اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استشارة ياهل الكويت

Recommended Posts

احبائى بالكويت

انا وصلى العقد والتاشيرة الحمدلله خلاص بس فى شوية حاجات عايزها من خبرائنا بالكويت

اولا : انا جالى التاشيرة والعقد بس فى مشكلة ان المرتب اللى متفقين عليه هو 700 دينار والعقد مكتوب فيه 300 وكلمت صاحب الشركة قالى ده بس فى العقد الرسمي للتوثيق وكده ومرتبك زى متفقنا اكيد

انتوا ايه رايكم وكمان ادا كان ده عادى هناك ولا ايه

ثانيا : العقد مجرد ورقة واحدة مفيهاش نهائيا اى شئ من اللى اتفقنا عليه على كلامه

وعلى كلامه ان انت اما تيجى هنعمل عقد فيه كل الشروط

رابط هذا التعليق

احبائى بالكويت

انا وصلى العقد والتاشيرة الحمدلله خلاص بس فى شوية حاجات عايزها من خبرائنا بالكويت

اولا : انا جالى التاشيرة والعقد بس فى مشكلة ان المرتب اللى متفقين عليه هو 700 دينار والعقد مكتوب فيه 300 وكلمت صاحب الشركة قالى ده بس فى العقد الرسمي للتوثيق وكده ومرتبك زى متفقنا اكيد

رابط هذا التعليق

احبائى بالكويت

للاسف انا في الكويت و كان نفسي اساعد لكن برده حكاية العقد دي ماتتمطنش ماهو ممكن يقول انا كاتب 300 دينار و مايدكش اكتر منهم في الشهر و لما تجي تقوله انك ما اتفقتش علي كده هيقولك انك انت اللي اختارت و العقد انت موافق عليه اهوه و ممكن يكون صادق و عامل الحكاية دي علشان الضرايب مثلا

انا بصراحة مش عارف لكن في انتظار باقي ردود الاعضاء و ان شاء الله يفيدونا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا كنت فى الكويت بعمل فى الحكومة من فترة و مهندسة

و لم اسمع ان مهندس له مدة خبرة 3 سنوات و راتبه 700 دينار

الكويتيين خفضوا رواتب العمالة لما ارتفع قيمة الدينار مقابل الجنيه

لا تذهب الا لو كتب كل شئ متفق عليه بالعقد و خصوصا الراتب و الاجازات

و لازم تسأل عن اصحاب الشركة و موقفهم المالى لان هناك شركات كتير بتأخر الراتب

او تعطيك جزء بحجة انها بتدخره لك و ما اكثر حججهم

فخذ حذرك جيدا لانك رب اسرة

و لست وحيدا

و خلى بالك محدش يضمن خليجى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

كلمة صغيرة

((العقد شريعة المتعاقدين))

إذا وافقت فا أفترض أسوء الفروض أن راتبك سيكون 300 دينار فقط

يجب التفكير جيدا في الأمر

ده مستقبل اسرة!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

وربنا يكتبلك ما فيه الخير،،،

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا متشكر جدا يجماعة على ردودكم وانا برضة اتاكدت من الراجل ومن ناس تانية على مستوى الشركة وعلى موضوع المرتب اللى هو حاطه فى العقد ولقيت ان الموضوع بس عشان الضرايب والتامينات

المهم يجماعة سؤال بعد ادنكم

ايه خطوات عمل التاشيرة فى مصر وبتاخد كام مدتها وادا كان فى سفارة فى الاسكندرية

وشاكر تانى مرة لردودكم

رابط هذا التعليق

الطير المسافر

بصراحه أنا مش مطمن

الشركة اللي انت رايحها دي شكلها شركة أي كلام لإن مافيش شركة محترمة هتعمل اللي انت بتقول عليه ده ... وبقولك ثاني مرة فكر تاني علشان ما تندمش ... أول ما اشتغلت في شركات المقاولات كان معايا مهندس قعد في السعودية حوالي ثلاث سنين وبعد كده نزل على مصر وفتح مكتب وبعد كده جيه الكويت على فيزا .. مفيش مرة يقعد معايا فيها إلا ويقوللي "الله يرحم أيام السعودية" عمار يا سعودية وخد بئا عندك كلام من ده كثير حسرة وندم ومقارنة على الوضع اللي عايش فيه هنا والوضع اللي كان عايشه في السعودية

الشقة الثلاث غرف وحمامين دول علشان تلاقيها هنا في الكويت يبقى مش اقل من 350 دينار يعني نصف مرتبك واحسب عليهم 75 دينار قسط السيارة زي ما قالك الحاج فوزي كده يبقى إحنا في حسبة 450 دينار دول كده بس أساسيات ... إحسب كمان أكل وشرب مش أقل من 100 دينار ... بنزين السيارة + الزيت (نفترض إن إن شاء الله مفيش أعطال ولاحاجة) 25 دينار ... تليفون 20 -25 دينار ... لو بتدخن (علبة سجاير في اليوم) يعني 15 دينار ... بحسبة صغيرة هتلاقي إن الحسبة اللي فاتت دي تعملها من 600 - 625 دينار وكلها حاجات أساسية لا يمكن الاستغناء عنها إلا في أضيق الظروف ... لسه ما خرجتش مرة في الأسبوع إنت والعائلة بحسبة من 5-10 دينار في المرة الواحدة ... يعني هتلاقي نفسك لو بتوفر ال 50 دينار تبقى ميه ميه ... عايز توفر أكثر يبقى لازم تشوف سكن غير اللي أبو ثلاث غرف ده وتشوف شقة محندقة قوي .. محندقة قوي قوي وتعملها حوالي 180 دينار يبقى إنت كده يا زعيم حوشت من 150 إلى 200 دينار (واللي بصراحة ومن تجارب واقعية قدامي ما بيحصلش) ... الجملة الشهيرة هنا في الكويت يقولك فلوس الكويت مافيش فيها بركة بعكس السعودية ...

بصراحة لو انت مرتاح عندك في السعودية يبقى خليك عندك أحسن ...

تحياتي

رابط هذا التعليق

آه ... من الحق

نسيت أقولك على حاجة كمان ... الشركة دي إنت هتيجي عليها وهي اللي عملالك العقد الأساسي .. يعني دي أول كفيل ليك في الكويت ... وفي الكويت أول كفيل يعني بيقدر يتحكم فيك بسهولة ... إزاي؟ ... يعني لو عجبك مثلا عرض في شركة ثانية وده فعلا وارد جدا وهتلاقي ... وقولت إنك عايز تسيب الشركة وتحول على الشركة الثانية في الحالة دي هيقولك مفيش عندي تحويل وبالسلامة على بلدك ويبقى ساعتها لازم يبقى الشركة اللي هتروح عليها دي لازم تعملك فيزا من أول وجديد ... المشكلة دي واقع فيها هنا ناس كثير قوي قدامي يعني واحد مثلا راتبه 400 دينار وجايله عرض على 650 طبعا الفرق كبير لكن العرض بتاع ال 650 دينار بيبقى مشترط إن الإقامة تكون قابلة للتحويل ... وبالتالي العرض بيروح عليه لإن هو جاي من مصر على الشركة اللي هو فيها وبالتالي صعب التحويل.

علشان كده إذا ما كان العرض كويس وفي شركة محترمة يبقى تفكر تاني احسن

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

انا برضة هفهمكم على حاجة انا مش مستريح هنا فى السعودية مش كبلد بس كراتب المرتب ده افضل من المرتب اللى انا باخده وغير الوضع الوظيفى الجديد بالنسبة ليا افضل وتناسب مع مؤهلاتى والشركة هنا وضعها غير مستقر تماما

المهم انا متشكر جدا على ردودكم وانا برضة مش هغامر انا هروح اشوف ايه النظام الاول وبعدين لو الظروف جيدة هجيب مراتى ونستقر محصلش خير اكون برضة مخسرتش غير شهرين تلاتة لانى على اى حال منتهى من السعودية ونازل يوم 9-4

رابط هذا التعليق

بجد 300 دينار والله العظيم مش هيكفوا السكن في حدود 300 دينار و الاكل في حدود 150 دينار و لازم سيارة في حدود 75 دينار القسط و بخصوص التليفون ممكن نقول 3 دينار و السجاير العلبة ب نص دينار شوف انت بقا هتشرب كام علبة في الشهر و كمان فعلا السيارة هتحتاج بنزين و زيت و خلافه ب 25 دينار زي الاستاذ حسن ما قال ده و مش بارتفاع المرتب صدقني الفلوس في الكويت بتطير من الايد زي الحمام و الله انا عندي فكرة كده بما ان حضرتك مهندس ميكانيكا يبقي اكيد تعرف تشتغل في ورشة ميكانيكا ممكن حضرتك تشتغل الصبح في الشركة و بليل تدور علي ورشة و تشتغل فيها و المكيانيكيا هنا بيكسبوا دهب و انا اعرف سواق سوري اشتغل في الميكانيا 3 سنين و الله العظيم فتح له ورشة خاصة بيه اقصد يعني اجر محل و اشتري العدة و جاب صبيان و ورشته بقت بسم الله ما شاء الله شغالة زي الفل

حضرتك محتاج علي الاقل 600 دنيار

رابط هذا التعليق

هلا بيك استاد محمد ايجيبت وشكرا على الرد بس ممكن حضرتك تكون مقريتش موضوعى من الاول انا مرتبى 700 دينار مش 300 بس الاشكالية ان العقد وصل ليا بمبلغ 300 دينار بس عشان الضرايب والتامينات على حسب كلام الكويتى

ممكن حد يجماعة يدلنى انا هعمل ايه اما اروح مصر وهروح فين عشان الاجراءات وادا كان فى سفارة فى الاسكندرية زى السعودية لو سمحتوا

رابط هذا التعليق

هلا بيك استاد محمد ايجيبت وشكرا على الرد بس ممكن حضرتك تكون مقريتش موضوعى من الاول انا مرتبى 700 دينار مش 300 بس الاشكالية ان العقد وصل ليا بمبلغ 300 دينار بس عشان الضرايب والتامينات على حسب كلام الكويتى

ممكن حد يجماعة يدلنى انا هعمل ايه اما اروح مصر وهروح فين عشان الاجراءات وادا كان فى سفارة فى الاسكندرية زى السعودية لو سمحتوا

انا اللي اعرفه ان السفارة الكويتية في القاهرة الدقي اما في الاسكندرية الله اعلم و بخصوص المرتب يارب يكون كلام الكويتي صحيح و لو المرتب 700 دينار يبقي سير علي بركة الله اما الاجرائات فان والله ما اعرفش بس طبيعي هيبقي فيه كشف طيبي و حاجات تانية كده مش فاكرة بس انت خلي الكويتي يبعت لك الاوراق و روح السفارة الكويتية و ان شاء الله يساعدوك :closedeyes: و يا رب امورك تعدي علي خير و ابقي طمننا لما توصل الكويت :unsure:

و اي استفسار بخصوص الكويت انا في الخدمة :happy:

رابط هذا التعليق

اخي العزيز

بمناسبه تغيير الراتب من 700 الي 300 احذر

مفيش هنا حاجه اسمها ضرايب وتامينات وكل حاجه واضحه وراتبك اللي في عقدك يبنزل علي حسابك البنكي

والراتب ده بتفضل مربوط بيه لحد متغير العقد

خللي بالك واتاكد من النقطه دي

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      شركة صباغ الكويت تقدم الشركة مجموعة متنوعة من المنتجات، بدءًا من الدهانات الداخلية والخارجية إلى الطلاءات الخاصة بالخشب والمعادن. يتميز كل منتج بجودته وقدرته على التحمل في ظروف متنوعة.   افضل شركة اصباغ الكويت تولي الشركة اهتمامًا كبيرًا للحفاظ على البيئة، حيث تتبنى مبادرات مستدامة وصديقة للبيئة في عملياتها. تسعى أيضًا إلى دعم المجتمع المحلي من خلال مشاركتها في المبادرات الاجتماعية   كيف تختار شركة اصباغ الكويت اختيار ألوان الديكور المثالية يعتمد على عدة عوامل
    • 0
      يوما بعد الآخر يثبت الرئيس السيسى أنه قائد لا يعرف الراحة فهو يسابق الزمن كما لو كان فى تحد كبير من أجلعرض المقال كاملاً
    • 3
      السلام عليكم اعمل في السعودية منذ 17 سنه وكانت الحياه جميله حيث ان اولادي كانوا معي ولكن نزلوا نهائي منذ 3 سنوات واصبحت الحياه صعبة بدونهم وهم يلحون علي في العودية بشكل نهائي لان الاولاد بدأت مشاكلهم العادية وزوجتي غير قادرة علي ادارة الامور معهم مع العلم اني  املك بيت ومحل مؤجر ومبلغ قليل من المال في مصر و ليس لدي وظيفة في مصر وافكر في العوده وعمل اي مشروع ولكني متخوف من القرار لان مجال خبرتي بعيد عن مصر ارجوا النصيحه
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)—أعلنت نبيلة مكرم، وزيرة الدولة المصرية للهجرة وشؤون المصريين بالخارج، عن خطة متكاملة بالتعاون مع وزارة التخطيط لاستيعاب العمالة العادة من الكويت منهم 225 مصريا عائدا عبر الإمارات. وأوضحت الوزير وفقا لبيان نشر على الصفحة الرسمية لوزارة الهجرة بفيسبوك: "استمرار جهود الوزارة لمتابعة العالقين المتجهين للكويت، حيث قامت شركات السياحة خلال اليومين الماضيين بالالتزام بإعادة 225 مواطنا قادما من الإمارات، بلا أي غرامات أو أعباء إضافية، وفقا لما تم... View the full
    • 5
      اتابع منذ فترة موجة جديدة رافضة لتواجد العمالة المصرية في الكويت ... فما بين تلك البرلمانية الكارهة لمصر حتي النخاع و صولاتها في البرلمان الكويتي ضد المصريين  و بين بلوجرز و هاشتجات علي حسابات كويتية و صحفيين و فنانين علي نفس الموجة ... و تزايدت وتيرة هذا الهجوم المشوب بالاهانات البالغة بصورة متصاعدة يومآ بعد يوم ...  و الحق يقال ان الرد الرسمي و الشعبي حيال هذا الهجوم كان يشوبه دائمآ الرفض و التأكيد علي قوة العلاقات بين البلدين .. مؤخرآ قام بلوجر مصري ردآ علي ما يحدث  باضافة كليب ظاهر
  • أضف...