اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تفسير التحول من in process الي dicision made

Recommended Posts

الاخوة الاعزاء

اليوم راجعت حالة ملفي علي النت فتحولت من in process الي dicision made مع هذة الرسالة

A decision has been made on your application. The office will contact you concerning this decision.

هل هذا يعني ان ملفي اترفض علي الرغم انني ارسلت كل الاوراق ولم اعمل الكشف الطبي حتي الان

تفسيري ان الملف اترفض واخذوا القرار خلاص

هل هناك من عندة تفسير

بسم الله الرحمن الرحيم

والأرض وضعها للأنام

صدق الله العظيم ,الرحمن 10,

الأرض كل الأرض للأنام أى الناس كل الأنام

كلها بلاد الله أينما تكون

رابط هذا التعليق

• الردود 55
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

نعم اخي الفاضل معني ذلك ان الملف قد تم رفضه للاسف

هل انت خارج اللستة ام ما هي التفاصيل فقد نفيد

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

شئ غريب طيب حضرتك متوقع يكون ايه سبب الرفض ؟

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

نعم اخي الفاضل معني ذلك ان الملف قد تم رفضه للاسف

هل انت خارج اللستة ام ما هي التفاصيل فقد نفيد

ليه يا دكتور قناوي بتقول انه اترفض؟؟؟؟

مش يمكن يتصلوا به ويقولوله ان اوراق الكشف الطبي سوف ترسل له؟؟؟؟

من فين حضرتك تاكدت انهم رفضوه؟؟؟؟

يا ريت توضح لي......لان الرساله بتقول انهم اخذوا قرار وح يبعتوا له به...... بس ما قالوش انهم رفضوا ولا انهم ح يرجععوا له الفلوس مثلا؟؟؟؟

وبعدين من وضع ان بروسيس .....فيه ايه بعده؟؟؟؟

الواحد ممكن يترفض بعد ما ارسل الاوراق المطلوبه ولا ايه؟؟؟؟؟

انا كده قلقت جدا.....

ياريت الاخ صاحب الموضوع يوضح لنا اكتر تفاصيل ملفه علشان نعرف الدنيا ماشيه ازاي.

وربنا يوفق الجميع :blush2:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

كتب ابن الصعيد فى موضوع رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

انا مقدم من الكويت استلمت رقم الملف 1/12/2005

عملت الابديت في يناير 2008 طلبوا الوضع البنكي يناير 2009

رابط هذا التعليق

الاستاذ ابن الصعيد

مجرد استنتاج منى

الابديت كان فى 1/2008 المفروض بعدها ب4 شهور الكشف الطبى و بعدها بشهرين يطلبو الباسبورات ثم الفيزا

ربما كانت هناك خطابات ارسلها مكتب لندن لحضرتك فى العام الماضى 2008 ولم تصلك..........راجع المراسلات

سؤال ؟فى الابديت يطلبو منا الوضع البنكى (كشف الحساب) فلماذا تاخر عنك عام كامل ؟ نرجو التوضيح اكثر

رابط هذا التعليق

اسكندرية تانىMar 10 2009, 08:13 PM

اخى الكريم ابن الصعيد

هل كانوا طلبوا منك اوراق و لم ترسلها لهم؟

هل مجموع نقاطك كان 67 او اكتر؟

هل كان فيه مشكله فى اوراقك؟

اكيد انت ممكن تخمن ايه سبب المشكلة لان بصراحة الموقف مش حلو

تحياتى

رابط هذا التعليق

هذا السؤال موجود فى موقع الهجرة الكندى

http://www.cic.gc.ca/english/information/t...ational/faq.asp

Q 2. What does “finalize” mean on these tables?

Finalize means applications that have been approved or refused.

و بناء عليه

اذا لم تاتى كلمة finalize على الحاله فهى لم ترفض

مجرد استنتاج

تم تعديل بواسطة elmadysm
رابط هذا التعليق

انا مقدم من الكويت استلمت رقم الملف 1/12/2005

عملت الابديت في يناير 2008 طلبوا الوضع البنكي يناير 2009

قد يكون الخطأ (ان وجد ) فى كشف الحساب

قد تكون سحبت المبلغ او غيرت فيه او هناك خطأ ما

رابط هذا التعليق

الاستاذ ابن الصعيد وصله هذا الخطاب

الاخ قناوي والاخوة الاعزاء

جائني اليوم خطاب من مكتب الهجره بلندن

إقتباس

final opportunity : provide reqested documents

In order to continue processing your application, we require the additional documents marked below. Send clear legible photocopiesratherthantheoriginal documentsunlessotherwisespecified. IfthedocumentsarenotwrittenineitherEnglish or French, please enclose a certified translation with a photocopy of the original document.

-poof of settlement funds. You must have sufficient transferable and available funds, unencumbered by debts or any ot her obl igations . See http://www.de.ge.cal englishlimmigratel skilled/ funds.asp for more information on the amount required. Clearly state the exact amount in Canadian dollars, taking into acc ount any fina ncial obl igations, and provide documentary evidence. Proof of assets that are not liquid or transferable, such as cars or jewellery, will not be considered.

السؤال

اجيب ورقة بس من البنك باجمالي المبلغ المطلوب من البنك أو كشف حساب بآخر عمليات بنكية خلال آخر6 أشهر علما انني ساستلف المبلغ لاني ليس معي سيولة الان بعد ان اشتريت شقة حديثا

ارجو الاجابة سريعا مع الشكر للجميع

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...st&p=431172

وردت عله الاخت مصريه و النعم

اخى الكريم

ممكن شهادةمن البنك باجمالى المبلغ الموجود

انا عملت كدة جبت شهادة باجمالى المبلغ اللى عندى والحمد لله ماكنش فى اى مشاكل

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

كم عدد افراد اسرتك ؟

هل كشف الحساب يبين الرصيد بما يعادل الدولار الامريكي او الكندي ؟

هل الرصيد مطابق لما هو مطلوب منك ؟

اذا كان مطابق اذا القرار ايجابي انشالله وسيرسلوا لك اوراق الفحص الطبي

.

رابط هذا التعليق

يا جماعة decision made

لاتكتب الا بعد الكشف الطبي واستيفاؤه اكيد فيه حاجة غلط

المفروض الحالة تبقي in process

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

لما اترفضت بسبب عدم وجود وظيفتي في لستة الوظائف ، كانت حالة الملف اتغيرت من in process إلى decision made

وبعدها بأيام قليلة جالي جواب الرفض

للأسف أتوقع معنى تغير الحالة قبل الكشف الطبي يبقى اترفضت للأسف

لإن أغلب الحالات بتفضل in process لغاية ما تستلم الفيزا ، حتى إن بعضهم بيوصل كندا والحالة على الموقع لسه in process

رابط هذا التعليق

شكرا للجميع علي الرد السريع... الدكتور قناوي والاخت سومية وناوية علي الهجرة وشكرا للاخ ميكروسوف علي تجميع مداخلاتي

والاخت سومية والاخ اهلاوي اصيل

اتصلت بمكتب المنصور( الكويت)( المكتب اللي مقدم عن طريقة ) فطمأني ان كل شئ تمام وان دة معناه ورق الكشف الطبي بالطريق اليك واستعد

ولكني مع كلام الاخ الاهلاوي الاصيل ان الملف اترفض

وساكمل في مداخلة اخري حكايتي مع مكتب المنصور والهجرة وامتحانات وكرسات الايلتس اللي دخلتها لعموم الاستفادة

بسم الله الرحمن الرحيم

والأرض وضعها للأنام

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل ابن الصعيد اذا كان المكتب طمنك فما تقلقش هما عارفين شغلهم كويس

على فكرة انا مقدمة مع نفس المكتب واعرف ناس كتير سافروا عن طريقه هما ناس منظمين وفاهمين شغلهم

اطمن ويارب يكتب لك الخير

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

من الواضح ان هناك مشكله فى حساب البنك

موجود فى تعليمات السفارة skilled_worker_procedures_Old_System فى صفحة 13 الاتى

IF the applicant is unable to demonstrate that they have sufficient available funds to meet the requirements

Then the officer will refuse the application.

تم تعديل بواسطة abohagar
رابط هذا التعليق

من الواضح ان هناك مشكله فى حساب البنك

موجود فى تعليمات السفارة skilled_worker_procedures_Old_System فى صفحة 13 الاتى

IF the applicant is unable to demonstrate that they have sufficient available funds to meet the requirements

Then the officer will refuse the application.

بس انا ارسلت لهم حساب بنكي اكثر من اللي مطلوب مني بمعني هما طالبين 22 الف دولار انا ارسلت كشف حساب ب 26 الف دولار كندي وكمان كل دة تحت نظر المحامي بتاعي (مكتب المنصور بالكويت )

والمكتب حتي الان بيطمني ان الموضوع ايجابي

ودخلت علي مواقع بالنت بتتكلم علي نفس حالتي منهم من طلبوا منهم الكشف الطبي ومنهم من اخبروهم برفض الملف

ولله الامر من قبل ومن بعد

بسم الله الرحمن الرحيم

والأرض وضعها للأنام

رابط هذا التعليق

ودخلت علي مواقع بالنت بتتكلم علي نفس حالتي منهم من طلبوا منهم الكشف الطبي ومنهم من اخبروهم برفض الملف

طيب لو حساب البنك مفيش فية مشكلة يمكن المشكلة تكون فى الدرجات نفسها متحاول تحسبها كويس او جايز فية مشكلة امنية مثلا او فية خطا ما فى اوراق انت باعتها انا مش خبرة فى الموضوع دة بس بحاول اوضع احتمالات ويارب تكون كلها غلط عشان ربنا يكرمك وما يضعش تعبك

رابط هذا التعليق

طيب لو حساب البنك مفيش فية مشكلة يمكن المشكلة تكون فى الدرجات نفسها متحاول تحسبها كويس او جايز فية مشكلة امنية مثلا او فية خطا ما فى اوراق انت باعتها انا مش خبرة فى الموضوع دة بس بحاول اوضع احتمالات ويارب تكون كلها غلط عشان ربنا يكرمك وما يضعش تعبك

الاخ السيد منير شكرا لردك واهتمامك

انا اللي غايظني في الموضوع مكتب المنصور المفروض ان دة مكتب فاهم وانا دافع ما يوازي 18 الف جنية مصري ليكون دليلي ومرشدي بالموضوع وعلي حسابي وحساب المكتب انا بالسليم 100% وبعد الابديت احنا منتظرين الميديكال علي حسب كلامة

ولكن بعد مرور ثلاث سنوات ونصف بانتظار الهجرة ضاعت لهفة الذهاب الي كندا فانا استقريت انا واولادي بالكويت ولكن لو لا قدر الله كان الملف اترفض مش عارف اعمل اية مع المكتب لانة طبعا هيطلعني انا غلطان وخلاص . وان انا اللي ما بعرفش اركب التاكسي !!!!

بسم الله الرحمن الرحيم

والأرض وضعها للأنام

رابط هذا التعليق

الاخ السيد منير شكرا لردك واهتمامك

انا اللي غايظني في الموضوع مكتب المنصور المفروض ان دة مكتب فاهم وانا دافع ما يوازي 18 الف جنية مصري ليكون دليلي ومرشدي بالموضوع وعلي حسابي وحساب المكتب انا بالسليم 100% وبعد الابديت احنا منتظرين الميديكال علي حسب كلامة

ولكن بعد مرور ثلاث سنوات ونصف بانتظار الهجرة ضاعت لهفة الذهاب الي كندا فانا استقريت انا واولادي بالكويت ولكن لو لا قدر الله كان الملف اترفض مش عارف اعمل اية مع المكتب لانة طبعا هيطلعني انا غلطان وخلاص . وان انا اللي ما بعرفش اركب التاكسي !!!!

يا سيدى الفاضل مهوا اكيد فى حاجة غلط انت لو جايب الدرجات 67 ومعاك الايلتس بالاسكور اللى هما عايزينة وموقفك الامنى سليم وموقفك المالى على كلامك مفيش فية مشكلة وورقك سليم مفيش فية اخطاء يبقى اية سبب الرفض ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّ!!!!!!!!! ازاى تاخد رفض وفين دور المحامى هنا ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

امال هو واخد منك 18000 جنية لية ؟ عشان يقولك معلش مفيش نصيب انا شايف ان المحامى لازم يتحرك وبسرعة لان انا كان لية ناس اعرفهم فى ميشن كيبك فى 2007 خدوا تاجيل وكانوا هيترفضوا بس المحامى تدخل وجالهم موافقة

ان بيتهيالى ممكن تكون اديت معلومة خاطئة دون قصد وهموا اعتبروها تعمد الكذب او شيكوا على حاجة ولم يتمكنوا من الوصول اليها مثلا انا نفسى توصل للحقيقة عشان ترتاح لان انا مجرب احساس الرفض دة قبل كدة ويارب محدش ابدا يمر بيه حاول جايز فية حاجة غلط وممكن تصحيحها وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...