اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شقة في 6 أكتوبر هل أبيع؟ أم أنتظر ؟ أم أفسخ العقد؟

ahmed Ghandour

Recommended Posts

قمت بشراء شقة في 6 أكتوبر في الحي الرابع المجاورة السادسة، مساحة الشقة 110 تاريخ الشراء 1/9/2008

سعر الشقة الإجمالي 178 ألف جنيه قمت بدفع مقدم حجز وتعاقد 50 ألف جنيه ، قمت بسداد 17 ألف في صورة أقساط

وفي 1/5/2009 مطلوب مني سداد 45 ألف نظير تسليم مفتاح الشقة

وباقي المبلغ سوف يتم سداده على أقساط لمدة سنة ونصف قادمة .

هل هذا السعر مبالغ فيه

هل أتوقف عن السداد وأقوم بفسخ العقد واسترد المبلغ الذى دفعته بعد خصم 30 % على أساس ان الخسارة القريبة أحسن من الخسارة البعيدة، حيث أنني أعلم ان سعر العقارات قد هبط بشدة في مصر كلها.

مع العلم أنني أخذت هذه الشقة بغرض الاستثمار وأنني لا أحتاج لهذه الفلوس حاليا

أفيدوني ..

رابط هذا التعليق

قمت بشراء شقة في 6 أكتوبر في الحي الرابع المجاورة السادسة، مساحة الشقة 110 تاريخ الشراء 1/9/2008

سعر الشقة الإجمالي 178 ألف جنيه قمت بدفع مقدم حجز وتعاقد 50 ألف جنيه ، قمت بسداد 17 ألف في صورة أقساط

وفي 1/5/2009 مطلوب مني سداد 45 ألف نظير تسليم مفتاح الشقة

وباقي المبلغ سوف يتم سداده على أقساط لمدة سنة ونصف قادمة .

هل هذا السعر مبالغ فيه

هل أتوقف عن السداد وأقوم بفسخ العقد واسترد المبلغ الذى دفعته بعد خصم 30 % على أساس ان الخسارة القريبة أحسن من الخسارة البعيدة، حيث أنني أعلم ان سعر العقارات قد هبط بشدة في مصر كلها.

مع العلم أنني أخذت هذه الشقة بغرض الاستثمار وأنني لا أحتاج لهذه الفلوس حاليا

أفيدوني ..

استاذ أحمد

انا شغال في السعودية .. منذ سنة ونص تقريباً .. ونازت الايام دي اجازة عشان هبوط الاسعار في العقارات اللي الناس بتتكلم عليها .. وانا ساكن اساساً في فيصل .. دورت في المحيط اللي حوليا ولاقيت الاسعار زي ما هي من سنة ونص وان زادات في بعض الاماكن .. وحتي لما تجي تطلب تقسيط بيطلب منك علي الاقل 1/2 أو 2/3 المبلغ وباقي المبلغ علي 6 شهور

شوووووووف الاسعار

150 متر ..................... بـ 165 ألف علي الطوب الأحمر .. قليل مالاقيت حد بيقولك علي المحارة والحلوق زي العادة

110 متر .................... بـــ 125 ألف ***************************

اقل سعر وصلتله كان 90 متر وبـ 90 ألف جنيه وبرضه علي الطوب الأحمر

وكل الشقق دي مش في شوارع متفرع من فيصل الرئيسي ... ده جوا جوا فيصل اقرب لبولاق منها لفيصل

انا بحكيلك الوضع ولو جدت حاجات هبلغك ... بالنسبة لموضوعك بصراحة مش هقدر احكملك فيه لاني مش علي اي دارية بسوق العقارات.. ممكن حد من الأخوان في المنتدي يفيدك ويشور علينا في موضوع العقارات اللي أكيد بتختلف من مكان لمكان

ولو انتا عندك علم باماكن قلت فيها الاسعار مع الازمة .. ياريت تقولي عليها

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الكريم / ahmed Ghandour

تحية طيبة وبعد 000

لا أنصحك بالبيع حالياً لعدة أسباب :-

1- السعر الذي قمت بالشراء به مازال هو سعر السوق في 6 أكتوبر و سوف أقوم قريباً بنشر أسعار الشقق في كافة أحياء مدينة 6 أكتوبر والشيخ زايد بموضوعي نشرة أخبار العقارات 0

2- مبلغ الخصم في حالة فسخ التعاقد مبالغ فيه جداً لأنه سيكون في حدود 20 ألف جنيه وهذه خسارة كبيرة 0

3- ما الداعي للبيع الآن طالما أن حضرتك لست في حاجة إلى سيولة ؟

4- ممكن إستثمار الشقة بكل سهولة بإيجارها بالقانون الجديد و ستدر على حضرتك في هذه الحالة دخل في حدود من 1200 إلى 15 جنيه شهرياً و أنت أولى به بدلاً من خسارة 20 ألف جنيه 0

أخي الكريم :

إذا لم تقتنع باللأربع نقاط السابقة وكنت خائف من الخسارة البعيدة فعليك بالصبر قليلاً لأنه من المفترض أنه في يوليو القادم سينتعش السوق العقاري قليلاً وسترتفع الأسعار بنسبة قد تكون ضئيلة و بالتالي ممكن بيع الشقة لشخص آخر بحيث لا تقوم باللجو ء إلى فسخ التعاقد و إسترداد 70 % من المبلغ المدفوع 0

شكراً مع خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

اخى العزيز طالما انك فى غبر حاجة للمبلغ الافضل ان تتريث وباذن اللة ستتحسن الاسعار على نهاية 2009 واقتراحات المهندس اشرف جدبرة بالدراسة وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

سلام عليكم استاذ احمد

انا برضه اشتريت فى الحى الرابع مجاورة 2 فى نفس الوقت بتاع حضرتك ولسة الاسعار زى ماهى او نزلت حاجة بسيطة ..والاستثمار دلوقتى محتاج شوية وقت ....وممكن تاجرها زي مااقترح عليك الاستاذ اشرف

رابط هذا التعليق

لا انصحك بالبيع بماانك مش محتاج فلوس فاتركها خاصةان 6 اكتوبر مستقبلها جاى

و صدقنى لو بعتها مش هترعف تجيب زيها و هتندم بعد فترة

موضوع نزول الاسعار مش حقيقى لسبب بسيط ان معظم الموجود مبنى وقت ما كان الحديد ماسك سعر وغالى مش ممكن حد هيبيع بخسارة مهما حصل

ممكن موضوع انخفاض الاسعار دة يبان بعد فترة لكن من اللى انا شايفاها ان التجار تقريبا محدش فيهمنزل سعر دة يمكن زودوا كمان بحجة الاسمنت

لا تبيعها و اتركها انت مش خسران صدقنى

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد 000

لا أنصحك بالبيع حالياً لعدة أسباب :-

1- السعر الذي قمت بالشراء به مازال هو سعر السوق في 6 أكتوبر و سوف أقوم قريباً بنشر أسعار الشقق في كافة أحياء مدينة 6 أكتوبر والشيخ زايد بموضوعي نشرة أخبار العقارات 0

2- مبلغ الخصم في حالة فسخ التعاقد مبالغ فيه جداً لأنه سيكون في حدود 20 ألف جنيه وهذه خسارة كبيرة 0

3- ما الداعي للبيع الآن طالما أن حضرتك لست في حاجة إلى سيولة ؟

4- ممكن إستثمار الشقة بكل سهولة بإيجارها بالقانون الجديد و ستدر على حضرتك في هذه الحالة دخل في حدود من 1200 إلى 15 جنيه شهرياً و أنت أولى به بدلاً من خسارة 20 ألف جنيه 0

أخي الكريم :

إذا لم تقتنع باللأربع نقاط السابقة وكنت خائف من الخسارة البعيدة فعليك بالصبر قليلاً لأنه من المفترض أنه في يوليو القادم سينتعش السوق العقاري قليلاً وسترتفع الأسعار بنسبة قد تكون ضئيلة و بالتالي ممكن بيع الشقة لشخص آخر بحيث لا تقوم باللجو ء إلى فسخ التعاقد و إسترداد 70 % من المبلغ المدفوع 0

شكراً مع خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

شكراً للمهندس أشرف على هذه النصائح المفيدة

وفعلاً مافيش داعي ان الواحد يستعجل في البيع ، بس تفتكر أن الواحد لو حب يبيع بعد ما يخلص الأقساط الخاصة بها هيقدر يلاقي زبون بسهولة يشتريها كاش.

تم تعديل بواسطة ahmed Ghandour
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد 000

أترك الأمور لوقتها و لا تتعجل و على الله التساهيل وربنا يعمل لك ما فيه الخير

أخوك / مهندس أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...