اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الى الاخوة فى سلطنة عمان

Recommended Posts

لقد سمعت انه يمكن تحويل الرخصة المصريه الى عمانيه مباشرة للمهندسين و الاطباء و اساتذة الجامعة اذا كان قد مر اكثر من عام على استخراجها من مصر فهل هذا صحيح او مازال سارى

رابط هذا التعليق

ايوه فعلا موضوع الرخصه ده صحيح ومازال ساري

وكمان للمدرسين بتتغير الرخصه بسهوله جدا جدا حتى لو كانت جديده ولسه معموله بتروح السفاره وتدفع 10 ريال او 7 تقريبا وتطلع ورقه انها رخصه مجدده وبيدوهالك على طول وبتروح بيها المرور وتاخد الرخصه العمانيه في 10 دقايق

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ...

الاخوة فى سلطنة عمان و بالاخص مدينة صلاله تحديدا -----

انا الان على وشك السفر للعمل فى صلاله فى وظيفة مهندس معمارى و خلال بحثى على الانترنت و المنتديات العمانيه و منتديات صلاله و جدت ان الكثير من الناس يشتكون من الاهمال الموجود فى مدينة صلاله خاصة فى الخدمات مثل الاتصالات و الانترنت و الكثير من الخدمات العامة مما اعطانى انطباع ان المدينه الى حد ما ينقصها الكثير من مظاهر المدنيه فعلى الرغم من المناظر الطبيعية الساحرة و الطبيعة الجميلة لصلاله الا انى شعرت من خلال البحث انها تفتقد الكثير و الكثير من الخدمات لكى تكون مدينه منظمه لانى اقارنها بمسقط حيث انها تعتبر العاصمة الثانيه للسلطنة ---- فهل هذا الانطباع سليم ام ان الوضع داخل المدينة مختلف و أين توجد اماكن السكن العائلى المناسبه و المنظمه فى صلاله .

أرجو الرد و المشاركه خاصة من المقيمين فى صلاله

و جزاكم الله خيرا على المساعدة و جعلكم الله اسبابا للخير ان شاء الله

رابط هذا التعليق

بص يا سيدي أنا عايش في صحار وطبعا ما رحتش صلاله لأن صلاله فيها مشكلة إنها بعيد حوالي ١٣٠٠ كيلو من صحار و ١١٠٠ كيلو من مسقط وجوها طول السنه زى باقي المدن ماعادا شهر يوليو وشهر أغسطس بيبقي الجو حلو المهم عمان يعني مسقط هناك كل الترفيه والحياة يجي بعديها صحار وبعد كدة كلو زي بعض ملل رهيب حتي صحار نفس الكلام مافيش حتة تروحها بس الميزه هنا إن العمانيين طيبيين جدا وأحسن شعوب الخليج هنا الحياه معقوله بالنسبه للمصاريف أنا باتكلم عن صحار طبعا واكيد حتلاقي صلالة أرخص أنا عايش لوحدي لسة ماجبتش أسرتي باصرف حوالى ١٠٠ أو ١٢٠ ريال في الشهر وعايش مدلع مش حارم نفسي من حاجة على العموم دي معلومات خمس شهور في صحار يارب أكون قدزت أفيدك

رابط هذا التعليق

ياريت برضه ياجماعه حد من اللى فى صلاله او اللى عنده معلومات اكيدة عن البلد يفيدنى بالاخص فى موضوع توافر الخدمات العامه من اتصالات و اسواق و مجمعات استهلاكيه و انترنت مقومات الحياه المدنيه يعنى لان فى ناس قالتلى ان مدينة صلاله تشبه الى حد ما بعض قرى الريف المصرى من حيث الامكانيات

فأرجو التوضيح

رابط هذا التعليق

لا يوجد رد حتى الان --------- هل لا يوجد احد يمكنه الافاده ام لا يوجد احد من اعضاء المنتدى يعمل فى صلاله

ارجو الرد حيث انى هذه الايام استخير الله و اريد ان أخذ بكل الاسباب

شكرا

رابط هذا التعليق

و الله يا هندسة نفسى اخدمك

بس انا معنديش فكرة عن صلالة اصلا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعة هو مافيش حد عايش فى سلطنة عمان عنده معلومات عن صلاله خالص ...... يا جماعة ارجو الافادة انا فى حيرة شديدة و تردد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استكمالا لموضوع العمل فى صلاله اريد توضيح بعض النقاط لمن يملك النصح و المشورة

اولا لقد قمت بعمل الكشوفات الطبيه و التحليلات الفيروسيه الكبديه و حصلت على شهادة جامكا و المعامل المركزيه بوزارة الصحة و الحمد لله النتائج جيدة و قمت بتوثيقها و ارسالها لاستخراج الفيزا و الحمد لله .....

و لكن هناك بعض الاستفسارات عن الحياه فى صلاله ....

هناك اراء لبعض الزملاء تقول ان الحياه فى صلاله بدائيه جدا و تشبه حياة القرى فى مصر الى حد بعيد و لا يوجد اسواق حديثة و لا مولات و لا اماكن ترفيهية و لا مطاعم معروفة مثل مسقط و ان الحياه هناك ستكون صعبه جدا بالنسبة لشخص تربى و عاش كل حياته فى مدينة كبيرة و متشعبة مثل القاهرة ...

فهل هذا الرأى صحيح ...... ارجو النصح و المشورة بالاخص من اى شخص فى سلطنة عمان عموما او صلاله خصوصا ...

و لكم جزيل الشكر

عايز اسالك يا باشمهندس .... هى عمان بيطلبوا لها شهادة تحاليل المعامل المركزية لوزارة الصحة بتاع فيروس سي

ولا انت عملتها لوحدك للتأكد .... وكمان هي شهادة الاجسام المضادة لفيروس سي ام تحليل pcr

ارجو سرعة الرد لان هناك عرض امامي الان لعمان ... وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخ العزيز

اولا اهنئك للحصول علي عقد في هذا البلد الجميل

ثانيا بالنسبة للراتب اعتقد انك يمكن ان توفر في حدود 4000 جنيه مصري شهريا

ثالثا بالنسبة لصلالة فهي من اهم مدن السلطنة وهي مدينة هادئة سوف تتمتع بها جدا اذا كنت تعشق الهدوء

اذا اردت تفاصيل ادق يمكنك الاستفسار وانا تحت امرك

اخوك احمد

رابط هذا التعليق

استكمالا لموضوع العمل فى صلاله اريد توضيح بعض النقاط لمن يملك النصح و المشورة

اولا لقد قمت بعمل الكشوفات الطبيه و التحليلات الفيروسيه الكبديه و حصلت على شهادة جامكا و المعامل المركزيه بوزارة الصحة و الحمد لله النتائج جيدة و قمت بتوثيقها و ارسالها لاستخراج الفيزا و الحمد لله .....

و لكن هناك بعض الاستفسارات عن الحياه فى صلاله ....

هناك اراء لبعض الزملاء تقول ان الحياه فى صلاله بدائيه جدا و تشبه حياة القرى فى مصر الى حد بعيد و لا يوجد اسواق حديثة و لا مولات و لا اماكن ترفيهية و لا مطاعم معروفة مثل مسقط و ان الحياه هناك ستكون صعبه جدا بالنسبة لشخص تربى و عاش كل حياته فى مدينة كبيرة و متشعبة مثل القاهرة ...

فهل هذا الرأى صحيح ...... ارجو النصح و المشورة بالاخص من اى شخص فى سلطنة عمان عموما او صلاله خصوصا ...

و لكم جزيل الشكر

عايز اسالك يا باشمهندس .... هى عمان بيطلبوا لها شهادة تحاليل المعامل المركزية لوزارة الصحة بتاع فيروس سي

ولا انت عملتها لوحدك للتأكد .... وكمان هي شهادة الاجسام المضادة لفيروس سي ام تحليل pcr

ارجو سرعة الرد لان هناك عرض امامي الان لعمان ... وشكرا

التحليلات مطلوبه سواء الكشف الطبى او تحليلات الفيروسات الكبديه و الايدز و الزهرى و يعاد الكشف و التحليلات فى السلطنة مرة اخرى

تحليل فيروس سى هو تحليل HCV ANTI BODY

و ربنا يوفقك انشاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخ العزيز

اولا اهنئك للحصول علي عقد في هذا البلد الجميل

ثانيا بالنسبة للراتب اعتقد انك يمكن ان توفر في حدود 4000 جنيه مصري شهريا

ثالثا بالنسبة لصلالة فهي من اهم مدن السلطنة وهي مدينة هادئة سوف تتمتع بها جدا اذا كنت تعشق الهدوء

اذا اردت تفاصيل ادق يمكنك الاستفسار وانا تحت امرك

اخوك احمد

و ماذا عن الخدمات فى صلاله .... اعرف ان المدينة هادئه و جميله و لكن هناك من يقول انها بدائيه جدا و يصعب العيش بها لمن كان يعيش فى مدينة كبيرة مثل القاهرة ...... الصدمه الحضاريه هتكون صعبة

يعنى حد قالى كأنك كنت تسكن فى القاهرة و مرة واحده انتقلت للسكن فى قريه فى صعيد مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخ العزيز

الصدمة الحضارية فعلا هتكون صعبة

بس في الاتجاه المعاكس .. هتشوف الفرق بين الخدمات في القاهرة وصلالة

أنا عشت عشر سنين في صلالة ونزلت سنة 1997 .. ومن ساعتها مرحتش تاني

البلد ممتازة .. دي وجهة نظري

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

انا عائد من سلطنة عمان من ثلاث ايام فقط بعد ان اقمت فى السلطنة 50 يوم بالتمام و الكمال داخل مدينة صلاله و لى مواضيع سابقة فى المنتدى للسؤال عن المدينة و الحياه بها و اتخذت قرار السفر بناء عن ما وجدته من ارتياح الكثير من الناس للعمل فى السلطنة و شروط العقد

فأنا مهندس معمارى خريج 2006 جامعة عين شمس - العقد كان 550 ريال عمانى مع توفير سكن عائلى مؤثث و انتقالات من و الى العمل فى مكتب يسمى المنارة للاستشارات الهندسية فى مدينة صلاله - السوق المركزى - مقابل بنك مسقط و من نصائح الاخوة فى المنتدى وجدت ان العرض مناسب و بالفعل اتخذت القرار و توكلت على الله و سافرت و هذا ما و جدته فى سلطنة عمان خلال 50 يوم

- الشعب العمانى شعب طيب جدا خاصة فى مدينة مسقط اما فى الجنوب فى صلاله فهناك بعض الطباع الجبليه و التعنت الغريب فى التعامل الذى يستلزم ان يكون الشخص على قدر كبير من البرووود و لكن بصفة عامة الشعب العمانى طيب متواضع بسيط جدا .

- لا تحاول الاعتماد فى اى تعاقد مع اى جهة فى الخليج على الو عود الشفهية فهى عن تجربة لا تصلح و لا تنخدع بالجمل الاستثنائية التى يقوم من يتفاوض معك بقولها لك على سبيل المثال لا الحصر ( انت بس تعالى و كل اللى انت عايزة هنعملهولك ) ( يابشمهندس انت زى أخويا الصغير ) ( انا يهمنى انك تكون مرتاح علشان تنتجلى شغل كويس يعنى راحتك من راحتى ) ( العقد مبنفعش نغير فيه اصل ده عقد المكتب استاندر ) ( اكيد فيه اوفر تايم اومال هنشغلك ببلاش ) ................................... الخ --- يجب ان يتم وضع اى شرط لك فى العقد .

- الحياه فى مدينة صلاله فى منتهى الصعوبه بالنسبة لمن تربى و عاش عمرة فى القاهرة المدينة بدائيه جدا و متواضعة و اصغر عاصمة لاصغر محافظة مصرية ارقى منها و متحضرة عنها نسبيا و كل من يتأقلمون على الحياه هناك من المصريين هم من سكان محافظات مصر الاخرى لهذا يجب دراسة و ضعك النفسى و الصدمة الحضارية التى ستتعرض لها فى حالة سفرك من القاهرة الى اى مدينة نائية متواضعة فى الخليج لان الصدمة الحضارية لن تتمكن من تجاوزها .

- بالنسبة للمهندسين سواء المدنيين او المعماريين و من واقع احتكاكى و طبيعة عملى كمهندس معمارى فلا انصح اى مهندس معمارى او مدنى حديث التخرج بالسفر الى السلطنة عموما لان مستويات الخبرة بها محدودة جدا و بسيطة الى ابعد الحدود و لن تضيف اليك اى شئ سوى المال و ستؤثر بشكل كبير جدا على مستقبلك المهنى فلا تخذ قرار السفر و العمل هناك الى فى حالة وجود ظروف خاصة فقد قال لى احد المهندسين المصريين فى صلالة الذين عاشوا فى صلاله اكثر من 10 اعوام ان كل المهندسين المستقريين فى صلاله ( اللى ضاربهم السلك و ان هو نفسه لما بينزل مصر و يشوف خبرة زمايلة اللى فى سنه بيضايق جدا )

فنصيحة لحديثى التخرج السفر لسلطنة عمان بالاخص صلاله لن يعطيك الا المال و سيأخذ منك كل شئ اخر .

- نصيحة اخيرة لله اذا جاء لاحد المهندسين فرصة عمل داخل مكتب المنارة للاستشارات فى صلاله فيجب التفكير كثيرا و التروى فى كل شئ و محاولة وضع كل شئ فى العقد فهم يعتمدون على الوعود و الكلام الجميل فى التليفون و لكن بعد وصولك صلاله فكل الوعود ستكون ذهبت مع الريح و سيقولون لك احنا مالناش الا الى فى عقدك فهذا المكتب لا ارشحه لاى احد الا فى حالة الضرورة القصوى و فى هذه الحالة يجب وضع كل ما تريده فى التعاقد .

- كلمة اخيرة يجب ان اقولها ميزة لا يمكن ان تجدها فى اى دوله فى الخليج الا فى سلطنة عمان ان القانون فوق الجميع لا يوجد عمانى و مصرى و هندى الكل امام القانون واحد فأنا عندما اتخذت قرار الرجوع ارادوا ان يقوموا بخصم مستحقاتى و لكن بمجرد التهديد باللجؤ لمكتب العمل و بقانون العمل العمانى قاموا باعطائى كل حقوقى دون نقصان و ذلك لانهم يعلمون ان القانون يكفل لى حقوقى كاملة فهذه ميزة راقية فى السلطنة

ارجو الا اكون قد اطلت و كل ما حاولت عمله هو نقل تجربتى لعلها تنفع بعض الناس

سؤال اخير عند السفر كان يجب ان يحضر لى المندوب العمانى لالغاء الاقامة لى داخل السلطنة قبل سفرى و لكن نظرا لان ميعاد طائرتى كان فى الصباح الباكر نام المندوب و لم يأتى و سافرت و انا الان معى الاقامة مازالت سارية لمدة عامين فما هى مميزاتها و عيوبها مع العلم انى معى ورقة موثقة من المكتب باخلاء الطرف و انى قد سلمت كل عهدتى و هم استلموا منى استقلاتى و مؤرخه و موثقه فلا يمكنهم تبليغ هروب فارجو من السادة اصحاب الخبرة فى هذه النقطة افادتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...