اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قانون لمنع الخمور في مصر

شاب مصري

Recommended Posts

يرجع مرجوعنا تاني اننا لازم نطبق الشريعة في حياتنا

و انا عندي لو السياحة تنضرب احسن مليون مرة من قلة البركة اللي في بلدنا دي

تطبيق الشرع هو الحل يا جماعة لو عاوزين البلد دي ينصلح حالها

رابط هذا التعليق

طيب ما السعودية مطبقة الشريعة ورغم كده كثير من السعوديين ما بيبطلوش شرب خمره

هوا حد مشغل البارات والكباريهات في مصر غيرهم

حد قال ما نطبقش الشريعة في حياتنا ... كل واحد يمتنع عن شرب الخمور ويربي أبناءه على عدم الاقتراب منها

ولا لازم الحكومه هيا اللي تطبقها نيابة عنا ... واحنا نقعد نتفرج عليها

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

حكم من يساعد في وصول الخمر للناس:

كل من ساهم في وصول الخمر إلى الناس ملعون من الله ورسوله. قال رسول الله (: (لعن الله الخمر وشاربها وساقيها وبائعها ومبتاعها وعاصرها ومعتصرها وحاملها والمحمولة إليه) [أبو داود والترمذي وابن ماجة].

يعني نظام تنظيم بيعها دا معلش مش من الشرع في شئ

حاجه حرام تتمنع من اولها لاخرها و اللي مش عاجبه معلش يضرب راسه في الحيط

و زي ما الاخ سكروبيون قال هما برضه عندهم حرام ما اعتقدش ان اي حد هايفرح اوي و ابنه داخل يطوح قدامه من السُكر سواء مسم او نصراني او يهودي

و لو جت على الاجانب اللي جاين للسياحة لو ما عجبهمش نظام البلد يمشوا ما هم في السعودية هنا لابسين عبايات

اللي عاوز يروح بلد يحترم النظام فيها و لو مش عاجبه ما يجيش و ربنا هايبارك في الرزق الحلال

رابط هذا التعليق

حد قال ما نطبقش الشريعة في حياتنا ... كل واحد يمتنع عن شرب الخمور ويربي أبناءه على عدم الاقتراب منها

ايوة صحيح بس دا مش معناه اننا نفتح الموضوع على البحري و نقول ربوا عيالكم بس

ايوة السعودية مطبقة الشريعة و فيها ناس مالهمش دعوة بالدين خالص بس دا بقى كل واحد طائره في عنقه يعني بالمصري كده كل واحد متعلق من عرقوبه

الدولة دي دولة اسلامية يبقى لازم تتطبق الشريعة و يكون دا الاساس فيها و لو اخطأ الافراد كل واحد بيشيل وزره و حسابه على الله سبحانه و تعالى

لكن ما نفتحش احنا و نقول الخمور مسموح بيها بس انتوا اللي رافض يربي عياله كويس

و لا موضوع منع بيعها للمسلمين و لاقل من 21 سنة يعني البيع يبقى بكارنيهات و لا ببطايق الرقم القومي

انا رأيي الدولة تمنعها منعا باتا تطبيعا للشرع و اللي هايشرب خلاص حسابه عند الله

عارف زي اللي بيجيبوا افلام ساقطة في التليفزيون و يقولك ايه عندك زرار في الريموت كنترول حول القناة لو مش عاجبك هي بقت كده يعني في كل حاجه فردة يعني

رابط هذا التعليق

ايوة صحيح بس دا مش معناه اننا نفتح الموضوع على البحري و نقول ربوا عيالكم بس

ايوة السعودية مطبقة الشريعة و فيها ناس مالهمش دعوة بالدين خالص بس دا بقى كل واحد طائره في عنقه يعني بالمصري كده كل واحد متعلق من عرقوبه

الدولة دي دولة اسلامية يبقى لازم تتطبق الشريعة و يكون دا الاساس فيها و لو اخطأ الافراد كل واحد بيشيل وزره و حسابه على الله سبحانه و تعالى

لكن ما نفتحش احنا و نقول الخمور مسموح بيها بس انتوا اللي رافض يربي عياله كويس

و لا موضوع منع بيعها للمسلمين و لاقل من 21 سنة يعني البيع يبقى بكارنيهات و لا ببطايق الرقم القومي

انا رأيي الدولة تمنعها منعا باتا تطبيعا للشرع و اللي هايشرب خلاص حسابه عند الله

عارف زي اللي بيجيبوا افلام ساقطة في التليفزيون و يقولك ايه عندك زرار في الريموت كنترول حول القناة لو مش عاجبك هي بقت كده يعني في كل حاجه فردة يعني

هل الهدف من القانون المقترح حل مشكلة أم تطبيق نظرية

النظرية اتطبقت وثبت فشلها زي ما شفنا في السعودية ... احنا عاوزين نحل مشكلة معينة بدون أن نخلق مشكله أكبر منها

وبعدين مين قال نفتح العملية على البحري ... جبتي الكلام ده منين ... احنا بنقول نضع ضوابط علشان كل واحد يمارس حريته حسب معتقداته ومبادئه بدون أن يؤذي غيره

هوا لازم يا إما نفتح على البحري أو نقفل بالضبه والمفتاح ... ما فيش حل في النص ... يعني يا إما نعرض أفلام بورنو في التلفزيون يا إما نمنع الدشات زي إيران ماهي عامله

علشان نقطة الأجانب ... الأجانب بيروحوا السعودية وبيشتغلوا فيها وبيضطروا يلتزموا بأنظمتها علشان الفلووووووس ... يعني زينا بالضبط ... وهما بياخذوا مرتبات كبيييييييره مقابل تنازلهم عن جزء من حريتهم .... لكن ايه اللي هايجبرهم ييجوا مصر ؟؟؟ يا ريت بس النقطه دي كل واحد عاوز يطبق النظام السعودي على مصر يحطها في باله ... ظروفنا غير ظروف السعودية

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

.

هو يا احمد علشان هناك سعوديين بيشربوا خمور زى ما قلت و بيشغلوا البارات و الكباريهات يبقى

خلاص ما نطبقش الشريعه و نمنع الخمور و القمار و الدعاره و كأن السعوديون هم القدوه

و افعالهم هى المقياس ..

لا يا اخى الشرع يعلوا و لا يعلوا عليه و اخطاء التطبيق من المسلمين سواء كانوا سعوديون

او غيرهم تنعكس عليهم و ليس على الشرع نفسه .

.

تطبيق الشريعه اخى احمد ليس اختياريا يفعله كل منا بمزاجه و طريقته

تطبيق الشريعه ..كلها .. فرض عين على المسلمين و لك فى القرأن العبره

( وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا مُّبِينًا ) 36 الاحزاب

.

(فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا ) 65 النساء .

.

الحكومه يا احمد باعتبارها ولى الامر ملزمه بتطبيق الشرع ..ملزمه .. ليس لها فى ذلك اختيار

تطبق الشرع على المسلمين و تراقب ذلك .. ليس لهم الخيره فى ذلك .

هكذا عملت الامه الاسلاميه منذ البعثه النبويه و حتى اقل من مائه و ثلاثون عاما حين نحيت الشريعه قسرا .

الحريه فى الاسلام ليست مطلقه و انما لها ضوابط من الشرع و بالشرع و اى خروج عن تلك الشرعيه .....

.

ياجماعة فى حاجات مهمة كثيرة محتاجة مجهودنا مش قانون لتنظيم او منع صناعة وبيع الخمور التى لاتمثل شيئ فى حياتنا او فى حياة الغالبية العظمى من المصريين

اخى محمد القضيه ليست فقط فى موضوع الخمور و هو من وجهه نظرك بسيط و لا يمثل شئ ايضا بنفس المفهوم الربا و ايضا

القمار و الزنا .. و كل هؤلاء بالمناسبه مرتبطين بالسياحه المزعومه

كل تلك القضايا البسيطه و التى لا تمثل شئ فى حياتك و حياتى و حياه البسطاء لاننا لم نصطم بنموذج يفعل هذا او ذاك

هى قضايا محرمه .. اكرر محرمه بنصوص قطعيه ليس فقط فى الاسلام و انما ايضا شرعت فى غيره

و الله عز و جل وعد مرتكبيها بالفشل فى الدنيا فضلا عن عقاب الاخره

لذلك لا يجب التهوين بل العكس التحذير الشديد تنفيذا لامر الله خالق الكون و اتقاء لعذابه الاجل و العاجل

و ليعتبر اهل العقول من الانهيار الاقتصادى العالمى و اتجاه اهل الغرب الى الاتجاه الاقتصادى الاسلامى بالاسم

و دون مواربه فى الوقت الذى ما زال بعض المسلمين يعيشون اوهام العلمانيه و الليبراليه اللتان

فشلتا على ارض الواقع و انهارتا و ما زال بعضنا متمسك بهما......... و يا للعجب .

.

اخى احمد

هل الهدف من القانون المقترح حل مشكلة أم تطبيق نظرية

النظرية اتطبقت وثبت فشلها زي ما شفنا في السعودية ... احنا عاوزين نحل مشكلة معينة بدون أن نخلق مشكله أكبر منها

تطبيق النظريه هو الذى فشل و ليس النظريه نفسها بدليل قرون طويله من النجاح .. و انظر الى التاريخ القريب و البعيد.

.

هوا لازم يا إما نفتح على البحري أو نقفل بالضبه والمفتاح ... ما فيش حل في النص

لا يا احمد ما فيش حل فى النص .. إما خمور او لا خمور .. إما ربا او لا ربا .. إما قمار او لا قمار

هذه امور محسومه فى الاسلام و قصه السياحه و الاقتصاد القومى خدعه كبرى

لقد انهار الاقتصاد العالمى عن بكره ابيه بسبب الربا . و هم ( غير المسلمين ) الذين اعترفوا بذلك

السائح القادم لمصر لرؤيه اثارها عليه الالتزام بالنظام و هم يفعلون ذلك بالمناسبه و لو قلت لهم لا خمور و لا دعاره

سيستجيبون و من لن يحضر بسبب ذلك فسوف يرزقك صاحب الرزق و الاسباب بافضل مما كان سيجيئك به هذا المقامر شارب الخمر .

يا ريت بس النقطه دي كل واحد عاوز يطبق النظام السعودي على مصر

و الله العظيم يا احمد عاوزين الشريعه الاسلاميه كما جاءت فى القرأن و بينتها السنه النبويه الصحيحه

و طبقها محمد صلى الله عليه و سلم و من بعده الصحابه و التابعين و على مدار تاريخ الامه الاسلاميه

و ليس نظام السعوووووووووووووديه .

بالمناسبه و كلمه حق لوجه الله السعوديه تطبق الشريعه لحد كبير ووجود ثغرات لا يعفيها من المسئوليه و فى

نفس الوقت لا نبخسهم حقهم لانهم يطبقون الشرع ما استطاعوا فى ظل ضغوط هائله

و نظره الى معدل الجرائم و نوعياتها يتبين ذلك . لا يعنى ذلك عدم وجود استثناءت و تجاوزات ..... و لكن ما لا يدرك كله لا يترك جله

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

هناك قانون يعاقب علي تعاطي المخدرات ومازالت المخدرات يتم تعاطيها في كل مكان وفي وضح النهار واناء الليل

المشكله ليست في القانون

المشكله في داخلنا واقتناعنا اليقيني بعدم تناول المسكرات او المخدرات او حتي التدخين

لو علي القوانين مفيش اكثر منها

المهم التطبيق وليس القانون

يعني في قانون مفيش قانون ال عايز يشرب هيشرب

:hi:

اذن ما رايكم بالغاء تجريم تعاطي وتداول المخدرات ؟

يعني الحشيش والهروين والبانجو يبقى مسموح بيه عادي في اطار محلات شرعية وسوبر ماركت يبيع الحاجات اللطيفة دي ؟

ونركز بقى على التوعية وتعريف الشباب ان الدمان يدمر الصحة ويهدم المستقبل

ايه رايكم؟

أنا لا أجد فروق كبيرة دينيا أو صحيا بين الخمور والمخدرات (خصوصا الخفيفة كالحشيش)

اذن ما رايكم بالغاء تجريم تعاطي وتداول المخدرات ؟ اشمعنى الخمرة يعني اللي هنسمح ببيعها وتعاطيها ولا نجرمها ؟ لماذا فقط المخدرات؟

لو هنقاوم بالتوعية فقط يبقى المخدرات والخمرة سواء بسواء ؟

وكمان عاوزين نلغي حاجات ممنوعة كتير

والتربية لوحده كافية ؟؟؟

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

بلاش انهم بيحضروا لمصر ، تابع الاخبار فى السعودية لتعرف كم من اطنان الخمور تهرب الى المملكة وكم من الاطنان تضبط بشكل شبه يومى

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

لا يوجد قانون مهما كانت قوة ردعه يستطيع ان يمنع إنسان عن تخطيه ...

ومن لا يستطيع ان يفعل شئ في العلن بسبب قانون ما ...يستطيع ببساطة ان يفعله في الخفاء ...

انا اتفق مع الرأي الذي يقول أن منع بيع الخمور في العلن كما تفعل السعودية لن يمنع تهريبها وبيعها في السر ... وليس ذلك وحسب

بل أن ذلك يؤدي إلى رفع ثمنها أضعافا مضاعفة نتيجة ارتفاع نسبة الخطر وارتفاع تكاليف عملية التهريب ...وبالتالي أنا لا ارى مانعا بأن يزاول القطاع الخاص هذا النشاط طالما ارتضى الأموال الحرام القادمة نتيجة البيع المباشر لها.... ولكن

لا ارى أي حجة مقنعة لأحد تحلل فيها مساهمة "الدولة" في انتاج الخمور وبيعها محليا او تصديرها خارجيا ...!!!

هل هو العوز لا سمح الله ..؟؟

تم تعديل بواسطة الترجمـان

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

دون مواربه فى الوقت الذى ما زال بعض المسلمين يعيشون اوهام العلمانيه و الليبراليه اللتان

فشلتا على ارض الواقع و انهارتا و ما زال بعضنا متمسك بهما

والرد

تطبيق النظريه هو الذى فشل و ليس النظريه نفسها

مع الفارق طبعا بين فشلنا وفشلهم

صحيح اللي يشوف بلوته تهون عليه بلوة غيره

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

لا يوجد قانون مهما كانت قوة ردعه يستطيع ان يمنع إنسان عن تخطيه ...

ومن لا يستطيع ان يفعل شئ في العلن بسبب قانون ما ...يستطيع ببساطة ان يفعله في الخفاء ...

انا اتفق مع الرأي الذي يقول أن منع بيع الخمور في العلن كما تفعل السعودية لن يمنع تهريبها وبيعها في السر ... وليس ذلك وحسب

بل أن ذلك يؤدي إلى رفع ثمنها أضعافا مضاعفة نتيجة ارتفاع نسبة الخطر وارتفاع تكاليف عملية التهريب ...وبالتالي أنا لا ارى مانعا بأن يزاول القطاع الخاص هذا النشاط طالما ارتضى الأموال الحرام القادمة نتيجة البيع المباشر لها.... ولكن

لا ارى أي حجة مقنعة لأحد تحلل فيها مساهمة "الدولة" في انتاج الخمور وبيعها محليا او تصديرها خارجيا ...!!!

هل هو العوز لا سمح الله ..؟؟

سيدي الكريم

فما رأيك في السماح بتداول المخدرات زي الحشيش مثلا ؟ وتقنين تجارة و تداول وتعاطي الحشيش ؟

وما رأيك كذلك بالسماح بترخيض الدعارة ؟ ألا تتفق معي أن الدعارة موجودة في مصر؟ أرجوك لا تنكر ذلك فهذا النشاط موجود على نطاق واسع

لماذا لا تعطي الدولة رخص رسمية لممارسة الدعارة وجعلها شئ قانوني ويخصص لها أماكن وتخضع لاشراف الدولة وتقوم بيوت الدعارة بدفع الضرائب وتنشيط السياحة؟؟

على فكرة لو عملنا كده هتلاقي عندنا سياحة رهيبة :hi:

والله مش بهزر

مبدأ ان القانون وحده لا يكفي لا يمكن تطبيقه .. والا طالما ان القانون لوحده مش هيقضي على الدعارة والمخدرات يبقى نسمح بيهم قانونيا ونكتفي بالتوعية ضد هذه الأنشطة فقط .

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

رابط هذا التعليق

الأخ شاب مصري انا مع الحرية المنضبطة ...

المشكلة اننا اصبحنا نقف امام طريقين ...

- طريق يدعوا للتشدد والتقييد الذي ينتج عنه انحلال في الخفاء ...

- وطريق يدعوا للإنفتاح والتحرر وهذا ينتج عنه تعصب وغضب ...

لا احد يفكر في الطريق الثالث الذي يرضي الجميع ويحقق التوازن بين طرفي المعادلة ...

اعتراضي على تيار التشدد والتعصب كائن من ان جل تفكيره ينصب على الشكليات ..المهم الشكل يكون إسلامي ومش مشكله اللي بيحصل في الخفاء من معاصي ...

اما التيار الآخر الذ يدعوا إلى التحرر فجل تفكيره هو ان الكل حر مع عدم إلتزام الدولة بأي مبدأ كان مادام في عائد مادي و ماادام في قوانين تعاقب اللي هيخالف وتصل به المعاصي إلى التعدي على الناس ...

اما الحل فيضيع بين صخب هذا وذاك ولا حول ولا قوة إلى بالله ..

أخي الفاضل الحل من وجهة نظري في هذه المسأله قلته ولا الزمك بالإقتناع به ولكن هناك إضافة اخرى مرتبطه بموضوعك ..

لماذا يلجأ الشباب إلى شرب الخمر والمخدرات ...؟؟

ما نوع الأزمة التي تدفع الشباب لتلك الآفات ..؟؟

اليس تعاطي تلك الآفات نتيجة للعديد من الأسباب..؟؟

هل عالجت تلك الأسباب حتى تطالب بالشكل الإسلامي وكفى ...؟؟

هناك العديد من المعطيات التي يجب ان تضع لها حلا قبل ان تطالب باللباس الإسلامي .. وهذا ليس معناه ان نترك الحبل على الغارب.

فنحن نحتاج إلى فقه الواقع القادر على تحصين نفسه ويحاصر المعاصي في مكان محدد لا تخرج منه على الآخرين وفي نفس الوقت يحتضن العاصي املا في إصلاحه لا ان يقضي عليه ..

وشكرا

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

متهيألي صعب يتخذو قرار زي ده والسبب بسيط

وهو يتعارض مع مصالحهم والسبوبة اومال هايكلوا حرام ازاي

اللهم اني مغلوب فانتصر

اللهم اني عشت غريبا فلا تميتني غريبا

رابط هذا التعليق

الأخ شاب مصري انا مع الحرية المنضبطة ...

المشكلة اننا اصبحنا نقف امام طريقين ...

- طريق يدعوا للتشدد والتقييد الذي ينتج عنه انحلال في الخفاء ...

- وطريق يدعوا للإنفتاح والتحرر وهذا ينتج عنه تعصب وغضب ...

لا احد يفكر في الطريق الثالث الذي يرضي الجميع ويحقق التوازن بين طرفي المعادلة ...

اعتراضي على تيار التشدد والتعصب كائن من ان جل تفكيره ينصب على الشكليات ..المهم الشكل يكون إسلامي ومش مشكله اللي بيحصل في الخفاء من معاصي ...

اما التيار الآخر الذ يدعوا إلى التحرر فجل تفكيره هو ان الكل حر مع عدم إلتزام الدولة بأي مبدأ كان مادام في عائد مادي و ماادام في قوانين تعاقب اللي هيخالف وتصل به المعاصي إلى التعدي على الناس ...

اما الحل فيضيع بين صخب هذا وذاك ولا حول ولا قوة إلى بالله ..

أخي الفاضل الحل من وجهة نظري في هذه المسأله قلته ولا الزمك بالإقتناع به ولكن هناك إضافة اخرى مرتبطه بموضوعك ..

لماذا يلجأ الشباب إلى شرب الخمر والمخدرات ...؟؟

ما نوع الأزمة التي تدفع الشباب لتلك الآفات ..؟؟

اليس تعاطي تلك الآفات نتيجة للعديد من الأسباب..؟؟

هل عالجت تلك الأسباب حتى تطالب بالشكل الإسلامي وكفى ...؟؟

هناك العديد من المعطيات التي يجب ان تضع لها حلا قبل ان تطالب باللباس الإسلامي .. وهذا ليس معناه ان نترك الحبل على الغارب.

فنحن نحتاج إلى فقه الواقع القادر على تحصين نفسه ويحاصر المعاصي في مكان محدد لا تخرج منه على الآخرين وفي نفس الوقت يحتضن العاصي املا في إصلاحه لا ان يقضي عليه ..

وشكرا

تمام كلام جميل

انا قصدي هو التالي .. الشباب بيتخنق وبيزهق فعلا متفق معاك

ولكن لا يوجد حل قانوني لديه لتعاطي المخدرات وممارسة الدعارة مقابل المال

وبالتالي هذه الممارسات تعتبر جرائم قانونا وان تمت فتتم في الخفاء وبنسبة بسيطة جدا

انا أريد للخمر كذلك ألا يكون حل قانوني للتعبانين والزهقانين

يكون زيه زي أي شئ ممنوع قانونا

مش موجود واللي عاوزه بيخالف القانون

ومع ذلك فاننا نحل المشاكل ونوعّي الناس بخطورة المخدرات والخمور والدعارة

أنا كمان متفق معاك ان الاهتمام بجوهر اهداف الاسلام مهم جدا وليس مجرد مظاهر خارجية لان الاسلام اذا كان مجرد مظاهر خارجية يكون الناس منافقين والله لا يجب المنافقين

المطالبة بالحرية والعدل أهم من اطلاق اللحية وحفّ الشارب

مقاومة ومعارضة الاستبداد السياسي أهم من تقصير الجلابية

المطالبة بالعدل والمساواة للجميع وسيادة القانون على الجميع هو جوهر الاسلام .. والشجاعة في قول الحق وعدم الجبن أو النفاق هو من أهم مقاصد الاسلام

ولكن ليس لنا ان نغفل المظهر المحتشم والمجتمع المحترم الخالي من مظاهر الفساد الاجتماعي (مخدرات وخمور ودعارة وخلافه) كذلك .

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

رابط هذا التعليق

مداخلة أخيرة لي في هذا الموضوع

كما يقول المثل الانجليزي: الطريق الى الجحيم مفروش بالنوايا الطيبه

مثل هذا القانون سيؤدي الى نشوء بيزنس مربح جدا وهو تهريب الخمور الى مصر ... لأن مصر يزورها كل عام ملايين السياح وبها ملايين المواطنين والمقيمين من غير المسلمين ... وبعض هؤلاء لديهم استعداد لدفع ثمن مضاعف مقابل الحصول على الخمور

أمريكا ذاتها حاولت قبل ذلك منع الخمور بين عامي 1919 و 1933، فماذا كانت النتيجة ... استفادت عصابات المافيا الأمريكية من هذا الحظر ونشطت تجارة التهريب وجنت من وراء ذلك أموالا طائلة جعلتها أقوى أفرع المافيا في العالم، بل يمكن القول أن الولادة الحقيقية لنفوذ المافيا في أمريكا كان بسبب هذا القانون

لا أقول أن ذات الأمر سيحدث في مصر ... ولكن الأمر بحاجة الى دراسة متأنية وأخذ لجميع الاحتمالات والخيارات بعين الاعتبار

لك الحق طبعا كمواطن مصري أن تطالب بسن قانون لمنع الخمور في مصر

الخطوة التالية هي أن تعدّ صيغة مبدئية لهذا القانون وتقدمها الى ممثل دائرتك أو حزبك في مجلس الشعب وتطلب منه أن يطرح القانون للتصويت في المجلس ليتم إقراره إذا حصل على الأغلبية البرلمانية واجتاز أي طعن عليه أمام المحكمة الدستورية

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...