اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الي كل عاشق لمدينة الاسكندرية

mcdo

Recommended Posts

يااااااااااااااااااااااااااه

بجد صورة ماحصلتش

انا بموت في اسكندرية وخاصة في الشتاء

نتمشي علي الكورنيش في عز التلج وناكل ايس كريم عاااااااااااااااااااااااااااااادي

وخصوصاً بقي لو كنا في القلعة

هو دة السحر الحقيقي للشتاء

في اسكندرية

اجمل التحيات الخاصة للاسكندرانية

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
  • الردود 117
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

دا المعبد اليهودي بالاسكندرية في شارع النبي دانيال

كان نفسي ادخله اتفرج عليه من جوة بس الاخوة بتوع الامن رفضوا و قالولي دا لليهود بس

و طبعا مش هاقدر اوصفلكم لما بيجي وفد يهودي للزيارة الشوارع بتتقفل و امن في كل مكان و العربيات اللي راكنة في شارع النبي دانيال الونش بيشيلها :roseop:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الي كل الاسكندرانين... و السكندرنيات......

حرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام.........كفااااااااااااااااا

ااااااااااية

مش قادرة

امبارح اصحابي بيقولولي بورت غالب.... و البحر .... و بتاع....

انا البحر هو اسكندرية..... و بس

طب مافيش حد يتبناني..... بفكر اعيش عندكم.... !!!!

صباحكم موجة شقية.....علي اجمل شط فيكي يا اسكندرية

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الي كل الاسكندرانين... و السكندرنيات......

حرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام.........كفااااااااااااااااا

ااااااااااية

مش قادرة

امبارح اصحابي بيقولولي بورت غالب.... و البحر .... و بتاع....

انا البحر هو اسكندرية..... و بس

طب مافيش حد يتبناني..... بفكر اعيش عندكم.... !!!!

صباحكم موجة شقية.....علي اجمل شط فيكي يا اسكندرية

طلبك عندي يا شابة

تعالي عندنا و احنا هانريحوووووووووووووووووووكي و نتبنوكي و اجمل ام الخلول و جندوفلي هانأكلوكي

و ساعه المغربية على اجمل شط هانفسحوكي

و نضربولنا بولطة في فلوكة في بحري و من عند عزة ايس كريم هاندوقوكي

:rolleyes: :rolleyes:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

صورة ليلية للقبة السماوية بجوار مكتبة الاسكندرية :lol:

ايه ياريمو بجد

هى الكوره دى اسمها القبه السماويه

الحمد لله انى عرفت اسمها

لانى كل ما اروح اسكندريه واعدى من هناك

اقول لجوزى "امال الكوره دى تبقى ايه "يقولى دى الكوره الارضيه :sad: "بيسكتنى وخلاص sbx:

اقوله "وقلبوها ليه كده :sad: "

يقولى "هبقى اسالهم " :lol:

بس ياريمو اسكندريه فعلا من اجمل محافظات مصر

وانا بموووت في اسكندريه :roseop:

تم تعديل بواسطة نورسين

قناه الرحمه

تردد القناة الجديد على النايل سات

التردد 10873

معدل الترميز 27500

رأسي 3\4

تردد القناة على العرب سات

التردد 12149

معدل الترميز 27500

أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

صورة ليلية للقبة السماوية بجوار مكتبة الاسكندرية :wub:

ايه ياريمو بجد

الحمد لله انى عرفت اسمها

اقول لجوزى "امال الكوره دى تبقى ايه "يقولى دى الكوره الارضيه :lol: "بيسكتنى وخلاص :lol:

اقوله "وقلبوها ليه كده :blink: "

وانا بموووت في اسكندريه :roseop:

حد برضو يسال جوزو يا صاحبة الاسم الجميل wst::

عموما ايوة هي دي القبة السماوية

مركز القبة السماوية

هاتلاقي هنا كل المعلومات عنها

و اسكندرية بتحب كل اللي بيحبها يا جميل wst::

رابط هذا التعليق

إيه ده؟

ماله المكان ده زحمة وزنقة ومليان ستات كده ليه؟

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

إيه ده؟

ماله المكان ده زحمة وزنقة ومليان ستات كده ليه؟

دا في الصور دي رايق بشكل غير عادي يا استاذ محمد باين الصور كانت متصورة يوم الاحد و لا ايه :roseop:

رابط هذا التعليق

صورة ليلية للقبة السماوية بجوار مكتبة الاسكندرية :wub:

ايه ياريمو بجد

الحمد لله انى عرفت اسمها

اقول لجوزى "امال الكوره دى تبقى ايه "يقولى دى الكوره الارضيه :sad: "بيسكتنى وخلاص :lol:

اقوله "وقلبوها ليه كده :blink: "

وانا بموووت في اسكندريه :lol:

حد برضو يسال جوزو يا صاحبة الاسم الجميل wst::

عموما ايوة هي دي القبة السماوية

مركز القبة السماوية

هاتلاقي هنا كل المعلومات عنها

و اسكندرية بتحب كل اللي بيحبها يا جميل :sad:

مرسيه ياريمو عالموقع الجميل ده

وكمان هتخلينى كده اجى اسكندريه مخصوص عشان ازور المكان الحلو ده

على فكره انا كنت فى اسكندريه اول شهر 2ورجعت يوم 9

بس مكنتش فى فسحه كنت بستقبل اقاربى فى المطار وكنت فرحانه قوى ان الجو كان حلو وعرفت اتفسح كام يوم هناك

انا رحت مكتبه الاسكندريه من كام سنه على سبيل الفسحه يعنى اتفرج واشوف هى عباره عن ايه وبصراحه عجبتنى جدا بس المشكله انى كنت لابسه كعب عالى جدا وفضلت اطرقع طول ما انا ماشيه وكنت مكسوفه جدا كنت عايزه اقلع الجزمه وارميها من الكسوف :sad:

تم تعديل بواسطة نورسين

قناه الرحمه

تردد القناة الجديد على النايل سات

التردد 10873

معدل الترميز 27500

رأسي 3\4

تردد القناة على العرب سات

التردد 12149

معدل الترميز 27500

أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

[اشكرك و جزاكي الله خير انك عرضتي صور روح قلبي و روح قلب كل اسكندراني احنا اهل اسكندرية زي السمك لايستطيع العيش خارج البحر احنا لانستطيع العيش خارج اسكندرية وحشتنا التمشية على البحر و اكل ايس كريم صابر و سمك قدورة و مشاوي بلبع و---------- و وحشنا النظر للمطر من وراء الزجاج في يوم شديد البرد اسكندرية جميلة في ايام المطر و خاصة منطقة البنوك مثل اوروبا و شرب الخروب و عصير القصب كل حبة رمل من تربها و حشتني اعتفد الاسكندرانية اشد الناس تعصب لمدينتهم و عندهم حق فهم يعشقوا عروسة البحر عم______ار يا سكندرية :closedeyes:

رابط هذا التعليق

فكرتوني باحلى ايام حياتي ، انا لسة فاكر من كام يوم البحر قبل ما يتوسع و الكباين و الصخرة بتاعة الابراهيمية و لما مينا مول بتاع لاجتيه كان اول مول يفتح و الناس كانت خايفة تطلع السلم الكهربا........... :roseop:

اما الاكل بأة يا نهار ابيض طبعا بلبع مشويات و سي فوود و زفير و قدورة و عبد الوهاب و حمدي

بس كل ده كوم و الناحية التانية و شغل الرصيف كوم تاني " جيمي ، و الفلاح، حامد، عبدة تشكيلة (الشهير بعبدة......) ................

ده غير " دهب و طيباس و الهاشمية و روما و احلى فطير بالسدق " يااااااااااااااااااااااه جوعتونا نفسي ارجع اقعد 3 شهور كاملة من غير اي التزامات بس في الشتاء يعني مثلا شهر 2،3،4.

رابط هذا التعليق

[اشكرك و جزاكي الله خير انك عرضتي صور روح قلبي و روح قلب كل اسكندراني

احنا اهل اسكندرية زي السمك لايستطيع العيش خارج البحر احنا لانستطيع العيش خارج اسكندرية وحشتنا التمشية على البحر و اكل ايس كريم صابر و سمك قدورة و مشاوي بلبع و---------- و

وحشنا النظر للمطر من وراء الزجاج في يوم شديد البرد

اسكندرية جميلة في ايام المطر و خاصة منطقة البنوك مثل اوروبا و شرب الخروب و عصير القصب كل حبة رمل من تربها و حشتني

اعتفد الاسكندرانية اشد الناس تعصب لمدينتهم و عندهم حق فهم يعشقوا عروسة البحر عم______ار يا سكندرية bv:-

اد ايه الجملة دي اثارت مشاعري و رجعت ذكريات كتير

فعلا انا مفتقده جدا منظر المطرة من ورا الازاز :sad:

من يوم ما سافرت اغلب نزولاتي في الصيف اللي اصلا الاسكندرانية بيهربوا فيه من اسكندرية بسبب .......... و لا بلاش الطيب احسن wst::

فكرتوني باحلى ايام حياتي ، انا لسة فاكر من كام يوم البحر قبل ما يتوسع و الكباين و الصخرة بتاعة الابراهيمية و لما مينا مول بتاع لاجتيه كان اول مول يفتح و الناس كانت خايفة تطلع السلم الكهربا........... wst::

اما الاكل بأة يا نهار ابيض طبعا بلبع مشويات و سي فوود و زفير و قدورة و عبد الوهاب و حمدي

بس كل ده كوم و الناحية التانية و شغل الرصيف كوم تاني " جيمي ، و الفلاح، حامد، عبدة تشكيلة (الشهير بعبدة......) ................

ده غير " دهب و طيباس و الهاشمية و روما و احلى فطير بالسدق " يااااااااااااااااااااااه جوعتونا نفسي ارجع اقعد 3 شهور كاملة من غير اي التزامات بس في الشتاء يعني مثلا شهر 2،3،4.

نسيت الرز بلبن بالايس كريم من عند عمك الحاج صابر :wub:

رابط هذا التعليق

wst:: اية يا جماعة الجماااااااااااااااااال الى انا شقتة دة دااااا موجود فى مصر والاانا فين بلظبط دانااااااااا على كدة مبقاش مصرية على كدة معقول الجمال دة موجود فيها وانا مرحتهوش قبل كدة انا فاكلرة ان بابا اللة يرحموة كان بيقول اننا روحنا مرتين وانا صغيرة بس طبعا انا مش فاكرة حاجة خالص اصلى كنت لسة فى اللفة wst:: بجد بجد انا ماليش حق يكون الجمال دة فى بلدنا ومشوفهوش او ازورة انا لازم اقتع جوزى لما انزل مصر ونروح بس يارب يوافق من مصرية شبراوية ومش عارفةجمال مصر كويس :sad: اسكندرية بلد العشق والجماااااااااااااال والسحر والدلال :wub:

عفا اللة عما سلف

رابط هذا التعليق

متحف المجوهرات الملكية

ظ…طھط­ظپ%20ط§ظ„ظ…ط¬ظˆظ‡ط±ط§طھ%20ط§ظ„ظ…ظ„ظƒظٹط©%20ط¨ط§ظ„ط£ط³ظƒظ†ط¯ط±ظٹط©.jpg

يقع بحى فلمنج بزيزينا الاسكندرية هو أكبر المتاحف المصرية إذ يحتل مساحة قدرها 4185 متراً مربعا وهو أغلاها وأثمنها لما فيه من نفائس المجوهرات والحلى

من أجمل المتاحف وأروعها إذ انه يوجد بقصر الأميرة فاطمة الزهراء ابنة الأمير حيدر فاضل نجل الامير مصطفى فاضل شقيق الخديوى اسماعيل وصهر القائد ابراهيم باشا العاهل الثانى بعد محمد على الكبير و يعد القصر قطعة معمارية نادرة تمثل الطراز الأوروبى فى القرن التاسع عشر فقد قام بتصميمه وتنفيذه مهندسون وفنانون ايطاليون وفرنسيون وبلجيك على طراز اوروبى, وتبنت المدرسة التى نفذت ديكورات القصر مبادئ مدرسة مايكل انجلو التى تستخدم الألوان الهادئة.

ويضم المتحف 11 ألفاً و500 قطعة تخص ابناء الأسرة المالكة منها مجموعة الأمير محمد على توفيق التى تضم 12 ظرف فنجان من البلاتين والذهب وفيها 2753 فصا من الماس البرلنت والفلمنك وكيس نقود من الذهب المرصع بالماس بالاضافة الى ساعة جيب السلاطين العثمانيين وعلى المينا رسم جامع مكحلة من الذهب الخالص و6 كاسات من الذهب مرصعة بـ 977 فصا من الماس (برامنت والفلمنك ووزنها 374 جراما

ومن أجمل مقتنيات المتحف علبة النشوق الذهبية المرصعة بالماس والخاصة بـ محمد على مؤسس الأسرة والشطرنج الخاص به وسيف التشريفة الخاص به وهو مصنوع من الصلب على شكل رأس ثعبان به ستمئة ألماسة فى حين تشمل مجوهرات الأميرة سميحة حسن سواراً من الذهب مرصعاً بالماس والفلمنك.

مدخل المتحف

بعض مقتنيات المتحف

دا منظار الملك فاروق المرصع بالالماس

يتبع--->

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

فكرتوني باحلى ايام حياتي ، انا لسة فاكر من كام يوم البحر قبل ما يتوسع و الكباين و الصخرة بتاعة الابراهيمية و لما مينا مول بتاع لاجتيه كان اول مول يفتح و الناس كانت خايفة تطلع السلم الكهربا........... :blush2:

دهب وطيباس وبلبع .....

طب اعمل إيه أنا دلوقتي في منقوشة الجبنة ألي أنا جيبها اتعشى بيها؟؟؟؟؟؟؟

بجد انته جبت من الأخر...

إسكندريه دي ملهاش حل.....

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

ريمو كلمينا عن اسكندرية كمااااااااااان

وهل اسكندرية حلوة فى الشتا يعنى شهر 1 ؟؟؟؟

واللا شهر 10 و11

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

ريمو كلمينا عن اسكندرية كمااااااااااان

وهل اسكندرية حلوة فى الشتا يعنى شهر 1 ؟؟؟؟

واللا شهر 10 و11

دا انا هاهريكم كلام و صور عن اسكندرية :happy:

اسكندرية حلوة ال 12 شهر يا باشمهندس brth)

بالنسبة لاسكندرية في الشتا بجد بجد ما فيش اروع من كده الرطوبة بتكون مش عالية زي الصيف و الجو بيكون معتدل الا في ايام النوات طبعا

كمان زحمة الصيف الحمدلله بتكون راحت لحالها و الدنيا هادية بتبدأ تروق على دخول المدارس كده

هو حضرتك ناوي تاخد شقة في اسكندرية و لا ايه؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...