اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محافظ الشرقية يمنع مكبرات الصوت فى المساجد «للقضاء على التلوث السمعى»

mffaswan

الآذان و مكبرات الصوت  

25 اصوات

1. 1. ?? ???? ??? ????? ?????? ?? ?????? ????? ?? ????????

• ??? ?? ????? ???? ???? ? ????? ?????? ????
      1
    • ?? ?? ?? ??????? ???????? ? ??? ?? ????? ??? ??????
      8
    • ??? ?? ????? ??? ?????? ??? ???????? ???????? ??? ??????
      4
    • ??? ?? ??? ??? ?????? ?? ???????? ???????? ?????? ?????? ????????
      12

Recommended Posts

رجاء قبل قراءة الموضوع قراءة المداخلة http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...st&p=432989 فى نفس الموضوع و التى تطلب من الأعضاء التروى قبل الحكم على الخبر

الإدارة

ا

إخوان .... تبينوا الخبر قبل أن تصيبوا قوما بجهاله فتصبحوا على مافعلتم نادمين..... أنا من الشرقيه وأعيش فى قلب الزقازيق وألأذان يرفع فى مكبرات الصوت الخارجيه كالعاده ولكن الجديد الذى لاحظته أن المساجد لاتشغل الميكروفونات إلا عند ألآذان فقط أما سابقا فكان كل امام أو اى يرجل بالمعاش فاضى ويقوم برعاية السجد يقوم بتشغيل اذاعة القرآن الكريم على الميكروفونات الخارجيه قبل ألآذان ممكن بنصف ساعه أو يزيد ..........

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أصل الخبر في جريدة المصري اليوم على الرابط: http://www.akhbarak.net/articleview.php?id=1250948

و سؤالي للأخوة المحاورين .. في الامارات حيث عملت لفترة هناك، تم توحيد الآذان في كافة المساجد، بحيث تؤذن جميعها في لحظة واحدة و بصوت واحد .. و هي فكرة طالما أعجبتني ..

و لكن قرار السيد محافظ الشرقية الأخير كان اولى به أن يقوم بدراسة حل كالتوحيد بدلاً من إلغاء الآذان في المكبرات في ظل إتساع الرقع السكنية و الضوضاء بشكل عام، فكيف يكون التذكير بالصلاة بدون مكبرات الصوت؟؟

لقد قمت بوضع استفتاء في هذا الموضوع للمشاركة بعمل استطلاع لآراء السادة الأفاضل أعضاء المحاورات لتوضيح وجهات النظر حول هذه المسألة .. لذا أرجو المشاركة.

تم تعديل بواسطة Advisor

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق

انامش عارفة ايه اللى مضايق الحكومة فى اصوات الآذان ؟

ده احنا يا ناس بلدنا اقصد كل محافظات مصر يعنى اللى من مميزاتها عن دول العالم كله هو اصوات اآذان واختلاف صوت المؤذنين بجميع اصواتهم

ليه ناس بنلغى كل حاجة جميله فى بلدنا ليه والله ده حرام هو احنا يعنى مش لاقيين غير صوت الاذان اللى مش بياخد دقيفة هو اللى بيزعجنا وبيعمل تلوث سمعى؟!!

طب وصوت الكلاكسات ووقفة المرور والاصوات العاية بتاعة كل حاجة والصخب الناتج ولا ولا اااااااااااا

ده انا والله فى غربتى بجيب القنوات المصرية ساعة الاذان بتوقيت القاهرة عشان اسمع صوته والاقى نفسى ببكى عشان بيفكرنى صوت المؤذن ببلدى لانه معالم بلدى الجميله اللى بتختفى واحدة واحدة يقومه عاوزين يلغوه خالص حراااااااااااام

انا مش عارفة اقول ايه تانى عاوزة اقول حاجات كتير لكن انا معنديش القدرة على ترتيب الكلام ومش عارفة حاسه بغضب وزعل وخايفة لما انزل مصر ملاقيش الحاجات اللى انا بحبها فيها اللى مخليانى صبره على الغربة :)

آآآآآآآآآآآه يا مصر

رابط هذا التعليق

يعني وقت الصلاة مفيش حد خارج المسجد هيسمع الآذان ؟

ده بجد ولا هزار ؟

طيب مفيش مشكلة من توحيد الآذان من أجل التنسيق ولا تتعارض اصوات المؤذنين

لكن منع صوت الاذان وتكميم صوت الحق؟

لا حول ولا قوة الا بالله .

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

انامش عارفة ايه اللى مضايق الحكومة فى اصوات الآذان ؟

ده احنا يا ناس بلدنا اقصد كل محافظات مصر يعنى اللى من مميزاتها عن دول العالم كله هو اصوات اآذان واختلاف صوت المؤذنين بجميع اصواتهم

ليه ناس بنلغى كل حاجة جميله فى بلدنا ليه والله ده حرام هو احنا يعنى مش لاقيين غير صوت الاذان اللى مش بياخد دقيفة هو اللى بيزعجنا وبيعمل تلوث سمعى؟!!

طب وصوت الكلاكسات ووقفة المرور والاصوات العاية بتاعة كل حاجة والصخب الناتج ولا ولا اااااااااااا

ده انا والله فى غربتى بجيب القنوات المصرية ساعة الاذان بتوقيت القاهرة عشان اسمع صوته والاقى نفسى ببكى عشان بيفكرنى صوت المؤذن ببلدى لانه معالم بلدى الجميله اللى بتختفى واحدة واحدة يقومه عاوزين يلغوه خالص حراااااااااااام

انا مش عارفة اقول ايه تانى عاوزة اقول حاجات كتير لكن انا معنديش القدرة على ترتيب الكلام ومش عارفة حاسه بغضب وزعل وخايفة لما انزل مصر ملاقيش الحاجات اللى انا بحبها فيها اللى مخليانى صبره على الغربة :roseop:

آآآآآآآآآآآه يا مصر

الأخت الكريمة فتفوتة

للمصرين مدارس في القراءة و تلاوة القرآن و التواشيح و المدح و الآذان و ما إلى ذلك .. و مع هذا .. نجد إن الإدارة في الأزهر الشريف لا تحافظ على هذه الخصوصية المتفردة بيها مصر .. يعني دي ثروة ثقافية و إرث ديني لابد من الحفاظ عليه بشتى السبل و بكل طاقتنا .. لإن ده بيمثل هويتنا الإسلامية المصرية .. و حجة إن الآذان بيعمل إزعاج .. فده عذر أقبح من ذنب .. يعني معرفش يسيطر على قادة السيارات و المركبات من حيث إستعمال آلات التنبيه .. و لا عرف يطبق القانون الخاص بتوقيع المخالفة على استخدام آلة التنبيه .. و المرور بعشرين جنيه بيمشي الليلة .. مالقيش غير الآذان علشان يعمله حجة .. و حجة البليد .. منع الآذان !!

بس أنا متهيألي إن القرار ده هايتهاجم و يتلغي .. مش عارف ليه حاسس كده .. بس ببأقول يا رب يحصل كده .. و ربنا فوق المفتري !!

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق

يعني وقت الصلاة مفيش حد خارج المسجد هيسمع الآذان ؟

ده بجد ولا هزار ؟

طيب مفيش مشكلة من توحيد الآذان من أجل التنسيق ولا تتعارض اصوات المؤذنين

لكن منع صوت الاذان وتكميم صوت الحق؟

لا حول ولا قوة الا بالله .

الأخ الكريم .. شاب مصري ..

لا .. مافيش حد وسط الدوشة بتاعة الشارع هايسمع صوت الآذان الداخلي .. وخصوصاً في مدينة الزقازيق .. و اللي يعرف المدينة دي يعرف إن الضوضاء فيها لا تحتمل خصوصاً في منطقة المنتزة و الزراعة و القومية و معظم مناطق الزقازيق .. ناهيك عن منيا القمح و ديرب نجم .. فالأخيرتين في قمة الإزعاج !

أما مسألة توحيد الآذان .. أظنها نوقشت قبل كده و اترصد لها 40 مليون جنيه لتوحيد الآذان بالقاهرة .. و أترفض الاقتراح ده بحجة إن المبلغ أولى إنه يتصرف على حاجات تانية !

رابط هذا التعليق

ذات مرة كان شيخ الأزهر إماماً في الصلاة في أحد أكبر مساجد "المنصورة".. وهو -كما يعرف جيداً جداً من يصلي خلفه في الجامع الأزهر في القاهرة- من أصحاب "التون" الهادئ جداً أكثر من اللازم وخاصةً في وجود مايكروفونات الإذاعة والتليفزيون بما أن الصلاة منقولة فيهما..

ولأننا نتحدث عن صلاة الجمعة .. فمن الطبيعي أن يتواجد عدد "ضخم" من المصلين خارج مساحة المصلى التي يمكن فيها سماع الإمام بشكل كامل ومتابعة الصلاة معه..

ولأن هذا العدد الضخم لم يسمع الإمام في الصلاة ، أو سمعه بصعوبة ، كاد الأمر أن يتطور إلى نتيجة "مش لطيفة"..

فما بالكم بعدم وجود مكبرات للصوت أساساً؟

بدلاً من المنظرة التي نرى فيها كل محافظ يتصرف فيها لاستدرار (ومفيش داعي أقول الكلمة الأدق) آهات صحفيي مجلة بعينها... كان عليه أن يفكر بالطريقة المنطقية العلمية "المحترمة" التي تبدأ بتحديد وتحليل المشكلة وتحليل البدائل لاختيار الأنسب على أسس واقعية وقابلة للتطبيق.. لن ترفع العشوائية التي يفكر بها بعض التنفيذيين أي شيء سوى الضغط..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

سأدلوا بدلوي في هذا الموضوع بصفتي (مسلم)

1.اعتقد ان استخدام المكبرات قد بدأ منذ السبعينات (في السعودية على الاقل) اذن فهو ليس تراث (ضارب في الجذور)

2.ان كانت هناك مشكلة فهي (في حده الصوت وعلوه الذي يزيد مع تداخل اصوات عده مساجد في اوقات متزامنه) خاصة لو اضفنا تعرض مرضى المشفيات شبه الدائم لحصة كبيرة من (الديسيبل الصوتي العالي)

3.جهاز ((المكبر)) نفسه يتحمل جزأ كبيرا من المشكلة

لكن كل ما سبق لا يشكل الا جزأ يسيرا من المشكلة وتظل المشكلة الكبرى هي

(المؤذن) نفسه ان ((كان صوته غير جميل و رخيم وله نداوة و حلاوة للسامعين)) فالمشكلة ان البعض (يتطوع) للاذان (ولا شك انه مشكور في ذلك) لكن صوته (يؤهل)

وانا شخصيا (نادرا) ما استسيغ (اصوات المؤذنين في مكبرات الصوت)

واتمنى لو ان هناك (لجنة لاجازة المؤذنين) واعتقد ان اذان الاخوة العراقيين والاتراك هو الاجمل (رأي شخصي)

و فكرة توحيد (وقت الاذان) اؤيدها (شريطة الا يكون اذان الكتروني مسجل!!!!!)

اذن الحل في التنظيم والا تترك الامور هملا لكل من اراد ان ياتي بمكبر صوت ويرفعه كيفما اراد وقتما يشاء

(اللهم اهدنا الى سواء السبيل)

امين

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

بدلاً من المنظرة التي نرى فيها كل محافظ يتصرف فيها لاستدرار (ومفيش داعي أقول الكلمة الأدق) آهات صحفيي مجلة بعينها... كان عليه أن يفكر بالطريقة المنطقية العلمية "المحترمة" التي تبدأ بتحديد وتحليل المشكلة وتحليل البدائل لاختيار الأنسب على أسس واقعية وقابلة للتطبيق.. لن ترفع العشوائية التي يفكر بها بعض التنفيذيين أي شيء سوى الضغط..

خلص الكلام

الأخ الكريم .. شريف عبد الوهاب ..

فعلاً .. هي قرارات ينتظر آخذوها بعض النتائج في أرصدتهم الشخصية بعيداً عن أي أعتبار آخر .. حتى و لو كان دينياً .. و عشوائية القرارات ناتجة عن عشوائية السياسات اللي النظام بيتبعها .. بما في ذلك .. إختيار التنفيذيين نفسهم !

رابط هذا التعليق

سأدلوا بدلوي في هذا الموضوع بصفتي (مسلم)

1.اعتقد ان استخدام المكبرات قد بدأ منذ السبعينات (في السعودية على الاقل) اذن فهو ليس تراث (ضارب في الجذور)

2.ان كانت هناك مشكلة فهي (في حده الصوت وعلوه الذي يزيد مع تداخل اصوات عده مساجد في اوقات متزامنه) خاصة لو اضفنا تعرض مرضى المشفيات شبه الدائم لحصة كبيرة من (الديسيبل الصوتي العالي)

3.جهاز ((المكبر)) نفسه يتحمل جزأ كبيرا من المشكلة

لكن كل ما سبق لا يشكل الا جزأ يسيرا من المشكلة وتظل المشكلة الكبرى هي

(المؤذن) نفسه ان ((كان صوته غير جميل و رخيم وله نداوة و حلاوة للسامعين)) فالمشكلة ان البعض (يتطوع) للاذان (ولا شك انه مشكور في ذلك) لكن صوته (يؤهل)

وانا شخصيا (نادرا) ما استسيغ (اصوات المؤذنين في مكبرات الصوت)

واتمنى لو ان هناك (لجنة لاجازة المؤذنين) واعتقد ان اذان الاخوة العراقيين والاتراك هو الاجمل (رأي شخصي)

و فكرة توحيد (وقت الاذان) اؤيدها (شريطة الا يكون اذان الكتروني مسجل!!!!!)

اذن الحل في التنظيم والا تترك الامور هملا لكل من اراد ان ياتي بمكبر صوت ويرفعه كيفما اراد وقتما يشاء

(اللهم اهدنا الى سواء السبيل)

امين

اللهم آمين .. أخونا الكريم مسافر

طبعاً هي مش موروث .. لكن في ظل الضوضاء غير الطبيعية كان حل المكبرات ضروري و حيوي .. و خاصة مع اتساع الرقع السكنية و ترامي اطرافها .. يعني هي ضرورة .. و أنا معك في إن الحلاوة و الطلاوة في صوت المؤذن مطلوبة و لكن بحكم إن هناك من يتطوع للآذان .. فإن سيطرة الأوقاف على هذه الظاهرة سيطرة واهنة و شبه معدومة ..

و أنا أتفق معك على إن تداخل اصوات المؤذنين يؤدي في النهاية إلى حدوث شوشرة غير مقبولة سمعياً .. و لكن الحل الفعال هو أن يتم توحيد الآذان من كل المساجد و في وقت واحد ببث مباشر أو مسجل .. فسيان من وجهة نظري (الله أعلم مدى شرعية المسجل منه) المهم أن يتنبه الناس لدخول وقت الصلاة .. و لقد عايشت التجربة في الأمارات و الأخوة و الزملاء في المحاورات من المصريين المقيمين في الامارات يمكنهم ان يدلو بدلوهم في هذه التجربة و رأيهم فيها .. و أنا عن نفسي .. أعجبت جداً بها ..

و فعلاً .. التنظيم و وقف العشوائية هو المطلوب من المحافظين و التنفيذيين في شتى أرجاء الوطن الاسلامي ..

رابط هذا التعليق

.. و الأخوة و الزملاء في المحاورات من المصريين المقيمين في الامارات يمكنهم ان يدلو بدلوهم في هذه التجربة و رأيهم فيها .. و أنا عن نفسي .. أعجبت جداً بها ..

و فعلاً .. التنظيم و وقف العشوائية هو المطلوب من المحافظين و التنفيذيين في شتى أرجاء الوطن الاسلامي ..

انا بقالى فى الامارات سنة و شويه

بس الحقيقة ماشفتش حكاية الاذان الموحد

هاسأل الناس الاقدم .....و اقول لحضرتك

بالنسبة لينا فى مصر

فانا فاكرة انه من كام سنة .....كان موضوع الأذان الموحد مطروح فى القاهرة الكبرى

و هوجم هجوم شديد جدا

مش عارفة اذا كان اتنفذ و لا لأ

اللى عايزة اقولة .....ان ساعات طرح الاعلام للمواضيع بيستفز الناس

يعنى اكيد كلنا مانحبش نسمع الاذان من متطوع بيظن فى نفسه حلاوة الصوت

و هو ابعد ما يكون عن ده......

و اكيد برضه لو كنا ساكنين فى اول او تانى دور و الميكروفون متعلق جنبنا

و مش مظبوط و بيوش..... اكيد هايكون لينا رأى تانى

الحكاية عايزة شوية تنظيم من الجهات المعنيه

و عايزة مننا تفهم من غير تفريط فى الثوابت

و كمان من غير اراء مسبقة و اتهامات بان كل الناس اللى بيحاولوا ينظموا

اكيد نيتهم وحشة و عايزين يبعدونا عن ديننا .....و كده!!

الله اعلم بالنوايا ......و الناس اللى بتشتغل دول ...اقصد اللى المفروض انهم بينظموا

المفروض انهم مصريين زيينا .....و بيشهدوا ان لا اله الا الله و ان محمد رسول الله

يعنى مش من قريش.......خلينا نفترض حسن النية ...

يمكن ده يخلينا اهدأ شويه فى تفكيرنا و مش مستفزين من كل خبر ومن كل حاجة

رابط هذا التعليق

[انا بقالى فى الامارات سنة و شويه

بس الحقيقة ماشفتش حكاية الاذان الموحد

هاسأل الناس الاقدم .....و اقول لحضرتك

بالنسبة لينا فى مصر

فانا فاكرة انه من كام سنة .....كان موضوع الأذان الموحد مطروح فى القاهرة الكبرى

و هوجم هجوم شديد جدا

مش عارفة اذا كان اتنفذ و لا لأ

اللى عايزة اقولة .....ان ساعات طرح الاعلام للمواضيع بيستفز الناس

يعنى اكيد كلنا مانحبش نسمع الاذان من متطوع بيظن فى نفسه حلاوة الصوت

و هو ابعد ما يكون عن ده......

و اكيد برضه لو كنا ساكنين فى اول او تانى دور و الميكروفون متعلق جنبنا

و مش مظبوط و بيوش..... اكيد هايكون لينا رأى تانى

الحكاية عايزة شوية تنظيم من الجهات المعنيه

و عايزة مننا تفهم من غير تفريط فى الثوابت

و كمان من غير اراء مسبقة و اتهامات بان كل الناس اللى بيحاولوا ينظموا

اكيد نيتهم وحشة و عايزين يبعدونا عن ديننا .....و كده!!

الله اعلم بالنوايا ......و الناس اللى بتشتغل دول ...اقصد اللى المفروض انهم بينظموا

المفروض انهم مصريين زيينا .....و بيشهدوا ان لا اله الا الله و ان محمد رسول الله

يعنى مش من قريش.......خلينا نفترض حسن النية ...

يمكن ده يخلينا اهدأ شويه فى تفكيرنا و مش مستفزين من كل خبر ومن كل حاجة

الأخت الكريمة .. newcomer

أشكرك .. و أحب أن أوضح و أحدد كلامي على إمارة أبو ظبي .. و مدينة العين .. حيث كان عملي بين هاتين المدينتين .. و قد لاحظت إن الآذان موحد فيهما ..

أما موضوع توحيد الآذان في مصر .. فكما أسلفت سابقاً .. الموضوع نوقش في مصر بعدما قامت وزارة الأوقاف بتخصيص مبلغ 40 مليون جنيه للقيام بعمليات التجهيز و المعدات الخاصة بهذا الشأن .. و تمت مهاجمة المشروع بحجة أولوية بعض نشاطات الوزراة بهذا المبلغ بدلاً من (إهداره) في مشروع لا يقدم و لا يؤخر !!!

ضجة فى مصر بسبب اقتراح " توحيد الآذان" 27/09/2004

القاهرة: يثير مشروع لوزير الأوقاف المصري يستهدف "توحيد الآذان" من اجل وضع حد لضجيج مكبرات الصوت في المساجد، جدلا واسعا بين رجال الدين الذين لا يرون الأمر من نفس المنظور. وقال وزير الأوقاف محمود حمدي زقزوق انه قرر دراسة إمكانية "توحيد الاذان بصوت حسن" وهو ما يحرم المساجد من ان يكون لكل منها مؤذنها الخاص، مبررا قراره بان "الناس تشكو مر الشكوى من ضجيج مكبرات الصوت في المساجد". واشار الى ان "الرسول اختار اندى اصوات مكة وهو بلال بن رباح ليكون مؤذن الاسلام الاول".

وقال زقزوق في تصريحات صحافية انه فكر "في توحيد صوت الاذان في جميع مساجد القاهرة لتحقيق امرين في غاية الاهمية هما: راحة الناس وهدوء بالهم في منازلهم خاصة ان فيهم المرضى ومن يستذكر دروسه وكبار السن والاطفال، اضافة الى المحافظة على قدسية وجلال وروحانية الاذان".

ومن المعروف ان كل مسجد بل كل زاوية في القاهرة لديها مؤذن خاص بها وهم ليسوا دائما من اصحاب الاصوات الحسنة. وتعلو عادة اصوات المؤذنين في اوقات الصلوات الخمس بفوارق زمنية بسيطة جدا وتتداخل معا مما يتسبب في ضجيج كبير خاصة عند رفع اذان الفجر.

وقال الوزير انه يدرس "ربط جميع مساجد القاهرة بشبكة صوتية موحدة ويكون هناك اذان واحد بصوت الشيخ محمد رفعت او الشيخ محمود خليل الحصري مثلا، هذه فكرة ندرسها بعناية"،مشيرا الى ان التجرية ستبدا في القاهرة واذا نجحت سيتم تعميمها في جميع مساجد مصر.

واضاف ان هناك بدائل اخرى "من بينها وضع اذان اذاعة القران الكريم (احدى محطات الاذاعة المصرية) على جميع مكبرات الصوت بجميع مساجد القاهرة في وقت واحد".

وتتولى وزارة الاوقاف الاشراف على 90 الف مسجد وزاوية في مصر من بينها 3 الاف في القاهرة غير انه لايوجد احصاء دقيق للعدد الاجمالي للمساجد والزوايا الاهلية (التي اقيمت بمادرات فردية او جماعية من اهالي الاحياء والقرى) في مصر. واثار المشروع احتجاج العديد من المشايخ ورجال الازهر.

وقال احمد السايح وهو استاذ بجامعة الازهر ان "توحيد الاذان في لحظة واحدة أمر لا يمكن تحقيقه واقعيا وكذلك يرفضه الشرع، هم يريدون اسكات اذان الفجر وهذا أمر خطير".

واكد زميله محمد سيد احمد ياسر انه يخشى ان "ينتهي الامر بالمطالبة بالغاء خطبة الجمعة في المساجد والاكتفاء باذاعة الخطبة التي تبثها الاذاعة".

ويتساءل المعارضون عما اذا كان الناس "سيرغمون في نهاية المطاف على الصلاة خلف امام واحد يظهر على التلفزيون" كما يتساءلون ان لم تكن هناك "اياد اميركية وراء هذا المشروع" خاصة وان الاسلاميين يتهمون الولايات المتحدة بالضغط على الدولة من اجل احتواء الاسلام.

كما يخشى معارضو المشروع من ان يفقد 200 الف مؤذن يعملون في مصر الان وظائفهم. لكن الوزير تعهد انه لن يتم فصل اي مؤذن من مؤذني وزارة الاوقاف البالغ عددهم 70 الفا، موضحا انه ستوكل اليهم مهام اخرى داخل المساجد.

ويخشى معارضو المشروع من ان يكون الهدف الحقيقي من ورائه هو الغاء آذان الفجر.

وقال الشيخ عبد الصبور شاهين رئيس ادارة الشريعة بالازهر "لو وضعنا الأمور في نصابها الصحيح فان صلاة الفجر هدفها ايقاظ الناس للصلاة فكيف سيخفضون الصوت واتعجب ونحن في بلد مسلم ان يغط المسلم في نومه واذان الفجر يناديه".

و بالطبع .. الإعلام و طريقة عرضه بتأثر على آراء الناس .. و لكن لو حضرتك قرأتي الخبر في جريدة المصري اليوم .. هتلاحظي إن أسلوب كتابة الخبر كان مختصر بدون أي تلميح .. يعني بشكل حيادي جداً .. لكن القرار نفسه المفروض ما يبقاش فردي من وجهة نظري .. يعني المفروض قرار زي ده يشترك فيه وكيل وزارة الاوقاف بالشرقية و أعضاء المجلس المحلي و الشعبي بالمحافظة .. يعني قرار بالإجماع .. إنما المحافظ مش عاجبه تداخل الأصوات الخاصة بالآذان .. يقوم يلغيه .. ده مش مقبول !

و بعدين أنا زرت الزقازيق و بعض مراكز الشرقية أكتر من مرة و لفترات طويلة .. و كان أولى بالمحافظ الشجاع ده بدل ما يلغي الآذان بحجة التلوث الضوضائي .. كان شال الورش اللي بتشتغل في قلب البلد و عمالة تدق و تخبط و ترزع و عاملة ضوضاء غير طبيعية .. و الأدهى إنها جمب مدرسة الثانوية بنات بحي المنتزة .. و بجوار المحكمة الابتدائية .. يعني منطقة حيوية لأقصى درجة .. و فيها ورش شغالة !!

أو السيطرة على أدوات التنبيه بالسيارات .. خصوصاً في شارع أحمد عرابي أو منطقة الزراعة .. أو المستشفى العام .. فهي مناطق مزدحمة بشدة و الكثافة السكانية فيها عالية جداً .. لكن المحافظ مش قادر غير على الآذان !! و أنا مش باقول إنهم عاوزين يبعدونا عن الدين .. لكن باقول ان القرار عشوائي و ناتج عن سوء دراسة من متخذيه ..

و بلاش ده كله .. ليه ما يخصصش مبلغ لتوحيد الآذان مادام انه شايف إن الآذان بالصورة دي بيعمل تلوث سمعي !

و أكيد أنا ضد الضوضاء و تداخل الأصوات المزعج .. لكن يعني دقيقة للأذان مش هي المصيبة و التلوث اللي نحاربه .. أكيد في أولويات تانية .. و لو حد من أهل الزقازيق أو الشرقية يوصف لنا حالة البلد من حيث الضوضاء و مصادرها .. هايقول كلام غير كلام المحافظ ..

تم تعديل بواسطة mffaswan

رابط هذا التعليق

لو الراجل ده فعلاً عمل كده فأنا أحترمه جداً وأشكره

لأنه يؤكد لى صدق رؤيتى فى مسؤولى الحزب الوطنى.

فهو نموذج للمسئول الذى يبحث دائما عن أكثر شيء يضايق الناس ويستحيل فعله ويفعله.

فتجد الدنيا خربانة حول مثل هذا المسؤول ولكنه يتبنى قضية عجيبة كام يوم ثم ينساها تماما.

نسيتم محافظ القليوبية وحوله من البلوى الكثير بمحافظته عندما طلب منع الكتب الخارجية؟ كأنه وزير تربية وتعليم دارس وواعى.

ولسه ها تشوفوا تصريحات محافظ الشرقية لو ظهر فى أى قناة فضائية وها تفطسوا من الضحك فقد سمعته قبل ذلك فى أزمة رغيف العيش وكان مسلياً جداً .... ومستفزاً.

رابط هذا التعليق

ان شايف ان توحيد الاذان حيقضى على نسبة كبيره من العشوائيه فى رفع الاذان مش ممكن اللى بيحصل ده..

يعنى مثلا اذان الفجر يوجد قبله اذان اسمه الاذان الاول ..فتخيل انا ساكن فى منطقه وحواليا اكتر من 10 مساجد وكل واحد ياذن بمزاجه او بقرائته اللى تعجبه فده بيسبب ازعاج وانا شايف ان كفاية صوت واحد للاذان زى محمد رفعت.. مش واحد طلع معاش وخلاص بقى موذن الجامع..

يا ريت يتوحد الاذان ويشيلوا مكبرات الصوت

رابط هذا التعليق

قال الله تعالى :

بسم الله الرحمن الرحيم {{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ }} صدق الله العظيم

النداء للصلاه هو رفع الصوت بالأذان

و إذا كان رفع الصوت بالأذان هو أمر من الله سبحانه و تعالى فلا أعرف كيف يـُؤمر فينا بمنعه !!!

الحقيقه لا أعرف كيف تجرأ صاحب الفكره و إستساغها

قد نتفهم فكره كتوحيد الأذان و نتقبلها .. أما إلغاءه !!

حتى أن صوت الأذان حتى و إن لم يتم توحيده و حتى و نحن نسمعه من أكثر من مصدر في وقت واحد و بشكل غير موحد فلا أتخيل أن أصفه بالضوضاء أبداً

إلا عندما يصاحبه صوت منبهات السيارات المتضاربه و صوت مكائن المصانع المنشأه في وسط المناطق السكنيه و بجانب المساجد و مطرقة النجار و صاروخ الحداد الكائنين في محلات بأسفل العمارات و غيرهم و غيرهم

نص الخبر بالجريده إحتوى على عدة إجراءات إتخذها السيد المحافظ أعتقد أنها لو تمت بشكل فعلي و عملي لكانت كافيه للقضاء على التلوث السمعي بنسبه كبيره جداً فضلا عن أنها ستقضي على التلوث البيئي أيضاًَ

مثلاً - و الكلام مقتبس من نص الخبر _ :

((وتابع أنه تم غلق غلاية لمصنع الزيوت والصابون فى مدينة الزقازيق بسبب استمرار السحابة السوداء التى تخلفها من غلى الزيوت ومصنع للطوب الطفلة مجاور لجامعة الأزهر فى الزقازيق، بناء على استغاثة الطلاب وعمداء الكليات من كثافة الدخان داخل الجامعة ومصادرة ٣ مراكب صيد فى بحيرة الصرف الصحى الخاصة بمدينة العاشر من رمضان، بسبب وضع أصحابها ذريعة ـ أسماك صغيرة ـ فى البحيرة واستخدام مخلفات الصرف الصحى والصناعى الخاص بالمدينة لإنتاج سمك القرموط وبيعه للأهالى.

وأوضح المحافظ أنه سيتم نقل جميع مواقف السيارات من داخل المدن إلى خارجها والتنبيه على إدارة المرور بمصادرة جميع السيارات التى تخلف عوادم البنزين والسولار التى تؤثر على الصحة العامة.))

أما بالحديث صوت الأذان .. فأين السيد المحافظ من قانون يمنع إستخدام ال( دي جي ) في إفتتاح المحلات بالشوارع و يفرض عقوبه عليه؟

أين هو من قانون يمنع إستعمال أشرطة الكاسيت بصوت عالي على المقاهي أو بالمحلات بشكل يخرج و يعم الشارع و يفرض عقوبه عليه؟

أين هو من قانون يمنع إنشاء أي مصانع في مناطق سكنيه.. لماذا تكون المنشأه الصناعيه إن لم تسبب تلوث بيئي فلا حرج عليها ؟

أين هو من قانون يمنع الورش الصغيره ( نجاره أو حداده أو ما شابه ) من التواجد بمحال تحت المنشآت السكنيه و يقضي بإغلاقها إن وجِدت؟

بلاش ده كله .. مفروض نمنع بقى إستخدام مكبر الصوت في المدارس كل صباح ببداية اليوم لطابور الصباح(ولا هو إتلغى؟ كان على أيامي موجود !!)

القائمه طويله جداً .. و الحقيقه أن فكرة محاولة الحد من التلوث الضوضائي فكره جديره بالإهتمام و قد أقول أيضاً أنه تم التنبه لها متأخراً جداً

لكن العبره بالأسلووووووب و الوساااااائل

رابط هذا التعليق

ياإخوان .... تبينوا الخبر قبل أن تصيبوا قوما بجهاله فتصبحوا على مافعلتم نادمين..... أنا من الشرقيه وأعيش فى قلب الزقازيق وألأذان يرفع فى مكبرات الصوت الخارجيه كالعاده ولكن الجديد الذى لاحظته أن المساجد لاتشغل الميكروفونات إلا عند ألآذان فقط أما سابقا فكان كل امام أو اى يرجل بالمعاش فاضى ويقوم برعاية السجد يقوم بتشغيل اذاعة القرآن الكريم على الميكروفونات الخارجيه قبل ألآذان ممكن بنصف ساعه أو يزيد وقد تسمع القرآن أو برامج ثقافيه أو حتى اعلانات فى هذه الفتره ... كما أن بعض القائمين على المساجد من الموهومين فى أصواتهم قد يقوم هو بالقرائه قبل ألآذان بصوته الغير مقبول ... وخصوصا فى صلاة الفجر التى يبدأ فيها القرآن والتواشيح قبل الفجر وبعده بساعه .. فما بالكم لو كانت هذه المكبرات موضوعه على بلكونة شرفة نوم أحدكم .... طبعا كل التقديس وألإحترام لكتاب الله وألآذان وللدين عامة .. ولكن يجب عدم الغلو فى هذا الدين ... ويجب ايضا عدم اتباع هؤلاء الصحفيين الذين هدفهم الوحيد احداث فرقعه أو سبق صحافى دون النظر لأى اعتيارات أخرى حتى لو اضطروا لتغيير الموضوع بحذف أو زيادة كلمه أو حرف قد يقلب الموضوع رأسا على عقب وهم ماهرين فى ذلك لإنهم بتوع كلام

رابط هذا التعليق

قرار تاني

بيقولك تم إلغاء صلوات الجماعات وبخاصة يوم الجمعة لأنها تؤدي الى تعطيل كل من أعمال الناس وذلك في الصباح وتعطيل المرور والأهم انها بتفوق الناس وتخليهم يتكلموا في حاجات مش بتبسط النظام.

وأقترح ان يكون في قناة تليفزيونية تبث الصلاة على الهواء واللي عايز يصلي جماعة يصلي ورا التليفزيون.

يعني انا مش عارف يعني احنا بقينا مرفهين لدرجة ان الخمس دقايق بتوع الأذان دول بيدوشونا وبيعملولنا تلوث سمعي ؟؟

داحنا بناكل بلاوي كل يوم وبنشرب بكتيريا وبنتنفس ميكروبات خلاص الكام ديسيبل اللي حيدخلوا الودن حيطرشوها.

طيب ماتشطرش ومنع الأفراح والمياتم اللي بتتعمل في الشوارع ليه واللي بجد بتطرش الناس؟؟ ولا دي حاجة ودي حاجة ؟؟

عجبت لك يا زمن !!

على فكرة انا سمعت ان المحافظ حيعمل دخول المساجد بتذاكر بعد كده

ضرايب وضوء وحمامات وسجاد وميكروفونات (داخلية طبعاً)

ايه حتنهبوا ؟؟ وعلى الله واحد يفتح بقه ... ده المحافظ يا جماعة خليفة الريس في الأرض

كفاية ألا خلاص وصلت الحلقوم.....

تم تعديل بواسطة الجدار

رابط هذا التعليق

ان شايف ان توحيد الاذان حيقضى على نسبة كبيره من العشوائيه فى رفع الاذان مش ممكن اللى بيحصل ده..

يعنى مثلا اذان الفجر يوجد قبله اذان اسمه الاذان الاول ..فتخيل انا ساكن فى منطقه وحواليا اكتر من 10 مساجد وكل واحد ياذن بمزاجه او بقرائته اللى تعجبه فده بيسبب ازعاج وانا شايف ان كفاية صوت واحد للاذان زى محمد رفعت.. مش واحد طلع معاش وخلاص بقى موذن الجامع..

يا ريت يتوحد الاذان ويشيلوا مكبرات الصوت

التوحيد لصوت الآذان هو فكرة جيدة .. بدلاً من الآذان كل مسجد على كيفه .. و كل مؤذن على كيفه .. و في النهاية .. لا نسمع صوت أذان واحد .. و أنا بالفعل أرى إن نسألة توحيده هي أسلم و أفضل الحلول المقترحة للحد من الضوضاء الناتجة من الاستخدام العابث لمكبرات الصوت في المساجد و الزوايا في مختلف مدن مصر .. و قد عاصرت ذات مرة أحد المساجد و قد نسي مرة المكبر مفتوح على البرنامج العام .. حيث كانت تبث القرآن الكريم .. و لكن انتهى القرآن و المؤذن خارج المسجد و اشتغلت برامج الأذاعة .. و الناس بتسمع في مايكروفون المسجد هذه البرامج .. ناهيك عن المتطوعين اللي كل واحد يضيف على الآذان إضافات من عنده .. و دي أنا سمعتها و خصوصاً بعد آذان الفجر .. بيضيفوا مقطع أو إتنين على الآذان .. ما بين الصلاة على النبي و الحمد و الشكر .. و طبعاً ده مش صح شرعاً ..

لكن مع توحيد الآذان .. لا أظن إن الموضوع هايكون بهذه العشوائية ..

رابط هذا التعليق

ياإخوان .... تبينوا الخبر قبل أن تصيبوا قوما بجهاله فتصبحوا على مافعلتم نادمين..... أنا من الشرقيه وأعيش فى قلب الزقازيق وألأذان يرفع فى مكبرات الصوت الخارجيه كالعاده ولكن الجديد الذى لاحظته أن المساجد لاتشغل الميكروفونات إلا عند ألآذان فقط أما سابقا فكان كل امام أو اى يرجل بالمعاش فاضى ويقوم برعاية السجد يقوم بتشغيل اذاعة القرآن الكريم على الميكروفونات الخارجيه قبل ألآذان ممكن بنصف ساعه أو يزيد وقد تسمع القرآن أو برامج ثقافيه أو حتى اعلانات فى هذه الفتره ... كما أن بعض القائمين على المساجد من الموهومين فى أصواتهم قد يقوم هو بالقرائه قبل ألآذان بصوته الغير مقبول ... وخصوصا فى صلاة الفجر التى يبدأ فيها القرآن والتواشيح قبل الفجر وبعده بساعه .. فما بالكم لو كانت هذه المكبرات موضوعه على بلكونة شرفة نوم أحدكم .... طبعا كل التقديس وألإحترام لكتاب الله وألآذان وللدين عامة .. ولكن يجب عدم الغلو فى هذا الدين ... ويجب ايضا عدم اتباع هؤلاء الصحفيين الذين هدفهم الوحيد احداث فرقعه أو سبق صحافى دون النظر لأى اعتيارات أخرى حتى لو اضطروا لتغيير الموضوع بحذف أو زيادة كلمه أو حرف قد يقلب الموضوع رأسا على عقب وهم ماهرين فى ذلك لإنهم بتوع كلام

الأخ الكريم عادل

إن كان الأمر كما تصف فهو حقا مختلف تماماً عن نص الخبر الذي أورده الأخ mffaswanفي الموضوع

و يلام في ذلك كاتب الخبر في الجريده (( الكاتب مصباح الحجر ))

فبصراحه نص الخبر في الجريده مستفز جداً

قال المستشار يحيى عبدالمجيد، محافظ الشرقية، إنه قرر منع استخدام مكبرات الصوت فى المساجد للقضاء على التلوث السمعى، والاكتفاء باستخدام سماعات داخلية فى الآذان فقط

إن كان الأمر كما تفضلت فلا أعتقد أن الموضوع يتحمل كل ما قيل .

... أما إن كان كما تم نشره في الجريده بالفعل فنتمنى أن لا تكون محافظة الشرقيه بدايه تجتر خلفها بقية محافظات الجمهوريه

.. بل ننتظر أن يتم إلغاء القرار أو تكذيب الخبر

تحياتي لشخصك الكريم و شكراً للمعلومه المـُطـَمئنه

أختك أم كريم

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم .. عدوله

طبعاً أنا مش عايش في الشرقية علشان أصدق أو أكدب الخبر .. لكن أظن إن نشر الخبر في جريدة واسعة الإنتشار زي كده .. لا أظن إنها ستكذب لإن فضيحتها هاتكون بجلاجل .. و لكن كلامك يؤكد بإن المكبرات الصوتية للمساجد مازالت عاملة .. و إن الفرق الوحيد بين ما كان و ما هو حاصل إنه قد حدث بعض التنظيم في أدائها .. يعني ما بقتش على الفاضي و المليان .. و لكن قرار المحافظ في الخبر المنشور يقول إن الآذان سيقتصر على المكبرات الداخلية و ليس الخارجية .. و عليه فربما هذا القرار لم يدخل حيز التنفيذ بعد .. و ربما أيضاً لم تلتزم كل المساجد في كل المناطق بهذا القرار بعد !

و أنا بالطبع معك في إن عشوائية الأداء تؤذي الناس .. سواء في الآذان أو آلات التنبيه الخاصة بالمركبات .. أو بالدي جي أو الأفراح .. و كثير من سلوكياتنا الخاطئة .. و أحب أن أضيف إني مازلت أرى إن أنسب الحلول هو توحيد الآذان على إعتبار إن توحيده سيقي الناس من عشوائية المؤذنين و مقيمي الشعائر في المساجد و الزوايا

لك كل التقدير و لأهل الشرقية جميعاً

رابط هذا التعليق

أما بالحديث صوت الأذان .. فأين السيد المحافظ من قانون يمنع إستخدام ال( دي جي ) في إفتتاح المحلات بالشوارع و يفرض عقوبه عليه؟

أين هو من قانون يمنع إستعمال أشرطة الكاسيت بصوت عالي على المقاهي أو بالمحلات بشكل يخرج و يعم الشارع و يفرض عقوبه عليه؟

أين هو من قانون يمنع إنشاء أي مصانع في مناطق سكنيه.. لماذا تكون المنشأه الصناعيه إن لم تسبب تلوث بيئي فلا حرج عليها ؟

أين هو من قانون يمنع الورش الصغيره ( نجاره أو حداده أو ما شابه ) من التواجد بمحال تحت المنشآت السكنيه و يقضي بإغلاقها إن وجِدت؟

الأخت الكريمة .. زهرة الجبل

بصراحة أسألتك دي من الآخر .. يعني بدل ما هو بيتشطر على الآذان .. كل دي حاجات بتعمل إزعاج رهيب في المناطق السكنية .. ده غير كمان السرينة اللي مركبها ابن البيه و الباشا .. و كلاكسات السيارات المزعجة و اللي مش بيراعي مستخدموها أي مخلوق و لا بيهمهم شرطة و لا أي حد

ربنا يرحمنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...