اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابشرو مقابلات كيبك الجديدة مارس 2009

Recommended Posts

صديقى العزيز د/علاء

كما يعرف الجميع من مداخلاتك انك شخصيه ذات حس عالى واسلوب راقى ...طيب الاخلاق ولا تتكلم فيما لا يعنيك

كنت وما زلت نموزج يحتذى به فى الاخلاق والثقافه والفكر والمعلوماتيه والعلم...انت لم تتجاوز ولن تتجاوز فأنت كما عرفتك

لا تلتفت الى ما لا يفيد وخاصه فى هذه الايام التى انت اعلم بقيمتها منى ...انت ومن معك من منتسبى كيبك

اخى وزميلى العزيز...استمر كما انت بنفس اسلوبك المحترم ولا تعير انتباهك لاى تجاوزات واترك الامر لمن بيده الامر

الاخ /جو

اتمنى ان لا اكون اسأت انا فهم مداخلتك على انها اسقاط على احد زملائك والتلميح الى انه سيده

لانه فى هذه الحاله اسلوب غير مقبول منك تجاه زميل عزيز...وخاصه ان الاعزاء الذين تدخلو فى هذا الموضوع

كلهم رجال

وفقكم الله جميعا

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

:closedeyes:الناس اللى بتابع قناة tv 5 على حد علمى انة فى برنامج اخبارى بيذاع يوميا عن كيبيك بس المشكلة انى معرفش معادة بيبقى الساعة كام ممكن حد يعرفنى الميعاد

الاخ الفاضل محمد,

انا اتابع قناة tv5 من وقت لاخر.. البرنامج يذاع الساعة 7:24 صباحا.. و اسمه: DE QUEBEC A VANCOUVER, CARNETS DE ROUTE

هل هذا هو البرنامج اللذى تقصده؟

و عموما توجد قناة tv5 موجهة لكيبيك.. مثل القناة الموجهة الى الشرق الاوسط.. و هحاول ابعت لك ازاى تتفرج عليها من عالنت ان شاء الله..

بالتوفيق باذن الله.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

الأخ مايوزر :.

أنا شفت مداخلتك مع دكتور علاء وبصراحة مش شايف منه أي إسائة وكلامه كان في منتهي الأحترام والذوق والراجل ماطلبش منك حاجة غريبة أنت وعدت قبل كده بإنزال الكتاب وبالتالي لازم توفي بوعدك وده مش تشكيك في حصولك علي الكتاب لكن لما توعد بشيء ويرجع حد يطلبه منك يبقي ده مش شيء غريب ولما يقولك في ميزان حسناتك ويبقي الراجل دخل ربنا بينك وبينه وبالتالي كرامة لله سبحانة وتعالي أعتقد يكون أقل شيء هو تلبية رغبة أخ مسلم لك وكمان أخ لك في هذا المنتدي المحترم

ربنا يجعلنا أداة لقضاء حوائج الناس

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

الأخ مايوزر :.

أنا شفت مداخلتك مع دكتور علاء وبصراحة مش شايف منه أي إسائة وكلامه كان في منتهي الأحترام والذوق والراجل ماطلبش منك حاجة غريبة أنت وعدت قبل كده بإنزال الكتاب وبالتالي لازم توفي بوعدك وده مش تشكيك في حصولك علي الكتاب لكن لما توعد بشيء ويرجع حد يطلبه منك يبقي ده مش شيء غريب ولما يقولك في ميزان حسناتك ويبقي الراجل دخل ربنا بينك وبينه وبالتالي كرامة لله سبحانة وتعالي أعتقد يكون أقل شيء هو تلبية رغبة أخ مسلم لك وكمان أخ لك في هذا المنتدي المحترم

ربنا يجعلنا أداة لقضاء حوائج الناس

الاخ الفاضل رحالة,

اتمنى ان نغلق الحديث عن هذا الامر.. و سبب استيائى كان كلمة : "تستخسر فينا", و كلمة "مش دى كل الاسئلة اللى فى الكتاب"..

اسلوب الكلام و التعبير يختلف من بيئة الى أخرى.. و ما استشعره كلاما مهينا, قد تستشعره انت انه "بدافع العشم".. و العكس صحيح.

و لن أعلق كثيرا عن الرد المتبع اللذى قاله.. و عن ردود الاخرين.. لان الامر أقل من ان ارد عليه.... ناهيك عن الهمز و اللمز.. و الرغبة فى إثارة الضغائن و الفتن..

من الممكن كلمة واحدة فقط ان تدمر أفعال سنين.. و ان تقيم حروب.. و تسقط دول..

فى النهاية, قد آثرت الصمت حتى لا يزيد الامر عن حده, و قد قال رسول الله: أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا. كما قال الله فى كتابه العزيز: "وقل لعبادي يقولوا التي هي أحسن إن الشيطان ينزغ بينهم إن الشيطان كان للإنسان عدوا مبينا" .صدق الله العظيم.

و ما رددت عليك الا للتوضيح.. ولانك شخص محترم.. و مرة أخرى اتمنى ان يتوقف النقاش فى هذا الامر عند هذا الحد, لانه لا يستحق اى نقاش او استنزاف لطاقاتنا و عقولنا.

مع كامل الاحترام لك و لكل الاخوة الزملاء.. و خصوصا الاخ جو...

لك منى كل التحية و التقدير, و بالتوفيق باذن الله.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

عزيزى ابو سمرة انا لم اقصد شيء وحش 00 انا قرئت الاسم 00 الدكتورة اثار فارما 00 انا اسف لهذا الالتباس

ياريت حد يعرفى الاسم اية؟

رابط هذا التعليق

أخي العزيز joo

كيف حالك وعساك بخير وأخبار الفرنساوي أيه اليومين دول علي حسك وإنت مستوي كام دلوقتي

نقول عاشر مثلا ؟ :roseop:

تم تعديل بواسطة منال شوقي

رابط هذا التعليق

عزيزى ابو سمرة انا لم اقصد شيء وحش 00 انا قرئت الاسم 00 الدكتورة اثار فارما 00 انا اسف لهذا الالتباس

ياريت حد يعرفى الاسم اية؟

شكرا لطلبك الاستيضاح سيد/جو

اسمحلى ارد عليك بالنيابه عن المحترم الذى اعرفه شخصيا/عصر فارما وعن كل اللى يعرفوه حتى لا يتكرر الالتباس

واللى اعتقد انه مش هيرد على ذلك حاليا او بعدين

اسمه كما فى البطاقه الشخصيه/ محمد باشا عصر

اسمه الاول/محمد

اسم والده/باشا

اسمه العائله/عصر

يبقى الاسم الثلاثى محمد باشا عصر

ولو اثار زى منتا قرأتها يبقى لازم تتكتب كده dr/athar pharma

مش هطول عن كده ومش عاوزين تعقيب من اى نوع على هذا الاستيضاح مع الشكر مسبقا للجميع

ربنا يوفقك فى الفرنساوى انشاء الله

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

:)الناس اللى بتابع قناة tv 5 على حد علمى انة فى برنامج اخبارى بيذاع يوميا عن كيبيك بس المشكلة انى معرفش معادة بيبقى الساعة كام ممكن حد يعرفنى الميعاد

الاخ الفاضل محمد,

انا اتابع قناة tv5 من وقت لاخر.. البرنامج يذاع الساعة 7:24 صباحا.. و اسمه: DE QUEBEC A VANCOUVER, CARNETS DE ROUTE

هل هذا هو البرنامج اللذى تقصده؟

و عموما توجد قناة tv5 موجهة لكيبيك.. مثل القناة الموجهة الى الشرق الاوسط.. و هحاول ابعت لك ازاى تتفرج عليها من عالنت ان شاء الله..

بالتوفيق باذن الله.

معلش بما انى زميل فى المنتدى فعلي أن أشارك بكلمة حق لأن الساكت عن الحق شيطان أخرس

أولا محدش غلط الدكتور علاء وقالة إنك غلطت وأن بقولهالك يا دكتور بكل إحترام ولا شماتة ولا إنتقام منك لأنى ببساطة معرفكش ولكن

أن بوضح أسباب خطئك أنا ولا أى حد قرأ إسلوب ردك على الأخ ماى يوزر وإفتكرة عشم منك ولاأى حاجة أى نعم إنت قلت له فى الأخر ربنا

يجعله فى ميزان حسانتك لكن فى الأول قلت له ( إنت مستخسرة فينا ) يا أخى إفترض حسن النيه وتحلى بالصبر وإفترض حسن النية فى

الأخرين إلى أن يثبت العكس وبالرغم من كدة مردش عليك الأخ ماى يوزر بأى شئ يحرجك وإن كان وجه لك ترقية الإسلوب منك للتعامل مع

الاخرين ولكن كان علية أن يرد عليك مدافعا عن نفسة

ثانيا : أرى أن حياتنا الوظيفية والغربه وضغط العمل والعامل النفسى يجب أن يراعى وهذا موجه للاخ ماى يوزر

فكان عليك ألا تأخذ رد الكتور علاء بجانب من الحساسية وكان ممكن بذكاء منك تقلب كلامة لنوع من المزاح يعنى تمتصه وهو

دة إلى إحنا عاوزينة إذا كنا عاوزين نحب بعض مش نساعد بعض لحد ما نهاجر وكل واحد يشوف حياتة لأ يا جماعة إحنا عاوزين نشبع كل الأعضاء

بقواعد واحدة ثابتة والله الحكاية مش هجرة وبس الهجرة ده أول الطريق إحنا رايحين مجتمع غير عربى ولا شرقى وبالتالى إحتياج العربى للعربى

فى الغربه الاوروبيه دة هيكون له مدلول قوى أقوى من إحتياجنا لبعض هنا فى المنتدى . أنا كنت قرأت فى توبيك كان عملة الأخ نصار إلى حقيقى بنفتقدة

هذة الأيام ولكن قلوبنا معه بالتوفيق كنت قرأت له عن نداءة لإنشاء رابطة للمصريين بالغربه وكنت معجب بالفكرة وقرأت كتير من المداخلات وكان البعض متردد

فى الإلتحاق بالرغم من إنضمام بعض الأعضاء ولكن طرح فكرة دون وضع كافة الاسس لتدعيمها بالتأكيد سيضعفها معذرة للحديث بوفرة عن هذا الموضوع ولكن

أنا هنا ليس لتهويل الأمور ولكن لما رأيتة من شد بين الأعضاء قد زاد بكثرة الفترة الماضية بل وادى إلى غلق التوبيك قبل ذلك وأنتم تعلمون

لذا أرجو من الجميع التفكير بشدة فى فكرة يجمع عليها كافة الأعضاء تؤدى لتوطيد العلاقات بين كافة أعضاء المنتدى

ليعلم الجميع أنى أحب هذا المنتدى وليعلم الجميع أن ليس بينى وبين أى عضو خلاف فى شئ

تحياتى لزملائى الدكتور علاء والاخ ماى يوزر وكافة أعضاء المنتدى

وليد نور

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

انا كويس جدا يا منال شكرا على سؤالك انا خلصت من شهور المستوى السابع ولم استفد شيء من السنتر

وانا الان متابع مع مدرس بيجيلى البيت واستفدت منة كتير وحسيت انى مكنتش باخد حاجة فى السنتر خالص

ومنتظر 00 دعواتك

رابط هذا التعليق

انا كويس جدا يا منال شكرا على سؤالك انا خلصت من شهور المستوى السابع ولم استفد شيء من السنتر

وانا الان متابع مع مدرس بيجيلى البيت واستفدت منة كتير وحسيت انى مكنتش باخد حاجة فى السنتر خالص

ومنتظر 00 دعواتك

حلو اوي مستوي سابع يا joo دة انت علي كدة عديت وربنا معاك وتتقدم اكتر بس يا تري انت كاتب مستوي كام في الابليكيشن

رابط هذا التعليق

ومنتظر 00 دعواتك

انا كاتب السابع وبعت الشهادة مع الورق

بجد ربنا يوفقك -- انت بالذات المفروض تاخد الCSQ بدون مقابلة -- ومعاها اعتذار رسمى -- وتعويض انك تكمل باقى اجراءات الهجرة مجانا

لا حول ولا قوة الا بالله سبحان الله والحمد لله

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز المحترم د/ابوسمرة>>الاخ العزيز المحترم د/خالد المسلم>>الاخ العزيز المحترم د/حسام يوسف>>الاخ المحترم الكبير مازن اطرش>>الفاضل المحترم نصار>>الاخ العزيز المحترم استروفي باشا>>العزيز المحترم د/ماجد غنيم>>الغالي المحترم الرحالة باشا حمدلي على سلامتك وربنا يتم شفاء الوالد على خير>>الاخ العزيز المحترم د/علاء>>العزيز المحترم د/ميدو منصور>>الزميل المحترم الزعيم :

بما انكم اكتر خبرة ودراية بأمور الهجرة ومن قدامى المهاجرين..وما أتوسمه فيكم من ثقافة وكريم الخلق ووافر المعلومات ورقي الاسلوب وحبكم للمساعدة....أعيد وأكرر عليكم نفس السؤال أنتم بالأخص مع كامل الاحترام لبقية الاعضاء...حيث أنني قمت بمراسلة مكتب الهجرة في سوريا بشأن اضافة الزوجة في حالة الزواج...فكان ردهم عليا كالتالي :

عليك ان ترسل لنا جميع اوراقها لدراستها وتقيمها وانتظر رد منا لأنه سيتم تأجيل مقابلتك لحين الانتهاء من دراسة الملف...وهنا سؤالي : أولا : ماهي المدة التي ممكن يجيلي بعدها المقابلة الجديدة وهل ممكن أتحكم أنا في هذه الفترة أم لا ؟؟

ثانيا : تنصحوني أبعت الورق بعد اجتياز المقابلة اللي قربت جدا بعون الله وبعدين أضيفها...ولا اضيفها من دلوقتي ؟؟

منتظر رد حضراتكم للأهمية وآسف لو كنت بصدعكم معايا

مع خالص الشكر والتقدير والاحترام :lol: :closedeyes:

ما فائدة القلم إذا لم يفتح فكراً، أو يضمد جرحاً، أو يرقأ دمعه، أو يطهر قلباً أو يكشف زيفاً، أو يبني صرحاً يُسعد الإنسان في ضلالة .

رابط هذا التعليق

ربنا معاكم جميعا

يا ترى يا استاذ جو وظيفه حضرتك عليها درجات اضافيه ؟؟

انا بسأل لانى هقدم ان شاء الله على 8 او 9 السنه دى عشان اكون كملت 4 سنين خبره

بس قلقان شويه لانى عازب ووظيفتى مش فى اللسته

انا داخل الديلف بى ان ان شاء الله فى شهر 5

هل كده كفايه ولا لازم ايلتس كمان عشان درجات الانجلش

و المفروض اكتب فى الابلكيشن المستوى الكام المره دى ,, على الورق محتاج محتاج 14 درجه لغات بفرض انى هاخد ال 6 بتوع المقابله كاملين

ربنا يستر

سؤال جانبى

هو الاطباء ملهمش اى درجات اضافيه فى اللسته الجديده ؟

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز المحترم د/ابوسمرة>>الاخ العزيز المحترم د/خالد المسلم>>الاخ العزيز المحترم د/حسام يوسف>>الاخ المحترم الكبير مازن اطرش>>الفاضل المحترم نصار>>الاخ العزيز المحترم استروفي باشا>>العزيز المحترم د/ماجد غنيم>>الغالي المحترم الرحالة باشا حمدلي على سلامتك وربنا يتم شفاء الوالد على خير>>الاخ العزيز المحترم د/علاء>>العزيز المحترم د/ميدو منصور>>الزميل المحترم الزعيم :

بما انكم اكتر خبرة ودراية بأمور الهجرة ومن قدامى المهاجرين..وما أتوسمه فيكم من ثقافة وكريم الخلق ووافر المعلومات ورقي الاسلوب وحبكم للمساعدة....أعيد وأكرر عليكم نفس السؤال أنتم بالأخص مع كامل الاحترام لبقية الاعضاء...حيث أنني قمت بمراسلة مكتب الهجرة في سوريا بشأن اضافة الزوجة في حالة الزواج...فكان ردهم عليا كالتالي :

عليك ان ترسل لنا جميع اوراقها لدراستها وتقيمها وانتظر رد منا لأنه سيتم تأجيل مقابلتك لحين الانتهاء من دراسة الملف...وهنا سؤالي : أولا : ماهي المدة التي ممكن يجيلي بعدها المقابلة الجديدة وهل ممكن أتحكم أنا في هذه الفترة أم لا ؟؟

ثانيا : تنصحوني أبعت الورق بعد اجتياز المقابلة اللي قربت جدا بعون الله وبعدين أضيفها...ولا اضيفها من دلوقتي ؟؟

مع خالص الشكر والتقدير والاحترام :lol: :lol:

اخى العزيز محمد فى راى المتواضع افضل واحسن زى ماقولت لك فى التليفون انك تجوز الاول وبسرعه تبعت ورقها وكل الشهادات بتعتها بما فيهم شهادة الخبره واعتقد كدا هتكسب درجات زياده ومقابلتك هتكون انت اكتر ثقه

ومطمن وانت بتقول انها بامر الله هتكون كويسه فى الفرنساوى واعتقد هتكون مقابلتك على الصيف بامر الله شهر 7 او 8

فاتتاخر شويا فى المقابله بدل ما تتاخر لما تخد السى اس كيو فى اضافتها فى الفيدرال وبامر الله انا متاكد ان موفق فى المقابله سوا عازب او متزوج

وربنا يبارك فيك يارب ويكرمك ويوفق اخونا علاء فى مقابلة الشهر القادم وكل اخوتنا يارب جميعا ويفرحوا وينضموا لينا فى انتظار المديكال

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أنا مع رأي الأخ استروفي تماما ...استروفي جاب المفيد ..بس انت استخر ...وربنا يوفقك للصواب

رابط هذا التعليق

مع خالص الشكر والتقدير والاحترام :lol: :lol:

اولا ............الف مبروك يا باشا و ربنا يتمم لك على خير ( بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما فى خير )

ثانيا .........الاخ الغالى استروفى جابلك المفيد واتاك بالرأى السديد جزاه الله خير

و اسمحولى ارحب بحبيب الملايين اخونا الفاضل د خالد المسلم و نورت المنتدى يا باشا....................

رابط هذا التعليق

الهي تنجح بالمقابلة يا دكتور علاء ...ويثبت اقدامك وينصرك على اعدائك ...المهم عزيزنا تكون هادئ الأعصاب وتخليك متفائل للنهاية ..انا بنص المقابلة حسيت اني خلاص ..وحسيت المتحن خلاص حيرسبني ..لكن بالنهاية نجحت ..فاكتشفت انو الممتحنين ..مش بس بيهمهم اللغة والخبرة والشهادات ..لكن كمان بيهمهم السلوك ..والطباع ..لذلك مهما قلك ..ماتنفعلش ..وكن صادق ..قدر ما تستطيع ..وربنا معاك

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...