اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مدارس جده

Recommended Posts

ماما نونا:اعتقد انه ينفع بس مش متاكدة ولو تحبى ممكن اسألك :clapping:

the consultant : لو حضرتك تحب ممكن اجيبلك التليفونات هى ليست معى لكن هسألك عنهم وممكن حضرتك

تتصل بالدليل وتعرفها منهم

اشكرك شكرا جزيلا على المعلومات الرائعة و مشاركتك اينا في خبرتك بس خليني اسألك على كام حاجة كمان من باب الطمع, هل ابدأ في التقديم من شهر اغسطس هل الوقت هيكون كفاية؟ طيب موضوع امتحان اللغة و الماث ده ايه نظامة . انا بنتي في شهر اغسطس هيكون عندها 4 سنين و 10 شهور بس هي مدخلتش مدرسة قبل كدة (غير البلاي سكول في مصر) وده عشان كنا ناويين ندخلها فرنساوي و دوول بياخدو 5 سنين كي جي 1.

و في حاجة تانية هي كل المدارس فيها كي جي 3 و هل ممكن تدخل على كي جي 2 عشان سنها مع اني معنديش ما يثبت انها خلصت كي جي 1.......معلش اعذري جهلي بهذه المسائل بصراحة في مصر كنت سايب القصة كلها لمامتها لكن هنا انتي عارفة الوضع .....!!!!!!!

رابط هذا التعليق

ماما نونا:اعتقد انه ينفع بس مش متاكدة ولو تحبى ممكن اسألك :clapping:

the consultant : لو حضرتك تحب ممكن اجيبلك التليفونات هى ليست معى لكن هسألك عنهم وممكن حضرتك

تتصل بالدليل وتعرفها منهم

اشكرك شكرا جزيلا على المعلومات الرائعة و مشاركتك اينا في خبرتك بس خليني اسألك على كام حاجة كمان من باب الطمع, هل ابدأ في التقديم من شهر اغسطس هل الوقت هيكون كفاية؟ طيب موضوع امتحان اللغة و الماث ده ايه نظامة . انا بنتي في شهر اغسطس هيكون عندها 4 سنين و 10 شهور بس هي مدخلتش مدرسة قبل كدة (غير البلاي سكول في مصر) وده عشان كنا ناويين ندخلها فرنساوي و دوول بياخدو 5 سنين كي جي 1.

و في حاجة تانية هي كل المدارس فيها كي جي 3 و هل ممكن تدخل على كي جي 2 عشان سنها مع اني معنديش ما يثبت انها خلصت كي جي 1.......معلش اعذري جهلي بهذه المسائل بصراحة في مصر كنت سايب القصة كلها لمامتها لكن هنا انتي عارفة الوضع .....!!!!!!!

السلام عليكم ورحمة الله

لا شكر على واجب ربنا يبارك فيكم جميعا

التقديم بيبدا من شهر مايو يعنى حضرتك تبدأ تنشن على مدرسة وتسال فيها عن التقديم من نهاية مايوكدا

لكن ممتد لبداية السنة الجديدة احنا كنا مقدمين لبنتى قبل بداية الدراسة بأسبوع بس المشكلة ان ممكن ما يكون فى اماكن بس دا غالبا بيكون فى المدارس اللى عليها ضغط كبير بس لكن بقية المدارس هتلاقى فيها اماكن لحد بداية السنة الجديدة

بالنسبة للتقديم هما هنا عندهم الكى جى 3 سنين مش زينا فى مصر فبيبدأوا كى جى 1 من 3 سنوات فغالبا بنت حضرتك على كى جى 2 او 3 بس لازم تعرفوها شوية انجليزى زى ما قلت لحضرتك مثلا الحروف الالوان الارقام وازاى تكتبهم انا معرفش امتحانهم بيكون فيه ايه لان بنتى كانت داخلة على جريد وان وكان امتحانها فى الانجليزى كلمات وشايلين من بدايتها حرف وهى تكمل وكانوا جايبين لها كام جملة كدا تقرأهم فيهم كلمات بسيطة زى how are you?

,can I help you ?

ما الماث فكان اسهل لان كان جمع بسيط او اشكال وتكتب تحتهم عددهم او تكمل باترن

ومع ذلك بنتى ما كانت مستعدة للامتحان دا رغم انها كانت فى لغات فى مصر بس طبعا ما كنا نعرف فرحنا امتحانوها علطول طبعا ما كانت فاكرة حاجة فرحنا مدرسة الآفاق وما كانوا بيعملوا اى اختبارات فقبلوها بالسن

بالنسبة لما يثبت انها خلصت فمش مهم احنا ماكنا جايبين معانا اى شهادات المهم انها تعدى من الامتحان والسن يكون مظبوط لانها لسه فى كى جى لكن لو هتتنقل فى اى مرحلة بعد الكى جى لازم بتجيب شهادات تثبت هى كانت فين يعنى السنة دى طلبوا اننا لازم نجيب ملفها من مدرستها القديمة وفعلا رحنا جبناه وبيكون فيه شهاداتها وكل اوراقها اللى كانت عندهم

يارب اكون افدت حضرتك ولو فى اى استفسار تانى انا تحت حضرتك .ربنا ييسر لنا جميعا اللى فيه الخير

وحيدة في غربتي ...أسيرة في عزلتي ....الي حين ألقاكم يا أحبتي

رابط هذا التعليق

يا جماعة انتو عمالين تتكلموا على المدارس العالمية بس

بصراحة بالنسبة لي هاتكون غالية أوي

عندي 3 أولاد ما شاء الله (ولسه إن شاء الله ناوي أكمل الدستة) لما أدفعلي في الواحد حوالي 12 ألف ريال في السنة يعني الثلاثة ب 36 ألف بصراحة مبلغ كبير

ما عندكوش بدائل ..

يعني مثلا مدارس خاصة عادية من أم 4 آلاف أو 5 بالكثير

أستاذ /سهل

ربنا يبارك لك فيهم يارب ويجعلهم واولادنا جميعا ذرية صالحة

اللى حضرتك بتتطلبه ينطبق على مدرسة الورود هى باكستانى بس اعرف انها من احسن المدارس الباكستانى و هى خلف قاعة الملكة بتاعت الافراح ومصاريفها فى الحدود دى

وفى كمان ابناؤنا فى الخارج اللى تبع السفارة دى بيدرسوا للولاد مناهج مدارس اللغات بتاعت مصر بس المشكلة ان الولاد لازم بتكون دافع لهم مصاريف مدارسهم فى مصر و بيرجعوا يمتحنوا امتحان الهاى لفل فى مصر ولهم نظام فى امتحانات الشهادات بس الحق ما اعرف بالضبط هو ايه

ربنا ييسر لكم ما فيه الخير

رابط هذا التعليق

طيب و اية رأيكم فى الوادى

كويسة للقريبين من عزيز مول ومستشفى عرفان وبيدرسوا المنهج البريطانى

رابط هذا التعليق

طيب يا جماعة بنتى هتكمل 3 سنوات شهر ابريل اللى جاى

هل اقدمها فى مدرسة لما تكمل 3 سنين ولا استنى شوية ,, على 4 او 5 سنوات مثلا.

اصلى حاسس ان 3 سنين مش هتكون مستوعبة حاجة,, فياريت اصحاب الخبرى يدلونى.

سبحان الله وبحمده --- استغفر الله العظيم

رابط هذا التعليق

يا جماعة انتو عمالين تتكلموا على المدارس العالمية بس

بصراحة بالنسبة لي هاتكون غالية أوي

عندي 3 أولاد ما شاء الله (ولسه إن شاء الله ناوي أكمل الدستة) لما أدفعلي في الواحد حوالي 12 ألف ريال في السنة يعني الثلاثة ب 36 ألف بصراحة مبلغ كبير

ما عندكوش بدائل ..

يعني مثلا مدارس خاصة عادية من أم 4 آلاف أو 5 بالكثير

مساء الخير على الجميع ...... هذه المدارس الاهلية متوفرة ايضا فى جدة

..... مدارس العربي السعودي الاهلية ( ابتدائي - متوسط - ثانوي ) وبها ادارة مصرية ومدرسين مصريين ومصاريفها الابتدائي 4000 ريال ...اما المتوسط فيبلغ 9000 ريال ..... مدارس بنين - وهذه المدرسة بجوار مستشفى خالد ادريس بعد محلات شاورما شاكر التى امام مقبرة حواء ...... ويوجد باص بمبلغ 1500 ريال

وكذلك بالقرب منها مدرسة بنات بمبلغ 3500 ريال - مدارس التقدم الاهلية -

وهناك مدرسة رياض القرآن الاهلية بجوار مستشفى المغربي فى كيلو 2 - بمبلغ 3500 ريال

وكذلك توجد مدرسة اهلية بجوار حديقة البلدية فى شارع خالد بن الوليد ( يارب نسيت الاسم ) للاسف ويقولون بان السعر فيها 4500 ريال

النوبة أرض الذهب ومصر هبة النيل

شاهد صور النوبة

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

[السلام عليكم

و الله معلومات جيدة جدا و لكن السؤال هو ما هو الفرق بين المنهج البريطاني و الامريكي؟؟ طبعا كلنا عارفين ان الجامعات في مصر تعليمها علي ما تفرج wst:: بمعني اخر يفرق في ايه عند التقديم للجامعات المصرية ! ارجوكم افيدونا في هذا الامر لأن بعد كل هذه المصاريف و الجهد نلاقي في الاخر ان احمد زي الحج احمد و دمتم

رابط هذا التعليق

• بعد 6 سنة...
  • الزوار
Guest ام ديالا

السلام عليكم كنت عايزه حد يفيدنى لانى هقدم لبنتى السنه دى كى جى 1 لو حد يعرف ايه افضل المدارس اللغات فى حى الغزيزيه بجده واسعارها ايه

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...