اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شقة فى الرحاب

أبو جمال

Recommended Posts

لقد تعاقدت فى مارس 2008 على شراء شقة فى مدينة الرحاب مساحتها 162 متر مربع و السعر المتعاقد عليه وقتها كان 720000 جنيه و تم دفع 300000 جنيه حتى الأن و موعد الإستلام مارس 2012 و الأن مع التغيرات الإقتصادية الحالية لا أدرى هل أستمر فى سداد الأقساط أم أحاول البيع؟

أرجو الإفادة

مع الشكر مسبقآ

أبو جمال

تم تعديل بواسطة أبو جمال
رابط هذا التعليق

اخي العزيز انت كدة مشتري المتر بحوالي 4400 جنية ودة السعر الحالي للكاش يعني مافيش داعي للبيع دلوقتي والرحاب تختلف عن اي مكان من حيث النظافة والمستوي وكل شيئ وهي فعلا ليها سعر غير اي مكان وانا من سكان الرحاب واهلا بيك ان شاء الله في الرحاب .

رابط هذا التعليق

مهو المشكلة لو بعت واخذت فلوسك هتعمل بيها ايه؟

حاليا الاحتفاظ بالكاش اصبح مغامرة غير محسوبه والفلوس كل مدى عمال قيمتها بتنقص .. يعني ممكن تكون خسرت شويه في سعر حاجه سعرها بينزل بس برضه لو خليت فلوسك كاش معاك زي ماهي هتنزل ..

محصلة بعضها في الآخر فرأيي تستخير الاول وتسيب الوضع على ماهو عليه تخسر شويه في شقتك بس تبقى معاك احسن ماتبيع الشقة وتلاقي الفلوس الي طلعت لك متشتريش كشك ويبقى خسرت الجلد والسقط ..

عشان اكون بريئة منك لو كلامي غلط ف متاخذش برايي غير لما تستخير وباذن الله هتوصل للقرار الصح ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

الأفاضل molhm و doha أشكركما على الإهتمام و أنا أميل بالفعل للإحتفاظ بالشقة لكن ما يقلقنى هو بعد موعد الإستلام (مارس 2012) و أنا لست مقيم فى مصر و لا أدرى مستوى التقدم فى الإنشائات (الشقه تقع فى المرحلة الثامنة بمجموعة 123) . كما أن أخبار إنهيار العديد من عمالقة الشركات العقارية فى العالم و المنطقة العربية يزيد من قلقى على قدرة شركة طلعت مصطفى على الإستمرار و الوفاء بإلتزاماتها.

مع فائق الشكر

أبو جمال

رابط هذا التعليق

إن شاء الله تفاءل خير ، ماحدش عارف الخير فين. فعلا لو بعت شقتك هتحط فلوسك فين؟ مافيش حاجة مضمونة في الفترة الجاية دي. وأدينا شايفين الجنيه كل يوم قيمته بتقل وأتوقع أن ده هيؤدي لارتفاع أسعار الشقق.

عشان كده بنصحك بالاحتفاظ بالشقة.

اصبر شوية بس وانت تشوف.

رابط هذا التعليق

شوف ياسيدي الفاضل لو أنت كنت شاري الشقة دي للأستثمار فأعتقد إنك المفروض تفكر جديا في البيع لأن الأسعار في طريقها للنزول إنما إنت لو واخد الشقة عشان تسكن فيها فطبعا متبعهاش

والله أعلى وأعلم

عليك بتقوى الله إن كنت غافلاً

يأتيك بالأرزاق من حيث لا تدري

فكيف تخاف الفقر والله رازقا

وقد رزق الطير والحوت في البحر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• Guest غاوي سينما
      4
      هل هي الجريمة الكاملة ؟ يجوز  العيلة بحالها  اتقتلت  ليه و ازاي محدش عارف  و طبعا علشان التشويق مفيش غير بيقولوا  
    • 2
      الأحد المقبل .. طرح كراسات شروط 5400 وحدة بـ"مدينتى" و"الرحاب" بفروع بنك التعمير والإسكان
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله اخوانى انا جديده معاكم وكنت عاوزه اسأل عن شقه فى الرحاب حوالى 90 الى 100متر فى حدود 400 الف ويا ريت لو حد يعرف شقه معروضه للبيع يقولى ربنا يكرمكم جميعا.
    • 11
      يا جماعة حد عندة اى اخبار يعنى نشترى فى الرحاب والا نحجز فى مدينتى
    • 15
      دخلت علي موقع رحابي ...علشان اعرف اية اخبار مدينة الرحاب باعتبارها اكثر منطقة مأهولة بالسكان وصالحة للحياة الفورية في مدينة القاهرة الجديدة....وفوجئت بالآتي: 1- عقود بيع الشقق والفيلات إلي يومنا هذا غير قابلة للتسجيل...ودة لان الشركة المالكة (شركة هشام طلعت مصطفي) لم تستكمل اجراءات التسجيل للارض....او بتماطل مع المالكين بدون ابداء الاسباب.. 2-جميع السكان يشتكون من ارتفاع مصاريف الصيانات مع سؤ خدمة الصيانة....بالاضافة لفرض مصاريف اخري مستحدثة زي مواقف السيارات المغطاة 3-لا يوجد مالك واحد في م
  • أضف...