اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

جواز سفري هينتهي علي 2010 و هكمل 18 سنة ارجو المساعدة ضروري بخصوص التجنيد و الجيش

MoHaMMeD EgYpT

Recommended Posts

شوف يا محمد ... الجيش في كل بلاد الدنيا نوعين:

- نوع بيعتمد على المتطوعين فقط ... يعني ناس شغلتها وأكل عيشها طول حياتها الجيش ... سواء ضباط أو صف ضباط أو جنود

- ونوع ثاني بيعتمد على عدد محدود من المتطوعين وعدد أكبر من المجندين ... ومنهم الجيش المصري

لكل نوع مميزاته وعيوبه ... ويمكن أن نتناقش في هذا الموضوع للصبح ... وأنا شخصيا من أنصار الجيش المحترف قليل العدد وجيد التسليح

لكن قيادة الجيش في مصر رأت أنه نتيجة لظروفنا الاقتصادية واحتياجاتنا الدفاعية فإنه من الأفضل أن يكون ثلثين الجيش تقريبا من المجندين ... وهم نتيجة خبرتهم ودرايتهم أعلم مني ومنك باحتياجات الجيش

لذلك فإن أمامك حلين للتعامل مع هذا الوضع: إما أن تسعى لتغيير قانون الخدمة العسكرية بالوسائل المشروعة ... وإما أن تحاول التهرب منه والالتفاف عليه

الحل الأول مقبول بل ومطلوب بصفتك مواطن مصري له حقوق في إدارة شؤون بلده والحل الثاني هو المرفوض لأنك لو قمت بذلك أنت وغيرك فسوف يتأثر الاحتياطي الذي يعتمد عليه الجيش في الدفاع عن البلد ... فضلا عن أن ذلك هو تهرّب من المسؤلية وظلم لإخوتك في المواطنة

أما بخصوص نقطة جدوى التدريبات التي يقوم بها الجيش ما دمنا في حالة سلام فهناك مقولة سوف تقرأها في الوحدات العسكرية تقول: العرق في وقت السلم يوفر الدم في وقت الحرب ... والعدو اللي ناوي يهاجمك مش هايديك إنذار قبلها بسنه علشان تعمل تعبئة وتدرب الشباب على حمل السلاح ... لازم الجيش يكون مستعد لخوض حرب في أي وقت سواء كنا في حالة سلام أو غيره

لا تنسى أن بجوارنا دولة عدوانية اسمها اسرائيل تعداد سكانها ستة ملايين ولكنها تتفوق علينا في التسليح والتدريب ونظام التعبئة، ويبلغ تعداد القوات العاملة في الجيش الإسرائيلي 186 ألف بالإضافة لأكثر من مليونين في قوات الاحتياط، والتجنيد هناك الزامي لمدة ثلاث سنوات عند بلوغ السن 18 عاما ويخدم بعدها الفرد في قوات الاحتياط لمدة شهر كل سنه حتى يبلغ من العمر 43 عاما ... يعني مقارنة بإسرائيل فاحنا مدلّعين

ومادمنا مش عرفين نجيب أمريكان ولا حتى هنود يدافعوا عنا فالأولى إننا ندافع عن بلدنا ... دي بلدنا مش بلد الحكومه وده جيشنا مش جيش الحكومة

انا ما اعرفش شروط الجيش الاسرائيلي لكن باين علينا مدلعين بالمقارنة معا الجيش الاسرائيلي لكن برده اسرائيل ما بتعملش كده في الناس اللي بتدخل الجيش يعني ايه اللي غاصب اللي هيدخل الجيش انه يتشوي و يتحرق و يصرف دم قلبه عبال ما يدخل الجيش و انا اظن ان الجيش الاسرائيلي هو اللي بيدفع للمجندين مش المجندين هما اللي بيدفعولوه و بخصوص الدفاع عن مصر فعلا الجيش بتاع مصر مش بتاع الحكومة لكن برده مش كل المصريين لازم يدخولوا الجيش بمعني ان صوابع الايد مش زي بعضها يعني في واحد يصلح للجيش و واحد تاني لا لكن برده مش ملزم من اللي مش عاوز يدخل الجيش انه يعمل عاهة علشان خاطر ما يدخلش يعني مفروض برضه في شوية من الرحمة يعني المفروض انهم يخففوا مدة التجنيد شوية و كمان ايه لازمة كل الاجرائات دي يعني المفروض تتخفف و المفروض مفيش كل المصاريف دي و بصراحة من كل اللي قراته عن الجيش تبين لي حاجة واحدة حقيقية ان الحكومة عاملة كده علشان تكسب فلوس اما الشعب ولا يهمها المهم يدفع :) طب ما اندفع و خلاص ايه لزمة ان الواحد يلف و يحرق دمه ولا الحكومة خايفة ان حد يسالها و يقولها انتوا بتاخدوا الفلوس دي علي ايه فقالوا بقا انه يعملوا شوية حاجات ياخدوا بيها الفلوس :lol: قال ايه ده حتي بقا فيه ضرايب علي العقارات اللي سعرها اكتر من 400 الف تقريبا انا مش فاكر ناقص يعملوا لنا ضراب علي الهواء و المياه انا مش فاهم هي الحكومة عاوزة ايه تاني مننا كفاية بجد :waf: و ربنا يتوب علينا من حكومة علي بابا دي و ال 100 الف حرامي :roseop:

رابط هذا التعليق

انا عايز اعرف يامحمد انت زعلان من الجيش ليه انت بتقول ادخل الجيش في حالة السلام ليه افرض فيه حرب تقدر تقولي هدافع عنها الزاي وانت لم تتلقى اى تدريب على فكره انت معندكش اي انتماء انصحك تشوفلك كام فيلم اجنبي عن الجيش الامريكي اللي راعب العالم وازعل على نفسك لانك متقدرش تقاتل هذا الجندي المدلل كل المعلومات اللي انت قولتها عن الدوره التجنيديه صحيحه طبعاً انت شيفها صعبه لانك متعود على الحياه المدنيه هو الناس اللي دخلوا الجيش ارجل منك "اخشوشنوا فان النعمه لاتدوم" قال رسوا الله صلى الله عليه وسلم "اتخذوا من مصر جنداً كثيفاً فأنهم خير اجناد الارض" وقال تعالى "واعدوا لهم ماستطعتم من قوة ترهبون عدوا الله وعدوكم" وانت ياخي هذه العده العرق في التدريب يوفر الدم في المعركه .. أعد التفكير... :) :lol: wst::

انا معا حضرتك في ان الجيش الامريكي اللي راعب العالم مدلل و اديك حضرتك قولتها ماهو هما مدللين اما احنا مفلسين wst:: و سبب تفوق الجيش الامريكي مش الفلوس ولا الدلع ولا اي حاجة من الكلام ده كله سبب نجاحهم علمهم يعني الواحد لو عنده فكرة او اختراع او اي شئ حكومته هتساعده علي تنفيذه اما مصر smk: موووووووت يا حمار ابقي فوت في نفس الميعاد السنة الجاية علشان يتم النظر في طلبك wst:: و الناس كلها مش زي بعضها يعني الدكتور مش زي الفلاح يعني مين عنده علم اكتر طبعا الدكتور يبقي مش كل الناس زي بعضها برده مش كل الجيوش زي بعضها و الجيش مش بالفلوس ولا بالناس بس و المفروض مش كل الناس تدخل الجيش لان زي ما قولت الناس مش زي بعضها و انا شايف بصراحة ان اللي مادخلش الجيش ما يبقاش جبان ده حقه ان ما يدخلش الجيش هو مش عاوز يبقي يدخله ليه و لو دخل هيبقي مغصوب علي دخوله و مش هيشتغل صح فيه غير غصب عنه و فعلا انا معا حضرتك اننا لازم نجهز جيش بس الجيش مش بالناس بس ده يبقي جيش فاشل لازم يكون بالناس و المال و العلم و لو كان الجيش اخياري يعني تروح وقت ما انت عاوز و تختار مدة معينة انا واثق ان الناس هتروح و هيبقي بارادتها و بخصوص انتمائي انتماء لايه بالضبط ؟؟ انا الحمد لله بحب مصر و ما بسيبش حد يقول كلمة وحشة عليها اما بخصوص الجيش برده انا بفكر اني ادخل كليه حربية يعني مش بكره الجيش لكن بكره اسلوب الحكومة في الجيش و انه يكون غصب و ربنا يقدرني و اقدر افلت منه لاني مش عاوز ادخل حاجة غصب عني يعني مثلا السنة ولا اتنين ولا التالت بتوع الجيش طيب ما انا ممكن استغلهم في شئ افيد بالنسبة لي و بالنسبة للبلد يعني مثلا اخد الدكتوراة او الماجستير في حاجة معينة او اشتغل فيهم او اعمل اي حاجة و كلها هتفيد البلد اما الجيش ده مضيعة للوقت لان الجيش له ناسه :roseop: و انا الحمد لله مش من ناسه :waf:

تم تعديل بواسطة MoHaMMeD EgYpT
رابط هذا التعليق

واضح ان تجربتك فى الدنيا مش كبيرة يا محمد

و اسمحلى اقولك يا محمد....لأنى اكبر منك بكتيير

ادى نفسك فرصة تقرأ عن بلدك اكتر

و عن الناس اللى كانوا بيدخلوا الجيش مابيطلعوش

بعد حرب 67 ....

ما فيش حاجة اسمها ان الجيش بيلم فلوس من الشعب

و ان كل واحد المفروض يعمل اللى هوه عايزه !!!!

معنى الافتراض اللى انت بتقوله

ان طالما فى سلام....يبقى مالوش لازمة الناس تدخل الجيش

و ان لما يجى وقت حرب لا قدر الله

هانقول للعدو......لو سمحت ادينا فرصة بس عقبال

ماندرب " الرجالة" و نشترى شوية اسلحة!!!

امال تفسر بأيه" علموا اولادكم السباحة و الرماية و ركوب الخيل"

مش برضه امر بالتدريب يناسب الايام دى ....تحسبا لأى حرب

و بعدين ....اسمح لى....تعليقاتك على الأجراءات؟؟!!

مش مفترض ان كل جهه ..هاتقدم شرح لكل اجراء بتعمله

حماية بلد....مهمة ثقيلة و صعبة اوى يا محمد...

لما تشارك فيها .....و معلش تضايق شوية....

بانك تكتب بيانات مش فى دماغك....او تقص شعرك زيادة شوية

بيتهيأ لى مشاركة مش جامدة اوى مقارنة باللى بيستشهد

و لا بيفقد جزء منه .....و لا.....و لا......

نصيحة يا محمد.....لما تفكر فى حاجة

حاول تفكر فيها بشكل اوسع شوية ....

اكبر شوية من استفادتك....او خسارتك الشخصية

يعنى فكر كده لو كل الشباب اللى زى الورد اللى زيك

فكر و قال و نادى باللى بتقولة......ده هايبقى فى مصلحة بلدك....و لا ....ايه؟؟

ربنا ينور لك بصيرتك .....و تقبل تحياتى

...

رابط هذا التعليق

أنا شايف انك مصمم على حكاية إن الحكومة بتدخل الناس الجيش علشان تكسب من وراهم فلوس ... لكن الحقيقة عكس كده تماما ... الجيش بيصرف على أي نظام التجنيد أكثر بكثير من الفلوس اللي بيلمها من المجندين ... لكن هو مضطر لذلك لأنه محتاج جنود وظباط علشان يخدموا فيه أكثر بكثير من الأعداد اللي ممكن يوظفها بصورة دائمة (المتطوعين يعني)، أنا خدمت في الجيش وشفت العجز في أعداد الجنود في أماكن كثير، وحكاية التأجيل اللي الجيش شغّال فيها هي بسبب إن ميزانيته ما تتحملش تجنيد أعداد أكبر رغم إنه محتاح ليهم.

عموما يا سيدي أنا أتمنى إنك تاخذ تأجيل أو حتى إعفاء نهائي علشان ترتاح من الجيش والجيش يرتاح منك.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

أنا شايف انك مصمم على حكاية إن الحكومة بتدخل الناس الجيش علشان تكسب من وراهم فلوس ... لكن الحقيقة عكس كده تماما ... الجيش بيصرف على أي نظام التجنيد أكثر بكثير من الفلوس اللي بيلمها من المجندين ... لكن هو مضطر لذلك لأنه محتاج جنود وظباط علشان يخدموا فيه أكثر بكثير من الأعداد اللي ممكن يوظفها بصورة دائمة (المتطوعين يعني)، أنا خدمت في الجيش وشفت العجز في أعداد الجنود في أماكن كثير، وحكاية التأجيل اللي الجيش شغّال فيها هي بسبب إن ميزانيته ما تتحملش تجنيد أعداد أكبر رغم إنه محتاح ليهم.

عموما يا سيدي أنا أتمنى إنك تاخذ تأجيل أو حتى إعفاء نهائي علشان ترتاح من الجيش والجيش يرتاح منك. ليه :roseop: هو انا مصيبة لا سمح الله md2:

ربنا يسمع منك و تكون ابواب السماء مفتوحة و اخد اعفاء نهائي :) من الجيش

رابط هذا التعليق

واضح ان تجربتك فى الدنيا مش كبيرة يا محمد

و اسمحلى اقولك يا محمد....لأنى اكبر منك بكتيير

ادى نفسك فرصة تقرأ عن بلدك اكتر

و عن الناس اللى كانوا بيدخلوا الجيش مابيطلعوش

بعد حرب 67 ....

ما فيش حاجة اسمها ان الجيش بيلم فلوس من الشعب

و ان كل واحد المفروض يعمل اللى هوه عايزه !!!!

معنى الافتراض اللى انت بتقوله

ان طالما فى سلام....يبقى مالوش لازمة الناس تدخل الجيش

و ان لما يجى وقت حرب لا قدر الله

هانقول للعدو......لو سمحت ادينا فرصة بس عقبال

ماندرب " الرجالة" و نشترى شوية اسلحة!!!

امال تفسر بأيه" علموا اولادكم السباحة و الرماية و ركوب الخيل"

مش برضه امر بالتدريب يناسب الايام دى ....تحسبا لأى حرب

و بعدين ....اسمح لى....تعليقاتك على الأجراءات؟؟!!

مش مفترض ان كل جهه ..هاتقدم شرح لكل اجراء بتعمله

حماية بلد....مهمة ثقيلة و صعبة اوى يا محمد...

لما تشارك فيها .....و معلش تضايق شوية....

بانك تكتب بيانات مش فى دماغك....او تقص شعرك زيادة شوية

بيتهيأ لى مشاركة مش جامدة اوى مقارنة باللى بيستشهد

و لا بيفقد جزء منه .....و لا.....و لا......

نصيحة يا محمد.....لما تفكر فى حاجة

حاول تفكر فيها بشكل اوسع شوية ....

اكبر شوية من استفادتك....او خسارتك الشخصية

يعنى فكر كده لو كل الشباب اللى زى الورد اللى زيك

فكر و قال و نادى باللى بتقولة......ده هايبقى فى مصلحة بلدك....و لا ....ايه؟؟

ربنا ينور لك بصيرتك .....و تقبل تحياتى امين

...

:roseop: ماهو فعلا كل الشباب اللي زيي بيفكر في كده و اكتر يعني انا علي الاقل بحسبها اما هما اساسا مش عاوزين يدخلوا و الخسارة مش سهلة خالص دول سنتين من العمر و خصوصا في عمر الشباب كمان و سن الشباب عمره ما يتعوض md2:

رابط هذا التعليق

انت يا محمد مش كنت عامل موضوع قبل كده وناقشتنا فيه عن التجنيد

و هو ده الرابط بتاعهhttp://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=74691

ايه الموضوع يا محمد

مالك خايف م الجيش اوى لييه كده؟؟

مبيعضوش هناك و الله

عموما

لو حسبتها انها تجربة جديده وهتلاقى فيها استفادات شخصية

اكيد هتتمنى تدخل

انما لو حسبتها بالطريقة العقيمة دى

فانشاء الله تخش الجيش

و تقع فى وحدة من اللى بتعمل من العييال رجاله

و تطلع راجل بجد

و يبقى الجيش خدمك خدمة عمرك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

md2: ماهو فعلا كل الشباب اللي زيي بيفكر في كده و اكتر يعني انا علي الاقل بحسبها اما هما اساسا مش عاوزين يدخلوا و الخسارة مش سهلة خالص دول سنتين من العمر و خصوصا في عمر الشباب كمان و سن الشباب عمره ما يتعوض :)

خلينا نعدل الجملة دى.....

معظم الشباب اللى انت تعرفهم

و يمكن يكون ليهم نفس ظروفك.....بيفكروا كده !!!

اكيد ما فيش حد بيحب الاوامر و الحبسة و كده

بس نفس الحكاية زى المدرسة و الجامعة

لو فكرنا بمنطقك .....هنلاقى الدراسة بتاخد 18 سنة من عمر الشباب

و على رأيك الشباب ما بيتعوضش :roseop:

رابط هذا التعليق

الشباب اللى بيقوم بمظاهرات و بيطللب ان الجيش المصرى يحارب فى فلسطين بيروحوا فين لما بيعملوا اجراءات التجنيد و يفرحوا اول ماياخدوا التاجيل او الاعفاء طيب هما عاوزين مين فى الجيش المصرى يحارب بدالهم و لا هو كلام و مظاهرات و خلاص

رابط هذا التعليق

محمد ...انا قرات ليك موضوعات كتير وفاكر انى قمت بمداخلات وقتها وفاكر كمان انك عاوز تروح نيوزيلاند علشان تجوز واحده من هناك وقلت لك ابقى اخطبلى واحده بنت حلال من هناك وكده ...لكن الحقيقه ظهرت الان.......ايه هى

انك عاوز تخلع من الجيش وبتفكر فى الهروب طيب ليه كده؟

مش عارف ليه وانته لسه فى التعليم ماقبل الجامعه وكمان عاوز تروح كندا تدرس هنا وبتقول انك مش قادر على التكاليف وبدور على منحه ..بصراحه يا محمد انته زعلتنى اوى من الموضوعين الى عن التجنيد

طيب احكى لك عن تجربتى

انا اتخرجت عام2006 ودخات الجيش فى يوم15/4/2007 وظللت به حتى 1/6/2008

كنت فى سلاح اسمه الدفاع الشعبى وكنت معلم محو اميه ومعلم تربيه عسكريه

بالنسبه لمحو الاميه للاسف الشديد لم اقم بتعليم اى فرد وكانت حاجه روتينيه بس كانت بعبع وكانت مسببه لينا مشاكل جمه

اما معلم تربيه عسكريه كانت حاجه عامله كده زى مدرس التربيه الرياضيه الى بيروح المدرسه علشان يقعد مع زميله شويه ويشرب كوبيتين شاى ويروح وخلاص وطبعا كان روتين

يعنى اقدر اقول انى لم استفد اى شئ من هذه الفتره

ولكن الحمد لله استغلتها فى تطوير نفسى ذاتيا وبدرجه عاليه جدا وانا الان لااحمل سوى شهاده الكليه فقط

ولكن جميع المهارات التى اكتسبتها كانت عن طريق التعليم الذاتى

وحمت الله كثيرا على ما تم والحمد لله جالى عرض كويس من شركه محترمه فى الامارت وان شاء الله ان مسافر الشهر القادم

المهم....لا تظن ان الجيش يقف حجر عثره امامك وسوف يعجزك عن تحيقيق طمحاتك

دع القدر لله واشرع فى الاسباب

اعمل الى عليك وربنا ان شاء الله مش هايضيع لك اى مجهود

تقبل تحياتى...ولو رحت كندا ابقى بردك شوفلى واحده بنت حلال هناك :closedeyes:

رابط هذا التعليق

محمد ...انا قرات ليك موضوعات كتير وفاكر انى قمت بمداخلات وقتها وفاكر كمان انك عاوز تروح نيوزيلاند علشان تجوز واحده من هناك وقلت لك ابقى اخطبلى واحده بنت حلال من هناك وكده ...لكن الحقيقه ظهرت الان.......ايه هى

انك عاوز تخلع من الجيش وبتفكر فى الهروب طيب ليه كده؟

مش عارف ليه وانته لسه فى التعليم ماقبل الجامعه وكمان عاوز تروح كندا تدرس هنا وبتقول انك مش قادر على التكاليف وبدور على منحه ..بصراحه يا محمد انته زعلتنى اوى من الموضوعين الى عن التجنيد

طيب احكى لك عن تجربتى

انا اتخرجت عام2006 ودخات الجيش فى يوم15/4/2007 وظللت به حتى 1/6/2008

كنت فى سلاح اسمه الدفاع الشعبى وكنت معلم محو اميه ومعلم تربيه عسكريه

بالنسبه لمحو الاميه للاسف الشديد لم اقم بتعليم اى فرد وكانت حاجه روتينيه بس كانت بعبع وكانت مسببه لينا مشاكل جمه

اما معلم تربيه عسكريه كانت حاجه عامله كده زى مدرس التربيه الرياضيه الى بيروح المدرسه علشان يقعد مع زميله شويه ويشرب كوبيتين شاى ويروح وخلاص وطبعا كان روتين

يعنى اقدر اقول انى لم استفد اى شئ من هذه الفتره

ولكن الحمد لله استغلتها فى تطوير نفسى ذاتيا وبدرجه عاليه جدا وانا الان لااحمل سوى شهاده الكليه فقط

ولكن جميع المهارات التى اكتسبتها كانت عن طريق التعليم الذاتى

وحمت الله كثيرا على ما تم والحمد لله جالى عرض كويس من شركه محترمه فى الامارت وان شاء الله ان مسافر الشهر القادم

المهم....لا تظن ان الجيش يقف حجر عثره امامك وسوف يعجزك عن تحيقيق طمحاتك

دع القدر لله واشرع فى الاسباب

اعمل الى عليك وربنا ان شاء الله مش هايضيع لك اى مجهود

تقبل تحياتى...ولو رحت كندا ابقى بردك شوفلى واحده بنت حلال هناك :lol:

bv:- انا ما بدورش علي طريقة اهرب بيها من الجيش لكن برده مش عاوز ادخل الجيش يالا خاليها علي الله و مبروك علي العرض بتاع الامارات و ايه حكاية الجواز معاك هو انت بتدور علي اي بنت اجنبية و السلام و حاضر يا عم لو لقيت لك ان شاء الله هناك هبقي احجز لك واحدة زي الفل :roseop: بس انت بس ادعيلنا ربنا يسهلها معيا و اروح :lol:

رابط هذا التعليق

الشباب اللى بيقوم بمظاهرات و بيطللب ان الجيش المصرى يحارب فى فلسطين بيروحوا فين لما بيعملوا اجراءات التجنيد و يفرحوا اول ماياخدوا التاجيل او الاعفاء طيب هما عاوزين مين فى الجيش المصرى يحارب بدالهم و لا هو كلام و مظاهرات و خلاص

:lol:

رابط هذا التعليق

رجاء شخصي من اخ اصغر ان الاخوه لايذكورا اماكن تجنيدهم او العجز والزياده في القوات المسلحه او الروتين المعمول به داخل الجيش ياريت يكون عندنا حس امني لان دي بلدنا واكيد احنا اللى هنموت علشنها مش جيش الكويت . صدقني يامحمد الجيش مش محتجلك ولا بيوقف على حد اتمنى من الله انك متدخلش الجيش .............. احب اقولك حاجه كنا بنقولها واحنا في الجيش (حب الجيش يكرهك واكره الجيش يحبك) وسلامي للاخ سامح بيه دفعتي واكيد كان معي في مركز التدريب اللى انا مش هقول اسمه ولا مكانه رب صدفه (مساء الخير يادفعه) :lol: . واحيي بكل فخر الاخ newcomer على هذا الكلام الجميل. bv:-

كثر الحديث عن التي أهوها ؟ كثر الحديث من التي أهوها ؟ ماسرها ؟ ما شكلها ؟ شقراء أم سمراء عينيك احلى انت ام عينها ....... هى ابلغ من شعر كريم او كاظم في اروع لحن هى الحب هى الالم هى الرقه هى القسوه .........؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انت فاكر لو مدخلتش الجيش او اتجوزت اجنبيه هتكون كده بتنتقم من بلدك الي معملتش لك حاجه ؟ صدقني ولا هتفرق معاها هي عندها غيرك سبعين تمانين مليون وللاسف انت معندكش غيرها حد ..

بس سيبك من حكايه الانتماء دي وتعال نتكلم عنك انت شخصيا ..

مش عاوز تخش الجيش براحتك ده شيء راجع لك بس قولي كده هتعمل ايه لو لاقدر الله مصر تعرضت للحرب .. مش هقولك هتدافع عن بلدك ازاي مش مهم بلدك دلوقت لكن انت شخصيا هتروح فين وتستخبى ازاي؟

فاكره كلمه قريتها مرة زمان اظن في رواية العمر لحظة .. كانت البطلة بتسال البطل وهو جندي على الجبهة انه ازاي مش خايف من الحرب وازاي بيواجهها .. رد عليها بان الي بيخاف من الحرب هو الشخص الي زيها كده مش بيحارب يعني الناس الي عايشه في حياتها وخايفه من الموت ييجي لها في اي لحظه .. لكن الي بيحارب فعلا وعلى الجبهة وداخل بسلاحه هيخاف من ايه اذا هو اصلا بيقابل الموت وجها لوجه .. الانسان بيخاف مما يجهل وعمره مايخشى الي شايفه رؤيا العين ..

انا مؤمنه بالمقولة دي الى اقصى درجه تتخيلها ..

يمكن انت سنك صغير محضرتش حروب قبل كده لكن بالنسبة لي حضرت حرب او مايعتبر حرب وهي ايام الاحتلال العراقي للكويت .. كنا في الرياض ولان والدتي طبيبه فمكانش ينفع تسافر او ترجع مصر وقرر والدي اننا نبقى كلنا معاها ..

لحظات الرعب من الحرب دي شيء لا يوصف من بشاعته .. والاكثر صعوبه منها انك تكون عاجز عن فعل اي شيء ومنتظر ان البيت الي انت فيه ينهد عليك في اي لحظة ولاي سبب .. منتظر تموت بالغاز السام او بالصواريخ متفرقش .. منتظر حتى ان حياتك العاديه الي تعودت عليها من سنين ميبقاش لها وجود وممكن العراقيين ( كما صوروا لنا ) يدخلوا في اي لحظه للبلد وينزلوا فينا ذبح وتقتيل .. معليش لا تلوم وحده كانت في سنك وقتها على تفكيرها ده ..

بعد سنين ولما كبرت اكتر وحصلت المشكلة الاخيره فيما قبل الاحتلال الامريكي الكامل للعراق الي كانت من حوالي ست سنين كده .. لوحوا بان مصر احتمال تدخل الحرب او ان يكون في رد عراقي على الدول الحليفة ومن ضمنها مصر .. ساعتها فكرت باني مش هقف مكتوفة الايدي وان لو ده حصل هتطوع فورا لاي جهة بتعلم تمريض او ماشابه عشان اكون جاهزه لو ( بلدي ) دخلت حرب اني مقفش موقف المتفرج واني اعمل شيء .. دي ارواح ناس وكل واحد لازم وقتها يقدم الي يقدر عليه ويحميها .. فعلا مكنتش قلقانه نهائيا لاني كنت عارفه لو ده حصل هكون فين وهعمل ايه .. هقدم عمل لوجه الله ينفع الناس ولو مت وانا بقوم بيه يبقى خلاص عز الطلب هعوز من الدنيا ايه اكتر من كده ..

حاليا لو سالتني لو لاقدر الله حصلت حرب هتتطوعي ؟ هقولك لاه وبكل شجاعه .. مش لاني غير مؤمنه بالقضية ولكن لان عندي بنت محتاجه اني احميها قبل مافكر احمي حد تاني .. لكن صدقني مجرد بنتي ماتكبر باذن الله ولو معنديش اي اطفال تانيين او حد في رقبتي هيكون كل تفكيري ان لا قدر الله لوحصل شيء اكون على الجبهة مش ورا مهما كانت الاسباب ..

سبحان الله انت فرصتك افضل مني بكتير انك تفعل شيء مش لبلدك وانما لنفسك .. يعني دلوقت لو دخلت الجيش وتعلمت حياه الخشونه فيه وتعلمت استخدام السلاح وتاهلت ان يوم ماتكون بلدك لا قدر الله في حالة حرب هتكون قادر على انك تقف قدام الموت مش تهرب منه .. مش هتكون وقتها مضطر تستخبى زي الفيران تحت بير سلم ولا في مخبأ .. الحرب خيار سيء بينفرض علينا فلما تكون متسلح وجاهز لمواجهته احسن ماتفاجأ بيه جالك من غير استعداد ..

واخيرا هختم كلامي ليك ده بحوار دار بيني وبين احد اقاربي الي طلع معاش من الجيش من كام سنه وكان برضه وقتها احتمال دخول مصر في حرب نتيجه الي بيحصل في المنطقة بيتردد في وسائل الاعلام وماشابه .. بقوله ياه على حظك باقي لك كام يوم وتطلع معاش والحرب يمكن تحصل على الله تتاجل شويه على ماتطلع .. قالي اصلا يابنتي لو حصل حرب بعد طلوعي معاش فورا هقدم نفسي متطوع للخدمه انا بعرف احارب وده واجب علي اني احمي بلدي واهلي .. قلت له طيب انت مش خايف لو حد صاحبك اوي ومات بين ايديك او شفته بيموت هيكون شعورك ايه .. اقسم بالله لا انسى نظرة عينه والبريق فيها وهو بيقول بكل ثقة وبلا تردد .. ده انا احسده .. حد يطول يابنتي يموت شهيد ..

بص يامحمد ياابني احنا داخلين الدنيا دي وطالعين منها طالعين .. الناصح الي يطلع منها بفايده ويفكر لآخرته قبل دنيته والناصح اكتر الي يجهز نفسه بالي ينفعه في الاثنين .. لو ربنا كتب لك دخول الجيش احمد ربنا وقول فرصة جات لي محدش عارف هستفيد منها ايه .. جيش مصر ده زي حزام الامان مش هتخسر حاجه لو ربطته مع انك غالبا مش هتحتاجه في حياتك لكن هتندم الف مرة لو جه يوم ولو باحتمال واحد في الالف واحتجت تكون رابط الحزام وملقيتوش ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انت فاكر لو مدخلتش الجيش او اتجوزت اجنبيه هتكون كده بتنتقم من بلدك الي معملتش لك حاجه ؟ صدقني ولا هتفرق معاها هي عندها غيرك سبعين تمانين مليون وللاسف انت معندكش غيرها حد ..

مش عاوز تخش الجيش براحتك ده شيء راجع لك بس قولي كده هتعمل ايه لو لاقدر الله مصر تعرضت للحرب .. مش هقولك هتدافع عن بلدك ازاي مش مهم بلدك دلوقت لكن انت شخصيا هتروح فين وتستخبى ازاي؟

فاكره كلمه قريتها مرة زمان اظن في رواية العمر لحظة .. كانت البطلة بتسال البطل وهو جندي على الجبهة انه ازاي مش خايف من الحرب وازاي بيواجهها .. رد عليها بان الي بيخاف من الحرب هو الشخص الي زيها كده مش بيحارب يعني الناس الي عايشه في حياتها وخايفه من الموت ييجي لها في اي لحظه .. لكن الي بيحارب فعلا وعلى الجبهة وداخل بسلاحه هيخاف من ايه اذا هو اصلا بيقابل الموت وجها لوجه .. الانسان بيخاف مما يجهل وعمره مايخشى الي شايفه رؤيا العين ..

يمكن انت سنك صغير محضرتش حروب قبل كده لكن بالنسبة لي حضرت حرب او مايعتبر حرب وهي ايام الاحتلال العراقي للكويت .. كنا في الرياض ولان والدتي طبيبه فمكانش ينفع تسافر او ترجع مصر وقرر والدي اننا نبقى كلنا معاها ..

لحظات الرعب من الحرب دي شيء لا يوصف من بشاعته .. والاكثر صعوبه منها انك تكون عاجز عن فعل اي شيء ومنتظر ان البيت الي انت فيه ينهد عليك في اي لحظة ولاي سبب .. منتظر تموت بالغاز السام او بالصواريخ متفرقش .. منتظر حتى ان حياتك العاديه الي تعودت عليها من سنين ميبقاش لها وجود وممكن العراقيين ( كما صوروا لنا ) يدخلوا في اي لحظه للبلد وينزلوا فينا ذبح وتقتيل .. معليش لا تلوم وحده كانت في سنك وقتها على تفكيرها ده ..

بعد سنين ولما كبرت اكتر وحصلت المشكلة الاخيره فيما قبل الاحتلال الامريكي الكامل للعراق الي كانت من حوالي ست سنين كده .. لوحوا بان مصر احتمال تدخل الحرب او ان يكون في رد عراقي على الدول الحليفة ومن ضمنها مصر .. ساعتها فكرت باني مش هقف مكتوفة الايدي وان لو ده حصل هتطوع فورا لاي جهة بتعلم تمريض او ماشابه عشان اكون جاهزه لو ( بلدي ) دخلت حرب اني مقفش موقف المتفرج واني اعمل شيء .. دي ارواح ناس وكل واحد لازم وقتها يقدم الي يقدر عليه ويحميها .. فعلا مكنتش قلقانه نهائيا لاني كنت عارفه لو ده حصل هكون فين وهعمل ايه .. هقدم عمل لوجه الله ينفع الناس ولو مت وانا بقوم بيه يبقى خلاص عز الطلب هعوز من الدنيا ايه اكتر من كده ..

حاليا لو سالتني لو لاقدر الله حصلت حرب هتتطوعي ؟ هقولك لاه وبكل شجاعه .. مش لاني غير مؤمنه بالقضية ولكن لان عندي بنت محتاجه اني احميها قبل مافكر احمي حد تاني .. لكن صدقني مجرد بنتي ماتكبر باذن الله ولو معنديش اي اطفال تانيين او حد في رقبتي هيكون كل تفكيري ان لا قدر الله لوحصل شيء اكون على الجبهة مش ورا مهما كانت الاسباب ..

سبحان الله انت فرصتك افضل مني بكتير انك تفعل شيء مش لبلدك وانما لنفسك .. يعني دلوقت لو دخلت الجيش وتعلمت حياه الخشونه فيه وتعلمت استخدام السلاح وتاهلت ان يوم ماتكون بلدك لا قدر الله في حالة حرب هتكون قادر على انك تقف قدام الموت مش تهرب منه .. مش هتكون وقتها مضطر تستخبى زي الفيران تحت بير سلم ولا في مخبأ .. الحرب خيار سيء بينفرض علينا فلما تكون متسلح وجاهز لمواجهته احسن ماتفاجأ بيه جالك من غير استعداد ..

واخيرا هختم كلامي ليك ده بحوار دار بيني وبين احد اقاربي الي طلع معاش من الجيش من كام سنه وكان برضه وقتها احتمال دخول مصر في حرب نتيجه الي بيحصل في المنطقة بيتردد في وسائل الاعلام وماشابه .. بقوله ياه على حظك باقي لك كام يوم وتطلع معاش والحرب يمكن تحصل على الله تتاجل شويه على ماتطلع .. قالي اصلا يابنتي لو حصل حرب بعد طلوعي معاش فورا هقدم نفسي متطوع للخدمه انا بعرف احارب وده واجب علي اني احمي بلدي واهلي .. قلت له طيب انت مش خايف لو حد صاحبك اوي ومات بين ايديك او شفته بيموت هيكون شعورك ايه .. اقسم بالله لا انسى نظرة عينه والبريق فيها وهو بيقول بكل ثقة وبلا تردد .. ده انا احسده .. حد يطول يابنتي يموت شهيد ..

بص يامحمد ياابني احنا داخلين الدنيا دي وطالعين منها طالعين .. الناصح الي يطلع منها بفايده ويفكر لآخرته قبل دنيته والناصح اكتر الي يجهز نفسه بالي ينفعه في الاثنين .. لو ربنا كتب لك دخول الجيش احمد ربنا وقول فرصة جات لي محدش عارف هستفيد منها ايه .. جيش مصر ده زي حزام الامان مش هتخسر حاجه لو ربطته مع انك غالبا مش هتحتاجه في حياتك لكن هتندم الف مرة لو جه يوم ولو باحتمال واحد في الالف واحتجت تكون رابط الحزام وملقيتوش ..

المصريين أهما حيويه وعزم وهمه. جزاك الله خيراً

كثر الحديث عن التي أهوها ؟ كثر الحديث من التي أهوها ؟ ماسرها ؟ ما شكلها ؟ شقراء أم سمراء عينيك احلى انت ام عينها ....... هى ابلغ من شعر كريم او كاظم في اروع لحن هى الحب هى الالم هى الرقه هى القسوه .........؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

رجاء شخصي من اخ اصغر ان الاخوه لايذكورا اماكن تجنيدهم او العجز والزياده في القوات المسلحه او الروتين المعمول به داخل الجيش ياريت يكون عندنا حس امني لان دي بلدنا واكيد احنا اللى هنموت علشنها مش جيش الكويت . صدقني يامحمد الجيش مش محتجلك ولا بيوقف على حد اتمنى من الله انك متدخلش الجيش .............. احب اقولك حاجه كنا بنقولها واحنا في الجيش (حب الجيش يكرهك واكره الجيش يحبك) وسلامي للاخ سامح بيه دفعتي واكيد كان معي في مركز التدريب اللى انا مش هقول اسمه ولا مكانه رب صدفه (مساء الخير يادفعه) :roseop: . واحيي بكل فخر الاخ newcomer على هذا الكلام الجميل. :lol:

:lol: و ربنا يسمع منك و اخرج من دومة الجيش دي bv:-

رابط هذا التعليق

المصريين أهما حيويه وعزم وهمه. جزاك الله خيراً

:lol: bv:- :roseop:

رابط هذا التعليق

تم دمج الموضوعين معا حيث انهما لنفس العضو الفاضل ويناقشان نفس القضية

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

الفاضل / MoHaMMeD EgYpT

لا اجد فى ظل رؤيتك الخاطئة عن الجيش والتجنيد فى مصر الا ان اقول لك ماقاله عبدالمنعم مدبولى فى الفيلم الذى ناقش قضية الانتماء وبيع الوطن فأقول لك " جرب ان تشترى لنفسك وطن آخر "

أو اقبل ان تكون مصرى وتؤدى واجبك كما فعل كل المصريين .

وليتك تأخذ العبرة من كتابات الاخوة الافاضل الاعضاء الذين لايبغون الا توجيهك للرؤية الصحيحة.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...