اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شات المغتربين في الكويت....تفضلوا هنا

Recommended Posts

كاتب حسابات دى مؤهل متوسط يعنى دبلوم تجارة انما المحاسب بكالوريوس تجارة فانا مش عارف دي بتفرق ولا لأ يعنى هل في عدم تطابق المهنة مع الجواز؟

على حد معلوماتي إن المفروض في العقد تكون المهنة في الجواز نفسها اللي موجوده في العقد ... لكن في حالتك إن شاء الله ما فيش مشاكل ... لإن كاتب حسابات من محاسب مش هتفرق كثير وأهي كلها في الحسابات ... أعطيك مثال . أنا في الجواز بتاعي المهنة مهندس زراعي حر لكن لما اتعملي العقد هنا في الكويت اتكتب الوظيفة مهندس ... بدون زراعي حر دي ... وبيني وبينك كانت أحسن ... إطمن إن شاء الله ما فيش مشكلة

لو فيه أي حاجه تانية عايز تستفسر عنها أنا تحت أمرك

بالتوفيق ... وتيجي بالسلامة

رابط هذا التعليق

• بعد 7 شهور...

خليك ايجابي ومتفائل واتكلم دايما على الكويس وشجعه وسيب الوحش لان كلامك اكيد مش هيأثر فيه .

واكيد كل مكان فيه الكويس والوحش وحرام عليك تجمع الكل مع بعض .

وبعدين احنا كمصريين فينا عيوب برضوا .

اكيد منحبش حد يكون ردة فعله بالنسبلها بنفس طريقتك .

وياريت تحاول مكنش متناقض في كلامك لأن منين انت شايف كل ده ومنين انت قاعد في الكويت لسه .

ملوحظة مهمة : شكلك فكرك كويس وكلامك وشعرك حلوين ، ياريت لو تخليهم في موضوع احسن .

شكرا ,,,

أسف على الإزعاج

أسف على الإزعاج

رابط هذا التعليق

خليك ايجابي ومتفائل واتكلم دايما على الكويس وشجعه وسيب الوحش لان كلامك اكيد مش هيأثر فيه .

واكيد كل مكان فيه الكويس والوحش وحرام عليك تجمع الكل مع بعض .

وبعدين احنا كمصريين فينا عيوب برضوا .

اكيد منحبش حد يكون ردة فعله بالنسبلها بنفس طريقتك .

وياريت تحاول مكنش متناقض في كلامك لأن منين انت شايف كل ده ومنين انت قاعد في الكويت لسه .

ملوحظة مهمة : شكلك فكرك كويس وكلامك وشعرك حلوين ، ياريت لو تخليهم في موضوع احسن .

شكرا ,,,

أسف على الإزعاج

B)

:roseop:

:roseop:

الكلام ده موجه لي أنا؟؟!!

أرجو التوضيح

رابط هذا التعليق

الموضوع بدا بمدح وذكر مزايا الكويت ثم انقلب الى العكس

كأن الناس بيتكلموا عن بلدين مختلفين

اولا الكويت بلد بها الاماكن الجميلة مثل المولات والمناطق التجارية والاستثمارية ومناطق السكنية فقط مثل عبدالله السالم والشامية

وهناك مناطق لم ارى مثلها فى حوارى القاهرة مثل جليب الشيوخ والحساوى وخيطان العزابية

ثانيا الكويتين حوالى ميلون كويتى وليسوا عدة اشاخاص تقايلهم وتتعاملوا معهم فى عملكم وهم كذلك من اصول مختلفة وهم مختلفين عن بعضهم لدرجة كبيرة

انا بحكم عملى (انا بتعامل مع الجمهور ومعظمهم كويتيين)قابلت ناس

1- على اعلى مستوى من الأخلاق والتعليم وضعهم المالى على اعلى مستوى ومن عائلات كبيرة وبعضهم كانوا من العائلة المالكة (شيوخ) النوعية دى من الناس التى تمتلك من المال الكثير وتهتم بالعلم وترسل اولادها الى الخارج لتلقى اعلى الشهادات العلمية

ومن عائلات كبيرة تهتم بأسم العائلة بتكون كذلك ارقى وذوق فى التعامل ويقدر قيمة العلم و يحترم المصرى لانه متعلم ويعرف قدر مصر ولا يتعالى على المصريين

2-وهناك ناس بدون تعليم

بدون فلوس

فبالتالى بدون أخلاق

والناس دى الحاجة الوحيدة التى يمتلكوها انهم كويتيين فلازم يكون هناك عنصرية تجاه غير الكوتيين

هو غير متعلم فلازم الايحترم المتعلمين

ومابين النوعين السابقين هناك درجات مختلفة كثيرة من التعليم والوضع المادى والعائلى فباتالى اختلافات كثيرة فى الاخلاق والتعامل والعنصرية

انا سافرت السعودية من الكويت بالسيارة ولم اقابل الكثير من السعوديين ولكن كانت المقارنة بين مستوى التعامل من السعوديين على الحدود وفى داخل المولات (فى الخبر اللى فيها حرية واجتنب اكتر) كانت المقارنة لصالح الكويتيين وكرهت السعوديين لدرجة انى لم اكرر الزيارة مرة اخرى

تم تعديل بواسطة ssmaly
رابط هذا التعليق

:blink:

:blink:

:sad:

الكلام ده موجه لي أنا؟؟!!

أرجو التوضيح

صباح الخير

لا HDarwish الكلام مش ليك

اسف على عدم التوضيح

الكلام كان لاستاذ/ سعد بدر

لأن موضوعه شدني ، وفكرني بالجملة بتاعت الفيلم

(( الناس مبتحبنيش يا ريس )) :rolleyes:

شكراً ...

أسف على الإزعاج ,,, gt:

أسف على الإزعاج

رابط هذا التعليق

صباح الخير

احب اشكر ssmaly

الصراحة الكلام كان في منطق وانصاف

وواضح فعلا قدرة التمييز

وفعلاً ده الصح في الكويت .

شكرا ً

أسف على الإزعاج ,,,

أسف على الإزعاج

رابط هذا التعليق

انا اول مره اشوف الموضوع ده ورحتى فين بنت فاضل ومش شوفتك بالتوبك بتاعنا خالص انتى زعلتى ولا ايه ؟

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

ياجماعة انتو كدة شتتونا في كذا موضوع ومكان

1-المصريين اللي في الكويت عاوزين نتعرف

2-شات الكويت

3-هنا الكويت

أرجو تركيز المشاركات في موضوعيين بس علشان نقدر نطالع الجديد وعلشان يمكن الادارة ربنا يكرمهم ويثبتوهم لينا

1-المصريين اللي في الكويت عاوزيين نتعرف / ده موضوع للتواصل الاجتماعي بين مغتربين الكويت

2-موضوع هنا الكويت / للاستفسارات والاجراءات الخاصة بالكويت

قال الإمام مالك "ياله من دين لو أن له رجال"

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ممكن المساعدة اخواتي في الله

عايزة اسال عن دكتور موجود بالكويت بس موش اعرف حاليا بمصر ولا الكويت لامر هاااااااااااام وعاجل ارجو المساعدة لو بامكانكم وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      لا تتفاجأوا فى هذا الأسبوع المنتظر أيام 10 و11 و12 ديسمبر الجارى مما ستشهده اللجان الانتخابية ومحيطها فى كلعرض المقال كاملاً
    • 39
      محدش يعني بيتكلم من مصريين المانيا خالص يعني وكان مالهومش وجود , انتو فين في الخلق اللي موجودة هنا بس انا قصدي المصريين الجدعان مش النص الكم اللي بيقول لو شفت مصري اعمل نفسك مش مصري , انا اسف غير مرحب بيكم هنا انا بتكلم علي ولاد بلدي حبايب قلبي اللي والله احسن ناس فعلا انتو فين لا احنا مش متجمعين لااحنا مش معا بعض ,النص كم ياريت مايتكلمش منعا للاحراج اخوكماالمهندس احمد
    • 4,085
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا شباب عاوزين عاوزين نجمع المصريين اللى شغالين او المتواجدين فى الكويت
    • Guest كريم
      0
      أنا عملت بطاقة رقم قومي لأختي اللي عندها 16 سنة وبتدرس أولى ثانوي في السعودية، بس اتكتب في البطاقة (بدون عمل). سألت الموظفة إزاي أخلي المهنة (طالبة) لأن ده هيفيدها جداً؟ قالت لازم أروح السفارة وأطلب خطاب أو ختم يثبت أنها بتدرس في الخارج، وأشتري استمارة بطاقة جديدة وأملاها. من فضلكم، إيه الخطوات اللي لازم أعملها؟ وإيه الأوراق اللي هيطلبوها في السفارة؟ ولكم جزيل الشكر.. 
    • 6
      كثير من الزملاء في المنتدى - وأنا واحد منهم - يمكن أن نطلق عليهم مغتربين بالوراثة أو مغتربي الجيل الثاني ... وهم من سافر آباءهم الى دول الخليج للعمل وأصطحبوا معهم عائلاتهم أو من ولدوا هناك ... ثم ظلّ الأبناء في تلك الدول أو عادوا اليها إما للعمل أو مرافقين لأزواجهم. سؤالي هو ... هل تعتقدون بوجود سمات مشتركة بين المنتمين لهذه الفئة من حيث طريقة تفكيرهم واهتماماتهم ونمط حياتهم فرضتها عليهم ظروف نشأتهم في الغربة؟ وهل كانت عودتهم الى الغربة باختيارهم نتيجة لعدم قدرتهم على التأقلم مع الأوضاع في مصر؟
  • أضف...