اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقديم بلاغ

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      مكونات عمل بيتزا باللحمة المفرومة      1 عجينة بيتزا مقاس 16 إنش      1 أونصة زيت زيتون      6 أونصات بيتزا سوشي      5 أونصات من مزيج الجبن والبيتزا (80 بالمائة من جبن الموزاريلا منزوع الدسم جزئيًا ، 20 بالمائة جبن بارميزان) ، مبشور      3 أونصات سجق إيطالي حار      2 أونصة بيبروني      2 أونصة لحم خنزير مقطع إلى شرائح      2 أونصة من لحم الخنزير المقدد ، مفتت      1 أونصة بيتزا من مزيج الجبن تعليمات الوصفة بعد معرفة طريقة عمل عجينة العشر دقائق      ادهن القشرة بز
    • 13
      بمناسبة إفطار اليوم ( ربنا يتقبل منا ومنكم الصيام والقيام وصالح الاعمال ) والعيد بكره بقى واللحمه وكده النهاردة الشيف اللبناني الشهير س س س ( سي السيد سكرسيان ) هايقدم لكم طبق شو كتير حلوووو .. وشو كتير مهضوم وبسيط إسمه " جلاش باللحمة المفرومة " .. ما بأدري المصريين بيعرفوا يعني إيه جلاش ولا لأ ؟!! عامة .. ده شكل الطبق بعد ما خلصتوا أي حد ريقه هايجري ويهجم عالتلاجة ويشق ريقه بحاجه ويقول نسيت ... أنا مش مسئول المهم ... نبدأ بالمقادير - لفة جلاش ( تقريباً بتبقى نص كيلو ) - نصف ك
    • 13
      أنا جه فى دماغى سؤال غريب بس مش لاقيله إجابه إشمعنى إختارنا الكوسة للدلالة على الواسطة والمحسوبية؟ يعنى ليه مش البامية ولا الملوخية مثلآ.....هل فى خلفية تاريخية للموضوع مثلآ? حد فكر فى الموضوع ده؟
    • 8
      السلام عليكم محتاجة طريقة عمل طبيخ الكوسة بس افضل بدون صلصة ينفع واللا الصلصة ضرورية انا بحثت فى مواقع البحث عن طبيخ الكوسة النتيجة.. كل ما وجدت..الكوسة فى بلدى..والكوسة فى وطنى..والنظام الجمهورى والكوسة ملهاش علاقة بالطبيخ خالص :blush2:
    • 6
      السلام عليكم طبعا كلنا او معظمنا بيرمى لب الكوسة لما تيجى تعمل محشى بس انا هقولكم على طريقة جميلة وسهلة ولذيذة جدا كمان 1-هاتى لب الكوسة وشوحيه على النار(يعنى ضعى شوية زيت قليلين وضعيهم فى طاسة غير قابلة للصق) وضعى بعض الملح والفلفل والبهارات وبعدين ضعى لب الكوسة وخليه يتشوح فى الزيت شوية لغايت ماتفقد المياه اللى جواها وضعى عليه مكعب مرقة دجاج او لحم 2-اعملى صوص بشاميل على طريقتك او ممكن تشتريه جاهز وحضريه 3-ضعى اللب المتشوح فى صينية فرن بعد دهنها بزيت او سمنة 4-ضعى البشاميل على الوش من فوق
  • أضف...