اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الإستثمار في الذهب

aboramy

Recommended Posts

انا رأي بلاش

لو تشتري شقه في منطقه عليها ضغط وتاجرها قانون جديد ده من وجهة نظري افضل بكتير

عائد شهري و راس المال زي ماهو ده اذا ما كانش بيزيد

الدهب وصل لقمة تاريخيه ومؤشر الماكد و الستوكاستيك على الفريم الشهري متشبعين ع الآخر

انا عارف ان الدهب لايخضع تماما للمؤشرات الفنيه بس ده لايمنع ان الدخول عليه استثمار وليس مضاربه خطر اكيد

ده التشارت للدهب

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

• الردود 240
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا رأي بلاش

الدهب وصل لقمة تاريخيه ومؤشر الماكد و الستوكاستيك على الفريم الشهري متشبعين ع الآخر

انا عارف ان الدهب لايخضع تماما للمؤشرات الفنيه بس ده لايمنع ان الدخول عليه استثمار وليس مضاربه خطر اكيد

ده التشارت للدهب

يعنى ايه الكلام ده

هل يعنى ان الوقت غير مناسب للشراء وما حدش يشترى الان

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

هو بصراحه يا ريت الفكره دي جت لحضرتك قبل دلوقت بأسبوع أو إتنين

و لو إنتظرت أسبوع آخر هنقول يا ريتنا إتنفذت الأسبوع الماضي

الذهب فعلا في تصاعد مستمر و بالنظر لكون حضرتك محتاج الحفاظ على القيمه الشرائيه للفلوس فشراء الذهب فكره جيده إن شاء الله

بالنسبه للفرق بين الجنيهات او السبائك او المشغولات

المشغولات طبعا مصنعيتها غاليه بالنسبه لذهب تشتريه لتبيعه فيما بعد

أما الجنيهات الذهبيه و السبائك فهي الفكره الأفضل

لكن أعتقد إن السبيكه ذات الوزن الأكبر من الجنيه الذهب بتكون مصنعيتها عالقطعه أغلى

في حين الجنيهات مصنعيتها عالقطعه برضه و ليست عالجرام و لكن فيها ميزه انك لما تحب تبيع ممكن تبيع عدد من الجنيهات و تحتفظ بعدد

يعني اذا اشتريت سبيكه و حبيت تبيع لازم تبيعها كلها في حين انك ممكن تكون مش محتاج فلوسها كلها

يعني تشتري عشرة جنيهات و تبيع منهم حسب احتياجك افضل من السبيكه اللي هتضطر تبيعها كلها حتى و لو مش محتاج فلوسها كلها

ده الكلام اللي سمعناه من الصائغ نفسه و احنا بنشترى من عشرة ايام تقريبا و لقيته كلام معقول جدا

و طبعا بقية الأعضاء يفيدوك أكثر إن شاء الله

و موفق بإذن الله

تحياتي

أم كريم

أم كريم اشكرك علي التوضيح ..

طيب حضرتك أنا لقيت فيه أنواع من الجنيهات الدهب هنا بالإمارات منها واحد منها الجنيه الإنجليزي و التاجر بيقولي أن دا الأفضل لان وزنة 8 جرام بالظبط و أنواع تانية من الجنيهات مصري ووو الخ و دول وزنهم 8 جرام إلا شوية ..

المشكلة أنه فيه أنواع منها الدهب السعودي و المصري و الهندي .. أنواع كتير فمش عارف أيهما أفضل ؟

لان بشوف في نشرة الذهب ان سعر الجنية الذهب دلوقتي و ليكن 2000 جنيه ..

هل دا عيار 21 ولا 24 ؟؟ و هل دا ينطبق علي نوع الذهب ان كان هندي أو سعودي ؟؟

كمان هل الجنيه الذهب يبقي ليه سعر منفصل تماماً غير أسعار الذهب الحالية ؟؟

بمعني لو سعر جرام الذهب دلوقتي 300 جنية أنا بقول النية الدهب وزنة 8 جرام يبقي 8 × 300 = 2400 جنية ولا بيكون ليه سعر منفصل ..

و كمان المصنعية بتاعته أنا سألت هنا قالوا الحد الأقصي بيكون 15 درهم ..

أشكرك مرة تانية ..

رابط هذا التعليق

الإستثمـار في الذهـــــب

( سبائك ، جنيهات ذهبية ، مشغولات ذهبية ) .. أيهما أفضل ..

تجارب أعضاء المحاوارات ..

طبعاً الكل شايف أسعار الذهب عاملة إزاي في الطالع كل يوم ، و شكلي كدة مش هتجوز :Head: ..

وفي ظلّ استمرار تراجع قيمة الدولار الأمريكي واليورو، وانتشار الاضطرابات السياسية والأمنية في الشرق الأوسط ..

ويتوقع المحلّلون أن تستمر أسعار الذهب بالصعود خلال العام في حال لم تتراجع أسعار النفط التي تتسبب بارتفاع خطر التضخم..

وهو العامل الأساسي الثاني خلف ارتفاع أسعار الذهب ..

بصراحة مشكلة المغترب أن دلوقتي لو بحوش مثلاً مبلغ معين من المال بعد فترة هيفقد قيمته لأن أسعار السلع كل يوم بتغلي ..

لذلك فكرت في الإستثمار في الدهب يا إما سبائك أو جنيهات ذهب ..

الأمر مُحير بالنسبة لي و لا أعرف أيهما أفضل ..

هل السبائك أفضل أم الجنيهات الذهب أم مشغولات ذهبية ؟ وهل يوجد مصنعية للسبائك و الجنيهات ؟

و إزاي أعرف أنه سليم و جودته حلوة ..

هوه فيه أسئلة كتيرة جدأً بصراحة ، فياريت اللي ليه تجربه بخصوص هذا الموضوع ( الإستثمار في الذهب ) يتفضل يطرح تجربته ..

و الأسئلة هتيجي في وقتها ..

لكم التحيه و التقدير ،،

رأيي الشخصي ان الذهب غالبا سيتخطى 2000 دولار للاونصة او على الاقل يصل لرقم 2000 دولار قريبا

- الأونصة او السبيكة طبعا هي والجنيهات الذهبية هم الافضل للشراء

لكن السؤال المهم هو لمن ستبيع هذه السبائك او الجنيهات اذا وصل السعر 2000 دولار للاونصة؟؟ ، هذا هو السؤال المهم ، لان احيانا ليس كل التجار تشتري السبائك او الجنيهات خاصة عندما يكون السعر مرتفع ، فهم يفضلون بيع الموجود عندهم افضل من أن يشتري كمية جديدة عند سعر عالي قد ينخفض بعدها سعر الذهب فيتورط هو !!

وايضا لابد ان تعرف هل سيشتريه منك بسعر السوق أم سيأخذه منك بسعر منخفض مسغلا التغيير السريع في السعر

- طبعا هو سيشتريه ويأخذ عمولته او مكسبه

- لذلك اذا وجدت التاجر الذي يشتري فلا تتردد في شراء سبائك او جنيهات ذهبية فورا...فهذا افضل خيار الان للمكسب

والله تعالى اعلم

وبالتوفيق ،،

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

انا رأي بلاش

و الله يا تيمور موضوع الشقق دا كويس ، لكن بحب أنا الإستثمار السريع ، الدهب في أي وقت ممكن أبيع و أشتري و هيكون متوفر معايا ياعني اضارب زي موضوع العملات كدة أعرف ناس بيشتروا اليورو في أوقات معينة من السنة و بيرجعوا يبيعوها برده و بيستفادوا بفرق السعر ..

موضوع الشقة دا قصة و وجع قلب و محتاج متابعة و كفاية بس وجع الدماغ بتاع السكّان ..

فكرت فيها قبل كدة بس مش محبزها إطلاقاً ..

تحيـــــاتي ،،

رابط هذا التعليق

الإستثمـار في الذهـــــب

( سبائك ، جنيهات ذهبية ، مشغولات ذهبية ) .. أيهما أفضل ..

تجارب أعضاء المحاوارات ..

طبعاً الكل شايف أسعار الذهب عاملة إزاي في الطالع كل يوم ، و شكلي كدة مش هتجوز :Head: ..

وفي ظلّ استمرار تراجع قيمة الدولار الأمريكي واليورو، وانتشار الاضطرابات السياسية والأمنية في الشرق الأوسط ..

ويتوقع المحلّلون أن تستمر أسعار الذهب بالصعود خلال العام في حال لم تتراجع أسعار النفط التي تتسبب بارتفاع خطر التضخم..

وهو العامل الأساسي الثاني خلف ارتفاع أسعار الذهب ..

بصراحة مشكلة المغترب أن دلوقتي لو بحوش مثلاً مبلغ معين من المال بعد فترة هيفقد قيمته لأن أسعار السلع كل يوم بتغلي ..

لذلك فكرت في الإستثمار في الدهب يا إما سبائك أو جنيهات ذهب ..

الأمر مُحير بالنسبة لي و لا أعرف أيهما أفضل ..

هل السبائك أفضل أم الجنيهات الذهب أم مشغولات ذهبية ؟ وهل يوجد مصنعية للسبائك و الجنيهات ؟

و إزاي أعرف أنه سليم و جودته حلوة ..

هوه فيه أسئلة كتيرة جدأً بصراحة ، فياريت اللي ليه تجربه بخصوص هذا الموضوع ( الإستثمار في الذهب ) يتفضل يطرح تجربته ..

و الأسئلة هتيجي في وقتها ..

لكم التحيه و التقدير ،،

رأيي الشخصي ان الذهب غالبا سيتخطى 2000 دولار للاونصة او على الاقل يصل لرقم 2000 دولار قريبا

- الأونصة او السبيكة طبعا هي والجنيهات الذهبية هم الافضل للشراء

لكن السؤال المهم هو لمن ستبيع هذه السبائك او الجنيهات اذا وصل السعر 2000 دولار للاونصة؟؟ ، هذا هو السؤال المهم ، لان احيانا ليس كل التجار تشتري السبائك او الجنيهات خاصة عندما يكون السعر مرتفع ، فهم يفضلون بيع الموجود عندهم افضل من أن يشتري كمية جديدة عند سعر عالي قد ينخفض بعدها سعر الذهب فيتورط هو !!

وايضا لابد ان تعرف هل سيشتريه منك بسعر السوق أم سيأخذه منك بسعر منخفض مسغلا التغيير السريع في السعر

- طبعا هو سيشتريه ويأخذ عمولته او مكسبه

- لذلك اذا وجدت التاجر الذي يشتري فلا تتردد في شراء سبائك او جنيهات ذهبية فورا...فهذا افضل خيار الان للمكسب

والله تعالى اعلم

وبالتوفيق ،،

ممتاز جداً يا أبو ريم ان حضرتك اثرت النقطة دي .. لأنها فعلاً مهمة جداً ..

لكن بطبيعه عملي الآن فأنا موجود بالإمارات + إني بنزل مصر برده فأعتقد السوق هيكون مفتوح بالنسبة ليا سواء هبيع في مصر أو هنا ..

دبي غرقانه دهب و سوقها كبير أوي ، فدا ممكن يساعدني شوية لو حبيت أني ابيع بعد كدة ..

النقطة اللي حضرتك أثرتها دي محتاجة تفكير عميق جداً لأنها فعلاً مهمة ..

تحياتي لحضرتك ،،

رابط هذا التعليق

ممتاز جداً يا أبو ريم ان حضرتك اثرت النقطة دي .. لأنها فعلاً مهمة جداً ..

لكن بطبيعه عملي الآن فأنا موجود بالإمارات + إني بنزل مصر برده فأعتقد السوق هيكون مفتوح بالنسبة ليا سواء هبيع في مصر أو هنا ..

دبي غرقانه دهب و سوقها كبير أوي ، فدا ممكن يساعدني شوية لو حبيت أني ابيع بعد كدة ..

النقطة اللي حضرتك أثرتها دي محتاجة تفكير عميق جداً لأنها فعلاً مهمة ..

تحياتي لحضرتك ،،

بس خد بالك ان الافضل ان لو اشتريت من مصر تبيع في مصر لان ممكن لو اشتريت من مصر وحبيت تبيع في الامارات في الوقت اللي يكون فيه السعر ارتفع وعاوز تلحق تبيع ممكن لا يشتروا منك الذهب المدموغ في مصر

اما العكس لو اشتريت من الامارات وعاوز تبيع في مصر ..فمش عارف صراحة ايه الوضع

- ونقطة اخرى مهمة لازم تحتفظ بفاتورة الشراء لانها ستطلب منك غالبا عند البيع

- أخيرا الذهب عنده فجوه سعرية عند 1675 دولار للانونصة ممكن ينزل لها لتخيف مؤشرات العزم والتشبع الشرائي ، فعندها ممكن تشتري ، وطبعا هذا محتاج توفيق لان احيانا الذهب يجني ربحه بنزول خفيف ويكمل الرالي الصاعد

- نهاية لو عرفت معلومات عن مسألة التجار التي تبيع وتشتري الأونصة او الجنيهات بدون مشاكل ابقى عرفني لان هناك اصدقاء لي بيسألو عن هذا الأمر

وبالتوفيق

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

كيف نعرف الوقت المناسب للبيع بمعنى لو اريد ان اشترى دهب وعندما يرتفع سعره ابيعه فكيف فكيف يمكننا اختيار التوقيت المناسب للبيع والشراء

رابط هذا التعليق

بس خد بالك ان الافضل ان لو اشتريت من مصر تبيع في مصر لان ممكن لو اشتريت من مصر وحبيت تبيع في الامارات في الوقت اللي يكون فيه السعر ارتفع وعاوز تلحق تبيع ممكن لا يشتروا منك الذهب المدموغ في مصر

اما العكس لو اشتريت من الامارات وعاوز تبيع في مصر ..فمش عارف صراحة ايه الوضع

- ونقطة اخرى مهمة لازم تحتفظ بفاتورة الشراء لانها ستطلب منك غالبا عند البيع

- أخيرا الذهب عنده فجوه سعرية عند 1675 دولار للانونصة ممكن ينزل لها لتخيف مؤشرات العزم والتشبع الشرائي ، فعندها ممكن تشتري ، وطبعا هذا محتاج توفيق لان احيانا الذهب يجني ربحه بنزول خفيف ويكمل الرالي الصاعد

- نهاية لو عرفت معلومات عن مسألة التجار التي تبيع وتشتري الأونصة او الجنيهات بدون مشاكل ابقى عرفني لان هناك اصدقاء لي بيسألو عن هذا الأمر

وبالتوفيق

- طيب إية الفرق في موضوع لو اشتريت من مصر مينفعش ابيع في الإمارات أو العكس .. ياعني إية الحكمة في كدة ؟؟ بعدين مش دا دهب و دا دهب و الأتنين خاضعين لسعر عالمي ..

** بالنسبة ليا الشراء هيكون بالإمارات مضمون أكتر من مصر لان سمعت ان مصر الدهب الموجود حالياً مغشوش و مضروب ..

- طبعاً فاتورة الشراء هحتفظ بيها تسلم ع التذكير ..

- إن شاء الله تعالي هخبّر سيادتك هنا ، لكن أنا بحاول أعرف تجارب السادة الاعضاء و يكون عندي معلومات كافية عن الموضوع دا قبل ما أنزل أتفرج و أشوف و إن شاء الله هنقل اللي هشوفه هنا لتعم الفائدة ، و ناخد قرار ..

طبعاً الموضوع عايز سرعة لأن كل يوم الأسعار في العالي ، لذلك اتمني من السادة الأعضاء ان يكون فيه تفاعل سواء بطرح تجربتكم الشخصية أو تجارب الأصدقاء و المعارف ..

تحيـــاتي ،،

عماد

رابط هذا التعليق

انا فى مووضع الذهب من فترة طويلة يا عمدة وطبعا بلا جدال احسن استثمار الذهب

بص بقى بالنسبة لسؤالك تشترى انهو دهب طبعا لو اشتريت من الامارت و تبيع فى مصر هيخدوة منك بمنتهى السرعة متقلقش لان دة فرصة ليهم

لكن العكس لو اشتريت من مصر محدش هيشترية منك فى الامارات لان الدهب من مصر مش مضمون بيكون نسبة النحاس عاليا قوى

الجنيهات الذهب المصنعية بيتاخد عليها خمسة جنيهة مصنعية فى الجنية يعنى حوالى 40 جنيهة

ولازم تحتفظ بالفاتورة

انا جربت ابيع جنيهات دهب بيرفضوة ياخدوة و هيتعبوك قوى ومش بيحبوا ياخدوا

طيب الحل اية

اقولك بقى الحل

لو نزلت مصر هتلاقى فية محلات دهب لشراء الدهب القديم سيادتك هتروح المحل و تقولة ورينى البضاعة اللى عندك

دول بياخدوا من تلاتة الى خمسة جنيهة مصنعية لانة دهب قديم

الاحسن بقى من كل دة

هتروح لمحل دهب اللى مش علية ضغط يعنى مش عندة زباين هتقول لة عايز دهب استثمار

هيجيب لك سلاسل او عقد موضتة قديمة شوية بس حلو بياخدوا 7 جنيهة فى المصنعية وساعات بيكون بواقىة شبكة لما بيعرفوا انة

استثمار و بتاخد بمبلغ كبير بيخفضوا المصنعية جدااا انت و شطارتك

بس اعلى مصنعية تدفعها عشرة جنية لو القطعة تستاهل

دة بقى سهل بيعها لو لازوردى بقى تاخد منهم فى الفاتورة البيع بالفصوص و تتفق لو حبيت تبيعها هترجعة لة و يشترى هو منك

وطبعا متنساس زكاة الذهب 2ونص فى المية لو زاد عن 85 جرام

لو اى سؤال انا تحت امرك

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

الأخت ذهبية ..

أشكر حضرتك جداً يا فندم ع التوضيح .

طيب دلوقتي فيه أنواع كتير من الجنيه الذهب مثلاً الجنية المصري و الجنية الإنجليزي و حسب كلام التاجر بيقول أن الجينه الإنجليزي أفضل لان وزنة 8 جرام بالظبط

الســؤال الأول : هيفرق نوع الجنيه سواء شكل الجنيه مصري أو جنيه إنجليزي ؟ و ايهما أفضل ؟

السؤال الثاني : هتفرق معايا خامه الذهب إذا كان ذهب هندي أو ذهب سعودي أو غيره ؟ و أيهما أفضل ؟

السؤال الثالث : هل فيه جنيهات ذهب عيار 21 و 24 و لا كله بيكون 24 ؟ و إزاي أتأكد من الموضوع دا ؟

السؤال الرابع : إجراءات دخولة مصر من المطار سهله و هل هدفع عليه رسوم جمارك ؟ السؤال دا مهم أوي أصل سمعت ان فيه ناس بتقول هيكون اسمه تهريب لو مدفعتش عليه جمرك ..

السؤال الخامس : المصنعية عندي في الإمارات هنا 15 درهم ياعني في حدود 25 جنيه كدا معقولة ولا إية ؟

السؤال الأخير : هل فيه علاقة بين خبرتك بالذهب و إسم حضرتك ( ذهبية ) :)

و أخيراً أشكر حضرتك ع التوضيح و تذكرة سيادتك بخصوص الزكاه ، جزاك الله خيراً

رابط هذا التعليق

تيمور رايه هو الاصح نظريا ومن خبرات سابقة

الذهب فى اعلى قمة تاريخية له

تعليقة الذهب قوية وتحتاج سنين الى فكها ولكى تبيعه بنفس الاسعار

اذا كنت مغامر وتبحث عن المغامرة اشترى الان

كلما زادت المغامرة زاد المكسب او الخسارة

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

الاخت ذهبية

ممكن تقوللنا يعنى ايه ذهب استثمار هل تقصى الذهب المستعمل وهل عندك خبرة فى الشراء من السعودية

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

عمده

التهريب ده لو مدخل 3 او 4 كيلو انما لوكل اللي معاك 200 جرام هدايا فمفيش مشكله

ده موقع لمتابعه اسعار الذهب في مصر والدول العربيه http://saudi-arabia.gold-price-today.com/

انا استفدت من موضوع مغتربه جدا ونزلت اشتريت بكل فلوسي واستلفت عليهم كمان اشتريت دهب علي 177 ريال

النهارده 186 ريال

رابط هذا التعليق

انا رأي بلاش

و الله يا تيمور موضوع الشقق دا كويس ، لكن بحب أنا الإستثمار السريع ، الدهب في أي وقت ممكن أبيع و أشتري و هيكون متوفر معايا ياعني اضارب زي موضوع العملات كدة أعرف ناس بيشتروا اليورو في أوقات معينة من السنة و بيرجعوا يبيعوها برده و بيستفادوا بفرق السعر ..

موضوع الشقة دا قصة و وجع قلب و محتاج متابعة و كفاية بس وجع الدماغ بتاع السكّان ..

تحيـــــاتي ،،

كده بقى اسمها مضاربه يا عمده مادام ناوي تشتري وتبيع في فتره زمنيه محدوده

عموما رأي ان الدهب حيتم التصريف عليه بكميات رهيبه لان وقت الدخول فاتك وحيحصل زي ما حصل من اكتوبر 2007 لغاية يونيو 2008 ترند هابط مستمر

لو عاوز تضارب شوف آليات المضاربه اللي قلتها في توبيك طوارق مع الدهب بالذات حتنفعك

تشتري جنيه دهب لو طلع خير وبركه ولو نزل 5% تشتري جنيهين دهب وهكذا حسب الطريقه اللي كتبتها هناك

تحيتي ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

عمده

التهريب ده لو مدخل 3 او 4 كيلو انما لوكل اللي معاك 200 جرام هدايا فمفيش مشكله

ده موقع لمتابعه اسعار الذهب في مصر والدول العربيه http://saudi-arabia.gold-price-today.com/

انا استفدت من موضوع مغتربه جدا ونزلت اشتريت بكل فلوسي واستلفت عليهم كمان اشتريت دهب علي 177 ريال

النهارده 186 ريال

ربنا يطرحلك فيهم البركة يارب و يزيدك كمان و كمان ، و يرزقك من حيث لا تحتسب أو تدري ..

و أشكرك علي الرابط أكيد هستفاد منه كتير ..

لاحظت أن مدرج فيه أسعار خاصة للجنيه الذهب !!

و دا اللي سألته في المشاركة اللي قبل دي أن هل الجنيهات الذهب تخضع لسعر مٌختلف عن أسعار الذهب عيار 21 و 24 و هل الجنيهات دي عيار كام ..

ياريت لو تلقي نظرة بسيطة عن الأربعة أسأله اللي سألتهم في المشاركة اللي فاتت و أكون ممنون لو لقيت إجابة من حضرتك ..

تحيــــــــاتي ،،

رابط هذا التعليق

انا رأي بلاش

تحيـــــاتي ،،

كده بقى اسمها مضاربه يا عمده مادام ناوي تشتري وتبيع في فتره زمنيه محدوده

عموما رأي ان الدهب حيتم التصريف عليه بكميات رهيبه لان وقت الدخول فاتك وحيحصل زي ما حصل من اكتوبر 2007 لغاية يونيو 2008 ترند هابط مستمر

لو عاوز تضارب شوف آليات المضاربه اللي قلتها في توبيك طوارق مع الدهب بالذات حتنفعك

تشتري جنيه دهب لو طلع خير وبركه ولو نزل 5% تشتري جنيهين دهب وهكذا حسب الطريقه اللي كتبتها هناك

تحيتي ,,

طيب ما ينوبك ثواب و تدينا الرابط يا تيمور :closedeyes: وتسلم يا جميل ع المشاركة و الإهتمام :give_rose:

تحيـــــــاتي ،،

عماد

رابط هذا التعليق

اللي بتقول عليه مدام ذهبية ده ،

بيسموه في مصر ذهب كسر ،

و هوا ده الأوقع بيعا و شراءا

فكرتني بالذي مضي كنت هشتري شروة ذهب كويسة من أربع سنين لما كان أسعاره كويسة نسبيا

بس المدام تقاعست و راحت الفرصة

بس أنا من رأي م / تيمور ، العقارات أفضل

شفت لحسين صبور راي بيقول السنتين اللي فاتوا كانوا كساد عقاري

و السنة دي الثورة وقفت البيع و الشرا

إن شاء الله لما الدنيا تستقر

زباين تلت سنين هيشتروا و الأسعار هتزيد تاني

بس لما تدور علي حاجة في العقارات دور علي فرصة

ما تشتريش حاجة خلاص وصلت لأقصي منحناها ، عشان بتكون زيادتها بعد كده الزيادات الطبيعية

رابط هذا التعليق

أوزوزو

لفت نظري حاجة مهمة أوي عايزك توضحهالي الله يباركلك ..

سعر الجنيه الذهب في كل الدول تقريبا ً 397.44 $

سعر الجنية الذهب بقا في مصر 390.64 $

و برده عيار الـ 21 في كل الدول تقريباً سعره 49.68 $

في مصر 48.83 $

أنا نقلت الأسعار بالدولار علي أساس إنها قيمة ثابته ، مع إختلاف سعر صرف الدولار في كل دولة ..

عايز أعرف إية اللي فرق في القيمة ما بين كل دول العالم و مصر في الذهب ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الاله عليك يا استاذ عماد و انت محسسني انك عم دهب بتاع ميكي جيب...(وش اي حد من عصابة القناع الاسود فاكرهم)

شوف يا استاذي

انا مش ضليعة اوي في اللية دي

بس السبايك و بعديها الجنيهات الدهب و يفضل الجنية الانجليزي اللي عليه حد باين اسمه جورج

دلوقتي طبعا الدهب رافع رفعة جبارة جدا و تقدر تعرف ده لو خطفت رجلك لمدينة زايد بتاعت الدهب هتلاقيها بتنش خالص

اللي اعرفه ان فيه دهب اسمه البحريني....ده جبار الصراحة يعني تحسه مش اصفر ده بينطق جدا...(طبعا ده وصف اهبل اوي...بس انا قولتلك مش بفهم في الموضوع ده خالص)

بالنسبة للنزول في المطار محدش اصلا بيسالك و مش محتاج انك تضيفه علي الباسبور الا اذا مثلا جناب سموك منزل قيمة 10 سبايك....(وش حد بيقر..هع هع هع) و في الحالة دي فانا هرفع عن حضرتك الحرج و هوقلك ادهوملي انا البسهم حلقان و كدهوت و ساعتها محدش راح يفتح بوقه اصلا

ربنا يوفقك

و تابع دايما اسعاد الدهب في الجرنان و فيه بورصة الدهب عندنا في الامارات او زي ما قولتلك اخطف رجلك لسوق الدهب

و متنساشي تتصدق و تطلع الزكاة الخاصة بيهم

مساك...صباحك...بيبرق..:)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...