اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بنك معلومات الناجحين فى مقابلات كيبك 2008 و قدمو الفيدرال

Recommended Posts

بالنسبة لكتابة المستوي الفرنسي انا كتبت السادس من 12 ( وليس من 16 .. الابليكاشن فيه من 1 الي 12 مستوي فقط ..وليس من 1 الي 16 ) وكان معايا دلف a2 و الوظيفة صيدلي ايضا وتمت علي خير الحمد لله ونجحت في المقابلة .. المستوي السادس معقول لأن المستوي السابع او اكتر يبقي هتدخلي في مستوي الفرنكفون يعني لازم تثبتي في المقابلة انك بتتكلمي زي ذوي الاصل الفرنسي ولو مقدرتيش .. يبقي احتمال كبير جدا يطلب منك شهادة دلف بي 1 .. لأثبات صحة مستواكي اللي كتبتيه في الابليكاشن .. وبيعتبر لو مستواكي أقل من المكتوب .. بيعتبر دا كدب ..

اعرف صديق لي كان كاتب المستوي التامن .. واثناء المقابلة .. مستشار الهجرة قاله انت مش مستواك التامن زي ما انت كاتب ( وفعلا كان مستواه الخامس تقريبا ومش معاه شهادات دلف حتي لأثبات المستوي الخامس ).. واعتبره مخالف للمستوي المكتوب في الابليكاشن واعتبر دا كدب وقالها له بصراحة .. وطبعا قاله معاك سنة تجيب لي شهادة دلف b1 او ما يوازيها للمستوي التامن زي ماانت كاتب وفي حالة مرور سنة بدون ارسال اثبات مستواك .. فستعتبر مرفوض .

بالنسبة للأنجليزي انا كنت كاتب المستوي 10 من 12 ..

عموما ممكن تستشيري زمايلنا في المنتدي هنا فيه منهم اللي فعلا هاجر وفيه اللي علي وشك .. عندهم خبرة كبيرة جدا ما شاء الله وهتستفيدي منهم أكتر ..

تم تعديل بواسطة biopasha
رابط هذا التعليق

• الردود 5.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بالنسبة لكتابة المستوي الفرنسي انا كتبت السادس من 12 ( وليس من 16 .. الابليكاشن فيه من 1 الي 12 مستوي فقط ..وليس من 1 الي 16 ) وكان معايا دلف a2 و الوظيفة صيدلي ايضا وتمت علي خير الحمد لله ونجحت في المقابلة ..

اولا اشكرك اخي على تجاوبك معي وعلى لطفك ...

انا فهمت كلامك بس الي اقصدو 16 هو عدد النقاط من الفرنسي انا انشاء الله لو شديت روحي حكمل الخامس مابعد رمضان وانا اساسا عندي لغه

يعني لو كملت لعند الرابع اوالخامس واساسا مستوايه كويس لاني بدرس من حاجات بره الكتاب وشاده شويه على نفسي لاني خايفه يغيرو القوانين في اي لحظه في الحاله دي ممكن اكتب السادس ده رايك؟؟ طيب المستوى السادس كم يحسب من عدد النقاط ؟ 8 يعني والانكليزي انا الحمد لله اخذت الايلتس ب 7 ونص .يعني اكتب مستوايه 12 ؟؟؟ او 11 ؟؟ طيب انا كم احتاج عشان انقبل للمقابله لاني غير متزوجه وعندي خبره فوق السنتين وصيدلانيه ؟ بكده يبقى موقفي ضعيف ؟؟ صح وله انا غلطانه؟؟المستوي السادس معقول لأن المستوي السابع او اكتر يبقي هتدخلي في مستوي الفرنكفون يعني لازم تثبتي في المقابلة انك بتتكلمي زي ذوي الاصل الفرنسي ولو مقدرتيش .. يبقي احتمال كبير جدا يطلب منك شهادة دلف بي 1 .. لأثبات صحة مستواكي اللي كتبتيه في الابليكاشن .. وبيعتبر لو مستواكي أقل من المكتوب .. بيعتبر دا كدب ..

اكيد كذب وغش واساسا حاجه مبنيه على الغلط يبقى نهايتهه الغلط بس انا حبيت استفسر اشكرك على التوضيح يا اخي الكريم..

اعرف صديق لي كان كاتب المستوي التامن .. واثناء المقابلة .. مستشار الهجرة قاله انت مش مستواك التامن زي ما انت كاتب ( وفعلا كان مستواه الخامس تقريبا ومش معاه شهادات دلف حتي لأثبات المستوي الخامس ).. واعتبره مخالف للمستوي المكتوب في الابليكاشن واعتبر دا كدب وقالها له بصراحة .. وطبعا قاله معاك سنة تجيب لي شهادة دلف b1 او ما يوازيها للمستوي التامن زي ماانت كاتب وفي حالة مرور سنة بدون ارسال اثبات مستواك .. فستعتبر مرفوض .

عموما ممكن تستشيري زمايلنا في المنتدي هنا فيه منهم اللي فعلا هاجر وفيه اللي علي وشك .. عندهم خبرة كبيرة جدا ما شاء الله وهتستفيدي منهم أكتر ..

اتشكرك يا اخي ..وضحتلي ؟ بس ياريت تحسبلي نقاطي اذا سمحت على النظام الجديد بعد 14 اكتوبر 2009 وهل في امل ؟

زي مألتلك انا بكالوريس صيدله 2 سنه و6 شهور خبره والعمر 24 سنه الانكليزي ممتاز جدا والحمد لله الشغل يبقى على الفرنسي والي استفادتو من حضرتك انو اكمل للسادس وخلاص ..

يبقى كده كم النقاط وهل انقبل ولا صعبه؟؟؟ حد ينورني ؟؟ لان نويت اقدم لكيبك يا اخوان وخايفه القوانين تتغير وتزيد الحاله سؤ..

رابط هذا التعليق

سؤال يا اخواني

هل لوكتبت المستوى السادس فرنسي وانشاء الله اكون كده ..معناهه درجة الفرنسي ستكون 8 ام اكثر ؟؟؟؟؟؟؟؟ ياريت حد ينورني يعني همه يحسبوهه بالنص يعني الي واخذ 6 لفلات يدو 8 والي واخذ 12 ليفل وده حاجه نادره يدو 16 هل هكذا معقول ام في كلامي خطا؟؟؟؟؟؟ ياريت يكون كلامي غلط ؟؟

رابط هذا التعليق

سؤال يا اخواني

هل لوكتبت المستوى السادس فرنسي وانشاء الله اكون كده ..معناهه درجة الفرنسي ستكون 8 ام اكثر ؟؟؟؟؟؟؟؟ ياريت حد ينورني يعني همه يحسبوهه بالنص يعني الي واخذ 6 لفلات يدو 8 والي واخذ 12 ليفل وده حاجه نادره يدو 16 هل هكذا معقول ام في كلامي خطا؟؟؟؟؟؟ ياريت يكون كلامي غلط ؟؟

يا اختى الفاضله علشان توصلى للمستوى السادس اذن الممتحن حيعطيكى درجه كام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دى شىء غير معروف بالنسبه لنا وخاص جدا جدا للمتحن هو اللى بيحدد نقاطك دون ان تعلميها انت او غيرك مثلا انا كتبت فى الابليكيشن المستوى الخامس لكنى وصلت فى المركز للثامن واحضرت شهاده من المركز تفيد بأنى فى التامن

لكن عندما دخلت للسفاره اصابنى خوف ونسيت حتى اللغه العربيه وكنت فى حاله يرثى لها ولكن بخبره الممتحن وذوقه قدر ان هذا توتر ليس الا وده ممكن يقدره ممتحن وممكن ممتحن اخر لايقدره

وبمجرد ان الممتحن قال لنا اننا حصلنا على csqانطلقت بعد كده بالفرنسيه

وانا اقصد من هذه الحكايه انك تكتبى مستوى وتحاوى توصلى لاعلى منه حتى يدعم موقفك فى حاله لاقدر الله اى ارتباك وهذا افضل من العكس انك تكتبى مستوى وتكونى اقل منه فده بيدخل الشك عند الممتحن لكن لو العكس ممكن يلتمس لكى اى عذر مثل حالتى

وذى ماحضرتك بتقولى انك ممكن توصلى للسادس تفضلى بعد ذلك للمركز الثقافى واطلبى منهم عمل امتحان تحديد مستوى وبعدين تطلبى شهاده بمستواكى اللى هم حددوه وتقدميه ضمن ملفك

ولا تنسى نصيحتى اكتبى مستوى واحصلى على شهادات تفيد بانك اعلى من المستوى اللى كتبتيه وليس اقل لان الواحد مش عارف لما يكون امام الممتحن حتكون نفسيته ازاى او حالته بمعنى اصح عامله ازاى وأسألى مجرب

رابط هذا التعليق

يا جماعه

انا عندي سؤال ممكن ميكونش ليه علاقه بالتوبيك ده ,, النهارده الصبح من الساعه تسعه و انا بفتح الايميل بتاعي الهوت مبيفتحش وبيديني الرساله دي

نقوم ببعض أعمال الصيانة من أجل تحسين الخدمة. نعتذر عن هذا العطل. الرجاء إعادة المحاولة لاحقًا. إذا انتظرت لأكثر من ساعة واحدة، أخبرنا أنك مازلت منتظرًا.

مع العلم ان انا عندي ايميل تاني علي الوت ميل بيفتح بس الايميل ده مبيفتح انا مش عارف اعمل اية ؟؟؟؟ ياريت لو في حد يعرف حل اكون شاكر

النفس تبكي علي الدنيا و قد علمت ان السعاده فيها ترك ما فيها

لا دار للمرء بعد الموت يسكنها الا التي كان قبل الموت بانيها

فان بناها بخير طاب مسكنه و ان بناها بشر خاب بانيها

رابط هذا التعليق

الاخ مازن وصديقى الباشا مافيش اخبار جديدة تطمنا عليكم؟

مفيش جديد . :roseop: ..وشكرا على سؤالك الدائم اخ فرانسوا :wub: ..واكيد لما حتشوف اسمي بعدة توبيكات حتعرف وقتها انو الميدكال جاني :roseop: ..بس بتأمل الاسبوع الجاي يجيني الميدكال :rolleyes: ..ودي ..آخر مهلة بديها ليهم wst:: ..والا حبطل ..يبقى يلحقوا حالهم :rolleyes: ..والا حيخسروني ..وحيندموا .ولات ساعة مندم :blush2:

رابط هذا التعليق

masa2 el 5er 25eran 3ereft 2ad5ol we 2b3at rad,ana ba7awel 2atabe3 ma3ako, ana me2adem quebec,

my file processing 22/11/2009, please add me in ur list,

nick name : ahly

I am in Montreal now living in 31/2 , if any one wants to share renting my appartment , please contact me on ewwd2007@yahoo.com

مهما طال الإنتظار ، إنتصار اليأس عار

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

masa2 el 5er 25eran 3ereft 2ad5ol we 2b3at rad,ana ba7awel 2atabe3 ma3ako, ana me2adem quebec,

my fedrel file processing in 22/11/2009, please add me in ur list,

nick name : ahly, waiting for medical

I am in Montreal now living in 31/2 , if any one wants to share renting my appartment , please contact me on ewwd2007@yahoo.com

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

my file processing 22/11/2009, please add me in ur list,

nick name : ahly

7ad ye3raf leh time new roman we el 7agat tal3a fi el resala????

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

[quote name='elzaaeeem' post='607641' date='May 15 2010, 02:40 AM']نرجو أن مشرفى المنتدى ميزعلو ش من الليستة بس هى بتعطينا أمل و بتقرب البعيد وده اضافة أخرى ليها الزميل بنجورج

25/5/2009 مكرم كمال

6/7/2009 مازن أطرش

21/7/2009 ذا ورلد

26/7/2009 هبورسا

30/7/2009 لافى

30/7/2009 كيميست

30/7/2009 الجندى

[16/8/2009 رامي جاك

22/8/2009 بات مان

8/9/2009 فرنسوا

23/9/2009 الباشا

24/9/2009 م يوسف

27/9/2009 الزعيم

4/10/2009 الفنان

2/11/2009 الباحث

3/11/2009 بيو باشا

22/11/2009 الاهلى

23/11/2009 أستروفى

30/11/2009بيبى غول

7/12/2009 هانى متولى

10/12/2009 ماجد

14/12/2009 مايك

15/12/2009مونتريال الكس

22/12/2009كابتن أحمد

29/12/2009 بون جورج

12/1/2010 مدام رحاب

26/1/2010 حامد ابراهيم

8/2/2010 وليد نور

2/5/2010 علاء فارما

رابط هذا التعليق

[quote name='elzaaeeem' post='607641' date='May 15 2010, 02:40 AM']نرجو أن مشرفى المنتدى ميزعلو ش من الليستة بس هى بتعطينا أمل و بتقرب البعيد وده اضافة أخرى ليها الزميل بنجورج

25/5/2009 مكرم كمال

6/7/2009 مازن أطرش

21/7/2009 ذا ورلد

26/7/2009 هبورسا

30/7/2009 لافى

30/7/2009 كيميست

30/7/2009 الجندى

[16/8/2009 رامي جاك

22/8/2009 بات مان

8/9/2009 فرنسوا

23/9/2009 الباشا

24/9/2009 م يوسف

27/9/2009 الزعيم

4/10/2009 الفنان

2/11/2009 الباحث

3/11/2009 بيو باشا

22/11/2009 الاهلى

23/11/2009 أستروفى

30/11/2009بيبى غول

7/12/2009 هانى متولى

10/12/2009 ماجد

14/12/2009 مايك

15/12/2009مونتريال الكس

22/12/2009كابتن أحمد

29/12/2009 بون جورج

12/1/2010 مدام رحاب

26/1/2010 حامد ابراهيم

8/2/2010 وليد نور

2/5/2010 علاء فارما

فى كل الماتشات بتاعة مصر دايما نقول كلنا فى الاستاد كلمة

يا رب

كلنا ندعى ونقول بنفس واحد

يا رب

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

سؤال يا اخواني

يا اختى الفاضله علشان توصلى للمستوى السادس اذن الممتحن حيعطيكى درجه كام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دى شىء غير معروف بالنسبه لنا وخاص جدا جدا للمتحن هو اللى بيحدد نقاطك دون ان تعلميها انت او غيرك مثلا انا كتبت فى الابليكيشن المستوى الخامس لكنى وصلت فى المركز للثامن واحضرت شهاده من المركز تفيد بأنى فى التامن

لكن عندما دخلت للسفاره اصابنى خوف ونسيت حتى اللغه العربيه وكنت فى حاله يرثى لها ولكن بخبره الممتحن وذوقه قدر ان هذا توتر ليس الا وده ممكن يقدره ممتحن وممكن ممتحن اخر لايقدره

وبمجرد ان الممتحن قال لنا اننا حصلنا على csqانطلقت بعد كده بالفرنسيه

وانا اقصد من هذه الحكايه انك تكتبى مستوى وتحاوى توصلى لاعلى منه حتى يدعم موقفك فى حاله لاقدر الله اى ارتباك وهذا افضل من العكس انك تكتبى مستوى وتكونى اقل منه فده بيدخل الشك عند الممتحن لكن لو العكس ممكن يلتمس لكى اى عذر مثل حالتى

وذى ماحضرتك بتقولى انك ممكن توصلى للسادس تفضلى بعد ذلك للمركز الثقافى واطلبى منهم عمل امتحان تحديد مستوى وبعدين تطلبى شهاده بمستواكى اللى هم حددوه وتقدميه ضمن ملفك

ولا تنسى نصيحتى اكتبى مستوى واحصلى على شهادات تفيد بانك اعلى من المستوى اللى كتبتيه وليس اقل لان الواحد مش عارف لما يكون امام الممتحن حتكون نفسيته ازاى او حالته بمعنى اصح عامله ازاى وأسألى مجرب

very important note: for french evaluation:

A1:1,2 in the application

A2:3,4 in the application

B1:5,6 in the application

B2:7,8 in the application

C1:9,10 in the application

C2:11,12 in the application

Noting that : if u finished all the courses in the centre francais de culture - 14 level- u will reach only B2 = 7,8

So, Take care and never write 7 or 8 in ur application unless u r graduated from french schools or u have DELF B2 or TCF B2 or TEF B2.

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

بالنسبة لكتابة المستوي الفرنسي انا كتبت السادس من 12 ( وليس من 16 .. الابليكاشن فيه من 1 الي 12 مستوي فقط ..وليس من 1 الي 16 ) وكان معايا دلف a2 و الوظيفة صيدلي ايضا وتمت علي خير الحمد لله ونجحت في المقابلة .. المستوي السادس معقول لأن المستوي السابع او اكتر يبقي هتدخلي في مستوي الفرنكفون يعني لازم تثبتي في المقابلة انك بتتكلمي زي ذوي الاصل الفرنسي ولو مقدرتيش .. يبقي احتمال كبير جدا يطلب منك شهادة دلف بي 1 .. لأثبات صحة مستواكي اللي كتبتيه في الابليكاشن .. وبيعتبر لو مستواكي أقل من المكتوب .. بيعتبر دا كدب ..

very important note: for french evaluation:

A1:1,2 in the application

A2:3,4 in the application

B1:5,6 in the application

B2:7,8 in the application

C1:9,10 in the application

C2:11,12 in the application

Noting that : if u finished all the courses in the centre francais de culture - 14 level- u will reach only B2 = 7,8

So, Take care and never write 7 or 8 in ur application unless u r graduated from french schools or u have DELF B2 or TCF B2 or TEF B2.

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

طيب هو ممكن الواحد يعمل شهاده الدلف دي من غير دراسه في المركز اللي فيها البدلف دا؟

يعني انا عايز انزل مصر اوكون مزاكر ومظبط وانزل امتحن تحديد مستوي ... ايه رايكم؟

رابط هذا التعليق

طيب هو ممكن الواحد يعمل شهاده الدلف دي من غير دراسه في المركز اللي فيها البدلف دا؟

delf/dalf exams are twice a year in may and december only, momken tel7a2 te5osh el delf ely gay law kont gamed.

feh 6 exams of delf 3ala 7asab mostawak.

we momken te3mel ta7ded mostawa be 70 geneh 3shan te3raf enta momken te5osh which exam, we momken tedres we te7asen mostawak

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

delf/dalf exams are twice a year in may and december only, momken tel7a2 te5osh el delf ely gay law kont gamed.

we momken te3mel ta7ded mostawa be 70 geneh 3shan te3raf enta momken te5osh which exam, we momken tedres we te7asen mostawak

طيب تحديد المتسوى دا في اي وقت ولا لازم في الشهرين اللي حضرتك قلت عليهم دول ؟؟

ومكانه فين ؟

شكرا ليك ياهلي مع اني وملكاوي :closedeyes:

رابط هذا التعليق

طيب تحديد المتسوى دا في اي وقت ولا لازم في الشهرين اللي حضرتك قلت عليهم دول ؟؟

ومكانه فين ؟

شكرا ليك ياهلي مع اني وملكاوي :blink:

الاخوة الافاضل

هزا التوبيك للناجحين فى مقابلات كيبك وبيقدموا فيدرال

وعلى التحضير لكيبك او كيفية المقابلة توجد توبيكات اخرى كتيير مثل التحضير للمقابلة ومقابلت كيبك وباب ابو سمر س وج قرنساوى وغيرهم كتير0000

هزا لكى يكون كل توبيك خاص

الرجاء احترام القواعد حتى لا يتم التداخل و تقلب بشات

وتضطر الادارة لاغلاق التوبيت والباب كما حدث من قبل

شكرا لكم جميعا

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

السلام عليكم على كل الموجوديين فى المنتدى ربنا يسمعنا عنك كل خير مازن وكمان ااخويا كميست انه يجى الميدكال ليكوا ولينا وكل المستنيين عن قريب انا حاسس بيكم لانى انا فى نفس ظرفكم وربنا ييسرها من عنده لان فعلا الموضوع طول ودعاواتكم معانا يا جماعه بجد من قلوبكم ان يجى الميدكال لكل اللى مستنيين الميدكال عن قريب قولوا امين

!!!!!! Ouvrent toujours leurs portes à ceux qui ont souffert !!!!!

.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...