اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بنك معلومات الناجحين فى مقابلات كيبك 2008 و قدمو الفيدرال

Recommended Posts

• الردود 5.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ana sem3t 3an wahed fe elmatareed in pross 11/2010 we galo elmedical elnaharda rabna yesahle

فعلا قصد حضرتك حسام ربنا يكملة علي خير

لا تخف ولا تفكر في الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر

الرب قريب لمن يدعوه

رابط هذا التعليق

يا عالم واحنا فين

بتوع السفارة دول حرقو دمى بس اروح كندا و انا هوريهم العين الحمرا

علشان تطمئنو انا اتصلت بيهم و بعد حوالى 5 رسائل مسجلة بتبعتك من رسالة لاخرى كان الرد

ابعت لنا ميل علشان التأمين الخاص بمعلوماتك مش بيسمخ لنا نديك اى معلومات من خلال التليفون

و لو بعت اميل برضة احنا مش ملزمين بالرد اطلاقا الا فى الضرورة القصوى يعنى

اخبط دماغك فى الحيط و لو نزلت دم يبقى خير ممكن نسقطك فى المديكال و انت الغلطان

:Head:

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

يا عالم واحنا فين

بتوع السفارة دول حرقو دمى بس اروح كندا و انا هوريهم العين الحمرا

علشان تطمئنو انا اتصلت بيهم و بعد حوالى 5 رسائل مسجلة بتبعتك من رسالة لاخرى كان الرد

ابعت لنا ميل علشان التأمين الخاص بمعلوماتك مش بيسمخ لنا نديك اى معلومات من خلال التليفون

و لو بعت اميل برضة احنا مش ملزمين بالرد اطلاقا الا فى الضرورة القصوى يعنى

اخبط دماغك فى الحيط و لو نزلت دم يبقى خير ممكن نسقطك فى المديكال و انت الغلطان

:Head:

هو حضرتك قصدك علي سفارة القاهرة

لو انت عايز تكلمهم اطلب الرقم وبعده اضغط رقم 3 لاختيار اللغة العربية وبده اضغط رقم 9 حتنحط علي الويتنج لغايةما الموظف او موظفة ودة الغالب انها ترد علي حضرتك

تحياتي

:give_rose:

لا تخف ولا تفكر في الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر

الرب قريب لمن يدعوه

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعة على التأخير

الف الف الف مبروط لكل اللى جالهم الميديكال

اناجاتلى الفيزا يوم الاتنين اللى فات

عقبالكوا كلكوا و نتجمع هناك قريب بأذن الله

الف مبروك يا دكتور على الفيزا

ربنا معاك و يوفقك هناك

هو ممكن اعرف انت اخدت ال csq

امتى

و قدمت فيدرال امتى

من الاخر انا لسه هقدم الفيدرال الاسبوع ده و عايز اعرف تقريبا الوقت اد ايه؟

رابط هذا التعليق

مساء الخير على احلى جروب يلا عايزين اخبار حلوه الاسبوع دا كتير

ربنا يطمن كل الناس المنتظرين ويبعت الميديكال بسرعه

كان ليا سؤال بسيط لو حد عنده معرفه بالموضوع دا لو جالى ميديكال دلوقتى والمدام كانت حامل ياترى دا بياخر اجراءات الكشف لحد ماتولد ولا ممكن تعمل تحاليلها بدون الاشعه على الصدر دى ويعدى لان الاشعه طبعا بيبقى فيها خطر على الجنين

رابط هذا التعليق

كان ليا سؤال بسيط لو حد عنده معرفه بالموضوع دا لو جالى ميديكال دلوقتى والمدام كانت حامل ياترى دا بياخر اجراءات الكشف لحد ماتولد ولا ممكن تعمل تحاليلها بدون الاشعه على الصدر دى ويعدى لان الاشعه طبعا بيبقى فيها خطر على الجنين

يقال أن الأشعة خطر علي الجنين في أول 3 شهور من الحمل فقط , (تأكد من ده بنفسك أحسن)

و يفضل أنها تولد في كندا لو الوقت يسمح , لكن كتير من الأطباء اللي بتكشف تبع السفارة لا تعترض علي حمل الأم إذا كانت عديت الـ 3 شهور الأولي

لكن لاااااااااااازم تعمل الأشعة , ما ينفعشي الكشف الطبي بدونها

وإن شاء الله مبروك المولود الجديد مقدماً

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

:Head: :Head: :Head: خابب اشارككم زهقى

بجد زهقت من الانتظار

كنت هطير من الفرحة لما ابتدوا فى شهر 10 اللى انا مقدم فى اخرة

من كتر الانتظار و اللهفة ان يأتى الاميل المنتظر و ان الدكتور حسام جالة المديكال و هو قدم بعدى

قلت اتصل بالسفارة زى ما لو نوفى فيل قال دوس على رقم 9 و الرد :Head: اخبط دماغك فى الحيط

حاسس بيأس شديد bsh:)

انا مستعجل لسببين اولهم مدارس الولاد اقدم للواد و ادفع الفلوس ولا استنى شوية ... طيب الولد لازم ادفعلة فلوس فى المدرسة قبل اخر الشهر

طيب لو الوق اتحرك اهو كده تبقى خسارة الفلوس دى

و تانيهم ان الشتاء قرب جدا :sad:

يعنى ممكن اعمل لاندج فى الشتاء و بناء على نصيحة الكثير من الاصدقاء فالو لنا بلاش الشتاء لما يصيب المهاجرين الجدد بالاكتئاب

عارفين لو حد يقولى احنا مش هنرد عليك السنة دى مثلا او اصبر يومين او شهر اخو ابقى عارف

انا قلت افك نفسى بكلمتين معاكم

تحياتى

رابط هذا التعليق

بجد زهقت من الانتظار

من كتر الانتظار و اللهفة ان يأتى الاميل المنتظر و ان الدكتور حسام جالة المديكال و هو قدم بعدى

قلت اتصل بالسفارة زى ما لو نوفى فيل قال دوس على رقم 9 و الرد :Head: اخبط دماغك فى الحيط

انا مستعجل لسببين اولهم مدارس الولاد اقدم للواد و ادفع الفلوس ولا استنى شوية ... طيب الولد لازم ادفعلة فلوس فى المدرسة قبل اخر الشهر

يعنى ممكن اعمل لاندج فى الشتاء و بناء على نصيحة الكثير من الاصدقاء فالو لنا بلاش الشتاء لما يصيب المهاجرين الجدد بالاكتئاب

عارفين لو حد يقولى احنا مش هنرد عليك السنة دى مثلا او اصبر يومين او شهر اخو ابقى عارف

تحياتى

أنا مقدر جدا احساسك بالإحباط....لكن محدش عارف يمكن التأخير ده فيه خير بس احنا منعرفوش...وعلى فكرة عادى جدا ان حد مقدم بعدك يجيلو الميديكال قبلك....خلينا نصبر شوية يمكن على نهاية الأسبوع تكون اتحلت

رابط هذا التعليق

بجد زهقت من الانتظار

تحياتى

اول حاجه خليك واثق الي الوقت الي ربنا مرتبه احسن وقت تاني حاجه انت مينفعش توقف حياتك خالص انا في نفس الحيره علشان المدارس و المصاريف بس يا امشي طيبعي و لو اخت الفيزا قبل الدراسه بيوم مفروض انه ينفع تسحب الفلوس و يتخصم 10 في الميه

و يبقي انت ماسشي طبيعي و ربنا يوفق و يوفق كل الناس الي جالهم ميديكال و فيزا

[اناهو ربكم" رب حياتكم " مدبر كل ايامكم" حاضركم و مستقبلكم

رابط هذا التعليق

بجد زهقت من الانتظار

تحياتى

متزعلش يابيبو ان شاء الله بكره هيجيلك الميديكال انا حاسه بحيرتك بس هو مش ممكن فعلا تسترد فلوس المدرسه وبعدين احسب الوقت من الميديكال للفيز اد ايه وممكن يقعدوا فى البيت انا راى لو هاتسافر على طول انت الميديكال بتاعك على الابواب يبقى استنى واكيد هناك هيدخلوا المدرسه من اول يوم ومتنساش مقولة لا تفكر فى الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

بجد زهقت من الانتظار

تحياتى

ربنا معاك يا صامويل و يفرحك قريب

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

ياجماعة أنا كان عندي سؤال، هو الطبيعي يكون في وقت قد إيه بين الميديكال والفيزا؟

أنا عملت الميديكال يوم 11/4 ووصل السفارة يوم 18/4 يعني تقريبا بقالي شهرين ونص ولسهوله لا حس ولا خبر مع العلم أني مقدم في سفارة أبوظبي لأني مقيم في قطر.

عليك بتقوى الله إن كنت غافلاً

يأتيك بالأرزاق من حيث لا تدري

فكيف تخاف الفقر والله رازقا

وقد رزق الطير والحوت في البحر

رابط هذا التعليق

بجد زهقت من الانتظار

تحياتى

مساء الخير يا صموئيل

بص ياصموئيل انا عارف ان الموضوع ده بقى ممل ويزهق جدا بس صدقنى انا بمر بنفس الظروف اللى انت فيها والحال من بعضه بس صدقنى احنا مش فى ايدينا اى حاجة ممكن نعملها غير الانتظار ونستنى تساهيل ربنا وان السفارة تحن علينا بالميديكل

انت عارف المشكلة الرئيسية فى الموضوع ان مفيش حد فاهم الدنيا جوه السفارة ماشية ازاى وايه القواعد اللى ماشين بيها وازاى يعدوك ان كان ورقك مفهوش مشكلة ومعاك تامينات وكل شى تمام.

شى غريب فعلا وملوش اى تفسير وحاولت كتير افكر فى سبب مش لاقى بصراحة

صدقنى انا عندى نفس اسبابك برضه ومش عارف اقدم للولد فى المدرسة ولا استنى ولو اتاخرنا ممكن نروح فى الشتاءبس صدقنى اللى ربنا يختاره لانه هو اللى بيدبر حياتنا وهو اللى عارف الصالح لينا بس يصبرنا على الانتظار

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

شكرا لويك ويد و رودى و ايمى و هارفى و شكرا ليك يا رومانى

انا عارف ان لكل شئ تحت السماء وقت و ربنا هو اللى بيدبر حياتنا

بس احساسك بأن فرحتك تحولت لزهق !!!!!!!!!!

احساس بشع

ربنا يعمل الخير و يوفق كل الناس

رابط هذا التعليق

يقال أن الأشعة خطر علي الجنين في أول 3 شهور من الحمل فقط , (تأكد من ده بنفسك أحسن)

و يفضل أنها تولد في كندا لو الوقت يسمح , لكن كتير من الأطباء اللي بتكشف تبع السفارة لا تعترض علي حمل الأم إذا كانت عديت الـ 3 شهور الأولي

لكن لاااااااااااازم تعمل الأشعة , ما ينفعشي الكشف الطبي بدونها

وإن شاء الله مبروك المولود الجديد مقدماً

متشكر جدا على ردك رحاله باشا والله يبارك فى حضرتك

يعنى هى طالما عدت اول 3 شهور بتعمل الاشعه عادى واحنا اكيد هانتاكد من الدكتور برده

بس هو صحيح الولاده هناك بتكون مكلفه اوى بالنسبه لحد لسه مسافر جديد يعنى؟

رابط هذا التعليق

Mr. Samuel & all in waiting,

Be patient. I know how agonizing it is to wait so long for something you desperately want.

But God's plans are timely accurate...

So live your life normally & go on with your plans.

At the time there's something new, it surely will be decently sorted out. :)

"To every thing there is a season, and a time to every purpose under the heaven."

Ne crains pas, crois seulement.

J'ai mis devant toi une porte ouverte, que personne ne peut fermer.

L'Eternel des armées est avec nous, Le Dieu de Jacob est pour nous une haute retraite.

رابط هذا التعليق

in shaa allah elesbo3 da rabna yefara7k ya sameul we yetamnk anta we romany we weekweed

ميرسى جدا....يسمع من بقك ربنا....ويا رب كل الناس المنتظرة يجيلها ميديكال الأسبوع ده فعلا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...