اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما فعلتة بنا الغربة

Recommended Posts

اعتقدان رسالتك وصلت

يا استاذ جورج

وفهمت اصدق

عنوان الموضع عن الغربة مش المسلمين الى اتنصرو

ونكتفي بهذا القدر

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

• الردود 77
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكرا يا نيزا بلا

الموضوع هو عن ما فعلتة بنا الغربة

و من خبرتى ان الغربة مش بتعمل فينا كتير و لكن ممكن تعمل باولادنا كتير اوى زى ما شوفته

ساعته لا الواحد حينفعه الجمال و الفلوس و التعليم المجانى و لا العلاج المجانى

اقول ايه

احسبها صح تعيشها صح

رابط هذا التعليق

المشكلة فى الهجرة للغرب ان الطفل بيلاقى ان افكار الاهل فى البيت عكس المجتمع كله، الموضوع مش مين اتنصر و مين ماتنصرش، الموضوع هو مين من اولاد الجيل الثانى تفكيره اتغيير و مين ماتغيرش و نسبتهن كام

انا من خبرتى ان نسبة التغيير و اعتناق افكار و عادات و تقاليد الغرب بما فيها افعالهم حوالى 90 % مع اختلاف درجات التغيير من شخص الى آخر

المشكلة ان الواحد ممكن يكون بيهرب من نار مصر، يلاقى نار الغرب بتلسع جامد اوى بس بعد عشرات السنين لما الاولاد يكبروا و يبقوا اتغيروا و الواحد مفيش فى ايده حاجة يعملها، مهم بقوا مواطنين كنديين و معاهم الباسبور

و ادى بنت الشهيد مصطفى عرفة اللى اغتالوه اليهود فى غزة و هو كان ضابط مخبرات مصى و قائد المقاومة الفلسطينية فى غزة

Nonie Darwish (Arabic: نوني درويش‎) is an American writer and public speaker. She is the author of the book Now they Call Me Infidel; Why I Renounced Jihad for America, Israel and the War on Terror. Her second book out in January 2009 is "Cruel And Usual Punishment: The Terrifying Global Implications of Islamic Law". She is also a public speaker and founder of "Arabs for Israel".[2] She states her mission is to "promote reconciliation, acceptance and understanding" between Israelis and Arabs.

Born in Egypt, Darwish is the daughter of an Egyptian Army lieutenant general, who, when assassinated by the Israeli army in 1956, was called a "shahid" by the Egyptian president Gamal Abdel Nasser,[3] although Darwish blames "the Middle Eastern Islamic culture and the propaganda of hatred taught to children from birth" for the assassination. In 1978, she moved with her husband to the United States, and converted to evangelical Christianity there. After September 11, 2001 she has written on Islam-related topics.[

]

[edit] Biography

Born in Cairo, Egypt, Darwish moved to Gaza in the 1950s when her father, Lt. General Mustafa Hafez, was sent by Gamal Abdel Nasser to serve as commander of the Egyptian Army Intelligence in Gaza, which was then occupied by Egypt. Hafez founded the fedayeen who launched raids across Israel's southern border, that between 1951 and 1956, killed some 400 Israelis. In July 1956 when Nonie was eight years old, her father became the first targeted assassination carried out by the Israeli Defense Forces in response to Fedayeen's attacks, making him a shahid.[5][6] During his speech announcing the nationalization of the Suez Canal, Nasser vowed that all of Egypt would take revenge for Hafez's death. Darwish claims that Nasser asked her and her siblings, "Which one of you will avenge your father's death by killing Jews?"[7]

Darwish explains:

I always blamed Israel for my father's death, because that's what I was taught. I never looked at why Israel killed my father. They killed my father because the fedayeen were killing Israelis. They killed my father because when I was growing up, we had to recite poetry pledging jihad against Israel. We would have tears in our eyes, pledging that we wanted to die. I speak to people who think there was no terrorism against Israel before the '67 war. How can they deny it? My father died in it. [8]

After his death, her family moved back to Cairo, where she attended Catholic high school and then the American University in Cairo, earning a BA in Sociology/Anthropology. She then worked as an editor and translator for the Middle East News Agency, until emigrating to the United States in 1978 with her husband, ultimately receiving United States citizenship. After arriving in the US, she became a Christian and began attending a non-denominational evangelical church. About a year after the September 11, 2001 attacks, Darwish began writing columns critical of Islamic extremism and the silence of moderate Muslims. "After 9/11 very few Americans of Arab and Muslim origin spoke out and from my experience it took us a long time to get noticed by Western media. Western media still regards Muslim organizations such as CAIR as representative of moderate Muslims in America. This is not the case. Muslim groups in the U.S. try to silence us and intimidate American campuses who invite us to speak. I often tell Muslim students that Arab Americans who are speaking out against terrorism are not the problem, it’s the terrorists who are giving Islam a bad name. And what the West must do is ask the politically incorrect questions and we Americans of Arab and Muslim origin owe them honest answers."[4]

Darwish's Arabs for Israel website describes itself as an organization of Arabs and Muslims who "respect and support the State of Israel", welcome a "peaceful and diverse Middle East", reject "suicide/homicide terrorism as a form of Jihad", and promote "constructive self-criticism and reform" in the Arab/Muslim world.[citation needed]

[edit] Views on Islam

Darwish believes Islam is a backward and authoritarian ideology that is attempting to impose on the world the norms of seventh-century Bedouin life. She writes that Islam is a "sinister force" that must be resisted and contained. She remarks that it is hard to "comprehend that an entire religion and its culture believes God orders the killing of unbelievers." She accuses Islam and Sharia of forming a retrograde ideology that adds greatly to the world's stock of misery.[9]

She claims the Qur'an is a text that is "violent, incendiary, and disrespectful" and says that barbarities such as brutalization of women, the persecution of homosexuals, honor killings, the beheading of apostates and the stoning of adulterers come directly out of the Qur'an.[9]

رابط هذا التعليق

الواحد مش عارف يعمل ايه

ولو كان في ايد الواحد يرجع لنقطه البدايه ايه يكون القرار

لكن في وسط اوراقي لقيت شعر يقول:

ما الغربه الا وادي ضاقت لك سماؤه

واصبح نيلها مجري الزكريات والاحزان نداءه

وطيور تغرد بالحان يبكي لها القلب في صفاءه

والازهار قد توردت كانها قلب دامي بين اوراقه

حتي ضاق الروح من الجسد وهكذا صرت غريب

وكلها ارض ربنا

وزي ما فيه اولاد في الغربه سابو الدين فيه الاف تمسكو بيه

وبقم رمز جميل لبلدهم

وجتلهم الفرصه انهم يخلو ناس تانيه تسلم

يبنو جوامع علي ارض مكنتش بتسمع زكر الله من انسان

يبنو مدارس اسلاميه

ينشرو الدين حتي ولو بصوره من بعيد لوحده ماشيه لبسه طرحه

بتقول انا مسلمه

حتي باستاذ في الجامعه يدرس لطلبه يقول انا مسلم

يسبب الاسباب سبحانه

رابط هذا التعليق

ما فعلته بنا الغربة؟

سؤال مهم فعلا و انا نفسي اسأله بكل صراحة للمصريين هي الغربة بتعمل فينا ايه؟

ليه اول ما بنتأذي بنتأذي من المصريين؟

ياريت تردوا على انا اتعرضت لمواقف كتير وكمان جوزي و كلها بسسسسسسسسسس من مصريين

و مش بايدي غير اقول حسبي الله و نعم الوكيل أرجوكم قولوا لي ليه بنعمل كده في بعض ؟

والله السعوديين اللي اعرفهم و الاردنيين بيقولوا في و شي لاني قدامهم اتأذيت كتير و هم اللي ساعدوني ووقفوا جنبي و يقولوا لي ليه المصريين وحشين كده ؟ و انا بالرغم من اللي شفته ادافع و اقول لهم ياناس انزلوا مصر و اعرفوا المصريين على حقيقتهم ناس طيبين و كويسين ، طبعا مش مقتنعيين

وبصراحة اخدنا انا و زوجي عهد على نفسنا نرفع شعار لالالالا للمصريين و الله صعبة جدا علينا بس اللي شفناه مش قليل و محاولات لقطع الرزق و لكن اللي يقول حسبي الله و نعم الوكيل هو في الاخر اللي بيربح و الحمد لله على كل شيئ

للاسف مش عندي وقت احكي لكم اللي حصل معانا بس يمكن يتاح وقت و اقول و افضفض لاني جوايا غضب شديد ما يعلم بيه الا الله

بس اتمنى الاقي تفسير للظاهرة دي

يعني مش كفاية علينا الغربة كمان مشاكل من اولاد بلدنا بدل ما نكون قلوبنا على بعض بناكل في بعض و نكره بعض " حسبي الله و نعم الوكيل"

رابط هذا التعليق

يا جماعه الخير

هو ليه كل طرف من طرفى الحوار بيحاول يحسس الطرف التانى انه سفيه مثلا

الامور مش كده

و دى مش طريقة نقاش اصلا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :بحكم عملى كمهندس منذ التخرج ونحن فى غربة داخل مصر بحكم العمل فى مواقع بعيدة وممكن صحراء وبعد كده سافرت الامارات والان انا فى السعودية وموضوع الغربة فيه مميزات وعيوب لو لخصناها فى الاتى

اولا المميزات: 1- وضع مادى كويس مش موجود فى مصر إلا لناس معينة ودول نسبة قليلة

2- معاملة أدمية للمواطن عموما سواء فى المعاملات الحكومية أو فى القطاع الخاص ما بعض التجاوزات التى لا يخلو اى مكان منها وهنا اخص الامارات تحديدا باحترام الناس بغض النظر عن دينهم أو جنسيتهم وخصوصا فى معاملة الشرطة للناس.

3-تقدير واحترام للمشاعر الدينية عموما مش زى مصر حرب لاى شىء ينتمى للدين وحرية فى ممارسة شعائر الاسلام

4- زيادة ثقافة وخبرة الانسان بالتعامل مع جنسيات مختلفة وثقافات مختلفة

5-بعد الواحد عن مصر خلاه يشوف حاجات كتير وهو من بره مكانش شايفها وهو فيها

هذه المميزات اللى جات على بالى

اما العيوب فهى 1- بعدك عن اهلك وناسك اللى اتربيت معاهم ووسطيهم وشعورك بالعجز لما يحتاجولك ومتقدرش تنزل تقف معاهم لان الفلوس مش هى بس مساعدتهم كمان محتاجينك معاهم وخصوصا ابوك وامك

2-لو واخد اسرتك معاك مثلى يبقوا ضحية الغربة لان تكوين صداقات ومعارف هنا صعب لانك تحس الناس خايفة من بعض وحذرة جدا فى التعامل مع بعض وخصوصا فى السعودية وكمان اماكن الترفيه قليلة وحبسة وخنقة للاطفال مش زى بلدنا مصر الحبيبة

3- انا بقالى تقريبا 5 سنين متغرب عمرى ما حسيت بالعيد ولا رمضان وانا بعيد عن اهلى حتى بعد ما جبت مراتى معايا المناسبات دى فى مصر مختلفة تماما عن الغربة

4- المشكلة انك بتتعود على نظام حياة معين ولما ترجع ممصر هتلاقى مشكلة فى التكيف تانى مع مصر والوضع فيها وخصوصا لو طولت فى الغربة

5- كل ما اتاخرت فى الغربة كلما زادت تكلفت استقرارك فى مصر لان كل حاجة بتزيد ولو مرتبك بيزيد هنا بتاكله زيادة الاسعار فى مصر يعنى معادلة صعبة

معلش طولت عليكم ولكن حسيت انى عايز افضض مع حد والموضوع عجبينى فحبيت اشارك برايى المتواضع

وسؤال اخير يا ترى مممكن الوضع يتصلح فى مصر ونرجع لاهلنا وبلدنا ولا مفيش فايدة عشان الاخبار اللى بيسمعها الواحد متسرش لا عدو ولا حبيب وشكرا للجميع ويا رب يرد كل غايب لاهله ( زميل لبنانى فى الامارات قالى ان المغترب زى الشجرة اللى قلعتها من ارضها وحطيتها فى ارض تانى عمرها ما هتثمر زى ارضها الاصلية ولو رجعتها مكانها الاصلى مش هترجع تانى زى ما كانت ) والظاهر انه كلامه صح

والسلام عليكم

اخوكم مهندس\ أحمد (ابو مريم) واسف اذا كان فى اخطاء لغوية عشان لوحة المفاتيح بتعلق عندى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

آسف على التطفل بس حبيت ألفت النظر لشئ بسيط :blink:

مازا فعلت بك الغربة؟؟؟؟؟

سمعت كثيرا عن الغلربة وما تفعلة بكل من يسافر قبل ان اتى الى الرياض من ست شهور فقط

ان الغربة تغير الناس وتبدلهم يكتسبو اشياء ويفقدوا اشياء

ادعو كل من يقرأ هزا الموضوع ان يكتب عمافعلتة بة الغربة من سلبيات واجبيات

وهل تغيرنا الغربة فعلا؟

ذ

صحيح انا ليا فى الغربة ستة شهور فقط

لكن مستعدة اضحى باى شىء

مقابل ان القى بنفسى فى حضن ماما

وانام فى حضنها

ولما ابقى متضايقة اروح لهاواحكلها وبعدها احس انة لا شىء بى

اه لو تعرفى يا لولا قد اية انا مفتقضة كل شىء فى مصر

د

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مازا فعلت بك الغربة؟؟؟؟؟

سمعت كثيرا عن الغلربة وما تفعلة بكل من يسافر قبل ان اتى الى الرياض من ست شهور فقط

وهل تغيرنا الغربة فعلا؟

ذ

لكن مستعدة اضحى باى شىء

وانام فى حضنها

د

من اسد الى رافت الهجاااااااان

يا ترى كنت بتركز كده وانت بتذاكر قصدى بتنقل المعلومات

ايه يابنى ده...مش ممكن

:happy:

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مازا فعلت بك الغربة؟؟؟؟؟

وهل تغيرنا الغربة فعلا؟

ذ

لكن مستعدة اضحى باى شىء

وانام فى حضنها

د

من اسد الى رافت الهجاااااااان

يا ترى كنت بتركز كده وانت بتذاكر قصدى بتنقل المعلومات

ايه يابنى ده...مش ممكن

:)

من رأفت الى أسد : كله عشان مصر يا محسن باشا wst::

أصل الحروف المش مظبوطة دي بترن في نافوخي زي رنة الشوكة الرنانة ومش ممكن يتم تجاهلها أبداااااااااا :happy:

تم تعديل بواسطة شاب مصري

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

[quote name='ahmedakele' date='Mar 3 2009, 12:48 AM' post='445355'اما العيوب فهى 1- بعدك عن اهلك وناسك اللى اتربيت معاهم ووسطيهم وشعورك بالعجز لما يحتاجولك ومتقدرش تنزل تقف معاهم لان الفلوس مش هى بس مساعدتهم كمان محتاجينك معاهم وخصوصا ابوك وامك

2-لو واخد اسرتك معاك مثلى يبقوا ضحية الغربة لان تكوين صداقات ومعارف هنا صعب لانك تحس الناس خايفة من بعض وحذرة جدا فى التعامل مع بعض وخصوصا فى السعودية وكمان اماكن الترفيه قليلة وحبسة وخنقة للاطفال مش زى بلدنا مصر الحبيبة

3- انا بقالى تقريبا 5 سنين متغرب عمرى ما حسيت بالعيد ولا رمضان وانا بعيد عن اهلى حتى بعد ما جبت مراتى معايا المناسبات دى فى مصر مختلفة تماما عن الغربة

4- المشكلة انك بتتعود على نظام حياة معين ولما ترجع ممصر هتلاقى مشكلة فى التكيف تانى مع مصر والوضع فيها وخصوصا لو طولت فى الغربة

5- كل ما اتاخرت فى الغربة كلما زادت تكلفت استقرارك فى مصر لان كل حاجة بتزيد ولو مرتبك بيزيد هنا بتاكله زيادة الاسعار فى مصر يعنى معادلة صعبة

معلش طولت عليكم ولكن حسيت انى عايز افضض مع حد والموضوع عجبينى فحبيت اشارك برايى المتواضع

وسؤال اخير يا ترى مممكن الوضع يتصلح فى مصر ونرجع لاهلنا وبلدنا ولا مفيش فايدة عشان الاخبار اللى بيسمعها الواحد متسرش لا عدو ولا حبيب وشكرا للجميع ويا رب يرد كل غايب لاهله ( زميل لبنانى فى الامارات قالى ان المغترب زى الشجرة اللى قلعتها من ارضها وحطيتها فى ارض تانى عمرها ما هتثمر زى ارضها الاصلية ولو رجعتها مكانها الاصلى مش هترجع تانى زى ما كانت ) والظاهر انه كلامه صح

والسلام عليكم

هي دي المشكلة احنا مش قادرين ننسى ان احنا متغربين وكمان مش قادرين نرجع نعيش في مصر

معادلة صعبة في حد يقدر يحلها؟؟؟؟؟

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

الواحد لو ماكانش سافر و شاف و قارن و اتعود على ما شفناه فى الغربة كان زمانا قاعدين فى مصر مبسوطين و متأقلمين و قانعيين

المشكلة الان هى القناعة، و لكننا بقينا عاوزين الاحسن و الاحسن و الاحسن و فى الدنيا الحد الاقصى هو القناعة ثم القناعة ثم القناعة

و على فكرة اغلب المصريين اللى هيموتو ا على الهجرة او عاوزين يبعتوا ولادهم الجامعة فى اوروبا او امريكا هما اللى ربنا فاتح عليهم بشغل فى الخليج

طب مالها الجامعة فى مصر، فيه امريكانى و فيه انجليزى و فيه المانى و فيه فرنساوى

طب فيه واحد قريبى كان حيموت ابنه يطلع دكتور

بعته من الامارات للمجر يتعلم طب

و بعدين راح انجلترا يتدرب

حيتجوز حكيمة رومانية كاثوليكية، و ادى احغادهم حيطلعوا غربيين بريطانيين و يمكن كمان نصارى

طب لو كان اتعلم فى مصر و اشتغل فى بنك او طلع دكتور كان حيتجوز جوازة زى ده

طب و الرومانية لو كانت من عيلة كبيرة فى رومانية و مرتاحة و مبسوطة فى بلدها كانت سابتها و راحت انجلترا

طب و لو كانت اقت واحد من اولاد بلدها رومانى يتجوزها كانت اتجوزت واحد مصرى مسلم؟؟

طب احنا ربنا حيحاسبنا على الولد جاب مجموع كام و لا دخل كلية ايه و لا حيحاسبنا على ارسال اولادنا الى الغرب مما قد يتسبب فى ضياعهم او ضياع احفادنا

رابط هذا التعليق

الواحد لو ماكانش سافر و شاف و قارن و اتعود على ما شفناه فى الغربة كان زمانا قاعدين فى مصر مبسوطين و متأقلمين و قانعيين

المشكلة الان هى القناعة، و لكننا بقينا عاوزين الاحسن و الاحسن و الاحسن و فى الدنيا الحد الاقصى هو القناعة ثم القناعة ثم القناعة

و على فكرة اغلب المصريين اللى هيموتو ا على الهجرة او عاوزين يبعتوا ولادهم الجامعة فى اوروبا او امريكا هما اللى ربنا فاتح عليهم بشغل فى الخليج

طب مالها الجامعة فى مصر، فيه امريكانى و فيه انجليزى و فيه المانى و فيه فرنساوى

طب فيه واحد قريبى كان حيموت ابنه يطلع دكتور

بعته من الامارات للمجر يتعلم طب

و بعدين راح انجلترا يتدرب

حيتجوز حكيمة رومانية كاثوليكية، و ادى احغادهم حيطلعوا غربيين بريطانيين و يمكن كمان نصارى

طب لو كان اتعلم فى مصر و اشتغل فى بنك او طلع دكتور كان حيتجوز جوازة زى ده

طب و الرومانية لو كانت من عيلة كبيرة فى رومانية و مرتاحة و مبسوطة فى بلدها كانت سابتها و راحت انجلترا

طب و لو كانت اقت واحد من اولاد بلدها رومانى يتجوزها كانت اتجوزت واحد مصرى مسلم؟؟

طب احنا ربنا حيحاسبنا على الولد جاب مجموع كام و لا دخل كلية ايه و لا حيحاسبنا على ارسال اولادنا الى الغرب مما قد يتسبب فى ضياعهم او ضياع احفادنا

الأخ jgeorge أنت جبت من الأخر في كلامك ده ولخصه الرسول صلى الله عليه وسلم في كلمتين

"لو كان لابن آدم واديان من مال لابتغى إليهما ثالثا ولا يملأ جوف ابن آدم إلا التراب ويتوب الله على من تاب"

الدنيا أسهل من كل اللهاث والجري اللي أحنا فيه يعني هما 60 سنه ليه شايلين كل هموم الدنيا فوق راسنا !!

والله انا بتكلم عن نفسي قبل اي حد

لازم وقفه كل واحد يقفها مع نفسه ويفكر ويحسم أمره

تم تعديل بواسطة الجدار

رابط هذا التعليق

شكرا يا الجدار

انت لخصت اللى عاوز اقولوه و لكن فيه ناس بيتخذوا من الدين تبرير لهجرتهم فى الغرب

فالآية إن الذين توفاهم الملائكة ظالمي أنفسهم قالوا فيم كنتم قالوا كنا مستضعفين في الأرض قالوا ألم تكن أرض الله واسعة فتهاجروا فيها فأولئك مأواهم جهنم وساءت مصيرا

الناس عمالة تفسره و تقول شفت بقى مادام الواحد طلعان عينه فى مصر و مضطهد من الحكومة و الشرطة يبقى يهاجر و ان هذه الاية رخصة للهجرة

طب و لما الواحد يهاجر الى الغرب و يجى الملاك لحظة الموت يسأله ولادك طلعوا مسلمين و لا لاْ، ربتهم ازاى، ابنك زنى و لا شرب الخمر، بنتك طلعت ايه، مافيش استعباط لانك انت الللى جبتهم و عارف الخطر، و لما بترجع مصر تلاقى اولاد جيرانك اتربوا بالطرية اللى كلنا عارفينها و متجوزيين و سعداء، هنستعبط على ربنا و نقوله معلش اصلنا كنا اقليات عرقية و مستضعفين فى الارض؟؟؟

المستفيد الوحيد هو اقاربنا اللى فى مصر، بنرجع كل سنة محمليين بالهدايا و ما لز و طاب من المحلات، و لما حد بيزورنا فى الغرب بنستضيفه ببلاش و بنفسحه و نبسطه، و بعدين نلاقى السكينة سرقتنا و الاولاد كبرت و سابت البيت و اللى زنى و اللى اتجوز من هناك و نلاقى احفادنا فى الضياع و يمكن كمان تكون امهم نصرتهم

رابط هذا التعليق

الغربة

كلمة كبييييييرة معرفتش معناها بجد إلا لما جربتها ..

انا بقالي حوالي 5 شهور متغرب

الغربة

ياااااااااه

الغربة أخدت .. ضحكت ابني اللي لسة بترن في وداني

الغربة أخدت .. دفا البيت و السهر لحد الفجر

كفاية......................................................... بجد مش قادر اكتب ............................ الغربة وحشه قوووووووووي

رابط هذا التعليق

حبيت اشارك واقول وأفضفض

وانا اللي لو اتكلمت الحروف هتبكي

تراب مصر والزبالة اللي في الشارع في مصر بالدنيا كلها وفلوس الدنيا

حب مصر جوايه خلاني قربت اتجنن ولو اتجننت مزعلش لاني مجنون بحب مصر

اوعة تفتكروا اني تعبان في الغربة ماديا او في التعامل لا

انا مبرمج في شركة صاحبها امريكي وقاعد في الكويت وراتبي الحمد لله كويس كتير ورتبي لما اسمع بعض المصريين بيقولوا لو ناخد نصه مش هنسيب هنا ولكن انا غير مرتاح اصلا لا راتب ولا حياة كفاية عليه لما اصحى واشم هواء مصر بالدنيا

وشبابي اللي هيروح هنا هل يساوي الراتب لا طبعا ولا كنوز الدنيا وصدقوني ان فعلا راجع مصر خلال ان شاء الله ومن غير مقاطعه كمان تسع شهور قولوا يا رب يعدوا خير وارجع سليم ولو عرضوا عليه كنوز الدنيا مش عاوز

وهرجع ادور على رزقي في مصر واللي ربنا كتبه ليه راضي بيه كفاية اشوف امى وابوية وبنتي ومراتي واخوية وصحبي ولو قلت اي الدنيا جمبي والحياة لن تقف

تحيا مصر ويعيش المصريين المصريين بس ومش كل اللي شايل جواز سفر مصري في نظري مصري

لكن المصري يعني الشهامة والرجولة واخلاق المصري . مصري يعني مصري

رابط هذا التعليق

حبيت اشارك واقول وأفضفض

وانا اللي لو اتكلمت الحروف هتبكي

تراب مصر والزبالة اللي في الشارع في مصر بالدنيا كلها وفلوس الدنيا

حب مصر جوايه خلاني قربت اتجنن ولو اتجننت مزعلش لاني مجنون بحب مصر

اوعة تفتكروا اني تعبان في الغربة ماديا او في التعامل لا

انا مبرمج في شركة صاحبها امريكي وقاعد في الكويت وراتبي الحمد لله كويس كتير ورتبي لما اسمع بعض المصريين بيقولوا لو ناخد نصه مش هنسيب هنا ولكن انا غير مرتاح اصلا لا راتب ولا حياة كفاية عليه لما اصحى واشم هواء مصر بالدنيا

وشبابي اللي هيروح هنا هل يساوي الراتب لا طبعا ولا كنوز الدنيا وصدقوني ان فعلا راجع مصر خلال ان شاء الله ومن غير مقاطعه كمان تسع شهور قولوا يا رب يعدوا خير وارجع سليم ولو عرضوا عليه كنوز الدنيا مش عاوز

وهرجع ادور على رزقي في مصر واللي ربنا كتبه ليه راضي بيه كفاية اشوف امى وابوية وبنتي ومراتي واخوية وصحبي ولو قلت اي الدنيا جمبي والحياة لن تقف

تحيا مصر ويعيش المصريين المصريين بس ومش كل اللي شايل جواز سفر مصري في نظري مصري

لكن المصري يعني الشهامة والرجولة واخلاق المصري . مصري يعني مصري

تحيه كبيرة من واحد بيحب مصر لواحد من القلائل اللي بيحبوا مصر

ربنا يكرمك ويرجعك لأهلك بالسلامة ويرزقك بالحلال

:Head:

رابط هذا التعليق

تصدقوا , علي قد مصر مافيها من عجب العجاب واشياء كثيرة مبنحبهاش وهي غالبا بتكون تصرفات ناس غير مسئولة او عندها عدم مبالاة والله الواحد لما يفتكر الصحاب والاهل والناس الطيبة من المصريين اللي متقليش منهم في الدنيا وخفة دمنا حتي في المصائب والمشكلات ياااااه وحشتيني يا مصر والقاهرة خصوصا وحشيتني الزحمة والتراب والغلاسة والله بجد ....علي اي حال تحيه مصر حبيبت قلبي.[/font :redrose: ]

رهبان بالليل فرسان بالنهار..................هكذا يجب ان نكون نحن المسلمين .

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته

رابط هذا التعليق

تسلم يا حدار علىردك بس صدقني

كفاية عليها احنا عليها

اه منك يا بلادي يا حزينة يا سعيده

يا موطحنا بالف وادي وانت بيك الف وميت مدينة

المدينة بالف وادي واغلى من الف مدينة

خليني فيك اعيش على ايديك يا ارض مينا

ايوة ارض مينا وعيسى ويوسف ومحمد قائد السفينة

هية السفينة واحلى سفينة

اومي ونادي علينا يا بلادي نادي وسمعينا

الله جميلة منك قولي من تاني ولادي ولادي

الله جميلة منك يا اجمل مدينة

ايوة ولادك جنودك دروعك سهامك وصوتك

بس قليها تاني انت عارفه بتجري دمي لما تنادي علينا من تاني

ولا اقولك وشوشيني صوتك ده نغم معطر سنيني

ولا اقولك كفاية عليه بس ........

ضميني حبيبتي ضميني وسبيني

عمري في حضنك بس بردوا وشوشيني

بحبك يا مصر وحبك في قلبي يا ارض النصر

..................................................

رابط هذا التعليق

تسلم يا حدار علىردك بس صدقني

كفاية عليها احنا عليها

اه منك يا بلادي يا حزينة يا سعيده

يا موطحنا بالف وادي وانت بيك الف وميت مدينة

المدينة بالف وادي واغلى من الف مدينة

خليني فيك اعيش على ايديك يا ارض مينا

ايوة ارض مينا وعيسى ويوسف ومحمد قائد السفينة

هية السفينة واحلى سفينة

اومي ونادي علينا يا بلادي نادي وسمعينا

الله جميلة منك قولي من تاني ولادي ولادي

الله جميلة منك يا اجمل مدينة

ايوة ولادك جنودك دروعك سهامك وصوتك

بس قليها تاني انت عارفه بتجري دمي لما تنادي علينا من تاني

ولا اقولك وشوشيني صوتك ده نغم معطر سنيني

ولا اقولك كفاية عليه بس ........

ضميني حبيبتي ضميني وسبيني

عمري في حضنك بس بردوا وشوشيني

بحبك يا مصر وحبك في قلبي يا ارض النصر

..................................................

كلامك جميل بكانى لانى بحس بالغربة اضعاف الاحساس فى اى مناسبة تمر عليا وافتكر اذاى كنا بنعيشها زمان فى بلدى واحنا وسط اهلنا وامنا وابونا وجيراننا ومصر وشوارعها

يارب يا بلدى تخرجى من اللى انتى فيه بتمنى تبقى احسن من كده وبقول يا رب ومش بعيد عليك يا رب اى حاجة انقذها يا رب

شكرا ليك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      لا يجد العرب والمسلمون فى الغربة خلال شهر رمضان الكريم أفضل من الطاولة المصرية وتجمعات الجالية المصرية فى أورعرض المقال كاملاً
    • 0
      يختلف شهر رمضان الكريم هذه السنة عن العامين الماضيين بالنسبة لأبناء الجاليات المصرية المقيمين فى الخارج لاسيمعرض المقال كاملاً
    • 3
      شعور دفين داخلي   هو دائمآ هاجسي منذ غادرت مصر ... و ها أنا علي مشارف 30 سنة غربة ...  غادرتها و لكني لم اتركها  و لم انفصل عنها ابدآ .. و عاد حوار جانبي بين اخي الكبير ابو محمد و الزميل العزيز فولان بن علان ليضيف حطبآ علي شعلة لم و لن تنطفيء ... معظم المغتربين منا يحلمون بالعودة يوما ما إلى مصر ..  وينتظرون تحقيق هذا الحلم بفارغ الصبر.. هناك من فعلها بكل سعادة و هناك من شعر بصدمة  بعد العودة  عندما يكتشف  أن الوطن لم يعد كما تركه وأن نار الغربة قد تكون أرحم. و لكن دعوني أسألكم سؤ
    • 7
      كواحدة قضت معظم حياتها مغتربة مع الوالدين ثم مع زوج وابناء دايما كنت بأدور على الوطن الغائب عني كل حد اتغرب وحس يعني ايه غربة بيدور على كيان ينتمي له حتى لو كان كيان افتراضي في فضاء الانترنت المحاورات هنا كانت الكيان ده على مدى سنوات تجاوزت العشرة بقليل المكان هنا غير كتير في مفهومي للعديد من القيم قيمة الوطن مصاحبة لشعور الانتماء الجذر أو القبيلة الانتماء لأشباهك ماتحسش وسطهم انك غريب يمكن كنت محظوظة ان تواجدي في السعودية ماكانش اغتراب كبير للتشابه إلى حد كبير ما ب
    • 4
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته    انا في حيرة من امرى ... شغال ف السعودية بقالي سنتين ونصف ف شركة مقاولات مهندس كهرباء راتبي 4500 غير البدلات وقدمت ف شركة الكهرباء ف مصر وحددولي موعد مقابلة    محتاج راي حضراتكم هل اترك الشركة ف السعودية واشتغل ف مصر  ولا السعودية افضل ؟ انا ف حيرة من امرى جدا  ياريت تفيدونا بخبرتكم وجزاكم الله خيرا
  • أضف...