اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشكله نفسية احتاج لمساعدة ضروري ي ي ي ي

mostt

Recommended Posts

عندي قريب بعد انتهائه من الدراسه باحدي كليات القمة تعرض لضغط نفسي مشاكل عاديه في الجيش و الشغل و فجاة بقي انسان تاني خالص غير مدرك لتصرفاته و مش بيفتكر اي حاجه من الحاجات الي بيعملها و راح لدكتور نفسي و قال انه عنده قلق نفسي و اداله علاج بس مفيش اي تحسن

Plz Helppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp

ppppppppppppppppp :blink:

اولا قريبك الذى عنده ليس قلق نفسى

هو عنده مشكلة نفسية منذ القدم وكانت فى عقله الباطنى وكمن كل تفكيره واهتمامه للدراسة

فكان بيتحدى نفسه بالدراسة ووصوله الى كلية القمة وإستطلاعه الى الإنتهاء منها وبعد ما وصـــل

ظهر الذى كان يكمنه فى عقله الباطنى ظهر فى العقل الظاهرى الذى جعله غير متقبل اى قلــــــق

خارجى مثل العمل او الجيش او غيرهم

فهو مصاب بإكتئاب إنفعالى وله علاج دوائى + علاج نفسى بحت ( جلسات مع الطبيب )

لو سمحتي ممكن معلومات اكتر عن الإكتئاب الإنفعالي دا...لإن شخص عزيز عليا جدا عنده نفس الوصف اللي حضرتك قلتي عليه...فلو سمحتي دليني على موقع أو كتاب أو طبيب أو أي حاجة ممكن اساعده بيها....وهل الأمل كبير إنه يرجع طبيعي ويعيش حياة عادية مافيهاش الهلع والقلق دا؟

شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

يا سيدي طالما حضرتك قولت غير مدرك لتصرفاته ومش بيفتكر حاجة خالص يبقي كده الموضوع مرض عقلي مش نفسي والله اعلم

ولازم يلجأ لطبيب مختص ويعمل رسم مخ وبالمناسبة صرع الفص الصدغي الأيمن بيكون له اعراض مشابهة نوبات من الحركة والكلام والمريض مش بيفتكر حاجة بعدها

رابط هذا التعليق

انا مش حاقدر افيدك بصراحة - بس انا بستفيد باى معلومات ممكن تتقال

الافضل يروح لدكتور امراض عقلية

بس موضوع النسيان دااه يا جماعة - ممكن يكون له علاقة بفقدان الذاكرة - على ما اسمع فيه حاجة اسمها فقدان ذاكرة مؤقت

والله واعلم

اغابي

:roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...