اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

و أخيرا طلبوا الجوازات

Recommended Posts

<br />
الف مبروك لمصر كندا وعقبالنا كلنا اخوة واخوات.رجاء من الاخوة الاسكندرانية اى حد يعرف مسيو لغة فرنسية بيحضر للمقابلة زى مسيو عصام او مدام نادية رجاء يدلنى علية احسن اخوكوم فعلا فى ضيقة...وشكرا"
<br />ha;v<br />اشكرك مدام/ايناس احمد وسوف احاول الاتصال بها انشاء الله.ليه سؤال هو التحضير للمقابله يفضل يكون قبل االانترفيو تقريبا" بأد اية؟؟وشكرا مرة ثانية<br />
<br /><br /><br />

العفو يااخى الفاضل احنا كلنا هنا فى خدمة بعض

احنا بالنسبة لينا كان وقتنا ضيق لاننا كنا نازلين من السعودية لقضاء الاجازة وعمل الانترفيو

رحنا ليها تقريبا 3 او4 مرات وخلصنا قبل المقابلة بحواى عشر ايام او اسبوع لو حضرتك مستواك كويس فى الفرنساوى تبقى مش محتاج تروح من بدرى ولازم تتصل بيها قبل المقابلة بفترة كافية علشان الميعاد

رابط هذا التعليق

ممكن أحد القائمين بالاعمال فى كندا يساعدنى فى أختيار مدرسة للأولاد فى أوكفيل وجدت الموقع التالى رجاء المساعدة

http://www.oakvillerealestateonline.com/Oa...age_268549.html

رابط هذا التعليق

الف الف الف مبرووووووووووك للاخت مصركندا

وعقبال لما تروحوا هناك بالسلامه وياريت

تكوني معانا في المنتدى علطول و تحكيلنا

أخبارك علشان الكل يستفيد

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

diloeg@hotmail.com

ده ايميل مدرس لغة فرنسية فى الاسكندرية حاول ارجو ان يكون ذا فائدة

اولا ...........ألف مليون مبروك .. ربنا يتم سفركم على خير ان شاء الله .. و يعطيكم خيره و يكفيكم شره .. :redrose:

ثانيا .. مدرس اللغة الفرنسية ده .. هل اتعاملتم معاه شخصيا ؟؟ و هل استفدتم منه و قدر يرتفع بمستوى الفرنسى فعلا ؟؟ ولا السنتر ممكن يكون أحسن ؟؟

Fedral , Cairo , AOR 10/2007 , Confirmation 10/2008

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك للأخت مصر كندا ولجميع الاخوة اللى وفقوا كلهم واتموا اجراءاتهم انا عضوة جديدة فى التسجيل لكنى متابعة تقريبا من سنتين كزائرة بعد تقديمى للطلب واستعد حالياً للتقديم للرعب الازلى اللى اسمه الايلتس الف شكر لجميع الاعضاء على مشاركاتهم المفيدة جداً جداً فى كل المجالات الخاصة بالهجرة لكندا.

تاريخ تقديم الطلب 10/6/2007

تاريخ الفايل نمبر 30/7/2007

مقدمة الطلب عن طريق مكتب بالكويت يعنى عن طريق لندن

taheya: clp:: :lol:

رابط هذا التعليق

حلوة جدا جدا انا روحتها تحفة بس هى صغيرة و فرص العمل فى منطقتان ( تورنتو و مسيساجا ) oakville

مسيساجا حلوة بس ليه عيوب ( معقل العرب ( عيب وميزه - لما تروح حتعرف - هنود كتير )

و الف مبروك - كلامك حلوة جدا بس - برده خد حذرك لان الواقع غير ؟

و اتمنى لك التوفيق

الاخت كوين - لم يكن لى الفرصة انا اشكرك على وصف رحلتك لان وقفنى اكتب باسمpink floyd , والظاهر يوقفنى تانى

رابط هذا التعليق

الاخت المتفائله

انتوا قدمتوا مع اي مكتب في الكويت

احنا قدمنا مع المنصور وكنت بسألهم اذا قدمت الايلتس بعد 11/2008 هل سيعامل كما يعامل اصحاب الطلبات المعتمدة على القانون الجديد , يعني 6.5 تعتبر عالي مش متوسط زي الحسبة القديمة

لكنهم مش متأكدين فهل ممكن تسألي المكتب بتاعكم

.

رابط هذا التعليق

الاخت المتفائله

انتوا قدمتوا مع اي مكتب في الكويت

احنا قدمنا مع المنصور وكنت بسألهم اذا قدمت الايلتس بعد 11/2008 هل سيعامل كما يعامل اصحاب الطلبات المعتمدة على القانون الجديد , يعني 6.5 تعتبر عالي مش متوسط زي الحسبة القديمة

لكنهم مش متأكدين فهل ممكن تسألي المكتب بتاعكم

رابط هذا التعليق

:roseop: اخى العزيز احنا كمان قدمنا مع المنصور ولما سألت عبد الرحمن مستشارهم عن الايلتس قال انت مؤهل جامعى وزوجك ايضاً يبقى المطلوب 7755 فى اى قسم من اقسام الامتحان وانا برضه حاسة ان الرد مش واضح ، وكانه مش متأكد
رابط هذا التعليق

انا كلمته اليوم وقال لي ان سيتم حساب الايلتس بالطريقة التي توفر نقاط اكثر للمهاجر

يعني ان كان التقيم القديم يعطي نقاط اكثر سيحسب على القديم والعكس بالعكس

هو يقول للمهاجر احصل على اعلى الدرجات ليكون الطلب في المضمون

بالنسبة لي , انا حاصل على ماجستير يعني مطلوب مني 5 قراءة 5 محادثة 5 كتابة 5 استماع (حسب القانون القديم)

وحسب القانون الجديد مطلوب مني 5 قراءة 5 محادثة 5 كتابة و5.5 استماع

انا قدمت الايلتس في 8/ 2008 وحصلت على 5 قراءة 6.5 محادثة 6.5 كتابة 6 استماع يعني 8 نقاط على النظام القديم

و 12 نقطة على النظام الجديد

انا اعرف واحد قدم على الهجرة في شهر 11/2006 وقدم الايلتس في 12/2008 واعتمدوا التقيم بالطريقة الجديدة

فاعتقد انه سيتم اعتماد التقيم الجديد للكل حتى لا يكون في ظلم لاحد

.

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

أخوانى الكرام أخيرا أستلمنا الجوازات أمس و بها التأشيرة أنا ماكنتش عايزة أشارك او ابدأ اى حاجة غير لما أطمن وأخد الجوازات فى أيدى ,أخيرا وصلت و الحمد لله منورة بالتأشيرة بس النهردة أقدر أبا ترتيبات السفر وألأستقرار ,أقدر أحكى من ألأول الحكاية و العقبات اللى واجهتنا حتى تم المراد من رب العباد ةوأستلمناها

رابط هذا التعليق

أخوانى الكرام أخيرا أستلمنا الجوازات أمس و بها التأشيرة أنا ماكنتش عايزة أشارك او ابدأ اى حاجة غير لما أطمن وأخد الجوازات فى أيدى ,أخيرا وصلت و الحمد لله منورة بالتأشيرة بس النهردة أقدر أبا ترتيبات السفر وألأستقرار ,أقدر أحكى من ألأول الحكاية و العقبات اللى واجهتنا حتى تم المراد من رب العباد ةوأستلمناها

الف مبروك على الجوازات وان شاء اللة تسافرو وتعملو الاندنج بالسلامة .. بس ماتنسيش تبقى تحكلنا كل شى وتملى تكونى معانا باخبارك .. وماتنسيش المنتدى

life is fragile .. enjoy every moment

رابط هذا التعليق

الله يبارك فيك و عقبال كا الحبايب اللى مقدمين

اكيد لايمكن انسى المنتدى دا انا لحم كتافى من خيره حبدأ توبيك جديد بعد شوية محمل بكل ما تشتهى الانفس قول يارب

تحياتى

رابط هذا التعليق

الله يبارك فيك و عقبال كا الحبايب اللى مقدمين

اكيد لايمكن انسى المنتدى دا انا لحم كتافى من خيره حبدأ توبيك جديد بعد شوية محمل بكل ما تشتهى الانفس قول يارب

تحياتى

يارب ... وفى انتظار التوبك الجديد

life is fragile .. enjoy every moment

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...