اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الدراسة فى كندا

Recommended Posts

شوف الرابط ده يمكن ينفعك

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=31220

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

• الردود 204
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بجد شكرا انك رديت عليا و حشوف اللنك و ان شاء الله نلقى فيه اللي عاوزينوا

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

ممكن اسأل سؤال هل في كندا معاهد بتدي دبلوم تقبل بالطالب بدون مايكون عنده ثانوية عامة زي نظام نيزهرايزن و بنفس الوقت ممكن تكمل دراستك بالدبلوم اللي معاك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ممكن حد يساعدني في الموضوع ده

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

كل سنة و أنتم طيبين

العشرة الأواخر .............. أية الأخبار ؟؟

ربنا يوفقنا و أياكم

أنا محمد من بورسعيد لسة متخرج من كلية هندسة جامعة قناة السويس , و التقدير مقبول طبعا :wub:

و أنا بدور على الـ ranking universities 2008 شد أنتباهي أن الاجامعة رقم 50 على العالم هي جامعة كالجاري ألبرتا كندا

حاجة فعلا شدتني يعني

أنا أي نعم جايب مقبول بس بفكر أكمل و كدة يعني

أنا بس كنت عايز أسأل هو الواحد بعد ما بيسافر ويبدأ يفكر في المعادلة , بتبقى الدراسة في جامعات بهذا المستوى و للا مثلا بيتم أختيار جامعات ذو مستوى أقل على أساس المصاريف يعني و الذي منة ؟

ولو بيدرس فعلا في جامعات من هذا الطراز ...... هل بيبقى في فرص لمنح دراسية وللا أية النظام ؟

شكرا و كل سنة و حضاراتكم بألف صحة و سلامة

منتظر ردكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

كل سنة و أنتم طيبين

العشرة الأواخر .............. أية الأخبار ؟؟

ربنا يوفقنا و أياكم

أنا محمد من بورسعيد لسة متخرج من كلية هندسة جامعة قناة السويس , و التقدير مقبول طبعا :wub:

و أنا بدور على الـ ranking universities 2008 شد أنتباهي أن الاجامعة رقم 50 على العالم هي جامعة كالجاري ألبرتا كندا

حاجة فعلا شدتني يعني

أنا أي نعم جايب مقبول بس بفكر أكمل و كدة يعني

أنا بس كنت عايز أسأل هو الواحد بعد ما بيسافر ويبدأ يفكر في المعادلة , بتبقى الدراسة في جامعات بهذا المستوى و للا مثلا بيتم أختيار جامعات ذو مستوى أقل على أساس المصاريف يعني و الذي منة ؟

ولو بيدرس فعلا في جامعات من هذا الطراز ...... هل بيبقى في فرص لمنح دراسية وللا أية النظام ؟

شكرا و كل سنة و حضاراتكم بألف صحة و سلامة

منتظر ردكم

على حد علمى جامعة Gulph فى مونريال افضل من كالجارى

وطبعا بالعقل ان كلما كانت الجامعة قوبة اللى انت متخرج منها او محضر فيها تؤخذ فى الحسبان عند المفاضلة

تم تعديل بواسطة Dr Ayman Kamel

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

شكرا جدا يا دكتور ايمن وجزاك الله خيرا

هو فعلا في جامعة تورنتو 1 دي رقم 27 و دي الأولى في كندا و بعدها British Colombia ودي رقم 44 ومن ثم Calgary وعفوا هي طلعت رقم 45 مش 50 متأسف و معلش بقى بس University of Guelph طلعت رقم 295 cl:

وطبعا ذي ما حضرتك أكيد عارف الأحصائيات دي بتختلف من ranking لأخر , هو دة حسب موقع http://www.webometrics.info

وانا طبعا متفق مع حضرتك في أن المفاضلة هتبقى في صالح الجامعة الأقوى

بس أنا كنت بسأل أذا كان فعلا المهاجرين الجدد بيعادلوا شعادتهم في جامعات من دي وللا في class B universities ( أقصد مش عالية أوي في ال ranking ) على أساس مراعاة الجانب المادي مثلا ؟

ولو فعلا بتتم المعادلة في واحدة من الجامعات دي . فهل بيبقى في فرص للـ scholarships وكدة و للا اية ؟

شكرا مرة أخرى لمرورك

وفرصة سعيدة :wub:

تم تعديل بواسطة freestyle
رابط هذا التعليق

شكرا جدا يا دكتور ايمن وجزاك الله خيرا

هو فعلا في جامعة تورنتو 1 دي رقم 27 و دي الأولى في كندا و بعدها British Colombia ودي رقم 44 ومن ثم Calgary وعفوا هي طلعت رقم 45 مش 50 متأسف و معلش بقى بس University of Guelph طلعت رقم 295 cl:

وطبعا ذي ما حضرتك أكيد عارف الأحصائيات دي بتختلف من ranking لأخر , هو دة حسب موقع http://www.webometrics.info

وانا طبعا متفق مع حضرتك في أن المفاضلة هتبقى في صالح الجامعة الأقوى

بس أنا كنت بسأل أذا كان فعلا المهاجرين الجدد بيعادلوا شعادتهم في جامعات من دي وللا في class B universities ( أقصد مش عالية أوي في ال ranking ) على أساس مراعاة الجانب المادي مثلا ؟

ولو فعلا بتتم المعادلة في واحدة من الجامعات دي . فهل بيبقى في فرص للـ scholarships وكدة و للا اية ؟

شكرا مرة أخرى لمرورك

وفرصة سعيدة :wub:

الاخ الفاضل فرى ستايل

انا ماشفتش مكانه جامعة الجيلف لكن واحد صاحبى بيحضر الدكتوراة اسمه حتى معتصم لما كنت باكلمه قال لى ان جامعة الجلف رقم واح13 على العالم الظاهر انه بيمعر شويه اما فرص الحصول على منح من الجامعات اعتقد ان كل ماالجامعة بتبقى قوبة كل مابيعطوا لها حصص اكبر فى المنح والله اعلم

تحياتى

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

ليا سؤال قد يكون بعيد قليلا عن الموضوع و لكن

ليه الاغلبية بيختار كالجارى مش بيختار ادمونتون .. مع ان ادمونتون العاصمة ؟؟؟

ايه اللى بيميز كالجارى عن ادمونتون ؟؟

و ايه الجامعات اللى فى ادمونتون ؟؟؟؟

و ياريت الاخ الكريم يضع لنا اللينكات بتاعة الجامعات حتى يتسنى من يريد مراسلتها فعل ذلك

تحياتى للجميع

رابط هذا التعليق

بالظبط كدة :roseop:

شكرا جدا يا اخ أهلاوي وأن شاء الله نشوفك في اليابان

و أعتقد دلوقت الأخت نونا عرفت لي تم أختيار جامعة كالجاري دة غير انها تعتبر احسن جامعة في كندا في علوم الهندسة و الجيولوجيا :roseop:

رابط هذا التعليق

بالظبط كدة :happy:

شكرا جدا يا اخ أهلاوي وأن شاء الله نشوفك في اليابان

و أعتقد دلوقت الأخت نونا عرفت لي تم أختيار جامعة كالجاري دة غير انها تعتبر احسن جامعة في كندا في علوم الهندسة و الجيولوجيا :roseop:

اخى العزيز

سؤالى كان لماذا الجميع او الاغلبية يفضلون كالجارى وعن ادمنتون مع ان ادمنتون العاصمة ... باتكلم على المدينة او البلد و ليس الجامعة .. :roseop:

تحياتى

رابط هذا التعليق

أولا: جامعة كالجاري واضح إنها اتقدمت قوي عن السنة اللي فاتت لأني فاكر إن ترتيبها كان في السبعينات وكانت بعد جامعة ألبرتا اللي في إدمنتون

ثانياً: على حد علمي إن كالجاري جوها أحسن-نسبياً- من إدمنتون، كما أنها مدينة أنشط تجارياً وتنمو بسرعة رهيبة منذ انتقال كل المقار الرئيسية لشركات البترول لها بعد إن كانت في إدمنتون من قبل

تم تعديل بواسطة Virus

أكتفي بهذا القدر..

رابط هذا التعليق

بمناسبة تصنيف الجامعات..اتفضلوا تصنيف الجامعات المصرية ومتعوا عينيكوا بالحضيض اللي وصلنا ليه في مصر

رابط هذا التعليق

بمناسبة تصنيف الجامعات..اتفضلوا تصنيف الجامعات المصرية ومتعوا عينيكوا بالحضيض اللي وصلنا ليه في مصر

لا اله الا الله نفسى اللقى حاجة وحدة مصر نابغة فيها غير الانجاب

رابط هذا التعليق

فعلا يا نونا والله دي بقت مشكلة :lol:

بصي هو أنا حاولت أراسل جامعة كالجاري دي بس الموضوع صعب شويتين لأني مش عارف أدخل على أية أبعت لمين و أقولة أية ؟!؟!؟!

فياريت لو في دماغك الموضوع دة تفيديني وجزاك الله خيرا :roseop:

رابط هذا التعليق

فعلا يا نونا والله دي بقت مشكلة :lol:

بصي هو أنا حاولت أراسل جامعة كالجاري دي بس الموضوع صعب شويتين لأني مش عارف أدخل على أية أبعت لمين و أقولة أية ؟!؟!؟!

فياريت لو في دماغك الموضوع دة تفيديني وجزاك الله خيرا :roseop:

اعتقد هتدخل على كونتاكت اس

contact us

و تشرح حالتك و يفضل ترفق شهادتك الانجليزية طبعا و بيان بالمواد اللى حضرتك درستها و ايه اللى حضرتك عايز تدرسه عندهم

ممكن تعطينى اللينك

و ليه سؤال اخر بقى للاعضاء الاعزاء ذوى الخبرة

لو فرضنا انى حبيت اغير فى الابديت لكالجارى ... اصل مش معقولة هقعد لوحدى فى ادمنتون .... يجرى حاجة و له الافضل انى اخلى الابديت ذى السيمبليفايد ابليكشن و لما ربنا يريد و اخد الفيزا ابقى اروح الحته التعجبنى ؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

والله هو لو حضرتك قصدك على اللينك بتاع جامعة كالجاري و أنا أصلا مش هقدر أفيدك غير باللينك po:: يبقى أتفضلي يا سيدتي

http://www.ucalgary.ca/

ويارب حد من الأخوة يجاوبنا على أستفسارتنا :blink:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...