلاة لا خشوع فيها، ولا خير في صوم لا امتناع عن اللغو فيه، ولا خير في قراءة لا تدبر فيها، ولا خير في علم لا ورع فيه، ولا خير في مال لا سخاوة فيه، ولا في إخوة لا حفظ فيها، ولا خير في نعمة لا بقاء فيها، ولا خير في دعاء لا إخلاص فيه.[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

هو علشان انت من اصل مصري ممكن يحد من نجاحك..لكن ثبت بالتجربة ان المصريين شعب موظفين ..ومش فالحين في اقامة المشاريع..واللي فالح اكيد حتلاقي في ضهره جنسية تانية خالص..وان فاتك الميري اتمرمغ في ترابه..رايي روح اتعلملك صنعة افيدلك.فوتك بعافية..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

وأنا مهتم والله وبأمارة موضوع يعنى مش هنعمل قرش فى كندا؟

ممكن تفتح اجزخانة..بس مش في كيبيك..ده طبعا بعد المعادلة..وتشتغل شويتين علشان تتعرف علي شركات الادوية...وتبئي افتكرني..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

أنا كمان مهتم بالموضوع ده , وزي ما قال الاخ ابو فوزي ان لازم يكون عندك خبرة في المشروع اللي ناوي تفتحة وممكن تاخذ دورة تدريبية لمدة شهر او شهرين على حسب ما فهمت من اصدقاء في كندا .

لكن السؤال علشان الواحد يبتدي في مشروع زي كده يحتاج فلوس أد ايه وايه هي المشاريع المناسبة.

أعتقد ما تقصده هو شراء ما يسمى بالفرنشيز ( مثل تيم هورتون او مكدانولد ) و تقوم الشركه بتدريب المالك او من سيدير المحل لمدة شهر او اكثر . يتطلب هذا النوع من العمل خبره عمليه في مجال العمل وخصوصاً في الإداره و رأس مال من 150000 الى 500000 دولآر و بصراحه ليس من السهوله الحصول فرنشيز مجدي و يدر أرباح خصوصاً لمهاجر جديد . ما قصدته بالعمل او المشروع الصغير هو أي عمل منتج او تقديم خدمه يقوم به صاحبه وحده و بأغلب الاحيان مع زوجته أو اولآده كأن يكون الشخص صاحب مهنه او حرفه وتساعده زوجته مثلاً بالأعمال الاداريه ( استقبال المكالمات و تنسيق المواعيد ... و خلآفه ) و عادة ما تدار هذه الأعمال من داخل البيت . في كندا يوجد من يدير أعمال بعدة مئات الآلآف الدولآرات من داخل غرفه من المنزل برأس مال مكون من جهاز تلفون و كمبيوتر موصل بالنترنيت وطابعه و ألة تصوير . هل فكر أحد أن يقوم مثلاً باستيراد تحف فرعونيه من مصر و بيعها سواءاً بالجمله أو من خلآل البيت؟ أو تحضير وبيع أكلآت منزليه مصريه و توزيعها على المحلآت ؟

رابط هذا التعليق

يعني بصراحة ده حاجة غريبة ... حتى لما الواحد يفكر يشتغل بفلوسه يلاقي معادلة المهاجر الجديد ... ده حاجة تزهق يا راجل وظيفة مش نافعة وكمان بزنس مش نافع !!!! طيب وبعدين .

بالمناسبة اخ ابو فوزي اخبار العقارات في اونتاريو ايه ؟؟؟

لا خير في صلاة لا خشوع فيها، ولا خير في صوم لا امتناع عن اللغو فيه، ولا خير في قراءة لا تدبر فيها، ولا خير في علم لا ورع فيه، ولا خير في مال لا سخاوة فيه، ولا في إخوة لا حفظ فيها، ولا خير في نعمة لا بقاء فيها، ولا خير في دعاء لا إخلاص فيه.[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

يعني بصراحة ده حاجة غريبة ... حتى لما الواحد يفكر يشتغل بفلوسه يلاقي معادلة المهاجر الجديد ... ده حاجة تزهق يا راجل وظيفة مش نافعة وكمان بزنس مش نافع !!!! طيب وبعدين .

أخي abdulazizo : الكلآم بخصوص الفرنشيز يطبق على الجميع وليس على المهاجر ولو اي شخص كندي الأصل بدون الخبره في ادارة هذا النوع من المشاريع فلن يقبل . لو كنت مهاجر جديد ولديك القدره الماليه و الخبره لإدارة الفرنشيز تأكد من قبولك . أن الفشل في مثل هذه المشاريع أو غيرها لآسمح الله كارثه لذا أنصح بالتروي و دراسة أي مشروع بتأني و سؤال أهل العلم و الخبره و بالتوفيق إنشاء الله للجميع

رابط هذا التعليق

أخي abdulazizo : الكلآم بخصوص الفرنشيز يطبق على الجميع وليس على المهاجر ولو اي شخص كندي الأصل بدون الخبره في ادارة هذا النوع من المشاريع فلن يقبل . لو كنت مهاجر جديد ولديك القدره الماليه و الخبره لإدارة الفرنشيز تأكد من قبولك . أن الفشل في مثل هذه المشاريع أو غيرها لآسمح الله كارثه لذا أنصح بالتروي و دراسة أي مشروع بتأني و سؤال أهل العلم و الخبره و بالتوفيق إنشاء الله للجميع

آسف .... بالنسبه للعقارات و أعتقد تقصد التجاريه فالوضع الحالي كما يقال انه في صالح المشتري Buyer market كالبيوت و المجمعات الصغيره .

رابط هذا التعليق

أهم نصيحه ممكن أقولها لك : أن تكون على درايه بالعمل الذي تقوم به مثلاً اذا اردت أن تفتح مطعماً ان يجب ان عملت في مطعم او اي منشأه غذائيه . اذا اردت أن تفتح محل بقاله أو اي محل بيع بالمفرق أن تكون لديك الخبره بأمور البيع و الشراء . ان فرص العمل الخاص متوفره ولكن النجاح فيها يتطلب الدرايه و الصبر ودراسة المشروع بعنايه . هناك بعض المشاريع الصغيره التي يمكن للحكومه أن تساعد في تمويلها . أسأل في مونتريال عن دائرة تمويل المشاريع الصغيره Goverment Funding for small businesses و بالتوفيق .

الف شكر يا ابو فوزي وبارك الله فيكم

حدور على اللي قلت عليها وربنا يعمل اللي فيه الخير

حسام باشا

انا كنت احط سؤالي في الموضوع بتاعك

بس لقيت الموضوع ''عايم'' حبتين

هو علشان انت من اصل مصري ممكن يحد من نجاحك..لكن ثبت بالتجربة ان المصريين شعب موظفين ..ومش فالحين في اقامة المشاريع..واللي فالح اكيد حتلاقي في ضهره جنسية تانية خالص..وان فاتك الميري اتمرمغ في ترابه..رايي روح اتعلملك صنعة افيدلك.فوتك بعافية..

طورن طوز

روح ياشيخ

وتعال بسرعة :roseop:

يا خي مش عارف انت بتاخد مرتب عشان تحبطنا

انت عملتلي هبوط في المعنويات وتكلس في الفشنكات

طيب ايه هي الصنعة اللي سوقها ماشي ومربحة ??

رابط هذا التعليق

الف شكر يا ابو فوزي وبارك الله فيكم

حدور على اللي قلت عليها وربنا يعمل اللي فيه الخير

حسام باشا

انا كنت احط سؤالي في الموضوع بتاعك

بس لقيت الموضوع ''عايم'' حبتين

طورن طوز

روح ياشيخ

وتعال بسرعة :D

يا خي مش عارف انت بتاخد مرتب عشان تحبطنا

انت عملتلي هبوط في المعنويات وتكلس في الفشنكات

طيب ايه هي الصنعة اللي سوقها ماشي ومربحة ??

سباكة..لحام..ميكانيكا..وبما انك صعيدي في مونتريال ..انصحك بالبعد عن مجرد التفكير في عمل مشروع حتي لو صغير..المافيوزو كتير في مونتريال مدينة الخيال :roseop::roseop: ..ومش ناقصة حد يبيعلك الصابواى :wub: mfb: :P ..طورونتوظ

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

سباكة..لحام..ميكانيكا..وبما انك صعيدي في مونتريال ..انصحك بالبعد عن مجرد التفكير في عمل مشروع حتي لو صغير..المافيوزو كتير في مونتريال مدينة الخيال :) :lol: ..ومش ناقصة حد يبيعلك الصابواى :lol: :lol: :lol: ..طورونتوظ

سباكة ايه بس

السباك الكندي البلومبر اللي ايديه تتلف بحرير smk:

بياخد عشرين دولار وواحد واربعين قرش في الساعة

ده كمان قبل Tax والدمغة ومعونة الشتا !!!!!!!!!!

http://www.jobfutures.ca/noc/7251.shtml

لا يعم خليني أزرع القراطين اللي عندي اشرفلي

رابط هذا التعليق

سباكة ايه بس

السباك الكندي البلومبر اللي ايديه تتلف بحرير smk:

بياخد عشرين دولار وواحد واربعين قرش في الساعة

ده كمان قبل Tax والدمغة ومعونة الشتا !!!!!!!!!!

http://www.jobfutures.ca/noc/7251.shtml

لا يعم خليني أزرع القراطين اللي عندي اشرفلي

خلاص خليك في الميكانيكا او اللحام..وارشحلك الاولي..طبعا الميكانيكا تخليك مليونير في تلات سنين..ويمكن تبقي عمدة بلدكوا..فكر في دخلتك النجع ومعاك الجرشينات والبزابورت الكندي..برده ليها شمخة تانية... :) :lol: :lol: :lol: :lol:

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

خلاص خليك في الميكانيكا او اللحام..وارشحلك الاولي..طبعا الميكانيكا تخليك مليونير في تلات سنين..ويمكن تبقي عمدة بلدكوا..فكر في دخلتك النجع ومعاك الجرشينات والبزابورت الكندي..برده ليها شمخة تانية... :) :lol: :lol: :lol: :lol:

يا عم طور ن طوز انت نصايحك تودي ورا

الميكانيك ١٧ دولار في الساعة http://www.jobfutures.ca/noc/7321.shtml

يعني بعد التاكس والذي منه هيصفالي اتنين دولار وبريزة

شوفلنا شغلانة كويسة ربنا يكرمك ويرجعك رومانيا بالسلامة

رابط هذا التعليق

يا عم طور ن طوز انت نصايحك تودي ورا

الميكانيك ١٧ دولار في الساعة http://www.jobfutures.ca/noc/7321.shtml

يعني بعد التاكس والذي منه هيصفالي اتنين دولار وبريزة

شوفلنا شغلانة كويسة ربنا يكرمك ويرجعك رومانيا بالسلامة

ياراجل اتقي الله ده انا غيرت زيت بس34دولار ...شوف الورش شغالة ازاى..وبعدين انت حتفضل طول عمرك بلية..مسيرك تبقي اسطي اد الدنيا..اومال عايز تبقي مدير نفسك ازاى..وتعمل مشروع...اما انت صحيح طلعت مصري موظف..روح ياشيخ وماتجيش خالص.. smk: :lol: :lol: :lol:

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

ياراجل اتقي الله ده انا غيرت زيت بس34دولار ...شوف الورش شغالة ازاى..وبعدين انت حتفضل طول عمرك بلية..مسيرك تبقي اسطي اد الدنيا..اومال عايز تبقي مدير نفسك ازاى..وتعمل مشروع...اما انت صحيح طلعت مصري موظف..روح ياشيخ وماتجيش خالص.. :) :lol: :lol: :lol:

بصراحة فاتتني دي

ال ١٧ دولار دول للواد بلية

لكن انا هابقى المعلم وصاحب اكبر ورشة فيكي يا نجع مونتريال

طيب

دي أول فكرة لمشروع شغال كويس

عايزين أفكار تانية ربنا يكرمكم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...