اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نشرة أخبار العقارات

مدى إستفادة العضو من الموضوع  

162 اصوات

1. 1. هل إستفاد القارئ الكريم من الموضوع ؟

• نعم
      150
    • لا
      3
    • محتاج مزيد من المعلومات
      9

Recommended Posts

انا قرات رد حضرتك فى طريقة الشراء و كانت مفيدة جدا اشكرك عليها

ارجو توضيح رايك الشخصى فى حدايق الاهرام عيوبها ومميزاتها و لماذا من وجهة نظر حضرتك ان 6 اكتوبر افضل منها فى الاستثمار

و لماذا حدايق الاهرام لا تعتبر استثمار ناجح طويل المدى ؟؟

طبعا بعد كلام كل الافاضل ابو ريم واشرف محمد (مع حفظ الالقاب) مش هعرف اقول حاجة

بس ليه يا مدام ذهبية مش بتتجهى للمنصورة (وخاصة حى الجامعة) طالما انتى ناوية عالاستثمار

المنطقة هناك مكان جيد جدا جدا للاستثمار والمبلغ اللى يتحط فى شقة فى الحدايق او الشروق هتبقى مقدم كويس اوى فى المنصورة

وتقسطى الباقى على سنة او سنتين

انا شايف ثورة مبانى فى منطقة حى الجامعة واللى اصبحت اميز مكان فى المنصورة لقربها من كل مراكز القوى فى المنصورة ومن خدمات كتيرة واظن بعد متستلميها بشهر ممكن تاجريها فى حدود من 600 جنيه حتى 2000 حسب المكان والمساحة وده استثمار جيد جدا

وكمان انتى عارفة المنصورة ملهاش ظهير صحراوى يعنى باكتمال منطقة حى الجامعة المفترض عمليا معتش هيبقى فيه اماكن يعنى كدة كدة الاسعار هتعلى والمدينة متميزة

وفى الاخر ليكى ظروفك او متطلباتك ونتمنى لك التوفيق

تم تعديل بواسطة hOuSsAm

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

• الردود 2.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الباشمهندس أشرف .. تحية طيبة .. أتمنى أن تكون بأتم صحة وأسعد حال ، ولا تحرمنا من كتاباتك باستمرار .

الأخت عطر الجنة .. تحية طيبة ..

من المشاركتين السابقتين .. لي مداخلة بسيطة بعد إذنكم .. أولاً أنا لست مهندس .. لكني شاركت في بناء عمارة سكنية ولي أصدقاء كثيرين مهندسين ويعملون مقاولين أيضاً .. المهم من هذه المقدمة .. أريد أن أذكر شيء أعلمه علم اليقين .. وهو :

مستحيل أي مقاول أو تاجر أن الشقة تكلفة المتر تقع عليه مثلاً 1770 جنيه .. ويبيع المتر بـ2100 جنيه ] يعني مكسب 330 جنيه فقط في المتر .. وده طبعاً مستحيل .. لأن المكسب يصل أحياناً إلى 100% على أسوأ تقدير .. وناس كثير هتقول أن العمالة أسعارها زات والحديد غالي والأسمنت غالي .. كل ده صحيح ، بس في الأخر بتكون كل التكلفة دي بتقع على الزبون مش على التاجر أو المقاول صاحب الشغل .

حاجة ثانية .. لي صديق ربنا كرمه بأرض 800 متر في العبور ، وقام ببنائها ، الدور الأرضي على 50% والدور الأول والمتكرر على 60% تقريباً .. يعني تقريباً المباني على 480 متر بدروم وأرضي وثلاث أدوار .

المهم .. ربنا يبارك لصاحبي ده ويبارك للجميع .. ومحدش يقول إني بنق عليه أو بطلع أسرار المهنة .. بس أنا حبيت أوضح نقاط شفتها بعيني وتقبل التصديق أو التكذيب من الغير .

المهم .. المباني طبعاً تحت إشراف استشاري وبمواصفات الجهاز .. وأقسم بالله أنها تمت بمواصفات أعلى من مواصفات الجهاز [ لأنني اطلعت على محتويات الرخصة من الجهاز وطلباتها واشتراطاتها .. واطلعت أيضاً على التنفيذ ] من حيث سمك حديد التسليح سواءً في العمدان أو الأسقف وعدد الأسياخ وعدد شكاير الأسمنت في المتر وحاجات تانية ، والخرسانة بلغة السوق خضرا .

تعلمون حضراتكم كم تكلف بناء البدروم والأرضي والأدوار المتكررة ..

طبعاً ياريت لو نسمع أسعار من حضراتكم .. بس أنا هقولكم كلفت كام .. والأهم من كدة حتى لو كلف الدور 10 جنيه وهوه طلب فيه مليون جنيه .. فده حقه ورزقة ومحدش ليه دخل فيه [ يعني محدش يقول طب ليه الأسعار عاملة كدة ] هوه حر وده شغل وتجارة ومكسب وخسارة ، وممكن العمارة تقعد في أرابيزة سنتين ثلاثة لغاية لما تتباع ..

المهم .. تكلفة البدروم 160 ألف جنيه ، تكلفة الدور الأرضي 120 ألف جنيه .. تكلفة كل دور من الأول إلى الثالث من 80-90 ألف جنيه [ شامل الخرسانات والطوب الأحمر ] .

يعني بحسبة بسيطة ، لو افترضنا ثمن متر الأرض 1000 جنيه يكون :

800×1000=800000 جنيه + 160000 [بدروم] + 120000 دور أرضي + [ 90000×3 أدوار متكرر ] = 1350000 جنيه .

إجمالي المساحة بالمتر = [ 400 متر أرضي + (480 ×3) ] = 1840 متر

متوسط سعر المتر = 733.7 = 735 جنيه .

ولو افترضنا أن الواد صاحبي ده فيييزززز أوي وهيصرف نصف مليون على الواجهة والأسانسير والمدخل وشوية كماليات ونضيف معاها كمان الإشراف والإستشاري .. يطلع نصيب المتر 271 جنيه .

يكون إجمالي تكلفة متر الشقة شامل سعر الأرض والمباني حتى مرحلة المحارة = 735+271 = 1006 جنيه .

وعلى فكرة .. المفروض تكون التكلفة أقل من كدة بكثير لأن صاحبي حاطط أساسات تتحمل 12 دور على أمل تعديل القوانين العقارية في أي وقت فيما يخص الارتفاعات .

وطبعاً محطناش في حسبتنا البدروم نهائي ولا غرفة السطح .. يعني دول واقفين عليه ببلاش .

الكلام ده على فكرة من بداية 2010 حتى تاريخه .. لسة شغال .. ربنا يديلة الصحة .. يعني بردو وقع مع العمالة الغالية وخلافه ..

أرجو تعليق الباشمهندس أشرف .

مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح للجميع

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم تعديل بواسطة MOOOM

من قال لا ادري فقد أفتى

رابط هذا التعليق

الباشمهندس أشرف .. تحية طيبة .. أتمنى أن تكون بأتم صحة وأسعد حال ، ولا تحرمنا من كتاباتك باستمرار .

من المشاركتين السابقتين .. لي مداخلة بسيطة بعد إذنكم .. أولاً أنا لست مهندس .. لكني شاركت في بناء عمارة سكنية ولي أصدقاء كثيرين مهندسين ويعملون مقاولين أيضاً .. المهم من هذه المقدمة .. أريد أن أذكر شيء أعلمه علم اليقين .. وهو :

مستحيل أي مقاول أو تاجر أن الشقة تكلفة المتر تقع عليه مثلاً 1770 جنيه .. ويبيع المتر بـ2100 جنيه ] يعني مكسب 330 جنيه فقط في المتر .. وده طبعاً مستحيل .. لأن المكسب يصل أحياناً إلى 100% على أسوأ تقدير .. وناس كثير هتقول أن العمالة أسعارها زات والحديد غالي والأسمنت غالي .. كل ده صحيح ، بس في الأخر بتكون كل التكلفة دي بتقع على الزبون مش على التاجر أو المقاول صاحب الشغل .

حاجة ثانية .. لي صديق ربنا كرمه بأرض 800 متر في العبور ، وقام ببنائها ، الدور الأرضي على 50% والدور الأول والمتكرر على 60% تقريباً .. يعني تقريباً المباني على 480 متر بدروم وأرضي وثلاث أدوار .

المهم .. ربنا يبارك لصاحبي ده ويبارك للجميع .. ومحدش يقول إني بنق عليه أو بطلع أسرار المهنة .. بس أنا حبيت أوضح نقاط شفتها بعيني وتقبل التصديق أو التكذيب من الغير .

المهم .. المباني طبعاً تحت إشراف استشاري وبمواصفات الجهاز .. وأقسم بالله أنها تمت بمواصفات أعلى من مواصفات الجهاز [ لأنني اطلعت على محتويات الرخصة من الجهاز وطلباتها واشتراطاتها .. واطلعت أيضاً على التنفيذ ] من حيث سمك حديد التسليح سواءً في العمدان أو الأسقف وعدد الأسياخ وعدد شكاير الأسمنت في المتر وحاجات تانية ، والخرسانة بلغة السوق خضرا .

تعلمون حضراتكم كم تكلف بناء البدروم والأرضي والأدوار المتكررة ..

طبعاً ياريت لو نسمع أسعار من حضراتكم .. بس أنا هقولكم كلفت كام .. والأهم من كدة حتى لو كلف الدور 10 جنيه وهوه طلب فيه مليون جنيه .. فده حقه ورزقة ومحدش ليه دخل فيه [ يعني محدش يقول طب ليه الأسعار عاملة كدة ] هوه حر وده شغل وتجارة ومكسب وخسارة ، وممكن العمارة تقعد في أرابيزة سنتين ثلاثة لغاية لما تتباع ..

المهم .. تكلفة البدروم 160 ألف جنيه ، تكلفة الدور الأرضي 120 ألف جنيه .. تكلفة كل دور من الأول إلى الثالث من 80-90 ألف جنيه [ شامل الخرسانات والطوب الأحمر ] .

يعني بحسبة بسيطة ، لو افترضنا ثمن متر الأرض 1000 جنيه يكون :

800×1000=800000 جنيه + 160000 [بدروم] + 120000 دور أرضي + [ 90000×3 أدوار متكرر ] = 1350000 جنيه .

إجمالي المساحة بالمتر = [ 400 متر أرضي + (480 ×3) ] = 1840 متر

ولو افترضنا أن الواد صاحبي ده فيييزززز أوي وهيصرف نصف مليون على الواجهة والأسانسير والمدخل وشوية كماليات ونضيف معاها كمان الإشراف والإستشاري .. يطلع نصيب المتر 271 جنيه .

يكون إجمالي تكلفة متر الشقة شامل سعر الأرض والمباني حتى مرحلة المحارة = 735+271 = 1006 جنيه .

وعلى فكرة .. المفروض تكون التكلفة أقل من كدة بكثير لأن صاحبي حاطط أساسات تتحمل 12 دور على أمل تعديل القوانين العقارية في أي وقت فيما يخص الارتفاعات .

وطبعاً محطناش في حسبتنا البدروم نهائي ولا غرفة السطح .. يعني دول واقفين عليه ببلاش .

الكلام ده على فكرة من بداية 2010 حتى تاريخه .. لسة شغال .. ربنا يديلة الصحة .. يعني بردو وقع مع العمالة الغالية وخلافه ..

أرجو تعليق الباشمهندس أشرف .

مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح للجميع

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا انت اغفلت سعر حساب الاساسات و ستتكلف لل12 دور 140 الف على الاقل ( عادية + مسلحة) و فين تكلفة الحفر و فين تكلفة الرخصة و عداد المياة و مصاريف كنيييييييييييير غيرها مثل العزل للاسايات و الردم بعده و فرشة النظافة الاخيرة

شوف يا سيدى الفاضل

اسعار البدروم هنا اوكيه 160 الف فده سعر ماشى حاله

لكن السعر للدور المتكرر فده مينفعش مع فبلات لانه هنا استخدم طريقة الكمرات و احنا فى الفيلات بنستخدم طريقة البلاطات الخرسانية ذات الاعصاب و البلوكات المفرغة

اى 130 كيلو حدبد / متر مكعب خرسانة بسمك سقف 27 سم و عمليا بيبقى 30 سم حتى يكون عدد الاعمدة قليل جدا

انا من اسبوعين عملت اساسات و يدروم و ارضى لقطعة ارض فى الحى الرابع المجاورة الاولى لاحد الاطباء هنا فى المنتدى مساحة الارض 896 متر و البناء على النصف

اتكلف اعمدة و سقف الارضى حوالى 180 الف بسعر طن الحديد 4600 جنيه

تقدر ترجع لمشاركتى رقم 370 فى موضوع (كل ما يهم المستثمر من أمور البناء معك خطوة بخطوة )

انا قارنت بين تكلفة طرق البناء من خيث كمية الحديد

لذا التكلفة مختلفة للمبانى من خيث الاسقف كمرات او فلات سلاب

تخيل ريسبشن 10 متر * 13 متر بدون اى اعمدة فى الوسط اكيد له تمنه

تحياتى

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / MOOM

أختي الفاضلة / عطر الجنة

تحية طيبة وبعد ...

إرجعوا لموضوعي القديم ( تحديد السعر العادل للعقار ) و التي أثبت خلاله أن متوسط تكلفة سعر المتر بتكون في حدود 750 جنيه للمتر و إذا أضفنا نصيب المتر من الأرض و هو كما قالت الأخت عطر الجنة 677 جنيه يعني إجمالي التكلفة 1427 للمتر .

معنى هذا لو كانت مساحة الشقة 200 م2 و صاحبها بيبع المتر بـ 2100 جنيه

يعني هو كسبان من المشتري في حالتنا 2100 للمتر - 1427 للمتر = 637 جنيه للمتر

يعني هو كسبان 637 جنيه × 200 م2 = 127500 جنيه في الشقة الواحدة .

بالزمة دا حلال ولا حرام ؟

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / MOOM

أختي الفاضلة / عطر الجنة

تحية طيبة وبعد ...

إرجعوا لموضوعي القديم ( تحديد السعر العادل للعقار ) و التي أثبت خلاله أن متوسط تكلفة سعر المتر بتكون في حدود 750 جنيه للمتر و إذا أضفنا نصيب المتر من الأرض و هو كما قالت الأخت عطر الجنة 677 جنيه يعني إجمالي التكلفة 1427 للمتر .

معنى هذا لو كانت مساحة الشقة 200 م2 و صاحبها بيبع المتر بـ 2100 جنيه

يعني هو كسبان من المشتري في حالتنا 2100 للمتر - 1427 للمتر = 637 جنيه للمتر

يعني هو كسبان 637 جنيه × 200 م2 = 127500 جنيه في الشقة الواحدة .

بالزمة دا حلال ولا حرام ؟

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اسمحلى اقول لحضرتك ان تكلفة المتر 750 جنيه كانت وقت الحديد كان 3200 جنيه للطن و الان 5100 للطن و ايضا العامل كان بياخد 50 جنيه فى اليوم الان بعد الثورة اصبح 80 جنيه وده عامل عادى شيال و ليس متخصص

و الان اقول ليه متر الفيلات بيتكلف 1100 جنيه

دعنا نقول ان المبنى فى الفيلات بدروم + ارضى + اول فقط

حنقول دور زيادة فحنقول ده تكلفته اعلى لان الارض ب 25 % من تمن المتر

طيب اى افيلا 3 ادوار و العمارات ( بدروم + ارضى +3 متكرر) اى 5 ادوار

اى كل جنيه بيصرف فبيتقسم على عدد شقق اكثر

و هناك مصاريف ثابتة ناخد على سبيل المثال

-الرسومات ففى الفيلات يختلف التصميم الداخلى و الخارجى لكل فيلا عن اخرى وهى تحتاج الى الابتكار لكن العمارات تكاد تكون اسطمبة حسب مساحة الارض سواء تصميم داخلى او خارجى

لذا رسومات الفيلات اغلى و خصوصا ان ساكنى الفيلات بيمعنوا جدا فى الاختيار

- المداخل ففى الفيلات بيكون كلها من الاول الى اخر دور رخام سواء جدران او سلالم بينما فى العمارات فقط الى بداية السلم ناهيك عن انواع الرخام الفاخر

- الابواب ففى الفيلات يصل سعر الباب الى 6000 جنيه و يتعدى ولو فيلات بنظام الشقق فيصل الباب الى 2000 جنيه

و طبعا نوعية خشب الحلوق

- الاسوار ففى الفيلات يتوزع تمنها على 3 ادوار و فى العمارت على 5 ادوار و ايضا تمن الفاقد فى تمن متر الجراش عن كونه دور

- الواجهات قارن بين تلك الواجهات للفيلات و تكلفتها

و ستجد اللى اتكلف 10 و اللى اتكلف جنيه ولو شفت جمال قصر صلاح السعدنى فى الحى الثانى شرق بقبابه الوردية التى تشبه الف ليلة و ليلة و تسمى فيلا الديوك

و اخيرا الفيلا التى اختارها صاحبها و ننفذ له مثلها الان

ودى واحهات فقط من الشروق طيب لو جبت من التجمع حتغلى التكلفة كتيييييييييييييييير

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

أشكر لكم تعليقاتكم ..

الأخت عطر الجنة .. أنا لم أغفل الأساسات والعادية ، فهي داخلة في تكلفة البدروم ، وكذلك رسوم الرخصة والحفر والعزل وخلافه فعلى أسوأ الأحوال نعتبرها من ضمن النصف مليون المستخدمة في الواجهة والأسانسير وخلافه ..

على العموم أنا لا أختلف مع حضرتك نهائياً وليس جزئياً فقط في أن تكلفة الفيلا تختلف تماما عن تكلفة العمارة خاصة أن نسبة المباني في الفيلات 25% فقط من مساحة الأرض وهذا السبب لوحدة يكفي لمضاعفة التكلفة ، غير طبعاً الارتفاعات كما ذكرتي حضرتك .

وعلى فكرة ، الدور الأرضي الذي تكلف 120 ألف ده كان معمول بردو بدون كمرات [ فلات سلاب ] .

وفيه نقطة مهمة نسيت أن أذكرها وهي أن صديقي هذا مقاول ، يعني كان شغال بالطاقم بتاعه وهذا في حد ذاته وفر عليه في حدود 25-45% .

ونقطه مهمة أيضاً في التوفير لكونه هوه المقاول وصاحب الشغل أنه كان ومازال متواجد 24ساعة في ال24 ساعة وقت الشغل .. وهذه النقطة أنا كنت فاكر أنها وجع دماغ وخلاص .. بس طلعت أهميتها في إيه ؟؟ أنه مفيش أي تهدير للمون وقت عمل الخلاطة .. مفيش طوب بيتكسر وقت النقل .. مفيش شيكارة أسمنت تتقطع من عامل .. يروح راكنها على جنب .. مفيش حاجة اسمها العامل يعمل إلي هوه عاوزة علشان يوفر وقته وصحته ، لا طبعاً لأن فيه عفريت فوق راسه ..

كل هذه النقاط رغم تفاهتها للبعض .. إلا أنها بتوفر مايزيد عن5% من التكلفة .

من قال لا ادري فقد أفتى

رابط هذا التعليق

الاخت عطر الجنة

اسمحيلى حضرتك معظم الى ىبيتعرض دلوقتى من ايام مكان الحديد ب 2900 و3000 لانه متباعش بسبب الركود الى مازال مسيطر للان ولو افترضنا ان الزيادة زى ماحضرتك بتقولى 5100جنيه يعنى الفرق حوالى 1900-2000 جنيه يعنى تكلفة المتر المسطح هتزيد بحوالى من 70 الى 80 جنيه بسبب زيادة الحديد الى هو زايد دلوقتى زيادة وهمية بسبب ان فى اقبال اليومين دول من الراغبين بالبناء المخالف او التعلية او البناء على الاراضى الزراعية بسبب التسيب الزائد بعد الثورة ناهيك عن اصلا سياسة التعطيش الى بيمارسها احمد عز للسوق من جوة سجن طرة فمش معقول ان 80 جنيه زيادة وقتية فى سعر الحديد ترفع السعر من 750 الى 1100 يعنى فرق 350 جنيه

رابط هذا التعليق

الاخت عطر الجنة

اسمحيلى حضرتك معظم الى ىبيتعرض دلوقتى من ايام مكان الحديد ب 2900 و3000 لانه متباعش بسبب الركود الى مازال مسيطر للان ولو افترضنا ان الزيادة زى ماحضرتك بتقولى 5100جنيه يعنى الفرق حوالى 1900-2000 جنيه يعنى تكلفة المتر المسطح هتزيد بحوالى من 70 الى 80 جنيه بسبب زيادة الحديد الى هو زايد دلوقتى زيادة وهمية بسبب ان فى اقبال اليومين دول من الراغبين بالبناء المخالف او التعلية او البناء على الاراضى الزراعية بسبب التسيب الزائد بعد الثورة ناهيك عن اصلا سياسة التعطيش الى بيمارسها احمد عز للسوق من جوة سجن طرة فمش معقول ان 80 جنيه زيادة وقتية فى سعر الحديد ترفع السعر من 750 الى 1100 يعنى فرق 350 جنيه

مين قال ان المعروض الان كان من ايام الحديد ابو 2900 و الحديد اخر سعر لما نزل له كان 3200

كل المعروض فى مراحل بناءه الاولى و منه من لم يبدا بعد بناءه

كمان سعر الحديد عالمى و بعدين لو نزلت السوق و سالت يتجد حديد عز ارخص من الاستثماى

و بعدين اقرا المداخلة اولا و شوف 350 جنيه فرق ايه ستجدهم ليسوا فرق حديد

تحياتى

رابط هذا التعليق

الاخت عطر الجنة

مين قال ان المعروض الان كان من ايام الحديد ابو 2900 و الحديد اخر سعر لما نزل له كان 3200

كمان سعر الحديد عالمى و بعدين لو نزلت السوق و سالت يتجد حديد عز ارخص من الاستثماى

تحياتى

لا قرأت المداخلة وعارف الى فيها وانتى قلتى بنفسك ان سعر ال 750 جنيه كان لما الحديد ب 3200 جنيه يعنى بقية الامور التانية كانت ثابتة وملهاش علاقة بالحديد الى على على كلامك وبالنسبة لسعر ال2900 انا بقى كنت شاريه بنفسى بعد مالحديد وصل ل 9000 نزل 2900 وبالنسبة للسعر العالمى لا مش ب 5100 جنيه نهائى لو حضرتك مش متابعة الاسعار العالمية كويس لكنه غلى فى مصر الفترة الاخيرة لما عز والمصانع التانية علو الاسعار بدون مبرر وملقوش اى رقابة ده غير ان الحديد عليه اقبال فى مصر اليومين دول بسبب البناء المخالف الى منتشر وكله عايز يخلص قبل مالبلد يبقى فيها حكومة ورئيس ونظام لكن سعر عالمى لا وهجيب لحضرتك روابط بالسعر العالمى واحطها هنا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الاخت عطر الجنة

تحياتى

لا قرأت المداخلة وعارف الى فيها وانتى قلتى بنفسك ان سعر ال 750 جنيه كان لما الحديد ب 3200 جنيه يعنى بقية الامور التانية كانت ثابتة وملهاش علاقة بالحديد الى على على كلامك وبالنسبة لسعر ال2900 انا بقى كنت شاريه بنفسى بعد مالحديد وصل ل 9000 نزل 2900 وبالنسبة للسعر العالمى لا مش ب 5100 جنيه نهائى لو حضرتك مش متابعة الاسعار العالمية كويس لكنه غلى فى مصر الفترة الاخيرة لما عز والمصانع التانية علو الاسعار بدون مبرر وملقوش اى رقابة ده غير ان الحديد عليه اقبال فى مصر اليومين دول بسبب البناء المخالف الى منتشر وكله عايز يخلص قبل مالبلد يبقى فيها حكومة ورئيس ونظام لكن سعر عالمى لا وهجيب لحضرتك روابط بالسعر العالمى واحطها هنا ان شاء الله

انا ليس لى دخل فيما اشتريت

انا هنا قلت ليه تكلفة متر الفيلات 1100 جنيه لان م / اشرف سالتى فى تكلفة سابقة و لو كنت متابع كنت عرفت انه 750 جنيه دى تكلفة المتر عمارات و الان المتر فيها بيتكلف حوالى 900 جنيه

رابط هذا التعليق

ده رابط عن موضوع يخص موضوع الحديد الى زاد فى مصر وبينفى ربطه بالاسعار العالمية

http://www.edlal.com/index.php?op=news&id=11067

شهدت أسواق حديد التسليح في مصر، ارتباكاً ملحوظاً بين الشركات المنتجة والمستوردين والتجار بعد إعلان مجموعة "عز الدخيلة" زيادة أسعار تسليماتها فى الشهر الحالى بمقدار ٢٠٠ جنيه للطن.

وسادت حالة من الارتباك بين المصانع الاستثمارية بعد الزيادة التى أعلنتها مجموعة عز، فيما أعلن مستوردون عن توقيع صفقات استيراد من تركيا، ومن المتوقع أن تصل الموانئ المصرية فى الفترة المقبلة.

وتوقع مستوردو وتجار حديد التسليح عودة قوية لحديد التسليح التركى إلى السوق المحلية، مؤكدين إبرام صفقات لاستيراد نحو ٥٠ ألف طن.

كانت مجموعة "عز الدخيلة" التى تستحوذ على حصة تتجاوز الـ٦٠% قد قررت زيادة أسعار تسليماتها من الحديد بنحو ٢٠٠ جنيه للطن ليرتفع سعر الطن إلى ٤٦٥٠ جنيهاً تسليم المصنع، بينما يصل السعر للمستهلك ٤٨٧٠ جنيها للطن.

وقال أحمد الزينى، نائب رئيس شعبة مواد البناء، إن الفارق بين أسعار الحديد المحلى والمستورد يمكن أن يصل إلى ٦٠٠ جنيه فى الطن لصالح المستورد، بحيث يصل سعر المستورد إلى ٤٢٠٠ جنيه للطن مضيفا أن هناك تعاقدات أبرمت بالفعل لاستيراد نحو ٥٠ ألف طن، من تركيا، ومن المتوقع أن تصل الموانئ المصرية نهاية الأسبوع المقبل.وأكد أيمن عشرى، مستورد حديد، أن تراجع المعروض من إنتاج المصانع المحلية يشجع المستورد على إبرام تعاقدات للاستيراد لسد الفجوة بين العرض والطلب.

وقال سمير نعمان، رئيس قطاع التسويق بمجموعة عز الدخيلة إن أسعار البيع للمستهلك الذى قررته لجنة التسعير بالشركة أمس الأول تتراوح بين ٤٧٥٠ و٤٨٧٠ جنيها للطن حسب مكان التسليم.

وتوقع نعمان استيراد ما لا يقل عن ٨٠ ألف طن من الحديد خلال الشهر الحالى.

وأضاف نعمانى أن سوق الحديد غير مطمئنة خلال الفترة المقبلة فى ظل توقف المشروعات العقارية وتراجع سحب شركات المقاولات للحديد، وإمكانية دخول كميات ضخمة من الحديد المستورد. وتابع أن ارتفاع التكلفة نظرا للمضاربة على أسعار الخامات عالميا وراء رفع الشركة سعر البيع بمقدار ٢٠٠ جنيه للطن.

وحول استثمارات وتراخيص مصانع حديد التسليح الجديدة، قال مصدر مسؤول بالهيئة العامة للتنمية الصناعية، إنه من المتوقع أن تصدر لجنة الفتوى بمجلس الدولة قرارها بشأن رخص الحديد الأربعة بداية الأسبوع المقبل بعد أن طلبت اللجنة من هيئة التنمية الصناعية مستندات جديدة تخص التراخيص، وهو ما أدى إلى تأجيل صدور القرار.

فى سياق متصل، أكد مركز معلومات مجلس الوزراء تراجع إنتاج حديد التسليح خلال الشهر الماضى بنسبة ٠.٨% وقال تقرير أصدره المركز أمس أن هناك تراجعاً فى مبيعات حديد التسليح بلغ ١٢.٣% أبريل الماضى، لافتا إلى زيادة الأسعار بنسبة ٢.١% رغم تراجع المبيعات.

رابط هذا التعليق

الاخت عطر الجنة

تحياتى

انا هنا قلت ليه تكلفة متر الفيلات 1100 جنيه لان م / اشرف سالتى فى تكلفة سابقة و لو كنت متابع كنت عرفت انه 750 جنيه دى تكلفة المتر عمارات و الان المتر فيها بيتكلف حوالى 900 جنيه

انتى مش بتقولى ان الحديد موصلش ل 2900 وانا رديت عليكى انى جبته مش بقولك انتى ليكى دخل او مالكيش

رابط هذا التعليق

الاخت عطر الجنة

تحياتى

ده لو بالتكلفة دى يبقى الناس الى بتبيع شقق فى الشيخ زايد مثلا الى هى اغلى من الشروق بيبيعوا بخسارة والى هو سعر المتر دلوقتى فى حدود من 1500 الى 1800 لو شيلنا منها ال 900 وتمن الارض كدة يبقى الناس بتبيع بخسارة وكمان بيقسطوا

رابط هذا التعليق

الاخت عطر الجنة

تحياتى

ده لو بالتكلفة دى يبقى الناس الى بتبيع شقق فى الشيخ زايد مثلا الى هى اغلى من الشروق بيبيعوا بخسارة والى هو سعر المتر دلوقتى فى حدود من 1500 الى 1800 لو شيلنا منها ال 900 وتمن الارض كدة يبقى الناس بتبيع بخسارة وكمان بيقسطوا

لو رجعت الكلام ستفهم ... لان 900 ده سعر البناء فى العمارات بالاسقف الفلات سلاب و هى بتاخد تقريبا ضعف كمية الحديد فى البنا بالكمرات و ايضا بتزيد فيها نسبة الخرسانة

و تثدر نشوف كلام اخى الفاضل موم لما قال ان صاحبه كلف الدور الاول اللى مساحته 50 # ميلغ 120 الف و لما استخدم طريقة الكمرات عشان توفر معاه كلف الدور المتكرر الذى مساحنه 60 % مبلغ 90 الف سقف و اعمدة ز طوب و قال ان السعر ده عشان كونه هو المقاول ووضح الاسباب

و طبعا مفيش فيلات فى الشيخ زايد مترها من 1500 الى 1800

انا اليوم اتصل بى احد الاخوة شارى فى الحى الثالث شرق المتر 2050 تقسيط و لما جه يستلم يا هول ما رااه

رابط هذا التعليق

مع اني لن ابني بغرض التجارة و لكن لي و لأولادي باذن الله بس لفت انتباهي في الحديث عن اسعار العقارات هنا اغفال القيمة المادية للنقود يعني احنا اشترينا سنة 2006 شقة بالتجمع النرجس عمارات بالتقسيط على المحارة باجمالي 248 الف

فهل اذا رغبت في بيعها الآن (ده افتراض فقط) أبيعها بسعر السوق ام بزيادة بسيطة من سعر شرائي لها؟

هل ننسى ان قيمة النقود اختلفت من 2006 الى الآن؟ يعني ال 248 ألف دول دلوقتي ممكن يجيبوا شقة بالموقع نفسه بحرية غربية و مساحتها حوالي 140 متر ؟

و بعدين البيع و الشراء مسألة لا تعتمد فقط على التكلفة و لكن على العرض و الطلب و كل واحد حر يبيع بالسعر اللي عايزه مفيش حد بيجبر حد على الشراء طالما لا يحتكر او يبيع ما حرم الله او يكذب و يداري عيوب المباع

تم تعديل بواسطة طبيبة بالخارج

سبحان الله و بحمده عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك و عظيم سلطانك

رابط هذا التعليق

على فكرة انا فاهم الفرق بين الفلات سلاب والاسقف بالكمرات بحكم شغلى كمهندس انشائى وبصمم الاتنين لكن انا كلامى ان سعر المتر ميتعممش لان مش كل الشغل فلات سلاب الا مارحم ربى ومينفعش نربط الزيادات الكبيرة كلها بحديد التسليح الى هو فى الفلات سلاب الى بتاخد حديد اكتر بيوصل ل 130 كيلو فى المتر المكعب مش المربع فبتكون الزيادة فى حدود 80 جنيه للمتر المربع ده لماالحديد يزيد 2000 جنيه لكن الى بيحصل ان الجشع بيزود المتر بال 300 او 400 جنيه بسبب الحديد ده غير انى فى مصر اخاف اخد شغل معمول بالفلات سلاب لانى عارف قلة الضمير الى موجودة فى مصر وخصوصا ان الفلات سلاب ليه شغل مخصوص ولازم يتعمل صح

رابط هذا التعليق

مع اني لن ابني بغرض التجارة و لكن لي و لأولادي باذن الله بس لفت انتباهي في الحديث عن اسعار العقارات هنا اغفال القيمة المادية للنقود يعني احنا اشترينا سنة 2006 شقة بالتجمع النرجس عمارات بالتقسيط على المحارة باجمالي 248 الف

فهل اذا رغبت في بيعها الآن (ده افتراض فقط) أبيعها بسعر السوق ام بزيادة بسيطة من سعر شرائي لها؟

هل ننسى ان قيمة النقود اختلفت من 2006 الى الآن؟ يعني ال 248 ألف دول دلوقتي ممكن يجيبوا شقة بالموقع نفسه بحرية غربية و مساحتها حوالي 140 متر ؟

و بعدين البيع و الشراء مسألة لا تعتمد فقط على التكلفة و لكن على العرض و الطلب و كل واحد حر يبيع بالسعر اللي عايزه مفيش حد بيجبر حد على الشراء طالما لا يحتكر او يبيع ما حرم الله او يكذب و يداري عيوب المباع

حضرتك الاسعار ابتدت تتحرك من 2005 لما المغربى بدا يولع اسعارالاراضى بالمزادات والقرعة ووصلت للقمة فى اوائل 2008 وبعدها ثبتت ونزلت بسيط بسبب الاعتقاد السائدفى مصر ان العقار مبينزلش لكن الى اشترى فى 2008 وبيبيع دلوقتى بالتاكيد بيبيع اقل من وقتها وبخسارة لان الدنيا ركود من وقتها للان وفى حالة حضرتك احسبيها مع انك اشتريتى قبل ما الاسعار تولع بجد واشوفى لو كنت استثمرتى الفلوس فى ذهب او حتى حطتيهم فى بنك وشوفى هيطلعلك كام واقسميهم على اجمالى المساحة هتلاقى ان سعر المتر دلوقتى اقل لانه فى النرجس فى حدود ال 2550او اعلى قليلا

تم تعديل بواسطة mezo
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة الكرام / أعضاء المنتدى

تحية طيبة وبعد ...

هذا أبسط دليل على ما وصل إليه السوق العقاري في مصر :-

أوراسكوم للإسكان التعاونى" تلغى مشروعها فى "الفيوم

أكدت شركة أوراسكوم للإسكان التعاونى أنه تم إلغاء مشروعها السكنى التى كانت تنوى تنفيذه فى محافظة الفيوم على غرار مشروع "هرم سيتى" التى نفذته الشركة بمدينة 6 أكتوبر، وذلك لسوء الأحوال الاقتصادية لأهالى المحافظة.

وقالت الشركة فى بيان لها اليوم إن إلغاءها لتنفيذ المشروع جاء بسبب أن معدلات الفقر فى المحافظة فاق كثيرا توقعات الشركة، حيث إن الدخل الشهرى للمواطنين بالمحافظة أقل بشكل كبير من المعدلات المتوقعة.

وأضاف البيان أن الشركة حاولت تنفيذ المشروع بإنشاء مجتمع عمرانى متكامل بمحافظة الفيوم، يستطيع المواطنون من خلاله تملك وحدات سكنية بأسعار تنافسية، إلا أن المشروع لم يلقى النجاح المتوقع منه، وأشارت الشركة إلى أنه بعد دراسة متأنية ومتكاملة للموقف قامت بوقف الإنشاءات فى المشروع مع نيتها لرد الأرض لمحافظة الفيوم مرة أخرى، قبل قيام المحافظ بإلغاء تخصيص الأرض للشركة.

وكان اللواء محمود عاصم جاد محافظ الفيوم، قد أصدر قراراً بإلغاء تخصيص 160 فداناً كانت مخصصة لشركة أوراسكوم للإسكان التعاونى لإنشاء وحدات سكنية منخفضة التكاليف للشباب ضمن المشروع القومى لإسكان الشباب بمنشأة "عبد المجيد" بالوحدة المحلية لقرية "الغرق" بمركز أطسا، مؤكدا أن الأرض سوف يعاد تخصيصها لمديرية الإسكان بالمحافظة لتدرج ضمن الأراضى التى ينفذ عليها وحدات سكنية للشباب فى المرحلة القادمة.

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

حضرتك الاسعار ابتدت تتحرك من 2005 لما المغربى بدا يولع اسعارالاراضى بالمزادات والقرعة ووصلت للقمة فى اوائل 2008 وبعدها ثبتت ونزلت بسيط بسبب الاعتقاد السائدفى مصر ان العقار مبينزلش لكن الى اشترى فى 2008 وبيبيع دلوقتى بالتاكيد بيبيع اقل من وقتها وبخسارة لان الدنيا ركود من وقتها للان وفى حالة حضرتك احسبيها مع انك اشتريتى قبل ما الاسعار تولع بجد واشوفى لو كنت استثمرتى الفلوس فى ذهب او حتى حطتيهم فى بنك وشوفى هيطلعلك كام واقسميهم على اجمالى المساحة هتلاقى ان سعر المتر دلوقتى اقل لانه فى النرجس فى حدود ال 2550او اعلى قليلا

معلش انا اسف بخصوص اسعار التجمع الخامس بالنرجس لانى لاقيت كذا اعلان فى وسيط الاسبوع ده والاسعار بتتراوح من 2300 الى 2350 وممكن يوصل ل 2500 فى بعض الاعلانات واكيد فيه تفاوض وواضح ان فعلا الاسعار قلت عن الصيف الى فات الى الشقق فى النرجس كانت من 2550 الى 2650 فواضح ان الاسعار فعلا نزلت فعليا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...