اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أخويا فى المترو

حسام يوسف

Recommended Posts

فى كندا

وأوروبا والدول المتجدمة :rolleyes:

حقوق المرأة مش معناها ان يا ست الستات

هنقوملك الراجل

واتفضلى اقعدى مطرحه :roseop:

وفى أوروبا برضة

مش معنى ان الراجل لو رفض الابتزاز

هيتقاله

وفر شهامتك :)

وفى أوروبا برضة

مفيش حاجة اسمها المساواة النسبية :)

طبعا مصطلح النسبية دي من حضرتك

هتبقى زي حصان طروادة

اللى بعد ما تاخدوا حقوقكم زي الراجل بالظبط

هتلجأوا للمساواة النسبية على حد تعبيرك

أو حصان طروادة بتاعكم

عشان تقللوا واجباتكم مقارنة بالرجال

ويطلع الكلام اياه

ماعندكوش اخوات

؟

الست دي أمك واختك وبنتك وخالتك وعمتك وستك

يسقط الهولوكست النسائي

ويسقط التسول الارهابى

وتسقط النسبية (معلش يا عم اينشتين)

ويسقط حصان طروادة

الهى يارب

يتكسح وماتقوملوش قومة

وما يعرف يمشي خطوة واحدة الحصان الموكوس ده :)

رابط هذا التعليق

يا فندم ما هو ده اللىّ باقوله من الصبح !!

إن الناس هناك لأن حقوقها محفوظه مش مستنيين الراجل الشهم و هو و ظروفه بقى يعمل شهم مرّه و مايعملهاش مرّات !! مش متسابين يعنى تحت رحمة شهامته و رجولته و جدعنته إلى آخر أدبيات "...ته" دى !!

و هناك بردو أمّا الست هتقف مفيش واحد هيتحرّش بيها فأمّا تعترض يُقال لها : لو مش عاجبك خدى تاكس !! الله مش دول بردو الرجّاله اللىّ يحلو للبعض تصويرهم فى صورة الغلابه الذين تبتزّهم النساء و ترهبهم معنويا !! بس الفرق ان بلطجة الست على الراجل ما أسهل أن يرفضها برفضه إبداء الشهامه أو الرجوله لكن بلطجة الراجل على الست و تحرّشه بها تجد من يبررها و يدافع عنها !!

يا أخى نحصل على مساواه حقيقيه بس إيّاكش انتم اللىّ تستحملوها مش يطلع اللىّ يتحدّث بنفس منطق "ترضاه لمامتك" بس بالشكل المعكوس .. :)

أمّا مصطلح المساواه النسبيه ده فكان معناه راجع لفكرة النسبه و التناسب اللىّ حضرتك ماحبتش ترد عليها !! قصدى يعنى لو كنت حابب تتكلم فى ألف باء المساواه يبقى على الأقل يبقى فيه تناسب بين عدد النساء و عدد عربات المترو عشان تقدر بعد كده تقول لهم بتركبوا العربيات المختلطه ليه بينما لكم عربيات مخصصه !! باختصار : مساواه فى النسبه يعنى .. وضحت كده؟ :)

وبعدين أنا مش فاهمه ليه حضرتك بترجم بالغيب و بتقول بعد ما يحصل كذا هتعملوا كيت !! هو حضرتك انكشف لك الغيب !! ولاّ بتسبّق على طريقة "أحمد نظيف" أمّا قال الشعب غير مؤهل لممارسة الديمقراطيه كى يبرر الديكتاتوريه أو غيره اللىّ قال إن قانون الطوارئ ضروره كى ينفى فكرة وقف هذا القانون الجائر !! تصدّق هىّ هىّ :roseop: .. نفس الموقف تقريبا .. إحرم الناس من حقوقهم و قول لهم أصل مين يضمن لى لو حصلتم على هذه الحقوق ماتطلبوش المزيد !! منطق بردو :rolleyes:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

هولوكوست اية و ارهاب اية و حصان طرواده اية يا دكترة ههههههههههههههههههههه

بصراحة انا بشكرك فعلا علي نقل موضوع "الفاضل : ... " اخوك .. لانه فعلا موضوع مهم ..

نرجع تاني لموضوعنا بتاع الهولوكوست و الارهاب (قصدي المترو :rolleyes: ) ..

من الجميل اننا نري مشاكلنا بعين فاحصة و نتعامل معها بايجابية و نحاول حلها و من الجميل ايضا ان نرفض الاستفزاز .. و لكن ما ليس جميلا ان ننسي تراثنا و تاريخنا و شهامة اجدادنا لنضعها في ثلاجة الحياة الحديثة و الحقوق الانسانية و غيرها من المبردات التي نراها واضحة جلية في حياتنا اليومية من البعض من "المصريين"

ارفض بشدة الحركات الاستفزازية التي تتبعها بعض النساء في المواصلات العامة مثل المترو و غيرها و لكن انا متاكد ان المرأة اضعف من الرجل في قوة التحمل الجسماني .. و لذلك قد تكون هذه المرأة مريضة .. مسنة .. حتي لو كانت امامي صحيحة سليمة لا يوجد بها اي علامة من علامات التعب او الوهن .. هل تستطيع ان تحكم عليها انها فعلا لا تستحق ان تجلسها مكانك (من باب الشهامة ) ؟؟

طيب انا هقول الموضوع بشكل تاني ..

انا مثلا كنت عامل عملية جراحية و الحمد لله ربنا كرمني و بدأت اتعافي من الجرح و طبعا لا يوجد علي (ظاهريا) اي اثر للجرح .. و قدر الله ان اركب مترو او اي مواصلة عامة .. و خاصة اني لا استطيع ان اقف مسافة المترو و لا يوجد مواصلة غير المترو حتي اصل لوجهتي .. اية رايكم .. المفروض اني اعمل اية ؟؟

اتوقع ان التصرف اني اروح لشاب صغير او اب معاه ابنه و اقوله استاذنك اني اقعد مكانك او مكان ابنك عشان انا تعبان .. و التصرف الطبيعي من الشاب او من الاب .. اتفضل .. و هيوسع ليا مكان بسرعة و هو مبسوط انه بيساعد واحد قدر الله له ان يكون ضعيفا في هذه اللحظة .

فلنفكر لو قام هذا الشاب بالرد التالي "و انت اية اللي ركبك المترو لما انت تعبان .. روح اركب تاكسي " ؟؟!؟!؟!؟

انا متأكد ان وجهة نظري وصلت ..

و في النهاية ..

ادام الله علي المصريين الشهامة و عدم الاستفزاز :roseop:

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

المترو ... الاتوبيس .. القطار .. اي وسيلة مواصلات في اي مدينة في مصر بيكون فيها ناس عاوزة تقضي مصالحها .. يعني مش ناس رايحة تهزر او تغتت علي خلق الله .. و حتي اذا كان فيه من العينات دي بتكون نسبة قليلة جدا .. و بتكون من الجنسين .. يعني مش من الستات بس .. و سهل جدا جدا انك تعرفهم من خلال نظراتهم و حركاتهم .. و الشعب المصري ما شاء الله لما بيشوف الاشكال دي بيتصرف معاهم بالتصرف اللائق اللي يناسبهم .. ممكن ينضربوا و يتهانوا و يتسلموا في النهاية للشرطة ..

نرجع لموضوعنا ..

فيه ستات بتكون ملتزمة بعربات السيدات و البعض التاني مش فارقة .. اهو مترو و خلاص .. و المهم نوصل ..

و فيه ستات تضعهم الظروف انهم يكونو في العربات المشتركة .. و اكرر "المشتركة" و لم الاحظ ان هناك عربات مكتوب عليها للرجال فقط و الاخري للسيدات فقط .. ما شاهدته هو للسيدات فقط و الاخري لم يتم ووضع اي لافتات عليها .. و لذلك فهي "مشتركة"

الظروف دي ممكن تكون ان واحدة مع جوزها و اولادها .. و مش عارفة المحطة اللي هتنزل فيها .. اية المشكلة انها تركب في العربيات "المشتركة" مع جوزها و اولادها ؟؟؟؟!؟!؟

اية المشكلة ان واحدة مسنة مش عندها الصحة اللي تمشي علي رصيف المترو عشان توصل لاول عربيتين اللي فيهم السيدات فقط ؟؟

اية المشكلة طول ما فيه شهامة و جدعنة و احترام الشباب المصري ..

و بعدين علي فكرة .. الستات اللي بنتكلم عليهم دول هما .. اخت و ام و زوجة و ابنة و خالة و "جدة" ..

تحياتي للجميع ..

هولوكوست اية و ارهاب اية و حصان طرواده اية يا دكترة ههههههههههههههههههههه

بصراحة انا بشكرك فعلا علي نقل موضوع "الفاضل : ... " اخوك .. لانه فعلا موضوع مهم ..

نرجع تاني لموضوعنا بتاع الهولوكوست و الارهاب (قصدي المترو :roseop: ) ..

من الجميل اننا نري مشاكلنا بعين فاحصة و نتعامل معها بايجابية و نحاول حلها و من الجميل ايضا ان نرفض الاستفزاز .. و لكن ما ليس جميلا ان ننسي تراثنا و تاريخنا و شهامة اجدادنا لنضعها في ثلاجة الحياة الحديثة و الحقوق الانسانية و غيرها من المبردات التي نراها واضحة جلية في حياتنا اليومية من البعض من "المصريين"

ارفض بشدة الحركات الاستفزازية التي تتبعها بعض النساء في المواصلات العامة مثل المترو و غيرها و لكن انا متاكد ان المرأة اضعف من الرجل في قوة التحمل الجسماني .. و لذلك قد تكون هذه المرأة مريضة .. مسنة .. حتي لو كانت امامي صحيحة سليمة لا يوجد بها اي علامة من علامات التعب او الوهن .. هل تستطيع ان تحكم عليها انها فعلا لا تستحق ان تجلسها مكانك (من باب الشهامة ) ؟؟

طيب انا هقول الموضوع بشكل تاني ..

انا مثلا كنت عامل عملية جراحية و الحمد لله ربنا كرمني و بدأت اتعافي من الجرح و طبعا لا يوجد علي (ظاهريا) اي اثر للجرح .. و قدر الله ان اركب مترو او اي مواصلة عامة .. و خاصة اني لا استطيع ان اقف مسافة المترو و لا يوجد مواصلة غير المترو حتي اصل لوجهتي .. اية رايكم .. المفروض اني اعمل اية ؟؟

اتوقع ان التصرف اني اروح لشاب صغير او اب معاه ابنه و اقوله استاذنك اني اقعد مكانك او مكان ابنك عشان انا تعبان .. و التصرف الطبيعي من الشاب او من الاب .. اتفضل .. و هيوسع ليا مكان بسرعة و هو مبسوط انه بيساعد واحد قدر الله له ان يكون ضعيفا في هذه اللحظة .

فلنفكر لو قام هذا الشاب بالرد التالي "و انت اية اللي ركبك المترو لما انت تعبان .. روح اركب تاكسي " ؟؟!؟!؟!؟

انا متأكد ان وجهة نظري وصلت ..

و في النهاية ..

ادام الله علي المصريين الشهامة و عدم الاستفزاز :lol:

:roseop: :roseop: :roseop:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

باختصار

أنا شايف ان السيدات تركب فى المكان اللى يعجبها

والرجل يجب ان يكون رجل بما تعنيه كلمة " رجُل " وليس " رٍجل "

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

باختصار

هو دة الكلام

شايفين الناس العاقلة

رابط هذا التعليق

باختصار

الله يفتح عليك يا استاذ محمد ويبارك يا رب

بعد الكلام ده ......مغيش اي كلمة تانية ممكن تتقال

تحياتي

:roseop: :lol: wst:: wst::

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

يا جماعه فيه ايه الى مش عايز يقوم لواحده ميقومش وخلاص ويعمل نفسه اطرش واعمى وميزعلش نفسه واعتقد انه لو اجلس واحده مكانه بياخد ثواب وانا جوزى حتى لو انا معاه وقام لسيده مسنه او تحمل طفلا بكون فخوره بيه

رابط هذا التعليق

مش عارف ليه انا هعترض على موقف الاخوة الذكور المرادى

طول عمرى مكنش عندى سيارة خاصى لغاية ما اتخرجت و كنت دائما بقضيها مواصلات

و معظم المواصلات دى كان بيبقى علبه السردين .. قصدى المترو ..

و طول عمرى راجل شهم و مجدع مع كل النساء

عجوز او صبية ... محجبة او متبرجة ... جميلة او دميمة

كنت دائما ببص للموضوع على انه مبدأ

انا راجل و اقدر استحمل اى حاجة ف الدنيا و مش هيزود تعبى انى اقف شوية

لذلك كنت متوقع انى لما اتخرج ربنا هيكرمنى و اجيب سيارة بسرعه

و فعلا كنت اول واحد ف اصحابى جابها

و احب افكر اخوانا بالحديث الشريف .. من ترك شيئا لله عوضه خيرا منه ... او كما قال صلى الله عليه و سلم

و انا تركت الكرسى لغيرى ابتغاء وجه الله فأبدلنى الله بسيارة خاصة و بقى عندى اللى يخلينى اغيرها باحسن نوع

عموما

كل واحد حر ف اللى يعمله

بس افتكر ان ممكن واحدة من قرايبك تكون ف الموقف ده .. فياريت تعمل مع غيرها اللى نفسك يتعمل معاها

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

مش عارف ليه انا هعترض على موقف الاخوة الذكور المرادى

طول عمرى مكنش عندى سيارة خاصى لغاية ما اتخرجت و كنت دائما بقضيها مواصلات

و معظم المواصلات دى كان بيبقى علبه السردين .. قصدى المترو ..

و طول عمرى راجل شهم و مجدع مع كل النساء

عجوز او صبية ... محجبة او متبرجة ... جميلة او دميمة

كنت دائما ببص للموضوع على انه مبدأ

انا راجل و اقدر استحمل اى حاجة ف الدنيا و مش هيزود تعبى انى اقف شوية

لذلك كنت متوقع انى لما اتخرج ربنا هيكرمنى و اجيب سيارة بسرعه

و فعلا كنت اول واحد ف اصحابى جابها

و احب افكر اخوانا بالحديث الشريف .. من ترك شيئا لله عوضه خيرا منه ... او كما قال صلى الله عليه و سلم

و انا تركت الكرسى لغيرى ابتغاء وجه الله فأبدلنى الله بسيارة خاصة و بقى عندى اللى يخلينى اغيرها باحسن نوع

عموما

كل واحد حر ف اللى يعمله

بس افتكر ان ممكن واحدة من قرايبك تكون ف الموقف ده .. فياريت تعمل مع غيرها اللى نفسك يتعمل معاها

ما هو تفضل منك .. نقرك عليه .. و نقوم به ..

و لكن أن يصير حق مكتسب .. بل و يتم اتخاذ الحيل لنيله .. فلابد من وقفه تعيد الشيء إلى أصله .. و توضح تعريف مرفق عام و استحقاقات مستخدميه

و أن تتدنى الوسائل لنيل هذا الأمر حتى تصل إلى الإحتكاك الجسدي بهدف الإحراج .. و أن يتم الحديث باعتباره حقاً مكتسباً و أصيلا .. فلا بد من وقفه لقول لا .. و اذا تعرضت له اقول لها بصوت عالي لو سمحتي وسعي شويه كده ما يصحش

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...