اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مصنع الخرافي لتليفزيونات LCD بمدينة العبور

se_ Elsyed

Recommended Posts

عمال أدور عليك أتاريك هنا جنبي .... تيرلا لم لم

بالأمس كنت مع صديق مصري في زيارة للسعودية كنا بنتفجر سوا على محلات الأل سي ديهات والبلازمات .. ات ات ات ... اللي تعقد بصراحة

وجت سيرة إن الحاجات دي جماركها ضرب نار في مصر ..

يعني عشان تاخد تليفزون جربان 32 بوصة .. تدفع بالمستريح 3000 ج جمارك ,,, which is tooooooooo much بصراحة

وبرضوا أسعارها في مصر لسه عاليه

فلقيته بيقولي : ماهو الخرافي جنبك في العبور ما شتريتش منه ليه ؟

فقلت له خرافي مين .. هو له في الحاجات دي ؟

أتاري الخرافي باشا عامل مصنع تجميع وتصنيع تليفزيونات إل سي دي في العبور ... بس حسب الطلب ولطلبات الجُملة ..

برضوا مش فاهم ؟

فقال : الموضوع بسيط جداً ... في العالم كله ما فيش غير 3 شركات تقريباً هما اللي بينتجوا البورد الخاصة بشاشات LCD وبلازما ... حاجه زي شركة إنتل كده بتاعت البروسيسور... وبعد كده بقى سوني إل جي أو أبو أشرف حتى .. كله بياخد البورد ويركب عليها الشاسية وشوية حاجات تانية فوق بعض ونزل السوق يا معلم ..

فقال الخرافي بيختصر الطريق وبيجمع التليفزيونات دي ويطرحها في السوق المصري تحت ماركة " دايو "

لكن الحب كله بيلاقيه من طلبات القرى السياحية والفنادق وما شابه اللي بتبقى شكلها رخم لما يبقى منتجع وحركات ويحط في الغرف شاشات دايو ... فبيروحوا للحج الخرافي ويقولوا له : حدارجه بدارجه وهابرا كادبرا خلي دايو تبقى سوني ... فيروح شايل إسم دايو ولازق مكانه سوني .. عملية نضيفة 100 %

بس انا شايف إنها غش .. أينعم القرى السياحية دي ما بعتش المُنتج لحد .. لكن أهو برضوا غش ..

بس بشكل عام بيقول لي الجهاز زي الفل ... وسعره خرافي بالنسبة لمصر - ما هو خرافي بقى - .. يعني تليفزيون أل سي دي 37 بوصة وضمان 3 سنين .. سعره 600 دولار من المصنع ... يعني 3300 ج .... يا بلاش والله وماليش دعوة بالماركة طالما نقاء صورته كويسة وفي مصنع كويس هايضمنه ويعمل له مساندة فنية ...

بس للأسف المصنع ما بيبعش للمستهلك مباشرة .. فقال لي .. لما تنزل مالكش دعوة .. أنا هاظبطك وأجيب لك تليفزون من دول ..

لكن الحاجه اللي بتحير المغتربين بغض النظر عن السعر إن الاجهزة الألكترونية اللي في بيوتنا بتبقى for one month use بس ... يعني الواحد لو متجوز من 10 سنين .. فمابيلحقش يتهنى بالحاجات دي .. اهو على الأقل تعمل بثمنها .. وكمان تدفع إنت فلوس من هنا وتخزن الحاجة لما تسافر .. وتيجي بعد شهور قليلة تلاقي التكنولوجي إتغيرت والأسعار أتغيرت .. والحاجات اللي عندك إتحولت لحاجات أثرية ...

فهي معادلة صعبة ... يا ترى الواحد يمشي حاله بالحاجات اللي عنده دلوقت ولما يستقر يبقى يشتري حاجات up tp date

ولا يضربها شوز ويشتري أحدث ما توصل إليه العلم الحديث ... بس بكره يلاقيه كُهنه ؟

وبرضوا جايلك يا خرافي . جايلك وكاشف راسي يا حبيبي ... أهو نلحق نتفرج لنا على ماتش في الحاجات الحلوه دي .. لإن عندي إعتقاد راسخ إن اللي عنده شاشة إل سي دي او بلازما فوق 37 بوصة عُمر فريقه ما يتغلب أبدأً لو بيتفرج له على ماتش .. حتى لو كان فريقه ده أسمنت أسيوط وبيلاعب منتخب محاجر البرازيل

( ما عدا موديست .. اللي حتى لو لو جاب شاشة إل سي دي مطعمه بحبيات بلازما مع شطائر من الجُبن الطازج ومقاسها 47 كريب جورجيت ... برضوا الزمالك بيتغلب ... لإن ده بيبقى عيب صناعة في الشاشة نفسها .. يعني الموضوع لا له علاقة بشيكابالا أو دو كاستال أو دو ري مي فاصوليا سي .. حبيبي يابو ساميه والله )

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

( ما عدا موديست .. اللي حتى لو لو جاب شاشة إل سي دي مطعمه بحبيات بلازما مع شطائر من الجُبن الطازج ومقاسها 47 كريب جورجيت ... برضوا الزمالك بيتغلب ... لإن ده بيبقى عيب صناعة في الشاشة نفسها .. يعني الموضوع لا له علاقة بشيكابالا أو دو كاستال أو دو ري مي فاصوليا سي .. حبيبي يابو ساميه والله )

حتى الشاشات بيغشوها

يعني قال لو راح اتفرج في الملعب هيكسبوا ..... . اهلاوي

رابط هذا التعليق

الكلام ده صحيح ..

:wub: :roseop: wst::

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

الآن ليس توقيت مناسب لشراء الال سى دى .. لأنه بدأ الاتجاه الى الشاشات عالية الوضوح HDMI وده معناه انه الشاشات الحالية ترخص أكتر وأكتر .. وبالتالى يجب الانتظار قليلا .. على فكرة تكلفة الشاشة 32 بوصة عالية الوضوح بعد الجمارك والشحن فى السعودية حوالى 1100 ريال من الصين طبعا بس مواصفات فنية عالية (يعنى لابد تاخد فى اعتبارك درجة التباين 1 : 10000 أمس شفتها عملاها الى جى .. فيه فى السوق حاجات 1 : 500 و 1: 800 و 1000 .. وهكذا ..

باختصار قرار الشرا لازم يكون مدروس فنيا وماليا .. وعلى فكرة بهجت بيصنعها ويونيفرسال بيجمعها أيضا وفيه كمان حد بيجمعها

حبيبتى كالشمس لا نظر ولا اقتراب ولا استغناء

فالكل موت محقق

أنا الذى نظر الأعمى إلى أدبى وأسمعت كلماتى من به صمم

رابط هذا التعليق

وبرضوا جايلك يا خرافي . جايلك وكاشف راسي يا حبيبي ... أهو نلحق نتفرج لنا على ماتش في الحاجات الحلوه دي .. لإن عندي إعتقاد راسخ إن اللي عنده شاشة إل سي دي او بلازما فوق 37 بوصة عُمر فريقه ما يتغلب أبدأً لو بيتفرج له على ماتش .. حتى لو كان فريقه ده أسمنت أسيوط وبيلاعب منتخب محاجر البرازيل

صدقت يابو الكباتن

أنا قلت سين سين هايجيب الـ 37" إجري يا واد هات الـ 42" إذا كان ده اللي هايخلي الزمالك يكسب و الأهلي يتغلب :lash:

ماكدبتش خبر و جبت الـ 42" بس برضه مفيش فايدة .. مفيش فايدة .. مفيش فايدة :lol:

أعمل ايه أكتر من كده بس يابو أشرف :lol:

وقف الخلق ينظرون جميعا ... كيف أبني قواعد المجد وحدي

وبناة الأهرام في سالف الدهر ... كفوني الكلام عند التحدي

أنا تاج العلاء في مفرق الشرق ... ودراته فرائد عقدي

إن مجدي في الأوليات عريق ... من له مثل أولياتي ومجدي

أنا إن قدر الإله مماتي ... لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدي

ما رماني رام وراح سليماً ... من قديم عناية الله جنده

كم بغت دولة عليّ وجارت ... ثم زالت وتلك عقبى التحدي

إنني حرة كسرت قيودي ... رغم أنف العدا وقطعت قيدي

أتراني وقد طويت حياتي ... في مراس لم أبلغ اليوم رشدي

أمن العدل أنهم يردون الماء ... صفوا وأن يكدر وردي

أمن الحق أنهم يطلقون الأسد منهم ... وأن تقيد أسدي

نظر الله لي فارشد أبنائي ... فشدوا إلى العلا أي شد

إنما الحق قوة من قوى الديان ... أمضي من كل أبيض وهندي

قد وعدت العلا بكل أبي ... من رجالي فانجزوا اليوم وعدي

وارفعوا دولتي على العلم والأخلاق ... فالعلم وحده ليس يجدي

نحن نجتاز موقفاً تعثر الآراء ... فيه وثمرة الرأي تردى

فقفوا فيه وقفة حزم ... وارسوا جانبيه بعزمة المستعد

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...