اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أرجو الاستفسار بخصوص الحج

Recommended Posts

السلام عليكم

ان زوجى مقيم بالسعودية ونفكر ان نحج هذا العام ان شاء الله فهل من الممكن ان يعمل لى زوجى تاشيرة زيارة للرياض واسافر له ونذهب للحج، وما هو الوقت المناسب لتقديم الطلب لوزارة الخارجية السعودية وللقنصلية السعودية فى مصر علما ان قد قرأت فى منتداكم أنالزوجة والاولاد الزيارة مفتوحة لهم طوال العام .أما أى فرد اخر من الاسرة فمن شهر شعبان إلى الحج بتبقى الزيارة لهم غير مسموحة

وهل اذا حضرت بتأشيرة زيارة يسمح لى بالحج مع الحملات ام يشترطوا اقامة وما هى افضل طريقة للحج او شركة مسئولة عن الحج بالرياض

شاكرين حسن تعاونكم

رابط هذا التعليق

هو انا اللى اعرفه ان ممكن فى او قت للزوجة وبالنسبة للزيارة والحج انا هقولك على تجربتى الشخصية انا كان معايا والدى ووالدتى وكانوا على فيزا زيارة مبينفعش خالص انهم يطلعوا حملة بتصريح وكده عشان كده كل اللى معاهم زيارة بيطلعوا حملات المبيت بتاعها فى العزيزية ومفيش فرق كتير خالص بل ان العزيزية احيانا بتبقى اقرب من اللى موجودين بالمزدلفة وده اللى حصل معانا

رابط هذا التعليق

مش فاهمة يعنى حضرتك بتسافر لوحدك بدون حملات ولا ايه والعزيزية بتفرق عن المزدلفة فى ايه

هل هنا فى القنصلية السعودية فى القاهرة فى اى مشكلة مثلا لو طلبت اضافة التأشيرة قبل السفر باسبوعين مثلا ولا ممنوع

رابط هذا التعليق

الزياره ملهاش انها تطلع تصريح حج وصعب جدا انك تطلعي لوحدك تحجي لان اولا مشقه فوق الوصف ولو معاكي اطفال يبقي الموضوع مستحيل مش هيقدروا يستحملوا ثانيا لانهم بدؤا يضيقوا ع الناس اللي بتطلع تحج من غير تصريح واللي بيطلع لوحده مبيعرفش يتصف عند نقط التفتيش يبقي الحل في الحملات .الحملات الكبيره المترخصه في الحكومه ودي بيقبي لها خيم للمبيت في مني دي صعب جدا تطلعي معاهم لانك زياره لانهم بيبقوا ماشين قانوني .في بقي الحملات التانيه اللي مبيبقاش معاهم تصاريح دول تقدري تشتركي معاهم وبيبقي لهم طرق بيقدروا ان شاء الله يعدوا عند نقط التفتيش لكن بيبقي ملهمش خيم في مني والمبيت ايام التشريق بدل ميبقي في مني بيبقي في العزيزيه او المزدلفه .اولا ده مخالف السن لان المبيت لازم في مني بس فيه علماء اجازوا المبيت في المزدلفه او العزيزيه وممكن حضرتك تسالي ف الموضوع ده حد من الشيوخ علشان تتاكدي وممكن علشان تستريحي تروحي تقعدي في مني كل ليله من العشاء حتي منتصف الليل وكده تبقي بيتي في مني وبيبقي فيه ناس كتير قاعدين في مني في الشوارع وعلي الكباري يعني مش هتبقي لوحدك احنا عملنا كده من سنتين واحسن ان حضرتك تشتري خيمه ولو لقيتي مكان في مني تنصبيها فيه بليل هيبقي اسهل .ثانيا رمي الجمار فعلا لو انتي في العزيزيه ممكن تبقي اقرب احنا كنا بنمشي حوالي نصف ساعه علشان نوصل لمكان رمي الجمرات وبرضه بيبقي فيه ناس كتير ماشين ان شاء الله مش هتبقي مشقه اوي .ربنا يكتب لكي الحج ان شاء الله

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
أنا أحتمال اسافر للعمل فى السعودية عن قريب ان شاء الله وسؤالي عن امكانية استقدام الوالدين للزيارة ومن ثم الحج

حتى الماكينات اليابانية طلعت هي روخرها مش بتقرا ملايين الموضوعات والردود اللي غتكتبت وقتلت تلك التساؤلات بحثاً ؟!!

يا خسارة

انا عايز أعيش في كوكب تاني

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...