اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حد راح طابا قبل كده؟

فــيــروز

Recommended Posts

يا جماعه عندى فرصه جيده للذهاب فى إجازه إلى "طابا" بس زملائى فى الشغل بيقولوا إن مفيش أى حاجه هناك ممكن تتعمل غير الجلوس فى الفندق أو الاسترخاء أمام البحر مش زى "شرم الشيخ" مثلا فيه مدينه كبيره فيها أنشطه عديده ..

الحقيقه أنا متحمّسه جدّا للذهاب بس الكلام ده عامل لى قلق خوفا إن الموضوع يطلع مملّ زياده عن اللزوم .. أينعم الهدوء مطلوب للأجازات بس أمّا يزيد عن حدّه ممكن يضايق .. حد عنده أى أفكار بنّاءه؟

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

ده يعتمد علي الفتره الي حضرتك حتقضيها هناك لو اسبوع ماشي لكن اكتر من كده حتملي

انا كنت هناك سنة 1994 ولم يكن هناك غير الفندق فقط والوضع لا اعتقد انه تغير منذ ذلك الحين لكن بصراحه

الهدوء والجبال والجو هناك خرافه والطبيعة هناك في منتهي الجمال

تم تعديل بواسطة jamalpody
رابط هذا التعليق

يا جماعه عندى فرصه جيده للذهاب فى إجازه إلى "طابا" بس زملائى فى الشغل بيقولوا إن مفيش أى حاجه هناك ممكن تتعمل غير الجلوس فى الفندق أو الاسترخاء أمام البحر مش زى "شرم الشيخ" مثلا فيه مدينه كبيره فيها أنشطه عديده ..

الحقيقه أنا متحمّسه جدّا للذهاب بس الكلام ده عامل لى قلق خوفا إن الموضوع يطلع مملّ زياده عن اللزوم .. أينعم الهدوء مطلوب للأجازات بس أمّا يزيد عن حدّه ممكن يضايق .. حد عنده أى أفكار بنّاءه؟

هى العمليه نسبيه اختى الفاضله .. تختلف من شخص لاخر ..انا لفيت وعشت ببلاد كتيره سواء داخليا او خارجيا عربيا او اوربيا .. وكان ليا نصيب اعيش واعمل فى طابا ما يقترب من العام .. والكلام ده سنة 2000 ومكنش فى طابا تحديدا .. كان فى منطقه بين طابا ونويبع .. وبجد من غير مبالغه ومن وجهة نظرى الخاصه جدا جدا جدا انه احسن مكان عشت فيه واستمتعت بيه .. مقارنة بكل البلدان اللى عشت فيها بره وجوه مصر ..وفعلا لو مكنتش جاتلى فرصة الهجره انا كنت قضيت حياتى هناك بين الطبيعه الخلابه الساحره لطابا .. اكيد دلوقتى طايا اتغيرت للاحسن .. على ايامى مكنش فيه خدمات على مستوى .. يعنى كنا كل اسبوع شركتى بتودينا مرتين لطابا البلد عشان نتكلم فى التليفون .. لان مكنش فيه سنترال عمومى فى المنطقه بتاعتى اللى بينها وبين طابا حوالى عشرين كيلو

وفعلا على ايامى طابا كانت هادئه جدا .. لا صخب .. ولا زحام .. ولا اجانب كتير .. 90 فى الميه من مرتادىها كانوا اسرائليين معظمهم عرب 48 بيجوا طابا بالعربيات بتاعتهم نظرا لرخصها مقارنة بفنادق الاحتلال الاسرائيلى .. لكن دلوقتى ومن سنوات قليله بدات تجتذب السياح من كل مكان فى العالم خاصة اوربا.. دا حتى المدير العام لشركتى وهو هولندى الجنسيه كان فى طابا السنه اللى فاتت وشكر فيها جدا جدا وبعتلى مخصوص عشان يقو للى كده كنت فاكره طالبنى عشان يرفدنى :Exclam:

لو عايزة رايى اتكلى على الله وروحى .. ولو حسيتى بالملل من طابا سهل جدا انك تروحى شرم او نويبع او دهب تغيرى جو هناك وترجعى فى نفس اليوم لان المسافه مش بعيده .. ودى فرصه كمان تتمتعى بالمناظر الطبيعيه ومناظر الجبال واولوانها العجيبه اثناء سفرك ..

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

ألف شكر لكم على الاستجابه السريعه المشجّعه :)

الحقيقه أنا نفسى جدّا أروح مكان فيه جبال و مارحتش "طابا" خالص قبل كده و المدّه مش هتكون طويله إن شاء الله يا دوب أربع أيام :waving:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

والله انا ما اعرفش حاجة علي طابا لكن كما نصح العضوين الاعزاء استاذ جمال و استاذ التونسي انك تروحي طابا

يالا تروحي و ترجعي بالسلامة بس ما تنسيش تبقي تحكي لنا عن طابا بعد رجوعك :) لاني انا كمان عمري ما شوفتها

رابط هذا التعليق

انا كنت هناك يناير2007 و2008 وكنت فى اجازة انا واسرتى لمدة 4 ايام

والمناظر والجبال كانت اكتر من رائعة والهدوء اللى انا كنت محتاجاه فعلا لا يقارن

وفى سنة من السنتين اللى كنت فيهم هناك

الجو قلب شويه (يناير) فاخدنا ميكروباص لقرية اسمها صلاح الدين

ومنها ركبنا عبارة الى قلعة صلاح الدين فى طابا واتفرجنا على المنظر من القلعة

اكتر من رائع

اتكلى على الله يا فيروز واستجمى واستمتعى بالطبيعة الخلابة

وسيبك شوية من الشوبينج

تم تعديل بواسطة arora

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      ما ضاع حق وراءه مطالب.. من هذا المنطلق استردت مصر أرض طابا فى 19 مارس 1989 ليصبح تاريخا يسجل وحدة شعب مصرعرض المقال كاملاً
    • 0
      استرداد طابا: نصر الدبلوماسية المصرية الأكبر الحدود بين مصر وإسرائيل   كريم أسعد اندلع خلاف بين مصر وإسرائيل حول ملكية منطقة طابا عام 1982، وانتهى عام 1989 بعد تحكيم دولي قضى بتبعية طابا لمصر. هكذا في سطر واحد يختصر البعض معركة دبلوماسية ضخمة، شغلت مصر والعرب وإسرائيل على مدى سبع سنوات كاملة، وانتهت بانتصارٍ مصري في زمن كان تجرع الهزيمة فيه أمرًا اعتياديًا. هنا نسلط الضوء على بعض من فصول هذه الم
    • 14
      مصر تتجه إلي خسارة التحكيم الدولي في قضية أرض طابا.. ودفع تعويض 300 مليون دولار البديل · الحكومة باعت الأرض لمستثمرين.. واكتشفت أن بينهم إسرائيليين وضباطا في الجيش الإسرائيلي · مفاجأة: دفاع شركة سياج استند إلي 4 أحكام قضائية مصرية أضعفت حجة الجانب المصري خالد البلشي أنهي مركز التحكيم الدولي التابع للبنك الدولي، في واشنطن، المرافعات في قضية شركة سياج للاستثمارات السياحية مع الحكومة المصرية حول السيطرة علي أرض طابا والتي قامت الحكومة المصرية ببيعها لعدد من المستثمرين ثم اكتشفت أن بينهم
    • 40
      اعتقلت السلطات المصرية خمسة أشخاص على الأقل اتهمتهم بتخطيط الهجمات المتزامنة التي وقعت في شبه جزيرة سيناء في وقت سابق هذا الشهر وأسفرت عن مقتل 34 شخصا على الأقل. وقالت وزارة الداخلية في بيان إن العقل المدبر وراء الهجمات، والذي عرفته بأنه الفلسطيني أياد سعيد صلاح، قد قتل في التفجير الذي استهدف فندق هيلتون طابا في السابع من أكتوبر تشرين الأول. وأضاف البيان أن آخر يدعى سليمان أحمد صالح فليفيل، وهو مصري الجنسية، قد قتل أيضا في الهجوم. وكان تفجير هيلتون طابا هو الأقوى من ثلاثة تفجيرات متزامنة ت
    • 388
      جاء في قناة الجزيرة منذ دقائق في نشرة "حصاد اليوم" أن انفجاراً هائلاً حدث في فندق هيلتون طابا "على الجانب المصري من الحدود مع الكيان الصهيوني" ... ذكرت الجزيرة أيضاً عن مراسلها وليد العمري الذي وصل إلى مكان الحادث أن معظم المصابين هم من الاسرائيليين و هناك احتمال لوجود قتلى. كما أضافت الجزيرة أن مصر طلبت من اسرائيل ارسال طائرات لإغاثة المصابين و ذلك لبعد الفندق عن أي مستشفى مصري يصلح للإغاثة.
  • أضف...